دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۱
موسسه بين المللي حيات پرندگان اعلام كرد
پرندگان جهان در خطرند
004752.jpg
آمارها نشانگر آن است كه 2 هزار گونه از مجموع 9 هزار و 775 گونه پرنده موجود در جهان، يعني افزون بر يك پنجم اين جانوران در صورت تداوم روند موجود به سوي انقراض و نابودي پيش مي روند
افزون بر يك پنجم پرندگان سياره زمين در معرض خطر قرار دارند و انواع تهديد ها، بقا و چشم انداز حيات آنان را در هاله اي از ابهام فرو برده است.
تازه ترين گزارش سالانه موسسه بين المللي حيات پرندگان (BirdLife International) كه يكي از معتبرترين موسسات جهاني فعال در زمينه مطالعه و تحقيق درباره حيات پرندگان و محافظت از نسل اين گونه هاي زنده به شمار مي رود، حاكي است با وجود فعاليت هاي حفاظتي فراواني كه در گوشه و كنار جهان براي نجات نسل پرندگان از نابودي صورت مي گيرد، اين جانوران روز به روز با وضع ناگوارتري رو به رو مي شوند.
براساس اين گزارش، در سال ميلادي گذشته سازمان هاي حفاظتي گوناگون در بيش از 100 كشور و در قالب يك ائتلاف جهاني، سرگرم اجراي برنامه هاي خود بوده اند، اما شمار پرندگان در حال انقراض از سال گذشته تاكنون فقط يك مورد كاهش يافته است.
گزارش اين موسسه بين المللي نشان مي دهد شمار گونه هاي پرنده در خطر انقراض در سال 2005 نسبت به سال گذشته، با يك مورد كاهش به يكهزار و 212 گونه رسيده است. با وجود اين، با در نظر گرفتن گونه هاي در آستانه تهديد كه شمار آنها در سال جاري 788 گونه اعلام شده است، مي توان گفت مجموع گونه هاي پرنده اي كه براي بقاي خود با تهديدها و دشواري هاي عديده اي رو به رو هستند، به 2 هزار گونه مي رسد.
اين آمارها نشانگر آن است كه 2 هزار گونه از مجموع 9 هزار و 775 گونه پرنده موجود در جهان، يعني افزون بر يك پنجم اين جانوران در صورت تداوم روند موجود به سوي انقراض و نابودي پيش مي روند.
اد پارنل، مدير ارتباطات موسسه بين المللي حيات پرندگان در گفت وگو با سرويس اخبار زيست محيطي ايالات متحده آمريكا تصريح كرد: صرف نظر از كشف مجدد داركوب منقار عاجي كه تا چندي پيش تصور مي شد منقرض شده است، به طور كلي گونه هاي بيشتري در مقايسه با گذشته در سراشيبي سقوط و انقراض رها شده اند و اين بي توجهي بشر مي تواند عواقب جبران ناپذيري به همراه داشته باشد.
وي اظهار داشت: هم اكنون، يك پنجم گونه هاي پرنده اين سياره با خطرات عظيمي رو به رو هستند كه مي تواند آنها را در كوتاه يا ميان مدت به سرنوشتي همچون سرنوشت دو دو ها (يكي از معروف ترين پرندگان منقرض شده) يا 130 گونه ديگري دچار سازد كه از سال 1500 ميلادي به بعد انقراض آنها توسط انسان به ثبت رسيده است.
از ميان 2 هزار گونه پرنده اي كه زندگي آنها با تهديدهاي جدي و گوناگوني درآميخته است۱۷۹، گونه در گروه موجودات در آستانه انقراض طبقه بندي مي شوند؛ به طوري كه اين زندگي و بقاي اين جانوران با بالاترين ميزان تهديد رو به رو است و تا انقراض و محو شدن از پهنه زمين، فاصله چنداني ندارند.
در ميان پرندگان در آستانه انقراض، جمعيت هاي سهره آزورس (Azores - گروهي از جزاير در اقيانوس اطلس شمالي) كه يكي از نادرترين پرندگان آوازخوان قاره اروپا به شمار مي رود، از اوايل دهه 90 ميلادي رو به زوال و نابودي نهاده است؛ به طوري كه امروزه كمتر از 300 سهره آزورس در طبيعت باقي مانده است.
با وجود اين، همچنان اميد اندكي براي نجات نسل اين پرنده از انقراض كامل باقي است، زيرا دولت پرتغال سراسر زيستگاه اين جانور را به عنوان منطقه تحت حفاظت ويژه اعلام كرده و سهره مورد نظر تحت پوشش قوانين ويژه اتحاديه اروپا قرار گرفته است.
از زمان انتشار گزارش 2004 موسسه بين المللي حيات پرندگان تاكنون، طبقه بندي و جايگاه 99 گونه پرنده بر اساس ميزان تهديدهاي وارده، تغيير يافته است. به گفته پارنل، برخي از اين گونه ها در طبقات بالاتر و برخي در طبقات پايين تر قرار داده شده اند، اما همچنان كه آمارهاي امسال نشان مي دهد، نسبت به سال پيش در مجموع، وضعيت 10 گونه با چشم انداز ناگوارتري رو به رو شده است.
بر اساس اين گزارش، چندين گونه پرنده از قاره اروپا براي نخستين بار در فهرست پرندگان در خطر انقراض جاي گرفته اند كه از آن ميان مي توان به سبز قباي اروپايي بويژه براي جمعيت هاي كليدي آن در تركيه و بخش اروپايي روسيه كه كاهش شديدي يافته اند، كمر كولي كروپر كه جمعيت هاي اين پرنده نيز در تركيه به سبب توسعه توريسم آسيب ديده و همچنين كوركور حنايي (Red Kite) كه جمعيت هاي آن نابودي وسيعي را در سراسر اروپا به جز بريتانيا تجربه كرده است، اشاره كرد. اين سه گونه پرنده از طبقه توجه مختصر به طبقه نزديك به تهديد وارد شده اند.
گزارش 2005 نشانگر آن است كه با وجود بهترين تلاش هاي حفاظتي براي كمك به بقاي پرندگان نيوزلند، دو گونه بيشتر از گونه هاي موجود در فهرست سال گذشته به انقراض نزديك شده اند و اين امر به طور كلي در پي وارد كردن موش هاي رت (Rat) به منطقه در سال 1999 و 2000 و سپس شكوفايي جمعيتي آنان رخ داده است.
دو گونه از پرندگان بومي نيوزلند شامل پاراكيت جلو قرمز و نيز اليكائي صخره اي (Rock Wren)، به فهرست جهاني پرندگان تهديد شده افزوده شده اند و هفت گونه ديگر از پرندگان بومي اين منطقه نيز در ميان طبقه بندي جهاني گونه ها بر حسب ميزان قرار داشتن در معرض تهديدهاي گوناگون، به طبقات بالاتر نقل مكان كرده اند كه از وخيم تر شدن وضع جمعيت ها آنان حكايت دارد.
ورود و تكثير موش هاي رت در نيوزلند، جمعيت اليكائي صخره اي را به طور گسترده اي با تهديد رو به رو ساخته و اين گونه را از فهرست آسيب پذير به فهرست در خطر انقراض وارد كرده است. همچنين پاراكيت هاي جلو نارنجي نيز در پي اين روند، وضع وخيمي يافته اند؛ به طوري كه شمار آنها فقط به چندين 10 قطعه رسيده و اين گونه زنده در فهرست جانوران در آستانه انقراض طبقه بندي شده است.
كوين هك ول، مدير بخش حفاظت انجمن سلطنتي حفاظت از جنگل و پرندگان نيوزلند مي گويد: اگر اين پرندگان همچنان به صورت كنوني به سوي نابودي پيش رانده شوند، ظرف چند سال آينده ممكن است صداي آنها را بتوان فقط در راديو ملي شنيد!
وي مي افزايد: آفت هاي وارد شده به نيوزلند توسط انسان (مانند رت ها)، عامل نابودي جمعيت 6 گونه از 9 گونه پرنده بومي نيوزلند بوده اند كه از سال پيش تاكنون، در رده هاي بالاتري از نظر ميزان تهديد وارده طبقه بندي شده اند. به گفته وي، گزارش سال 2005 موسسه بين المللي حيات پرندگان به وضوح نشان مي دهد كه سرزمين نيوزلند تا چه اندازه نيازمند اتخاذ تدابير حفاظتي مناسبي براي متوقف ساختن روند نابودي جمعيت حدود 800 گونه  پرنده اي است كه در فهرست جانوران تهديد شده قرار گرفته اند و فشار ناشي از گونه هاي مهاجمي مانند رت ها به جمعيت پرندگان بويژه در فصل جوجه كشي آنها مي تواند بزودي شماري از گونه ها همچون پاراكيت جلونارنجي را براي هميشه به ورطه انقراض افكند.
از آغاز قرن بيستم تاكنون، انقراض پنج گونه پرنده در نيوزلند به ثبت رسيده و بايد يادآور شد كه اين تعداد فقط شامل گونه هايي مي شود كه انقراض آنها توسط دانشمندان بررسي و آشكار شده است. در ميان پنج گونه مورد نظر، جغد خندان براي آخرين بار در سال 1914، Huia در سال 1907 و نيز اليكائي بوته زار در سال 1972 مشاهده شده اند و انقراض آنان تقريبا قطعي به نظر مي  رسد.
با وجود اين، برخي اوقات اخبار شگفت آور و مسرت بخشي نيز منتشر مي شود. براي مثال، در سال 2003 مرغ توفان دوباره در طبيعت نيوزلند كشف شد، در حالي كه دانشمندان تصور مي كردند نسل اين پرنده از قرن نوزدهم در اين سرزمين منقرض شده است.
پارنل تاكيد مي كند: در سطح جهان نيز، همه خبرها بد نيستند؛ به طوري كه از سال گذشته تاكنون، پنج گونه پرنده در ميان طبقات حفاظتي گوناگون به طبقات پايين تر انتقال يافته اند و اين امر نشان از بهبود وضعيت آنها دارد. در واقع، جمعيت اين پنج گونه پرنده در پي اجراي برنامه هاي حفاظتي موثر، رو به بهبود نهاده است.
بر اساس گزارش موسسه بين المللي حيات پرندگان، همچنين تعدادي گونه جديد از پرندگان نيز در سال 2004 ميلادي توسط زيست شناسان كشف و نام آنها به فهرست پرندگان شناخته شده جهان اضافه شده است كه از آن ميان مي توان پرنده Calayan Rail كشف شده در فيليپين را نام برد. در واقع، يكصد سال پس از آخرين بازديد پرنده شناسان از جزاير Calayan در شمال فيليپين، يك گروه از متخصصان پرندگان، پستانداران، خزندگان و دوزيستان در ماه مه سال 2004 به اين جزاير رفتند و موفق به كشف پرنده مورد نظر شدند.
به گفته دانشمندان، شمار واقعي پرندگاني كه هم اكنون در خطر انقراض قرار دارند، بسيار بيش از تعدادي است كه هر سال به طور رسمي اعلام مي شود، زيرا هنوز شمار فراواني از گونه ها براي دنياي علم ناشناخته باقي مانده است و هيچگونه اطلاعات علمي در ارتباط با ويژگي ها يا وضعيت حفاظتي آنان وجود ندارد.
از اين رو، فعاليت هاي حفاظتي براي حفظ زيستگاه ها فارغ از برخوردهاي موردي براي محافظت از گونه هاي خاص، اهميت بسزايي دارد. بسياري از گونه هاي پرنده يا ساير گونه هاي زنده حتي پيش از كشف شدن توسط دانشمندان، منقرض مي شوند و براي نجات نسل اين گونه هاي گمنام، گريزي از اتخاذ تدابير مناسب و اجراي برنامه هاي گسترده و جهاني براي حفظ كيفيت زيستگاه ها و كاهش خطرات موجود تا حد ممكن وجود ندارد.
موسسه بين المللي حيات پرندگان ليست قرمز خود را كه در آن به وضعيت حفاظتي پرندگان اشاره شده، روز اول ژوئن (ماه ميلادي جاري) منتشر كرده و اين فهرست در ليست قرمز 2005 اتحاديه جهاني حفاظت (IUCN) وابسته به سازمان ملل متحد كه در پاييز انتشار مي يابد، جاي خواهد گرفت.
علاقه مندان مي توانند تازه ترين گزارش موسسه بين المللي حيات پرندگان را در پايگاه اينترنتي اين موسسه و در آدرس www.birdlife.org بيابند.

خطرات آرسنيك در آب آشاميدني
004749.jpg
در سالهاي 1930 و 1960 در آرژانتين، در ابتداي دهه 80 در تايوان و اين روزها در بنگلادش، تحقيقات پرشمار ثابت كرده كه مصرف آب حاوي آرسنيك مي تواند منشا سرطان پوست، ريه، مثانه و كليه باشد. اين تلاش ها، سازمان بهداشت جهاني را مجبور كرد كه مقدار آرسنيك مجاز در آب را به پايين ترين حد برساند. اين رقم از۲‎/۰ ميليگرم در ليتر در سال 1958 به 05/0 درصد ميليگرم در ليتر در سال 1963 و در نهايت به 01/0 ميليگرم در ليتر در سال 1993 رسيد.
اروپا نيز بر اساس همين مسئله، در سال 1998 مقدار مجاز آرسنيك در آب را از 05/0 ميليگرم در ليتر به 01/0 كاهش داد.
اين حد مجاز از دسامبر 2003 در فرانسه اعمال مي شود. از طرف ديگر آب لوله كشي بسياري از مناطق فرانسه قابل مصرف نيست. به همين دليل دانشگاه ليموژ و اتحاديه علمي آب و بهداشت اروپا كنفرانسي در مورد آرسنيك و سلنيوم برگزار كردند؛ مجمعي كه محققان و مهندسان و همچنين تعدادي از مسئولان محيط زيست را دور هم جمع كرده بود.
بي ترديد وضعيت فرانسه وخيم نيست و نمي توان آن را با بنگلادش مقايسه كرد. صدها هزار نفر ساكنان دلتاي گنگ و براهماپوترا با وجود كمك هاي جهاني براي قطع مصرف آب از چشمه هاي كولرا و ديارهه، هنوز از جاهايي آب برمي دارند كه حاوي آرسنيك است. سازمان بهداشت جهاني تخمين مي زند كه امروزه حدود 50 ميليون نفر در بنگلادش با وجود سختگيري ها از آبي مي نوشند كه بيش از 05/0 ميلي گرم در ليتر، آرسنيك دارد. بدين ترتيب متخصصان پيش بيني مي كنند كه در ساليان آينده شاهد تعداد زيادي بيمار سرطاني در اين كشور باشيم. علاوه بر اين تست هاي اندازه گيري آلودگي معمولا دقيق نيست و روش هاي آلودگي زدايي به دليل كمبود بودجه بسيار ابتدايي است (فيلترهاي شني و ...).
تاثير دز پايين آرسنيك در آب (مانند وضعيت آب هاي فرانسه) نيز بحث هاي زيادي را به وجود آورده. اين ماده از طرف مركز بين المللي تحقيقات عليه سرطان، جزو مواد سرطان زا اعلام شده. ترديدها به حدي زياد است كه سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا در زمان رياست جمهوري كلينتون خواسته بود ميزان مجاز آرسنيك را تا 3 هزارم ميليگرم در آب كاهش دهد، اما در نهايت دولت بوش به دليل هزينه هاي بالا از اين طرح چشم پوشي كرد.
نماينده گروهي از سازمان حفاظت و بهداشت مواد غذايي فرانسه كه در سپتامبر 2004 نتايج تحقيقاتش را منتشر كرد، مدعي است كه نبايد نسبت به استانداردهاي اعلام شده اروپايي بي تفاوت بود. (نقض اين استاندارد به معني به خطر انداختن سلامتي عده زيادي از مردم خواهد بود. تحقيقات انجام شده در تايوان بسيار دقيقند.)
عامل ديگري كه توجه مردم را به اين مسئله جلب كرده، تحقيقاتي است كه در منطقه اوورني انجام شده و رابطه ميان درصد آرسنيك در آب و نرخ سرطان در اين منطقه را تاييد مي كند.
طبق اين تحقيق مردم شهرهاي پوي ددوم، آليه، اوت لوار و كانتال، يعني حدود 160 هزار نفر آبي را مصرف مي كنند كه بيش از 01/0 ميليگرم در ليتر آرسنيك دارد. نتايج نهايي اين تحقيقات در سال 2006 اعلام مي شود.
نرخ مجاز جديد آرسنيك موجود در آب بيشتر در مناطق روستايي كه امكانات كمتري دارد، رعايت نمي شود. به علاوه براي بسياري از سالمندان قابل قبول نيست آبي كه در تمام عمر مصرف كرده اند، خطرناك بوده. ژان كلود بولينيه از دانشگاه ليموژ تاكيد مي كند: انجام مرحله جديد تحقيقات آسان نيست و هزينه بالايي دارد. آرسينك  معمولا ناپايدار است و درصد آن در دوره هاي مختلف سال تغيير مي كند. استاد دانشگاه ليموژ اضافه مي كند: در برخي موارد ممكن است نتوانيم آلودگي را تشخيص دهيم.

خبر
004713.jpg
مراقبه و تمركز فكري بودايي ها
روانشناسان با انجام تحقيقات ويژه اي روي راهب هاي بودايي، دريافتند انجام تمرين هاي مراقبه يا مديتيشن گاه مي تواند سبب افزايش قدرت تمركز فكري در انسان شود. به گزارش ژرونال كارنت بيولوژي، پژوهشگران با بررسي 76 راهب بودايي در منطقه تبت به اين نتيجه رسيدند كه اين افراد در آزمايش هاي فكري و رواني ويژه، از قدرت بيشتري نسبت به انسان هاي ديگر براي متمركز شدن بر موضوع برخوردارند.
بر اساس اين گزارش، انجام تمرينات مراقبه مي تواند توان رفع سريع و آسان آشفتگي هاي فكري را به انسان اعطا كند.
دراين آزمايش ها، راهب هاي بودايي با سابقه انجام مراقبه به مدت 5 تا 54 سال را مورد بررسي ويژه در آزمون هاي ديداري گوناگون قرار دادند و مشاهده كردند راهب هايي كه از سابقه انجام مديتيشن البته به مدت بيش از 20 سال برخوردارند، مي توانند قدرت تمركز ديداري خود را در تمام مدت و با وجود موانع گوناگون، از انحراف حفظ كنند و با تمام توان بر موضوع مورد آزمايش متمركز شوند.
از سوي ديگر، دانشمندان علوم اعصاب در كالج سلطنتي لندن نيز هشدار داده اند كه انجام بيش از اندازه تمرين هاي مراقبه مي تواند آثار رواني منفي فراواني نيز به همراه داشته باشد.
به گفته آنها، كساني كه زمان هاي بسيار طولاني به تمرين هاي درونگرايانه روي مي آورند و در افكار خود غرق مي شوند، در خطر ابتلا به افسردگي قرار مي گيرند.
004719.jpg
آقا يا خانم دايناسور
ديرين شناسان روشي براي تعيين نوع جنسيت فسيل هايي يافته اند كه از ديناسورها باقي مانده است. گروهي از دانشمندان آمريكايي با انتشار مقاله اي در ژورنال ساينساعلام كردند موفق به شناسايي و توصيف نوع ويژه اي از لايه استخواني در فسيل هاي يك تيرانوزوروس ركس شده اند كه مشابه با لايه استخواني موجود در پرندگان ماده است.
در بدن پرندگان، بافت ويژه اي به نام استخوان نخاعي يا مغزي وجود دارد كه در اندام بدن پرندگان ماده و به هنگام تخمك گذاري آنها شكل مي گيرد. همچنين اين بافت استخواني كشف شده در فسيل هاي به جا مانده از دايناسورها را مي توان در لايه هاي استخواني شترمرغ هاي ماده يا انواع ماده امو هاي استراليا نيز مشاهده كرد و ازاين رو، اين عامل مي تواند ابزار مناسبي براي پي بردن به جنسيت فسيل هاي به جا مانده از دايناسورها باشد. به گفته دانشمندان، اين كشف همچنين ارتباط تكاملي ميان دايناسورها و پرندگان را بيش از پيش نمايان مي سازد، زيرا چنين تشابهي نشانگر وجود فرآيندهاي مشابه در بدن اين جانوران بويژه در دوران تخمك گذاري است.
بر اساس گزارش گروه تحقيقاتي دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي درايالات متحده آمريكا، كشف اخير وجود نزديكي هاي تكاملي در زمينه فيزيولوژي توليدمثل را در ميان پرندگان و خزندگان غول پيكر دوران قديم سياره زمين را به نمايش مي گذارد و اين نظريه را قوت بيشتري مي بخشد كه پرندگان از خزندگان منشا گرفته اند.
004722.jpg
استفاده از ابزار توسط دلفين ها
دلفين ها نه تنها مي توانند بخوبي از ابزارهاي گوناگون براي دستيابي به مقاصد خود استفاده كنند، بلكه قادرند شيوه بهره گيري از ابزار را به كودكان خود آموزش دهند. پژوهشگران دانشگاه زوريخ در سوئيس با بيان اين مطلب، تصريح كردند: دلفين هاي بيني بطري كه به عنوان جانوراني باهوش شناخته مي شوند، در تحقيقات اخير زيست شناسان توانمندي هاي خيره كننده اي را در بهره گيري از ابزار و نيز آموزش تكنيك هاي خود به فرزندانشان به نمايش گذاشته اند.
به گفته آنان، دلفين هاي ماده يكي از خليج هاي استراليا از مادرانشان مي آموزند كه چگونه اسفنج هاي دريايي را به بيني خود بچسبانند و به اين وسيله موفقيت خود را در شكار ماهي ها افزايش دهند.
نتايج تحقيقات دانشمندان سوئيسي كه در شماره اخير نشريه دستاوردهاي علمي آكادمي ملي علومايالات متحده آمريكا منتشر شده، نخستين مورد مستند به ثبت رسيده از توانايي استفاده از ابزار در دنياي دلفين هاي موجود در طبيعت و قدرت انتقال تكنيك هاي بهره گيري از اين توانايي به افراد نسل بعد است.
توليد ديزل گياهي
شيميدان ها موفق به توليد سوخت هيدروكربني از گياهان شدند و نويد دادند ممكن است بتوان در آينده ديزل مصرفي خودروها را از گياهان و نه چاه هاي نفت به دست آورد. به گزارش نشريه ساينس، متخصصان علم شيمي در دانشگاه ويسكانسين آمريكا ضمن تشريح دستاورد اخير خود، اعلام كردند: سوخت هيدروكربني به دست آمده از گياهان نسبت به سوخت هاي نفتي، بسيار پاك تر است و مي تواند در كاهش آلايندگي خودروها مفيد و موثر باشد.
اين سوخت گياهي از كربوهيدرات هاي موجود در گياهان كه 75 درصد وزن خشك آنان را تشكيل مي دهد، به دست آمده است.
004731.jpg
كشف ژن بلوغ
گروهي از محققان دانشگاه يوتا آمريكا موفق به كشف ژني در مگس هاي سركه شدند كه فرآيند بلوغ را در كنترل خويش دارد.
به گزارش خبرگزاري بي بي سي، دانشمندان بر اين باورند كه كشف ژن مورد نظر مي تواند فرآيند تبديل يك كودك به يك نوجوان و جوان را بيش از پيش براي جهان علم آشكار سازد و درك بيشتري را از اين پديده فرآهم آورد.
پژوهشگران آمريكايي كه اين ژن را DHR4 نام نهاده اند، فعاليت آن را براي زمانبندي دقيق بلوغ در مگس هاي سركه حياتي عنوان كرده اند.
به گفته دانشمندان، اين ژن وظيفه كنترل توليد و ترشح نوعي هورمون ويژه را در بدن اين حشرات به عهده دارد و متوقف ساختن فعاليت آن مي تواند سبب بلوغ زودرس لارو هاي مگس سركه شود.
پژوهشگران هم اكنون سرگرم تطبيق دادن نتايج تحقيقات و يافته هاي خود با وضعيت ژنتيكي بدن انسان هستند تا دريابند آيا مي توان ژن مشابهي را در بدن انسان يافت كه چرخه حيات ما شامل نمو جنيني، رشد، بلوغ، پيري و سرانجام مرگ را در كنترل خويش داشته باشد؟
يافته هاي نهايي اين سلسله تحقيقات ممكن است به كشف علل و پايه هاي ژنتيكي بروز بلوغ زودرس در برخي از انسان ها منجر شود و ممكن است بر اساس اين نتايج بتوان درمان مناسبي براي رفع اين قبيل ناهنجاري ها يافت.
004734.jpg
وضعيت نامطلوب گياهان اروپايي
موسسه بين المللي حيات گياهان (Plantlife International) فهرست 800 مورد از مهمترين زيستگاه هاي گياهان وحشي را در اروپاي شرقي و مركزي اعلام و تصريح كرد: اين زيستگاه هاي نيازمند اتخاذ تدابير حفاظتي ويژه اي براي حفظ نسل گياهان وحشي اين قاره هستند.
بر اساس گزارش اخيراين موسسه، بسياري از مناطق ياد شده دراين فهرست حاوي گونه هاي گياهي در خطر انقراض هستند و اين در حالي است كه همچنان يك پنجم آنها از هر گونه حفاظت قانوني بي بهره اند.
اين گزارش مي افزايد توسعه كشاورزي، فقر طرح هاي مناسب جنگلداري و نيز توريسم، مهمترين تهديدهايي هستند كه آخرين زيستگاه هاي بكر و وحشي قاره اروپا و گونه هاي زنده موجود دراين مناطق را به طور جدي تهديد مي كنند و همچنين تهديدهاي ديگري نيز مانند توسعه مناطق شهري و شبكه هاي حمل و نقل، رانده شدن گونه هاي گياهي به سوي انقراض را بيش از پيش دامن مي زند.
004737.jpg
اسرار ژنتيكي خرس منقرض شده
دانشمندان DNA يك خرس 40 هزار ساله كه نسل آن منقرض شده است را استخراج و رمزگشايي كردند.
ژنتيك دانان آمريكايي با اعلام خبر رمزگشايي از نوعي خرس غارنشين كه جمعيت آن تا 10 هزار سال پيش نيز در قاره اروپا فراوان بود و با تحليل رفتن جنگل ها در پايان عصر يخبندان رو به انقراض نهاد، تصريح كردند: با وجود دستيابي به دستاوردهاي اخير، فيلم پارك ژوراسيك همچنان يك فيلم تخيلي باقي مي ماند، زيرا بسيار سخت است بتوان ماده ژنتيكي فسيل هاي چند صد ميليون ساله را بازيافت كرد.
دانشمندان ماده ژنتيكي اين خرس را از دندان ها و استخوان هاي فيسل شده آن كه در دو منطقه از اتريش به دست آمده، استخراج كرده اند و اينك طرح هايي را براي انجام تحقيقات مشابه در انسان هاي نئاندرتال (نزديك ترين خويشاوندان گونه انسان مدرن در طبيعت) دنبال مي كنند.
به گفته آنان، انسان هاي نئاندرتال نيز در زماني مشابه با خرس غارنشين مورد نظر زندگي مي كرده اند و ازاين رو، ممكن است بتوان ماده وراثتي آنان را نيز استخراج و رمزگشايي كرد.
پژوهشگران آمريكايي در تحقيقات خود از فن آوري هاي مدرن مورد استفاده در پروژه ژنوم انسان بهره گرفته اند.

علمي
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |