چهارشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۸
تدابير عربستان سعودي براي فلج اطفال
همه حجاج بايد واكسينه باشند
000684.jpg
عليرضا آشوري
در حال حاضر نزديك به 2ميليون زائر در كمپ هايي نزديك و در تماس مستقيم با يكديگر اطراف شهرها و مكان هاي مقدس عربستان اقامت كرده اند و اين تماس نزديك مي تواند عامل انتقال بسياري از بيماري ها باشد
كشور عربستان سعودي كه هرساله پذيراي ميليون ها زائر به شهرهاي مقدس مكه و مدينه است، اخيرا طي دستوري از تمامي حجاج جوان از تمام كشورها خواسته است تا هنگام مسافرت به اين كشور، مدارك مربوط به واكسيناسيون خود بر ضد بيماري فلج اطفال را ارائه كرده و هنگام رسيدن به اين كشور نيز بايد مجددا عليه اين بيماري واكسينه شوند.
اين دستور كه براي هر كسي در رده سني 15 تا 19 سال اجرا خواهد شد، از عزم بنيادي كشور پادشاهي عربستان سعودي براي مبارزه با ويروس فلج اطفال خبر مي دهد. اين بيماري در حال حاضر بسياري از كشورهاي مسلمان را آلوده ساخته است. گرچه تعداد زائران كشور عربستان تا ماه ژانويه (مصادف با ماه ذيحجه) به حداكثر مقدار خود خواهد رسيد ، ولي اين دستور از هم اكنون در اين كشور به اجرا درآمده است.
دكتر بروس آيلوارد از مركز مبارزه با بيماري فلج اطفال در سازمان بهداشت جهاني مي گويد: اين راه حل فوق العاده است. كشور عربستان بخوبي مسئوليت خود در اين مبارزه جهاني را درك كرده است.
دستورالعمل مقامات كشور عربستان در مورد زائران كشورهاي افغانستان، آنگولا، بوركينافاسو، كامرون، جمهوري آفريقاي مركزي، چاد، مصر، اريتره، اتيوپي، گينه، هند، اندونزي، ساحل عاج، مالي، نيجر، نيجريه، پاكستان، سودان و يمن اعمال خواهد شد. در اين كشورها موارد متعددي از ابتلا به بيماري فلج اطفال مشاهده شده است.
متخصصان بهداشت جهاني اعتقاد راسخي دارند كه كشور عربستان مي تواند هرگونه گسترش ويروس در كشور خود را مهار كند، به رغم اينكه در حال حاضر نزديك به 2 ميليون زائر در كمپ هايي نزديك و در تماس مستقيم با يكديگر اطراف شهرها و مكان هاي مقدس عربستان اقامت كرده اند و اين تماس نزديك مي تواند عامل انتقال بسياري از بيماري ها باشد.
ويروس ايجادكننده بيماري فلج اطفال از راه مدفوع و آبهاي آلوده انتقال مي يابد و عمدتا كودكان را مبتلا مي كند. گرچه كودكان به طور معمول جزو زائران نيستند، ولي بسياري از خانواده هاي بي بضاعت كه اغلب با اتوبوس يا كشتي به عربستان سفر مي كنند، چاره اي جز به همراه آوردن كودكان خود ندارند. تمام مسافران زير 15 سال از كشورهاي آلوده به ويروس فلج اطفال، قطره خوراكي ضد فلج اطفال دريافت خواهند كرد. در اين روش، ويروس تضعيف شده از راه دهان وارد بدن كودك شده و با تحريك سيستم ايمني، باعث ساخته شدن آنتي بادي مي شود.
اين ايمني به صورت پايدار در بدن فرد باقي مي ماند و در صورت ورود مجدد ويروس، آن را از بين خواهد برد. اين روش در كشورهاي غربي عمدتا به شكل واكسيناسيون تزريقي انجام مي شود و همان تاثير را ايجاد خواهد كرد. دكتر حلمي وحدان، رئيس بخش تخصصي مبارزه با فلج اطفال در منطقه شرق مديترانه در سازمان بهداشت جهاني مي گويد: سعودي ها براي حفظ سلامت زائران در تلاش هستند و امكانات خوبي براي اين مسئله در اختيار دارند.
دكتر وحدان تجربه سفر خود در دهه 1960 را عنوان مي كند؛ زماني كه مننژيت در بين زائران شايع شده بود. او مي گويد از آن سال به بعد، عربستان سعودي زائران هر كشور را ملزم كرد تا مدارك مبني بر واكسيناسيون خود بر ضد مننژيت را به سفارتخانه عربستان براي دريافت ويزا ارائه كنند.
دكتر وحدان ادعا مي كند: در حال حاضر مي توان گفت بسياري از زائران فاقد بيماري هاي مسري هستند . بيماري فلج اطفال سه سال قبل تقريبا از روي كره زمين ريشه كن شده بود، ولي بسياري از ايالت هاي مسلمان نشين شمال كشور نيجريه كه در زمره آخرين مناطق آلوده به اين بيماري بودند، از اواسط سال 2003 تا اواسط سال 2004 واكسيناسيون عمومي را متوقف كردند. دليل اين امر شايعاتي بود مبني بر اينكه اين واكسن ها دختران را عقيم مي كند يا اينكه آلوده به ويروس ايدز است. از آن زمان تاكنون اين بيماري، 16 كشور ديگر را نيز آلوده كرده كه تمام موارد آلودگي از كشور نيجريه منشا گرفته بودند. عمده گسترش اين بيماري از مسير آزادراهي بود كه مناطق شرقي صحراي بزرگ آفريقا (ساهاري) را به هم متصل مي ساخت. كارشناسان سازمان بهداشت جهاني معتقد بودند احتمال آلوده بودن زائراني كه از اين مناطق به مكه سفر مي كنند، بسيار بالاست. شيوع باورنكردني و ترسناك بيماري در بندرهاي درياي سرخ كه حلقه اتصال آفريقا به كشورهاي عربي است، در تقويت حدس كارشناسان تاثيري فراوان داشته است.
به گفته دكتر آيلوارد در سال گذشته و مقارن با زمان اوج مسافرت زائران به عربستان (مقارن با ماه ذيحجه)، دو مورد فلج اطفال در عربستان سعودي مشاهده شد، در حالي كه دراين كشور از سال 1995 هيچ موردي از فلج اطفال گزارش نشده و اين كشور كاملا عاري از اين ويروس اعلام شده بود. با اقدام بموقع پزشكان سعودي، ويروس گسترش نيافت. در ماه آوريل سال جاري ميلادي، بيماري فلج اطفال در كشور يمن گزارش شد كه عضو اتحاديه كشورهاي عربي بوده و مرز مشترك وسيعي با عربستان دارد. دكتر آيلوارد مي افزايد: در حال حاضر 400 مورد از بيماري فلج اطفال در كشور يمن گزارش شده است، ولي به رغم اين همه گيري، با واكسيناسيون مي توان آن را مهار كرد.
در ماه مي، موردي از بيماري در كشور اندونزي مشاهده شد كه يكي از پرجمعيت ترين كشورهاي دنياست. در حال حاضر 200 مورد فلج اطفال در اين كشور گزارش شده و كارشناسان بهداشت جهاني با چالش اعصاب خردكني براي مهار اين بيماري روبه رو هستند. به رغم تمام تلاش هاي سازمان هاي جهاني و مسئولان خود كشور اندونزي، بيماري بسرعت در حال گسترش به مناطق جديد است. چون بسياري از مردم كشور اندونزي دائم درحال رفت و آمد به چين، فيليپين و مالزي هستند، خطر گسترش بيماري به اين كشورها بسيار بالاست و باعث نگراني فزاينده اي در سازمان بهداشت جهاني شده است. در اين بين، استراتژي جديد كشور عربستان سعودي مي تواند گام موثري براي كنترل اين بيماري خطرناك باشد.
حج و كاروان هاي زيارتي و تجمع زائران براي انجام مناسك حج، همواره يكي از بزرگترين چالش هاي بهداشتي بوده و هست. تماس نزديك ميليون ها زائر، باعث انتقال گريزناپذير ده ها بيماري مسري مي شود كه عمدتا از طرف زائران كشورهايي منتقل مي شود كه از لحاظ وضعيت بهداشتي در سطح مطلوبي قرار ندارند. زائران كشورهاي آفريقايي، بنگلادش، هند و افغانستان به دليل ضعف مسائل بهداشتي، مي توانند عامل انتقال بسياري از بيماري ها باشند. شايد ديده باشيد كه بسياري از دوستان و آشنايان به محض مسافرت به قصد حج دچار انواع و اقسام عفونت هاي دستگاه تنفسي مثل گلودرد، برونشيت يا سرماخوردگي هاي شديد مي شوند و گاهي شدت بيماري به حدي زياد مي شود كه مناسك حج را از دست مي دهند. هيچ راهي هم براي مقابله با اين مشكل بخصوص در زمينه بيماري هاي منتقله از راه هوا و تنفس وجود ندارد. اپيدمي معروف مننژيت، يكي از اين نمونه هاست. تنها راه شايد عملي براي محدود و كم كردن شانس ابتلا به بيماري هاي مسري، صرفا رعايت بهداشت فردي از سوي تك تك حجاج است.
يكي از اصلي ترين محل هاي انتقال و سرايت وبا در سالهاي نه چندان دور، همين كشور عربستان و محل هاي اسكان حجاج بوده است. اين بيماري عمدتا از طرف هندي ها به عربستان منتقل مي شد. (رجوع كنيد به كتاب ميكروب شناسي پزشكي، دكتر پرويز اديب فر)
همانطور كه اشاره شد، تنها راه مطمئن جلوگيري از انتقال بيماري، رعايت بهداشت فردي و انجام تمام موارد واكسيناسيون قبل از سفر است.
منبع: نيويورك تايمز

گسترش قوانين به جاي گسترش تحقيقات سلول هاي بنيادي
000690.jpg
دكتر مرتضي پيرعلي- رعايت جنبه هاي حقوقي و موازين اخلاق پزشكي در تحقيقات سلول هاي بنيادي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
در حقيقت گسترش اين تحقيقات به نوعي در ارتباط با درمان بيماري ها قرار مي گيرد. به علت جديد بودن مبحث استفاده از سلول هاي بنيادي در امر درمان و شناخت بيماري ها و لزوم آگاهي داروسازان از روش هاي مورد استفاده در اين نوع تحقيقات، مقاله اي كه اخيرا در مجله C& En شماره 2005 July به چاپ رسيده و پيرامون گسترش قوانين به جاي گسترش روش هاي تحقيقات در يكي از كشورهاي غربي در جريان بوده است را در اين شماره ارائه مي كنيم. اميد است ضمن توجه به زواياي موجود در اين بحث ها كه به نوع خود مهم است، به ارزش ورود اين نوع تحقيقات در امر درمان نيز آگاه شويم.
اخيرا كميته علمي منتخب از سناي آمريكا توجه بر سرمايه گذاري روي روش هاي مختلف جداسازي سلول هاي بنيادي (hESCs) را به جاي پرداختن به سياست هاي موجود ايالتي در اولويت قرار داد. آنها دريافتند كه گسترش ارائه روش هاي مختلف جداسازي سلول هاي بنيادي مي تواند راه حل مناسبي را در حل معضل نابود كردن سلول هاي لقاح يافته در روند به دست آوردن اين نوع سلول ها دربرداشته باشد. دليل آنها در ارائه راه حل هاي مختلف براي به دست آوردن سلول هاي بنيادي، تقابل قوانين موجود در اين كشور بود.
آنها بر مبناي اينكه قانون جداسازي از سلول هاي لقاح يافته و تكثير شده در خارج از محيط بدن (IVF) سابق بر اين در آمريكا موجود بود، طرحي را به كنگره ارائه دادند. شايد اگر طرح روش هاي مختلف به دست آوردن سلول هاي بنيادي از سلول هاي لقاح يافته در قالب قانون جديدي از تصويب كنگره مي گذشت، دست محققان اين كشور را براي ادامه تحقيقات بيشتر باز مي كرد. اما در عوض آنها به گسترش سياست هاي ايالتي در قبال برخورد با مسئله به دست آوردن اين سلول ها و كشت آنها اولويت دادند. مع ذلك روش هاي مختلف كه توسط رئيس موسسه اخلاق زيستي ارائه شد در اينجا ذكر مي شود. البته شواهد محكمي هنوز براي ذكر دلايل يا ارائه مزايا و معايب براي هر يك از اين روش ها به طور كامل ارائه نشده است و برخي از آنها صرفا در حد مدل هاي حيواني مورد تجربه واقع شده اند. روش اول در اين طرح مبني بر جدا كردن يكي از سلول هاي بلاستومري از سلول لقاح يافته هشت تايي(جنين هشت سلولي) بود، بدون آنكه صدمه اي به سلول لقاح يافته(جنين) وارد شود. خارج كردن يك سلول از سلول لقاح يافته چيزي است كه سابق بر اين هم متخصصان روش هاي IVF در كلينيك براي انجام آزمايش هاي قبل از باروري براي اطمينان از سلامتي ژنتيك جنين انجام مي دادند. محققان در اين زمينه روي موش آزمايش هايي مربوط به استخراج سلول هاي بنيادي و تكثير آنها را به مقدار كافي انجام داده اند، اما آنها هنوز نمي دانند كه آيا اين روش در مورد تكثير سلول هاي انساني نيز با موفقيت در مراحل مختلف همراه خواهد بود يا نه. روش ديگر، انتقال تغيير يافته هسته اي نام دارد. اين روش بر مبناي استحصال سلول هاي تغيير يافته سوماتيكي است و خود به صورت نوعي كلون مطرح است. در اين روش DNA يك سلول سوماتيكي طوري تغيير داده مي شود تا قابليت تكثير درون سلول هاي تخمك را به جاي تكثير در يك سلول بلاستوسيت پيدا كند. در اين حالت صرفا تكثير سلول هاي سوماتيكي مطرح است و سلول ميزبان امكان تبديل شدن به يك منشا جنيني را پيدا نمي كند. به عقيده كارشناسان، اين روش بدون آنكه از نظر اخلاق پزشكي و زيستي مشكلات خاصي را در برداشته باشد، امكان پيشرفت تحقيقات را به دانشمندان مي دهد. روش ديگري نيز در اين طرح وجود دارد كه آن عبارت است از استخراج سلول هاي hESCs از سلول هاي لقاح يافته يا جنين هايي كه به نوعي قابليت تكثير را نداشته يا به بياني مرده باشند. هنوز هيچ مدرك محكمي براي تكثير سلول هاي بنيادي كه از اين طريق به دست آمده و در موش يا ساير حيوانات شبيه انسان تست شده باشد، وجود ندارد و حداقل سئوالات اساسي پيرامون امكان سنجي انجام اين روش براي تكثير وجود دارد. از نظر اخلاقي نيز نمي توان به طور قطع و يقين گفت كه آيا سلول هاي لقاح يافته و بدون قدرت تكثير، مرده اند يا در حال نوعي استراحت و بازداري به سر مي برند. آخرين روش ذكر شده عبارت است از تغيير جهت سلول هاي سوماتيكي، به طوري كه آنها را طوري برنامه ريزي كنيم تا بتوانند نوعي بازگشت به عقب داشته باشند، يعني به حالت جنيني خود درآيند. تمامي اين روش ها در كنگره آمريكا مطرح شدند و پس از آن نمايندگان و ناظران چنين نتيجه گيري كردند كه اجراي اين روش ها در درمان سبب اتلاف هزينه و تاخير در درمان بيماران خواهد شد و نمي تواند در حال حاضر، چاره ساز باشد، لذا در عوض آن، به گسترش قوانين و توجه به سياست هاي ايالتي در خصوص نحوه به دست آوردن سلول هاي بنيادي روي آورده اند. در كل، گفته شده است كه اين روش ها صرفا جنبه تحقيقاتي دارد و فقط تحقيقات را گسترش خواهد داد و خود نيز مسائل اخلاقي جديدي را در نوع خود در پي خواهد داشت، هر چند اين روش ها در آينده مورد تجربه بيشتري قرار خواهند گرفت، اما در حال حاضر توجه به سياست هاي ايالتي در خصوص دستيابي و تكثير سلول هاي بنيادي در اولويت كاري نمايندگان اين كشور قرار گرفت. شايد توجه به اين روش ها مبناي تحقيقات بعدي در ساير كشورهاي پيشرو در اين زمينه باشد.
موسسه اطلاع رساني توسعه فن آوري زيستي

كلينيك
بهره مندي ايرانيان از خدمات استاندارد سلامت
وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: با اجرايي شدن طرح پزشك خانواده، در راستاي اجراي بيمه سلامت روستاييان، 22 ميليون روستايي نزديك به يك سوم جمعيت كشور از خدمات استاندارد سلامت بهره مند مي شوند.
به گزارش ايسنا، اجراي اين طرح به ارتقاي سلامت جامعه اي منجر مي شود كه تحت نظارت پزشكان خانواده قرار گرفته و در بيماريابي از آنان حداقل 28هزار بهورز ايفاي نقش مي كنند.
از مزاياي اجراي طرح پزشك خانواده و بيمه روستاييان، اشتغالزايي براي 20 هزار پزشك و پيراپزشك است و بر اين اساس 8 هزار پزشك، 7هزار پيراپزشك و 5 هزار نيروي انساني به كادر درماني اضافه مي شود و فرصت ارائه خدمات شبانه روزي فراهم مي شود.
در اين گزارش وزارت بهداشت، به تعميق عدالت در مناطق روستايي و محروميت زدايي از آنها به عنوان يكي ديگر از مزاياي اجراي طرح پزشك خانواده و بيمه روستاييان اشاره شده و آمده است: در گذشته سرانه سلامت روستاييان 5 درصد سرانه مناطق شهري بود كه با اصلاحات به عمل آمده، اين سرانه متعادل و همسان مناطق شهري مي شود.
همچنين با توجه به عدم وجود اعتبارات لازم در گذشته براي مرمت و بازسازي مراكز بهداشتي - درماني روستايي، تمامي اعتبارات، در قالب وام بانك جهاني تماما در جهت تعمير، تجهيز مراكز و تامين خودرو هدايت و استفاده مي شود.
بر پايه اين گزارش ، با 524 هزار و 800 ميليون ريال از محل اعتبارات بانك جهاني تاكنون 500 دستگاه آمبولانس، 1080 دستگاه خودرو، 1100 دستگاه اتوكلاو و 1100 دستگاه الكتروكارديوگراف و 500 دستگاه يونيت دندانپزشكي خريداري شده و توزيع خواهد  شد.
بر اساس اين اقدام، هر مركز بايد حداقل داراي 24 دستگاه ضروري باشد و در قالب اين طرح نزديك به 7 هزار داروخانه، آزمايشگاه و مراكز راديولوژي در روستاها به ارائه خدمت مي پردازند و در هر داروخانه حداقل 390 قلم دارو عرضه مي شود.
در پايان اين گزارش تاكيد شده است: اجراي اين طرح، نقطه شروعي براي قطع رابطه درمان و پول است كه از اساسي ترين جنبه هاي عدالت محوري اين طرح است، بر اساس آن بيمار صرفا خدمت مي گيرد و پرداخت هزينه هاي آن در قالب بيمه خدمات درماني تامين مي شود و تمامي خدمات در سطوح اول در قالب خدمات پزشك،  دندانپزشك، بهداشت خانواده، تغذيه اي، جوانان و مدارس،  بهداشت دهان و دندان،  ماما،  خدمات پيشگيري،  كنترل و مبارزه با بيماري ها، بهداشت روان، بهداشت محيط، فعاليت هاي پرستاري و بيمه گري به صورت كامل تحت پوشش اين خدمات قرار مي گيرند.
000666.jpg
آسم و خطر سكته مغزي
abc News- در حالي كه به نظر نمي رسيد آسم عاملي براي افزايش خطر ابتلا به سكته مغزي باشد، محققان اعلام كرده اند اين بيماري مي تواند خطر سكته مغزي را افزايش دهد. دكتر آ.آر.فولسوم، عضو هيات علمي دانشگاه مينه سوتا و همكارانش، بر مبناي آمارهاي موجود، ارتباط احتمالي بين آسم، بيماري هاي عروق كرونري و سكته مغزي را مورد بررسي قرار دادند. محققان در ژورنال پزشكي توراكس گزارش كردند كه شركت كنندگان در تحقيق آنها چه سابقه آسم در گذشته يا حال داشته و چه نداشته باشند، هيچ گونه ارتباطي دال بر بيماري هاي قلبي و آسم مشاهده نشد. درواقع آسم در مردان ارتباط بسيار ضعيفي با بيماري هاي عروق كرونري قلب داشت، ولي ضعف اين ارتباط باعث مي شد تا در رده موارد مارد خطرناك اصلي قرار نگيرد. در عوض محققان دريافتند كه فردي با سابقه آسم، نسبت به كسي كه تاكنون آسم نداشته، 65درصد بيشتر در معرض خطر سكته مغزي است، احتمال خطر ابتلا به سكته مغزي در مورد كساني كه آسم عودكننده داشتند، 93درصد گزارش شد.
دكتر فولسوم و همكارانش مي نويسند: حتي اگر اين يافته ها تصادفي باشند، بار مهمي بر عوامل خطرناك تسريع كننده سكته مغزي افزوده مي شود، چراكه آسم يكي از شايع ترين بيماري هاي غيرمسري در جوامع مختلف محسوب مي شود. محققان در مقاله خود در ژورنال توراكس مي نويسند: دليل اينكه چرا آسم خطر ابتلا به سكته مغزي را افزايش مي دهد، ولي تاثيري در ريسك بيماري هاي عروق كرونري ندارد، بدرستي مشخص نيست. آنها اينگونه استدلال مي كنند كه شايد مكانيسم بيولوژيك خاص بدن افراد مبتلا به آسم، مسئول ايجاد چنين مشكلي است كه بايد در تحقيقات آتي مشخص شود.
همان طور كه اشاره شد، آسم يكي از شايع ترين بيماري هاي تنفسي است كه به صورت غير مسري فرد را مبتلا مي سازد. در اين بيماري بافت داخل راه هاي هوايي در ريه ها تغيير فرم داده، به شكلي كه ديگر قادر به انجام وظايف عادي خود نخواهند بود. مشخصه اين بيماري، حملاتي از تنگي نفس است كه به علت باريك شدن متناوب مجاري هوايي ايجاد مي شود. به عبارت ديگر، آسم وضعيتي است كه مجاري هوايي ريه ها ملتهب شده و بنابراين به عوامل خاصي بسيار حساس مي شوند. اين عوامل كه شروع كننده حملات آسم هستند، باعث مي شوند كه مجاري هوايي تنگ شده و عبور جريان هوا از داخل آن كاهش پيدا كرده و سبب تنگي نفس يا خس خس سينه مي شود. بعضي عوامل ايجادكننده آسم شامل گرده گياهان، دود و گرد و غبار و موي حيوانات هستند.



اتاق انتظار
بيماري مسافرت   براحتي قابل پيشگيري است
اگر شما هم حين مسافرت با هواپيما يا كشتي دچار تهوع و معده درد مي شويد، حتما مانند صدها فرد ديگر به بيماري مسافرت مبتلا هستيد، اما اين معضل كه بالقوه يك مانع براي بسياري از سفرها محسوب مي شود، براحتي قابل پيشگيري است.
دكتر ماليكا مارشال، پزشك مشاور خطوط هوايي KLM درخصوص پيشگيري از بيماري مسافرت (Motion) مي گويد: اين بيماري زماني رخ مي دهد كه گوش مياني، چشم ها و ساير قسمت هاي بدن، علائمي ناشي از يك حركت غير معمول را به مغز ارسال مي كنند. در اين زمان يك قسمت از مغز گمان مي كند ما در حال حركت هستيم، ولي يك قسمت ديگر چون اين علائم را دريافت نكرده، مثل زماني رفتار مي كند كه ما ساكن هستيم. اين دقيقا دليل بروز بيماري مسافرت است. براي مثال زماني كه شما در يك كشتي درون كابين نشسته ايد، گوش شما احساس حركت امواج را سريعا به مغز مخابره مي كند، اما چشمان شما در ظاهر حركتي نمي بيند، همين عدم هماهنگي قادر است فرد را بيمار كند.
وي نشانه ها و علائم بيماري مسافرت را شامل سردرد، عرق كردن، تهوع و بدحالي دانسته و درباره راه حل پيشگيري از بروز اين نشانه ها خاطرنشان مي كند: سعي كنيد حين پرواز در كنار بال هاي هواپيما بنشينيد، حين مسافرت با كشتي بيشتر وقت خود را روي عرشه بگذرانيد و در حين حركت، مطالعه نكنيد.
نظام فعال مراقبت از وبا در مرز بازرگان مستقر شد
فارس - رئيس اداره بيماري هاي منتقله از آب وزارت بهداشت اعلام كرد: اپيدمي وبا در كشور كنترل شد و در شبانه روز گذشته فقط هفت مورد افزايش آمار ابتلا به وبا در كشور داشتيم كه آنان نيز وضعيت مطلوبي دارند و تنها نگراني فعلي ما شيوع وبا در تركيه است كه با استقرار نظام فعال مراقبت بهداشتي در مرز بازرگان پيگيري مي شود.
محمود سروش افزود: طي شبانه روز گذشته فقط هفت مورد افزايش ابتلا به وبا (التور) در كشور گزارش شده كه يك مورد آن در شاهرود، يك مورد گرگان، يك مورد در محدوده دانشگاه علوم پزشكي ايران و چهار مورد در كرمانشاه بوده است. علاوه بر آن، سه مورد قبلي گزارش نشده از بابل داشتيم، بنابراين كل افزايش آمار مبتلايان نسبت به ديروز 10 نفر است.
وي اضافه كرد: كل افرادي كه طي دو ماه گذشته در كشور به بيماري وبا در كشور مبتلا شده اند، 937 نفر است كه البته تقريبا اكثر مبتلايان درمان شده  و 11 نفر طي اين مدت بر اثر اين بيماري جان خود را از دست داده اند. در زمان حاضر، بيماري وبا در كشور مهار شده، اما رعايت اصول بهداشتي و منع مصرف سبزي هاي خام همچنان وجود دارد. همچنين در مناطق توريستي شمال و مناطقي كه توالت بهداشتي وجود ندارد، مراقبت جدي تري لازم است.
وي افزود: تنها مسئله اي كه فعلا وجود دارد، نگراني در مرز بازرگان است كه به علت شيوع اين بيماري در تركيه، با همكاري فرمانداري اين منطقه نظام مراقبت بهداشتي دقيق تري حاكم شده است، اين بحث غير از قرنطينه يا منع عبور و مرور است. رئيس اداره بيماري هاي منتقله از آب وزارت بهداشت گفت:  با توجه به نگراني از بروز پيك دوم بيماري وبا در كشور، فعلا بيشترين نگراني در مناطق شرقي كشور بخصوص سيستان و بلوچستان است به همين علت نيروهاي بهداشتي در اين منطقه در آماده باش كامل هستند و اميدواريم با كنترل اين منطقه، بتوانيم از شيوع مجدد اين بيماري به ساير نقاط كشور جلوگيري كنيم.
مردان چهار بار و زنان سه بار در سال مي توانند خون اهدا كنند
يك متخصص خون گفت: با اهداي يك واحد خون، امكان استفاده از محصولات و فرآورده هاي خوني نظير پلاكت، گلبول قرمز، پلاسما، آلبومين و فاكتورهاي انعقادي براي بيماران نيازمند خون مهيا مي شود.
دكتر عظيم مهرور در گفت وگو با ايسنا با اشاره به تغيير شرايط اهداي خون، اظهار كرد: در گذشته اهداي خون يك ضرورت اورژانسي بود و زماني كه فردي بيمار به دريافت خون و فرآورده هاي خوني نياز داشت، اهدا صورت مي گرفت. اين در حالي است كه در شرايط كنوني با ارائه آموزش ها، اهداي خون داوطلبانه توسط افراد صورت مي گيرد. وي با اشاره به فوايد اهداي خون براي شخص اهداكننده، نقش رسانه هاي گروهي بويژه راديو و تلويزيون را در ارتقاي سطح فرهنگ اهداي خون داوطلبانه افراد چشمگير دانست و گفت: مردان چهار بار و زنان سه بار در سال به شرط سالم بودن مي توانند خون خود را اهدا كنند. دكتر مهرور با اشاره به سلامت جسمي حاصل از اهداي خون، افزود: فاكتورهاي انعقادي، گلبول هاي قرمز و فرآورده هاي خوني پس از اهدا جايگزين مي شود.
وي سن شروع اهداي خون را براي افراد سالم از 15سالگي دانست و يادآور شد: افراد مبتلا به بيماري هاي عفوني مثل هپاتيت  و HIV و مصرف كنندگان داروهاي شيمي درماني و فشارخون و بيماران كبدي از اهداي خون معاف هستند. حجم خون اهدايي ظرف 48 ساعت تامين مي شود، ولي از جهت تامين فرآورده هاي خوني مثل آهن و B12 و...، اهداكننده نيازمند دريافت غذايي غني از آهن است، در غير اين صورت فرد اهداكننده براي چهار ماه از اهداي خون منع مي شود. وي با تاكيد بر اينكه اهداي خون راه مناسبي براي تشخيص بيماري ها نيست، تصريح كرد: سازمان انتقال خون به عنوان متولي امنيت خون در كشور، تمامي خون هاي اهدايي را مورد آزمايش قرار مي دهد.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
دخل و خرج
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |