دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۳
ماجراي اين تلخ شيرين
000705.jpg
فهيمه خضر حيدري
اولين شركتي كه قهوه فوري را راهي بازار جهاني كرد، Nestle بود. با ورود بسته هاي Nestle Coffee به ايران، اصطلاح نسكافه ميان مردم رواج يافت به اين ترتيب نسكافه به نوعي اختراع قهوه نوشان ايراني به حساب مي آيد
از روزي كه ملت هاي اروپايي با طعم تلخ و عطر خوش قهوه آشنا شدند تا امروز، همواره جر و بحث هاي بي پاياني ميان مردم فرانسه، ايتاليا، اتريش، مجارستان، لهستان و يونان درباره اين نوشيدني و بر سر اينكه چه قومي قهوه را زودتر كشف كرد و چه كساني مي توانند يك فنجان قهوه را بهتر درست كنند، جريان داشته است. البته ايرانيان معمولا در اين بحث شركت نداشته و تمايل چنداني به قهوه نشان ندادند. در قهوه خانه هاي ايراني چاي به سرعت جاي قهوه را گرفت و از قهوه چيزي به جز نام قهوه خانه باقي نماند، به طوري كه صرفنظر از اقليت هاي ارمني و آسوري تا سالها رسم نوشيدن قهوه در خانه هاي ايراني تقريبا به مجالس سوگواري منحصر شد كه آنهم تقليد ناقصي از قهوه عربي بود. البته در اين ميان قهوه موسوم به قجري نيز جاي خاص خود را در فرهنگ ايراني باز كرد. امروز البته قهوه اقبال عمومي بيشتري در ميان ما يافته است و گذشته از قهوه ترك كه بسياري از ما به خاطر فال قهوه، نوشيدن آن را از هم ميهنان ارمني خود آموخته ايم، اشكال گوناگون قهوه اروپايي، قهوه فرانسه، شير قهوه، اسپرسو، كاپوچينو، قهوه فوري و كافه گلاسه نيز طرفداران فراوان پيدا كرده و به دنبال آن كافي شاپ ها و قهوه سراها در شهرهاي بزرگ پر شد از علاقه مندان به نوشيدن انواع قهوه.
كاشفان قهوه!
قهوه خشك، صورت برشته و ساييده ميوه لوبيامانند درختي است كه در اصل بومي مناطق استوايي آفريقا بوده است. گويا بوميان آفريقا از روزگار قديم دانه هاي برشته قهوه را مي جويده و مي خورده اند.
نخستين بار در قرن چهاردهم ميلادي، بازرگانان عرب، قهوه را از سواحل شرقي آفريقا به يمن بردند و از آن زمان به بعد يمن به مركز صدور اين كالاي نوظهور تبديل شد. شهرهاي بزرگ خاورميانه، دمشق، شام، حلب، بغداد و كم كم قاهره و استانبول، اولين مشتريان قهوه بودند. يك قرن بعد ديگر نوشيدن قهوه جزو عادت هاي ثابت اعيان تركيه عثماني شد، به طوري كه در سال 1669، وقتي سليمان آقا، سفير سلطان عثماني به دربار لويي چهاردهم مي رود، ديگر نمي تواند بدون قهوه سفر كند! سليمان آقا به پاريس رفت و در منزل شخصي خود اقامت كرد و به اين ترتيب رجال و خانم هاي دربار فرانسه در منزل سفير سلطان عثماني، براي نخستين بار با راه و رسم نوشيدن قهوه آشنا شدند و ظاهرا اين نوشيدني تلخ آنقدر به مذاقشان شيرين آمد كه چندي بعد شروع كردند به وارد كردن قهوه از خاورميانه به پاريس. علاوه بر اين، جنگ هاي مكرر قرن 16 و 17 ميلادي نيز در رواج قهوه موثر واقع شد. سربازان ترك در جنگ هايي كه ميان امپراتوري عثماني و امپراتوري اتريش و مجارستان جريان داشت، نوشيدن قهوه را به قلمرو هابسبورگ و سپس آلمان و ايتاليا نيز سرايت دادند. به اين ترتيب كم كم قهوه از حالت گياهي بومي و ناشناس به نوشيدني همه گير و مشهور تبديل شد. نخستين قهوه خانه يا كافه اروپا هم در اوايل قرن هفدهم در بندر ونيز كه پايگاه ورود قهوه به اروپا بوده است، باز شد. بعدها هلندي ها و انگليسي ها نهال قهوه را به مستعمرات خود بردند و كشت و پرورش قهوه را در مزارع وسيعي در هندوستان، سيلان و جاوه آغاز كردند. نوشيدن قهوه از همين كشورها اندك اندك به آمريكاي مركزي و جنوبي هم گسترش يافت تا امروز كه بيشترين مقدار قهوه در آمريكاي جنوبي توليد مي شود و بزرگترين مصرف كننده آن، آمريكاي شمالي است.
درخت قهوه
درخت قهوه برگ هايي هميشه سبز و زيبا دارد، گياهي از تيره Coffee كه بيشتر از يك سوم مردم جهان هر روز آن را به عنوان يك نوشيدني محبوب مي نوشند. واژه قهوه برگرفته از زبان عربي و به معناي تحريك كننده و زائل كننده اشتهاست. درخت قهوه بين هفت تا 10 متر بلندي دارد و در هواي گرم و مرطوب رشد مي كند. عطر گل هاي كوچك و سفيد اين درخت بي شباهت به بوي خوش گل ياسمن نيست. بهترين و مرغوب ترين قهوه كه طعم و عطر منحصر به فردي دارد از بوته اي به نام Arabica در برزيل به دست مي آيد. تانزانيا و اتيوپي نيز دو كشور مهم توليدكننده قهوه هستند كه محصول آنها بو و مزه مخصوصي دارد. در ايران حدود هزار سال پيش، حكيم ابوعلي سينا در كتاب خود، شرح جامعي از خواص قهوه داده است. امروز بر اساس آمارهاي به دست آمده، حدود 89 درصد از مردم جهان قهوه و چاي يا هر دو آنها را مصرف مي كنند و حدود 30 درصد از مردم دنيا قهوه را به هر نوشيدني گرم ديگر ترجيح مي دهند.
نوشيدني مضر يا مفيد؟
كافئين موجود در قهوه در طولاني مدت و بر اثر استفاده بي رويه مي تواند اعتيادآور و مضر باشد، اما چون اين نوع اعتياد زيان آور نيست، مصرف آن در ميان مردم همچنان رواج دارد. كافئين در طول روز به شكل هاي گوناگون از راه نوشيدن انواع نوشابه هاي گازدار، شكلات ها و قهوه وارد بدن مي شود. كافئين موجود در يك فنجان قهوه حدود 150 سي سي است. قهوه اي كه با آب جوش قطره اي تهيه مي شود، 60 تا 180 ميلي گرم كافئين دارد. قهوه ترك داراي 40 تا 170 ميلي گرم كافئين و ميانگين 100 ميلي گرم است. نسكافه فرانسوي (قهوه آماده) داراي 30 تا 120 ميلي گرم كافئين و ميانگين كافئين 75 ميلي گرم است. نسكافه فرانسوي بدون كافئين داراي يك تا پنج ميلي گرم كافئين است. امروز پژوهشگران درباره كافئين موجود در قهوه، نظريات مختلف و گاهي حتي متضاد ابراز مي كنند. گروهي از پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند كه قهوه موجب پيدايش سرطان در انسان مي شود و گروهي نيز معتقدند كه كافئين باعث تحريك بيماران رواني مي شود. اما در 1998 يك نشريه پزشكي مدعي شد كه بر اساس آزمايش هاي انجام شده، قهوه با تحت تاثير قرار دادن سلول هاي سرطاني، باعث توقف رشد اين سلول ها مي شود و علاوه بر اين بر تيزهوشي و آرامش نوشندگان نيز مي افزايد.
به نظر مي رسد بهترين و مطمئن ترين راه، رعايت حد اعتدال در مصرف اين نوشيدني بحث برانگيز و دلپذير باشد. افرادي كه از بالا بودن فشار خون يا بيماري تپش قلبي رنج مي برند و همچنين خانم هاي باردار، بهتر است در مصرف قهوه زياده روي نكنند.
قهوه هاي فوري
قهوه را به دو صورت درست مي كنند؛ با دُرد يا صاف نشده و بي درد يا صاف شده. قهوه عربي و قهوه ترك را با درد درست مي كنند. قهوه عربي، سياهرنگ و تلخ است، اما قهوه ترك، رنگي ترش و مزه اي متمايل به شيريني دارد. اروپاييان اما معمولا درد قهوه را از آب آن جدا مي كنند. به همين خاطر قهوه اروپايي هميشه درشت تر از قهوه عربي و ترك سائيده مي شود. قهوه برخلاف چاي نياز به دم كردن ندارد، چراكه ماده عطري، رنگي و موثر آن به محض تماس با آب جوش آزاد مي شود. در نيمه دوم قرن بيستم، انواع قهوه فوري (instand coffee) نيز در بازار اروپا و آمريكا عرضه شد. اين قهوه در واقع شيره تبخير شده قهوه صاف و عصاره دانه قهوه است كه نيازي به قهوه جوش ندارد و با حل كردن كمي از آن در يك فنجان آب جوش، قهوه آماده به دست مي آيد. اين نوع قهوه در آغاز مخالفان جدي در ميان طرفداران قهوه داشت، چراكه قهوه نوشان حرفه اي معتقد بودند طعم و عطر واقعي اين نوشيدني در بسته بندي هاي قهوه فوري از دست مي رود، اما امروز با پيشرفت فن آوري توليد قهوه فوري، ديگر فاصله ميان كيفيت اين دو نوع قهوه به كلي از ميان رفته و حتي قهوه فوري طرفداران بيشتري پيدا كرده است، چراكه اين نوع قهوه معمولا پس از سايش، پروسه توليد را طي مي كند و در حقيقت به نوعي پرورده و خوش طعم مي شود.
اولين شركتي كه قهوه فوري را راهي بازار جهاني قهوه كرد، شركت معروف Nestle بود. با ورود بسته هاي Nestle Coffee به ايران، اصطلاح نسكافه نيز ميان علاقه مندان به نوشيدن قهوه رواج يافت. به اين ترتيب اصطلاح نسكافه به نوعي اختراع ايرانيان قهوه نوش به حساب مي آيد.
هر كيلو قهوه آماده يا فوري بين 25 تا 30 هزار تومان به فروش مي رسد، اما بسته بندي هاي كوچك در وزن هاي مختلف هم در بازار وجود دارد كه هريك قيمت خاص خود را دارند. معروف ترين قهوه هاي آماده كه معمولا در بسته هاي 20 گرمي و با نام كلي۱ 33in1 به فروش مي رسد Eagel Ring، Coffee Ring، Super Coffee mix original و Gold Eagel هستند كه از 100 تا 200 و گاه 250 تومان به فروش مي رسند، اما قيمت قهوه فرانسه و ترك ايراني در بازار كيلويي 4 هزار تومان و انواع خارجي آن از 12 هزار تا 30 هزار تومان متغير است. قهوه سائيده شده كه معمولا آب جوش از آن مي گذرانند و صافش مي كنند، نمي تواند حداكثر كيفيت را داشته باشد. درواقع اين قهوه همان كيفيت طبيعي را دارد، اما كيفيت قهوه هاي فوري قابل تغيير است و مي تواند بسيار متغير باشد. قهوه فوري، حاصل پيشرفت تكنولوژي در زمينه تهيه انواع قهوه است و اغلب طعم و بوي بسيار مطبوعي دارد.
همه قهوه هايي كه مي نوشيم!
انواع قهوه بر اساس نوع مصرف و مقدار سايش و تركيبات آن متغير است. قهوه ترك، قهوه اسپرسو،
قهوه عربي، قهوه فرانسه، كاپوچينو، موكا، فراپه و ... انواع مشهور اين نوشيدني هستند. قهوه ترك را در قهوه جوش و در تركيه غالبا سر ميز، روي چراغ الكلي هاي كوچك و ظريف طي مراسم جالبي درست مي كنند. قهوه اسپرسو نيز كه نخستين بار در ايتاليا تهيه شد، معمولا در فنجان هاي كوچك پيش از ظهر يا بعد از ناهار نوشيده مي شود.
تلخي قهوه عربي بسيار بيشتر از ساير انواع قهوه هاست و رنگ آنهم به سياهي مي زند، اما آنچه در ميان مردم ما به عنوان قهوه فرانسه معروف است، در واقع قهوه ساده اي است كه با ريختن آب جوش روي قهوه سائيده و صاف كردن آن پس از چند لحظه به دست مي آيد و در فنجان هاي نسبتا بزرگ با شير يا بدون شير، شيرين يا تلخ نوشيده مي شود. قهوه فرانسه خشك به درشتي شكر و به رنگ قهوه اي سير است. كاپوچينو هم نوعي شير قهوه ايتاليايي است. كاپوچين، نام فرقه اي از راهبان كاتوليك است كه معمولا چهره اي رنگ پريده دارند و كلاهي سياه به سر مي گذارند. فنجان قهوه كاپوچينو با آن همه كف شير و گرد كاكائو و دارچين، ظاهرا به نظر ايتاليايي ها شبيه قيافه راهبان كاپوچين بوده است!
آنچه مسلم است، قهوه گياه مفيدي است. هم نوشيدني مطبوعي از آن به دست مي آيد و هم از تفاله آن مي توان استفاده كرد. تفاله قهوه براي گرفتن بوي زهم و ساير بوهاي نامطبوع دست بسيار موثر است. از اين تفاله براي رنگ كردن مو هم مي توان استفاده كرد.

كاهش سهم فرش ايران در بازار جهاني
000693.jpg
حداقل 50 درصد كارگاه هاي قاليباقي استان خراسان طي 10 سال گذشته تعطيل شده اند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالله احراري ، سرپرست فرش سازمان بازرگاني خراسان بزرگ گفت: رقم صادرات فرش خراسان بزرگ هر ساله بين 50 تا 75 ميليون دلار است و در حال حاضر 25 درصد صادرات فرش كشور از خراسان صورت مي گيرد كه پيش بيني برنامه سوم توسعه بسيار فراتر از آن بوده است.
وي اظهار داشت: عمده ترين صادرات فرش خراسان به اتحاديه اروپا، آمريكا و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس صورت مي گيرد.
احراري سهم ايران در تجارت جهاني فرش در يك دهه گذشته را با كاهش 17 درصدي مواجه خواند و گفت: در سال 73 ايران 52 درصد از سهم تجارت جهاني فرش را در اختيار داشت كه اين رقم در سال 83 به 17درصد كاهش يافته و صادرات فرش كل كشور در سال گذشته 470 ميليون دلار است.
وي دلايلي چون نوسانات شديد انرژي و كم شدن نرخ ريالي در برابر دلار طي سالهاي 70 تا۷۴ را به عنوان دلايل اصلي كاهش تجارت جهاني فرش خواند: از سال 74 به بعد اجبار صادركننده به پيمان ارزي موجب افت شديد صادرات فرش شده و تنش هاي سياسي همچون مسائل انرژي هسته اي و محاصره اقتصادي آمريكا عليه ايران، نبود مديريت مناسب، افت كيفيت فرش از لحاظ مواد اوليه، طرح ونقشه، عدم نظارت بر توليد و اطلاع رساني به بافنده در زمينه نياز بازار و فقرمالي بافنده ها از دلايل عمده كاهش صادرات فرش بوده است. احراري توليد بي رويه فرش ماشيني را عاملي تاثيرگذار بر ركود بازار فرش دستباف دانست و گفت:  در حال حاضر سالانه سرانه توليد فرش ماشيني دو متر مربع بوده كه بسيار مازاد بر نياز است.
وي افزود: فرش ماشيني با يك دهم اشتغالزايي فرش دستباف و ارزبري بيشتر، از حمايت هاي دولت برخوردار است. وي به استعمار توليدكنندگان فرش دستي اشاره كرد و اظهار داشت: درآمدهاي حاصله از اين بخش عادلانه توزيع نمي شود و بيشترين درآمد نصيب تاجر و فروشنده و كمترين درآمد نصيب توليدكننده است.

بازار
000678.jpg
سوخت مصرفي غيراستاندارد
پس از سالها مصرف بنزين بدون سرب، يك كارشناس حمل و نقل گفته است كه در حال حاضر سوخت مصرفي خودروها در كشور غيراستاندارد است كه اين امر به تنهايي موجب افزايش مصرف تا حدود 12 درصد شده است.
به گزارش فارس، محمد صرافين گفت: آنچه كه از سوي سازمان هاي متولي درخصوص ميزان مصرف سوخت خودروهاي داخل كشور مطرح مي شود، به دليل آنكه تمامي شاخص هاي محيطي و فردي را در محاسبات خود لحاظ نمي كنند، با استانداردهاي معين ميزان مصرف سوخت جهاني مطابقت ندارد.
وي افزود: به همين دليل، اعلام مصرف سوخت خودروهاي داخلي از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، مطابق استانداردهاي جهاني نيست ومردم و مسئولان را به اشتباه مي اندازد.
وي تصريح كرد: روش هاي آزمون اين سازمان تركيبي از دو يا چند استاندارد و قدري مسائل تجربي است كه چنين تركيبي به طور قطع جنبه استاندارد جهاني نخواهد داشت.
صرافين با اشاره به اينكه مصرف سوخت ارتباط مستقيمي با تنظيم و پايداري موتور، اكتان بنزين، كيفيت جاده ها و ترافيك شهري، كيفيت رانندگي، ارتفاع از سطح دريا و رطوبت هوا دارد،  افزود: به دليل ترافيك سنگين شهري و توقف هاي طولاني، بخش اعظم سوخت خودروها در حال سكون و نه تردد، مصرف مي شود كه اين امر بر افزايش مصرف سوخت تاثير بسزايي دارد.
با چنين اظهارنظري بايد در انتظار واكنش وزارت نفت و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت بود، چرا كه به اصطلاح توپ در زمين آنهاست.
000681.jpg
۶۴ هزار تن واردات غلات به ايران
خبرگزاري مهر از گزارش ساليانه مركز آمار وزارت كشاورزي آمريكا خبر داد. اين گزارش حاكي است كه آمريكا همچنان از بزرگترين صادركنندگان غلات به كشورهاي مختلف است. اين كشور در سال 2004 مجموعا 32 ميليون تن غلات صادر كرده است. ايران نيز از مشتريان غلات آمريكا بوده و بيش از 64 هزار تن غلات از اين كشور وارد كرده است.
ژاپن، مكزيك، تايوان، كره جنوبي، مصر، كانادا، كلمبيا، الجزاير، اسرائيل و جمهوري دومينيكن به ترتيب 10 كشور عمده خريدار غلات آمريكا بوده اند.
گرچه توليد گندم در ايران از مرز خودكفايي گذشته است، اما هنوز براي ساير غلات بايد به واردات متكي بود تا مردم در مضيقه نمانند.
000747.jpg
۵۰۰ هزار تومان براي زنان سرپرست خانوار
ايسنا- زنان روستايي سرپرست خانوار با هدف اشتغالزايي، وام 500 هزار توماني دريافت مي كنند.
فاطمه تهراني مديرعامل صندوق زنان بانك كشاورزي در آخرين جلسه كار گروه بانوان و جوانان خراسان رضوي گفت:  بانك كشاورزي با هدف حمايت از زنان سرپرست خانوار روستايي و به منظور فراهم كردن امكانات لازم براي اشتغال مولد آنها ،طرحي با عنوان زينب كبري(س) را به اجرا درآورده است.
او سپس به توضيح ويژگي هاي اين طرح پرداخت: اختصاص اعتبار مورد نياز براي ايجاد شغل هاي مناسب براي زنان سرپرست خانوار، بازپرداخت وام از محل فروش توليدات طرح و پذيرفتن تسهيلات زنجيره اي زنان، از جمله ويژگي هاي وام قرض الحسنه به زنان سرپرست خانوار روستايي است.
به گفته تهراني سقف تسهيلات پرداختي 500 هزار تومان به صورت قرض الحسنه با كارمزد 4 درصد و سقف بازپرداخت تسهيلات، 5 ساله بوده و زمان پرداخت تسهيلات به نوع توليدات، موعد فروش و زمان دريافت بهاي آن بستگي دارد.
000687.jpg
ثبات قيمت سيم كارت
چند روزي است كه قيمت سيم كارت تلفن همراه در بازار، ثابت مانده است. اين در حالي است كه 14 اولويت جديد و سيم كارت هاي اعتباري به متقاضيان واگذار شده است.
به گزارش فارس، همواره پس از آغاز واگذاري جديد، بازار سيم كارت واكنش نشان داده و قيمت ها كاهش مي يافت، اما اين بار كاهش نيافتن قيمت ها تا حدودي تعجب برانگيز بود.
بنابر اين گزارش، قيمت فروش سيم كارت صفر تلفن همراه با كد پنج در بازار 820 هزار تومان و قيمت فروش سيم كارت كاركرده با همين كد، 780 هزار تومان بود. همچنين سيم كارت صفر تلفن همراه با كد دو در بازار 860 هزار تومان و سيم كارت كاركرده تلفن همراه با همين كد، 830 هزار تومان به فروش رسيد.
پيش بيني مي شود پس از فروكش كردن تب و تاب انتخابات، وضعيت بازار روند طبيعي خود را از سرگيرد.

زاويه ديگر
گل هاي محمدي در ديگ هاي جوشان
زينب اسماعيلي - همه چيز در يك كارگاه كوچك خلاصه مي شود؛ كارگاه هاي 10 تا۱۲متري. ظرفي براي گل، لوله انتقال آب و بخار و مخزن گلاب. ظرف هاي مسي بزرگ در داخل آب از قانون تبخير تبعيت مي كند و عطر مست كننده گلاب بعد از چندساعت در فضا مي پيچد.
بيرون كارگاه و نزديك منبع حرارتي كارگاه، گرماي هوا بيشتر مي شود. اغلب حرارت با درجه متوسط به زير ظرف ها مي تابد، هرچه شعله زير ديگ ملايم تر باشد، گلاب به دست آمده كيفيت بهتري خواهد داشت.
اين همه فرآيند ايجاد آن عطر بهشتي است. اگرچه زحمت باغبان، آوازخواني لاي گلهاي سرخ و صورتي محمدي، آوازهاي بلبل و همنوايي با گل ها و تيغ هايي كه دست باغبان و فرزندانش را مي نوازد نيز در اين مجموعه جاي مي گيرد.كاشان از شهرهايي است كه گلابش در همه دنيا معروف است و از آن معروف تر گلاب قمصر و نياسر مشهد نيز در تهيه گلاب البته در شكل صنعتي فعال است.
فصل گلاب گيري، ارديبهشت ماه است و در اين فصل بيشترين مسافرها راهي كاشان مي شوند.
عليرضا علوي زاده قمصري كه در اين حرفه فعال است. مي گويد: ديگ مسي بهتر از آلومينيوم است. مس را با قلع هر ساله سفيد مي كنيم زيرا مس از سال قبل قرمز شده و براي بدن ضرر دارد. 60 تا۷۰ليتر آب را همراه با۱۰كيلو گل حرارت مي دهيم. هرچه مقدار گل بيشتر باشد، گلاب بهتري عمل مي آيد. در ديگ را بسته و دولوله كه به آن تقطير مي گويند را در آن ديگ به پارچي مسي كه داخل حوض آب يخ است وصل مي كنيم. همراه با حرارت دادن آب و گلاب، بخاري  حاصل مي شود كه از لوله هاي تقطير به سمت پارچ سرازير مي شود. آب حوضي كه پارچ، درون آن قرار دارد بايد سرد باشد تا بخار به محض ورود به پارچ به مايع تبديل شود. محل اتصال لوله و پارچ را با پارچه هاي انبوه مي بنديم تا بخار از داخل لوله خارج نشود.
اگر بخار از داخل پارچ خارج شود، به اين معني است كه پارچ مسي 40ليتري پر شده و بايد در ديگ را برداريم و بن گل يا تفاله باقيمانده از گل را بيرون آورده و كار را دوباره شروع كنيم. بن گل را خشك مي كنيم و به جاي كود استفاده مي كنيم. بعضي مواقع پس از خشك شدن به جاي غذاي حيوانات نيز استفاده مي شود.براي تشخيص گلاب خوب بايد  آن را مزه مزه كرد. گلابي كه تلخ باشد و پس از سرد شدن رويش چربي ببندد و عطر خوبي داشته باشد، بهترين گلاب است. گلاب گيري تا پايان خرداد ادامه دارد، البته هرچه هوا گرم تر باشد، گلاب گيري زودتر شروع مي شود.اكنون فصل فروش گلاب است. گلاب هم مثل همه كالاهاي ديگر از منبع توليد تا شهرهاي توزيع، قيمت هاي متفاوتي پيدا مي كند.اما مشتري روشن تر از تفاوت قيمت، تفاوت كيفيت را درك مي كند.وقتي مي خواهي گلاب را در كارگاه خريداري كني مي پرسند كه گلاب را براي چه مصرفي مي خواهي چرا كه نوع مصرف با كيفيت گلاب ارتباط دارد. در كارگاه ها، گلاب با بطري هاي بزرگ 20ليتري وجود دارد كه در شيشه هاي يك تا دو ليتري و بيشتر براي مشتري مي ريزند. در برزك (يكي از روستاهاي اطراف كاشان) هر ليتر گلاب بين۷۰۰ تا۸۰۰ تومان فروخته مي شود.
ته مزه گلاب، تلخ و با طعم بكري است كه تنها در چنين جايي مي توان به آن دست يافت.
كارشناس يك شركت قيمت هاي گلاب را اينگونه تشريح مي كند:
گلاب با اسانس 12 در بطري 450 سي سي به قيمت 750تومان
گلاب با اسانس 25 در بطري 450سي سي به قيمت 1500 تومان.
گلاب با اسانس 35به نام گلاب استثنايي در بطري 300 سي سي به قيمت 1600 تومان.
كارشناس گلاب نادر مي گويد كه هرچه اسانس گلاب بالاتر باشد يعني رنگ، بو و غلظت بيشتري دارد، به عبارت ديگر بايد با چندين برابر آب مخلوط شود تا به درجه معمولي گلاب برسد.
غير از گلاب،در اين كارگاه هاي كوچك گلاب گيري، چيزهاي ديگري هم هست، غنچه گل هاي محمدي كه روي هم كپه شده است.
عرق بيدمشك، عرق نعناع، عرق گردو و هرچه كه مي شود عرق طبي گياهش را گرفت، در همين كارگاه هاي كوچك پيدا مي شود.
اين كارگاه هاي كوچك دنياي عطرهاي بزرگ طبيعي است.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |