سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۴
كريستين ميلان
غريزه ويري
002379.jpg
جهانگير كوثري
بهترين زمان براي كريستين ويه ري زماني است كه او پشت به دروازه قرار مي گيرد و با توانايي بالايش در حفظ توپ مجال را براي هم تيمي هايش مهيا مي كند تا خود را برسانند، همچنين مهارت او براي فضاسازي و درگير كردن بيش از يك مدافع به همراه خود از ديگر مشخصات اين مهاجم توانا به شمار مي رود. تنها چيزي كه او را قانع مي كند كوبيدن توپ به تور دروازه حريف است. ركورد گلزني او در تيم ملي جالب است و در جام هاي جهاني نيز موفق شده نه گل به ثمر برساند.
* آيا به نظر شما اينتر بالاخره اسكودتو را فتح مي كند؟
- حتي جرأت گفتن كلمه اسكودتو را ندارم. فقط زماني مي توانيد اين كلمه را بگوييد كه جام را فتح كنيد. به نظر مي رسد اينتر به فتح نكردن ليگ عادت كرده و از بردن هراس دارد.
* چرا اينتر اين قدر دفاعي بازي مي كند؟
- مهم است كه يك تيم نحوه دفاع كردن را بلد باشد، به خصوص در ايتاليا اين مسئله مهم ترين نكته است ولي دفاع كردن به تنهايي نمي تواند نتيجه مطلوب را به ارمغان بياورد. شايد در بعضي بازي ها اينتر به قدر كافي براي پيروزي تلاش نكرده است، اما تيم در حال پيشرفت است.
* اخيرا گفته بوديد كه هرگز اينتر را اينقدر قدرتمند نديده بوديد؟
- درست است. بعد از مشكلات فصل قبل به نظر نمي آمد كه ما اينطور عالي تمام مشكلات را پشت سر بگذاريم. ما واقعا خوب مشكلات را از پيش رو برداشتيم و به وضعيت تيم سروسامان بخشيديم.
* نظر شما راجع به مربي فعلي اينتر چيست؟
- اينتر به كسي نياز دارد كه دقيق و منظم باشد و به نظرم او فرد مناسبي براي تيم باشد. او خودش به همراه تيم تمرين مي كند كه اين موضوع باعث بالا رفتن روحيه بازيكنان تيم مي شود و در نتيجه شرايط مناسبي در تيم حكمفرما مي شود.
- آيا در زمان ليپي و تاردلي شرايط به اين نحو نبود؟
* بگذاريد مسائل را با هم قاطي نكنيم. من قصد متهم كردن كسي را ندارم.
* سال قبل براي تو چگونه بود؟
- فصلي بسيار طولاني بود و در پاره اي از اوقات توانستم مداوما بازي كنم و از لحاظ بدني نيز در شرايط خوبي قرار داشتم.
* در فصل گذشته نيز اخبار انتقال تو به گوش مي رسيد و بالاخره در پايان فصل از اينتر جدا شدي. بعضي ها مي گويند كه نمي شود به راحتي با تو كنار آمد، نظرت چيست؟
- بايد اعتراف كنم كه دوران سختي را پشت سر گذاشتم. تابستان ساده اي نبود، بعضي اوقات شرايط به نحو نامطلوبي پيش مي رود و مي توان تجربه خوبي كسب كرد. مردم بعضي مواقع اعتقاد دارند كه دوران بازي شما به پايان رسيده و در زمانهاي ديگر نيز راجع به شما و كارهايي كه انجام نداده ايد دروغ مي گويند و به شما تهمت مي زنند. اما ازتمام اينها مي توان درس گرفت و خود را تقويت كرد.
* منظورتان چه نوع دروغهايي است؟
- دروغهايي مثل زندگي هاي شبانه من،غير قابل اعتماد سازي و... چيزهايي كه من اصلا به آنها گوش نمي دهم. حواس من فقط به تمرينات است و روي چيز ديگري متمركز نيستم. درست است من تابستان گذشته و تا روز تولدم (دوازدهم جولاي) روزهاي سختي داشتم، در حقيقت تا روزي كه رئيس باشگاه مرا دعوت كرد تا همه چيز روشن شود. از آن روز به بعد من تولدي دوباره در فوتبال داشتم.
* رئيس باشگاه چه موضوعي را گفت كه ديد تو تغيير پيدا كرد؟
- ما هر دو فرصت پيدا كرديم كه حرف دلمان را بزنيم و ديدگاههاي همديگر را بيان كنيم. معمولا رؤساي باشگاهها كمتر براي ديدن تيم حاضر مي شوند و با بازيكنان صحبت مي كنند اما در آن روز ما كاملا گفتگوي آزادي داشتيم. او به من گفت كه چگونه مي توان تيمي قدرتمند ساخت و من كاملا با نظرات او موافق بودم. در آن زمان احساس فوق العاده اي داشتم. در بيشتر مسائل، توافق كامل داشتيم.
* نظرت راجع به بازگشت رونالدو به ايتاليا چيست؟
- زماني كه او در اينتر بود ما زمان زيادي براي بهبود او صبر كرديم و زماني كه او به تيم برگشت بسيار خوشحال شدم. اگر او به ايتاليا باز گردد از بازي كردن با او لذت خواهم برد. زماني كه در اينتر با هم بوديم تمام دنيا مشتاق ديدن بازي ما بود. ما به همه ثابت كرديم كه زوج رونالدو، ويه ري ارزش صبر كردن را داشت. متأسفانه او گرفتار آسيب ديدگي مزمن است اما با تمرينات مداوم ثابت كرد كه مي تواند باز هم در اوج باشد.
* خود شما نيز آسيب ديدگي هاي زيادي داشتيد؟
- واقعيت اينست كه من تنها يكبار به طور جدي آسيب ديدم و آن زماني بود كه نتوانستم با تيم دينوزوف در جام ملتهاي ۲۰۰۰ حضور داشته باشم. آسيب ديدگي هاي ديگر چندان جدي نبودند اما از آن به بعد بايد مراقب تكلهاي بازيكنان حريف باشم. آسيب ديدگي فراوان بهايي است كه من براي نحوه بازي ام مي پردازم. من براي گرفتن هر توپي درگير مي شوم و از ضربه زدن با سر نيز ترسي ندارم.
* نقطه قوت شما چيست؟
- من هميشه از غريزه پيروي مي كنم، اما در حال حاضر قبل از نشان دادن عكس العمل تا سه مي شمارم.
* به نظر مي رسيد اين نخستين فصلي باشد كه هيچ كس انتظار انتقال تو را نداشت!؟
- فكر مي كنم كه من تيم ايده آل و شهر مورد نظرم را پيدا كردم. من تقريبا هر سال عادت داشتم به تيم ديگري بروم و اين باعث شد تا تجربه فراواني بدست بياورم و الان كه به اندازه كافي تجربه كسب كردم جاي مناسب را پيدا كردم.

مقايسه ويري با بالاك
002382.jpg
او را با بالاك مقايسه مي كنند. تراپاتوني و ليپي اعتقاد برابري درباره «ويري» دارند. ليپي، او را يك مهاجم سرزن، شوتزن، گلزن و قلدر مي نامند و كمتر كسي را چون او در فوتبال ايتاليا ديده است. تراپاتوني مي گويد: او مرا ياد «ريوا» چپ پا مي اندازد، اما امروز مثل بالاك پرقدرت است، اما اوتمار هيتز فلد مربي سابق بايرن مي گويد: او را دوست دارم. اينتر قدر او را ندانست اما بالاك چيز ديگري است.
انتخاب ميشائيل بالاك به عنوان فوتباليست سال ۲۰۰۵ تعجبي ندارد. او فصل بي نظيري را پشت سرگذاشته است، ارتقا به كاپيتاني تيم ملي آلمان ارزشهاي او را دو چندان نموده است. او نقش رهبري تيم را به عهده دارد و در بايرن سهم ويژه اي در هر دو قهرماني تيم داشته  است.
همان زماني كه ميشائيل در سال ۲۰۰۲ به بايرن آمد براي اولين بار بهترين بازيكن آلمان شده بود.
با اين حال كار راحتي پيش رو نداشت چرا كه همواره با اشتفان افنبرگ مقايسه مي شد. وي براي به دست آوردن موقعيت فعلي مجبور شد تلاش زيادي بكند، او اين كار را كرد و بازيكني در سطح جهاني شد. در فصل ۲۰۰۵- ۲۰۰۴ بازي عالي وي ثبات فوق العاده اي داشت. در مقايسه با بازيكني مثل رونالدينيو دريبلها و بازي او خيلي تماشايي نيست اما ضربات سر عالي و دقت در شوت هايش كارايي و ثمربخشي او را نسبت به اين بازيكن برزيلي بيشتر مي كند. او حتي در دفاع هم بسيار مؤثر بازي مي كند.
بالاك نشان داده است كه چقدر توانايي دارد. از لحاظ شخصيتي نيز انساني بسيار معقول و ملايم و خويشتندار است. پيروزي در جام قهرمانان اروپا و يا در جام جهاني مي تواند امتياز ويژه اي به وي ببخشد و اگر مي خواهد به دنبال اينها باشد مي تواند به رئال مادريد، منچستريونايتد و يا بارسلونا هم برود. البته اميدوارم كه بايرن خود بتواند چنين استثنايي را حفظ كند و با او و امثال او اعتبار فوتبال باشگاهي آلمان را بالا ببرد. به هر حال من به بالاك اعتماد دارم و فكر مي كنم كه به ركورد بكن بائر رسيده و حتي او را پشت سر مي گذارد.
او بسيار قويتر و مؤثرتر از ويري بازي مي كند و قدرت شوتزني او نيز بسيار بهتر از ويري است .

كريستين ويه ري در يك نگاه
002412.jpg
نام كامل: كريستين ويه ري
تاريخ تولد: دوازدهم جولاي ۱۹۷۳
محل تولد: بولونياي ايتاليا
مليت: ايتاليايي _ استراليايي
قد: ۱۸۵ سانتي متر
وزن: ۸۲ كيلوگرم
پست: مهاجم
باشگاه ها: پراتو، تورينو، پيزا، راوه نا، ونتزيا، آتالانتا، يوونتوس، اتلتيكومادريد، لاتزيو، اينترميلان، ميلان
نخستين بازي ملي: مارس ۱۹۹۷ برابر مولداوي
بازي ملي: ۴۳ بازي و ۲۱ گل
حضور در جام جهاني: ۲۰۰۲ و ۱۹۹۸
افتخارات: ليگ ايتاليا ،۱۹۹۷ جام بين قاره اي ،۱۹۹۷ سوپرجام اروپا ،۱۹۹۷ جام برندگان جام اروپا ،۱۹۹۹ برترين گلزن ليگ اسپانيا ،۱۹۹۸ بازيكن سال فوتبال ايتاليا ،۱۹۹۹ برترين گلزن ليگ ايتاليا (۲۰۰۳)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |