دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۵
درباره اينكه چرا بازار گردشگري ايران از رونق مناسبي برخوردار نيست
غاز امارات و بوقلمون تركيه
031605.jpg
عكسي تازه از آشورا ده. تصور مي كنيد اگر اين مكان متروك مليت متفاوتي داشت چه اتفاقي مي افتاد.
تا پيش از نوروز 84 هنوز نام تنگه براق را نشنيده بودم؛ بهشت گم شده اي در اقليد استان فارس و هرگز زيبايي آ بشار مارگون يا آبشار سميرم را نمي توانستم تصور كنم، اما بارها و بارها نام دبي وآنتاليا را شنيده بودم. بخش قابل توجهي از ايراني هايي كه به كشورهاي همسايه مسافرت مي كنند هنوز زيبايي هاي ايران را نديده اند.
اين واقعيت را وقتي مي توان دريافت كه بالا ي حوضچه باستاني دخترگبر در استان فارس ايستاده اي؛ حوضچه اي در دل سخره هاي سنگي بدون هيچ محافظي و بدون هيچ بازديدكننده اي. باور كنيد مرغ همسايه غاز است.
شصد هزار گردشگر ايراني در سال 2004 ميلا دي به آنتاليا تركيه سفر كردند در حالي كه در همين سال تعدادي از استان هاي كشور حتي از پذيرايي هزار گردشگر داخلي هم محروم بودند.
بازار كساد گردشگري داخلي و بازار جذاب كشورهاي همسايه سوژه عجيبي است. در حالي كه كشورهايي مثل امارات و تركيه به مدد شبكه هاي فارسي زبان براي جذب گردشگران ايراني با هم كورس گذاشته اند.
اين در حالي است كه حتي كشورهاي كوچك شمال ايران را هم براي جذب گردشگران ايراني به تكاپو انداخته؛ گردشگراني كه بيشتر از اينكه دوست داشته باشند ريال ها را در محدوده مرزها هزينه كنند، ترجيح مي دهند دلا رها را بيرون مرزها خرج كنند. مغلوب شدن در اين جنگ شايد پيامد بيش از دو دهه فراموشي صنعت گردشگري در كشور ما باشد.
سياست جذب گردشگر
كشورهاي همسايه با استفاده از روش ورود ارزانقيمت و هزينه هاي بالا  توانسته اند در چند ساله اخير خيلي از ايراني ها را به كشورشان جذب كنند به طوري كه نزديك تعطيلا ت، به دست آوردن بليت هواپيما به مقصد امارات يا تركيه كمي سخت ودر مواقعي غير ممكن مي شود.
هوشنگ غفارپور، مديريت موسسه توريستي مي گويد: هزينه سفر به تركيه بيش از 350 دلا ر نيست، سياست آنها بر مبناي ورود ارزان توريست و فروختن گران خدمات در كشورشان است. در حالي كه اين ماجرا در كشور ما برعكس است. شايد همين مي شود كه تركيه در سالهاي بي اقبالي توريست در ايران، 13 ميليون گردشگر خارجي داشته است و امارات متحده عربي 6 ميليون گردشگر خارجي.
جزيره ناشناخته...
اگر محض اتفاق چشمتان هم به برنامه هاي ماهواره اي كشورهاي ديگر افتاده باشد، تبليغات كشورهاي مختلف براي جذب جهانگرد حتما نظرتان را جلب كرده؛ اينكه خودتان را در تاج محل فرض كنيد يا در جنگل هاي تودرتوي آفريقا يا... لا بد شما هم بعد از ديدن اين تصاوير به وجد آمده ايد براي مسافرت، در حالي كه ايران به وضوح حتي براي ايرانيان ناشناخته است.
اردشير اروجي، مشاور رئيس سازمان گردشگري و مديرعامل برنامه ريزي و آمار و اطلا عات سازمان گردشگري كشور مي گويد: در حال حاضر مشكل اصلي صنعت گردشگري ما بازاريابي و جذب جهانگردخارجي است.
ما در اين زمينه مشكل اساسي داريم و هيچ برنامه مشخصي براي شناختن و ارايه تصوير روشن از ايران به مردمان كشورهاي ديگر وجود نداشته است.
نمره منفي
عوامل متعددي باعث كاهش جذب توريست به ايران مي شود. يكي از اين عوامل محل اسكان توريست است.
در حال حاضر ظرفيت كل اقامتگاه ها در كشور۲ هزار و 278 هتل، مسافرخانه و هتل آپارتمان است كه به گفته مشاور رئيس سازمان گردشگري حدود۴۰ درصد اين مكان ها فرسوده اند و احتياج به تعميرات اساسي دارند. حالا  بگذريم از اين موضوع كه اين هتل ها ديگر هيچ شباهتي به هتل هاي روز دنيا ندارد.
در تحليل اين نكته كه 3 ميليون گردشگر ايراني كه به كشورهاي ديگر سفر مي كنند بايد گفت آنچه كه خروج ايراني ها براي گردشگري به كشور ديگر را تبديل به فاجعه كرده است، ورود تعداد محدود توريست هاي خارجي به داخل كشور است.
ايران با وسعتي چندين برابر امارات متحده عربي در سال گذشته تنها 750 هزار توريست خارجي را جذب كرده است، يعني سهمي در حدود 0/09 درصد جمعيت توريست جهان. حال بگذريم از اينكه به قول منابع غير رسمي بيش از 500 هزار نفر از اين افرادي كه درآمار توريست هاي ورودي كشور محسوب شده اند، افراد بي بضاعت كشورهاي واقع در شرق كشور هستند كه ورود آنها به كشور منافع مالي را در پي ندارد.
هوشنگ غفارپور، كارشناس جهانگردي معتقد است: داشتن 2 ميليون و 900 هزار گردشگر ايراني كه به خارج از ايران سفر مي كنند رقم بالا يي نيست. چيزي حدود 5درصد جمعيت كشور و آنچه اين مقدار خروج ارز از كشور را فاجعه مي كند، اقبال به ايران در جذب گردشگر خارجي است.
مسوولا ن سازمان گردشگري در مورد آمار توريست هايي كه از ايران بازديد كرده اند به 750 هزار توريست اشاره مي كنند، اما كارشناسان صنعت گردشگري معتقدند اين رقم از 100 هزار گردشگر تجاوز نمي كند.
اولي ها
آمريكا و فرانسه به لحاظ گردشگري در دنيا رتبه هاي اول را دارا هستند، درحالي كه فرانسه به لحاظ جذب گردشگر در دنيا اول است و آمريكا رتبه سوم را داراست. آمريكا به لحاظ درآمد حاصل از گردشگري در جهان رتبه اول را دارد و بالعكس فرانسه در رتبه سوم قرار دارد.
باورتان مي شود كه فرانسه سالا نه پذيراي 77 ميليون گردشگر خارجي است؟
در آلمان هم سالا نه 60 ميليون گردشگر آلماني از كشورهاي مختلف جهان بازديد مي كنند و 22ميليون ژاپني كه تب جهانگردي دارند و تعداد ناچيزي از آنها سهم ايراني ها مي شود.
طرحي براي فردا
البته بعد از سالها دست روي دست گذاشتن در صنعت گردشگري، قرار است تا طرح 20 ساله اي براي رونق صنعت گردشگري در قالب 4برنامه 5 ساله از ابتداي سال 84 آغاز شود.
مهندس اردشير اروجي، مشاور رئيس سازمان گردشگري و مديرعامل برنامه ريزي و آمار و اطلا عات سازمان گردشگري كشور در مورد اين طرح 20 ساله كه عنوان سند برنامه چشم انداز 20ساله بخش ميراث فرهنگي و گردشگري ايران به خود گرفته است، مي گويد: در طرح 20 ساله توسعه گردشگري اميدوار هستيم تا بتوانيم تراز گردشگران ورودي و خروجي را از حالت منفي خارج كنيم، به طوري كه در سال 1404 تعداد گردشگران خارجي به 20 ميليون نفر برسد تا سهم ايران از درآمد گردشگري دنيا از 0/07 درصد به 2 درصد افزايش پيدا كند؛ يعني درآمد ارزي حاصل از جذب توريست از 350 ميليون دلا ر به 25 ميليارد دلا ر برسد.
البته در پايان 5 ساله اول اين 20 سال، يعني در سال 1388 پيش بيني شده است تا تراز گردشگري سربه سر شود با نرخ 30 درصد رشد، تعداد گردشگران از 700 هزار در سال 83 به 2 ميليون و 600 هزار نفر در سال 1388 برسد؛ يعني برابر با آنچه كه از كشور خارج مي شوند.
اروجي معتقد است : سپردن بخش جذب توريست به بخش خصوصي بسياري از مشكلا ت را حل مي كند و بخش خصوصي براي سوددهي اين بخش طرح هايي را براي بالا  بردن رونق كار ارايه خواهد داد، البته مشروط بر اينكه نهادهاي مختلف دولتي هماهنگي هاي لا زم را انجام دهند؛ چيزي كه در حال حاضر به خوبي وجود ندارد.

سفر ميليون ها شبح
ناصر كرمي-شايد اگر بخواهند روزي نهادهايي را به دليل ارايه آمارهاي غير واقع بينانه (يادتان باشد كه نگفتم دروغ) يا مغشوش (همچنين گواه باشيد كه نگفتم بي پايه و اساس) محاكمه كنند، بخش گردشگري پيشاپيش همه آنها باشد. سالهاست كه زندگي مديريت اين بخش از طريق ارايه آمارهايي با چنان تفاصيلي كه گفتم، مي گذرد. گردش واقعي پول در صنعت ايرانگردي نسبت به 5 يا 10 سال قبل اگر كمتر نشده باشد، به صورت چندان مشهودي هم افزايش نيافته است، اما هرجا مصاحبه يا گزارشي از مديران اين بخش ذكر شده، آكنده بوده است از آمار ميليون ها مسافري كه به ايران آمده اند؛ مسافراني كه معلوم نيست چرا همچون اشباح مي آيند، اما ديده نمي شوند و حضورشان تاثيري در افزايش سرمايه گذاري هاي اين بخش ندارد. آمارسازي در اين بخش به دو صورت ارايه مي شود: نخست اغراق نمايي در عدد جهانگردان ورودي كه در فرصت ديگري به تفصيل در اين باره جدول هاي مقايسه اي را شرح خواهم داد. دوم بازي با تعاريف آماري. اين مورددوم حتي فريبنده تر از مورد نخست است: در مسابقه آمارسازي مديران محترم به تعمد فرقي نمي گذارند مابين بازديدكننده و توريست. نتيجه آن مي شود كه وقتي آمار مسافران نوروزي استان ها را با هم جمع مي كنيم، از كل جمعيت كشور نيز افزون تر مي شود. نكته اين است كه اگر حتي بنا را بر صحت اعداد اعلا م شده بگذاريم، اين موضوع گفته نمي شود كه اگر فردي از منطقه اي عبور كرده و حداقل يك شب در آن اقامت نكند، توريست محسوب نمي شود و حتي به فرض اقامت يك شبه، اگر ميدان حركت او سرمايه گذاري هاي موجود بخش توريسم نباشد (يعني در هتل اقامت نكند و در رستوران غذا نخورد، براي ديدار از مراكز توريستي پولي نپردازد يا دست كم اينكه سوغات نخرد) باز هم اگرچه اطلا ق عنوان توريست به او بي پايه نيست، اما قطعا حضورش به واسطه آنكه رسوب اقتصادي در محيط باقي نمي گذارد، تاثيري در سرمايه گذاري هاي اين بخش ندارد و بنا به تعاريف توريسم صنعتي (توريسم كاملا  برنامه ريزي شده) اساسا اين فرد را نبايد توريست محسوب كرد. اما در آمارسازي هاي مسافران نوروزي فردي را كه في المثل صبح از تهران راه افتاده و عصر هنگام به اهواز رسيده و در خانه اقوام خود سكونت كرده است (و از ترس بيماري به احتمال زياد حتي از نوشيدن آب در رستوران هاي بين راهي خودداري كرده است) و به همين ترتيب نيز چند روز بعد به تهران برگشته است، هر كدام از استان هاي تهران، قم، مركزي، لرستان و خوزستان يك نوبت در رفت و يك نوبت در برگشت او را در شمار توريست هاي خود ثبت كرده اند و به اين ترتيب او يك نفره كاري كرده كه به واقع از عهده 10 نفر توريست برمي آمده است!
اگر فقط همين يك بازي با تعريف آماري را بخواهيم ملا ك قرار دهيم، به واقع در اولين بررسي دقيق، بايد مجموع آمار اعلا م شده را تقسيم بر 10كرد! با محاسبه ديگر روش هاي آمارسازي البته عدد به دست آمده همچنان جاي مجذور شدن خواهد داشت. اوضاع درباره آمار مسافران ورودي از اين هم اسفناك تر است كه جاي پرداختن به آن، البته در اين مختصر نيست.

تجمع 200 هزار نفره مسلمانان اروپا و جاي خالي ايران
031620.jpg
به دعوت اتحاديه انجمن هاي اسلا مي فرانسه به مدت 3 روز مسلمانان اقصي نقاط فرانسه و كشورهاي مجاور در محل نمايشگاه دايمي بورژه واقع در حومه پاريس، نشست سالا نه خود را برگزار كردند. بنا به اعلا ن اين اتحاديه بيش از 200 هزار نفر در اين نشست شركت كردند.
در تجمع، دو بخش عمده بيشتر جلب نظر مي كرد، يكي سخنراني ها و پرسش و پاسخ و ديگري غرفه هاي فرهنگي كه محل ارايه كتب و كارهاي فرهنگي اسلا مي بود. در محل غرفه ها، غرفه انجمن ياري براي فلسطين بيشترين مراجعه كننده را داشت. بنا به آمار ارايه شده، اين انجمن در سال گذشته موفق به جمع آوري 4 ميليون يورو و تكفل 3 هزار كودك يتيم به وسيله مسلمانان فرانسوي شده است. همه كارگزاران اين انجمن به طور رايگان در آن مشغول بوده و اغلب دانشجويان مسلمان فرانسوي عهده دار اين امر هستند و به خاطر داشتن مليت فرانسوي كمك ها مستقيما با همكاري فلسطيني ها به خانواده ها و ايتام مي رسد.
در برنامه هاي سخنراني بيشترين توجه به برنامه اي بود كه توسط دكتر عبدالله مليسا، پزشك فرانسوي مقيم استراسبورگ انجام شد. وي عهده دار دفاع از دختران محجبه اخراجي در فرانسه است. وي پس از ارايه گزارش وضعيت موجود دختران اخراجي و ارايه آمار قربانيان اين قانون، از 4 دختر محجبه اخراجي به عنوان شاهد عيني اين بي عدالتي خواست كه روي سن رفته و خاطرات خود را بازگو كنند. شهادت اين دختران طوري حضار را تحت تاثير قرار داد كه اشك برگونه اكثر آنها ديده مي شد. بيشتر رسانه هاي فرانسوي به ويژه كانال 3 فرانسه صحنه هايي از اين برنامه را در اخبار خود منعكس كردند.
با وجود آنكه ايران در فرانسه مركز فرهنگي و وابسته فرهنگي دارد، هيچ نشاني از حضور ايران در اين تجمع ديده نمي شد. در پرسشي از يكي از مسوولا ن اين اتحاديه نسبت به محدوديت شركت در اين تجمع يا داشتن غرفه اي براي ارايه كارهاي فرهنگي اسلا مي، جواب داده شد كه هيچ محدوديتي در اين زمينه نيست، در پرسشي ديگر نسبت به امكان شركت ايراني ها در اين گردهمايي جواب داده شد كه ايراني ها برادران ما هستند ولي كسي با ما در اين مورد تماس نگرفته است.
فرانسه با داشتن نزديك به 7 ميليون مسلمان و بيش از 160 هزار ايراني، بيشترين رقم مسلمانان را در كشورهاي اروپايي دارد و به گفته اكثر كارشناسان اجتماعي، آينده اسلا م درغرب اين كشور رقم خواهد خورد.

ايران از قافله جهاني هواي پاك جا ماند
031611.jpg
در حالي كه در نخستين روز سال 2006 در تمامي اداره ها و شركت ها و محل هاي كار در بلژيك قانون سيگار نكشيدن اجرا خواهد شد و هيچ كارمند يا مراجعه كننده اي حق ندارد در محل كار سيگار بكشد، هنوز در ايران افراد زيادي وجود دارند كه فضاهاي كوچك و چند وجبي را مكان مناسبي براي دود كردن سيگار خود مي دانند.
كشور بلژيك براي ممنوعيت استعمال سيگار در محيط كار، كارمندان سيگاري را ملزم به جبران زماني كه براي كشيدن سيگار طي مي شود، كرد. به طوري كه اين كارمندان سيگاري بايد زمان بيشتري در روز به كار ادامه دهند. در عين حال كشور ايرلند نيز روز سه شنبه اولين سالگرد ابتكار ممنوعيت سيگار كشيدن را گرامي مي دارد؛ ابتكاري كه موفقيت آن موجب برانگيختن اقدامات مشابهي در جاهاي ديگر شده است.
نگاهي گذرا به ممنوعيت هاي استعمال سيگار در كشورهاي مختلف دنيا در سالهاي 2004 و 2005 نشان مي دهد كه در كسب كوچكترين حق شهروندي كه استشمام هوايي پاك است تا چه حد از قافله عقب هستيم. كشور ايرلند در مارس 2004 سيگار كشيدن را در سراسر اين كشور و در تمامي محل هاي كار از جمله رستوران ها ممنوع كرد.
اسكاتلند نيز تا اوايل سال 2006 طرح هايي را براي ممنوعيت سيگار كشيدن در مكان هاي بسته عمومي اعلا م خواهد كرد كه اين ممنوعيت شامل تمامي مكان هاي بسته عمومي و محل هاي كار و رستوران ها خواهد شد.
علا وه بر كشورهاي اروپايي، هند، هنگ  كنگ و بنگلا دش كشورهاي آسيايي هستند كه در سالهاي 2004 و 2005 قانون ممنوعيت استعمال سيگار در مكان هايي نظير مدارس، دفاتر كار، آزمايشگاه ها، بيمارستان ها و فرودگاه ها را به تصويب رسانده اند.
در حالي كه كشورهاي مختلف به دنبال تنگ تر كردن حلقه محاصره عليه سيگار هستند، فعاليت يك شركت خارجي بزرگ سيگارسازي ايران قابل توجه است. گرچه وزارت بهداشت ايران در اقدامي مجدد، ممنوعيت استعمال قليان را تصويب كرد، اما چرا زور كسي به سيگار نمي رسد؟

خبرهاي كوتاه
031608.jpg
نشنال جئوگرافيك، يك گام به جلو
سال 83 موسسه نشنال جئوگرافيك يكي از پرحاشيه ترين سالهاي فعاليت خود را پشت سر گذاشت؛ جنجالي كه پس از چاپ اطلس جهان و استفاده از واژه مجعولي به جاي خليج فارس آغاز شد و با اتحاد ايرانيان سراسر جهان، اين نشريه را وادار به عقب نشيني كرد. نشنال جئوگرافيك با آغاز سال نو شمسي با مطلبي بلند به استقبال بهار رفت.
فرا رسيدن نوروز بزرگترين جشن فارسي زبانان را رقم مي زند. اين تنها به جشن و شادي و يك روز خاص معطوف نمي شود. اين روز آغاز سال نو خورشيدي و شروع سالي جديد است. پارسي زبانان در سراسر دنيا اين روز را جشن مي گيرند. ايران، افغانستان، آذربايجان، بخش هايي از تركيه، قسمت هايي از غرب چين و مردم شمال عراق اين روز را جشن مي گيرند.
نوروز جشن زندگي دوباره بهار پس از خواب طولا ني مدت زمستان است. جشن نوروز در ايران قدمتي 3 هزار ساله دارد كه آغاز آن به زمان زرتشتيان مربوط مي شود. هنگامي كه هزاران سال قبل نوروز ابداع شد سنت هاي خاصي هم به همراه داشت كه اكنون پس از گذشت سالها،  پايه و اساس آن ثابت ماند و تغييرات كوچكي در آن رخ داده است.
اگر به جشن هاي پارسي زبانان در كشورهاي مختلف دقت كنيد، خواهيد ديد كه نوروز طلا يه دار اشتراك پارسي زبانان جهان است.
جشن هاي نوروزي براي پارسي زبانان از آخرين سه شنبه سال آغاز مي شود و تا روز سيزدهم فروردين (اول آوريل) ادامه دارد.
ايراني ها در اولين روز سال جديد دور ميز هفت سين جمع مي شوند. پس از آن خانواده ها براي بازديد پيش بزرگترين افراد خانواده مي روند و فرا رسيدن نوروز را تبريك مي گويند. اما پايان جشن ايرانيان به سيزدهمين روز از نوروز ختم مي شود؛ روزي كه همه معتقدند بايد از خانه هايشان خارج شوند. آنها اين روز را به پيك نيك مي روند. ايرانيان در اين روز سبزه گره مي زنند و آرزو مي كنند. آنهامعتقدند كه با به آب انداختن اين سبزه، آرزويشان برآورده خواهد شد. نويسنده در قسمتي از اين مطلب اشاره كرده است دخترهاي جوان بيشتر از سايرين به فكر گره زدن سبزه هستند. دختران جوان آرزو مي كنند در سالي كه در پيش است ازدواج كنند! 
اينكه نشريه نشنال جئوگرافيك به توصيف نوروز ايراني ها و رفتار مردم و سنت هاي زيباي آن مي پردازد در نوع خود جالب است. آيا اين گزارش طولا ني پيام خاصي دارد؟
031617.jpg
كمك هاي تازه براي بم
زلزله پشت دروازه بم خميه زد و براي ورودش از هيچ تنابنده اي اجازه هم نگرفت. بعد اين ميهمان ناخوانده اينقدر خرابي به جا گذاشت كه همسايه ها مجبور شدند براي بازسازي ويرانه ها دست به كار شوند. همسايه هايي كه اگرچه فاصله زيادي به لحاظ جغرافيايي با هم داشتند، ولي سعي كردند با جمع كردن پول هم كه شده، اين ويراني را جبران كنند.
امسال در منطقه يورك تورنتوي كشور كانادا، در مراسمي در دبيرستان لنگ استف جشني به پا شد و دست اندركاران اين مراسم، عوايد حاصل از بليت فروشي اين مراسم را به زلزله زده هاي بم اختصاص دادند. بچه هاي ايراني اين دبيرستان، همه كار كردند؛ از فروش صنايع دستي گرفته تا فروش بليت تئاتر مدرسه. بعد اين پول روي هم جمع شد تا به دست بازماندگان حادثه بم برسد. از مبلغ اين كمك اطلا عي نداريم، ولي خوشحاليم كه هنوز هم بم در اذهان جهانيان زنده است، چه امروز آنچه از بم مانده بي شباهت به ويرانه اي نيست.
سال گذشته نيز اين حركت انجام شد و بچه هاي مدارس مختلف تورنتو 2250 دلا ر پول جمع كردند و اين مبلغ به دست بچه  هاي بم رسيد.
مرزهاي بسته زيارت
ورود بي وقفه زائران غيرمجاز به خاك عراق در نوروز امسال نيز ادامه داشت، در حالي كه به نظر مي رسيد بسته شدن خروجي بين المللي مهران، يكي از كانون هاي مهم تردد زوار ايراني به شهرهاي مذهبي عراق باعث كاهش آمار زائران بشود، اما 500 زائر غير مجاز ايراني كه از يكي، دو روز قبل اربعين قصد ورود به شهرهاي مذهبي عراق را داشتند، دستگير و به شهرهاي خود برگشت داده شدند، اين درحالي است كه تعداد دستگيرنشده هاي زبر و زرنگ هزاران نفر تخمين زده مي شود. در اين شرايط مذاكره هاي مختلف براي بستن قرارداد با طرف عراقي انجام شده اما تاكنون موافقت نهايي براي سفر كاروان هاي حج و زيارت صادر نشده است. به گفته علي احمد هرندي، مديركل اوقاف و امور خيريه ايلا م، سازمان حج و زيارت آمادگي كامل دارد كه با شرايط و روال گذشته اقدام به تردد كاروان كند، اما طرف عراقي از تردد زوار ايراني جلوگيري مي كند. اين مساله باعث نارضايتي شديد بازرگانان ايراني نيز شده است. آنها در روزهاي گذشته با توجه به بسته شدن مرز شلمچه كالا هاي خود را از مرز آبي وارد عراق كردند.
اخراج مساوي اعدام
دبير خانه كارگر قزوين عقيده دارد اخراج كارگران معادل اعدام آنهاست. از آنجا كه اول سالي توصيه شده زياد مته به خشخاش نگذاريم، از اين اظهارنظر مي گذريم!
نوروز بي موبايل
آنها كه شمال بودند نوروز بدون موبايلي را پشت سر گذاشتند. اينكه چگونه ممكن است حتي ثپثها طي روزهاي متمادي به سختي از مبدا به مقصد برسد، معمايي است كه وزارتخانه گرامي پست، تلگراف و تلفن جواب مناسبي براي آن دارد: خط ها شلوغ است ! گفتني است 80 درصد مسافراني كه به شمال مسافرت مي كنند موبايل دار تشريف دارند؛ با اين رقم 2/5 ميليوني، سال بعد چه خواهيم كرد؟
031614.jpg
دبليوسي هوشمند
دو شركت ژاپني، اقدام به ساخت توالتي كرده اند كه مي تواند ميزان قند در خون، فشار خون، چربي و وزن بدن را اندازه گيري كرده و توسط كامپيوتر اين اطلا عات را نگهداري و پردازش كند. فروش اين توالت كه به نام توالت باهوش ساخته شده، از ماه آينده آغاز مي شود. دستگاه ويژه سنجش قند خون در درون كاسه توالت، دستگاه فشار خون در سكوي كنار كاسه و دستگاه هاي سنجش چربي و وزن هم در بالا  و پايين كاسه ويژه دستشويي كار گذاشته شده است. اين توالت باهوش مي تواند اطلا عات مربوط به وضعيت بدني چهار عضو خانواده را به گونه اي جداگانه نگهداري كرده و روي نمايشگر رايانه به شگل گراف نشان دهد.
دايوا هائوس برنامه دارد كه در طول يك سال، 5 هزار دستگاه از اين توالت باهوش به فروش برساند. توالت در ژاپن يكي از پاكيزه ترين و مدرن ترين محل هاي هر خانه است كه هزينه زيادي صرف آن مي شود.
آغاز دهه آب براي زندگي
قدر همين آب آشاميدني را بدانيد كه با باز كردن شير آب منزل، پارك يا هر جاي ديگر، آن را در اختيار داريد و مي نوشيد. لا زم هم نيست براي خريد آب گوارا، سر كيسه را شل كرده يا با يك قبضه سلا ح گرم، كشيك بدهيد سر يك چشمه. سه شنبه 2 هفته قبل مصادف بود با روز جهاني آب؛ يعني 22 مارس. سازمان ملل در ابتكاري نو دهه اي را با نام آب براي زندگي نامگذاري كرده است؛ با هدف اين كه از سال 2005 تا 2015 ديگر آمار كساني كه به آب آشاميدني دسترسي ندارند به صفر برسد. البته اين هدف يكي از موارد هشتگانه اي است كه از سوي سازمان ملل به عنوان اهداف توسعه هزاره تعيين شده است.
هيچ مي دانيد كه يك ششم جمعيت جهان به آب آشاميدني دسترسي ندارند و يك سوم نيز از سيستم فاضلا ب بهداشتي برخوردار نيستند؟ حال بايد ديد با چنين تمهيداتي مي توان مشكل آب جهان را مرتفع كرد؟ اگرچه بيشتر كارشناسان مشكلا ت را به خوبي مي دانند مثلا  اين كه دو سوم منابع آبي براي مصارف كشاورزي مصرف شده كه نيمي از آن به هدر مي رود، ولي باز هم راهكاري براي جلوگيري از به هدر رفتن آب ارايه نشده است.
ازدحام در خانه هاي سالمندان
مهر- روند واگذاري سالمندان به آسايشگاهها و مراكز شبانه روزي طي سالهاي اخير رو به افزايش است اين در حالي است كه كمبود مستمري هاي پرداختي به سالمنداني كه در درون خانواده ها نگهداري مي شوند، سالمندان را در وضعيت بحراني قرار داده است .
دكتر محمود توكلي گفت: سال گذشته 110 مركزشبانه روزي نگهداري سالمندان با ظرفيت 11 هزار سالمند در سطح كشور داير بود كه اين تعداد در سال جاري به 120 مركز با حدود 12 هزارسالمند تحت پوشش افزايش يافته است اما با اين وجود هنوز هم از نظر تعداد مراكز ارائه خدمات سالمندي در سطح پايين تري از استانداردهاي جهاني قرار داريم . در كشورهاي اروپايي 30 درصد جمعيت سالمندي از خدمات آسايشگاهها و مراكز شبانه روزي سالمندي استفاده مي كنند در حاليكه در كشور ما حدود دو صدم درصد از 5 ميليون جمعيت سالمندي كشور تحت پوشش خدمات رفاهي سالمندي قرار دارند.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40000 ريال
031623.jpg
1042حركت دادن غير مجاز يا رهانمودن دام ها و احشام و پرندگان در را ه ها، ممنوع است.
معابر عمومي شهري و بين شهري محل عبور وسايل نقليه و انسان هاست. عبور احشام، دام و طيور، هم براي سلا مت جاني حيوانات و هم براي خودروها و انسان هاي در حال تردد خطر آفرين است و امنيت راهها را به مخاطره مي اندازد . از همين رو نبايد حيوانات اهلي را در محل تردد ماشين رها كرد يا از آن محل ها عبور داد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |