دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۰ - Mar 14, 2005
راز طول عمر انسان كشف شد
گروه دانش: دانشمندان ادعا مي كنند انسان به زودي خواهد توانست تا هزار سال عمر كند.
به گزارش آنانوا، «آبوري دو گري» متخصص ژنتيك از دانشگاه كمبريج مي گويد پيشرفت در تحقيقات سلول بنيادي مي تواند به افزايش عمر انسان كمك كند.
به نوشته ديلي ميل، او براين باور است كه تا۱۰سال ديگر موشهاي آزمايشگاهي توليد خواهد شد كه ميانگين سن آنها دو برابر حد كنوني است و بعدها حدي براي آن نمي توان تعيين كرد.
زماني كه دانشمندان فرايند پيري را ۲۵سال به عقب بياندازند از آنجايي كه فرصت كافي براي رويارويي با مشكلات بعدي پيري خواهند داشت امكان طولاني تر شدن عمر انسان وجود دارد.
با اين حال برخي ديگر از دانشمندان با نظر دكتر دوگري موافق نيستند و چنين امكاني را در حال حاضر با دانش امروزي رد مي كنند.

MSN براي كاربران مك اينتاش ممنوع شد
مايكروسافت عليه اپل
گروه انفورماتيك: مايكروسافت قصد دارد از اين پس سرويس MSN خود را براي كاربران نرم افزار Mac OS X ارايه ندهد.
اين شركت تصميم گرفته است كه اين ماه به مشتريان اعلام كند كه از تاريخ ۳۱ ماه مه سرويس MSN خود را به آن ها عرضه نخواهد كرد.
به گزارش SGNEC، يكي از نمايندگان مايكروسافت گفته است كه تا پايان ماه مه، مايكروسافت تغييراتي را در برنامه خود حاصل خواهد كرد و از آن پس پشتيباني خود از MSN را براي كلاينت نرم افزار اينترنت Mac OS X متوقف خواهد كرد. اين نماينده از اعلام تعداد كاربران Mac كه از MSN استفاده مي كرده اند، خودداري مي كند.
طبق قراردادي كه چندين سال پيش ميان مايكروسافت و Qwest صورت گرفته، مايكروسافت متعهد است كه امكان دسترسي به اينترنت را براي كاربران Mac فراهم سازد. بنابراين، مشتريان همچنان اين امكان را خواهند داشت كه سرويس دسترسي به اينترنت را به ازاي پرداخت ۲۲ دلار در ماه، از مايكروسافت خريداري كنند. با اين وجود، مايكروسافت هيچ گونه نرم افزار محلي را به اين مشتريان عرضه نخواهد كرد و بنابراين كاربران بايد از طريق اتصالات داخلي Mac به اينترنت متصل شوند.
مايكروسافت به آن دسته از كاربراني كه از اينترنت شخصي خود استفاده مي كنند، امكان مي دهد در ازاي پرداخت مبلغي، از مجموعه اي از خدمات مبتني بر مرورگر MyMSN كه شامل دو گيگابايت امكان ذخيره سازي هات ميل، پنتيوم اينكارتا و Money Plus است، استفاده كنند. مشتريان مي توانند براي استفاده از اين سرويس، مبلغ ۱۰ تا ۲۷ دلار به صورت ماهيانه به اين شركت بپردازند.
MSN بيشتر توجه خود را از كسب و كار دسترسي به اينترنت dial-up به سمت خدمات اينترنتي تغيير داده است كه از طريق هر اتصال اينترنتي و به ويژه باند پهن پرسرعت، قابل دسترسي است.به دنبال معرفي مرورگر Safari توسط شركت اپل، مايكروسافت ارايه مرورگر اينترنت اكسپلورر خود را براي Mac متوقف ساخته است، اما بسياري از شركت ها به توليد محصولات متعدد براي Mac ادامه مي دهند كه يكي از اين محصولات، نسخه Mac محصول Office است.

كشف حفره امنيتي در «ياهو مسنجر» توسط يك ايراني
ايرنا: يك حفره امنيتي خطرناك در نرم افزار معروف و پرطرفدار «ياهو مسنجر» توسط يك ايراني كشف و گزارش شد.
به گزارش SECURITYFOCUS ?،  اين حفره امنيتي از نوع «سر ريز بافر» با دسترسي از راه دور ياست كه «مهرتاش ملاح زاده» ، عضو تيم امنيتي «آشيانه» ، موفق به كشف اين حفره شده است.
اين حفره در حالت «آفلاين» قرار دارد، به اين صورت كه كاربر در حالت آفلاين قادر خواهد بود وضعيتي خود را به صورت دلخواه تغيير دهد. يك هكر توسط اين حفره مي تواند به كامپيوتر قرباني دسترسي كامل داشته باشد.
كليه نسخه هاي «ياهو مسنجر» تحت سيستم عامل «ويندوز» داراي اين
آسيب پذيري هستند.

عرضه محصولات فناوري اطلاعات ايراني در سبيت
ايرنا: چهارده شركت برگزيده ايراني در حوزه فن آوري ارتباطات ، محصولات خود را در بزرگترين نمايشگاه بين المللي محصولات نرم افزاري، ديجيتالي و فناوري اطلاعات در جهان (سبيت) عرضه كردند.
اين شركت ها به عرضه محصولاتي چون «موتور بازشناسي گفتار پيوسته مستقل از گوينده» ، «سيستم مديريت تعمير و نگه داري» ، «سيستم مديريت اسناد و بايگاني فايلر پرو» ، «multility» ، «تله متري» ، «مجموعه نرم افزاري ديدگاه (اتوماسيون اداري/ اداري مالي)» ، «نرم افزار ي» real portalخدمات نرم افزار و شبكه» در نمايشگاه سبيت پرداخته اند.

نرم افزار
دسترسي به مديريت محتوا
گروه انفورماتيك: آي بي ام نرم افزار جديدي را ارايه كرده است كه امكان دسترسي به مديريت محتوا را با استفاده از خدمات وب توسعه مي دهد و امكان اداره، جست وجو و دسترسي به انواع گوناگون داده ها را به عنوان بخشي از فرايندهاي كسب و كار ميسر مي سازد.
به گزارش system group، نرم افزار جديد آي بي ام همچنين بخشي از پروژه Cinnamon آي بي ام را تشكيل مي دهد كه تلاش اين شركت براي بهبود سرعت و كيفيت پردازش داكيومنت هاي مبتني بر XML است. اين فناوري قابليت هاي فهرست سازي و شاخص گذاري خودكار شده و نيز جست وجو را به همراه كنترل بهتر بر روي مخازن ساخت يافته و غيرساخت يافته فراهم ساخته و امكان ذخيره سازي و اداره محتوا و اطلاعات را براي كاربران آسان تر مي سازد.نرم افزار مديريت محتواي جديد آي بي ام شامل IBM DB2Content Manager ۸.۳ است كه اتوماسيون كاملي از مديريت داكيومنت هاي XML را فراهم مي سازد و نيز داراي IBM DB2Document Manager ۸.۳ براي فراهم كردن مديريت چرخه حيات اسناد اتوماتيك و ساده شده است.
در اين نرم افزار همچنين IBM DB2CommonStore ۸.۳ براي ذخيره و اداره ايميل ها، فايل هاي ضميمه و سيستم ارسال پيام وجود دارد. برت مك اينتاير، نايب رييس مديريت محتواي آي بي ام گفته است: «ما در حال قادر ساختن مشتريان براي به كارگيري و استفاده از انواع گوناگون داده ها به همراه مديريت محتواي ساده و يكپارچه شده در هر دو محتواي ساخت يافته و غيرساخت يافته هستيم.»در حال حاضر، بيش از شصت ميليون كاربر DB2 در چهارصد و بيست و پنج هزار شركت در سراسر دنيا از راهكارهاي مديريت اطلاعات IBM DB2 استفاده مي كنند.

سخت افزار
كرم هاي جديد مسنجر
گروه انفورماتيك: دو كرم سرويس پيام فوري كه بر روي MSN Messenger و Windows Messenger تأثير مي گذارند، در حال گردش بر روي اينترنت هستند.
به گزارش سي نت اين دو كرم توسط شركت هاي نرم افزار ضد ويروس متعددي كشف شده و IMLogic آن ها را در فهرست ويروس هايي با خطر متوسط قرار داده است. بر طبق گزارش هاي IMLogic كه توسط مايكروسافت، آمريكا آنلاين، سيمانتك، ياهو و Sophos پشتيباني مي گردد، هر دو كرم W32Kelvir و W32Sumom-A از آغاز هفته جاري در حال انتشار و گسترش هستند.
كاربران، كامپيوترهاي خود و ديگران را با باز كردن فايل pif. از طريق لينكي در پيام مخربي كه حاوي كرم ياد شده است، آلوده مي سازند. تعداد رو به رشد هكرهايي كه برنامه هاي سرويس پيام فوري را مورد هدف قرار مي دهند.
مايكروسافت يك patch براي برطرف ساختن آسيب پذيري هاي گوناگوني كه در سيستم هايMSN Messenger و Windows Messenger وجود دارند، منتشر ساخته است.تنها يك سوم از شركت هاي انگليسي امكان دسترسي به سرويس پيام فوري را براي كارمندان خود فراهم مي سازند. مسايل امنيتي به عنوان عامل اصلي اين اقدام محسوب مي گردند و تعداد رو به رشد هكرها باعث شده است كه شركت ها، امكان دسترسي به سرويس پيام فوري را مسدود كنند.
جزييات بيشتر را درباره اين دو كرم جديد مي توانيد از سايت www.imlogic.com به دست آوريد.

نمايشگاه
002535.jpg
تعدادي از بازديدكنندگان نمايشگاه CeBIT در قسمت مخصوص استراحت نشسته اند و به موسيقي گوش مي دهند.
در قسمتي كه مسئولان نمايشگاه فن آوري اطلاعات سبيت آلمان براي استراحت و رفاه بازديد كنندگان در نظر گرفته اند ، علاوه بر صندلي هاي راحت و امكانات رفاهي معمول، كليه امكانات رفاهي ديجيتالي نيز فراهم شده است.

ساخت ميكروسكوپ جديد براي ديدن ذرات نانو
گروهي از پژوهشگران انگليسي موفق شده اند فناوري تازه اي را تكميل كنند كه با استفاده از آن مي توان ذرات نانومتري به اندازه ۱۰نانومتر را با كمك ميكروسكوپ نوري مشاهده كرد. به گزارش ايرنا، از اين فناوري تازه كه به Halo موسوم مي توان در زمينه هاي مختلف از جمله امور دفاعي و رديابي جنگ افزارهاي زيستي، كنترل كيفيت رنگها و مواد شيميايي، و كنترل كرمهاي ضد آفتاب سوختگي استفاده كرد. در گذشته دانشمندان چنين تصور مي كردند كه با ميكروسكوپ هاي نوري نمي توان ذرات در مقياس نانو را مشاهده كرد.

ژاپني ها واكسن آنفلوآنزاي مرغي ساختند
پژوهشگران موسسه ملي بيماريهاي عفوني در توكيو موفق به تهيه يك واكسن پيشگيري از نوع جديدي ،آنفلوآنزا شده اند كه احتمالا منشا آن ،آنفلوآنزاي مرغي است.
به گزارش ايرنا،محققان اثربخشي اين واكسن را كه با استفاده از ويروس H5N1،آنفلوآنزاي مرغي تهيه شده است بر روي حيوانات به اثبات رسانده اند.
اين واكسن كه با افزودن يك عامل تقويت كننده ايمني تهيه مي شود در نوع خود بي نظير است و انتظار مي رود تاثير حفاظتي مهمي در برابر انواع جديد اين ويروس فراهم كند.

آف لاين
كمبود بودجه ناسا و توقف پروژه وويجرها
گروه دانش: مسئولان سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا (ناسا) به محققاني كه بر روي شماري از قديمي ترين پروژه هاي اين سازمان كار مي كنند، اطلاع داده اند كه به واسطه كمبود بودجه از ماه اكتبر آينده مي بايد پروژه هاي خود را متوقف سازند.
يكي از اين پروژه ها ردگيري دو سفينه وويجر است كه اكنون به مرزهاي منظومه شمسي رسيده اند.به گزارش اسپيس نيوز، اين تصميم كه به گفته مسئولان ناسا هنوز نهايي نيست موجب خشمگين شدن دانشمندان شده است. بخش مطالعات زمين - خورشيد در ناسا در ابتداي سال جاري با يك بودجه۷۴ ميليون دلاري فعاليت سالانه خود را آغاز كرد. وظيفه اين بخش، جمع آوري اطلاعات درباره محيط خورشيد است. اما به تازگي بودجه اين بخش به ۵۳ ميليون دلار كاهش يافته است. مسئولان بخش به منظور صرفه جويي در هزينه ها به سرپرستان هفت پروژه اي كه دوران جواني را پشت سر گذرانده اند، يعني پروژه هاي وويجر، اوليس، پولار، ويند، جئوتيل، فاست، و تريس، اطلاع داده اند كه پولي براي حمايت از ادامه فعاليتهاي آنان در اختيار ندارند. پروژه وويجر در سال ۱۹۹۷آغاز شد و از آن زمان تاكنون دو سفينه وويجر ۱و ۲به ترتيب ۱۴ميليارد و ۱۱ميليارد كيلومتر راه طي كرده اند و از همه سيارات منظومه شمسي به استثناي پلوتو يعني آخرين سياره اين منظومه گذر كرده اند. آخرين ماموريت اين دو سفينه مشخص ساختن مرزي است كه منظومه شمسي را از فضا جدا مي كند.

آن لاين
برگزاري سومين اجلاس وزراي آسياييIT در بحرين
ايسنا:  هيأت هاي نمايندگي از ۳۵ كشور شامل ۱۸ وزير، حضورشان را در سومين اجلاس آسيايي وزراي IT كه هفته آينده در بحرين برگزار خواهد شد، تأييد كرده اند. اين اجلاس در روزهاي ۲۱ و ۲۲ مارس سال جاري در مركز نمايشگاه بين المللي بحرين تحت حمايت وزارت حمل و نقل اين كشور برگزار خواهد شد. به گفته مسئولان بحريني برگزاري اين اجلاس از سوي ۳۵ كشور مزبور با استقبال مواجه شده است. اين اجلاس مهم ادامه گفت وگوها ميان وزراي IT در آسيا در خصوص چگونگي توسعه زير ساخت IT در كشورهاي مربوطه و نحوه بهره مندي از آخرين دستاوردهاي جهاني فناوري اطلاعات و ارتباطات است. اين مذاكرات در اولين اجلاس در سال ۲۰۰۳ در سئول پايتخت كره جنوبي و در مرحله دوم در سال ۲۰۰۴ در حيدر آباد هند برگزار شد. گفتني است، اجلاس اخير ادامه بيانيه حيدرآباد است كه طي آن طرح هاي عمل با مضمون هاي زير مورد تأكيد قرار گرفتند، اين طرح ها شامل كاهش شكاف اطلاعاتي، استاندارد كردن توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در آسيا، ديجيتالي  كردن فرهنگ، ساخت فضاي شبكه سراسري در آسيا و دسترسي، مديريت و امنيت اينترنتي است.
راه اندازي سايت اطلاع رساني مهندسي عمران ايران
گروه انفورماتيك:  سايت تخصصي www.irancivilcenter.com با هدف اطلاع رساني تخصصي در حوزه صنعت ساخت  و  ساز راه اندازي شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين سايت، منتخبي از آخرين اخبار علمي صنعت ساخت  و ساز و نيز مقالات و مطالب متنوع علمي در رابطه با اين صنعت در اختيار مهندسان و دانشجويان قرار مي گيرد. اين سايت كه به منظور فراهم كردن امكان ارتباط با متخصصان خارجي به دو زبان فارسي و انگليسي راه اندازي شده  است از بخش هاي مختلفي نظير مقالات، اخبار سايت، راهنماي وب، سمينارها و كنفرانسهاي آتي و بخش مهندسان تشكيل شده كه مهندسان با عضويت رايگان در اين سايت امكان آن را خواهند داشت تا به معرفي سوابق علمي و تجربي (از جمله زمينه هاي كاري و دانش نرم افزاري)  خود به دو زبان فارسي و انگليسي پرداخته و در بخش مباحثات فني با ديگر اعضاي وب گاه به بحث و تبادل نظر بپردازند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |