دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۱
... و سرانجام سيد محمد خاتمي در ورزشگاه
رئيس جمهور به وعده اش عمل كرد
004782.jpg
عكس:ساجده شريفي
سعيد مروتي
خاتمي به محض ورود به گوشه هاي خالي استاديوم اشاره كرد. ايران برخلاف بازي هاي گذشته اش، مسابقه را پرشور و آتشين آغاز كرد. در لحظات پر هيجان بازي، آرامش خاتمي قابل توجه بود
چهار سال پيش منتظرش بوديم. او در روزهايي كه براي بار دوم كانديداي رياست جمهوري شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار تماشاگران گفت: دعا كنيد تا يكي دو ماه آينده از اين گرفتاري ها خلاص  شوم، آنوقت به ورزشگاه مي آيم.
او در پاسخ به اين سئوال كه كاري به اين نداريم كه خاتمي كي مي آيد، مي خواهيم بدانيم رئيس جمهور ايران چه وقت به استاديوم آزادي مي آيد، گفت: اگر رئيس جمهور شوم، براي ديدن بازي تيم ملي به ورزشگاه خواهم آمد. از قول من اين را بنويسيد. و نشريات ورزشي با تيتر درشت از قول رئيس جمهوري چنين نوشتند: خاتمي: براي تيم ملي به استاديوم آزادي مي آيم.
چند روز بعد خاتمي براي دومين بار در انتخابات رياست جمهوري پيروز شد. آنهم درست در روزهايي كه تيم ملي آماده برگزاري حساس ترين مسابقاتش براي راهيابي به جام جهاني مي شد. تيمي كه قرار بود با مربيگري بلاژ دوست داشتني براي سومين بار روياي رسيدن به جام جهاني را عينيت ببخشد.
روزي كه مسابقه حساس ايران و عربستان در آزادي برگزار شد، شايعاتي مبني بر حضور خاتمي در استاديوم به گوش رسيد. شايعاتي كه هيچ منبع رسمي حاضر به تاييدش نشد. ايران، عربستان را در تهران له كرد و خاتمي هم به ورزشگاه نيامد.
روند حاكم بر بازي هاي بعدي تيم ملي هم طوري بود كه به نظر مي رسيد راه صعود به جام جهاني هموار شده، ولي باز هم خبري از خاتمي نبود. بعد از آن شب تلخ منامه، به نظر مي رسيد كه بار ديگر بايد به اميد معجزه بنشينيم. معجزه اي كه يك بار در 8 آذر 1376 رخ داده بود و طبع احساساتي ما ايراني ها نامش را حماسه گذاشت. بار ديگر بازي پلي آف و اين بار رقيبي كه قدرتر از استراليا بود. باز هم ايران بايد با گلچيني از بهترين بازيكنان ليگ برتر انگلستان بازي مي كرد. اين بار برعكس دور قبل، بازي اول ميهمان بوديم و در صورت كسب نتيجه مطلوب مي توانستيم جشن صعود را در آزادي برگزار كنيم.
در روزهايي كه تيم ملي آماده بازي با ايرلند مي شد، بار ديگر شايعه حضور خاتمي در استاديوم قوت گرفت. بازي تيم ايران در خاك ايرلند مفهوم واقعي حماسه را معنا بخشيد. هر چند نتيجه كار كمي  نااميد كننده بود. در روزي به ايرلند دو به صفر باختيم كه يك سر و گردن از آنها بالاتر بوديم. ايرلندي هاي خوش شانس و موقعيت شناس از تنها موقعيت هايشان گل ساختند. آنهم در حالي كه در كل بازي، برتري ايران بر ايرلندي هاي مغرور كاملا محسوس بود. اگر علي كريمي در يكي از مصاف هاي تك به تك اش از پس گيون برمي آمد آنوقت همه چيز معنايي ديگر مي يافت. آن روز علي دايي مشابه پاسي را كه چهار سال قبل در بازي با استراليا به خداداد داده بود، به كريمي داد، اما ظاهرا كريمي فاقد جادوي خداداد بود تا در روزي كه فوق العاده بازي كرديم، دست خالي از ميدان بيرون بياييم. با اين همه، بازي قدرتمندانه ايران باعث شده بود تا هنوز روزنه هاي اميد بسته نشود. حضور خاتمي در آزادي در روزي كه قرار بود آخرين مسافر جام جهاني ژاپن و كره مشخص شود، مي توانست يك امتياز روحي - رواني به حساب آيد. شايعات، اين بار چنان قوت گرفت كه خيلي ها آن را باور كردند. در روزي كه تماشاگران هم از اواسط بازي به تيم كشورشان پشت كردند، خاتمي به ورزشگاه نيامد. از آن بازي بيش از هر چيز اشك هاي يحيي گل محمدي در خاطره ها ثبت شده است. بازيكني كه در دقيقه 90 طلسم دو سال شكست نخوردن تيم ملي ايرلند را شكست. ما ايرلند را يك به صفر شكست داديم تا حذفمان از جام جهاني كاملا آبرومندانه باشد.
بعدها گفته شد كه خاتمي در آن روز، جايي در نزديكي آزادي بوده تا در صورت صعود تيم ملي به جام جهاني به ورزشگاه بيايد. هر چند اين مسئله هيچگاه تاييد هم نشد.
ايران به جام جهاني نرفت و حضور رئيس جمهوري در آزادي هم به فراموشي سپرده شد.
چهار سال، به سرعت سپري شد و بار ديگر تب رسيدن به جام جهاني همه گير شد. اين بار 70 ميليون ايراني آمال و آرزوهايشان را در تيمي جست و جو مي كردند كه هر چند به مانند تيم بلاژ زيبا بازي نمي كرد، ولي در عوض بهتر نتيجه مي گرفت. اينكه بيشتر فوتبال دوستان تفكرات محافظه كارانه دستيار سابق بلاژويچ و سر مربي امروز تيم ملي را نمي پسنديدند، چندان مهم نبود. مهم اين بود كه تيم برانكو خوب نتيجه مي گرفت. نتايجي كه باعث شد صعود به جام جهاني راحت تر از هميشه به نظر برسد.
اين بار بدون اينكه نيازي به معجزه يا حماسه (نامش را هر چه مي خواهيد بگذاريد) باشد، قرار بود مثل بچه آدم به جام جهاني برويم.
حتي تكرار نتيجه ديداررفت با بحرين هم براي رسيدن به جام جهاني كفايت مي كرد و اين چيزي بود كه كاملا از تيم برانكو برمي آمد. هر چند ديدار با بحرين براي ايراني ها معنايي ديگر داشت. خود برانكو هم در آن شب تلخ  منامه روي نيمكت ايران حضور داشت و مي دانست كه اين بار همه از او انتظار له كردن تيمي را دارند كه چهار سال پيش ما را تحقير كرده بود. در شرايطي كه صعود ايران به جام جهاني حتمي به نظر مي رسيد، بار ديگر شايع شد كه خاتمي در آزادي حضور خواهد يافت.
درست در زماني كه سرود ملي بحرين پخش مي شد (و در ميان سر و صداي تماشاگران ايراني تقريبا چيزي از آن به گوش نمي رسيد)، خاتمي با آن رداي سفيد معروفش وارد ورزشگاه شد. وقتي تصوير رئيس جمهوري بر اسكوربورد نقش بست، تماشاگران همان واكنشي را نشان دادند كه انتظارش مي رفت. حضور رئيس جمهوري در ورزشگاه با هر متر و معياري روحيه بخش محسوب مي شد. حضور خاتمي در يكي از تمرينات تيم ملي در هفته گذشته و عكس يادگاري انداختن با بازيكنان را خيلي ها مقدمه آمدن او به ورزشگاه دانسته بودند و حالا اين اتفاق رخ داده بود.
خاتمي به محض ورود، به گوشه هاي خالي استاديوم اشاره كرد. ايران برخلاف بازي هاي گذشته اش، مسابقه را پرشور و آتشين آغاز كرد. در لحظات پر هيجان بازي، آرامش خاتمي قابل توجه بود.
در نيمه اول تصوير خاتمي در حالي كه محمد دادكان با او در حال صحبت بود، چند بار روي اسكوربورد آمد.
نيمه دوم آغاز شد و ايران خيلي زود به گل رسيد. سانتر زيباي فريدون زندي با ضربه سر محمد نصرتي مدافع پيش تاخته ايران تور دروازه بحرين را لرزاند. در حالي كه شادي زدن گل صعود كل آزادي را به هوا برده بود، خاتمي احتمالا تنها كسي بود كه در ورزشگاه از جايش تكان نخورد. او با همان لبخند هميشگي اش به كف زدن بسنده كرد.
وقتي پس از يكي از حملات خطرناك بحرين، دوربين روي چهره نگران خاتمي رفت، دانستيم كه او هم به اندازه ما در هيجان بازي غرق شده است؛ هيجاني كه البته برانكو مثل هميشه نشان داد در كشتنش استاد است. در روزي كه براحتي و با تحمل كمترين استرس به جام جهاني رفتيم، چهره رئيس جمهوري را در حالي كه آرامشش را در حضور ديگران حفظ مي كرد،  به خاطر سپرديم؛ تصوير رئيس جمهوري كه در آخرين ماه هاي كارش سرانجام به وعده  ديرينه اش عمل كرد و به ورزشگاه يكصد هزار نفري آمد.

پيشخوان
004797.jpg
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست از اعلام جزئيات اشتباهات امنيتي دولت آمريكا پيش از وقوع حادثه 11سپتامبر از سوي FBI خبر داد.
اين روزنامه همچنين در يكي از خبرهاي خود با بررسي طرح بازسازي ارتش عراق، آن را ماموريتي بسيار دشوار خوانده است.
004794.jpg
يو.اس.اي تودي
روزنامه يو.اس.اي تودي، تيتر اول خودرا به مسائل اقتصادي در ايالات متحده آمريكا اختصاص داده و نوشته است: دولت هاي فدرال از وضعيت اقتصادي حاكم بر ايالات متحده نگراني ندارند.
اين روزنامه عكس جالبي از آرنولد شوارتزينگر، فرماندار جمهوريخواه كاليفرنيا را نيز براي خبر دوم خود به چاپ رسانده است.

ذهن زيبا
تمام پيشرفت هاي عالمگير خود را مديون تفكر منظم و يادداشت برداري دقيق هستم.
اديسون

مردي كه فكر نو دارد مادام كه فكرش به ثمر نرسيده است آرام و قرار ندارد.
مارك تواين

اگر موضع داشته باشي، موضوعي براي گفتن خواهي داشت.
شاعر مرحوم محمدرضا آغاسي

فكر نو بسيار ظريف و حساس است، با يك ريشخند كوچك مي ميرد و كنايه اي كوچك آن را به سختي مجروح مي كند.
هربرت اسپنسر

شبكه
پس از صعود تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني، برنامه نود امشب به بررسي بازي ايران و بحرين اختصاص خواهد داشت و به احتمال فراوان برانكو به همراه چلنگر در اين برنامه حاضر خواهند شد. اما امروز برنامه هاي تبليغاتي نامزدهاي رياست جمهوري نيز همانند روزهاي گذشته از شبكه هاي مختلف پخش خواهند شد.
امروز ساعت 11:15 فيلم توليدي محمدباقر قاليباف به كارگرداني احمدرضا درويش از شبكه خبر پخش خواهد شد و ساعت 18:30 نيز فيلم توليدي محسن مهرعليزاده ساخته محرم زينال زاده از همين شبكه روي آنتن خواهد رفت.ساعت 19:45 نيز فيلم محسن رضايي ساخته حسين قاسمي جامي از شبكه يك پخش مي شود و ساعت 21:45 مي توانيد شاهد فيلم مصطفي معين به كارگرداني سعيد ابراهيمي فر از همين شبكه باشيد.
ساعت 18 نيز محمدباقر قاليباف در شبكه 2 به بيان ديدگاه هايش خواهد پرداخت. ساعت 19 نيز اكبر هاشمي رفسنجاني در شبكه 4 حاضر خواهد شد. ساعت 21 علي لاريجاني در شبكه تهران به سئوالات شهروندان تهراني پاسخ خواهد گفت. در گفت وگوي ويژه خبري شبكه۲ نيز مهدي كروبي حضور خواهد يافت و به سئوالات پاسخ خواهد داد.ساعت 23:30 نيز محمود احمدي نژاد در شبكه 3 به سئوالات مردم پاسخ خواهد گفت، اما امشب حدود ساعت 22:30 قسمت جديد مجموعه ايراني مشق عشق از شبكه اول پخش خواهد شد.

ديدني ها
نمايشگاه عكس مريم افتخاري فرد در كاخ نياوران برپا شد. گالري عكس هاي افتخاري فرد، اولين مجموعه عكس از منطقه طالقان است. اين نماشگاه تا 26 خرداد ماه داير است و علاقه مندان مي توانند از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر به ديدن اين گالري بروند.
طالقان سرزمين كهن من در تالار آبي كاخ نياوران قرار دارد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |