يكشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۸ - May 15, 2005
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران:
برنامه هاي تابستاني اوقات فراغت از جمعه آغاز مي شود
هر هفته حدود ۶ هزار نفر از شهروندان تهراني مي توانند به صورت رايگان از برنامه هاي تفريحي و گردشگري كه به همين منظور در نظر گرفته شده است، بهره مند شوند.
002274.jpg
002277.jpg
گروه شهري: رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران گفت: ۵ ميليارد تومان از بودجه معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در سال ۸۴ براي اوقات فراغت شهروندان در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار ما، رسول خادم ديروز در يك كنفرانس مطبوعاتي افزود: اجراي برنامه هاي اوقات فراغت شهروندان در سال جاري از جمعه آينده آغاز مي شود و هر هفته حدود ۶ هزار نفر از شهروندان تهراني مي توانند به صورت رايگان از برنامه هاي تفريحي و گردشگري كه به همين منظور در نظر گرفته شده است، بهره مند شوند.
وي با بيان اينكه طرح و برنامه هاي اوقات فراغت خانواده محور است، گفت: در اين طرح كليه مناطق تهران به ۸ حوزه تقسيم شده است و با نوبت بندي هر ماه يكبار شهروندان مناطق مختلف مي توانند از مراكز ديدني از جمله تفرجگاه ها، موزه ها و اماكن تاريخي بازديد كنند.
وي افزود: در طرح اوقات فراغت ۴ كميته شامل كميته هاي «تربيت بدني» ، «تفريحي و گردشگري» ، «فرهنگي، هنري و تربيتي» و «علمي، فني و حرفه اي» تعريف شده است كه تاكنون ۲ كميته تربيت بدني و گردشگري فعاليت خود را آغاز كرده اند.
خادم گفت: كميته تربيت بدني نسبت به برگزاري مسابقات همگاني در سطح محلات اقدام مي كند و بر اين اساس مسابقات دوچرخه سواري، اسكيت، دوهمگاني، شطرنج، ورزش هاي رزمي، بسكتبال و فوتسال را در گروههاي مختلف براي آقايان و بانوان برگزار مي شود و امسال براي اولين بار مسابقات دوچرخه سواري براي بانوان برگزار مي شود. وي همچنين گفت: كميته گردشگري و تفريحي نيز هر هفته تورهاي گردشگري را براي خانواده ها در نظر گرفته است.
خادم گفت: متاسفانه تاكنون بحث اوقات فراغت نه تنها در تهران بلكه در سراسر كشور مورد غفلت مديران و مسئولان قرار گرفته است. در حالي كه ما بايد براي اوقات فراغت همه اقشار مردم و در همه فصول سال برنامه مشخص داشته باشيم زيرا اوقات فراغت قشر و زمان نمي شناسد و همه مردم نياز به اوقات فراغت دارند.
به گفته وي بايد براي اوقات فراغت گروههاي سني مختلف و با ذائقه هاي گوناگون برنامه داشته باشيم زيرا صلاح و فساد جامعه از بود و نبود اوقات فراغت نشات مي گيرد.
وي گفت: محوريت اجراي اين برنامه ها با شهرداري تهران به عنوان بزرگترين دستگاه اجرايي شهر تهران است ولي ساير دستگاه هاي اجرايي نيز در اين زمينه با شهرداري همكاري دارند.
وي هرگونه انگيزه سياسي را در اجراي اين طرح رد كرد و گفت: بسياري از طرحها كه در كشور انجام مي شود را مي توان از جنبه هاي مختلف مورد بررسي قرار دارد و هم مي توان به موضوعي انگ سياسي زد. خادم افزود: طرح اوقات فراغت دركار گروه استاني تصويب شده است و مصوبه شوراي شهر نيست و هيچ ارتباطي با مسائل سياسي ندارد و تنها مقرر شده است كه همه دستگاه ها با هماهنگي يكديگر برنامه منسجمي را براي اوقات فراغت ارائه كنند.
وي در عين حال گفت: نمي توان بدون برنامه ريزي براي اوقات فراغت مردم به ويژه جوانان از آنها انتظار عدم ورود به آسيب هاي اجتماعي را داشت.وي عدم تخصيص بودجه ويژه از سوي دولت براي اوقات فراغت را از مشكلات جدي در اين باره دانست و گفت: متاسفانه علاوه بر نبود برنامه منسجم اوقات فراغت دستگاه هاي اجرايي تنها تابستان را به عنوان زمان برنامه ريزي براي اوقات فراغت مي دانند

دوربين هاي مركز نظارت و كنترل ترافيك شهر تهران نشان دادند:
كاهش چشمگير ترافيك در محدوده نمايشگاه كتاب
گروه شهري: تصاوير بدست آمده از دوربين هاي مركز نظارت و كنترل ترافيك شهرداري تهران از محدوده هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، بيانگر كاهش چشمگير آمار ترافيك سنگين خيابانها و بزرگراههاي اطراف محدوده نمايشگاه نسبت به سال گذشته بوده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس حسن شهيدزاده مدير مركز نظارت و كنترل ترافيك شهرداري تهران در اين خصوص اظهار داشت: بر اساس آمار بدست آمده از دوربين هاي نظارت تصويري مستقر در مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران در فاصله روزهاي ۱۴ تا ۱۹ ارديبهشت ۸۴ نسبت به همين مدت زماني در سال گذشته، در بزرگراه چمران حدفاصل ابتداي پل ولي عصر تا يمن شاهد كاهش موارد ترافيك سنگين از ۲۰ به ۸ مورد، چمران حدفاصل سئول تا نيايش از ۱۸ به ۱ مورد، خيابان ولي عصر حدفاصل فياضي تا چمران از ۱۵ به ۸ مورد، ولي عصر حدفاصل گلستان تا ناهيد غربي از ۴۹ به ۱۶ مورد، ولي عصر حد فاصل ميرداماد تا عطار از ۵۱ به ۱۳ مورد، ولي عصر حدفاصل عطار تا خدامي  از ۶ به ۲ مورد بوديم، ضمن اينكه در بزرگراه چمران حد فاصل يمن تا نمايشگاه، خيابان ولي عصر حدفاصل خدامي  تا ميدان ونك، سئول حدفاصل نيايش تا ياسمي  و يمن حدفاصل چمران تا رشيدالدين فضل الله هيچ مورد ترافيك سنگيني گزارش نشده است.
مهندس شهيدزاده با تاكيد بر كاهش چشمگير ترافيك محدوده اطراف نمايشگاه نسبت به سال گذشته تصريح كرد: بر اساس نظرسنجي صورت گرفته بيشتر مردم احداث دوربرگردانهاي اطراف محدوده نمايشگاه را دليل عمده كاهش ترافيك اين دوره نسبت به دوره قبل عنوان كرده اند ضمن اينكه در اين ميان نقش ماموران راهنمايي و رانندگي و حضور گسترده آنها نسبت به سال گذشته در راستاي اعمال مقررات و جلوگيري از توقف هاي بي مورد عابران پياده و مسافربرهاي شخصي كاملاً محسوس است.وي در پايان خاطر نشان كرد: گرچه اقدامات اصلاحي انجام گرفته در روان شدن ترافيك اطراف نمايشگاه موثر بوده است وليكن گشودن گره ترافيكي اين ناحيه از شهر احتياج به يك برنامه دراز مدت دارد.

در دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات مورد تقدير قرار گرفت:
موفقيت همشهري در اطلاع رساني نوين
002286.jpg
گروه اجتماعي: همشهري در دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات بعنوان نشريه برتر برگزيده شد.
به گزارش خبرنگار ما، همشهري در بين ۱۲۵۳ نشريه شركت كننده در نمايشگاه با نوآوري در جذب مخاطبان و عرضه صفحه اول روزنامه ها بصورت آن لاين در غرفه خود توجه شمار كثيري از مخاطبان و شخصيت هاي فرهنگي و اجتماعي را جلب كرد.
براساس طرح اطلاع رساني آن لاين كه همشهري مبدع آن در نمايشگاه مطبوعات بود، قرار است با ايجاد ايستگاه هاي اطلاع رساني در سطح شهر، امكان بهره مندي و استفاده شهروندان از روزنامه ها بصورت آن لاين فراهم و از اين طريق به توسعه فرهنگ مطالعه كمك شود.
چاپ و انتشار ۱۰ شماره ويژه نامه، طراحي زيباي غرفه، پاسخگويي به مردم، حضور فعال مسئولان روزنامه در نشستهاي جنبي از ديگر عوامل برتري همشهري در دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات بوده است.

برخورد قانوني با فروشندگان «لاله نگون سار»
002271.jpg
ايسنا: مديركل محيط زيست استان تهران با هشدار به فروشندگان لاله نگون سار اعلام كرد: مأموران گشت با اين دسته افراد به شدت برخورد مي كنند.دكتر محمد حسن پيراسته با اشاره به اينكه «لاله نگون سار» به صورت وحشي مي رويد و جزء گونه هاي حفاظت شده است، افزود: بر اين اساس فروش و برداشت اين گونه ممنوع است.
وي افزود: متأسفانه برخي گل فروشي ها با برداشت اين گل نادر از گلستان شهر، اصفهان و لرستان اقدام به فروش آن در تهران و سر چهار راهها مي كنند كه مأموران محيط زيست با اين افراد به شدت برخورد مي كنند.

سامانه مديريت كارآمد حوادث كشور تشكيل مي شود
002280.jpg
فارس: قائم مقام و دبير ستاد پيشگيري و مديريت بحران در حوادث طبيعي و سوانح غيرمترقبه از ايجاد سامانه مديريتي مقتدر، نظام مند و كارا در زمان بروز حوادث غيرمترقبه در كشور خبر داد.احمد صادق بناب گفت: سياست هاي كلي پيشگيري از خسارات ناشي از سوانح طبيعي در كشور در قالب ۹ اصل و ۱۱ بند، سوم ارديبهشت ماه در مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيد كه تقديم رهبري شده كه ما در اين ستاد بر اساس آن زمينه هاي حقوقي كار را فراهم مي كنيم.وي در ادامه افزود: در اين ستاد تلاش داريم اگر لازم باشد قوانين و مقررات مربوط به سوانح را هم اصلاح كنيم كه در حال حاضر نيز در همين جهت در حال تلاش هستيم.

مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) اعلام كرد:
بهره برداري از دو ايستگاه چيتگر
و فتح آباد طي دو ماه آينده
مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) از بهره برداري دو ايستگاه چيتگر و فتح آباد طي دو ماه آينده خبرداد و گفت: در سال جاري عمليات اجرايي خطوط ۳ و ۴ متروي تهران نيز آغاز خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس محسن هاشمي صبح ديروز در مراسم بازديد عبدالرحيم زواري وزير راه و ترابري تونس و هيات همراه از خطوط متروي تهران هدف از برپايي اين برنامه را نشان دادن توانمنديهاي كشور در امر ساخت و بهره برداري از متروي تهران به ساير كشورها بيان كرد و اظهار داشت: خوشبختانه بر اساس پشتيباني شوراي شهر، شهرداري تهران و دولت، برنامه توسعه مترو به خوبي پيش مي رود و بر اساس وعده هايي كه به شهروندان داده شده بود، اواخر سال گذشته شاهد بهره برداري از خط كرج - مهرشهر بوديم و قرار است طي دو ماه آينده دو ايستگاه چيتگر و فتح آباد را نيز به بهره برداري برسانيم.وي همچنين با اشاره به اضافه شدن سه قطار از اواخر خرداد ماه جاري به خطوط مترو، تاكيد كرد: اميدواريم با تزريق قطارهاي جديد به خطوط، بتوانيم تا حد زيادي از فشارهايي كه در حال حاضر در برخي ساعات اوج ترافيك در واگن هاي مترو شاهد آن هستيم، بكاهيم، همچنين بر اساس تعهدي كه داريم قرار است تا پايان امسال، متروي منطقه شرق تهران را نيز راه اندازي كنيم.

قدرت خود پالايي در جو زمين
002283.jpg
واحد مركزي خبر: گروهي  از محققان  علوم  پزشكي  در دانشگاه  پوردو و دانشگاه  كاليفرنيا در آمريكا دريافتند اتمسفر زمين  بيش  از آنچه  تصور مي شود قادر به  پاكيزگي خود از دود و هيدروكربنهاي  آلوده  كننده  و آسيب زننده  است .به  گزارش  پايگاه  خبري  يورك  الرت  در اينترنت ، گروهي  از دانشمندان  به  سرپرستي  دكتر جوزف  فرانسيسكو دريافتند برخي  از مواد شيميايي  موجود در جو زمين  قادرند به  نور خورشيد واكنش  نشان  دهند و هوا را به  شكل  قابل ملاحظه اي  از دود پاك  كنند.اين  گروه  از مواد شيميايي  بعد از جذب  انرژي  از نور خورشيد قادرند تركيب  دود و آلودگي  هوا را بشكنند و آن را به  ذرات  با خطر كمتر تبديل  كنند.

خبر و نظر
قائم مقام سازمان ميادين: با اضافه فروشان
در بازار ميوه و تره بار برخورد مي شود
واحد مركزي خبر: قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار گفت: مديران بازار يا بازرسان سازمان با اضافه فروشان ميوه و تره بار در تهران برخورد مي كنند.دولت افزود: بازرسان سازمان ميادين يا مديران بازار در صورت شكايت خريداران و اطلاع از اضافه فروشي با غرفه دار متخلف برخورد مي كنند.وي با اشاره به اينكه غرفه داران بايد به ميزان نياز مشتري جنس را وزن كرده و بفروشند، گفت: اضافه فروشي تخلف قانوني است و با آن برخورد مي شود.
* نكته اي كه قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار مورد تاكيد قرار داده، در بسياري مواقع موجب درگيريهاي لفظي بين شهروندان با فروشندگان مي شود. البته در اين ميان برخي از مديران بازار روز و ميادين عرضه ميوه و تره بار نيز با بي توجهي به گلايه هاي شهروندان به سادگي از كنار مساله گذشته و بدين نحو موضوع را پيچيده تر مي كنند. واقعيت اين است كه برخي فروشندگان افزون بر عدم رعايت نزاكت و آداب اوليه اجتماعي و روابط انساني، اقلام مورد نياز را حتي تا ۳ برابر آنچه تقاضا مي شود به دست شهروندان مي دهند.با توجه به اينكه اضافه فروشي در مراكز عرضه ميوه و تره بار يك مشكل آشكار است، به نظر مي رسد دقت در انتخاب افراد براي واگذاري غرفه ها و آموزش عوامل انساني فعال در آنها بايد در برنامه كاري سازمان يادشده باشد.
بديهي است وجود برخي مسايل حتي كوچك، گاهي به نقش موثر ميادين ميوه و تره بار در عرصه ميوه و تره بار با بهاي عادلانه تر را زير سئوال مي برد. جمشيد پور اسكندر

ديدار شهردار با شهروندان منطقه ۱۳ تهران
گروه شهري: شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، روز پنج شنبه ضمن حضور در منطقه سيزده و ديدار با شهروندان ساكن در اين منطقه، پاسخگوي مشكلات آنها خواهند بود.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهروندان منطقه سيزده مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با شهردار روزهاي دوشنبه و سه شنبه به مركز ارتباطات مردمي شهرداري تهران واقع در ضلع جنوبي پارك شهر، خيابان بهشت، جنب درب ورودي، دفتر مركز ارتباطات مردمي مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۵۶۳۵۵۴۵ و ۵۶۳۸۸۴۲ تماس بگيرند.

تونل بزرگراه رسالت تهران ماه آينده گشايش مي يابد
ايرنا: معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  گفت : تونل  بزرگراه  رسالت  تهران  با حداقل  تاسيسات  گشايش مي يابد.
«محمد علي آبادي » ديروز از پايان  خرداد ماه  به  عنوان  زمان  گشايش  اين  تونل  ياد كرد.
وي  با بيان  اينكه  كار سويل  (زيربنايي ) در تونل  رسالت  به  پايان  رسيده است ، افزود: هم  اكنون  در ۱۲ جبهه  كاري  در حال  فعاليت  هستيم  و اميدواريم  كارهاي  تاسيساتي  باقي  مانده  در كمترين  زمان  به  پايان  رسد.معاون  شهرداري  تهران  از احداث  تونل  رسالت  به  عنوان  فني ترين  و تخصصي ترين  كار عمراني  كنوني  كشور ياد و تصريح  كرد: كار با كيفيت  خوبي  در حال  انجام  است .وي  در خصوص  زمان  نهايي  بهره برداري  كامل  از اين  تونل  گفت : زمان بندي  در چارچوب  كارهاي  ناشناخته  بسيار سخت  است  چرا كه  ممكن  است  با اتفاقات  ناگهاني  مواجه  شويم .وي  با بيان  اينكه  مجبوريم  تونل  را بدون  تاسيسات  باز كنيم ، افزود: اين  تونل  نياز به  سيستم  آتش  نشاني ، روشنايي  قوي ، برق  اضطراري ، مونيتورينگ ، شمارش  خودرو و... دارد كه  تجهيز اين  سيستم ها زمان  زيادي  مي خواهد.
علي  آبادي  تصريح  كرد: احتمالا نحوه  بهره برداري  به  اينگونه  خواهد بود كه يكي  از شاخه هاي  تونل  زير بار ترافيكي  مي افتد، در صبح  كه  بار ترافيكي  به  سمت  شرق  زياد است  حركت  خودروها به  سمت  شرق  و در عصر به  سمت  غرب  خواهدبود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |