دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۵
گفت و گو با مبتكر روز معمار
شمارش معكوس تا روز ما
براي پيشرفت معماري معاصر ايران و ارتقاي آن نيازمند شناختن معمار و معماري ايراني هستيم و انتخاب روزي به نام روز معمار مي تواند در اين باره كمك بزرگي به حساب آيد
031629.jpg
عكس: علي خيابانيان
بهرام هوشيار يوسفي
اگر به معماران توجه شود و مورد تقدير و تجليل قرار بگيرند، در مجموع عملكردها تغيير خواهد كرد و تاثير آن را قبل از هر چيز در فضاي شهرها خواهيم ديد
از امسال ديگر سوم ارديبهشت روز معمار است؛ شنيدن دلا يل، ضرورت ها، نيازها و اهداف نامگذاري روزي به نام روز معمار كه از سال ديگر معماران مي توانند آن را در تقويمهايشان هم ببينند، از زبان رئيس هيات مديره و مدير عامل انجمني كه پيشنهاد نامگذاري چنين روزي را ارايه كرده و مصرانه براي تحقق يافتنش تلا ش كرده، خالي از لطف نيست، به خصوص اگر اين انجمن، انجمن مفاخر معماري ايران نام داشته باشد، با همه اهداف، برنامه ها و عملكردهايي كه از آن شاهد بوده، خواهيم بود و البته متوقعيم.
سيد عليرضا قهاري، در گفت و گويي به سوالا تي درباره انجمن مفاخر معماري ايران، برنامه هاي انجمن و ضرورت هاي نامگذاري روزي به نام روز معمار پاسخ گفته كه در پي مي خوانيد....
به عنوان رئيس هيات مديره انجمن مفاخر معماري ايران، درباره ابتكاري كه براي نامگذاري روزي به نام روز معمار به خرج داده ايد توضيح مي دهيد؟
در پي نشست هايي در انجمن مفاخر معماري ايران به اين نتيجه رسيدم كه شرايط روز جامعه معماران به گونه اي است كه نيازمند نامگذاري روزي به نام روز معمار هستيم. معماري به رغم سابقه اي كه در كشورمان دارد، امروزه مورد بي توجهي قرار گرفته و اين مساله سبب شده معماران اهداف خود را فراموش كنند و جايگاه واقعي خود را از دست بدهند. وقتي حرفه اي مورد بي توجهي قرار مي گيرد صاحبان آن حرفه كم كم به ناباوري مي رسند.
در گذشته معماري ايران داراي چنان اهميت و ارزشي بوده كه در جهان مورد توجه قرار داشته و حتي بسياري از اين ارزش ها را هم ديگران به ما شناسانده اند؛ بنابراين براي پيشرفت معماري معاصر ايران و ارتقاي آن نيازمند شناختن معمار و معماري ايراني هستيم و انتخاب روزي به نام روز معمار مي تواند در اين باره كمك بزرگي به حساب آيد. همانطور كه صاحبان حرف و مشاغل مختلف به هم كمك مي كنند تا ارزش هاي حرفه آنها شناخته و درك شود، ما طراحان و معماران هم بايد به هم كمك كنيم تا هم مردم و هم معماران جوان با اين حرفه آشنا شوند و همان ارزش ها و تلقي از معماري و جهان بيني معماران گذشته را تداوم ببخشند. زماني مي توان از معماران توقع انجام كارهاي قابل توجه داشت كه آنها با جايگاه خودشان و ريشه ها و ارزش هاي حرفه شان آشنا باشند.
بنابراين مي توان گفت به دليل لزوم توجه به معماري ايراني، هدفمند كردن معماران و ايجاد توجه كافي به اين حرفه، درصدد نامگذاري روزي به نام معمار و معماري برآمده ايد...؟
بله و مهمتر از همه به اين دليل كه معماران به خودباوري برسند. مي دانيد در صنعت ساختمان شايد تنها 5 درصد از مهندسان معمار فعال هستند و بسياري از ديگر حرفه ها به خاطر كسب درآمد وارد اين صنعت شده اند و همين معماران فعال هم در روند ساختمان سازي به خصوص در بخش مسكن در درجه ششم يا هفتم تاثيرگذاري قرار دارند. به هر حال بايد توجه داشت آنها كه روزگاري معماري ايران را به اوج رسانده اند اجداد ما و از ما بوده اند و ما نسبت به آنها بيگانه نيستيم ولي در شناخت فلسفه، كار، ديدگاه ها و ارزش هاي حرفه اي آنها غفلت كرده ايم.
انجمن مفاخر معماري ايران علا وه بر اينكه مي خواهد در راه ايجاد شناخت گام بردارد، سعي دارد جوان ها را دعوت كند كه با ديد بازتري به اين حرفه روي بياورند، مسايل حيثيتي اين حرفه را هم مد نظر داشته باشند و به مسووليت سنگيني كه به عنوان يك معمار بر دوش دارند آگاه باشند.
اين مساله براي انجمن حكم يك وظيفه را دارد يا تلا شي است كه با كمك ديگر تشكل هاي صنفي مرتبط يا حتي دولت بايد به انجام برسد؟
ما معتقد به كار گروهي هستيم و در اين مورد همه جوامعي كه در جهت ارتقاي معماري فعالند بايد مورد حمايت قرار گيرند. در همه جاي دنيا چنين تشكل هايي، بازوان قدرتمند دولت محسوب مي شوند و دولت تنها نقش حامي را ايفا مي كند. در ايران حمايت هاي دولتي كمرنگ است، بنابراين انجمن مفاخر معماري ايران مسووليت سنگين تري احساس مي كند و به همين دليل حمايت از نهاد ها و تشكل هاي مختلف مربوط به معماري را از جمله برنامه  هاي خود قرار داده است.
با توجه به اينكه امسال سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي است و ايده روز معمار نيز بعد از تلا ش هاي بسيار به تحقق پيوسته، يقينا تاثيرات آن در ترجمان اين همبستگي و مشاركت در عرصه تعاملا ت حرفه اي مشهود خواهد بود. با اين رويكرد پيرامون اهميت نامگذاري روزي به نام روز معمار توضيح مي دهيد؟
نه فقط درباره معماري بلكه در هر زمينه ديگري، هيچ انساني نمي تواند در جامعه اي زندگي كند و خودش را جدا از آن جامعه ببيند؛ تاريخ معاصر ما گواه اين نكته است كه هرگاه مردم ما براي انجام كاري و رسيدن به هدفي تلا ش كرده و مشاركت داشته اند، توانسته اند حتي كارهاي بسيار صعب را هم به نتيجه برسانند. تشكل هاي صنفي هم از جمله راه هايي براي مشاركت هاي مردمي محسوب مي شوند.
بنابراين اگر مردم در اين تشكل ها سازماندهي شوند و فعاليت هايشان هدايت شود و اگر فضاي مناسب براي جلب اطمينان و اعتماد افراد فراهم شود مشاركت عمومي در معناي واقعي كلمه شكل مي گيرد. اين وظيفه هم قبل از دولت به دوش خود ماست كه وارد صحنه شويم و تلا ش كنيم تا كشورمان رشد كند. براي انجام اين وظيفه راه هاي مختلفي هست كه نامگذاري يك روز به نام يك حرفه خاص مي تواند يكي از اين راه ها باشد. نامگذاري روزي به نام روز معمار يكي از راه هايي است كه به كمك آن مي توان توجه مردم، مسوولا ن و رسانه ها را به اين حرفه و نقش و جايگاه آن جلب كرد. در اين  صورت معماران احساس خواهند كرد كه وجود و عملكردشان از سوي مردم مورد توجه و حتي نقد قرار مي گيرد و به رغم اينكه اين روز به معماران معاصر تعلق مي گيرد، اما در حقيقت توجهي ايجاد مي كند به معماري گذشته ايران و عظمت آن در طول تاريخ.
در اولين گام، انجمن براي بزرگداشت اين روز چه برنامههايي ترتيب داده است؟
مخاطبان ما در اين باره همه كساني هستند كه در سراسر كشور در بخش هاي فني صنعت ساختمان مشغول به كارند و انجمن از آنها خواسته به مقتضاي كار و شغلشان به اين روز توجه كنند. اگر به اين افراد توجه شود و مورد تقدير و تجليل قرار بگيرند، در مجموع عملكردها تغيير خواهد كرد و تاثير آن را قبل از هر چيز در فضاي شهرها خواهيم ديد. اگر چه بسياري گمان مي كنند معماران شهرها را به شكل امروزي در آورده اند، اما در حقيقت از زماني كه معماران را كنار گذاشتيم، مسايل اقتصادي، جريان هاي سياسي و... شهرهاي ما را به اين روز در آوردند. مي بينيم كه نقش معماران در شكل گيري شهرها چقدر كمرنگ است و بسياري از طرح هاي آنها با اعمال نفوذ كارفرماها به صورت صحيح به اجرا در نمي آيند؛ در مسابقات معماري هم هميشه طرح برگزيده اجرا نمي شود و در هر صورت در معماري ايران، حرف اول را معمار نمي زند.
شما به توجه به جوانان در برنامه هاي انجمن اشاره كرديد، اما حقيقت اين است كه لا اقل در حال حاضر چندان شاهد جوانگرايي نيستيم... برنامه هاي شما در اين باره چيست؟
در واقع ما در حال حاضر اصلا  جوان گرايي نداريم و در حقيقت به فكر جوانان هستيم. موضوع اين نيست كه كساني كه در معماري حرفي براي گفتن دارند الزاما افراد مسن و كهنسال هستند؛ موضوع فكر و انديشه جوان و پوياست. حداقل سن هيات امناي انجمن 50 سال است و ممكن است در اين مورد شبهاتي ايجاد شود، اما دليل اين مساله اين بوده كه اين افراد شايد بيش از ديگران ضرورت توجه به معماري را احساس كرده اند. شايد جواني كه تازه فارغ التحصيل شده چندان متوجه چند و چون قضايا نباشد، اين پيشكسوتان دور هم جمع شده و اين انجمن را تشكيل داده اند تا نه به صورتي كه همه تشكل هاي مربوطه ديگر عمل مي كنند، بلكه به صورت يك فرهنگستان يا بنياد معماري به معماران و معماري ايران خدمت كنند. بنابراين اين افراد بايد خصوصياتي داشته باشند، مثلا  قابل اعتماد باشند، حرفي براي گفتن داشته باشند و... اگر در معماري ايران جوانان مطرحي وجود داشته باشند كه قطعا وجود دارند، انجمن در قبال آنها وظيفه دارد كه حمايتشان كند. در بسياري موارد انجمن نقش هدايتي و حمايتي داشته و دارد و معمولا  مستقلا  براي انجام كاري اقدام نمي كند بلكه اقدامات و برنامه هاي انجمن ها و تشكل هاي مرتبط را مورد حمايت مالي و معنوي قرار مي دهد. به همين دليل است كه مي گويم نقش يك فرهنگستان يا بنياد را دارد.
ظاهرا برنامه اي براي اعطاي نشان معماري، در راستاي برنامه هاي بزرگداشت روز معمار، در انجمن به تصويب رسيده است؟
درمورد نشان معماري ايران، به پيشنهاد يكي از رسانه هاي جامع معماري، آئين نامه اي به تصويب رسيده كه مقرر شده به كمك همان رسانه، به اهدافمان دست پيدا كنيم و گمان مي كنم بتوانيم مراسم شايسته اي در اين مورد داشته باشيم.
بيش ازيكسال است كه از شروع فعاليت رسمي انجمن مي گذرد، برنامه هاي پرباري را هم شاهد بوده ايم اما گمان مي كنم هنوز انجمن نتوانسته آن شور و حال و هيجان و پويايي لا زم را لا اقل در شهر تهران كه بيش از 10 هزار معمار در آن مشغول به كار است، ايجاد كند؛ تمهيدي در اين باره انديشيده شده است؟
مهمترين كاري كه انجمن مي تواند انجام بدهد اين است كه ديد مردم، دستگاه ها، كارفرمايان و كل جامعه را نسبت به معماران تغيير بدهد. مي دانيم در دو، سه دهه اخير چيزي كه به آن توجه نشده معماري خوب بوده است و تعداد معماراني كه توانسته اند طرح هاي خوبي را نه فقط تهيه بلكه به اجرا هم برسانند معدود بوده اند. در جامعه اي كه ميراث بزرگش را در زمينه معماري فراموش كرده و فلسفه، انديشه، ديدگاه، جهان بيني و ارزش هاي الهي و انساني كه مي توانند دركار معماران موثر باشند مورد بي توجهي واقع شده و تنها زماني از معمار ياد مي شود كه به امضاي او براي انجام يا اتمام پروژه اي نياز باشد، برگزاري سمينار، جلسه و مصاحبه با روزنامه ها و ديگر برنامه هاي اينچنيني تنها زماني مي تواند موثر باشد كه هدايت شده و حمايت شده انجام بگيرند.
خوشبختانه چون پايه گذاران اين انجمن كساني هستند كه در عرصه معماري استخوان خرد كرده اند، همواره تلا ششان بر اين بوده كه به مسايل كلا ن معماري و معماران ايران بپردازند. در شرايط فعلي كه بسياري از معماران حتي با مشكلا ت اقتصادي روبه رو هستند مهمترين كاري كه مي توانيم انجام بدهيم اين است كه دور از جنجال ها و جاهطلبي ها، براي تبيين جايگاه واقعي معمار و معماري تلا ش كنيم. حتي نشان معماري ايران هم با نيت ارتقاي جايگاه معماران و معماري ايراني اهدا خواهد شد و بيش از هر چيز ارزشي معنوي خواهد داشت.
به عنوان آخرين سوال با توجه به نكاتي كه درباره انجمن مفاخر معماري ايران فرموديد برايمان جالب است بدانيم چرا اين نام براي انجمن در نظر گرفته شده و معناي آن چيست؟
ببينيد فقط معماران جزو مفاخر كشور ما نيستند بلكه معماري هم از جمله مفاخر ايرانيان است. مثلا  نه تنها شيخ بهايي به عنوان معماري برجسته از مفاخر كشور ماست بلكه ميدان نقش جهان هم در فهرست مفاخر ملي جاي مي گيرد. در واقع اين نام ايهام دارد و شايد فقط زبان فارسي است كه كلمه اي با اين معنا را هم براي افراد و هم براي اشيا به كار مي گيرد.

گزارش كوتاه
در حاشيه چهارمين همايش بين المللي مصرف سوخت در ساختمان
گامي در جهت صرفه جويي انرژي
مهناز محمودي- نفت كه از ديروز تا امروز به عنوان شاخصه اي تاثيرگذار بر مسايل اقتصادي، سياسي مطرح بوده است، ثروتي عظيم براي ايرانيان به شمار مي رود كه تخمين پايان پذيري آن دولت را به چاره انديشي وا داشته است. ما كه همواره جزو كشورهايي بوده ايم كه به دليل داشتن ذخاير نفتي ارزشمند مورد توجه بوده ايم بايد با مصرف بهينه آن، اين ثروت را به جاودانگي نزديك كنيم.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كه در اسفند ماه 1379 تاسيس شد، از طرف وزارت نفت مسووليت استانداردسازي و فرهنگسازي مصرف بهينه سوخت را بر عهده گرفت. فعاليت هاي چشمگير اين سازمان نشان دهنده عزمي جدي از سوي نظام است كه به سوي به كارگيري بهترين روش هاي موجود در راستاي نيل به اهداف ذكر شده قدم بر مي دارد؛ لذا گام اول تلا ش براي برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و طولا ني مدت جهت به حداقل رساندن و مصرف بهينه سوخت بوده است كه با تاسيس سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، مسير آن هموار شده است. گام دوم بهره گيري از انديشه متخصصان امر بوده كه با برگزاري همايش هاي سالا نه سازمان بهينه سازي اين مهم نيز تحقق يافته است. گام سوم فرهنگسازي عمومي است كه همت بلند مردم را مي طلبد تا ضمن آينده نگري، فرداي فرزندان خود را با خطر كمبود منابع انرژي مواجه نسازند.
با توجه به آمار و ارقام سازمان بهينه سازي، 38درصد سوخت كشور در ساختمان ها مصرف مي شود و مصرف سوخت هر متر مربع ساختمان در ايران 2/5 برابر مصرف جهاني است ! لذا تلا ش متخصصان امر ساخت و ساز براي طراحي و اجراي ساختمان هايي با كمترين مصرف سوخت جهت تامين نيازهاي سرمايشي و گرمايشي گام مهمي در جهت صرفه جويي خواهد بود.... به   همين جهت توجه به آموزش و گنجاندن دروسي پيرامون انرژي و ساختمان در سرفصل هاي دانشگاهي در دستور كار قرار گرفته است.
مصرف حداقل انرژي هاي فسيلي در ساختمان براي رسيدن به استانداردهاي جهاني مصرف انرژي به عنوان چشمانداز توسعه پايدار، در كنار مباحثي چون انرژي هاي نو، كاربردي كردن تئوري هاي موجود در اين راستا و رعايت استانداردهاي معماري، سازه و تاسيسات براي جلوگيري از اتلا ف انرژي و... همه مسايلي بودند كه در همايش چهارمين همايش بين المللي مصرف سوخت در ساختمان 23(و 24 اسفند ماه 83 سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما) به آنها پرداخته شد. هدف از برگزاري اين همايش تبادل افكار و انديشه هاي متخصصان مربوط به امر ساختمان بود. 3 محور اصلي همايش عبارت بودند از: 1 بهينه سازي مصرف سوخت 2 بهينه سازي مصرف و افزايش راندمان لوازم خانگي 3 جايگزين هاي نفتي به تعداد 310 مقاله به دبير خانه همايش ارسال شده بود كه 63 مقاله براي چاپ و تعداد 29 مقاله براي ارايه و سخنراني انتخاب شدند. موضوع مقالا ت منتخب بر موارد زير متمركز بود: الگوبرداري از معماري سنتي ايران براي معماري امروز، دستاوردهاي نوين امروز در زمينه مواد و مصالح براي صرفه جويي انرژي، بهره گيري از انرژي خورشيدي به عنوان انرژي پاك و طراحي كلكتورها و سيستم هاي فتوولتائيك، سيستم هاي كنترل هوشمند تاسيسات، انرژي هاي پاك و بهره برداري هاي گوناگون از آنها و همچنين ساير دستاوردهاي مهندسان مكانيك براي بهينه سازي مصرف سوخت تاسيسات ساختماني.
افتتاحيه و اختتاميه همايش كه در برگيرنده سخنان مسوولا ن بود، حكايت از اظهارات تاسفبار آنان از ساختمان سازي هاي غير استاندارد و مصرف بي رويه سوخت در ساختمان ها داشت. دكتر حيدري نژاد رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن با اشاره به اينكه مصرف بي رويه سوخت ناشي از ارزان بودن آن است با اذعان اينكه فاجعه زلزله محسوس است و فاجعه مصرف سوخت نامحسوس، متخصصان امر را به چاره انديشي دعوت كرد.... خانم دكتر معصومه ابتكار كه از سخنرانان افتتاحيه همايش بود، دستاورد دولت خاتمي را در اين راستا حفظ و مديريت سرمايه ها دانست. به گفته ايشان در برنامه چهارم توسعه كه از فروردين 84 آغاز مي شود نگرش توسعه پايدار بسيار قوي و روشن ترسيم شده است و برنامه چهارم برنامه اي استثنايي است كه در ادامه روند برنامه هاي سال 83 اصلا ح الگوهاي مصرف و بهينه سازي را دنبال مي كند. توسعه پايدار در سال 2000 در اهداف توسعه هزاره براي جامعه جهاني مورد توجه قرار گرفته است و رشد شاخصه هاي توسعه انساني را به دنبال دارد. به گفته معصومه ابتكار رشد و توسعه بايد به گونه اي اتفاق بيفتد كه امكان رشد و توسعه را براي نسل هاي بعد هم به دنبال داشته باشد.
همانگونه كه همگان بر آن معترفند استاندارد سازي بخش ساختمان براي حفظ و عدم اتلا ف انرژي ضعيف است. دكتر حيدري نژاد نيز در توضيح اين مساله يادآور شد كه بين 6هزار تا۷ هزار استاندارد مصوب وجود دارد كه 500-400 مورد از آنها اجباري و بقيه تشويقي است. به زعم ايشان استانداردي كه اجباري نيست استاندارد نيست و لذا اجباري كردن استانداردها از جمله مواردي بود كه در اين همايش مطرح شد.
حناچي، معاون وزير مسكن و شهرسازي، نيز با مقايسه جمعيت كشورها و ميزان مصرف انرژي آنها، وضعيت مصرف انرژي در ايران را كه با 60 ميليون جمعيت 1/9 درصد كل مصرف انرژي جهان را داراست، اسفبار توصيف كرد.
به رغم اينكه سهم گاز مصرفي به نقل از مهندس هاشمي از سال 72-82 به ميزان 60درصد افزايش داشته و بيش از سه برابر شده است، با اين وجود وضعيت ايران در مصرف سوخت هاي نفتي نگران كننده است.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در حاشيه همايش، برگزار كننده مسابقه طراحي اقليمي نيز بود؛ اين مسابقه كه به هدف فرهنگسازي طراحي همساز با اقليم برگزار شده بود، تعداد چشمگيري شركت كننده داشت. 80 پروژه مسكوني اقليمي به دبيرخانه ارسال شده بود كه در اختتاميه آقاي دكتر حريري با اعلا م اينكه هيات داوران هيچ پروژه اي را حايز رتبه اول ندانسته، رتبه هاي دوم، سوم و چهارم را معرفي كرده و تعداد 9 پروژه را منتخب براي تشويق اعلا م كرد.
اميد است كه با همت متخصصان و مسوولا ن و مردم شاهد باشيم كه مصرف سوخت ساختمان هايمان با استانداردهاي جهاني در تطابق باشد.

تنديس و يادمان شهدا
031626.jpg
شهيد به عنوان نماد عزت آئيني و ملي داراي اهميتي ماهوي است؛ آنچه بدون استثنا در تمامي شهرهاي مهم جهان مي توان ديد، نمود اين سمبل به صورت يك يا چند يادمان شهري، در مركزيت محتواي شهري براي تقديس فداكاري در راه دين، ميهن، شرف، آزادي، استقلا ل و... با اشاره مستقيم به مفهوم شهادت است. نمونه هاي اين بناها و ميادين در گستره اي وسيع از كشور ها از ژاپن، كره، اندونزي و ويتنام گرفته تا روسيه، ارمنستان، آذربايجان و كشورهاي خاورميانه و به همين ترتيب اروپا و آمريكاي شمالي و جنوبي و...قابل بررسي است.
جاي خوشحالي است كه اخيرا معاون اول رئيس جمهوري با صدور بخشنامه اي تمامي دستگاه ها را موظف كرد كه با هماهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا مي و بنياد شهيد و امور ايثارگران نسبت به ساخت و نصب تنديس شهيد يا شهداي شاخص يا يادمان شهداي مربوط به آن دستگاه اقدام   كند تا به طور همزمان طي مراسم با شكوهي در روز سوم خرداد سال 1384 افتتاح وپرده برداري شود. اميد است اين اقدام ديرهنگام، به صورتي عجولا نه برگزار نشده و حايز شرايط شايسته مقام مذهبي  ملي شهيد در فرهنگ اسلا مي  ايراني باشد.

ساختمان و كامپيوتر شماره 6
031635.jpg
شماره ششم ماهنامه اطلا ع رساني، آموزشي، پژوهشي و خبري ساختمان و كامپيوتر كه به مدير مسوولي حميدرضا فريدوني چاپ مي شود، مجموعه اي از مقالا ت، اخبار و گفت وگوهايي را در زمينه معماري، عمران، شهرسازي و... در بر دارد. نكته جالب توجه در اين ماهنامه كه تنها 6 شماره از آن چاپ شده است، روندي از توسعه و پيشرفت در زبان بياني و تصويري اين نشريه است كه تحول حاصل از آن در هر شماره نسبت به شماره هاي قبل مشهود است.
در اين شماره مي خوانيم: معماران و طرح هاي صنعتي ( سوسن يزداني)، يك آينده قابل تغيير...( !نگاهي به ساختمان تالا ر بيوتكنولوژي دانشگاه كاليفرنيا)، تقويت لرزهاي ساختمان هاي غيرمسلح، پروژه سيستم مديريت ساختمان فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) ايران، مزاياي سيستم مديريت ساختمان، آئين نامه 33 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان گامي نو در جهت بهبود ايمني ساختمان ها، ساختمان مهم براي همگان، بازي فن آورانه سطوح پيوسته، چهارمين دوره جايزه بزرگ معمار، عمران و معدن، يك عمر فعاليت ( گفت وگو با مهندس ابوالقاسم محبعلي)، آنگاه كه خشت زر مي شود و...

جايزه پريتزكر 2005
031632.jpg
تام مين Thom Mayne، معمار 61 ساله و مدير شركت معماري مرفسيس Morphosis، به عنوان برنده جايزه معماري پريتزكر در سال 2005 انتخاب شد؛ وي پس از رابرت ونتوري در سال 1991، نخستين آمريكايي است كه طي 14 سال اخير موفق به دريافت اين جايزه معتبر بينالمللي شده است. لا زم به يادآوري است كه جايزه معماري پريتزكر در سال 2004 به زاها حديد ، معمار بريتانيايي عراقيالا صل، به عنوان اولين زن برنده اين جايزه، تعلق گرفته بود. مرفسيس در سال 1972 توسط 36 معمار و شركتي كه مدير آن تام مين بود بنيان نهاده شد. اين شركت در سانتا مونيكاي ايالا ت متحده واقع است. شركت مرفسيس كه در مسابقات معماري متعددي شركت كرده و رتبه هايي را هم كسب كرده است، اخيرا برنده مسابقه ساختمان آكادمي جديد كوپر يونيون (ذرخذث زحرررح) در نيويورك شده است و همين طور برنده طرح و اجراي ساختمان اداره مركزي كالترون و موزه جديد كودكان در شهر لس آنجلس شده است. مرفسيس 25 جايزه معماري پيشرفته را دريافت كرده و 52 جايزه باب (انستيتو معماران ايالا ت متحده) و تعداد بسياري طراحي هاي شناخته شده را به انجام رسانده است.

صنعت ساختمان داريس
031638.jpg
در آخرين شماره ماهنامه صنعت ساختمان داريس (اسفند و فروردين)، مي خوانيم: دامغان شهري كه دوستش مي دارم (محمد منصور فلا مكي)، فضاي آشنا  كالبد جديد، همزيستي طبيعت و معماري، نگاهي به 3 اثر از مرفسيس، حكمران تپه ها (نگاهي به بهترين استاديوم يوروكاپ )،۲۰۰۴ اسرار سطح و عمق (بررسي آثار هرزوگ و دمورن)، طبيعت، اولين و بهترين (پيرامون برج بيونيك)، شكل و فرم در معماري فضاي سايبر، نورمن فوستر مرد بناهاي با ابهت، كمينه گرايي در بيان معماري، كارفرماي بي هويت و دلا لي فضاي معماري، بازتاب سنت در معماري معاصر ايران (حسين سلطانزاده)، معماري و طراحي پايدار( محمد رضا جودت)، روح زمانه در معماري و شهرسازي ( سيروس باور)، پيش به سوي مردم، ورزش، آئين و معماري (بهروز منصوري)، زورخانه ها و ضرورت بازشناسي هويت فرهنگي و تعلق اجتماعي در محلههاي شهري (سيدامير حسيني) و ....
به نظر مي رسد نشريه صنعت ساختمان با اتخاذ رويكردي نو با ايجاد تحولا تي در انتخاب مقالا ت، قصد دارد ارايه دهنده نگاهي نو و ويژه در عرصه مطبوعات تخصصي حوزه معماري باشد.

برج سازي و شكست تجاري
031641.jpg
افتتاح رسمي برج 101 طبقه تايپه در دسامبر سال 2004 ميلا دي ،   آن را به بلندترين برج در زمان خود تبديل كرد؛ جايگاهي كه سالها در اختيار اروپا و آمريكا بود. واقعيت اين است كه در حال حاضر هنگ كنگ، شانگهاي، كوالا لا مپور و هم اكنون تايوان داراي ساختمان هايي عظيم و شاخص در مقام برج هاي جهاني هستند و اين روند در چين وهند نيز ادامه دارد؛ در اين ميان اين سوال مطرح مي شود كه چرا در حالي كه ايالا ت متحده و آمريكا ديگر در اين رقابت بلند مرتبه سازي چندان مشتاق نيستند، كشورهاي آسيايي چنين ساختمان هاي بلندي را مي سازند؟
شايد بتوان دليل اين رويكرد را در تاثيرات نمادين برج ها در اعلا م موفقيت در عرصه توسعه ملي، جاه طلبي، تلا ش در جهت ارايه آثار يادماني، اميد دست يازيدن به شخصيت جهاني و... جست وجو كرد. در مورد تايپه اما ماجرا اندكي متفاوت است؛ قيمت بسيار بالا ي برج 101 طبقه در كنار كاهش اقبال افراد حقيقي و حقوقي به كرايه و خريد دفاتر در اين برج، به خصوص بعد از حادثه 11 سپتامبر و نيز وجود دفاتر خالي در ساير بناهاي تجاري و... همه و همه دست به دست هم داده و بيم آن مي رود كه اين پروژه عظيم را به يك شكست تجاري عظيمتر تبديل كند!

آسمانخراش تورنينگ تورسو
بهترين ساختمان مسكوني جهان
031644.jpg
استكهلميان  كمتر كسي است كه در شهر مالمو در جنوب سوئد زندگي كرده يا به آن مسافرت كرده باشد و با تحسين به پروژه مسكوني آسمانخراش تورنينگ تورسو در اين شهر نگاه نكرده و به آرشيتكت آن آفرين نگفته باشد.
آسمانخراش مسكوني تورنينگ تورسو در مالمو كه عمليات ساخت آن در سال 2001 آغاز شد، 190 متر طول دارد و توسط شركت ساختماني ان سي سي و به سفارش شركت مسكن اچ اس بي در سوئد ساخته شده است. بناي اين ساختمان از 8 مكعب تشكيل شده كه روي هم سوار شده و جمعا 54 طبقه را تشكيل مي دهند. دو مكعب پاييني اين آسمانخراش ساختمان هاي تجاري و بقيه از آپارتمان هاي سوپر مدرن مسكوني تشكيل شده اند و گران ترين آپارتمان ها آنهايي هستند كه در بالا ترين قسمت اين مجموعه قرار دارند و با پنجره هاي عظيم خود مشرف به منظره زيباي درياي اوره سوند مابين سوئد و دانمارك هستند. مساحت بخش مسكوني تورنينگ تورسو۱۳۵۰۰ متر مربع و مساحت بخش تجاري آن 4 هزار متر مربع خواهد بود. 147 آپارتمان در اين مجموعه وجود دارد كه به صورت 33 نوع مختلف طراحي شده اند. اولين ساكنان خوش شانس اين مجتمع مسكوني فوق مدرن در اول نوامبر سال 2005 وارد آن خواهند شد.
روز 11 مارس، نمايشگاه بين المللي ساختمان سازي ام آي پي آي ام با شركت شركت هاي ساختماني سراسر جهان در شهر كان در جنوب فرانسه برگزار شد.
مجموعه مسكوني آسمانخراش تورنينگ تورسو كه نزديك ترين رقباي خود، يكي مجموعه مسكوني اسپيريتو سانتو پلا زا در ميامي آمريكا و ديگري نامبر وان وست اينديا كواي در لندن و انگلستان را پشت سر گذاشته و به عنوان بهترين پروژه مسكوني جهان مقام اول را نصيب خود كرد، بهترين مسكن براي زندگي در جهان شد.
جايزه پر پرستيژ ام اي پي آي ام هر ساله به مدرن ترين و موفق ترين پروژه هاي ساختماني در سطح بين المللي و در 5 كاته گوري مركز خريد ، ساختمان هاي اداري ، ساختمان هاي مسكوني ، ساختمان هاي بازسازي شده و نيز هتل اهدا مي شود. پروژه مسكوني آسمانخراش تورنينگ تورسو در مالمو با پشت سر گذاشتن دو پروژه ديگر در ميامي و لندن برنده كاته گوري مسكن به عنوان بهترين در جهان شد. از ويژگي هاي اين پروژه در مالمو از جمله به هنر و تكنيك آرشيتكتي، ميزان نو آوري در طراحي و نيز همخواني با محيط اطراف مورد توجه قرار گرفته است.
گران ترين آپارتمان اين مجموعه در طبقه 51 ام قرار داشته، 4 اتاق خوابه بوده، 190 متر مساحت دارد و اجاره آن 26151 كرون (بيش از سه ميليون و نيم تومان) در ماه است، اما اگر به يك آپارتمان يك اتاق خوابه در طبقه 27 اين مجموعه راضي باشيد، با اجاره 12551 كرون در ماه (نزديك به يك ميليون و 700 هزار در ماه) قادر به نقل مكان به آن در اول ماه نوامبر خواهيد بود.
از خدمات عجيبي كه در اين مجموعه در اختيار ساكنان خوشبخت آن قرار دارد مي توان از رسپشن تمام وقت، پزشك در طول تعطيلا ت، مربي شخصي ورزش و حتي سلماني شخصي در داخل منزل، سالن كنفرانس، سالن مجلل جشن براي استفاده ساكنان و صد البته اينترنت سريع نام برد.
هنوز مشخص نيست كه آيا هيچ ايراني نيز به اين مجموعه نقل مكان خواهد كرد يا خير. در اين صورت استكهلميان شما را در جريان قرار خواهد داد!
اگر علا قه مند به نقل مكان به آسمانخراش نورنينگ تورسو در شهر مالمو هستيد مي توانيد از طريق وب سايت رسمي و مخصوص اين مجموعه علا قه مندي خود را اعلا م كنيد. در همين وب سايت مي توانيد به ويدئوي تاسيسات داخلي اين آپارتمان ها و حتي منظره بيرون آن نيز نگاه كنيد، اما فراموش نكنيد كه: هر چه بيني دلت همان خواهد/هر چه خواهد دلت همان بيني!

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |