يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴
علم، خريدني نيست!- بخش دوم و پاياني
حركت از حاشيه به متن ...
گزارشي از كنفرانس توسعه دانش و فناوري ايران در دانشگاه صنعتي شريف
000213.jpg
ديروز در بخش نخست گزارش همشهري از كنفرانس توسعه دانش و فناوري ايران (عوامل، موانع، راهكارها) كه چندي پيش در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، با ديدگاه هاي استادان و پژوهشگران ايراني درباره جنبش نرم افزاري و نهضت توليد علم كه به عنوان مقوله اي مهم در توسعه علوم در كشورمان از سوي مقام معظم رهبري مورد تأكيد قرار گرفته، آشنا شديم. در گزارش ديروز، سه محور و مسئله مورد تأكيد قرار گرفت: لزوم توازن بين چاپ مقالات در مجلات خارجي و رفع نيازهاي كشور، مديريت علمي و لزوم وجود يك طرح كلان در مورد برنامه هاي علمي و فناورانه. امروز در بخش پاياني اين گزارش، پنج مسئله ديگر مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين جا دارد از مسئولان دانشگاه صنعتي شريف و نيز برگزاركنندگان كنفرانس كه در انتشار اين گزارش، همشهري را ياري داده اند، سپاسگزاري كنيم.
مسئله چهارم:
مسئله پرورش خلاقيت در محيط هاي پيش دانشگاهي و دانشگاهي
* دكتر حجازي: آموزش خلاقيت بايد در دوره هاي مختلف آموزشي وارد شود. آموزش ما در مورد رشد خلاقيت و پرورش خلاق چه كارهايي انجام داده است؟ اصل عمومي در جهان اين است كه هر كس براي هر كاري كه مي خواهد انجام دهد، بايد آموزش آن كار را ببيند. حال ما براي اين كه بتوانيم خلق بكنيم و قدرت خلاقيت پيدا كنيم، چقدر آموزش خلاقيت ديده ايم. كدام يك از برنامه هاي آموزشي كشور ما در دوره هاي دبستان، دبيرستان و دانشگاه(البته به مقدار كمي دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري را استثنا مي كنم) به پرورش خلاقيت پرداخته است.
* نظام آموزشي ما به ترتيب انسان هايي پرداخته كه غالباً خود را با محيط تطبيق مي دهند: انسان ها دو نوع هستند. يك نوع انسان هايي هستند كه مي توانند خودشان را با محيط اطراف تطبيق دهند. نوع ديگر انسان هايي هستند كه محيط را با خواسته هاي خود تطبيق مي دهند. ما در نظام آموزش كشورمان، كدام نوع انسان را پرورش مي دهيم؟ انسان نوع اول ياد مي گيرد، بيان مي كند، تكرار مي كند. انسان نوع دوم ابداع مي كند، اختراع مي كند و ايده مطرح مي كند. آموزش ما به پرورش انسانهاي نوع اول پرداخته است در حالي كه مهم ترين هدف آموزش بايد كشف استعدادهاي نهفته و بها دادن به اينها باشد.
* دبير جلسه (دكتر گلشني): ما بيشتر در حاشيه علم جهاني قرار داريم و براي اين كه بتوانيم به متن بياييم، بايد به پرورش خلاقيت و نوآوري بپردازيم. يكي از مسائل مهم آموزش ما، حجم زياد دروس است و به همين علت مجالي براي فكر كردن در مدارس وجود ندارد.
مسأله پنجم:
فرار مغزها
* دكتر غريبي: كشف نيازهاي نخبگان و رفع آنها، مهمترين عامل براي جلوگيري از فرار مغزهاست: اگر با يك مدل مشخص به نيروي انساني نگاه نكنيم و به آنها توجه نكنيم امكان نگهداري آنها در كشور وجود نخواهد داشت. نيازهاي نيروي انساني (طبق سلسله مراتب نيازهاي مازلو) متفاوت است كه از نيازهاي بيولوژيكي تا نيازهاي خودشكوفايي را شامل مي شود. در اروپا اين نيازها شناخته شده است و به آنها احترام گذاشته مي شود. بايد يك مدل نيازسنجي در مورد نخبگان داشته باشيم و در قالب آن، نيازها را شناسايي كنيم و با برآوردن آنها، باعث ماندن نخبگان در كشور شويم.
*شرايط محيطي و شرايط درون سيستمي بايد براي نخبگان فراهم شود: شرايطي كه بايد براي نخبگان فراهم شود به دو قسم شرايط محيطي(بيروني) و شرايط دروني تقسيم مي شود. شرايط محيطي مناسب شامل شرايط سياسي يعني قوانين و مقررات، شرايط محيطي اقتصادي مناسب، شرايط محيطي اجتماعي مناسب و شرايط محيطي فناوري مناسب مي شود. شرايط درون سيستمي شامل شرايط فرهنگي، شرايط ارزيابي، طولاني شدن زمان تصويب يك طرح پژوهشي، عدم ثبات در دادن تسهيلات به نخبگان و... مي شود.
* خروجي هاي نيروي انساني بايد مورد توجه قرار گيرد: در كشور ما به خروجي هاي دانشمند اهميت داده نمي شود و اين خروجي ها در جلسات رسمي به كار گرفته نمي شود. توجه نكردن به نخبگان داخلي مثل اين است كه آنها در كشور ما نيستند. در نظرخواهي كردن از دانشمندان در حقيقت به خروجي هاي آنها توجه مي شود. نمونه بارز توجه كردن به خروجي هاي دانشمندان، ملاقات توني بلر با آنتوني گيدنز است.
000216.jpg
مسأله ششم:
جهاني شدن و توسعه و پيامدهاي
جهاني شدن بر روي توسعه ايران
* دكتر سريع القلم: ما بايد نظريه هايي را اتخاذ كنيم كه باعث فهم واقعيت مي شوند: مهمترين وظيفه عالم به رشته اي و عامل به آن، فهم واقعيت است. سخت ترين كار، اتخاذ متدولوژي و روش هايي است كه به ما كمك كند تا بتوانيم اشياء بيروني را به دقت مورد توجه قرار دهيم. كشور ما كشوري بوده است كه تفكر ايده آليستي در آن قدرت داشته است(مانند كشور روسيه) ولي كشورهايي مانند ژاپن در فهم واقعيت از ما جلوتر هستند. علت اين امر آن است كه آنها قائل به رئاليسم هستند و ما قائل به ايده آليسم.
* مهمترين ملاك محك زدن كيفيت هر مسأله اي، بررسي آن در سطح جهاني است: در شرايطي كه ما در منظومه جهاني زندگي مي كنيم، مهمترين ملاك محك زدن به كيفيت هر مسأله اي، در سطح جهاني است. اگر مي خواهيم ببينيم كه يك وزير چگونه كار مي كند و كار او چه كيفيتي دارد تمام ملاك ها جهاني است. اين نتيجه چند قرن تلاش بشري است كه به اينجا ختم شده است. زماني انسان به ضعف هاي خود پي مي برد كه كارهاي خود را در سطح جهاني مقايسه كند و اين شامل همه افراد با هر نوع شغل و سمتي مي شود.
* كوچك كردن دولت مهمترين چالش ما براي برنامه ريزي در سطح كلان و ارتباط با مسأله جهاني شدن:  اگر مي خواهيم كه جامعه اي علمي داشته باشيم و در مسير عقلانيت حركت كنيم، بزرگترين چالش تئوريك كشور ما كوچك كردن دولت است. انقلاب اسلامي در شرايطي صورت گرفت كه جهان به سمت كوچك كردن دولت حركت مي كرد. اما ما در دو دهه اخير دولت را به مراتب بزرگتر كرده ايم. يك استنتاج روشن نظري در جهان امروز اين است كه كشوري پيشرفت مي كند كه فضا و حريمي بين جامعه و حكومت ايجاد كند. دولت كوچكتر؛ كشور، موفق تر، دولت كوچك تر، انسانها خلاق تر، دولت كوچك تر، كشور از نظر توليدي موفق تر.
* دكتر ملكي: تصميم گيري، يك علم چند رشته اي است: تصميم گيري، يك علم چند رشته اي يا ميان رشته اي است كه مديريت استراتژي، خط مشي گذاري دولتي و روان شناسي سياسي از مشخص ترين بخش هاي اين علم هستند. نتيجه اي كه از مباحثه بين بخش هاي مختلف اين علم به دست مي آيد اين است كه تصميم گيري همواره با استرس و تنش همراه است. حال چه، تصميم گيري ما در سطح جزيي باشد، يا اين كه در سطح كلان و كشوري باشد. در هر صورت نمي شود كه يك نفر تصميم گير باشد و با چالش هايي مواجه نشود.
* آيا ما مسير را اشتباه مي رويم يا اين كه در مسير درست، داراي مشكلاتي هستيم: اين نكته بسيار مهم است. چيزهايي كه ما داريم، بيشتر از چيزهايي است كه نداريم. البته انسان هميشه به دنبال چيزي مي گردد كه آن را ندارد. پيشنهاد من اين است كه ما تسهيلاتي آماده كنيم كه مردم ما كشورهاي ديگر را ببينند. كشورهاي پيشرفته را ببينند و مشكلات اساسي آنها را هم ببينند. يك جامعه دانشگاهي بايد به اين مشكلات توجه كند. ما بايد به موضوع امنيت توجه كنيم، به موضوع زيربناها و موضوع چسبندگي اجتماعي كه يكي از مهمترين مشكلات كشورهاي پيشرفته و مسئولان آنها است، توجه كنيم. آخرين نكته اين كه، آيا جهاني سازي فرصت است يا تهديد؟ به نظر من هم فرصت است و هم تهديد؛ بستگي به اين دارد كه ما چگونه با آن برخورد كنيم.
مسأله هفتم:
لزوم توجه به تحقيقات بين رشته اي
* دكتر گلشني: بايد در دانشگاه هاي ما تحقيقات بين رشته اي داير شود: يكي از مشكلات ما باريك نگري است. تخصص گرفتن غير از باريك نگري است. شما مي توانيد متخصص باشيد، ولي يك بصيرت كلي داشته باشيد. مشكل ما اين است كه جامعه مهندسي در كشور ما به خودش مشغول است، جامعه پزشكي به خودش مشغول است و... ولي يك عده مسائل مشترك وجود دارد كه به همه شاخه ها و رشته ها مربوط مي شود. ما به علت باريك بيني و ضعف فرهنگي به اين مشتركات توجه نكرده و فقط خودمان را مي بينيم. وسعت ديد داشتن در فرهنگ قديمي ها بوده است، ولي اين فرهنگ در زمان حاضر از بين رفته است. تحقيقات بين رشته اي، علاوه بر آن كه خيلي از مشكلات را رفع كرده است، وسعت ديد را هم افزايش داده است. بايد در دانشگاه ها تحقيقات بين رشته اي داير شود.
مسأله هشتم:
نقد ناپذير بودن مسئولان
* دكتر گلشني: نقدناپذير بودن در دانشگاه ها و مراكز آموزشي ما وجود دارد يعني اين روحيه در استادان و دانشجويان ما وجود دارد. دانشجويان نيز با همين روحيه تربيت مي شوند و وقتي مسئول شدند، همين روحيه در آنها باقي مي ماند. البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه نقد بايد مؤدبانه باشد.
* نكات مهم پاياني از ديد دكتر گلشني: ما بايد يك نسخه ملي براي كشورمان بنويسيم: اگر ما قصد نسخه نويسي براي كشورمان را داريم، بايد نسخه ملي بنويسيم. از علوم تمام دانشمندان دنيا استفاده كنيم و به علم روز مجهز شويم ولي نسخه اي كه براي مملكت خودمان مي نويسيم، بايد ملي باشد. بايد شرايطي ديني، ملي و اجتماعي خودمان را در نظر بگيريم. شرايط فرهنگي كشور هاي ديگر با ما فرق مي كند. ما اقتضائات خاص خودمان را داريم و بايد با لحاظ كردن اين شرايط و اقتضائات، براي خودمان نسخه ملي بنويسيم.
* راه حل  مشكلات: عليرغم اين مشكلات، اگر ما دو چيز را راه بيندازيم، همه چيز قابل حل است. يكي نوآوري در علم كه مهمترين دغدغه است. اين امر قابل تحقق است اگر شأن محققان ما حفظ شود. عنصر بنيادي دوم، عزم ملي است كه بايد ايجاد شود همان طور كه مثلاً در چيني ها ايجاد شده است.

خطر داروهاي غيراستاندارد براي بيماران قلبي
واحد مركزي خبر:  محققان  مي گويند تعداد زيادي  ازداروها كه  براي  درمان  بيماري  هاي  مختلف  تجويز مي  شوند داراي  عوارض  هستند و يك  اقدام  جهاني  براي  مقابله  با اين  مشكل  بايد صورت  گيرد.
به  نوشته  آخرين  شماره  نشريه  قلب  اروپا داروهايي  كه  كيفيت  پائين  دارند و براي  قلب  ضرر دارند، موجب  بي اعتمادي  پزشكان  و بيماران  مي شوند.
به  عنوان  مثال  نوعي  تركيب  استرپتوكيناز كه  روي  پوست  قرار داده  مي شود و موجب  تجزيه  لخته هاي  خون  مي شود در درمان  اورژانسي  حملات  قلبي  به  طور وسيع  مورد استفاده  قرار مي گيرد.
محققان  زماني  كه  اين  دارو را بررسي  كردند دريافتند بسياري  از داروهاي  ساخته  شده  فاقد حداقل  استانداردهاي  لازم هستند، به  نحوي  كه  استفاده  از آنها براي  بيماران  قلبي  سودي  ندارد.
به  عقيده  محققان  مقدار داروهاي  مهمي  از اين  دست  بايد با دقت  بسيار زياد تنظيم  شود. در صورتي  كه  مقدار اين  دارو كم  باشد، لخته  خون  از بين  نمي رود و در صورتي  كه  دارو بيش  از مقدار لازم  باشد موجب  خونريزي  در مغز مي  شود.
براساس  برآوردهاي  سازمان  جهاني  بهداشت  ده  درصد فراورده هاي  دارويي  در كشورهاي  پيشرفته  و بيست  و پنج  درصد داروها در كشورهاي  جهان  سوم  از استانداردهاي  لازم  برخوردار نيستند.
به  عقيده  محققان  براي  رفع  اين  معضل  همكاري  بين المللي  ضرورت  دارد.

آشنايي با همايش ها و سمينارها
هفتمين همايش ساليانه پتروشيمي ايران (IPE)
۱- تاريخ برگزاري: ۸-۷ مه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: ايران، تهران
۳- پست الكترونيكي: ipf@iicic.com/ipf
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.iicic.com/ipf
۵- هفتمين همايش پتروشيمي ايران با هدف بررسي يافته هاي جديد علم پتروشيمي و پتانسيل بالاي سرمايه گذاري در زمينه پتروشيمي در ايران برگزار مي شود. در اين همايش درباره تكنولوژي توليدات پتروشيمي بحث و گفت وگو خواهد شد.
اطلاعات تكنولوژي در مهندسي محيط زيست (ITEE2005)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۷-۲۵ سپتامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آلمان / مدبورگ
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۳۱ جولاي ۲۰۰۵
۴- پست الكترونيكي:
Gomez@iti.cs.uni-magdeburg.de
۵- صفحه الكترونيكي: http://www.wi.cs/
.uni-magdeburg.de/itee2005/info
۶- نيم نگاه: همايش به منظور بررسي تحولات محيط زيست و تبادل اطلاعات به منظور حفظ امنيت محيط زيست و زندگي انسان ها و حيوانات، بررسي تحولات، تغييرات و بحران هاي آب و هوا، اقيانوس ها و استفاده نابه جا از تركيبات نامناسب توسط انسان ها و تأثير آنها بر سلامت اكوسيستم ها برگزار مي شود. از ديگر محورهاي بحث مي توان به ابزارآلات و روش هاي سنجش آلودگي، روش هاي رايج، تكنيك ها و اطلاعات ويژه سنجش تحولات، آگاهي از ساختار سيستم ها و روش هاي كنترل آلودگي و ... اشاره كرد. همايش، كارگاه آموزشي نيز دارد.
ششمين همايش بين المللي بيوسفر و آب و هواي كيهاني، آب و هوا و فرآيندهاي بيولوژيكي آن
۱- تاريخ برگزاري: ۲۶ سپتامبر تا اول اكتبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: اوكراين، پارتينت
۳- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي پژوهش ها و مطالعات محيط زيست (CIFA)،  جمعيت مطالعات بيوفيزيك اوكراين،  دانشگاه بين المللي ولاديمير ورناسكي اوكراين، دانشگاه لومونوف مسكو، مركز بين المللي مطالعات كريمه و ... .
۴- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۱۵ جولاي ۲۰۰۵
۵- پست الكترونيكي: csc@science-center.net
۶- صفحه الكترونيكي:
http://www. science-center.net/cbc/index-e/php
۷- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي فيزيك آب و هواي كيهاني، ارتباط بين ژئوفيزيك و فرآيندهاي جوي و تأثير آن بر آب و هواي كيهاني، ارتباط ميان اكولوژي و تحولات ايجاد شده توسط انسان ها و تأثير  آن بر آب و هواي زمين،  فعاليت هاي بيولوژيكي و شيميايي زمين و تأثير آن بر وضعيت جوي، مشكلات و راهكارهاي كنترل وضعيت آب و هوا، آب و هواي كيهاني و شناسايي تحولات آن و ... مي پردازند. زبان برگزاري همايش و ارسال مقاله ها انگليسي، اوكرايني و روسي است. اساتيد و پژوهشگران كشورهايي چون آمريكا، روسيه،  اوكراين، ايتاليا و ... در همايش حضور دارند.
پنجمين همايش بين المللي مديريت مدرن حفاري و اكتشاف معادن، زمين شناسي
و حفظ محيط زيست

۱- تاريخ برگزاري: ۱۷-۱۳ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: بلغارستان/ وارنا
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۱۰ مه ۲۰۰۵
۴- مسئولين برگزاري: سازمان محيط زيست و آب بلغارستان OMV بلغارستان،  دانشگاه كشاورزي و مهندسي محيط زيست بلغارستان،  دانشگاه استانبول تركيه، دانشگاه سوفياي بلغارستان، آكادمي علوم بلغارستان و ...
۵- پست الكترونيكي: Sgem@sgem,org
۶- صفحه الكترونيكي: http://www. sgem,org
۷- نيم نگاه: همايش در ۵ بخش برگزار مي شود كه در هر بخش موضوع هاي ويژه اي بررسي مي شود. در بخش اول با عنوان؛ اكتشاف، حفاري و زمين شناسي به بررسي زمين  شناسي و منابع معدني، فعاليت هاي تحقيقاتي، حفاري به منظور برداشت و اكتشاف منابع گاز و نفت، كنترل تخريب ناشي از انفجار معادن براي اكتشاف، روش ها و تكنولوژي غني سازي و بازيافت مواد خام و ... مي پردازند. در بخش دوم با عنوان اكولوژي و حفاظت از محيط زيست به بررسي  اكولوژي،  حفاظت از محيط زيست و حفاظت از نابودي، استفاده از آب و منابع آبي و شيوه هاي ذخيره سازي،  مديريت و كنترل هوا از آلودگي، دفع صحيح زباله و ... مي پردازند. در بخش سوم با عنوان اطلاعات و تكنولوژي ارتباطات به بررسي موضوع هايي چون، سيستم ها و نرم افزارهاي مورد استفاده به منظور آموزش و افزايش اطلاعات نحوه مديريت منابع طبيعي، اينترنت و گسترش تكنولوژي هاي حفاظت از زمين و ... مي پردازند.
در بخش چهارم با عنوان همكاري بين المللي و فعاليت هاي كشورهاي اروپايي به بررسي تحصيلات دانشگاهي و تأثير آن بر حل مشكلات،  افزايش اطلاعات و تبادل اطلاعات بين المللي و ... پرداخته و در بخش پنجم با عنوان نقشه برداري و شناسايي منابع به بررسي نكاتي چون روش ها، تكنولوژي و ابزارآلات حفاري و نقشه برداري، پژوهش هاي انجام شده در زمينه كاهش آسيب ها در حين شناسايي،  ژئومكانيك و استفاده از تكنولوژي GPS و ... بحث و گفت وگو مي كنند. زبان برگزاري همايش و ارسال مقاله ها انگليسي و بلغاري است.
بيست و دومين همايش IGES همايش بين المللي پژوهش هاي شيمي زمين
۱- تاريخ برگزاري: ۲۳-۱۹ سپتامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: استراليا/ پرت
۳- پست الكترونيكي:
don.pearce@promaco.com.au
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www. promaco.com.au/conference/2005/iges/index.htm
۵- نيم نگاه: همايش در دو بخش نشست علمي و كارگاه برگزار مي شود. مباحث مورد بحث در بخش نشست علمي عبارتند از: بررسي وضعيت آب و هوايي مناطق مختلف از مدارها تا توندرا، تاريخچه اكتشاف هاي زمين شناسي در مناطق مختلف آب و هوايي از منطقه معتدل تا سردسير، بررسي اكتشافات ژئوكميكال و تأثير آب بر تحولات كنوني، تداخل و تأثير اكتشافات بر محيط زيست به ويژه ساختارهاي شيميايي زمين، ايزوتوپ ها و هيدروترمال ها، جستجو و اكتشاف ذخاير، مديريت حفظ و نگهداري ذخاير معدني و ... . در بخش كارگاه نيز به بررسي نكاتي چون مشاهده و بررسي اطلاعات مربوط به شيمي زمين، اكتشاف انتخابي راهي براي اكتشاف معادن و بررسي بهتر ساختارهاي شيميايي زمين،  راهكارهاي علمي و عملي جهت كاهش يا خاتمه استخراج معادن و سوق دادن استخراج ها به سوي روش هاي اصولي و علمي مي پردازند.
مهتاب خسروشاهي

نكته
مدارك پزشكي چيست؟
مدارك پزشكي، وسيله اوليه مهمي در جريان مراقبت هاي بهداشتي درماني است كه فلسفه آن فراهم ساختن امكانات مراقبت بهتر پزشكي، پرستاري و پيراپزشكي است. در يك كلمه مي توان گفت مدارك پزشكي سند تغيير حال بيمار است. مدارك پزشكي بيمار منبع اوليه براي ارزيابي روند بهبود حال اوست و يكي از مهمترين اركان اداره هر نظام درماني است كه موجبات ارتقاي سطح كيفي خدمات را فراهم مي كند. زيرا ارزيابي در زمينه مراقبت هاي بهداشتي درماني بيماران امري ضروري براي حفظ حقوق آنهاست.
هر مركز بهداشتي درماني به منظور تحقق سيستم هاي اطلاعاتي و اعمال مديريت اطلاعاتي منسجم درماني نياز به يك بخش سازمان يافته موسوم به مدارك پزشكي دارد. اين بخش، يكي از بخش هاي مهم بيمارستان است كه تمام بخش هاي بيمارستان اعم از بخش هاي درماني مراقبت هاي ويژه، كلينيك و غيره... را از نظر اطلاعاتي، حقوقي تجزيه و تحليل مي كند و در عملكرد مثبت پژوهش هاي پزشكي و اطلاعاتي نقش بسزايي دارد. كاركنان بخش مدارك پزشكي هر مركز درماني و يا بيمارستان، با سيستم اطلاعاتي مراقبت هاي بهداشتي و سيستم داده پردازي آشنايي دارند و به طور روزمره كار تحليل تك تك داده ها را به عهده داشته و ارزيابي كلي مدارك پزشكي هر بيمار را به طور همزمان با پيشرفت مراحل درمان انجام مي دهند. كاركنان بخش مدارك پزشكي با ايجاد و اداره سيستم اطلاعاتي و گردآوري و طبقه بندي اطلاعات بهداشتي، قسمتي از برنامه ارزيابي خدمات بيمارستان را پيگيري كرده و با بررسي شرح حال بيمار قبل از پذيرش در صورت نياز با انتقال بيمار به سازمان هاي مناسب ديگر از مشكلاتي مانند پذيرش نامناسب در نتيجه اشغال تخت هاي درماني بي مورد، افزايش اثرات جانبي دارو، تزريقات و بي هوشي، انتقال بدون برنامه ريزي از يك بخش عمومي به يك بخش تخصصي و يا بازگشت به اتاق عمل بدون برنامه قبلي و موارد مشابه كه در سيستم خدمات رساني مطلوب مركز درماني اختلال ايجاد كنند،  جلوگيري شود. بخش مدارك پزشكي هر مركز درماني يا بيمارستاني مي تواند منبع اطلاعاتي مفيد براي اجراي وظايف درماني پرسنل با كيفيت بالا باشند. از اين رو كاركنان مدارك پزشكي، سهم بسياري در جمع آوري، دسته بندي و ارائه اطلاعات درماني جامع بيماران به بخش هاي مرتبط دارند. با توجه به ضرورت انجام برنامه هاي ارزيابي مراقبت هاي بهداشتي درماني اولين گام در راه تحقق اين موضوع فراهم آوردن شرايط مطلوب براي استفاده از مدارك پزشكي در هر مركز درماني و بيمارستاني است. بيمار به عنوان ابزار اوليه جهت ارزيابي خدمات بيمارستاني است و بخش مدارك- پزشكي كه در رأس آن مديريت بيمارستان- قرار دارد، مي تواند به بهترين نحو با كمك راهكارهاي داده پردازي مناسب از اين ابزار در جهت ارائه خدمات مطلوب  درماني استفاده كند.
معصومه گنجي

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |