دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۳
ايرانيان مقيم خارج از ايران در انتخابات سربلند شدند
صندوق هاي سفيد در پاريس، رم، توكيو
000741.jpg
هجمه مستقيم و همه جانبه به حكومت جمهوري اسلامي ايران توسط شبكه هاي لس آنجلسي و خبرگزاري هاي خارجي، نوعي مقاومت دروني را ميان ايرانيان مقيم خارج پديد آورد
در دو هفته اخير، انتخابات ايران درصدر اخبار جهان قرار گرفت.
بيانيه جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا مبني بر اينكه ايران در اختيار حاكمان نامنتخب است و انتخابات بدون رعايت الزام هاي اساسي دموكراسي انجام مي شود، انگيزه مردم ايران را براي شركت در انتخابات بيشتر كرد.
چه اينكه از ماه ها قبل، گردانندگان كانال هاي تلويزيوني در خارج از كشور با انجام تبليغات گسترده، مردم را به تحريم انتخابات ترغيب و آنها را از رفتن به پاي صندوق هاي راي منع مي كردند.
هجمه مستقيم و همه جانبه به حكومت جمهوري اسلامي ايران توسط شبكه هاي لس آنجلسي و خبرگزاري هاي خارجي، نوعي مقاومت دروني را ميان ايرانيان مقيم خارج پديد آورد تا با انگيزه شكستن امواج منفي، نقش خود را در شكل گيري رويدادهاي سياسي ايران كمرنگ نكنند.
اين رويكرد حتي رايس، وزير امور خارجه آمريكا را چنان عصباني كرده كه او را به يك موضع گيري غيرمنطقي در مورد مردم ايران واداشت.
دور دوم انتخابات رياست جمهوري نيز همانند دور اول، مشاركت حداكثري مردم ايران را به همراه داشت. از ساعات اوليه روز، همان افرادي كه در دور اول راي داده بودند به اتفاق آنهايي كه راي نداده بودند به پاي صندوق هاي راي آمدند، به طوري كه خبرگزاري آسوشيتدپرس با اشاره به حضور گسترده راي دهندگان ايراني در سراسر دنيا از مشاركت حداكثري مردم در انتخابات دور دوم رياست جمهوري خبر داد.
با اين وجود فقط 90 درصد از حوزه هاي انتخابيه در خارج از كشور توانستند تعرفه انتخاباتي دريافت كنند. حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به محروميت 10 درصد از حوزه هاي انتخابيه در خارج يادآور شد: به بيشتر از 90 درصد از حوزه هاي انتخابيه كه مي توانستند خارج از كشور راي دهند، تعرفه فرستاده شد به طوري كه در اروپا و كشورهاي حوزه خليج فارس كه فاصله كمتري با ايران داشتند تعرفه تامين شد، اما در كشورهايي كه فاصله زيادي با ايران داشته و دو پروازه هستند همچون كانادا و آفريقا به علت محدوديت زماني، تعرفه ارسال نشد.
با توجه به اينكه كشورهايي مثل كانادا يكي از پرشمارترين آمار مهاجران ايراني را دارد، بدون ترديد تعداد زيادي از راي دهندگان ايراني مقيم خارج، از شركت در انتخابات محروم شده اند.
قاره اروپا بيشترين آمار ايرانيان را در خود جاي داده است. در كشور فرانسه چهار شعبه راي گيري در شهرهاي پاريس، استراسبورگ، گرونوبل و نيس مستقر شده بود. شعبات راي گيري در فرانسه نسبت به سالهاي قبل افزايش يافته بود. در ايتاليا نيز براي 8 هزار ايراني مقيم دو حوزه اخذ راي در سفارت ايران در شهرهاي رم و ميلان در نظر گرفته شده بود.
بيش از 20 هزار ايراني در شهرهاي مختلف تركيه اقامت دارند كه فقط به صندوق راي در آنكارا، استانبول و ارزروم استقرار يافته بود. بيشتر جمعيت ايرانيان در شهر 15 ميليون نفري استانبول ساكن هستند.
در برن، پايتخت سوئيس اگرچه در دريافت تعرفه انتخاباتي تاخير به وجود آمد، اما اين مشكل در همان ساعات اوليه برطرف شد، لذا سفارت ايران در برن و نمايندگي ايران در ژنو پايگاه راي گيري از ايرانيان مقيم شده بود.
در كشور مجارستان نيز دو صندوق راي گيري مستقر شده بود، يكي در سفارت ايران در بوداپست و ديگري در شهر دبرسن. در كشور اتريش نيز ايرانيان در دو حوزه وين در سفارت ايران و گراتس در شهرداري اين شهر به پاي صندوق ها رفته بودند.
پراگ، پايتخت چك و بخارست، پايتخت روماني به دليل آمار محدود ايرانيان مقيم، هر كدام فقط يك حوزه راي گيري داشتند.
در كشور روسيه نيز براي جمع آوري آراي ايرانيان مقيم، دو شعبه اخذ راي در مسكو مستقر شد. همچنين ايرانيان مقيم آستراخان و استان هاي همجوار در سه كنسولگري ايران براي شركت در انتخابات حاضر شده بودند.
كي يف، پايتخت اوكراين كه اخيرا ميزبان جوانان متقاضي تحصيل و كار بوده است، داراي دو صندوق راي گيري بود. ايرانيان مقيم بلاروس نيز آراي خود را به صندوق مستقر در سفارت جمهوري اسلامي ايران در مينسك انداختند. در كشورهاي خاورميانه و شرق آسيا نيز انتخابات كمي پرشورتر برگزار شده بود. كشورهاي سوريه و لبنان به عنوان ميزبان زائران ايراني، پتانسيل بسيار براي بالا رفتن آراي مردمي دارند. به همين دليل صندوق هاي راي در حرم مطهر حضرت زينب عليهاسلام و حضرت رقيه عليها سلام كه محل تردد انبوه زائران ايراني است، مستقر شده بود. در سفارت ايران در دمشق، مرز زميني باب السلام، زيارتگاه مشهدالنقطه دراستان حلب نيز صندوق هايي استقرار يافته بود تا زائران از شركت در دومين دوره نهمين انتخابات رياست جمهوري جا نمانند.
ستاد اجرايي برگزاري انتخابات در لبنان نيز سه صندوق به شهرهاي بيروت، بعلبك، صور و نبطيه اختصاص داده بود. در شرق آسيا و استراليا نيز صندوق هاي راي استقرار يافته بودند.
در مالزي سه صندوق در شهرهاي كوالالامپور و دانشگاه چند رسانه اي در شهر سايبرجايا مستقر شده بود.
در اندونزي، تايلند، چين، ژاپن و ويتنام نيز هر كدام يك صندوق در سفارت جمهوري اسلامي ايران مستقر شده بود و ايرانيان مقيم اين كشورها فرصت شركت در انتخابات را از دست ندادند.
مشاركت حداكثري چيزي است كه فقط در اثر تعامل دو طرفه بين ملت و حكومت به وجود مي آيد. مشاركت حداكثري چيزي است كه يك حكومت و دولت براي كسب مشروعيت به آن نياز دارد. مشروعيت هر نظام همواره جلوي شماتت هاي بين المللي را مي گيرد، اما واقعيت اين است كه امكان راي دادن و دسترسي به صندوق هاي راي يكي از مهمترين مولفه ها براي ترغيب واجدان شرايط به شركت در انتخابات است.
توجه به خواسته هاي ايرانيان مقيم خارج از كشور يكي از مهمترين عناصر براي تجلي مشروعيت دولت در نظام بين المللي است. لذا بايد دسترسي به صندوق هاي راي را براي ايرانيان در ساير كشورها آسان تر كرد.

محمد رحمانيان به همراه تارتوف در روماني
000723.jpg
گروهي از دانشجويان تئاتر دانشكده هاي مختلف ايراني به سرپرستي دكتر محمود عزيزي و به كارگرداني محمد رحمانيان، دو نمايش درس نوشته اوژن يونسكو و تارتوف نوشته مولير را براي شركت در فستيوال سينايا روماني آماده مي كنند.
هفتمين دوره جشنواره دانشجويي سينايا ويژه ادبيات فرانسه به دو نمايشنامه درس و تارتوف اختصاص خواهد داشت. اين جشنواره تير ماه و با حضور 9 تا 10 گروه نمايشي از كشورهاي گوناگون برگزار مي شود.
در كنار برگزاري اين جشنواره، كارگاه هاي آموزشي و جلسات سخنراني ويژه بررسي ادبيات نمايشي ژاپن برگزار مي شود كه بر اساس آن محمود عزيزي از ايران درباره فرهنگ ژاپن و آئين كابوكي و تئاتر كلاسيك يونان و آثار يونسكو و مولير سخنراني خواهد كرد.
در بخش Work shop نيز هر يك از استادان شركت كننده در مورد سيستم آموزشي تئاتر كشور و نيز سيستم آماده سازي گروه اجرايي شان سخنراني خواهند كرد كه محمد رحمانيان علاوه بر اين يك Work shop اضافه ديگر نيز برگزار خواهد كرد.
رحمانيان گروه خود را كه شامل چهار دانشجو است از ميان دانشجويان دانشگاه آزاد سوره،  سينما تئاتر و تربيت مدرس انتخاب كرده است. وي كه حدود يك ماه است اين نمايش ها را تمرين مي كند، تارتوف را از نمايشنامه اصلي انتخاب و اقتباس كرده و درس را به شيوه تلخيص آماده مي كند.
هر گروه موظف است ظرف مدت 35 دقيقه نمايشنامه هاي نامبرده را تلخيص،  انتخاب يا اقتباس كند. بازيگران اين نمايش ها از ميان حدود 40 نفر انتخاب شده اند. در انتخاب آنها علاوه بر لزوم تسلط بر بدن و بيان، از آنجايي كه بخشي از نمايش تارتوف، عروسكي است، كوشيده شده كساني انتخاب شوند كه در زمينه عروسكي هم تجربه داشته اند.
پس از اعلام فراخوان مركز هنرهاي نمايشي براي شركت در فستيوال سينايا، تعدادي از گروه ها، طرح هاي خود را ارائه دادند كه از ميان آنها طرح رحمانيان برگزيده شد و نيز به دليل تسلط محمود عزيزي به زبان فرانسه و فعاليت وي به عنوان مدير گروه تئاتر دانشكده هنرهاي زيبا، وي به عنوان سرپرست و ناظر اين گروه اجرايي در اين سفر حضور خواهد داشت.
در صورتي كه اين گروه بتواند به عنوان گروه برگزيده انتخاب شود،  سال بعد نيز در فستيوال فيليپين حضور خواهد يافت. آنچه در فستيوال سينايا اهميت دارد اين است كه هر گروه موظف است در كارگاه هاي آموزشي گروه هاي ديگر حضور يابد و بدين ترتيب زمينه مناسبي براي تبادل تجربيات فراهم مي شود.
اين سومين حضور ايران در فستيوال سينايا است. پيش از اين رحمانيان نمايش هاي مرغ دريايي چخوف و فونته اووخونا را در پنجمين دوره و امير دژاكام نمايش هاي د ايره گچي قفقازي و عروسي خون  را در ششمين دوره اين جشنواره اجرا كرده بودند كه نمايش مرغ دريايي از آنجا كه به عنوان نمايش برگزيده آن دوره انتخاب شده در فستيوال مكزيك نيز شركت كرد.
محمد رحمانيان تا چند روز ديگر نمايش فنز را در مجموعه تئاتر شهر روي صحنه خواهد برد. در اين نمايش كه ماجرايش در رابطه با هواداران تيم فوتبال منچستر يونايتد است، پرويز پرستويي، مهتاب نصيرپور، حبيب رضايي و ترانه عليدوستي بازي مي كنند.

لوك بسون و فيلمي تايواني
كمپاني پخش اروپاكرپ كه متعلق به لوك بسون، كارگردان و تهيه كننده فرانسوي است، به منظور ساخت فيلمي جديد با سينماي تايوان وارد مذاكره شد.
لوك بسون ، كارگردان فيلم هايي چون آبي بيكران ، عنصر پنجم ، حرفه اي و نكيتا به موجب اين قرداد، نمايش فيلم تايواني سگ  بومي را در اروپا و ايالت متحده آمريكا به  عهده گرفته است.
اين فيلم كه محصول سال 2004 است فيلمي كمدي و رومانتيك درباره مردي جوان است كه به بانكوك سفر كرده و در يك كارخانه بسته بندي ماهي ساردين مشغول به كار مي شود و در آنجاست كه درگير يك ماجراي عاشقانه مي شود.
عملي كردن پروژه اين فيلم كه در ابتدا نامش نام پريكس بوده، به دليل مشكلات عديده مالي هفت سال به طول انجاميده است. سخنگوي بسون گفت:اگرچه در ابتدا بدون خواندن فيلمنامه فيلم محاسبه ميزان بودجه و سرمايه ساخت اين فيلم غير ممكن مي  نمود، ولي مي شد فهميد كه ساخت اين فيلم به بيش از سه ميليون دلار بودجه نياز دارد. كمپاني اروپا كرپ روي 50 درصد از بودجه فيلم سرمايه گذاري خواهد كرد.

حراج وسايل شخصي مارلون براندو
000708.jpg
وسايل شخصي مارلون براندو بازيگر برجسته و سابق هاليوود با نرخي بيش از يك ميليون دلار در بازار حراج كريستاي نيويورك به حراج گذاشته خواهد شد. وسايل شخصي براندو كه بيش از 300 قلم كالا است، شامل گواهينامه هاي رانندگي، 36 صفحه دست نوشته ، كارت هاي اعتباري و برخي دست نوشته هاي نوشته شده توسط ماريو پوزو ، فيلمنامه نويس فيلم پدر خوانده به مارلون براندو است. نام مارلون براندو براي كساني كه سينماي جدي جهان را دنبال مي كنند ياد آور خاطراتي فراموش نشدني است. خاطراتي كه بيشتر آنها به دهه هفتاد ميلادي و بهشت فيلم هاي اجتماعي - سياسي تعلق دارند.فيلم هايي مثل اينك آخرالزمان و اتوبوسي به نام هوس از اين دسته اند.
مارلون براندو ، كه براي بازي در فيلم هاي پدرخوانده و در بارانداز برنده جايزه اسكار شد، با بيش از نيم قرن سابقه بازيگري، جولاي سال 2004 در سن 80 سالگي درگذشت.

ستاره اي براي راجرابرت
راجر ابرت، نويسنده و منتقد مشهور آمريكايي، با اينكه ستاره سينما نيست، اما نقد ستارگان هاليوودي باعث شد روز پنج شنبه يك ستاره در پياده رو مشاهير هاليوود نصيبش شود . گروهي از دوستان، آشنايان و اعضاي خانواده برنده جايزه پوليتزر روزنامه نگاري سال 1975 در مراسم پرده برداري از ستاره وي در مقابل سالن سينماي ال كاپيتن هاليوود حضور داشتند. منتقد 65 ساله روزنامه شيكاگو سان تايمز به حاضران گفت: وقتي دارم فيلم نگاه مي كنم، اين احساس را دارم كه گويي پا در كفش يكي ديگر كرده ام. فيلم باعث نجيب تر شدن ما مي شود. امروز روزي شگفت انگيز براي من است. در اين مراسم ورنر هرتزوگ، فيلمساز 63 ساله آلماني هم حضور داشت.ابرت فعاليت مطبوعاتي خود را از سن پانزده سالگي و در حوزه ورزش آغاز كرد و شش ماه پس از پيوستن به روزنامه شيكاگو سان تايمز در سال 1965 به عنوان منتقد سينمايي معرفي شد. او ده سال بعد نخستين منتقدي لقب گرفت كه موفق به دريافت جايزه پوليتزر در حوزه نقد هنري شده است. ابرت از همان سال همراه با جين سيسكل، منتقد قديمي و فقيد شيكاگو تريبيون، در برنامه اي تلويزيوني حضور يافت و ارزيابي اين دو منتقد برجسته از فيلم هاي روي پرده معياري شد براي موفقيت يا شكست آنها.

پيشخوان
000711.jpg
ال موندو
روزنامه ال موندو موضوع خبر اول خود را به كسري تجاري دولت اسپانيا اختصاص داده است.
اين روزنامه در بخشي از خبر خود آورده است اين كسري بودجه در حالي اوضاع اقتصادي اسپانيا را تحت تاثير قرار داده كه اين كشور در زمره كشورهاي توسعه يافته اروپا محسوب مي شود.
000789.jpg
واشنگتن تايمز
روزنامه واشنگتن تايمز، همزمان با ديدار ابراهيم جعفري از ايالات متحده، خبر اول خود را به ادامه خشونت ها در عراق و كشته و مجروح شدن 73 نفر از مردم اين كشور اختصاص داده است.
000738.jpg
پرنساليبره
روزنامه اسپانيايي زبان پرنسا ليبره، فروش مواد منفجره از سوي ارتش گواتمالا را به عنوان موضوع خبر اول خود برگزيده است.
فروش مواد منفجره از سوي ارتش گواتمالا در بازار سياه بشدت نگراني مقامات اين كشور را برانگيخته است.
000786.jpg
تريبون دو ژنو
آسمان بر سر CFF خراب شد؛ يك خرابي ديگر روزنامه سوئيسي تريبون دو ژنو با اين عنوان اصلي و چاپ عكس  قطاري كه از كار افتاده به فلج شدن سيستم حمل و نقل اين كشور كه ظاهرا دو شب پياپي ادامه داشته، اشاره كرده است.

ذهن زيبا
مردم خواب هستند ،آن هنگام كه بميرند بيدار مي شوند.
حضرت محمد(ص)

هيچ مجلسي با غيبت آباد نشد، جز آنكه از ناحيه دين ويران شد.
حضرت علي (ع)

دوستي اهل بيت برترين عبادت است.
امام صادق (ع)

در برابر حق فروتن باش تا خردمندترين مردم باشي.
امام كاظم (ع)

دوست هر كس عقل او و دشمنش ناداني اوست.
امام رضا (ع)

پر اجرترين عبادت ها آن است كه نهاني باشد
حضرت علي(ع)

شبكه
از امشب مي توانيد به تماشاي يك مجموعه جديد ايراني با نام روزهاي به ياد ماندني بنشينيد. اين مجموعه تاريخي را همايون شهنواز به همراه تورج منصوري، كارگرداني كرده اند و داستان آن در مورد مقطعي از تاريخ سياسي ايران در زمان احمدشاه است. سال گذشته نيز فيلم شاه خاموش كه از دل اين مجموعه تدوين شده بود، در سينماها اكران شد و عيد نوروز نيز در تلويزيون به نمايش درآمد.
امشب همچنين فيلم سينمايي صخره نورد ساخته رني هارلين از شبكه 2 پخش خواهد شد.
اين فيلم، داستان گيب والكر (سيلوستر استالونه) يك صخره نورد ماهر است كه نامزد خود را در جريان يك حادثه صخره نوردي از دست داده است. او كه خود را در اين جريان مقصر مي داند، بازنشستگي زودرس خود را اعلام كرده و خانه نشين شده است. دعوت اهالي از او براي بازگشت به كار بي فايده است. بزودي در منطقه اي كه گيب زندگي مي كند، يك ماجراي هواپيما ربايي صورت مي گيرد. هواپيما رباها به دنبال دو چمدان اسكناس هستند كه با اين هواپيما در حال انتقال است، اما هواپيما در كوه هاي پر برف راكي سقوط مي كند و ...
قسمت جديد مجموعه همسفران نيز از شبكه سوم پخش خواهد شد.
مجموعه خارجي شواليه سياه نيز حدود ساعت 21 از شبكه 2 پخش مي شود. در اين قسمت شخصي كه شباهت زيادي به آيوانهو دارد، جواهرفروشي را به قتل مي رساند كه به خاطر آن ايوانهو محكوم مي شود. پس از مدتي معلوم مي شود كه قاتل جواهر فروش، پسر يك جادوگر بوده كه در حين مبارزه با آيوانهو كشته مي شود و...

خواندني ها
تئوري ادبيات مدرن
دكتر سيد علي ميرباذل - شاعر و منتقد ادبيات  - در تازه ترين آثار مكتوب خود به مضامين عاشقانه، عارفانه و اجتماعي پرداخته است .
چقدر گم مي شويم ؟ عنوان مجموعه شعر تازه اي از اين شاعر معاصر و منتقد ادبيات است كه انواع و اقسام قالب ها را دربر مي گيرد و منتخبي از اشعار سالهاي 75 تا 84 است كه توسط نشر سوره مهر به چاپ خواهد رسيد .
ادبيات روانشناختي اثر ديگر دكتر سيدعلي ميرباذل است ، اين كتاب تحقيقي تفصيلي درمورد ادبيات و روانشناسي است و تاثير اين دو را بر يكديگر بيان مي  كند؛ اينكه اصولا تاثير ادبيات بر روان انسان چگونه است و متقابلا روان انسان برادبيات چه تاثيري مي گذارد.
اين اثرتحقيقي هنوز به ناشر خاصي سپرده نشده است و حدود پنج سال وقت صرف آن شده است .
ديگر اثر تحقيقي اين شاعر و منتقد ادبيات تئوري ادبيات مدرن نام دارد كه تهيه آن هفت سال به طول انجاميده است. اين كتاب به تئوري هاي مختلفي چون نقطه نظرهاي تئوريسين هاي ادبي و بزرگان فلسفه امروز درخصوص شعر مي پردازد ، نويسنده در بخش هايي از كتاب ، با نگاهي گذرا (نقد) اين تئوري ها را مورد بررسي قرار داده است.
تئوري ادبيات مدرن مي تواند براي شعر معاصر وبراي رهايي ازبازي هاي تئوريك راهگشا باشد، به گفته ميرباذل، شعرپست مدرن ، شعرساختارشكن و ... كه در تئوري هاي شعر امروز مطرح شده، چندان درحوزه استقبال وتشخيص نسل جديد جا باز نكرده است ، علاوه بر اين، مفاهيم چندان تازه اي هم در پي ندارند، چرا كه بسياري از شعرهاي مولانا هم پست مدرن و هم ساختارشكن بوده است، اما ما نبايد خودمان را درگير تئوري هاي وارداتي كه مال خودمان نيست ، بكنيم ، اين كار به ضرر شعرمان است.
مهاجر كوچك
از مجموعه كتاب هاي قصه فرماندهان، مجلدات 11 و 14 درباره زندگي شهيد بقايي و شهيد دقايقي توسط نشر شاهد به پيشخوان كتابفروشي ها راه يافت .
مهاجر كوچك جلد يازدهم از مجموعه كتاب هاي قصه فرماندهان ، براساس زندگي شهيد اسماعيل دقايقي ، به قلم محسن مطلق در 80 صفحه ، شمارگان 10هزار نسخه و بهاي 350 تومان توسط نشر شاهد به پيشخوان كتابفروشي ها راه يافته است .
كتاب چهلمين نفر ، جلد چهاردهم از اين مجموعه براساس زندگي شهيد مجيد بقايي به قلم اصغرفكور در 80 صفحه ، شمارگان 10هزار نسخه و بهاي 350 تومان توسط همين ناشر به چاپ رسيده است .
گفتني است اين مجموعه ازحدود 4 سال قبل با همكاري و مشاركت بنياد شهيد و توسط نشر شاهد و سوره مهر وابسته به حوزه هنري منتشر و در هر كدام از مجلدات اين مجموعه، زندگي يكي از شهداي دفاع مقدس با قلمي داستاني به تصوير كشيده مي شود .

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |