چهارشنبه ۸ تير ۱۳۸۴
گفت وگو با بهترين دروازه بان ليگ برتر ايران
۹ سال بدون تزلزل
000486.jpg
نزديك به يك دهه از حضور آرمناك پطروسيان دروازه بان ارمنستاني در فوتبال ايران مي گذرد و در تمام اين مدت كارشناسان فوتبال كشورمان معتقد بودند اگر او مليت ايراني داشت قطعاً  مي توانست بعد از احمدرضا عابدزاده دروازه بان مطمئني براي فوتبال ما باشد. اما به هر تقدير او از زمان حضورش در ايران به تيم سپاهان اصفهان پيوست. آرمناك پس از سالها حضور در سپاهان دو فصل قبل راهي ذوب آهن ديگر تيم اصفهاني شد. از زمان حضور پطروسيان در فوتبال ايران ۹ سال مي گذرد. او در اين مدت هميشه يكي از بهترين هاي ليگ  بود و كمتر به ياد داريم با افت چشمگيري مواجه شده باشد. با پطروسيان مصاحبه اي انجام داده ايم كه مي خوانيد:
* با نايب قهرماني ذوب آهن چهارمين دوره ليگ برتر هم به پايان رسيد، ارزيابي شما از اين مسابقات چگونه است؟
- خوشبختانه ليگ حرفه اي امسال چهارمين دوره خود را با موفقيت پشت سر گذاشت و ثمرات زيادي براي فوتبال ايران داشت كه مهمترين آن رشد چشمگير تيم هاي شهرستاني است.
در فصل اول پرسپوليس قهرمان شد اما بعد از آن سپاهان، پاس و حالا هم فولاد قهرمان شدند كه اين نشان دهنده رشد فوتبال شهرستانهاست. هم اكنون فوتبال ايران از حالت دو قطبي شدن خارج شده و ديگر شاهد اين نيستيم كه در پايان مسابقات يا استقلال قهرمان شود يا پرسپوليس. همين مسأله به نفع فوتبال ايران است.
* به نظر شما دوره چهارم ليگ از نظر فني چه تفاوت هايي با سه دوره گذشته داشت؟
-واقعيت اين است كه ليگ سال به سال بهتر مي شود اما ظاهراً چيزي كه در فوتبال ايران تغيير نمي كند. بي برنامگي اين مسابقات است. ليگ هميشه بدون برنامه برگزار شده است. اگر برنامه ريزي بهتري باشد، قطعاً  شاهد رشد بهتر فوتبال ايران خواهيم بود.
* اما اين برنامگي به خاطر بازيهاي تيم ملي بوده است؟
- قبول دارم كه امسال مسابقات تيم ملي اجازه نداد ليگ برتر منظم برگزار شود اما بايد به گونه اي برنامه ريزي كنند كه ليگ به تيم ملي ضربه نزند و تيم ملي هم به ليگ ضربه نزند.
* در كشورهاي ديگر هم ليگ به خاطر تيم ملي تعطيل مي شود؟
- امكان دارد كه در برخي موارد به خاطر يك بازي مهم چند روز مسابقات ليگ تعطيل شود اما در هيچ كجاي دنيا سراغ ندارم كه تعطيلاتي با بيشتر از يك ماه براي مسابقات ليگ داشته باشيم.
* از نظر شما ليگ امسال نقطه مثبتي هم داشت؟
- بله، مهمترين نقطه مثبت ليگ امسال اين بود كه تا دو هفته مانده به پايان اين رقابتها قهرمان مشخص نشده بود. بعد از مشخص شدن تيم قهرمان هم تا آخرين لحظات مشخص نبود تيم هاي دوم تا چهارم كدام تيم ها هستند. يكي از نكات قابل توجه كه حكايت از پيشرفت فني مسابقات ليگ دارد همين است كه تيم قهرمان و نايب قهرمان تا آخرين هفته ها مشخص نشده بود. در صورتي كه در دوره هاي قبلي اين موضوع كمتر اتفاق افتاده بود.
* و بالاخره فولاد قهرمان شد، شما فكر مي كنيد فولاد مستحق اين قهرماني بود؟
- مسلماً  همين طور است. هر تيمي در هر مكاني كه قرار گرفته حقش بوده. اگر فولاد حالا قهرمان شده مطمئن باشيد كه مزد تلاش هايش را گرفته. هر تيمي هر چقدر تلاش كند و در طول فصل زحمت بكشد به همان اندازه بهره مي برد.
* پس معتقديد نايب قهرماني حق ذوب آهن بود؟
- ذوب آهن هم مثل همه تيم هاي ديگر. به نظر من حق ذوب آهن هم همين نايب قهرماني بود.
* در ابتداي صحبت هايتان اشاره كرديد كه تيم هايي مثل سپاهان و پاس و فولاد قهرمان شده اند به نظر شما چه زماني نوبت به قهرماني ذوب آهن مي رسد؟
- سال بعد نوبت به قهرماني ذوب آهن خواهد رسيد.
000489.jpg
مگر مي شود تيمي كه بهترين خط دفاعي را از آن خود كرده حتي يك مدافع هم در تيم ملي نداشته باشد. اين موضوع اصلاً قابل قبول نيست. هر چند كه در مورد حضور نفرات در تركيب اصلي تيم ملي فقط كادر فني تصميم گيري مي كنند
* با توجه به شرايطي كه تيم ها دارند چقدر به كسب اين عنوان اميدواريد؟
-بالاخره همه تيم ها با اميد به قهرماني وارد ليگ فصل آينده مي شوند. ذوب آهن هم با همين اميد ليگ آينده را شروع مي كند اما قطعاً  تا پايان فصل اتفاقات زيادي مي افتد كه بايد منتظر بود و ديد كه بالاخره چه تيمي قهرمان مي شود.
* بهترين دوره اي كه به عنوان يك دروازه بان پشت سر گذاشتيد كدام دوره بود؟
- امسال يكي از بهترين فصل هاي دوران حضور ۹ ساله من در فوتبال ايران بود. فكر مي كنم كه در سپاهان هم فصل هاي خوبي را پشت سر گذاشتم كه بايد به اين فصل اضافه شوند.
* به عنوان يك منتقد عملكرد خودتان را ارزيابي  كنيد؟
- اگر اجازه بدهيد من در اين مورد به طور جمعي صحبت كنم نه فردي. ما امسال به همراه بازيكنان خط دفاعي عنوان بهترين خط دفاع ليگ برتر را از آن خودمان كرديم فكر مي كنم اين خودش نشان دهنده اين امر باشد كه بهترين هاي اين فصل چه كساني بودند.
* در طول رقابتهاي اين فصل پيش آمد كه گل بد هم بخوريد؟
- اشتباهات جزيي از فوتبال است و هميشه در كنار هم بوده اند، مگر مي شود در فوتبال اشتباه نكرد. منتهي يك دروازه بان بايد سعي كند كمتر مرتكب اشتباه شود.
* ذوب آهن امسال شش شكست در كارنامه اش داشت. به نظر شما دليل اين شكست ها چه بود؟
- فوتبال همين است. نمي شود گفت تيمي بايد بدون شكست باشد. حتي فولاد هم كه قهرمان شده دو بازي رفت و برگشت را به ما واگذار كرد. استقلال هم همين طور. فوتبال تشكيل شده از اين شكست ها و پيروزيها. نمي توان انتظار داشت كه يك تيم هميشه ببرد و باختي در كارنامه اش نباشد.
* مقام دومي ذوب آهن براي شما راضي كننده است؟
- براي خود من بله كاملاً  راضي كننده است، اما نمي دانم اين عنوان براي ديگران هم راضي كننده است يا نه.
* راز موفقيت ذوب آهن در اين فصل چه بود؟
- حمايت هاي باشگاه و كادر فني عمده ترين رمز موفقيت اين فصل ذوب آهن بود. ضمن اين كه بازيكنان ما در اين فصل كاملاً همدل بودند و در كمال رفاقت و دوستي شرايطي را فراهم آوردند كه ما توانستيم به راحتي و بدون كمترين مسائل حاشيه اي در مسابقات شركت كنيم و نتايج خوبي كسب كنيم. اگر اين همدلي نبود قطعاً  به چنين موفقيتي دست پيدا نمي كرديم.
* در تيم ذوب آهن بازيكنان مسن و پا به سن گذاشته اي هم حضور داشتند، اين امر در روند كارهاي فني اين تيم تأثير منفي نمي گذارد؟
- به نظر من ذوب آهن امسال تلفيقي از بازيكنان با تجربه و جوان بود كه توانستند در كنار يكديگر تيم خوب و آماده اي را تشكيل دهند. اصولاً  همه تيم  ها تشكيل شده از همين تركيب است. چرا ك جوانان بايد در كنار با تجربه ها آبديده شوند.
* امسال شما در تمام بازيهاي ذوب آهن حضور داشتيد؟
- بله، من در هر ۳۰ بازي حضور داشتم.
* تا به حال آمار گرفته ايد در اين ۹ سال چند بازي انجام داده ايد؟
- نه آماري ندارم، اما فكر مي  كنم در تمام اين مدت در كمتر از ۱۰ بازي حضور نداشته ام. اما در ساير بازيها درون دروازه ايستاده ام.
* آيا در اين ۹ سال ديداري بوده كه پيروزي يا شكست در آن براي شما خاطره باشد؟
- بله، در همين ليگ امسال بردن استقلال در تهران براي من بهترين خاطره بود.
روزهاي خوب ديگري هم داشته ام اما به اين جهت كه تا به حال استقلال را در تهران نبرده بوديم و فكر نمي كنم به اين زودي ها هم تكرار شود، اين پيروزي براي من خيلي شيرين و با ارزش بود.
000483.jpg
* عملكرد دروازه بانان تيم هاي ديگر را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- همه آنها هم خوب كار كردند. ميرزاپور كه تيمشان قهرمان شد در اين دوره خوب كار كرد. مهدي واعظي هم هر چند پيكان به دسته اول سقوط كرد اما عملكرد خوبي داشت، محمد محمدي دروازه بان پرسپوليس هم همين طور. او هم خوب بود سيد مهدي رحمتي هم عملكرد قابل قبولي داشت.
* به عنوان يك دروازه بان با تجربه و خارجي چه نقايصي در عملكرد ابراهيم ميرزاپور مي بينيد؟
- به نظر من هر بازيكني خودش مي داند كه در چه مواردي نقص دارد. اصلاً  لازم نيست من به اين نقايص اشاره كنم. حالا نه تنها ميرزاپور بلكه تمام دروازه بانهاي ديگر هم به خوبي مي دانند كه نقاط ضعف شان چيست و بايد چكار كنند كه آنها برطرف شوند. ميرزاپور دروازه بان خوبي است كه با كمك ساير بازيكنان توانستند تيم ملي را به جام جهاني ببرند.
* به عنوان يك بازيكن خارجي زماني كه تيم ملي ايران به جام جهاني رفت چه احساسي داشتيد؟
- احساس خيلي خاصي نداشتم، اما خوشحال بودم از اين كه در كشوري بازي مي كنم كه تيم ملي كشورش به جام جهاني رفته است. اين نشان مي دهد كه من بايد افتخار كنم به اين كه در ليگي بازي مي كنم كه تيم ملي آن به جام جهاني رفته است.
* ذوب آهن اين فصل عنوان نايب قهرماني رقابت هاي ليگ برتر را به دست آورد. اما در ليست بازيكنان تيم ملي، هيچ اثري از بازيكنان اين تيم نيست؛ به نظر شما دليل اين امر چيست؟
- براي من هم خيلي عجيب است تيمي كه نايب قهرمان ليگ شده حتي يك بازيكن هم در تيم ملي ندارد. حتي براي يك نمونه. اگر مشكل از ذوب آهن است پس چطور مي شود كه اين تيم مي آيد و در ليگ ايران نايب قهرمان مي شود. اگر بازيكنان بد بودند شما فكر مي كنيد از بين ۳۰ بازيكني كه ما داشتيم حتي يك نفر هم شايسته حضور در تيم ملي نبود. به نظر من حداقل سه بازيكن ذوب آهن مستحق حضور در تيم ملي بودند. مگر مي شود تيمي كه بهترين خط دفاعي را از آن خود كرده حتي يك مدافع هم در تيم ملي نداشته باشد. اين موضوع اصلاً قابل قبول نيست. هر چند كه در مورد حضور نفرات در تركيب اصلي تيم ملي فقط كادر فني تصميم گيري مي كنند اما تصور مي كنم ذوب آهن هم مي توانست در ليست تيم حداقل دو يا سه بازيكن داشته باشد.
* داوري هاي ليگ چهارم نسبت به دوره هاي گذشته چه تفاوت هايي داشت؟
- به نظر من داوري ها نسبت به فصل هاي گذشته بهتر بود. اما جا دارد باز هم بهتر شود. بالاخره همه انسان ها اشتباه مي كنند. همانطور كه يك مربي يا يك بازيكن مرتكب اشتباه مي شوند، داوران هم اشتباه مي كنند. تنها فرق اين اشتباهات اين است كه با يك اشتباه داور يك تيم مي بازد و ممكن است با همان باخت هم سرنوشتش در انتهاي جدول يا براي كسب عنوان قهرماني تغيير كند. به همين خاطر داوران بايد سعي كنند اشتباهاتشان را به حداقل برسانند.
* پيشنهاد شما براي برگزاري دوره آينده ليگ برتر چيست؟
- من پيشنهادي ندارم اما درخواستم از مسئولان فدراسيون فوتبال اين است كه براي برگزاري اين مسابقات برنامه ريزي دقيقي داشته باشند. درست است كه ما سال آينده مسابقات تيم ملي در جام جهاني را داريم اما به هر حال فدراسيون مي تواند به گونه اي برنامه هايش را تنظيم كند كه به بازيكنان فشار نيايد و آنها هم فرصتي براي استراحت كردن داشته باشند.
* وضعيت شما براي فصل آينده چگونه است؟ در ذوب آهن مي مانيد يا به تيم ديگري خواهيد رفت؟
- هنوز در اين مورد تصميم قطعي نگرفته ام. تا شروع فصل بعد فكرهايم را مي كنم و تصميم نهايي را مي گيرم. در اين مدت هم صحبت هايي با بعضي تيم ها داشته ام اما همه در حد حرف بوده و جواب خاصي به پيشنهادات نداده ام.
* امسال نهمين سال حضور شما در اصفهان بود و در اين مورد يك ركورد محسوب مي شود، خيلي ها تصور مي كنند شما براي فصل آينده از اصفهان خواهيد رفت؟
- آينده همه چيز را روشن خواهد كرد. الان اگر حرفي بزنم معلوم نيست درست باشد. همانطور كه گفتم حرف هاي زيادي مطرح شده اما تا به حال تصميمي در مورد اين پيشنهادات نگرفته ام.
* چرا شما به تيم ملي ارمنستان دعوت نمي شويد؟
- نمي دانم، اين نظر كادر فني است كه از من براي حضور در تيم ملي دعوت نمي كنند. به هر حال همانطور كه در كشور شما كادر فني براي حضور بازيكنان تصميم نهايي را مي گيرند، در تيم ملي ما هم همينطور است. من حدود ۱۵ بازي ملي دارم و فكر مي كنم با داشتن ۳۲ سال سن ديگر فرصتي براي حضور در تيم ملي ارمنستان ندارم.

چرا فوتبال ايران دروازه بان نمي سازد؟
000492.jpg
امير بهادري نژاد
دروازه باني يكي از كليدي ترين پست ها در فوتبال به شمار مي آيد. در حقيقت آخرين نقطه اتكا يك تيم دروازه بان آن است كه حتي بهتر از مربي تيم، عملكرد كليه بازيكنان را زير نظر دارد و مي تواند آغازگر استراتژي هاي هجومي و حركتي تيمش باشد.
تيم هاي سرشناس فوتبال جهان اغلب در دوران بزرگي خود از دروازه بانان برجسته و بزرگ بهره جسته اند. گوردون بنكس در انگليس، داسايف در شوروي سابق، دينوزف در ايتاليا و كان در آلمان، اشمايكل در دانمارك و ... همگي نقش محوري در تيم هاي خود داشتند. پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي هم، تأثيرگذارترين دروازه بان فوتبال ايران احمدرضا عابدزاده بوده است كه مرحوم پرويز دهداري با شهامت بي نظير خود به اين جوان جنوبي ميدان داد و همين اقدام متهورانه باعث شد تا فوتبال ايران سال ها در خدمت اين دروازه بان بهره مند بشود.
بدون ترديد كمتر بازيكني در تاريخ فوتبال ايران به اندازه عابدزاده در تعيين نتايج بازي هاي سرنوشت ساز تأثيرگذار بوده است. هنوز هنرنمايي هاي اين دروازه بان در رقابت هاي جام ملت ها، بازي هاي آسيايي و بازي هاي مقدماتي جام جهاني به ويژه آن بازي رويايي در شهر ملبورن استراليا در اذهان طرفداران فوتبال زنده است.
اما به چه دليل در سه دهه اخير خروجي هاي دروازه بانان كامل مانند عابدزاده در فوتبال ايران بسيار محدود بوده است.
يكي از ريشه هاي اين كمبود به مسائل فرهنگي باز مي گردد. در ايران حتي در بازي هاي فوتبال خياباني و محلي، همه دوست دارند كه در خط حمله بازي كنند و گل بزنند چون رسانه هاي گروهي فقط گلزنان را مي بينند و آنها را مورد توجه قرار مِي دهند. اما ريشه فني اين نقصان به آموزش تخصصي در سطح باشگاه ها باز مي گردد.
برانكو ايوانكوويچ مربي تيم ملي ايران در اين رابطه مي گويد: مشكل كمبود دروازه بان كامل مختص به ايران نيست بلكه در سراسر جهان و به ويژه اروپا اين مشكل به چشم مي خورد كه دليل اصلي آن كمبود مربي اختصاصي مي باشد. به همين دليل فخرالدين بگوويچ را به ايران آوردم و باور نمي كنيد كه او چه خدمتي به دروازه باني ايران كرده است. او تمام فنون مربيگري دروازه باني را به احمد سجادي آموخته و به همين دليل آينده دروازه باني فوتبال ايران در دست سجادي خواهد بود. فخرالدين طي اين چند سال ميرزاپور را به دروازه باني مطمئن تبديل كرده و در فصل پيش به دليل حضور در پرسپوليس، محمد محمدي را نيز به سطح بالايي رساند.
با وجود اينكه فوتبال ايران با كمبود دروازه بان كامل مواجه است، اما ۷ تيم حاضر در رقابت هاي ليگ برتر در فصل گذشته از دروازه بانان خارجي بهره بردند كه همين اقدام باعث شد تا دروازه بانان جوان ايراني بيشتر پشت خط بمانند و نتوانند در كوران مسابقات تجربه كسب كنند.
اما در فوتبال ايران، آرمناك پطروسيان يك استثنا است كه بدون ترديد در مجموع برگزاري ۴ دوره ليگ برتر بهترين دروازه بان ليگ بوده است.
اگر هم سياست هاي برخي از باشگاه هاي ايران استفاده از دروازه بان خارجي است بايد به فكر استخدام دروازه باناني چون آرمناك باشند تا بار فني براي دروازه بانان ذخيره و ايراني آنها داشته باشد.
آرمناك طي دو فصل اخير به اندازه يك مهاجم سرنوشت ساز براي ذوب آهن امتياز كسب كرد كه كمبود وي را سپاهان در اين دو سال در رقابتهاي داخلي و آسيايي كاملاً احساس كرد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |