دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۹
نماد تهران درآمدزا مي شود
گفته مي شود در صورت اجرايي شدن طرح ها ،برج ميلاد طي 7 سال آينده به درآمد زايي خواهد رسيد
002205.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
از جاذبه هاي برج ميلاد، گنبد آسمان است كه شرايط بازديد از آسمان براي افراد و توريست ها مهيا مي شود.در آسمان دودآلود تهران كه سالهاست ستاره ها به سختي ديده مي شوند، شايد از بالاي برج ميلاد بتوان ستاره ها را ديد
سياوش بختياري
هفته گذشته خبر تبديل برج ميلاد به يكي از جاذبه هاي توريستي ايران روي خروجي يكي از خبرگزاري ها قرار گرفت. البته اين خبر بازتاب چنداني در مطبوعات نداشت.
كارشناسان معتقدند در صورت اجراي اين طرح، تمامي هزينه هاي ساخت برج ميلاد ظرف 7 سال از طريق توريست ها تامين خواهد شد.
نماد تهران
مطالعات احداث برج ميلاد از سال 73 آغاز شد و كلنگ احداث آن در سال 76 به زمين خورد.
تاكنون كه بيش از 70 درصد پروژه به انجام رسيده است، حدود 35 ميليارد تومان از سوي شهرداري تهران هزينه شده و 10 ميليارد تومان اعتبار ديگر نيز در نظر گرفته شده كه هنوز رقم نهايي اعلام نشده است.
وسعت مجموعه پروژه برج ميلاد 70 هكتار است كه از اين ميزان 17 هكتار براي احداث پروژه برج و بقيه نيز به احداث فضاي سبز، دو مركز تجاري و همايش هاي بين المللي اختصاص خواهد يافت. برج ميلاد با 435 متر ارتفاع، پس از برجهاي تورنتو كانادا، شانگهاي چين، مسكو روسيه و كوالالامپور مالزي، پنجمين برج بلند مخابراتي و تلويزيوني دنيا است. سازه راس برج ميلاد به لحاظ بزرگي و ارتفاع در دنيا اول است.
شهردار تهران درباره اين برج گفته است: نگاه من به اهميت اين پروژه قبل از تامين نيازهاي شهري و تجهيزات مخابراتي، معطوف به توانمندي و جرات و جسارت طراحان و سازندگان اين پروژه عظيم است. بر اساس آنچه تاكنون از سوي مديران پروژه اعلام شده، هتل 5 ستاره اين مركز، مركز تجارت الكترونيك و پارك فن آوري اطلاعات و ارتباطات از ديگر امكانات برج ميلاد هستند.
سال گذشته اعضاي شوراي راهبردي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از تاسيسات برج ميلاد ديدن كردند و پس از آن بود كه زمزمه هاي تبديل اين برج به يك مركز گردشگري شنيده شد و هم اكنون محسن امامي، مشاور توريستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با قاطعيت بيشتري از اين موضوع صحبت مي كند.
در برج ميلاد يك رستوران گردان ساخته شده كه به لحاظ وسعت بزرگترين رستوران گردان دنيا است. اين رستوران به گونه اي طراحي شده است كه هر يك ساعت يك دور كامل مي چرخد و افراد هنگام صرف غذا مي توانند با توجه به ارتفاع برج، كل شهر تهران را تماشا كنند.
از ديگر جاذبه هاي برج ميلاد، گنبد آسمان است كه به صورت نيمكره روي رستوران گردان نصب شده كه بازديد از آسمان براي مردم و توريست ها مهيا مي شود. در آسمان دودآلود تهران كه سالهاست ستاره ها به سختي ديده مي شوند، شايد از بالاي برج ميلاد بتوان ستاره ها را ديد.
اما مانند هميشه يك مشكل بزرگ سر راه است. محمدحسن نظرپور، مديرعامل شركت يادمان سازه كه مجري پروژه برج ميلاد است، اعتبار مورد نياز براي بهره برداري از بخشهاي عمومي و توريستي پروژه را حدود 50 ميليارد تومان اعلام مي كند و هنوز مشخص نيست كه چه سازمان و نهادي اين هزينه را تقبل خواهد كرد.
از مبلغ مذكور تنها 8 ميليارد تومان به آسانسوري اختصاص دارد كه افراد را ظرف يك دقيقه به طبقات فوقاني مي رساند. شيشه هاي مخصوص نماي رستوران نيز كه توسط كشورهاي خارجي ساخته شده و در مقابل ضربات سنگين و مكش باد با سرعت 140 كيلومتر مقاوم است، هزينه زيادي نياز دارد.
همرديف ديگران
اواخر سال گذشته هنگامي كه يكي از روزنامه ها به شوخي و به عنوان دروغ سيزده از انحراف برج ميلاد و احتمال سقوط آن خبر داد، مجريان پروژه بسرعت واكنش نشان دادند و گرچه پاسخگويي به سال 84 موكول شد، اما هيچگاه اجازه داده نشد كه نسبت به سلامت برج و مقاومت آن ترديدي ايجاد شود. نظرپور، مجري پروژه آن خبر را شوخي بسيار بي مزه اي مي خواند و مي گويد: برج ميلاد سالم است و جاي هيچ  گونه نگراني نيست.
سالها برج آزادي نماد تهران بود. شهروندان تهراني از اين برج، بخصوص در دوران انقلاب خاطرات زيادي دارند. هنوز هم مراسم بزرگي مانند راهپيمايي روز 22 بهمن، رژه نيروهاي مسلح در روز ارتش و ... در ميدان آزادي و كنار اين برج برگزار مي شود، اما با بهره برداري از برج ميلاد، نماد تهران تبديل به برجي مي شود كه در صورت آلوده نبودن هوا، از همه جاي شهر ديده مي شود. نمادي كه مي تواند مانند بسياري از برجهاي معروف دنيا نظير ايفل، پيزا و برجهاي دوقلوي مالزي به وسيله جذب توريست و درآمدزايي براي تهراني ها نيز تبديل شود.

او مي خواهد همه خاطرات بد گذشته را فراموش كند
ملاقات با مارادونايي جديد
002298.jpg
صمد مقدم - ديگو آرماندو مارادونا چه زماني كه به عنوان بازيكن تيم ملي آرژانتين و نيز باشگاه ناپولي به فعاليت مي پرداخت و چه هم اكنون كه دوران بازنشستگي را مي گذراند در زمره خبرسازان قرار داشته است. او كه تاكنون چند دوره بيماري و اعتياد به كوكائين را پشت سر گذاشته است در سال 1997 كفش هايش را آويزان كرد و از زمين چمن جدا شد.
ديگو مارادونا كه تا چندي پيش حدود يكصد و 21 كيلوگرم وزن داشت مدتي است كه براي كم كردن وزن زياد خود زير تيغ جراحي مي رود تا حجم معده اش كوچك شود.
از سه سال پيش با وجود برنامه هاي سرسختانه  ترك كوكائين و رژيم غذايي در كوبا، وزن اسطوره  فوتبال آرژانتين ناباورانه زياد شده بود و او براي بازگشت به حالت طبيعي به عمل ليپوساكشن تن داد تا با كوچك شدن معده، ميل و اشتها به خوردن غذا در او كم شود.
او چندي پس از عمل جراحي اعلام كرد كه 27 كيلوگرم از وزنش را از دست داده و اين روند ادامه خواهد داشت تا به هفتاد و پنج كيلوگرم برسد. به عقيده مارادونا سلامتي چيزي است كه فرزندانش، مردمي كه دوستش دارند و خود او به آن نياز دارد.
مارادونا سال گذشته براي بيماري قلبي خود يك هفته در بيمارستان بستري بود و با مرگ دست و پنجه نرم مي كرد.
او سال گذشته پس از پشت سر گذاشتن تعطيلات كريسمس براي دنبال كردن برنامه  درماني اش به كوبا رفت. پزشك مارادونا به او اجازه داده بود تعطيلات كريسمس در آرژانتين كنار خانواده باشد.
روبرتو دامبوريانا، وكيل مرد سرشناس و جنجالي فوتبال آمريكاي جنوبي در اين باره گفته بود كه ديگو برنامه درماني گذشته  اش را در كوبا دنبال خواهد كرد. ضمنا او از تلويزيون اسپانيا هم پيشنهاداتي داشته است كه آنها را بررسي خواهد كرد.
از سپتامبر سال گذشته ديگو مارادونا براي كنار گذاشتن كوكائين در بيمارستاني در كوبا بستري شد. مواد مخدر نفس هاي او را به شماره انداخته بود اما اين بار اراده و روحيه شماره ده افسانه اي فوتبال آرژانتين براي ترك كوكائين بالاست.
مارادونا در برنامه هاي تلويزيوني فراواني شركت مي كند. دامبوريانا در اين باره گفته است كه بارها تكرار كردم، به زودي ديگو ديگري را خواهيم ديد. مردم با مارادوناي جديدي آشنا خواهند شد چرا كه او ديگر مواد مخدر مصرف نمي كند.
مارادونا هفته گذشته به مادريد رفت تا دوستان قديمي را ببيند و بار ديگر به جهان فوتبال وارد شود. مارادونا درباره سفرش گفت كه به مادريد آمده تا رونالدو و روبرتو كارلوس را ببيند و با آريگو ساچي حرف بزند واندرلي (لوگزامبورگو) را ملاقات كند.
از سوي ديگر مدتي است كه در محافل ورزشي صحبت از قبول مربيگري مارادونا در تيم هاي پايه بوكاجونيورز است. او در اين باره مي گويد كه با سران باشگاه در حال مذاكره است و اين حرفه را دوست دارد اما علاقه اي ندارد در فوتبال حرفه اي درگير شود.
اما مارادونا ستاره افسانه اي فوتبال، يكي از طرفداران هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا است. او چاوز را براي انديشه هاي چپ سياسي اش ستايش مي كند و مي گويد:من شيفته  چاوز هستم. او نمونه مناسبي براي الگوبرداري است. اگر ساير كشورها يك چاوز داشتند، شرايط به گونه  ديگري بود! فكر مي كنم او مردي است كه راه فيدل كاسترو را ادامه مي دهد.
مارادونا يكي از طرفداران سرسخت فيدل كاسترو ، رهبر انقلابي كوبا نيز هست. كاپيتان پيشين آرژانتين در رقابت هاي جام جهاني دو رهبر را مخالفان سياست هاي آمريكا مي داند و باور دارد چاوز با زيركي ارزش و قيمت نفت را كنترل مي كند و برنامه هايي براي نجات كشور فقيرش در سر دارد.
ديگو مارادونا كه چندي پيش به سبب بيماري قلبي و ترك كوكائين به كوبا، سرزمين كاسترو رفته بود آرزو دارد در كنار مربيان كوبايي به فقيران ونزوئلا فوتبال بياموزد. او در اين باره گفت: به چاوز اطمينان دادم هر زمان كه به من نياز داشته باشد در دسترس خواهم بود. اگرچه هنوز درخواستي نكرده است. در ونزوئلا بيسبال بيشتر از فوتبال هواخواه دارد. اگر كسي به من اين رشته ورزشي را ياد بدهد، فوتبال را به او ياد مي دهم!

از ميان خبرها
002292.jpg
همچنان درگير با جريان توليد و نمايش
ابوالفضل جليلي در بيشتر مواقع يكي از خبرسازان سينماي ايران بوده است. او هر بار كه آماده توليد فيلم جديدي مي شود يا اينكه با طي مراحل فني، زمان نمايش فيلمش فرا مي رسد حواشي بسياري كنار او شكل مي گيرد. جليلي با اينكه تاكنون حدود 10 فيلم بلند سينمايي را جلوي دوربين برده، اما بازهم ساخت و نمايش فيلمهاي او با خبرسازي فراوان همراه است به طوري كه گويا او هيچ وقت نمي تواند همانند ديگر همتايانش در آرامش فيلمي را توليد و سپس با دغدغه اي كم آن را روانه اكران كند. ابوالفضل جليلي تا كنون فيلم هايي مانند بهار، ميلاد، گال، دت يعني دختر، دان، يك داستان واقعي، دلبران، رقص خاك، ابجد و ... را جلوي دوربين برده است اما تقريبا هيچكدام از اين فيلمها(به غير از گال) نتوانسته اند در شرايط طبيعي به نمايش درآيند و رنگ پرده به خود ببينند. با اينكه ابوالفضل جليلي از مميزي به عنوان اصلي ترين دليل عدم نمايش آثار خود اشاره مي كند اما واقعيت چيز ديگري است. شايد فيلم هاي جليلي در پاره اي موارد با مميزي مواجه شده باشند اما مهمترين دليل عدم اكران آنها خود فيلم ها هستند. او تاكنون فيلم هايي ساخته كه مورد پسند جريان عادي سينما نبوده اند و كمتر سينماداري حاضر به نمايش چنين آثاري شده است.
جليلي چند سال پيش توانست در عيد نوروز و طي چند شب متوالي فيلم هاي به نمايش درنيامده اش را يك جا در معرض ديد عموم قرار دهد. با اين وجود او طي سال هاي اخير باز هم با مناسبات توليد و نمايش دست و پنجه نرم كرده كه عدم اكران ابجد و نيز توقف توليد حافظ، تازه ترين نمونه هاي اين مساله هستند.
جليلي سال 82 فيلم ابجد را با تهيه كنندگي تلويزيون جلوي دوربين برد اما بنا به دلايلي اين فيلم هنوز رنگ پرده به خود نديده است. اين فيلم حتي از برنامه نمايش فيلم هاي جشنواره توليدات سينمايي سيما هم حذف شد تا فقط ميهمان جشنواره ها و شبكه هاي تلويزيوني خارجي باشد.
جليلي قصد داشت فروردين ماه امسال توليد فيلم تازه خود با عنوان حافظ را به تهيه كنندگي تلويزيون آغاز كند. موضوع فيلم حافظ داستان زندگي نوجواني است كه شخصيتش الهام گرفته از افكار و انديشه هاي حافظ است. جليلي در اين فيلم داستان زندگي نوجواني يك حافظ قرآن را روايت مي كند و در كنار آن به صورت نمادين به زندگي حافظ مي پردازد . اين فيلم قرار بود با همكاري تلويزيون و نيز سازمان منطقه آزاد چابهار به عنوان كمك كننده مالي فيلم ساخته شود اما به دليل مشكلات مالي چندين بار تا مرز تعطيلي هميشگي پيش رفته است.
جليلي قصد داشت در فيلم حافظ از يك بازيگر زن مطرح ژاپني به نام كميكو  آسو استفاده كند. قرار بود در اين فيلم كه يك شركت ژاپني حقوق پخش آن را پيش خريد كرده است كميكو  آسو در نقشي افتخاري جلوي دوربين برود.
اولين فيلمي كه آسو در آن به عنوان بازيگر حرفه اي حضور داشته كدكتركنزو» به كارگرداني شوهي ايمامورا، كارگردان مطرح ژاپني بوده است. مارماهي و باران سياه ديگر ساخته هاي ايمامورا هستند كه اين بازيگر زن ژاپني در آنها حضور داشته است.
او پس از مشكلات مالي به وجود آمده بر سر ساخت فيلم جديدش اعلام كرده كه قصد دارد با رفع موانع فيلمبرداري آن را به شيوه دي وي جلوي دوربين ببرد.
اما جليلي در مدت زماني كه براي مهيا كردن شرايط ساخت فيلم حافظ در چابهار به سر مي برد بيكار ننشست و يك فيلم ويدئويي با نام گل يا پوچ را كارگرداني كرد. تمام بازيگران اين فيلم بچه هاي سياه پوست بومي منطقه آزاد چابهار هستند و داستان فيلم نيز درباره نوجواني است كه مي خواهد آموزگار شود و كارهاي خلاف انجام ندهد. اما جالب است بدانيد اين فيلم نيز تاكنون پاسخ روشني براي نمايش يا عدم نمايش دريافت نكرده است.به هر حال ابوالفضل جليلي همچنان به مسير خاص فيلمسازي خود ادامه مي دهد. مسيري كه در آن نه شرايط توليد مشخص و قابل پيش بيني است و نه تضميني براي نمايش آثار وجود دارد. به هر حال اين هم نوعي از فيلمسازي است. البته فيلمسازي به سبك جليلي.
002316.jpg
وارنر و نسخه سه بعدي قطار قطبي
كمپاني برادران وارنر اعلام كرد قصد دارد نسخه تازه اي از فيلم مطرح قطار سريع السير قطبي را به بازار عرضه كند. سخنگوي اين استوديو با بيان اين مطلب، شايعات اخير را مبني بر ساخت قسمت تازه اين فيلم در چند ماه آينده تكذيب كرد. فيلم تازه براي نمايش روي پرده هاي عظيم طراحي شده است و به نظر مي رسد وارنري ها با دستيابي به يك تكنولوژي نوين نمايشي قصد پخش دوباره قطار سريع السير قطبي را دارند. پيش از اين رابرت زمه كيس، كارگردان فيلم اعلام كرده بود كه تمايل دارد تا قسمت تازه اي از اين فيلم را تهيه كند.
در فيلم اصلي، تام هنكس حضور داشت و البته چندين نقش را كه به شكل كامپيوتري طراحي شده ايفا كرد. نسخه سه بعدي تازه حدودا 45 ميليون دلار خرج دربرداشته و كمپاني اميدوار است كه حداقل در حدود 100 ميليون دلار به فروش جهاني فيلم بيفزايد. قطار سريع السير قطبي از پرفروش ترين فيلم هاي سال گذشته در اكران آمريكاي شمالي و جهان بود.

پيشخوان
002283.jpg
الشرق الاوسط
روزنامه فرا منطقه اي الشرق الاوسط چاپ لندن از موافقت رئيس جمهور يمن با عدم پيگرد قانوني بدرالدين الحوثي و هودارانش خبر داد. درگيري ها ميان اعضاي حزب الله لبنان با نيروهاي اسرائيلي در مزارع شبعا به وقوع پيوسته است. خبر مهم ديگر اين روزنامه به انتخابات ماه آينده رياست جمهوري ايران و نام نويسي كروبي، ولايتي و لاريجاني براي كانديداتوري در آن اختصاص دارد.
002277.jpg
واشنگتن تايمز
اين روزنامه آمريكايي عكس اول خود را به ديدار لورابوش با نانسي ريگان (همسر رونالد ريگان) اختصاص داده است. خبر دومي كه نيويورك تايمز از آن نام برده است، اينكه امروزه عراق به مهمترين پايگاه اعضاي گروه القاعده تبديل شده است. نيويورك تايمز اين موضوع را به بهانه اي تازه و حقيقي براي ادامه انتقادهايش از دولت جورج بوش تبديل كرده است.
002280.jpg
الغد
الغد، چاپ اردن از خشم و عصبانيت مسلمانان جهان از هتك حرمت قرآن در زندان گوانتانامو خبر مي دهد و ديگر اينكه بحران در جنوب لبنان هر روز افزايش مي يابد. در درگيري هاي ميان نيروهاي پليس با مخالفان در ازبكستان دست كم 15 نفر كشته شدند.
002286.jpg
واشنگتن پست
كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل متحد يك قاضي آلماني را به سمت رياست پرونده تحقيق علل ترور رفيق الحريري منسوب كرد. اين تيتر نخست روزنامه واشنگتن پست است. خبر ديگر اينكه بغداد اين روزها به بزرگترين بازار كالاهاي فاسد و تاريخ مصرف گذشته مبدل شده است.

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |