دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۳
چگونه با گياهخواري سلامت خود و محيط زيست را تضمين كنيم
يك آشتي تازه با رستني هاي طبيعت
000729.jpg
ترجمه: آرمين هدايتي
گياهخواري عملي است انساني، مقرون به صرفه و سالم تر از مصرف گوشت كه در عين حال به حفظ محيط زيست كمك مي كند. اما از كجا مي توانيم شروع كنيم، چگونه پروتئين، كلسيم و آهن مورد نياز بدن خود را تامين كنيم؟ مواد معدني چگونه به بدنمان مي رسد؟
تضمين سلامت
واقعيت اين است كه گياهخواران از افراد ديگري كه گوشت مصرف مي كنند سالم تر هستند. تحقيقات علمي نشان مي دهد گياهخواران به مراتب كمتر از افراد ديگر در خطر ابتلا به امراضي چون سرطان، بيماري هاي قلبي و فشارخون بالا هستند. نتيجه يك تحقيق گسترده كه توسط بريتشن مديكال جورنال در سال 1994 منتشر شد نشان داد كه از بين 5 هزار گوشتخوار و 6 هزار گياهخوار، گياهخواران 40 درصد كمتر دچار سرطان مي شوند، همچنين آنها 30 درصد كمتر در معرض ابتلا به امراض قلبي و 20 درصد كمتر در معرض ابتلا به انواع بيماري ها هستند. همچنين نتيجه تحقيقي ديگر كه روي 50 هزار نفر گياهخوار به انجام  رسيد نشان داد كه در ميان آنها خطر ابتلا به انواع سرطان ها بسيار پايين است.
اين تحقيق كه در دانشگاه ماساچوست انجام شد همچنين نشان داد افرادي كه رژيم گياهخواري كم چربي را دنبال مي كنند، 80 درصد كمتر از افراد ديگر دچار مسموميت هاي غذايي مي شوند. تحقيقات ديگري كه هر سال صورت مي گيرد مزاياي بيشتري از رژيم گياهخواري را بر ما روشن مي سازد.
يك عمل انساني
ميليون ها حيوان در كشتارگاه هاي سراسر جهان كشته مي شوند. در آمريكا در هر ساعت حدود نيم ميليون ذبح صورت مي گيرد و در انگلستان سالانه حدود 600 ميليون حيوان براي مصارف انساني كشته مي شوند. در استراليا نيز نزديك به همين تعداد حيوان ذبح مي شوند و اين براي برخي هاچيزي نيست غير از قتل عام حيوانات در قالب برآورده كردن نيازهاي انساني.
حيوانات در اين ميان زجر بسيار زيادي مي بينند. به هنگام انتقال به محل هاي نگهداري، دام ها براي انتقال به كشتارگاه ها رنج زيادي متحمل مي شوند كه اين موارد لازم است از ميان بروند.
بيشتر حيواناتي كه گوشت آنها امروزه در استراليا مصرف مي شود در محل هاي تاريك و بدون نور خورشيد پرورش مي يابند و از غذاهايي تغذيه مي كنند كه صرفا به منظور پرواربندي به آنها داده مي شود و سرشار از انواع هورمون ها و آنتي بيوتيك ها ست.
متاسفانه امروزه به اين حيوانات تنها به چشم يك ماشين گوشت سازي نگاه مي شود نه به عنوان موجودي كه حق زيستن روي كره خاكي دارد، اگر چنين رفتاري با حيوانات خانگي مي شد چه عكس العملي در قبال آن داشتيم، پس چرا اجازه مي دهيم حيوانات به اين شكل ظالمانه در كشتارگاه ها ذبح شوند؟ شايد اين مسئله كه شخص ديگري حيوانات را مي كشد، مصرف گوشت آنها را براي ما ساده مي كند ولي بايد بدانيم كه با هر بار خوردن گوشت، حيوان ديگري را كه در صف كشتار ايستاده به مرگ محكوم مي كنيم.
روشي مقرون به صرفه
توليد گوشت، هم از نظر اقتصادي و هم از نظر كشاورزي گران است. همچنين بايد بدانيم كه پرورش حيوانات براي استفاده گوشت آنها مستقيما با انسان هايي كه در گرسنگي به سر مي برند، ارتباط دارد. براي مثال براي توليد يك كيلو گوشت گاو بايد 17 كيلو ذرت و انواع حبوبات به آن داده شود، موادي كه مي تواند مستقيما براي مصارف غذايي به انسان هاي گرسنه داده شود. در عين حال مساحت بسيار زيادي از زمين هاي كشاورزي براي پرورش انواع غلات، حبوبات و سبزي ها مورد استفاده قرار مي  گيرد تا غذاي حيوانات را تامين كند و ما بتوانيم از گوشت آنها استفاده كنيم.
سالانه 70 درصد از غلاتي كه در آمريكا توليد مي شود به حيوانات داده مي شود نه به انسان ها و در نتيجه ما در جهان در هر 2 ثانيه شاهد مرگ يك كودك به علت گرسنگي هستيم. اين در حالي است كه با روند رو به رشد افزايش جمعيت، نياز انسان ها به زمين هاي كشاورزي و زراعي روز به روز بيشتر مي شود.
كمك به محيط زيست
در آمريكاي مركزي بخش عظيمي از جنگل ها در حال نابودي است تا بلكه زمين هاي مناسب براي تغذيه گاوها فراهم  شود.
گوشت بسياري از اين گاوها به عنوان همبرگر آنهم با كيفيت نازل در بازار آمريكا عرضه مي شود، همچنين اين گاوها با وزن بسيار زياد خودشان خاك را فرسايش مي دهند. هر گاو در طول عمر خود حدود 300 ليتر گاز متان توليد مي كند كه از جمله گازهاي مخرب گلخانه اي است.
درختاني كه در نتيجه تخريب جنگل ها به زمين مي افتند بدون استفاده باقي مي مانند و فاسد مي شوند. موريانه ها نيز كه از اين درختان تغذيه مي كنند خود از گاوها بيشتر گاز متان توليد مي كنند، جالب است بدانيم كه وزن گاوهاي موجود در روي كره زمين از وزن انسان ها بيشتر است. نتيجه يك بررسي نشان مي دهد صنعت لبنيات سازي در كاليفرنيا معادل مقدار آب مصرفي 22 ميليون انسان را مصرف مي كند. از ديگر مشكلات، مي توان به آلوده شدن آب رودخانه هاي مجاور مزارع و محل هاي نگهداري حيوانات اشاره كرد، به طور مثال عامل اصلي آلودگي آب هاي ساحلي سيدني وجود كشتارگاه هاي متعدد در مناطق مجاور آن است.
واقعياتي ديگر در مورد گياهخواري
افراد زيادي معتقدند رنگ صورت كساني كه گوشت مصرف نمي كنند سفيد و بيرنگ است، ولي بايد بدانيم در صورت داشتن يك رژيم غذايي متعادل از گياهان، پروتئين و ديگر مواد غذايي لازم براي با نشاط بودن به بدن ما مي رسد(سازمان مطالعات رژيم غذايي آمريكا).
همچنين افراد زيادي كه همواره مشكلاتي مانند يبوست، سوءتغذيه و ديگر مشكلات مربوط به دستگاه گوارش دارند بايد بدانند كه دليل مستقيم تمام اين مشكلات كمبود سبزي ها و ميوه در رژيم غذايي آنهاست.
آيا عدم مصرف گوشت در ساختار بدن ما خللي ايجاد نمي كند؟
اصلا اين طور نيست. بدن انسان لزوما احتياج به گوشت ندارد. افراد زيادي معتقدند به علت داشتن دندان هاي تيز بايد گوشت مصرف كنند، اما واقعيت اين است كه سيستم گوارش انسان شباهت بسيار زيادي به گياهخواران و ميوه خواران دارد. سيستم گوارش انسان داراي روده هاي بلند است كه غذا در آنها بتدريج هضم مي شود.
اين در حالي است كه روده حيوانات گوشتخوار كوتاه است تا گوشت بتواند به سرعت از آن عبور كند، قبل از آنكه فاسد شده و در بدن توليد سم كند. همچنين سيستم گوارش حيوانات گوشتخوار داراي اسيدي است كه 10 برابر از اسيد معده انسان قوي تر است تا بتواند به سرعت و براحتي گوشت را هضم كند. زماني كه ما گوشت مصرف مي كنيم، قبل از خروج كامل از بدن توليد سم كرده و همين عامل باعث مي شود كه اگر در دراز مدت به مصرف گوشت ادامه دهيم، امراضي مانند سرطان روده و يبوست گريبانگرمان شود. اگر تمايل داريد تا مقدار كلسترول خون بدن خود را كاهش دهيد، بهترين راه ممكن آغاز رژيم متعادل گياهي است.
پروتئين مورد نياز بدن از كجا تامين مي شود؟
پروتئين به صورت طبيعي در بسياري از گياهان و بافت هاي زنده به مقدار فراوان يافت مي شود. اگر از ميوه ها و سبزي ها بگذريم، مقدار فراواني از پروتئين را مي توان در ماكاروني، سويا، حبوبات، برنج، نخود، گردو و غلات يافت. مقدار پروتئين مورد نياز بدن براي افراد با مشخصات فيزيكي مختلف فرق مي كند. اين مقدار بين 20 تا 90 گرم پروتئين به ازاي هر روز است. با مصرف غذاهاي گياهي متنوع، شما مي توانيد مقدار پروتئين مورد نياز بدنتان را تامين كنيد.
پس اين فرضيه قديمي كه هيچگاه نمي توانيد مقدار كافي پروتئين به بدنتان برسانيد مردود است.پروتئين اضافي در بدن هضم نمي شود، بلكه دفع شده و عامل بسياري از بيماري هاي استخواني است.
همچنين جذب آهن در بدن با وجود ويتامين C تا 30 درصد بالا مي رود. اين يك باور نادرست است كه بدون مصرف گوشت نمي توانيم آهن مورد نياز بدن را تامين كنيم. مقدار آهن مورد نياز بدن را مي توانيم براحتي از مصرف صبحانه، سويا و محصولات حاوي غلات تامين كنيم.
جديدترين مطالعاتي كه روي 6 هزار چيني صورت گرفت، نشان داد آنها اگرچه از گوشت استفاده نمي كردند، اما دو برابر ساكنان آمريكاي شمالي جذب آهن داشته اند.
چگونه شروع كنيم؟
بهترين محل براي آغاز، آشپزخانه است. يك كتاب آشپزي بخريد و دست به كار شويد. شما بزودي با انواع غذاها و نحوه پخت آنها آشنا خواهيد شد و به مزه آنها نيز عادت خواهيد كرد. اگر به دستپخت خود براي تهيه غذاهاي گياهي اطمينان نداريد ،مي توانيد مدتي به كلاس هاي آشپزي برويد. اگر به اطلاعات بيشتري نياز داريد، مي توانيد به كتاب هايي كه درباره گياهخواري نوشته شده اند، مراجعه كنيد. حذف گوشت از برنامه غذايي ممكن است در ابتدا غير عادي به نظر برسد، ولي ترك كردن سيگار هم در ابتدا چندان سهل و ممكن به نظر نمي رسد. اگر احساس مي كنيد نمي توانيد مصرف گوشت را به يكباره كنار بگذاريد، سعي كنيد آن را بتدريج از برنامه غذايي خود حذف كنيد.
در انتها لازم است براي آشنايي بيشتر شما با برخي از گياهخواران مشهور، نام چند نفر از آنها را ذكر كنيم: لئوناردو داوينچي، لئوتولستوي، آلبرت اينشتين و شايد خود شما.

ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |