شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۰ - Apr 23, 2005
حضرت امام موسي كاظم(ع): هر چيز را راهنمايي است. راهنماي خردمند، انديشيدن است و راهنماي انديشيدن، خاموشي گزيدن.
تحف العقول / ۲۸۵
امروز با حافظ
به صد هزار زبان بلبلش در اوصاف است
كنون كه بر كف گل جام باده صاف است
چه وقت مدرسه و بحث كشف كشاف است
بخواه دفتر اشعار و راه صحرا گير
ايران با يك فيلم در جشنواره كن حضور دارد
ايرنا: جشنواره  بين المللي  فيلم  كن  در فرانسه  اعلام  كرد: ۲۲ فيلم  به  بخش  مسابقه   «نوعي  نگاه » پنجاه  و هشتمين  جشنواره  فيلم  كن  راه  يافتند.
گزارش  پايگاه  اينترنتي  جشنواره  فيلم  كن  حاكيست : در اين  بخش  فيلم  ايراني  «يك  شب » اثر «نيكي  كريمي » با ۲۱ فيلم  ديگر از ۱۷ كشور جهان  به  رقابت  خواهد پرداخت .
نيكي  كريمي به همراه  ۸ كارگردان  ديگر براي  اولين  بار است  كه  در اين  بخش  از جشنواره  كن  شركت  مي كنند.
در اين  بخش ها كارگرداناني  از كشورهاي  فرانسه ، آمريكا، برزيل ، استراليا، اتريش ، آلمان ، سريلانكا، دانمارك ، كره ، مجارستان ، ژاپن ، روماني ، آرژانتين ، بوركينافاسو و اسپانيا نيز شركت  دارند. در بخش  «نوعي  نگاه » اين  جشنواره ، بيشترين  فيلم  متعلق  به  فرانسه  است  كه  با سه  فيلم  در اين  بخش  از جشنواره  شركت  خواهد داشت .
كشورهاي  برزيل ، استراليا و آمريكا هر كدام  با دو فيلم  و مابقي  كشورها با يك  فيلم  شركت  خواهند داشت .
پنجاه  و هشتمين  جشنواره  فيلم  كن  فرانسه  ۱۱ لغايت  ۲۲ ماه  مي  در شهر كن  فرانسه  واقع  در حاشيه  درياي  مديترانه  برگزار مي شود.
اين  جشنواره  داراي  چهار بخش  «مسابقه » «نوعي  نگاه » «۱۵ روز كارگردانان » و «هفته  منتقدين » است .
حدود چهار هزار فيلم  از سطح  ۸۵ كشور دنيا براي  شركت  در بخش هاي  مختلف  اين جشنواره ، نامزد شده  اند.
از بين  اين  تعدادها فيلم هاي  ارسالي ، قرار است  بين  ۲۰ تا ۲۲ فيلم  در بخش  مسابقه ، ۲۰ فيلم  براي  بخش  نوعي  نگاه ، ۷ فيلم  براي  هفته  منتقدين  و ۲۰فيلم  نيز در بخش  ۱۵ روز كارگردانان  راه  يابد.
براساس  گزارش  جشنواره  فيلم  كن  فرانسه  «عباس  كيارستمي » كارگردان  مشهور ايراني  رئيس  بخش  هيات  داوران  دوربين  طلايي  اين  جشنواره  را بر عهده  دارد.

احمد مسجدجامعي: ايران دومين كشور جهان
در كسب جوايز بين المللي سينماست
ايرنا: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد: سينماي ايران، رتبه دوم در كسب جوائز بين المللي سينما را كسب كرد.
«احمد مسجد جامعي» در گفت وگو با خبرنگاران در دامغان گفت: كسب اين رتبه براي سينماي ايران افتخارآميز است.
وي همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگار ايرنا اعلام كرد: در سفر دو روزه اش به استان سمنان مقرر شد يك هزار واحد مسكوني ارزان  قيمت براي زوجهاي جوان با اولويت هنرمندان، نويسندگان، اصحاب فكر و انديشه و مطبوعات در اين استان ساخته شود. به گفته وي، اين واحدها در ظرف پنج سال با مشاركت و همكاري مسئولان استان سمنان و اداره اوقاف و امور خيريه ساخته مي شود.

وي با تشريح مفاد تفاهم نامه توسعه فرهنگي استان سمنان،  از برگزاري جشنواره ملي «سفال» در اين استان خبر داد و گفت:  جشنواره هاي حوزه كوير از جمله تئاتر استانهاي حوزه كوير با مركزيت سمنان نيز در اين استان برگزار مي شود.
مسجد جامعي تجهيز و تكميل مجتمع هاي فرهنگي هنري شهرهاي مختلف اين استان حمايت از كانونهاي فرهنگي هنري مساجد، كانونهاي قرآن و نهج البلاغه و تامين برخي از امكانات مورد نياز هنرمندان استان را از ديگر دست آوردهاي تفاهم نامه توسعه فرهنگي استان سمنان بيان كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سفر به دامغان همچنين از مجموعه تاريخي چشمه علي دامغان نيز ديدن كرد.

ننه گيلانه در جشنواره ترايبكا
000435.jpg
ايسنا: گيلانه آخرين ساخته مشترك رخشان بني اعتماد و محسن عبدالوهاب ، تابستان امسال در سينماهاي تهران وشهرستان به نمايش در مي آيد.
داستان گيلانه در اوج موشك باران شهرهاي ايران روي مي دهد: اسماعيل در جبهه جنگ، ني گل نگران و بي تاب شوهر در تهران و گيلانه مثل هميشه مادر است، ۱۵ سال بعد حكايت غريب گيلانه و اسماعيل معلول كه چشم به راه رسيدن مسافري از جنوب هستند ادامه مي يابد در گيلانه فاطمه معتمدآريا، بهرام رادان، باران كوثري، ژاله صامتي، شاهرخ فروتن، مجيد بهرامي و نيره فراهاني به ايفاي نقش مي پردازند. پخش اين فيلم را شركت اميد فيلم (سيروس تسليمي) به عهده دارد. گيلانه همچنين در جشنواره رابرت دنيرو با عنوان ترايبكا حضور دارد. رخشان بني اعتماد در حال حاضر بر روي يك فيلم نامه اجتماعي كار مي كند كه كار تحقيق و پژوهش آن درحال انجام است و ظرف دو ماه آينده نوشتن آن به پايان مي رسد.

نگارستان
000432.jpg
۱- طبيب و بيمار
۲- هنرمند: مهدي تائب / نام اصلي هنرمند مهدي تجويدي است. مهدي و هادي تجويدي پسران ميرزا محمدعلي سلطان الكتاب اصفهاني بودند. مهدي تجويدي متخلص به تائب همچون پدر خوشنويس و نقاش چيره دست بود و بسياري از تمبرهاي پستي زمان خويش را طراحي مي كرد. آثار تجويدي به شيوه نقطه پرداز كار مي شد. تجويدي در نقطه پردازي چون خوشنويسي بي همتا بود. مهدي تجويدي (تائب) دي ماه سال ۱۳۳۵ هجري شمسي در سن ۵۵ سالگي در تهران چشم از جهان فروبست.
۳- مشخصات اثر: طبيب و بيمار/ آبرنگ روي كاغذ/ ۱۳۲۱ هجري شمسي
/ ۵/۲۲* ۱۸ سانتي متر اثر از آثار دقيق، عالي و ظريف شيوه نقطه پرداز است. لطافت و تناسب رنگ ها و حالات چهره ها بي نظير است. احتمالاً اثر از روي عكس نقاشي شده است.
۴- سبك اثر: رئاليسم (واقع گرايي): اصطلاحي است براي بازنمايي واقعيت موجود در زندگي آدمي و تجربه هاي او در زمان و مكاني مشخص.
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه

مراسم اختتاميه جشنواره تئاتر دانشگاه ها
امروز برگزار مي شود
خبرگزاري فارس: مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران با حضور مسؤولان فرهنگي كشور، ساعت ۳۰: ۱۸ امروز شنبه در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود. رضا مهدي زاده كارگردان مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران درباره برنامه هاي اين مراسم توضيح داد: مراسم اختتاميه جشنواره به شكل پرفورمنس آرت برگزار مي شود و هفت بازي ساز از هفت دانشكده مختلف تهران بازسازي اين پرفورمنس را برعهده دارند.

پاسخ به پرسش پزشكي
پلك بالايي
درباره يك گزارش روز كه طبق يك كشف پزشكي تازه، ژن بيماري زا به ويژه بيماري سرطان ارث مادر به پسران است، از دكتر روزنفلد پرسش شده و او گفته است: اين نتايج تا از سوي چند مركز پژوهشي ديگر تأييد نشود قابل اظهار نظر نيست مخصوصاً كه اين يك مورد خاص ضمن بررسي سرطان غده پروستات و بيماري كليه ها كشف شده و مي دانيم كه زن فاقد پروستات است و در گزارش نامي از خانواده مادر نيست، از خود مادر است. دست كم بايد منتظر شويم كه نتيجه كار به زبان علمي در يك مجله پزشكي مربوط انتشار يابد تا ببينيم كه چيست. وي در پاسخ به سئوالي ديگر كه عامل پايين افتادگي پلك بالايي چشم چيست، گفته است: اگر منظورتان عارضه «توسيس» است كه اين را بايد فوراً به اطلاع دكتر برسانيد. ممكن است از تومور مغز باشد، يا سرطان قسمت بالايي يك ريه، بيماري قند، آسيب رسيدن به سر و پلك و يا آسيب رسيدن به عصب هاي منطقه.

تاز هاي دنياي رسانه ها
بانو «رايس» از نگاه پراودا
پراودا درباره ديدار بانو رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده، از مسكو و مذاكره با همتاي روس خود تفسيري انتشار داده كه به زبان انگليسي هم ترجمه شده و در سايت اين روزنامه در اينترنت قرار گرفته است. پراودا نوشته است: به رغم اين كه گفته شده بود رايس كارشناس امور روسيه است و زبان روسي مي داند، وي بر اين زبان مسلط نيست و طرز برخورد با روس ها را هم نمي داند. او به ما (وزير امور خارجه روسيه) مي گويد: «من» مخالف تمركز امور روسيه در كرملين هستم! بايد به اين وزير امورخارجه كه بايد يك ديپلمات باشد و نزاكت ديپلماتيك را رعايت كند،گفت كه امور روسيه به او چه مربوط است كه بخواهد و يا نخواهد. ما مي دانيم كه آنها از ما يك چيز مي خواهند و آن دست اندازي به منابع روسيه است و همين نيت را نسبت به كشورهاي ديگر دارند و از تغيير دولت هايشان سخن به ميان مي آورند. وزير امور خارجه ما به رايس گفته است كه حتي حاضر به شنيدن اين عبارت (تغيير دولت هاي ديگر) نيست.
پراودا نوشته است: رايس دولت ما را متهم به كنترل مطبوعات مي كند. كارشناسان ژورناليسم بروند رسانه هاي ما و آمريكا را با هم مقايسه و سپس قضاوت كنند. ما منابع اخبارمان را چك مي كنيم و سپس نقل مي كنيم، ما مطالب را نمي پيچانيم، ما بي جهت چيزي را بزرگ نمي كنيم، ما مطالب را همچون قلاب ماهيگيري به سوي مخاطبان رها نمي كنيم كه ندانسته به دام افتند و بي خبر هرچه را كه مي گوييم و تلقين مي كنيم بپذيرند و باور كنند. ما ميان خبر و مطالب محرمانه دولت و منافع عمومي فرق قائل مي شويم و... پراودا آشكارا از بانو «رايس» به عنوان يك مهمان گستاخ نام برده است.
كنفرانس ناتو در خاك دشمن سابق!
نخستين كنفرانس وزيران ناتو (پيماني كه براي انهدام شوروي به وجود آمده است و ۱۵ سال پس از مرگ اين امپراتوري به رشد خود ادامه مي دهد) در شهر ويلنيوس برگزار شد.
اين كنفرانس از روسيه خواست موافقت كند كه ناتو هر وقت كه لازم باشد بتواند نيروهايش را از طريق خاك اين كشور جا به جا كند و در برابر حاضر شد اگر روسيه با چنين پيشنهادي موافقت كند، متقابلاً چنان اجازه اي را به روسيه بدهد و نيروهاي دو طرف بتوانند در مانور مشترك شركت جويند كه روسيه هر دو پيشنهاد را پذيرفته است. برخي از مفسران تشكيل كنفرانس ناتو در خاك شوروي سابق (بالتيك شوروي) و نيز موافقت روسيه با عبور واحدهاي نظامي ناتو از خاك آن كشور را پيروزي هاي تازه اي براي تنها اتحاديه نظامي باقي مانده از دوران جنگ سرد تلقي كرده و عقب نشيني خواسته و يا ناخواسته مسكو خوانده اند. تا چند سال پيش تصور اجتماع وزيران ناتو در خاك شوروي (سابق) هم به ذهن خطور نمي كرد. آمريكا به گورباچف وعده داده بود كه پس از انحلال پيمان ورشو، ناتو را به صورت يك كانون سياسي در خواهد آورد و همين تعهد باعث شد كه گورباچف با انحلال ورشو موافقت كند و عقب نشيني هاي ديگر مسكو از همين جا شروع شد.

بهارستان
در پاييز برگ ها با هم نمي ريزند و سبزه هاي نوروزي با هم نرستند و چشمك ستاره ها اين همه با هم نبود. اما باران، شايد باران، شايد رشته هاي باران با هم باريدند و شايد بخار از روي دريا به يك نفس برخاست.
ابراهيم گلستان - جوي و ديوار و تشنه

برگي از تاريخ
اتحاديه «دلوس» بر ضد امپراتوري ايران
جهان در روز ۲۳ آوريل (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۵۱۴ قشون عثماني اردوي آمادگي خود را برپا كرد تا با همه امكانات و در رأس آن سلطان سليم اول به سوي ايران به حركت درآيد و دولت نوبنياد ايران به رهبري شاه اسماعيل صفوي را كه مي رفت تا امپراتوري ساسانيان را احياء كند نابود سازد. برخورد دو نيرو ۲۳ اوت (درست چهار ماه بعد) در چالدران نزديك خوي صورت گرفت. در سال ۱۳۳۰ هجري ايرانيان خود را براي شركت در مراسم تشييع جنازه، تدفين و ترحيم محمدتقي بهار (ملك الشعراء) رجل سياسي ادبي كشور، مترجم «يادگار زريران» از فارسي ساساني (پهلوي) به فارسي تازه و وزير فرهنگ سابق آماده مي كردند. در سال ۱۳۳۱ هجري دولت ايران يادداشت اعتراضيه شماره ۴۸۶ را به دولت انگلستان تسليم كرد كه درآن آمده بود: جزاير بحرين جز لاينفك ايران هستند و لذا دولت انگلستان را از هرگونه مداخله برحذر مي داريم. در سال ۱۳۳۱ بناي آرامگاه دانشمند بزرگ ايراني، بوعلي سينا در همدان تكميل و به انجمن آثار ملي تحويل داده شد و دولت اعلام كرد از دانشمندان و ابن سيناشناسان جهان براي مراسم هزاره او دعوت به عمل خواهد آورد. كتاب قانون در طب تأليف ابن سينا تا قرن ۱۹ در دانشگاه هاي همه كشورها، يك كتاب درسي بود.
و اينك برگ امروز: ۲۳ آوريل سال ۴۷۸ پيش از ميلاد (۲۴۸۳ سال پيش) سران كشور شهرها و جزاير يوناني كه اتحاديه «دلوس» را به منظور مقابله گروهي با تهديدهاي ايران تنها ابرقدرت وقت جهان تشكيل داده بودند، با هدف قانع كردن يونانيان و ملل ديگر اعلاميه اي را امضاء كردند كه در آن آمده بود: وجود يك ابر قدرت در جهان، مغاير نظم گيتي، منطق و عقل سليم و منافع ملل است و آنان اين اتحاديه را تشكيل داده اند تا در برابر زورگويي ايرانيان بايستند و بدون دغدغه از خطر تجاوز نظامي و تنها ماندن در برابر تعرض، به زندگاني در آرامش ادامه دهند. «دلوس» نخستين اتحاديه ملل كوچك در برابر يك دولت بزرگ در طول تاريخ به شمار مي رود. نام اين اتحاديه از جزيره «دلوس» گرفته شده است، زيرا طلا و نقره جمع آوري شده از اعضاي اتحاديه در اين جزيره نگهداري مي شد. اتحاديه «دلوس» كه بي شباهت به كنفدراسيون هاي امروز نبود به ابتكار آريستيدس آتني (متوفا در ۴۶۸ پيش از ميلاد) تأسيس شده بود. پس از دوحمله سنگين ايران به يونان و سقوط آتن، بيشتر يونانيان انتظار حمله ديگري را مي كشيدند. در حمله دوم ايران آتني ها مجبور به انتقال خانواده هاي خود به كشتي و نقل مكان به جزاير اطراف شده بودند و پس از بازگشت ايرانيان تصميم به كشيدن ديوار به گرد شهر آتن گرفتند كه اسپارتي ها مخالفت كردند و استدلالشان اين بود كه ايرانيان شهر را تصرف و چون داراي ديوار است آنجا را تبديل به يك دژ دائمي در قلب جهان يوناني خواهند كرد. آتني ها به اين مخالفت توجه نكردند و ديوار را كشيدند و اسپارت نيز از شركت در اتحاديه «دلوس» خودداري كرد و به سوي ايران متمايل شد، مخصوصاً كه پائوسانياس (پوزانياس) ژنرال اسپارتي به ايران نزديك شده بود و پولي را كه منظماً ايران براي او ارسال مي داشت، مي پذيرفت. پس از تشكيل اتحاديه «دلوس» بدون شركت اسپارت، ايران از اين وضعيت استفاده كرد و هنگامي كه ميان اسپارت و آتن جنگ درگرفت، به رساندن پول و كمك نظامي و تجهيزات به اسپارت پرداخت و به دست اسپارتي ها استقلال آتن را نابود ساخت و از همين زمان مورخان يوناني واژه معادل «امپرياليست» را براي توصيف ايران به كار بردند. زد و خوردهاي اسپارت و آتن كه توسيديدس مورخ معاصر شرح آنها را نوشته است به جنگ هاي «پلوپونز» معروف شده اند.
iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آدم برفي
آدم برفي ام ، ساده وسرد وتنها . قلبي از يخ دارم و در رگهاي منجمدم خون سفيد تمنا جاري است ...وبا كمترين گرمايي مي ميرم.
علي شيرازي

گشتي در دنياي خبرها
انتقال خانه لك لك
پراگ: كارگران يك پروژه عمراني در جمهوري چك با صرف ۸۶۵۰ دلار، لانه اي جديد براي يك لك لك ساختند. اين كارگران كه مشغول احداث بزرگراهي در كشور چك بودند بر سر راه اين بزرگراه با كارخانه اي قديمي مواجه شدند به همين دليل پس از تخليه كارخانه، دستور تخريب آن صادر شد آن هم درحالي كه يك لك لك روي سقف كارخانه براي خود لانه ساخته بود.
به همين دليل كارگران با صرف ۷ ساعت زمان و ۸۶۵۰ دلار هزينه، لانه لك لك را به طور كامل از بالاي سقف كارخانه بر فراز يك تير چراغ برق ۱۳ متري انتقال دادند تا اختلالي در زندگي پرنده ايجاد نشود.
شليك به خودرو معيوب
ميامي: پيرمردي در آمريكا كه از خرابي هاي متوالي خودرواش به ستوه آمده بود به سوي وسيله نقليه خود شليك كرد. اين پيرمرد ۶۴ ساله، خودرو را مقابل آپارتمان محل سكونتش قرار داد و با اسلحه اتوماتيك، ۵ تير به طرف آن شليك كرد. جالب اين كه پيرمرد خشمگين پس از چند دقيقه خود را تسليم پليس كرد اما با قيد ضمانت آزاد شد. وي گفت: معايب اين خودرو مرا واقعا كلافه كرده بود و هر كس ديگري كه جاي من بود، همين كار را انجام مي داد.
يورش به رستوران
سئول: ۶ فيل فراري در كره جنوبي مشتريان يك رستوران را فراري دادند. اين فيل هاي فراري درحالي كه در حومه شهر سئول مشغول تفريح بودند با مشاهده مأموران باغ وحش و پليس پا به فرار گذاشتند و در طول مسير خود به يك رستوران يورش بردند. در جريان يورش، شيشه هاي رستوران شكست و مشتريان داخل آن پا به فرار گذاشتند. البته در نهايت پليس و مأموران آتش نشاني، فيل ها را به باغ وحش بازگرداندند.
ناكامي در سرقت بانك
ويرجينيا: پليس آمريكا در تعقيب يك سارق بانك است كه لباس زنانه بر تن كرده بود. اين مرد درحالي كه از لباس و كلاه گيس زنانه استفاده كرده بود وارد يك شعبه بانك شد و تكه كاغذي در اختيار تحويلدار قرارداد. روي اين تكه كاغذ نوشته شده بود: من با خود سلاح دارم، اگر پول ها را تحويل ندهي، همه را خواهم كشت. جالب اين كه، سارق پس از چند دقيقه  بدون اين كه پولي از بانك خارج بكند، اين محل را ترك كرد و متواري شد.
سفر با هزينه شخصي
بخارست: بازيكنان تيم فوتبال «يونيورسيتاتي كرايووا» كشور روماني مجبورند با هزينه شخصي به شهر محل برگزاري بازي امروز تيمشان بروند.
با توجه به اين كه، باشگاه مورد نظر با مشكلات مالي فراوان مواجه است، پول كافي براي اجاره اتوبوس و يا خريد بليت قطار براي بازيكنانش را ندارد و آنها بايد با خودروي شخصي يا با هزينه خود به شهر محل برگزاري بازي سفر كنند.
اين تيم در حال حاضر در قعر جدول رقابت هاي فوتبال روماني قرار دارد و در بيست بازي تنها سه بار طعم پيروزي را چشيده است. سال گذشته فردي كه اين باشگاه را خريده بود، ۴ روز پس از انجام اين معامله متواري شد.
خميازه در جريان محاكمه
لس آنجلس: عضو هيأت منصفه يك دادگاه در آمريكا به جرم خميازه كشيدن در جريان محاكمه،هزار دلار جريمه شد. هنگامي كه محاكمه يك مرد متهم به قتل برگزار مي شد، يكي از اعضاي هيأت منصفه ناگهان با صداي بسيار بلند خميازه كشيد كه صداي خميازه او نظم دادگاه را بر هم زد. به همين دليل قاضي دادگاه پس از پايان جلسه محاكمه او را هزار دلار جريمه كرد.
سرقت ويولن ۲۶۳ ساله
لس آنجلس: يك ويلن به ارزش ۸۵۰ هزار دلار از يك موسيقي دان آمريكايي به سرقت رفت. اين موسيقي دان كه قصد داشت از يك مغازه خريد كند، خودرواش را ترك كرد و ويولن را داخل خودرو رها كرد. پس از ۱۰ دقيقه هنگامي كه وي به محل توقف خودرو بازگشت، متوجه شد اثري از ويولن ۲۶۳ ساله نيست. جالب اين كه ويولن موردنظر بيمه سرقت نشده بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۲ دقيقه

گل و گياه
زنبق
000429.jpg
نام علمي: Iris anguicularis
خانواده: IRIDACEAE
گياهي است هميشه سبز كه ريزوم هاي آن بدون ريشك مي باشد. اغلب بدون ساقه است و برگهاي آن باريك و محكم مي باشند. گلها معطر به رنگ بنفش روشن كه مركز آنها زرد بوده و در پاييز تا اوايل بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي آن ۲۰ سانتي متر و گستردگي آن نامشخص است. اين گياه براي باغهاي سنگي، كنار بركه ها و حاشيه هاي گلكاري مناسب است.
نيازها: مكان سايه مقابل ديوارهاي روبه جنوب و يا غربي را ترجيح مي دهد. نسبت به كاهش دما مقاوم بوده و حداقل ۱۵- درجه سانتي گراد نيز تحمل مي كند.
ازدياد: از طريق تقسيم ريزوم در اواخر تابستان يا كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |