سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۱ - Mar 15, 2005
ژن درماني يك بيماري ارثي
ايرنا: محققان يك مركز پيوند ژني در انگليس موفق شدند براي نخستين بار در جهان با «ژن درماني» ، يك بيماري ارثي را در كودكي انگليسي درمان كنند.
اين بيماري، نقص آي.دي.آ نام دارد و از آن با عنوان عارضه «كودك حبابي» نيز ياد مي شود زيرا بيمار بايد پيوسته در يك محيط استريل نگهداري شود.
اين بيماري بدن قربانيان را از توانايي مقابله با عفونت باز مي دارد و كودكان مبتلا به اين بيماري در صورت عدم درمان فوري عفونت، بسرعت در معرض خطر مرگ قرار مي گيرند.
به كارگيري روش ژن درماني در آمريكا شروع شد اما نتايج مبهمي داشت. در حال حاضر ،محققان انگليسي به همراه دانشمندان ايتاليايي موفق شدند اين عارضه ژنتيكي بالقوه مهلك را با بكارگيري يك ويروس براي پيوند ژنهاي سالم به بدن بيمار درمان كنند.
پروفسور «آدرين تراشر» و دكتر «بابي گاسپر» از بيمارستان «گريت اورمونداستريت» در لندن چگونگي درمان «موستف» پسر بچه چهار ساله را كه از نقص آي.دي.آ رنج مي برد توضيح دادند.
دكتر گاسپر گفت: موستف به اين علت انتخاب شد كه اهداكننده مغز استخوان مناسب براي او پيدا نشد و وي نيز به داروي «پي.ايي.جي - آي.دي.آ» كه براي جايگزيني آنزيم مفقود شده استفاده مي شود، پاسخ نداد.
چند هفته پس از تولد موستف عارضه نقص آي.دي.آ در وي تشخيص داده شد. محققان نمونه اي از مغز استخوان موستف را به منظور ژن درماني گرفتند.
سلولهاي پايه از مغز استخوان جدا شد و در كيسه هاي خون استريل با يك ويروس اصلاح ژنتيكي شده از موش كه حاوي نمونه طبيعي ژن آي.دي.آ بود،تركيب شد. اين ويروس ژن را در مغز استخوان قرار داد.
به گفته دكتر گاسپر، پس از اين مرحله پسر بچه تحت شيمي درماني خفيف قرار گرفت تا سلول هاي مغز استخوان معيوب وي را سركوب كرده و در واقع فضايي براي تكثير سلول هاي مغز استخوان اصلاح ژنتيكي شده و انتقال يافته به بدن بيمار ايجاد كند.
در مدتي كوتاه بدن موستف دوباره شروع به توليد آنزيم كرد و سيستم ايمني وي بازسازي شد. دكتر گاسپر افزود: اين پسر بچه اكنون در مقطع پيش دبستاني مشغول به تحصيل است و مي تواند بدون محدوديت به زندگي خود ادامه دهد.
محققان اميدوارند از اين روش براي درمان ساير بيماريها استفاده كنند.

شكاف فرهنگي اروپا و آمريكا در استفاده از تلفن
گروه انفورماتيك: تفاوت بين فرهنگ اروپايي و آمريكايي تاكنون در گويش متفاوت و علايق شخصي مورد توجه كارشناسان قرارگرفته بود اما اكنون دامنه اين تفاوت ها به تفاوت در فرهنگ استفاده از تلفن اعم از همراه يا ثابت كشيده شده است.
به گزارش رويترز ، بررسي هاي انجام شده در اين زمينه نشان مي دهد كه نوجوانان شهر آتن در ايالت جورجياي آمريكا در روز، ۴ ساعت با تلفن هاي خطوط ثابت مكالمه مي كنند در حالي كه نوجوانان شهر آتن در يونان در روز ۴ پيغام متني از طريق تلفن هاي همراه خود ارسال مي كنند. كميسيون اروپا در بروكسل به نقش خود در كمك به ارتقا استاندارد يكپارچه تلفني در سراسر اتحاديه اروپا افتخار مي كند در حالي كه كميسيون فدرال ارتباطات در واشنگتن افتخارش اين است كه نقش مهمي در آزاد گذاشتن تصميمات بازاري دارد. از اين رو اروپا استفاده گسترده از GSM (سيستم جهاني ارتباطات تلفن همراه) را مقياسي براي موفقيت مي داند كه در حال حاضر اين سيستم در بيش از ۱۰۰ كشور در سراسر جهان به كار گرفته مي شود. از سوي ديگر در گزارشي از كميسيون فدرال ارتباطات آمده است كه كاربران تلفن همراه در آمريكا بيشتر با اين وسيله مكالمه مي كنند، اما نسبت به اروپايي ها هزينه كمتري مي پردازند و اين دليلي بر وجود رقابتي موثرتر در بازار آمريكا در مقايسه با اروپا و ژاپن است.

تلويزيون هاي تلفني آينده
002670.jpg
گروه انفورماتيك: تلويزيون اينترنتي از جمله اهدافي بوده است كه از زمان به وجود آمدن اينترنت بسياري از متخصصان به دنبال راه اندازي آن بوده اند.
به گزارش بي.بي.سي، تلاش هاي اوليه براي به كارگيري چنين فناوري از سال ۱۹۹۲ در انگلستان شروع شد اما به علت عدم وجود خطوط پر سرعت اينترنت در اين كشور پروژه تلويزيونهاي اينترنتي به تعويق افتاد. اما امروزه با افزوده شدن شركت هايي كه خطوط پرسرعت ارائه مي دهند، مبتكران تلويزيون اينترنتي مي توانند با اعتماد به نفس بيشتري ايده خود را دنبال كنند.
شركت هاي نرم افزاري زيادي درجهت توليد تلويزيون گام برداشتند و بسياري از آنها ادعاي رقابت اين نوع تلويزيون موسوم به IPTV كه مخفف (Internet Protocol-TV) است با تلويزيونهاي كابلي (Cable TV) هستند.
به طوري كه شركت معتبر و معروف مايكروسافت تا حدي به كارآمدي اين نوع تلويزيونها اميدوار است كه IPTV را «آينده تلويزيون» معرفي كند. مايكروسافت اين روند را تجربه اي جديد در سرگرم ساختن كاربران مي داند.
به گفته ادوارد گراسيزيك مدير بازاريابي شركت مايكروسافت «با ورود خطوط پرسرعت به كشورهاي مختلف دنيا اكنون مناسب ترين فرصت براي جامه عمل پوشاندن به آرزوي تلويزيون اينترنتي فراگير است.»
گراسيزيك اضافه مي كند كه «در سال ۲۰۰۶ با ورود خطوط پرسرعت بيشتري به آمريكاي جنوبي و قسمتهاي بيشتري از آسيا ما قادر خواهيم بود كه يك بازار جهاني را براي ارائه اين محصول به دست آوريم.»
در واقع اميدواري به اين تكنولوژي جديد به حدي است كه بسياري صحبت از يك امكان چهارگانه پخش مي كنند كه در آن موبايل نيز به جمع تلويزيون، اينترنت و تلفن اضافه مي شود.
تحليلگران بر اين عقيده اند كه چنين تلويزيونهايي آن قدر گسترده خواهند شد كه تا ۶ سال آينده تعداد مشتركان IPTV به حدود يك ميليون نفر خواهد رسيد.
به گفته مبتكران اين صنعت، انتقال داده هاي برنامه هاي تلويزيوني دقيقاً بايد همان روندي را طي  كند كه داده هاي اينترنتي امروز طي مي كند. به طوري كه ديگر ارتباط بين فرستنده و گيرنده پيام از آن حالت يك طرفه بودن خارج شود و مخاطب بيشتر از گذشته در انتخاب پيام خود تأثيرگذار مي شود.
اين در حالي است كه فرستندگان پيام نيز مي توانند مخاطبان را شناسايي كنند و براي هر يك برنامه مورد علاقه آنها را بفرستند؛ براي مثال آنها كه طرفدار صنعت فيلم سازي هند، بالي وود، هستند مي توانند با خواست چنين فيلم هايي آنها را تماشا كنند.
علاوه بر وجود امكان انتخاب برنامه ها مخاطبان و فرستندگان حتي الامكان انتخاب كيفيت برنامه مورد نظر خود را خواهند داشت؛ براي مثال مخاطب مي تواند تعيين كند كه آيا نوع برنامه هاي ويژه با كيفيت مي خواهد يا نوع عادي را برمي گزينند.
نكته بسيار جذاب  IPTV،سرعت بسيار بالاي آن است كه تنها ۱۵ هزارم ثانيه براي ارائه  برنامه هاي خود زمان صرف خواهد كرد.

نخستين ويروس MMS
ايتنا: متخصص آنتي ويروس symbian خبر از انتشار نخستين ويروس symbian داد كه از طريق پيام هاي MMS خود را منتشر مي كند و از اين طريق مي تواند به كليه تلفن هاي موبايل در دنيا راه يابد.
MMS (سرويس پيام مولتي مديا) نسخه پيشرفته تري از سرويس پيام متني است كه مي تواند حاوي تصوير و صوت باشد.مدير ارشد SimWorks مي گويد: تاكنون ويروس هاي موبايل از طريق بلوتوث منتشر مي شدند كه تا شعاع ۱۰ متري منتشر مي شدند، اما ويروس هاي MMS مثل commWarrior محدوده انتشار وسيع تري دارند.commWarrior در كتابچه آدرس تلفن آلوده شده به جست وجو مي پردازد و به طور تصادفي از ميان آنها انتخاب كرده و برايشان پيام mms مي فرستد كه شامل يك كپي از ويروس و پيام متني متداولي است تا گيرنده را به نصب برنامه وادارد.
همچنين اين ويروس به جست وجو در سيستم بلوتوث پرداخته و كپي خود را براي قرباني ها مي فرستد.اين نخستين ويروس موبايلي است كه از اين استراتژي براي آلوده ساختن سيستم هاي آسيب پذير استفاده مي كند. هرچند معرفي MMS به عنوان فناوري ارتباطي با گستردگي بيشتر بود اما در واقع MMS سرويسي براي مواقع ضروري است و هنوز در مراحل ابتدايي قرار دارد. اغلب كاربران موبايل اين سرويس را در اختيار ندارند و اين انتشار ويروس را محدودتر مي سازد.

نمايشگاه
002667.jpg
002673.jpg
بازديد كنندگان نمايشگاه سيبت آلمان در حال آزمايش دوربين هاي ديجيتال هستند.
غرفه هايي كه ارائه دهندگان محصولاتي از قبيل موبايل يا دوربين ديجيتال بودند از پرطرفدارترين بخش هاي نمايشگاه محسوب مي شد.
در اين ميان شركت هاي كره اي تلاش زيادي كرده اند تا از رقباي ژاپني، اروپايي و آمريكايي خود پيشي بگيرند.

محاسبه تأثيرات سونامي با يك سوپركامپيوتر
دولت كانادا در حال بررسي طرحي ۱۷۰ هزار دلاري است كه با ساخت يك سوپر كامپيوتر به بررسي تهديدات سونامي احتمالي كه ممكن است ساحل اينديانا را زير پا گذارد ، مي پردازد.اين كامپيوتر با شبيه سازي يك سونامي به بررسي و مطالعه ابعاد فاجعه و تاثير آن بر محيط مي پردازد و با اين كار به متخصصان و محققان كمك مي كند.
در سال ۱۷۰۰ ميلادي در اين منطقه يك زلزله دريايي باعث به وجود آمدن امواج سونامي و به بار آمدن خسارات زيادي شده است.

مشاهده تصاوير سه بعدي بدون عينك
يك پژوهشگر آلماني موفق به اختراع صفحه نمايشي شده است كه به كاربران امكان مي دهد بدون استفاده از عينك هاي مخصوص، تصاوير سه بعدي را ببينند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، اين صفحه نمايش به مهندسان و معماران كمك خواهد كرد تا طراحي هاي خود را تجسم كنند يا از امكانات شبيه سازي به نحوي واقع بينانه تر استفاده كنند. دكترهاي دانشگاه Tuebingen آلمان قصد دارند از اين صفحات نمايش براي آموزش انواع جراحي استفاده كنند.

آف لاين
بادام سرشار از ويتامين E است
گروه دانش: بادام علاوه برداشتن فوايد زياد نياز بدن به ويتامين اي را به طور كامل برطرف مي كند.
به گزارش INN،نشريه انجمن تغذيه آمريكا نوشت،  مصرف مقداري بادام در روز باعث افزايش ميزان پلاسمايي ويتامين اي مي شود و مقدار ويتامين را در گلبول هاي قرمز افزايش مي دهد.
بادام همچنين در كاهش ميزان كلسترول خون موثر است.محققان توصيه مي كنند كساني كه از كمبود ويتامين اي نگرانند، مي توانند با مصرف مقداري بادام در روز اين كمبود را به طور كامل جبران كنند.
كشف ژن مقابله با سرطان كبد
گروه دانش: پژوهشگران هنگ كنگي موفق به كشف ژني شده اند كه مي تواند با سلولهاي سرطاني مقابله كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، گروهي از پژوهشگران دانشگاه هنگ كنگ دريافته اند ژن سركوبگر تومور DLC-۲يي در افراد سالم يافت مي شود، اما مبتلايان به سرطان كبد فاقد اين ژن هستند.
دانشمندان معتقدند هنگامي كه اين ژن در بدن از بين مي رود فرد به سرطان كبد مبتلا مي شود و اگر بتوان دارويي تهيه كرد كه اين ژنها را هدف قرار دهد سلولهاي سرطاني قادر به تكثير نبوده و دچار مرگ دسته جمعي مي شوند كه اين امر شانس زنده ماندن بيماران سرطاني را افزايش مي دهد.
امكان تهيه داروهايي براي جايگزيني اشكال كنوني درمان كه شامل شيمي درماني و پيوند كبد است وجود دارد.
ژاپني ها ويتامين پرورش سبزي دريايي را پيدا كردند
ايرنا: پژوهشگاه بايوتكنولوژي دريايي ژاپن موفق به پيدا كردن ويتاميني شد كه وجود آن براي پرورش سبزي هاي دريايي ضروري مي باشد.
برپايه گزارشي كه روز دوشنبه در اين خصوص در رسانه هاي جمعي ژاپن منتشر شد، تاكنون پرورش سبزي هاي دريايي تنها در درون دريا امكانپذير بود اما با استفاده از اين ويتامين، اين امكان بوجود مي آيد كه همانند ماهيهاي پرورشي، سبزي هاي دريايي را هم در مخزن هاي آبي بيرون از دريا پرورش داد.
اين ويتامين بوسيله باكتري هايي ترشح مي شود كه بر روي سطح سبزي هاي دريايي زيست مي كنند.
ساختار اين ويتامين شبيه به هورمون هاي موجود درگياهان خاكي مي باشد كه با تاثيرگذاري بر روي سلول سبب پرورش برگ مي شود.
دست اندركاران گفتند كه با استفاده از اين ويتامين نه تنها مي توان سبزي دريايي را در بيرون ازفضاي دريا پرورش داد بلكه ازآن مي توان براي پيشگيري از نابود شدن نسل سبزي هاي دريايي هم استفاده كرد.
در ژاپن از سبزي هاي دريايي به عنوان يكي از موادهاي غذايي پر كلسيم استفاده مي شود كه در درون سوپ و يا سالاد ريخته مي شود.

آن لاين
ساخت يك صفحه نمايش جدايي پذير
گروه انفورماتيك: يك شركت ژاپني يك صفحه نمايش جدايي پذير طراحي كرده است كه قدرت پردازشگري نوت بوك و كامپيوتر هاي روميزي را دارد و تا سه سال ديگر به بازار خواهد آمد.
به گزارش IRITN، اين شركت تقريباً نمونه اوليه اي از اين صفحه نمايش را كه با قلم نوري كاري مي كند و مي تواند از PC نوت بوك نيز جدا شود طراحي كرده بود. به گفته هاجيم يا ما گوچي، دانشمند محقق لابراتوار وسايل الكترونيكي پيشرفته اين شركت، اين صفحه نمايش ۱/۱۲ اينچي با وضوح ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پيكسل (XGA) از طريق پروتكل بي سيم ۸۰۲.۱۱b با نوت بوك سرور ارتباط برقرار مي كند.
به گفته وي ضخامت اين صفحه نمايش اوليه ۷/۰ اينچ، وزن آن ۵۴/۰ كيلوگرم است.اين شركت قصد دارد قبل از فروش اين صفحه نمايش ضخامت آن را كمتر كند و وزن آن را كاهش دهد. اين صفحه نمايش مي تواند تنها در حدود يك ساعت از سيستم پايه pc نوت بوك خود جدا بماند، با وجودي  كه اين صفحه نمايش از باتري هاي ايتانيوم _ يون استفاده مي كند دليل اينكه چرا اين صفحه نمايش انرژي زيادي مصرف مي كند هنوز مشخص نشده است.
اترنت در تمام شهرهاي اروپا گسترش مي يابد
گروه انفورماتيك: شركت انگليسي BT اعلام كرد كه قصد دارد يك شبكه اترنت (Ethernet) را به منظور متصل كردن شهرهاي بزرگ اروپايي به يكديگر در آينده اي نزديك در سرتاسر قاره سبز ايجاد كند.
به گزارش تراشه، BT همچنين شبكه هاي محلي اطلاع رساني LAN را براي كاربران موسسات و شركت هاي بزرگ تجاري اين قاره ايجاد خواهد كرد كه اين شبكه با شبكه اترنت كل اروپا در ارتباط خواهد بود.
قرار است تا خدمات ياد شده در آينده اي نزديك در شهرهاي منتخب كشورهاي آلمان، هلند، بلژيك، اسپانيا و ايرلند در دسترس قرار گيرند. اين شركت مخابراتي انگليسي همچنين درصدد است تا در مرحله بعدي شبكه اترنت اروپا را به شهر نيويورك پيوند زند. دسترسي به اين شبكه با سرعت متفاوت۱۰ ۱۰۰، و۱۰۰۰ مگابايت در ثانيه امكان پذير خواهد بود.
برگزاري نمايشگاه دولت الكترونيكي بعيد است
ايرنا: دبير شوراي عالي اطلاع رساني اعلام كرد در صورت ادامه مشكلات موجود و اختلافات ميان شركت نمايشگاه هاي بين المللي و انجمن شركت هاي انفورماتيك، برگزاري نمايشگاه دولت الكترونيك، بسيار مشكل و بعيد خواهد بود.
نمايشگاه دولت الكترونيك بخشي از نمايشگاه هاي الكامپ است كه ۱۰ دوره آن تاكنون با تولي گري انجمن شركت هاي انفورماتيك برگزار شده و در برگزاري يازدهمين دوره آن اختلافاتي پيش آمده است. «نصرالله جهانگرد» با اظهار تاسف از مشكلات به وجود آمده در زمينه برگزاري يازدهمين دوره نمايشگاه الكامپ گفت: تمام تلاش ما بر اين است كه به اختلاف به وجود آمده به شكلي سر و سامان دهيم تا امكان برگزاري نمايشگاهي با تعامل و حضور پر رنگ و دو طرفه بخش خصوصي و دولتي فراهم شود. او افزود: وزير بازرگاني نيز از موضوع به وجود آمده ناراحت است و بايد همه تلاش كنند تا مسايل موجود به شكلي حل و فصل شود. جهانگرد ادامه داد: طي سال هاي گذشته و با تعامل ايجاد شده ميان بخش خصوصي و دولتي شاهد برگزاري نمايشگاه الكامپ به شكل مطلوبي بوديم. او تاكيد كرد: بايد مسير را به سمتي پيش برد كه اين تعامل همچنان ادامه يابد و زمينه حضور فعال همه بخش ها در برگزاري اين نمايشگاه فراهم شود. به گفته وي با ادامه روند فعلي و در صورت حل نشدن مشكلات ميان طرفين ما امكان برگزاري مطلوب نمايشگاه دولت الكترونيكي را نخواهيم داشت و از برگزاري اين نمايشگاه در يازدهمين الكامپ صرف نظر مي كنيم.
دهمين و آخرين نمايشگاه الكامپ بيست و سوم آبان ماه سال جاري در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي آغاز به كار كرد و سي ام آبان ماه به كار خود پايان داد. حدود سه ماه پس از برگزاري اين نمايشگاه، رييس هيات مديره انجمن شركت هاي انفورماتيك خبر از عدم برگزاري نمايشگاه يازدهم از سوي اين انجمن داد و چند روز پس از آن اعلام كرد، شركت هاي نرم افزاري تابع تصميم اتخاذ شده از سوي اين انجمن در نشست با وزير بازرگاني براي حضور يا عدم حضور در نمايشگاه الكامپ يازدهم خواهند بود.

هوا
ساخت هلي كوپترهاي بدون سرنشين در ايران
ايسنا: هلي كوپترهاي بدون سرنشين با قابليت انجام ماموريتهاي ويژه، كنترل هوايي ترافيك، فيلم برداري هوايي و انتقال تجهيزات به مناطق صعب العبور به همت يك مبتكر ايراني طراحي و ساخته شد.
اكبر آخوندزاده، طراح اين هلي كوپترها در اين باره گفت: اين نوع هلي كوپترها علاوه بر اين موارد در آموزش خلباني، تفريحات فكري و پرورش علاقه و خلاقيت جوانان بسيار مفيد است.
او با بيان اين كه تاكنون چهار نوع هلي كوپتر بدون سرنشين و نمونه هايي از هلي كوپترهاي سرنشين دار طراحي كرده است، اظهار داشت: هلي كوپتر «شاهين يك» نمونه اي از هواپيماهاي بي سرنشين با ابعاد كوچك است كه قيمت نسبتا كمي داشته و عموم علاقمندان مي توانند آن را خريداري كنند.
سرعت اين هلي كوپتر در حدود ۱۱۰ كيلومتر در ساعت است و مي تواند تا ده ها متر از سطح زمين ارتفاع بگيرد.
وي با اشاره به اين كه قدرت موتور نوع دوم هلي كوپترهاي بدون سرنشين بيشتر از نوع اول است، گفت: اين نوع هلي كوپتر براي انجام ماموريت هاي خاص، حفاظت از محيط زيست، كنترل طرح ترافيك، انتقال تجهيزات و كنترل دكل هاي برق و صدا و سيما در مناطق صعب العبور، انجام عمليات شناسايي، حمل دوربين هاي بزرگ صدا و سيما براي فيلمسازي كاربرد دارد و مسير پرواز آن از طريق سيستم GPS قابل رديابي و كنترل است.
آخوندزاده با اشاره به نوع ديگري از هلي كوپترهاي بدون سرنشين كه بيشتر به ساعت هاي شني شباهت دارد گفت: اين هلي كوپتر كه قدرت بيشتري از دو نوع اول دارد داراي دو ملخ اصلي است كه روي هم نصب مي شود.
اين هلي كوپتر فاقد دم بوده و بدنه اي بيضي شكل دارد و قادر است بار بيشتري را با خود حمل كند. به گفته وي، اين نوع هلي كوپتر كه اغلب در ماموريتهاي نظامي كاربرد دارد قادر است حدود دو تا سه ساعت پرواز كرده و تا ارتفاع بسيار زيادي بالا رود. وي هلي كوپترهاي شنوك را نوع ديگري از هلي كوپترهاي ساخته شده عنوان كرد و گفت: در اين نمونه از هلي كوپترها كه از دو موتور تشكيل شده، ملخ هاي اصلي در كنار هم قرار گرفته و از پايداري بسيار زيادي در پرواز برخوردار است. از سوي ديگر حمل بار مفيد با آن زياد بوده و برد آن نسبت به هلي كوپترهاي داراي دو ملخ معكوس بيشتر است. آخوندزاده در ادامه با اشاره به اينكه مراحل محاسباتي طراحي و ساخت اين هلي كوپترها با همكاري اساتيد و دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف انجام شده است، درباره نحوه طراحي اين نوع هلي كوپترها گفت: ابتدا نمونه ميك آپ به ابعاد واقعي با آلياژهاي غيرپروازي در نظر گرفته شده و حجم هاي مورد نياز جهت نصب سيستم ها بر روي آنها محاسبه مي شود، سپس با مشخص شدن جانمايي سيستم ها يك طرح آيروديناميكي بر روي احجامي كه در نظر گرفته شده پياده سازي شده و پس از انجام تست تونل باد، آن را با ابعاد پروازي مي سازيم و پس از آن تست هاي پروازي انجام مي شود.

هوش مصنوعي
لوله كشي هاي ديجيتالي
گروه انفورماتيك: با ايجاد شرايط جديد براي «لوله كشي هاي ديجيتالي» (Digital plumbers) به افراد آموزش داده مي شود كه به تعميركنندگان «شبكه هاي خانگي» اعتماد كنند.
به گزارش IRITN دوره آموزشي مهارت هاي فناوري خانگي مجتمع كه قبلاً تنها در آمريكا وجود داشت، براي آموزش افراد در زمينه نصب و تعمير شبكه هاي خانگي ديجيتالي برنامه ريزي شده است.
هر سه ماه بيش از ۲۰۰ هزار ارتباط پهن باند جديد در آمريكا ساخته مي شود. اين امر نشان مي دهد كه افراد بيشتري از خانه كار مي كنند و از شبكه هاي خانگي پرسرعت خود براي ارتباط برقرار كردن با ساير دستگاه هاي موجود در منزل چون چاپگر و ساير دستگاه ها استفاده مي كنند. ۳۰ نفر اولي كه از اين رشته فارغ التحصيل شده اند اين هفته گواهي نامه خود را دريافت مي كنند.
CompTIA، موسسه فناوري تجارت جهاني پيش بيني كرد كه امسال چند صد نفر ديگر در اين رشته آموزش داده و فارغ التحصيل مي شوند.
اين رشته آموزشي را متخصصاني از صنعت فناوري از قبيل سيسكو، NTIWest و D-com طراحي كرده اند.

سخت افزار
سيستم سوپركامپيوتر جديد آي بي ام
گروه انفورماتيك: آي بي ام اكنون در حال ارايه سيستم سوپركامپيوتينگ ژن آبي است تا به كاربران امكان دهد هنگام كار كردن بر روي پروژه هايي با تقاضاي بالا، از قابليت پردازش اين سيستم استفاده كنند.
به گزارش SGNEC، مركز پردازش جديد روچستر (Rochester) در آمريكا به كاربران امكان خواهد داد تا به سيستم سوپركامپيوتينگ با شبكه مجازي خصوصي دسترسي يافته و تنها براي آن ميزاني از پردازش كه ذخيره شده، مبلغي را بپردازند.
آي بي ام مي گويد كه از آن جايي كه برخي از امور سوپركامپيوتينگ همچنان در آزمايشگاه هاي دولت صورت خواهد پذيرفت، بازارهاي تجاري نظير كشف دارو، بازارهاي مالي و... به ميزان رو به افزايشي، متقاضي استفاده از قابليت ها و امكانات جديد آي بي ام هستند.
ژن آبي هدف خود را بر روي شركت هايي متمركز مي كند كه نمي توانند از عهده خريد سوپركامپيوترهاي براي انجام امور خود برآيند. راهكار ژن آبي مبتني بر eServer، امكان اجراي حداكثر ۵.۷ ترافلوپ عمليات را از طريق يك سيستم منفرد با كمتر از يك متر مربع حجم، فراهم مي سازد.
اين مدل پردازش كامپيوتري مورد تقاضا همچنين توسط شركت سان بهبود و ارتقا يافته و اين شركت محصول خود را ماه گذشته عرضه كرده است.

نرم افزار
كاملترين نسخه لينوكس آمد
گروه انفورماتيك: شركت ناول ي نسخه جديد و كامل محصول خود را با نام اس يو اس يي لينوكس پروفشنال ۹‎/۳ عرضه كرد.
به گزارش نيوزفكتور، نسخه جديد از سيستم عامل لينوكس اين شركت كه كامل ترين نسخه در ميان ساير نسخه هاي توليد شده توسط ديگر شركتها محسوب مي شود بر پايه لينوكس كرنل ۲‎/۶‎/۱۱طراحي شده و داراي قابليتها و امكانات متنوع، از جمله بسته نرم افزاري اوپن آفيس، مرورگر اينترنتي فايرفاكس، نرم افزارهاي مديريت ايميل و قابليتهاي شبكه ارتقا يافته  است.
در سيستم عامل لينوكس اس يو اس يي جديد، امكانات ايجاد شبكه هاي كامپيوتري  ايمن خانگي، ايجاد يك سرور اينترنتي و برنامه نويسي تعبيه شده و همچنين به محيط سيستم عامل مجازي زن ( ZEN) مجهز شده است.
سيستم عامل جديد لينوكس از اتصالات اينترنتي بي سيم پرسرعت واي- فاي، بلوتوث و همچنين VoIP پشتيباني مي كند.
لينوكس جديد به گونه اي طراحي شده كه علاوه بر كامپيوتري هاي۳۲ بيتي فعلي، نسل جديد كامپيوتري هاي ۶۴ بيتي متكي بر تراشه هاي جديد اي ام دي و اينتل نيز مي توانند از آن استفاده كنند.
كارشناسان عقيده دارند شركت ناول با گنجاندن ويژگي هاي متنوع و نوآوري هاي خود در اين سيستم عامل، از ساير شركتهاي مهم ارائه دهنده لينوكس از جمله رد هت پيشي گرفته است.
علاقه مندان مي توانند اين سيستم عامل را از سايت اينترنتي شركت ناول دانلود كنند.

تسهيل ارتباطات بي سيم در مناطق دوردست
گروه دانش: راكت ۵ Atalas حامل ماهواره جديد ارتباطاتي به فضا پرتاب شد.
به گزارش آنلاين اسپيس، اين ماهواره موسوم به۴ Inmarsat امكان دسترسي به شبكه سراسري را براي كاربران تلفن هاي همراه الكترونيكي فراهم مي كند.
زماني كه اين ماهواره به طور كامل مستقر شده و فعال شود، ارتباطات بي سيم شبكه سراسري را در كشتي ها، هواپيماها و مناطق دوردست كه به شبكه هاي سريع زميني دسترسي ندارند برقرار مي كند.
اين ماهواره اولين نوع جديد از فضاپيماست كه براي ارائه خدمات شبكه سراسري اينترنت، ويدئو، فاكس، پست الكترونيكي، تلفن و دسترسي به شبكه  منطقه اي محلي (LAN) براي كاربران تلفن همراه تقريبا در تمام نقاط جهان، طراحي شده است.

اينترنت مي تواند شكاف ديجيتالي را پر كند
ايسنا: موسسه جهاني شكاف ديجيتالي اعلام كرد كه استفاده از اينترنت مي تواند به سرعت شكاف ديجيتالي را ميان كشورهاي غني و فقير پر كند.
در گزارشي كه اين موسسه با همكاري سازمان ملل متحد تا چهاردهم مارس سال جاري تهيه كرده است، علاوه بر ذكر اين مطلب، آمده است كه كشورهاي فقير در اين مدت سعي كرده اند براي نزديك كردن خود به كشورهاي غني از سياست هاي اينترنتي اقتصاد استفاده كنند.
براساس اعلاميه بانك جهاني ۷۷ درصد مردم جهان به شبكه تلفن همراه و فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي دسترسي دارند. از اين رو، كشورها مي توانند با استفاده از فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي و اينترنت شكاف ديجيتالي را پر كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |