دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۰ - Mar 14, 2005
مردي عرب از پيامبر اكرم(ص) سئوال كرد: آيا شترم را رها كنم و توكل كنم يا پابند بزنم و توكل كنم؟ پيامبر اكرم(ص) فرمودند: پابند بزن و توكل كن.
ميزان الحكم جلد۴ ص۳۶۶۱ حديث۲۲۵۷۷
امروز با حافظ
بازار بتان شكست گيرد
يارم چو قدح به دست گيرد
كو محتسبي كه مست گيرد
هر كس كه بديد چشم او گفت
هاشم فياض در آغوش خاك آرام گرفت
002604.jpg
ايسنا: پيكر هاشم فياض، تنها بازمانده نسل تعزيه خوانان قديمي ايران صبح ديروز از تالار وحدت تشييع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شد. اين مراسم با حضور افرادي چون ناصر تقوايي، داوود فتحعلي بيگي، محمدحسين ناصربخت، محمد ابراهيميان و ... همراه با مراسم شپپور زني ويژه تعزيه برگزار شد.
داوود فتحعلي بيگي، يكي از اعضاي كانون نمايش هاي آييني و سنتي با ارائه سخناني درباره هاشم فياض گفت: او هميشه دوست داشت عزاداريش با عزاداري امام حسين (ع) همزمان شود و به آرزويش رسيد.
وي ضمن تسليت گويي از سوي انجمن تعزيه خوانان و كانون نمايش هاي  آييني سنتي، افزود: مطمئن باشيد، با خدماتي كه هاشم فياض به هنر تعزيه كرد هرگز فراموش نمي شود. تعزيه، هنر مقاومت است چون پرچم دار كربلاست.
وي يادآوري كرد: پايمردي ها و ايستادگي هاي افرادي چون هاشم فياض بود كه باعث باقي ماندن تعزيه شد كه اگر چنين نبود امروز چيزي به نام تعزيه وجود نداشت.
به گفته وي، هاشم فياض با سفر به اقصي نقاط ايران، در جاي جاي كشور، به تعزيه خواني پرداخت و مردم نقاط گوناگون را با اين هنر آشنا كرد.
سپس علي حيدري، يكي ديگر از تعزيه خوانان طي سخنان كوتاهي گفت: ما شبيه خوانان هميشه در غربت زيسته و مرده ايم و بزرگان بسياري را در غربت از دست داده ايم اما امروز بايد از وزارت ارشاد و رسانه هاي گروهي تشكر كنيم كه اين هنر را به مردم معرفي كرده اند.
وي ادامه داد: جامعه شبيه خوانان با درگذشت هاشم فياض يتيم شدند و بعيد است كسي مانند او بيايد و اين اندازه نسبت به شبيه خواني دلسوز باشد.
وي اظهار اميدواري كرد كه روح هاشم فياض با روح امام حسين(ع) محشور شود. وي افزود: من او را از نوجواني مي شناختم او در مورد رعايت مسايل مذهبي بسيار كوشا بود و در تعزيه خواني هم هميشه مي كوشيد از نسخه هاي غني استفاده كند.

برگزيدگان جشنواره تئاتر پليس معرفي شدند
چهارمين  جشنواره  سراسري  تئاتر پليس ، پس  از ۸ روز نمايش  گروههاي مختلف  شركت  كننده  با معرفي  هنرمندان  برتر تئاتر پليس  كشور به  كارخود پايان  داد.
در اين  جشنواره ۲۷۰ هنرمند در قالب  ۳۲ گروه  تئاتر پليس  با اجراي  نمايش  هاي  مختلف، با يكديگر به  رقابت  پرداختند.
سردار تقي  پور معاون  تبليغات  نيروي  انتظامي جمهوري  اسلامي ايران  با بيان  اينكه چهارمين  جشنواره  سراسري  تئاتر پليس  در دو بخش  تئاتر خياباني  و صحنه اي  برگزار شد، گفت:  از ميان  ۳۲ گروه  شركت  كننده  در اين جشنواره ، ۱۵ گروه  از نيروي  انتظامي و ۱۷ گروه  ديگر از هنرمندان تجربي  و دانشجويي  بودند.
تقي  پور با اشاره  به  اينكه  اين  جشنواره  از ۱۵ تا ۲۲ اسفند در چهارسالن  فرهنگسراي  بهمن  برگزار شد، گفت  هيئت  داوران  پس  از بررسي نمايش  هاي  مختلف ، بهترين  بازيگران  زن  و مرد، بهترين  نويسنده ،كارگردان ، مدير صحنه  و بهترين  بازيگر خردسال  تئاتر را انتخاب  كرد. اين  گزارش  حاكي  است ، بهترين  هاي  اين  جشنواره  عبارتند از در بخش بازيگري  فرشاد صالحي  از چهارمحال  و بختياري ، شهباز عباسي  از استان فارس  و خانم  فخري  امامي از تهران  كه توانستند مقام  هاي  اول  تا سوم  را كسب  كنند.
در بخش  نويسنده طرح  كاوه  مهدوي  با طرح  نمايش  ناك  اوت ، جمشيد عسگري با طرح  نمايش  آخرين  النگو و علي  فرهادزاده  با طرح  نمايش  اكس  بزن مقام  هاي  اول  تا سوم  را به  دست  آوردند.
در بخش  كارگرداني  اميد شاهنده  با كارگرداني  نمايش  ناك  اوت ، جمشيدعسگري  با كارگرداني  آخرين  النگو و حامد حسين  زاده  با كارگرداني  بيجه ۲ مقام  هاي  اول  تا سوم  را كسب  كردند.
افسانه  مصدق  بهترين  بازيگر نقش  اول  زن ، بهروز فياضي  بهترين  بازيگرنقش  اول  مرد و محمد حاج  بابائي  بهترين  بازيگر خردسال  چهارمين جشنواره  سراسري  تئاتر پليس  بودند. جايزه  ويژه  هيئت  داوران  اين  جشنواره  به  حامد بي آزار كارگردان  نمايش ميگن  قراره  دزد بياد اهدا شد. شهلا كوهستاني ، كامبيز زاهدپور و علي
  وفائي  نژاد نيز رتبه  هاي  اول تا سوم  طراحي  صحنه  را به  دست  آوردند.

توسط حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي قم
نخستين همايش ادبيات مقاومت برگزار مي شود
مهر: توسط حوزه هنري قم و به منظور اشاعه و گسترش فرهنگ ايثار و مقاومت، نخستين همايش داستان، خاطره و شعر دفاع مقدس برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان قم، واحد آفرينش هاي ادبي در راستاي اهداف خود و به منظور شناسايي نيرو هاي مستعد و تشويق و حمايت از آنها نخستين همايش ادبيات مقاومت را برگزار مي كند.
علاقه مندان مي توانند آثار داستاني خود را در قالب هاي بلند، كوتاه، خيلي كوتاه، آثار شعري و خاطره خود را تا پايان فروردين ماه سال ۱۳۸۴ به قم، خيابان شهدا (صفائيه) كوچه شماره ،۲۳ پلاك ۳۰ ارسال كنند.در ادامه آمده است: آثار ارسالي نبايد در هيچ جشنواره و همايشي شركت كرده باشند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
طاق كسري ۱۴۵۴ ساله شد
نيمه مارس سال ۵۵۱ ميلادي و چند روز مانده به نوروز، كار ساختن تالار تازه در كاخ سلطنتي تيسفون (نزديك بغداد كه بقاياي آن هنوز باقيست و به طاق كسرا (ايوان مدائن) شهرت يافته با شتاب به پايان رسانده شد تا براي آيين هاي نوروزي آن سال آماده باشد. كار ساختن اين بناء كه از دجله فاصله زياد ندارد و با فرش معروف بهارستان مفروش شد از سال ۵۴۹ ميلادي، به تصميم خسرو انوشيروان شاه وقت، آغاز شده بود. خسرو انوشيروان علاقه مند به ديدار مردم به صورت گروهي (بار عام) بود و به همين دليل خواسته بود كه تالاري بزرگ با عمارت ضميمه آن ساخته شود. وي همزمان دستور داده بود كه در گندي شاپور (خوزستان) يك دانشگاه براي تحقيق و تدريس طب و فلسفه ساخته شود كه ظرف يك سال ساخته و در ۵۵۰ ميلادي آماده فعاليت شد.
تروريسم دنباله آنارشيسم
درست يك ماه پس از قتل كروپوتكين Peter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم (امروزه دولت آمريكا بدون تعريف كلمه، آن را تروريسم مي خواند) پيروان او در شهر مادريد «ادواردو داتو» نخست وزير وقت اسپانيا را كه از جلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قرار دادند كه چند روز بعد در ۱۳ مارس ۱۹۲۱ (۸۴ سال پيش) درگذشت. آنارشيستها «داتو» را متهم به جاه طلبي، ضديت با حقوق كارگردان و ظلم به عوام الناس كرده بودند. «كروپوتكين» فرضيه پرداز آنارشيسم يك شاهزاده روس بود كه بر پايه عقايد «زنو» فيلسوف و رياضيدان يوناني قرن پنجم پيش از ميلاد معتقد به كاهش هرچه بيشتر اختيارات دولت، و سپردن اختيارات حكومتي به انجمن ها يا به عبارت ديگر حكومت گروهي و تأمين عدالت اجتماعي _ اقتصادي و قرار گرفتن ثروت و منابع توليد در دست جامعه و هرگونه ظلم زدايي ملي و بين المللي بود. انتشار اين افكار كه از بعضي جنبه ها با سوسياليسم مشابهت داشت سبب شد كه در سال ۱۸۷۲ او را در روسيه دستگير و زنداني كنند كه بعداً با كمك پيروانش از زندان فرار كرد و به اروپاي غربي رفت و در اينجا هم بمانند روسيه هواداران فراوان به دست آورد. پوپوليست ها و سوسياليست هاي راديكال و كساني كه خواهان جهان بدون ظلم و ستم و زورگويي دولت داخلي، استكبارو قدرتهاي استعماري و هرگونه سلطه بودند به او پيوستند. چون فرضيه كروپوتكين ترور را منع نمي كرد، هواداران اين عقيده در اروپا و آمريكا دست به ترورهاي متعدد زدند و چند رئيس دولت را كشتند و به همين لحاظ به آشوب طلب (آنارشيست) معروف شدند.
كروپوتكين بعداً چون اوضاع روسيه را مساعد ترويج عقايد خود يافته بود در سال ۱۹۱۷ به اين كشور بازگشت، ولي با بي اعتنايي كمونيست ها روبه رو شد و گوشه عزلت اختيار كرد كه در سال ۱۹۲۱ به قتل رسيد و معلوم نشد كه عامل اصلي قتل وي چه كسي بوده است. با مرگ او، اين فرضيه باقي ماند و هرگاه كه يك دولت در عرصه جهان دست به زورگويي زده خودنمايي كرده است و چون اخيراً برضد آمريكا احياء شده اين دولت آن را تروريسم مي خواند.حافظ اسد رئيس جمهور اسبق سوريه و گروهي از انديشمندان در دهه هاي گذشته از سازمان ملل خواستند كه بر «تروريسم» تعريف بنويسد تا معلوم شود كه به چه اقدامي مي توان تروريسم گفت، ولي تا اين لحظه دولت آمريكا امكان اين كار را نداده است زيرا كه مي خواهد، خود بر هر عملي كه مطابق خواست آن دولت نيست «تروريسم» اطلاق كند و متهمان را بكوبد و اين ابهام اينك به صورت يك مسئله بين المللي درآمده است و هر مخالفي را مي توان تروريست ناميد و...
در هفته ميلادي منتهي به شنبه به مناسبت سالگرد ترور «داتو» ، رسانه هاي اروپا و به ويژه اسپانيا بار ديگر به تشريح عقايد «كروپوتكين» پرداخته و نوشته بودند كه تا ظلم و تعدي در سطح جهان وجود داشته باشد ضديت با آنان نيز وجود خواهد داشت.

اولين فيلم انيميشن سه  بعدي ديجيتال توليد مي شود
عبدالله  عليمراد انيماتور باسابقه  ايران ، از توليد نخستين  انيميشن  سه بعدي  به  روش  ديجيتال  خبر داد.
به  گزارش  روزشنبه  روابط عمومي كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان ، كارساخت  اين  اثر كه  به  طور موقت  حكايت  آن كلاغ  طماع  نام  دارد از شهريورماه سال  جاري  آغاز شده  است .
وي  اظهار داشت : تاكنون  ساخت  دكور و عروسك هاي  اين  فيلم  انيميشن  به  پايان رسيده  و فيلم  برداري  آن نيز بعد از تعطيلات  نوروز آغاز خواهد شد.ساخت  اين  فيلم  كه  مدت  آن ۲۰ دقيقه  است  تا نيمه  دوم  سال  آينده  به  پايان مي رسد. وي  تصريح  كرد: فيلم  نامه  اين  اثر متعلق  به ابراهيم  فروزش  است  و محمدرحيم  بختياري ، فرزانه  بابايي  و هادي  يقين  لو به ترتيب  دستيار، سازنده عروسك  و دكور و كارشناس  ديجيتالي  اين  فيلم  را برعهده  دارند.عليمراد، در رابطه  با دلايل  انتخاب  شيوه  ديجيتال  براي  فيلم  برداري  اين اثر گفت : هر چند با دوربين هاي  ديجيتال  بين  ۲۰ تا ۳۰ درصد كيفيت  نمايش  فيلم بر روي  پرده  سينما كاهش  مي يابد، اماامكانات  بسيار خوبي  دراختيار هنرمندان 
قرار مي گيرد.

شرق شناسان اروپايي از تماشاي
آثار نگار گري ايران حيرت كردند
مهر: نسخه هاي خطي و با ارزش موجود در نمايشگاه نگارگري ايران همواره آثاري جاودان و گرانبها هستند؛ به نحوي كه شرق شناسان اروپايي از تماشاي آثار نگار گري ايران حيرت كردند.
شراره صالحي نقاش و پژوهشگر و دبير كنفرانس بين المللي شاهكارهاي نگارگري ايران با بيان اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار تجسمي مهر گفت: برگزاري اين كنفرانس را واقعه اي تاريخي مي دانم، چرا كه شركت كنندگان و سخنرانان اين كنفرانس بين المللي، متشكل از آدم هاي شاخص بودند و هر يك درباره نقاشي و تاريخچه نگارگري ايراني، سوابق مطالعه گسترده اي داشتند. وي در پاسخ به اين سئوال كه شرق شناسان براساس چه پارامترهايي انتخاب شدند و به ايران آمدند، اظهار داشت: من از دو سال پيش، از طريق اينترنت سعي مي كردم افرادي را كه در بخش هاي تحقيقاتي شرق شناسي فعاليت مي كردند جستجو و پيدا كنم.به دنبال اين جستجو شصت نفر را جهت دعوت به ايران برگزيدم كه سي تاي آنها به دعوتم پاسخ مثبت دادند، سي نفر ديگر هم به دلايل داشتن برنامه هاي شخصي و بالابودن سن نتوانستند به ايران بيايند.
صالحي افزود: به عنوان يك پژوهشگر با ۲۵ نفر از اين آدم ها، آشنا بودم و وقتي تعداد آنها را مزيد بر اين ۲۵ نفر ديدم، بسيار تعجب كردم.شايد بهتر باشد بدانيد كثرت اين شرق شناسان، ذوق و علاقه مرا دو چندان كرد.
صالحي درباره واكنش شرق شناسان اروپايي بعد از تماشاي نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري گفت: ميهمانان اروپايي با يك اتفاق نظر واحد به اين نتيجه رسيده بودند كه نمايشگاه آثار نگارگري ايراني، امري بي نظير و واقعه اي تاريخي بوده است و تاكنون مجموعه نفيسي از آثار نقاشي را يكجا نديده بودند.

همايش «چند كلمه حرف حساب »
مهر: به همت دفتر طنز حوزه هنري و با همكاري موسسه گل آقا و شبكه دوم سيما، همايش طنز ادبي چند كلمه حرف حساب نيمه اول سال ۸۴ در حوزه هنري برگزار مي شود.اين همايش در نخستين سالگرد درگذشت مرحوم كيومرث صابري فومني ( گل آقا ) به منظور شناسايي ويژگي هاي آثار قلمي آن مرحوم برگزار مي شود.علاقه مندان براي شركت در اين همايش مي توانند مقالات خود را در زمينه هاي: ويژگي نثر و شيوه هاي نگرشي گل آقا، نظيره سازي، تاثيرپذيري گل آقا از ادبيات فلكلور و گويش محلي، تاثيرپذيري گل آقا از ديگر طنزپردازان، گل آقا و شخصيت آفريني، گل آقا و درست نويسي، تاثير گل آقا برطنز نويسان معاصر، ويژگي هاي طنز گل آقايي، گل آقا و استفاده از ادبيات كلاسيك و نظم در طنز گل آقا به نشاني حوزه هنري تهران، واقع در تقاطع خيابان هاي حافظ و سميه، دفتر طنز حوزه هنري ارسال كنند.

در تعطيلات نوروزي هر روز ۳ فيلم
به شبكه ويديويي عرضه مي شود
واحد مركزي خبر: در تعطيلات  نوروز ،۱۳۸۴ روزانه  ۳ فيلم  سينمايي  به  نمايش  خانگي  كشور عرضه  مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامي در سبد نوروزي  موسسات  ويدئو رسانه ، نخست  سه  فيلم بلند داستاني  ايراني  با حال  و هواي  شاد و مفرح  كه  به  طور ويژه  براي شبكه  نمايش  خانگي  توليد شده  است  در اختيار مخاطبان  قرار خواهد گرفت.
 گفتني  است  در ميان  ۴۵ فيلم  سينمايي  آماده  عرضه ، آثاري  از كشورهاي  مختلف  جهان  از جمله  ايران ، فرانسه ، آمريكا، هندوستان ، انگليس ، هنگ كنگ  و كانادا به  چشم  مي خورد.

برگي از تاريخ
چرا مورگان شوستر آمريكايي از ايران رفت
۱۴ مارس (روزي چون امروز) در طول زمان شاهد رويدادهاي متعدد بود كه چند مورد آن از اين قرار است: در سال ۱۸۴۸ در جريان انقلاب اروپا، مترنيخ صدراعظم اتريش مجبور به كناره گيري شد. در سال ۱۸۸۳ كارل ماركس صاحب فرضيه سوسياليسم خالص (سوسياليسم علمي) در لندن درگذشت. در سال ۱۹۲۱ قسمت شمالي مغولستان از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد. در سال ۱۳۲۲ هجري (۱۹۴۴ ميلادي) دكتر مصدق در مجلس شوراي ملي ضمن مخالفت با اعتبارنامه سيدضياءالدين طباطبايي يزدي وي را عامل بيگانه و خائن به وطن خواند. در سال ۱۹۵۴ ژنرال جياپ به واحدهاي آزادي بخش خود مركب از ملي گرايان و كمونيستهاي ويتنام دستور حمله به دژ فرانسوي «دين بين فو» را صادر كرد. در سال ۱۹۶۲ دكتر علي اميني نخست وزير وقت ايران اعلام كرد كه ايران يك كشور ورشكسته مالي است.
اينك برگي از تاريخ:مورگان شوستر آمريكايي كه به تصويب مجلس شوراي ملي براي سروسامان دادن به ماليه ايران و ايجاد يك خزانه نوين استخدام و وارد وطن ما شده بود در اين روز در اسفند ماه ۱۲۹۰ از ايران خارج شد. استخدام او بدون جلب موافقت قبلي انگلستان و روسيه بود كه طبق موافقتنامه دوجانبه سال ۱۹۰۷ سن پترزبورگ، ايران ما را ميان خود به مناطق نفوذ قسمت كرده بودند. از سوي ديگر، شوستر پس از تأسيس خزانه داري كل، يك واحد پليس ماليات و حافظ خزانه داري مركب از شماري ژاندارم تشكيل داده بود كه روسها با اين كار هم موافق نبودند.دولت روسيه در هشتم آذر ماه ۱۲۹۰ هجري به ايران يك اولتيماتوم سه ماده اي تسليم كرده بود كه ماده اول آن اخراج شوستر و ماده ديگرش خودداري از استخدام خارجي بدون جلب موافقت قبلي روسيه و انگلستان بود.مجلس شوراي ملي اين اولتيماتوم را رد كرد كه دولت روسيه به ايران اخطار كرد كه اگر ظرف ۴۸ ساعت مفاد اولتيماتوم را اجرا نكند نيروهاي آن كشور كه به حركت درآمده اند وارد تهران خواهند شد.در اين ميان يپرم خان (از مجاهدان سابق) رئيس پليس تهران به مجلس اخطار كرد كه به مصلحت است اولتيماتوم روسيه را بپذيرد كه مجلس پذيرفت و چهار روز بعد مراتب به شوستر ابلاغ شد كه ديگر سمتي ندارد و واحد پليس او نيز منحل شده است. شوستر درخواست غرامت كرد و غرامت او پرداخت شد.شوستر پس از بازگشت به آمريكا خاطرات خود از اقامت در ايران شامل مشاهدات و ضعفهايي را كه ديده بود در كتابي منتشر ساخت كه تاكنون چندين بار تجديدچاپ شده است. اين كتاب وخامت اوضاع ايران و مداخلات خارجي در آن زمان را منعكس كرده است. در سال ۱۳۲۱ نيز دولت ايران براي تمشيت امور ماليه خود يك آمريكايي ديگر به نام دكتر ميلسپو را استخدام كرد. وي كه در اسفند ماه اين سال كار خود را در تهران آغاز كرده بود بعداً با ضديت مدير وقت بانك ملي روبه رو شد و در اسفند ماه ۱۳۲۲ (درست يك سال بعد) از ايران خارج گرديد.بايد دانست كه يكي از مسائل بزرگ وطن كه زاينده مسائل ديگر است لاينحل ماندن مسئله ماليات است كه ايرانيان از بانيان آن در جهان بودند و براي خلفاي عباسي، اموي و دولتهاي مغول و تاتار ضابطه ماليات و جمع آوري آن را مي نوشتند كه الگوي جهان شده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
غده تيروئيد انبار يد بدن
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه ماده معدني «يد» در كجاي بدن انبار مي شود و وي پاسخ داده است كه دو سوي آن در غده تيروئيد و اضافه كرده است: از آنجا كه غده تيروئيد در كنترل سوخت و ساز بدن (متابوليسم) داراي نقش اساسي است و «يد» در اعمال تيروئيد نفوذ دارد، كمبود «يد» باعث آهسته شدن واكنش مغزي، چاق شدن بدن، نداشتن انرژي براي فعاليت و احساس ضعف مي شود. هر كيلوگرم بدن نياز به يك ميكروگرم «يد» دارد و بدن زنان حامله بيشتر. بنا بر اين وجود «يد» در نمك طعام توصيه مي شود.

بهارستان
نقل است كه عبدالله در حرم بود يك سال. از حج فارغ شد و ساعتي درخواب شد. به خواب ديد كه دو فرشته از آسمان فرود آمدند. يكي از ديگري پرسيد كه: «امسال چند خلق به حج آمده اند؟» . ديگري جواب داد كه: «ششصدهزار» . گفت: «حج چند كس قبول كردند؟» گفت: «از آن هيچ كس قبول نكردند» .
عبدالله گفت: «چون اين بشنيدم، اضطرابي در من پيدا آمد، گفتم: اين همه خلايق از اطراف و اكناف جهان با چندين رنج و تعب، از راه هاي دور آمده و بيابان ها قطع كرده، اين همه ضايع گردد؟» پس آن فرشته گفت كه: «در دمشق كفشگري است، نام علي بن الموفق، و او به حج نيامده است اما حج او قبول است و همه را بدو بخشيدند.»
عبدالله گويد: «چون اين بشنيدم، از خواب درآمدم، گفتم: به دمشق بايد شد . چون به دمشق رفتم ، خانه او طلبيدم و آواز دادم ، شخصي آمد و گفتم : نام تو چيست؟ گفت: علي بن الموفق.
گفتم: تو چه كار كني؟ گفت:پاره دوزي  كنم. پس واقعه بااو بگفتم. گفت: سي سال بود تا مرا آرزوي حج بود از پاره دوزي درم جمع كردم و امسال عزم حج كردم. تا روزي سرپوشيده اي كه در آن در خانه است، حامله بود. مگر از همسايه اي بوي طعام مي آمد. مرا گفت: برو پاره اي از آن طعام بستان. من رفتم و همسايه گفت: بدان كه هفت شبانه روز بود كه اطفال من هيچ نخورده بودند. امروز خري مرده ديدم. پاره اي از وي جدا كردم و طعام ساختم. بر شما حلال نباشد. چون [اين] بشنيدم، آتش در جان من افتاد. آن سيصد درم برداشتم و بدو دادم و گفتم: نفقه اطفال كن كه حج من اين است.
در ذكر عبدالله بن المبارك - تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
جلوگيري از سرقت درپوش هاي آهني
پكن: در سال گذشته ميلادي، بيش از ۲۴۰ هزار درپوش آهني از خيابان هاي شهر پكن به سرقت رفت كه سارقان اين درپوش ها را به قيمت آهن خام مي فروشند.
مقامات اين شهر براي جلوگيري از اين سرقت ها قصد جايگزيني درپوش هاي قديمي را با درپوش هاي جديد دارند. البته براي ساخت اين درپوش هاي جديد از مواد غيرآهني و غيرقابل بازيافت استفاده خواهد شد تا سارقان براي سرقت آن، انگيزه اي نداشته باشند.
شركت مؤدب
نيويورك: كتابخانه عمومي يكي از شهرهاي آمريكا با امضاي قرارداد با يك شركت قصد دارد كتاب هاي خارج از كتابخانه را جمع آوري نمايد.در حال حاضر بيش از ۱۸۰ نفر از اعضاي اين كتابخانه، كتاب ها و نوارهاي ويدئويي را كه از اين مكان به امانت گرفته بودند در موعد مقرر باز نگردانده اند كه ارزش اين كتاب ها و نوارها در حدود ۱۵ هزار دلار برآورد مي شود.كارشناسان اين شركت با برقراري تماس و يا مراجعه به منازل اعضاي بدقول با نهايت ادب از آنان خواهش مي كنند كه كتاب ها و نوارهاي امانتي را به كتابخانه باز گردانند. جالب اينكه شيوه اين شركت تنها خواهش از اعضا است و متوسل به زور نخواهد شد.
فرار از مرگ با زنگ آيفون
نبراسكا: آيفون يك خانه دو طبقه در آمريكا، ساكنان آن را از خطر مرگ نجات داد.
صبح روز شنبه، پادري مقابل در ورودي اين خانه بر اثر يك ته سيگار روشن طعمه حريق شد كه در مدت زمان بسيار كوتاهي، شعله هاي آتش به داخل خانه سرايت كرد.
جالب اينكه آتش سوزي باعث اتصالي سيم هاي آيفون شد و زنگ واحدها همزمان به صدا درآمد.در واقع به صدا درآمدن زنگ آيفون باعث بيدار شدن ساكنان خانه شد كه آنها بلافاصله وارد عمل شده و آتش را خاموش كردند.در صورتيكه زنگ آيفون به صدا در نمي آمد، ممكن بود خانه و ساكنان آن در شعله هاي آتش بسوزند.
ترس رئيس جمهور از ارواح
مالاوي: رئيس جمهور كشور مالاوي به طور موقت، خانه خود را كه ۳۰۰ اتاق خواب دارد ترك كرد او معتقد است كه ارواح موجود در اين خانه وي را آزار مي دهند.به گفته يكي از افراد نزديك به رئيس جمهور،  وي شب ها، صداهاي عجيب و به ويژه صداي پا مي شنود به همين دليل او و همسرش شب ها نمي توانند بخوابند.رئيس جمهور از يك شخصيت مذهبي خواسته است تا با خواندن دعا در خانه، ارواح را فراري دهد.
۵/۶ سال در آسمان
تنسي: يك خانم ۹۵ ساله در آمريكا، بيش از ۵/۶ سال از عمر خود را در آسمان ها سپري كرده است. اين خانم در سال ۱۹۴۴ با شركت در يك كلاس خلباني، پرواز كردن با هواپيما را آموخت و از آن به بعد به عنوان مدرس خلباني مشغول به كار بوده است. وي در اين مدت بيش از ۳ هزار دانشجوي خلباني تربيت كرد و از ۹ هزارخلبان آزمون پرواز به عمل آورد.به گفته شاگردانش، وي در طول سال هاي فعاليت، بيش از ۵/۵ ميليون مايل پرواز كرد كه معادل ۲۳ سفر به كره ماه است.
خريد با اثر انگشت
برلين: در آينده اي نزديك، مشتريان يك فروشگاه زنجيره اي در آلمان قادر خواهند بود با اثر انگشت خود خريد بكنند. اثر انگشت هر يك از مشتريان اين فروشگاه در بدو عضويت، اسكن خواهد شد كه اطلاعات حساب بانكي و كارت اعتباري آنها از طريق همين اثر انگشت قابل دسترس خواهد بود.به اين ترتيب، مشتري براي پرداخت هزينه خريد خود مجبور نيست كارت اعتباري يا پول نقد ارائه دهد بلكه كافي است دست خود را روي دستگاه اسكنر بگذارد و دستگاه با شناسايي اثر انگشت مشتري، هزينه خريد او را از كارت اعتباري و يا حساب بانكي اش كسر خواهد كرد.
احتمال تقلب در چنين سيستمي تقريبا صفر است چون احتمال اينكه اثر انگشت دو نفر در جهان يكسان باشد، يك در ۲۳۰ ميليون است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۴ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۴س دقيقه

گل و گياه
سدوم (گياه يخ)
002601.jpg
نام علمي: Sedum Spectabile
خانواده: CRASSLACEAE
گياه دائمي و خزان پذير، افراشته و فاقد ساقه هاي جانبي، برگها واژ تخم مرغي و متقابل، در حاشيه دندانه دار، به طول ۸ سانتي متر و رنگ سبز-خاكستري، گلهاي كوچك، ستاره اي شكل و صورتي رنگ آن به صورت مجتمع در گل آذيني مسطح و متراكم به قطر ۱۵ سانتي متر در آخر تابستان ظاهر مي شوند. عطر و رنگ گلها جذب كننده زنبورها مي باشد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك نسبتاً حاصلخيز، خنثي تا كمي قليايي و داراي زهكشي خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پائيز درون گلدان و يا اواسط بهار در هواي آزاد امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |