چهارشنبه ۸ تير ۱۳۸۴
رسانه و انتخابات
000501.jpg
اشاره؛ بازنگري در رفتارهاي تبليغاتي صدا و سيما در طول برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري يكي از موارد مطرح منتقدان و موافقان استفاده بهينه از رسانه ملي در تبليغات انتخاباتي بود، مطلبي در اين زمينه تهيه شده كه مي خوانيد:
شبكه هاي مختلف راديويي و تلويزيوني همزمان با روز انتخابات ويژه برنامه هاي زنده اي را از دقايق اوليه صبح تا ساعت پاياني شب آغاز كرد ند.
شبكه هاي اول، دوم، سوم و خبر نيز به همراه شبكه  سراسري صدا با استقرار در پايگاه هاي اخذ راي، گزارش هايي از سطح شهر تهران و ديگر مراكز استان به سمع و نظر مخاطبان  رساندند.
همچنين شبكه  جهاني جام جم و العالم نيز گزارش هايي را از ايران به ديگر نقاط جهان پخش  كردند.
سازمان صداوسيما از ماه ها پيش اين رويداد مهم را در دستور كار قرار داد. برنامه هايي چون «روز جمهور» و «گام نهم» از ماههاي گذشته براي مشاركت مردم و ويژه برنامه  خبري «۲۰ و ۳۰» جهت اطلاع رساني بر روي انتخابات متمركز شدند.
اين برنامه ها كه در ابتدا به منظور اطلاع رساني و تشريح شرايط قانوني از تلويزيون پخش مي شدند و با نزديك تر شدن به انتخابات بر كميت آن ها افزوده شد. بعدها اهداف ديگري چون ترغيب مخاطبان براي شركت حداكثري، تبادل نظر بين گروه هاي مختلف سياسي و تحليل مسائل را دنبال كردند.
شبكه اول سيما با ساخت برنامه هايي چون «دوستانه» ، «حضور» و «ترنم بهاري» سعي داشت كه ضمن ايجاد فضايي شاد و مفرح براي مخاطبان، از طريق دعوت از هنرمندان و ورزشكاران صاحب نام، مردم را به شركت هر چه بيشتر در انتخابات ترغيب كند.
برنامه  «ساز مخالف» نيز براي نخستين بار به موضوع عدم حضور برخي از مردم در انتخابات پرداخت و گزارش هايي از برخي مردم كه نمي خواهند در انتخابات شركت كنند، پخش كرد. البته اين سياست در ساير برنامه ها و گزارش هايي كه تلويزيون از سطح شهر ارائه مي داد، نيز پياده شد و براي اولين بار شاهد حضور افرادي بر صفحه  تلويزيون بوديم كه عدم تمايل خود به شركت در انتخابات را اعلام مي كردند.
«حضور» ، «انتخابات ۲۷» ، «تا سپيده» ، «فرا راه انتخابات» ، «خرداد سرنوشت» ، «براي فردا» ، «ناظرين شوراي نگهبان »و«نهمين انتخابات» از ديگر برنامه هايي بودند كه در اين دوره انتخابات با ساختاري تركيبي از شبكه هاي مختلف سيما پخش شدند.
شبكه هاي راديويي نيز برنامه هايي چون «انتخابات نهم»، «نهمين انتخاب،«گام نهم »،«عطر حضور»،«رئيس جمهور آينده »،«رئيس جمهور و قوميت ها »،«جزاير آينده »،«تا انتخابات »و«تجلي حضور» را براي شنوندگان خود پخش كردند.
تبليغات مستقيم كانديداهاي رياست جمهوري از ۱۰ خرداد ماه در صداوسيما آغاز شد و رئيس سازمان صدا و سيما نيز پيش از آن با حضور در گفت وگوي خبري شبكه دو سيما ضمن اعلام برنامه هاي سيما در اين دوره، بر بي طرفي سازمان صدا و سيما تاكيد كرد.
پس از وي مديركل اطلاعات و اخبار شبكه خبر نيز در گفت وگو با ايسنا با تاكيد بر رعايت بي طرفي در انعكاس اخبار كانديداها، گفت: مسئولان سازمان صداوسيما به ويژه معاون محترم سياسي بر انعكاس رويدادها به همان گونه اي كه اتفاق مي افتند، اصرار دارند.
دكتر حسن خجسته، معاون صدا نيز فعاليتهاي حوزه رسانه اي كشور را مانع از پيوند قدرت هاي كلان مالي و سياسي دانست.
بر اساس گزارش روابط عمومي صدا و سيما، مجموعه برنامه هاي ضبط شده براي هر نامزد در شبكه هاي راديو تلويزيون بالغ بر ۱۷ ساعت اعلام شد كه با توجه به تكرار پخش پاره اي از برنامه ها، مجموع ساعت پخش برنامه هاي هر كانديدا به حدود ۴۰ ساعت رسيد.
شبكه اول سيما فصل نخست برنامه هاي تبليغي كانديداهاي نهمين دوره رياست جمهوري را با پخش دو ميزگرد ۴۵ دقيقه اي آغاز كرد.
شبكه دو سيما نيز كه به همراه شبكه اول بيشترين زمان برنامه هاي انتخاباتي را در بين ساير شبكه ها به خود اختصاص داد در يك برنامه ۳۰ دقيقه اي به تبيين برنامه ها توسط كانديداها پرداخت. فصل نخست تبليغات در اين شبكه با حضور نمايندگان كانديداها در گفت وگوي ويژه خبري ادامه پيدا كرد.
شبكه سه و چهار سيما نيز به صورت جداگانه و در دو برنامه ۴۵ دقيقه اي به طرح سؤالات كارشناسان و پاسخ به سؤالات مردم پرداختند. پخش پيامهاي تصويري از شبكه خبر، برنامه هاي تلويزيوني همراه با تيزرهاي كوتاه حداكثر يك دقيقه اي، از ديگر برنامه هاي تلويزيوني در آستانه نهمين انتخابات رياست جمهوري بود.
شبكه جهاني جام جم نيز طي اين مدت با طرح سؤالات ايرانيان خارج از كشور به مدت ۶۰ دقيقه در روز در انتخابات مشاركت كرد. شبكه هاي راديويي از جمله سراسري، شبكه جوان، ورزش، معارف، فرهنگ و پيام نيز متناسب با هويت هر شبكه برنامه پخش كردند.
زمان بندي هر برنامه راديويي ۶۰ دقيقه بود كه راديو پيام تنها پيام هاي يك و نيم دقيقه اي را ۵ بار در روز بر روي آنتن برد.
فصل جديد تبليغات كانديداهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در صدا و سيما، با جايگزيني فيلم هاي توليدي به جاي ميزگرد نامزدها در شبكه اول سيما، اضافه شدن گفتگوي ويژه خبري با خود نامزدها و تبيين برنامه ها در شبكه دو شروع و با طرح مسائل شهري تهران با نامزدها در شبكه تهران پيگيري شد.
در اين دوره حضور هنرمندان در تبليغات انتخابات رياست جمهوري پررنگ تر از گذشته ديده شد به نحوي كه كارگرداناني چون داود ميرباقري، رسول صدرعاملي، احمدرضا درويش، بهروز افخمي، مهدي فخيم زاده، كمال تبريزي، بهروز غريب پور، زينال زاده و جواد شمقدري هر كدام با ساخت فيلمهاي توليدي سعي در جذب مخاطب به سمت عرصه سياست و در نهايت كانديداي مورد نظر داشتند.
در طول اين مدت هشتاد شبكه  تلويزيوني و خبري خارجي نيز به همراه ۴۰۰ خبرنگار براي به تصوير كشيدن نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ايران حضور پيدا كردند.
در حالي كه در انتخابات سال ،۸۰ ۴۵ شبكه تلويزيوني متقاضي حضور در ايران بودند و در آن زمان ۳۲۲۰ دقيقه گزارش، خبر و تصوير ارسال شد. در انتخابات مجلس سال ۸۲ نيز، ۶۰ شبكه تلويزيوني در ايران حضور يافتند كه با در اختيار قرار دادن امكانات فني و ارسال ماهواره اي به آن ها، حدود ۵۶۶۵ دقيقه اخبار انتخاباتي به خارج از كشور ارسال شد.
صداوسيما در اين دوره، سه محل (free point ) را براي استفاده خبرنگاران خارجي به منظور ارسال اخبار و گزارش هاي آن ها فراهم كرده بود كه در اين مكان ها مجموعا ۱۰ خط ارسال ماهواره اي فراهم شد و بدين ترتيب در يك زمان واحد، ۱۰ شبكه خبري مي توانستند به صورت زنده اخبار و تصاوير خود را به كشورشان ارسال كنند.
در خاتمه رئيس جمهور نيز در ارتباط با فعاليت صدا و سيما گفت: وسايل ارتباط جمعي از جمله صدا و سيما در طول فعاليت تبليغاتي كانديداها برنامه هاي خوبي داشتند.
وي با بي طرف خواندن صدا و سيما خاطرنشان كرد كه اين رسانه با بي طرفي كامل زمينه را براي حضور پرشور پاي صندوق هاي راي فراهم كرد، هر چند مردم ما اين شعور را دارند كه در چنين مواقع حساسي در صحنه انتخابات حاضر شوند.

تبليغات و مواد غذايي
000498.jpg
تأثيرات تبليغات مواد غذايي در رسانه ها بر سلامت جامعه غيرقابل انكار است و اغلب كارشناسان به اين مساله اذعان دارند. كارشناسان در ميزگرد «تبليغات مواد غذايي در رسانه ها و تأثير آن بر سلامت جامعه» ايسنا، از نبود يك قانون مدون در اين زمينه انتقاد كردند، اين خلأ موجب شده كه برخي مواد غذايي، از طرف مراجع ذي صلاح فاقد ارزش اعلام شود اما از سويي ديگر مجوز تبليغ همين مواد از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صادر شود.
دكتر عبدالحميد انصاريان، مديركل بازرگاني سازمان صدا و سيما، در باره «نقش تبليغات مواد غذايي در رسانه ها و تاثير آن بر سلامت» با تأكيد بر اين كه تمامي تبليغات در صدا و سيما داراي ضابطه است، اظهاركرد: هيچ كالايي اعم از خوراكي و غيرخوراكي در صدا و سيما بدون ارايه مدارك لازم اجازه تبليغ ندارند و در واقع كد تبليغ به آنها تعلق نمي گيرد.
وي تصريح كرد: صدا و سيما براي تبليغ هر ماده غذايي پرونده كاملي از مسير توليد، مصرف، مجوز توليد و استاندارد و به طور كلي تمام مجوزاتي كه قانون تعيين كرده، براي تبليغ يك كالا دريافت مي كند و در صورتي كه واجد شرايط تاريخ، زمان، صدور پروانه و.... باشد مجوز تبليغ به آن داده مي شود. اين وزارتخانه از يك سو براي اين نوع اقلام مجوز توليد صادر مي كند و از طرفي از سوي همين وزارتخانه شاهد انتشار اخباري مبني بر مضر بودن همان ماده غذايي هستيم.
وجود چنين تناقضاتي در پخش تيزرهاي تلويزيوني به هيچ عنوان متوجه صدا و سيما نيست و در صورت وجود چنين تناقضاتي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بايد پاسخگو باشد.
مديركل بازرگاني سازمان صدا و سيما در ادامه گفت : در جلسات مشترك وزارت بهداشت، صدا و سيما و مجلس شوراي اسلامي مقرر شد كه كليه برنامه هاي تبليغاتي با مجوز وزارت بهداشت باشد و اين بدين معني است كه هيچ كدام از تبليغات تلويزيوني بدون مجوز وزارت بهداشت پخش نمي شود و در صورت مضر اعلام شدن يكي از تركيبات مواد غذايي از طرف وزارت بهداشت، صدا و سيما از پخش اين كالا جلوگيري خواهد كرد. صدور مجوز براي توليد كالايي كه منع قانوني براي تبليغ آن كالا وجود نداشته باشد مي تواند براي تبليغ كالاي مورد نظر كافي باشد.
دكتر پريسا ترابي كارشناس مسئول تغذيه دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ادامه ميزگرد، با اشاره به اين كه مجوزهاي تبليغات مواد غذايي، آشاميدني از سوي اداره نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني و بهداشتي وزارت بهداشت صادر مي شود، اظهاركرد: وزارت بهداشت طي مكاتبات مختلف با صدا و سيما، مخالفت خود را با بعضي از تبليغات مواد غذايي و تنقلات كودكان اعلام كرده، درحالي كه جواب صدا و سيما اين بوده كه خود شما مجوز توليد و تبليغ اين مواد را صادر كرده ايد. مجوز توليد يك كالا نمي تواند مجوزي براي تبليغ آن كالا باشد.
دكتر ترابي افزود: مشكل اصلي اين جاست، برخي اقلام مانند پفك كه در صدا و سيما تبليغ مي شود، هيچگاه در جريان تبليغ با منع تبليغات مواجه نمي شوند، ولي برخي مواد غذايي مانند تخم مرغ غني شده كه وزارت بهداشت اين ماده را تأييد كرده تا مدتها به آن اجازه تبليغ داده نمي شد؛ در حال حاضر محدوديت خيلي زيادي با وجود فوايد سرشار اين تخم مرغ قائل هستند.
قرارست كميته مشتركي متشكل از نمايندگان بخش تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان نظام پزشكي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تشكيل شود، كه اين كميته به كليه شكايات و تبليغات مواد غذايي رسيدگي خواهد كرد.
وي با اشاره به اين كه بسياري از شكايات مردمي درخصوص موادي همچون چيپس و پفك است، افزود: مشكل اينست كه تبليغ كنندگان از جدايي ارگانها سوء استفاده مي كنند و آن طور كه مي خواهند بدون نظارت كالاي خود را تبليغ مي كنند. در قوانين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آمده كه هرگونه ماده  غذايي كه براي سلامتي مضر باشد، ممنوع است.
كارشناس مسئول دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در ادامه گفت: طبق ماده ۱۹۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي در بند الف وزارتخانه هاي فرهنگي و آموزشي و همچنين سازمان صدا و سيماي جمهوري موظف اند نسبت به ارتقاي فرهنگ و آگاهي تغذيه اي و ارائه آموزش هاي لازم به منظور ترويج سبد مطلوب غذايي به عموم مردم اقدام كنند؛ اين بدين معني است وزارتخانه هايي كه متولي فرهنگ و آموزش تغذيه جامعه هستند بايد قوانين و مطالب آموزشي را تدوين و در اختيار سازمان صدا و سيما قرار دهند و همچنان كه آنها موظف به تدوين قوانين هستند سازمان صدا و سيما نيز موظف است، فرهنگ تغذيه اي كه نشأت گرفته از وزارتخانه فرهنگي و آموزشي است به اطلاع عموم برساند.
وي در پاسخ به اين پرسش، چرا با وجود مضر بودن برخي كالاها، مجوز آن از سوي وزارت بهداشت صادر مي شود؟ اظهار كرد: به عنوان مثال مدتي وزارت بهداشت از توليد يخمك ها جلوگيري مي كرد ولي مشاهده كرديم توليد يخمك به كارگاههاي غير بهداشتي و يا كارگاه زير پله اي منتقل شد و اين امر سبب شد كه وزارت بهداشت براي جلوگيري از توليد يخمك هاي غير بهداشتي براي توليد يخمك مجوز صادر كند. حتي اگر دولت، صدا و سيما را موظف كند كه بعضي تبليغات را پخش كند اين تبليغات از طرق مختلف، به دست مردم مي رسد.
دكتر انصاريان مديركل بازرگاني سازمان صدا و سيما با تأكيد بر اين كه هيچ كالاي خوراكي بدون مجوز وزارت بهداشت در اين سازمان تبليغ نمي شود، تصريح كرد: اگر توليدكننده اي كوچكترين ادعا و يا آماري درمورد كالاي خود دارد بايد مداركش را از طريق وزارت بهداشت ارائه دهد.
وي با بيان اين كه در حال حاضر منعي براي تبليغ تخم مرغ غني شده در كشور وجود ندارد، افزود: بعد از ارائه نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به سازمان صدا و سيما هيچ منعي براي تبليغ تخم مرغ غني شده در كشور وجود ندارد، اما ما تنها اجازه نمي داديم كه ادعاهاي بدون سند صورت گيرد.
انصاريان تأكيد كرد: در حال حاضر با استناد به نامه وزارت بهداشت، عين كلمات و جملاتي را كه دفتر بهبود تغديه وزارت بهداشت راجع به اين تخم مرغ غني شده ارائه داده اند در تبليغات اين ماده پخش مي شود و درمورد ديگر نيز روال به همين شكل است. مديركل بازرگاني سازمان صدا و سيما در ادامه با بيان اين كه تبليغ و يا عدم تبليغ يك كالا بايد مستند به قانون باشد، افزود: صدا و سيما يك رسانه ملي است و رسانه ملي متعلق به همه مردم و براي محروم كردن فردي از حق قانوني اش، بايد قانوني وجود داشته باشد.
تا زماني كه قانون، منع تبليغ كالا را صادر نكند، هيچ فرد و دستگاهي نمي تواند قانوناً جلوي تبليغ فردي را كه مي تواند هزينه قانوني تبليغاتش را پرداخت كند،  بگيرد.
وي با اشاره به اين كه تشخيص مضر، مفيد و بهداشتي بودن يك كالا برعهده وزارت بهداشت است، گفت: هر كاري در جامعه بايد مسير قانوني خود را طي كند و جامعه نمي تواند هر روز با يك بخشنامه كار كند و توليدكننده اي با مجوز وزارت بهداشت اقدام به سرمايه گذاري براي توليد كالايي مي كند و اگر بخشنامه ديگري اين مجوز را لغو كند، قطعا اين سرمايه گذاري به هدر مي رود و ما نمي توانيم سرمايه هاي مردم را بر باد دهيم. در حالي كه رسانه صدا و سيما ۶۰ تا ۷۰ درصد تبليغات كشور را در اختيار دارد، اما ميزان تخلفاتش با حجم وسيعي از تبليغات فقط ۳ درصدست. در حالي كه اين تخلف در رسانه هاي مكتوب، ۳۵ درصد اعلام شده است. من مدعي هستم كه در دستگاه تبليغي صدا و سيما تخلف از مقررات و آئين نامه تبليغات، حتي يك مورد هم رخ نمي دهد. صدا و سيما، وزارتخانه هاي صنايع، بهداشت و فرهنگ و ارشاد اسلامي، بايد سياست هاي منسجم، هماهنگ و تعامل منطقي با هم داشته باشند و هر ارگاني بايد كار مربوط به خودش را انجام دهد.
مديركل بازرگاني سازمان صدا و سيما با بيان اين كه براي منع تبليغ كالا، بايد قانوني از مرجع قانوني مربوطه تصويب شود، گفت: به عنوان مثال در كشور ما تبليغ سيگار منع قانوني دارد، زيرا اين آئين نامه از طريق مراجع مربوطه به تصويب رسيده است.
اگر بنا باشد كه وزارت بهداشت هر از چند گاهي كالاهايي كه خودش به آن مجوز توليد داده، تبليغ آن را منع كند صدا و سيما نمي تواند در مسير با اين وزارتخانه همراهي كرده و مانع ادامه تبليغ آن كالا شود.
دكتر ترابي كارشناس مسئول دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در پاسخ اظهار كرد: مرجع قانوني وزارت بهداشت است كه مي تواند، به عنوان مرجع ذيصلاح اين وزارتخانه به صدا و سيما اعلام كند كه تبليغ كالا منع شود. سياست وزارت بهداشت در تبليغات مواد غذايي اين است كه مصرف موادي همچون چيپس، پفك و نوشابه را كاهش دهد و ذائقه كودكان را از همان ابتدا به مواد كم نمك عادت دهد.
عمده ترين هدف وزارت بهداشت در كاهش مصرف موادي همچون چيپس و پفك اينست كه در نهايت بار اقتصادي بزرگي كه بر دوش دولت به واسطه بيماريها به آن تحميل مي شود را كم كرد و سلامت و آينده جامعه را تضمين كند.
كارشناس مسئول دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با اشاره به اين كه تا كنون صدا و سيما همكاري مناسب و خوبي با وزارت بهداشت داشته است، اعلام كرد:   خوشبختانه در چند سال اخير با كاهش حجم تبليغ مواد كم ارزش مواجه بوده ايم.
مديركل بازرگاني سازمان صدا و سيما در ادامه اين ميزگرد تأكيد كرد: صدا و سيما در تبليغات مواد غذايي به حدي محتاط عمل مي كند كه حتي اجازه جا به جا شدن يك كلمه را هم نمي دهد.
تصاوير تبليغاتي كه از صدا و سيما پخش مي شود، زير نظر شوراي ۱۳ نفره اي متشكل از كارشناسان متخصص در رشته هاي گوناگون تبليغ انجام مي شود كه در نهايت پس از ديدن تبليغ، نمايش و يا عدم نمايش آن را تصويب مي كنند و به دنبال آن مجوز صادر مي شود.
دكتر انصاريان در پاسخ به ترابي نماينده وزارت بهداشت درخصوص نحوه نمايش سرخ كردن مواد غذايي در صدا و سيما گفت: از حدود ۴ ماه پيش حتي يك مورد تيزر تلويزيوني كه نشان دهنده سرخ كردن مواد غذايي باشد در صدا و سيما به نمايش گذاشه نشده است.
هنگامي كه روغن جامد از تبليغات صدا و سيما حذف مي شود، بايد روغن مخصوص سرخ كردني تبليغ شود زيرا مردم بايد آگاه شوند كه روغن مايع معمولي نبايد حرارت ببيند.
دكتر ترابي كارشناس مسئول دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با بيان اين كه تبليغات مواد غذايي ابزار قدرتمندي براي ايجاد فرهنگ تغذيه اي است، تصريح كرد:   با توجه به اين كه همواره سياست  صدا و سيما ارتقاي فرهنگ سلامت مردم است، بايد ارتباط صدا و سيما با بخش هاي بهداشتي كشور محكمتر شود.
دكتر ترابي همچنين اظهاراميدواري كرد كه در آينده نزديك در يك مجمع مشترك با حضور صدا و سيما، وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و بهداشت و سازمان نظام پزشكي، قوانيني را تصويب كنيم كه بهداشت، تغذيه و سلامت جامعه تضمين شود.
دكتر انصاريان هم در اين باره تأكيد كرد: براي از بين بردن اين آشفتگي بايد متولي كه قانون آن را تعيين مي كند، مسئوليت اين كار را برعهده گيرد، تا همه ارگانها به وظايف قانوني خود عمل كنند.
مديركل بازرگاني صدا و سيما نيز تأكيد كرد:من مدعي هستم كه ما از وزارتخانه هاي بهداشت و فرهنگ و ارشاد اسلامي در اجراي قانون يك گام جلوتر هستيم.
وزارت بهداشت نمي تواند مدعي باشد بلكه ما مدعي وزارت بهداشت هستيم زيرا كلمه به كلمه به استناد مجوز صادره از سوي وزارت بهداشت، اجازه تبليغ كالا را صادر مي كنيم و با لغو يك كلمه از سوي اين وزارتخانه آن را لغو مي كنيم.
عضو كميته رسانه هاي مجلس و نماينده  مردم مشهد و كلات بر اين باور است: رسانه ها بايد در تبليغات مواد غذايي، معيارها و ارزش هاي حاكم در جامعه را مدنظر قرار دهند؛ چرا كه نقش تبليغات در عرضه محصولات غذايي و مصرفي بسيار تعيين كننده است. نقش تبليغات در تمامي زمينه ها از جمله عرضه  محصولات غذايي و يا ساير محصولات مصرفي بسيار بي بديل و تعيين كننده است، زيرا حدود ۸۰ درصد سود كالا، صرف تبليغات براي جا انداختن و معرفي كالاي مورد نظرست كه در سبد خانوار قرار مي گيرد.
دكتر آرين منش افزود: ما معتقديم تبليغات بايد در راستاي اهداف و سياست هاي فرهنگي، اقتصادي، بهداشتي و درماني كشور جهت گيري شود، چرا كه درست نيست در حوزه  سلامت يك نوع سياست گذاري داشته باشيم و در حوزه  معرفي و تبليغات نيز به نحوي ديگر عمل كنيم؛ به گونه اي كه سودجويي بر مصالح مردم قالب شود.
عضو كميته رسانه هاي مجلس با اشاره به طرح هاي اين كميسيون در راستاي حمايت از توليدات داخلي و جلوگيري از عناصر فرهنگ بيگانه، گفت: صدا و سيما بايد به گونه اي عمل كند كه تبليغ كالاهاي غيرايراني، رقيبي براي توليدات داخلي محسوب نشود، در عين اين كه در حوزه مواد غذايي نيز بايد دو اصل «رعايت استاندارد و سلامت» را در نظر گرفت و به طور تعادلي در تبليغات خود سياست گذاري كرد.

نگاه
مالكيت معنوي
فناوري هاي جهاني در زمينه اطلاعات و ارتباطات باعث تسريع در تحولات سياسي، فرهنگي، اقتصادي قرن ۲۱ مي شوند.
بيشتر محققان در مورد تحولاتي كه در زمينه ارتباطات رخ مي دهند با يكديگر توافق دارند. اما در باره ماهيت تحولات ياد شده اختلاف نظر دارند. بنابر اين ايجاد مقررات براي نظام هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي به دلايل متعدد ذيل ضروري است:
۱- نظام هاي ارتباطي در فرايند سياسي نقش مهمي بر عهده دارند.
۲- فناوري هاي جهاني اطلاعات و ارتباطات در زمينه بروز موفقيت هاي اجتماعي و فرهنگي ملت ها بي تأثير نيستند لذا اطلاعات و ارتباطات بخشي از محيط نمادين ملي و ساير تشكل هاي اجتماعي است.
۳- چرا قوانين كارآمد رسانه هاي جهاني به دولت هاي ملي ربط دارند؟ از آنجايي كه فناوري هاي جهاني اطلاعات و ارتباطات ميزبان فعاليت هاي فرامرزي مجازي هستند از اين رو شهروندان غيرمجازي كه در مكان هاي واقعي مستقرند اغلب فعاليت هاي مجازي را تجربه مي كنند، بنابر اين دولت هاي ملي علاقه مندند كه به تهيه مقررات در زمينه فعاليت هاي آن بپردازند به همين دليل بحث مالكيت معنوي آثار از جمله مباحث مورد نظر در اين نوع مقررات است. مالكيت معنوي به صاحب انحصاري اثر حق كنترل نسخه برداري و ساير كاربردها را در خصوص استفاده خلاقانه از اثر را براي دوره زماني محدود مي دهد، لذا دارايي معنوي در عرض مالكيت مادي نيست.
با رشد تجارت اطلاعات و خدمات، دارندگان كپي رايت درصدد يافتن راهكارهايي هستند تا به ازاي كاربرد اطلاعات پولي دريافت كنند و از كاربرد بدون مجوز اطلاعات جلوگيري كنند.
چنين رفتاري مطابق با منطق بازار است و حركت سازنده جديدي را ايجاد مي كند كه در آن انديشه ها و اطلاعات از كالاي عمومي به دارايي شخصي تغيير ماهيت مي دهند. از سويي ديگر هر چه دارايي ها و آثار خلاقانه فرهنگ بيشتر تحت كنترل قرار مي گيرد، فرصت هاي مردم براي مشاركت در خلق مكرر و بازآفريني زندگي اجتماعي و فرهنگي كمتر مي شود، لذا در اين صورت تجاري سازي شبكه هاي رايانه اي و اطلاعات ممكن است اجتناب ناپذير باشد.
سمانه بامشاد

سايه روشن رسانه
كارتون پخش كنيد!
000495.jpg
كودكان به پخش برنامه هاي عروسكي كمتر از برنامه هايي كه در آنها شخصيت انساني به ايفاي نقش مي پردازد، علاقه نشان مي دهند.
به گزارش ايسنا، پخش دوباره كارتون هايي چون «تام و جري» ، «فوتباليست ها» ، «دي جي مون» ، «سفيد برفي» و «پينوكيو» از خواسته هاي كودكان ۷ تا ۱۱ ساله است.
همچنين كودكان براي بهترشدن برنامه هاي خود پخش بيشتر كارتون، بيشتر شدن وقت برنامه كودك و پخش برنامه هاي جالب تر را پيشنهاد داده اند.  بر اساس نظرسنجي انجام شده از هشت هزار و ۲۴۰ تن از كودكان ۷ تا ۱۱ ساله ساكن شهر تهران، ۶۴ درصد از پاسخ دهندگان، به برنامه هايي كه آدم در آنها نقش بازي مي كند،  علاقه نشان داده اند.
همچنين ۷۵ درصد از كودكان به كارتون بيشتر از برنامه هايي كه در آن آدم نقش بازي مي كنند، علاقه  دارند.
بر اساس اين گزارش، بيش از نيمي از كودكان (۷۵ درصد) تمايل دارند كه برنامه هاي كودك عصرها پخش شود و ۲۵ درصد به پخش برنامه كودك در صبح ها علاقه نشان مي دهند.
كودكان پاسخ دهنده در اين نظرسنجي علاقه دارند به ترتيب، كارتون، مسابقه، سرود، قصه و برنامه هاي عروسكي از برنامه كودك تلويزيون پخش شود. ۹۰ درصد از كودكان مورد بررسي به موضوع هاي خنده دار (طنز) و زندگي امامان و پيامبران
(۸۶ درصد) براي ساخت برنامه هاي كودك علاقه مند هستند. ۸۳ درصد كودكان مورد بررسي در حد زياد علاقه دارند كه بيشتر مسابقه هاي ويژه آنها ورزش باشد و ۷۰ درصد هم در حد زياد علاقه دارند مسابقه هايي درمورد علوم مختلف پخش شود.
۸۶ درصد از پاسخ دهندگان به استفاده از هنرپيشه هاي سينما و تئاتر و تلويزيون علاقه دارند.
۲۰ شب
مستند «۲۰ شب» با هدف پرداختن به موضوعات اجتماعي در شبكه چهار سيما ساخته مي شود. به گفته اُرد عطارپور تهيه كننده و كارگردان، ساخت تعدادي از قسمت هاي «۲۰ شب» با موضوعات مستقل و كاملا متفاوت آغاز شده است.
وي افزود: فيروز كلانتري، رضا بهرامي نژاد،  ارد زند، مهرداد زاهديان و وحيد باقرزاده از جمله كارگرداناني هستند كه هر كدام ساخت قسمتي از اين مجموعه مستند را برعهده دارند.
به گفته وي، مستندي كه توسط فيروز كلانتري كارگرداني مي شود، به موضوع تبليغات اختصاص دارد و بهرامي نژاد نيز مستندي درخصوص سواحل شمال كشور و استفاده مردم از اين سواحل خواهد ساخت. ارد عطارپور كه در مجموعه «۲۰ شب» مستندي با موضوع تصادفات جاده اي را كارگرداني مي كند، درخصوص انتخاب موضوعات مختلف اين مجموعه تلويزيوني، گفت: برخي از موضوعاتي كه در قالب مستند به آن اشاره مي كنيم، دغدغه شخصي خود من بوده است و برخي ديگر توسط شبكه چهار پيشنهاد شده است.
برنامه هاي تابستاني
پنج برنامه جديد در گروه اجتماعي شبكه سوم سيما همزمان با فصل تابستان پخش مي شود.
به گزارش ايسنا، «ماه مهربان» ، «خانما سلام» ، «كوله پشتي» ، «مهتاب» و «شبكه سه و نيم» از جمله برنامه هاي تابستاني شبكه سوم سيماست.
پخش «شبكه سه ونيم» ، بالاخره آغاز شد . «ماه مهربان» يكي از برنامه هاي اين گروه است كه در ساعات پاياني هر شب از ساعت ۱ بامداد الي ۴ صبح پخش مي شود.
اين برنامه تركيبي است و پخش تصاوير كلي از شهرهاي ايراني و تصاوير منتخب ورزشي، گزارش از مشاغل گوناگون و افرادي كه به نحوي شب ها بيدار هستند، دعوت از مجريان مختلف. اجراي مسابقه حضوري و تلفني و پخش مجموعه هاي شبانه از بخش هاي مختلف اين برنامه است.
«خانما سلام» ، عنوان برنامه ديگري است كه قصد ارائه تصويري بديع از حضور دختران و زنان فعال ايراني در عرصه هاي مختلف علمي، فرهنگي و اجتماعي كشور و پيشرفت هايي كه در ساير زمينه ها بوجود آمده دارد.
توجه ويژه به زنان و بانوان ايثارگر از جمله مادران و همسران شهداي معظم و جانبازان از ويژگي هاي اين برنامه است. اين برنامه هر روز به مدت ۵۰ دقيقه از شنبه تا پنجشنبه پخش مي شود. تهيه كننده اين برنامه سيدمحمد  هاشمي  اصل است.
«كوله پشتي» برنامه اي است كه از اول تابستان هر روز بعدازظهر به صورت زنده از اين گروه پخش شده است. اين برنامه به معرفي نخبگان علمي كه داراي ويژگي ها و امتيازات بالايي هستند و علل موفقيت آنها خواهد پرداخت. گزارش مسابقه تلفني از ديگر بخشهاي اين برنامه است.
هشدار وزارت بهداشت
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اطلاعيه اي درباره تبليغات تلويزيوني محصولات غذايي هشدار داد.
در اين اطلاعيه اعلام شده كه تبليغات تلويزيوني درمورد انواع محصولات غذايي مضر سلامتي از جمله محصولات شور، چرب و نوشابه هاي گازدار تاثير قابل ملاحظه اي بر الگوي مصرف دانش آموزان دارد. وزارت بهداشت با در نظر گرفتن پيام هاي بازرگاني بر انتخاب مواد غذايي توسط كودكان و نوجوانان حتي با وجود مخالفت والدين و اينكه در بيشتر موارد اين پيام ها كودكان و نوجوانان را با مواد غذايي فاقد ارزش غذايي كافي ولي با ظاهر جذاب و فريبنده آشنا مي كند نسبت به تاثيرات مخرب اينگونه تبليغات هشدار داد.
ستارگان و ورزشكاران
تهيه كننده مجموعه ستارگان گفت: در اين برنامه بيشتر به روحيات، اخلاق و رفتارهاي شخصي ورزشكاران پرداخته مي شود. نادر كجوري تهيه كننده و كارگردان برنامه گفت: بيشتر ورزشكاران حاضر در اين برنامه، مدال آوران المپيك آتن محسوب مي شوند كه از آن جمله به عليرضا رضايي و عليرضا حيدري - مدال آوران كشتي، اعظم خداياري قهرمان پرتاب ديسك، علي نادري قهرمان پرتاب نيزه ، سيامك فرج زاده قهرمان پرتاب ديسك و از ميان مربيان به مجيد جلالي مي توان اشاره كرد.وي افزود:   در اين برنامه با ورزشكاران در رشته هاي مختلف و برخي مربيان گفت وگو مي شود.
شهيد چمران
مدير گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما، درباره مجموعه تلويزيوني «شهيد چمران» ، گفت: اين مجموعه از پروژه هاي پيچيده و سخت است كه حاصل آن را سال هاي ديگر خواهيم ديد. عباس اكبري در گفت وگو با ايسنا، درباره اين مجموعه گفت: اين كار به خودي خود يك پروژه ۵ ساله است و با وجود حساسيتي كه آقاي حاتمي كيا و تلويزيون دارد، بيشتر هم زمان مي برد.در اين مجموعه به تمامي ابعاد علمي، مبارزه و زندگي شخصي وي توجه خواهد شد.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |