چهارشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۸
تا تحقق شهرداري الكترونيك چندگام مانده است
سركشي به پرونده ها با صفحه كليد
000693.jpg
عكس: ساجده شريفي
يك سال پيش بود كه شهرداران چند شهر بزرگ كانادا از استفاده بيش از حد شهروندان از شبكه اينترنت در امور روزمره ابراز نگراني كردند. جالب است نه؟ دليل آن اما جالب تر است؛ آنها از خلوت شدن بيش از حد خيابان هاي شهر نگران شده بودند!
واقعيت اين است كه دسترسي راحت به خدمات شبكه اي اداري و وجود زيرساخت هاي مناسب مخابراتي و الكترونيكي، اگر منجر به انجام امور روزمره كار و زندگي از طريق شبكه اينترنت شود، بلافاصله تاثيرات مستقيمي نظير كاهش مصرف سوخت، كاهش هزينه هاي رفت و آمد، كم شدن حجم ترافيك و آلودگي هوا، كم شدن حجم بوروكراسي دولتي و صرفه جويي در وقت دارد.
شهر الكترونيك و شهرداري الكترونيك مدتي است در شهرهاي توسعه يافته دنيا جايگزين روش هاي سنتي اداره شهر شده. درايران نيز چندي است اداره شهر به شكل الكترونيك مدنظر قرار گرفته است.
به نظر مي رسد مسئولان و مديران شهري به اين نتيجه رسيده اند كه چاره درد ضابطه مند نبودن شهر، اتلاف وقت مردم در شهرداري و صرفه جويي در هزينه هاي شهرداري و ايجاد شهرداري الكترونيك است، گو اينكه ايجاد چنين مكانيزمي علاوه بر هزينه بسيار بالاي تهيه نرم افزارها و ايجاد زيرساخت هاي لازم، به فرهنگسازي گسترده نيز نياز دارد.
بسياري از مردم، هنوز شيوه استفاده از رايانه را نمي دانند و بسياري نيز امكان دسترسي به آن را ندارند. در حالي كه هنوز روش اداره سنتي شهر با تلفيق جدي گرفتن حضور و مشاركت مردم نهادينه نشده، پرسش اين است: آيا مكانيزم شهرداري الكترونيك مي تواند باري از دوش شهروندان و مديران شهري كم كند؟ يا تنها نتيجه آن صرف هزينه هاي بالاست؟ اداره شهرهاي ايران تا چه اندازه با شهرداري الكترونيك فاصله دارد؟ آيا زيرساخت هاي لازم براي رسيدن به شهرداري الكترونيك فراهم شده؟ مزاياي استفاده از اين مكانيزم چيست؟ پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري در گفت وگو با دكتر اسماعيل صالحي- مدير آمار و انفورماتيك سازمان شهرداري ها- موضوع شهرداري الكترونيك در ايران را به بحث گذاشت. صالحي در تعريف شهرداري الكترونيك گفت: در شهرداري الكترونيك، تمام فرآيندهاي اداري، مالي، خدماتي و سازماني شهر به صورت اينترنتي انجام مي شود. در اين مكانيزم، نماي بيروني شهرداري نه يك ساختمان بلكه يك وب سايت است. با ايجاد شهر الكترونيك، بسياري از مشكلات شهر و شهروندان حل مي شود. امروزه در هر بخشي از شهر، بزرگراهي ساخته مي شود و مسابقه بين راه و خودرو ادامه دارد،  اما اين راه حل ها ديگر جواب نمي دهد، به اين دلايل بايد به فكر ايجاد بزرگراه هاي ارتباطي باشيم. در اين صورت، هر فرد فقط با يك بار كليك كردن و بدون مراجعه هاي پي درپي به شهرداري، خدمت مورد نظر را دريافت مي كند .
به عقيده او،  شهرداري الكترونيك در مقايسه با شهرداري سنتي مزاياي ديگري هم دارد: شهرداري الكترونيك امكان ديجيتالي كردن بايگاني هاي عريض و طويل را فراهم مي كند و به اين ترتيب آمار و اطلاعات در اختيار كاربران و مديران قرار مي گيرد. بنابراين، هم در منابع صرفه جويي مي شود و هم رضايتمندي مردم بالا مي رود. ارائه خدمات به صورت شبانه روزي از ديگر مزاياي اين طرح است .
علاوه بر اين، امكان مشاركت مردم در تصميم گيري ها فراهم مي شود، اما در حال حاضر چنين مكانيزمي حتي به صورت نظرسنجي هم وجود ندارد. با پيدايش اين شهرداري ها، مي توان بسياري از كارها را در عرض يكديگر انجام داد، ضمن اينكه در مورد فرهنگ شهرداري الكترونيك در شهرداري ها نمي توان از ابتداي امر انتظار شروعي بدون نقص داشت، به گفته صالحي، شهرداري الكترونيك را بايد در قالب يك مثلث ديد. فقط يك ضلع آن شهرداري الكترونيك و دو ضلع ديگر آن شهر و شهروند الكترونيك است. در حال حاضر فعاليت هاي زيادي شروع شده و وضعيت فعلي ما با 10 سال قبل تفاوت زيادي پيدا كرده است. در شهر الكترونيك، شهروند به صورت آن لاين آموزش مي بيند و مي تواند خريد و فروش هاي خود را از طريق اينترنت انجام دهد. در حال حاضر در مورد خريد الكترونيك، زيرساخت ها در حال ايجاد است و بانك ها اقداماتي در اين زمينه انجام داده اند.
و اما در مورد گسترش زيرساخت ها، وزارت ارتباطات همكاري خوبي داشته است.
اين كارشناس ارتباطات مي گويد: علاوه بر يكهزار شهرداري در سطح كشور، نزديك به 15 هزار دهياري نيز در كشور فعال است. پيگيري كار اين تعداد، احتياج به زيرساخت هاي فراواني دارد. اقدام جالبي كه وزارت ارتباطات انجام داده است، افزودن مبلغ 50 هزار تومان به قيمت هر دستگاه تلفن همراه است كه اين مبلغ، براي ايجاد 10 هزار مركز Ict روستايي در كشور سرمايه گذاري مي شود. اين طرح پيشخوان دولت نام گرفته و از طريق آن خدمات اينترنتي به روستاييان ارائه مي شود. ولي متاسفانه شهرداري در كشور يكپارچه نيست. بايد يك سيستم يكپارچه، بسترهاي ارتباطي و خدماتي لازم را فراهم آورد . او توضيح مي دهد: ايجاد شهرداري الكترونيك 4 پايه اصلي دارد. اول فن آوري و سخت افزار، دوم مديريت و مهندسي مجدد سازماني، سوم ايجاد نرم افزارهاي لازم و در آخر زيرساخت هاي اقتصادي و مهندسي مالي است.
اينها چالش هاي اوليه  ماست. سرمايه گذاري اوليه در اين زمينه بسيار سنگين است، اما اين نوع سرمايه گذاري از نوع سرمايه گذاري ديربازده نيست و به سرعت نتيجه و سرمايه اصلي را باز مي گرداند. يكي از كمبودهاي ما زيرساخت هاست. به عنوان مثال سرعت اينترنت حتي در شهر تهران پايين است. ايجاد شهرداري الكترونيك به تمام اين زيرساخت ها نياز دارد .
البته مشكلات ديگري هم بر سر ايجاد شهر الكترونيك وجود دارد. يكي از آنها شكاف ديجيتالي موجود ميان شهروندان است، يعني همه مردم اينترنت را نمي شناسند، اما صالحي معتقد است: اين خود يك فرصت است كه اشتغال ايجاد شود و مي توان مراكزي را براي كساني كه امكان استفاده از اينترنت ندارند،  فراهم كرد، اما به هر حال بايد فرهنگسازي شود و مردم كم كم آشنا شوند. برنامه هاي آموزش اينترنت كه در ادارات اجباري شده، گام موثري براي فرهنگسازي در اين زمينه است .
در اين زمينه اقداماتي انجام شده است؛ سال گذشته 5/2 ميلياردتومان سخت افزار خريداري و در بين شهرداري هاي كوچك تقسيم شد. امسال نيز 5 ميليارد تومان اعتبار ايجاد كرديم كه نيازهاي نرم افزاري مان را تامين كند. آنها در حال پيگيري شبكه هاي محلي و ملي هستند كه علاوه بر ايجاد ارتباط ميان شهرداري و شهروندان، بين شهرداري هاي كشور و سازمان شهرداري ها و وزارت كشور ارتباط مستقيم برقرار شود. اول شبكه van (شبكه ملي ارتباطي) و سپس شبكه Lan ( شبكه محلي) راه اندازي مي شود.
نهاد جامع ICT
در حال حاضر سازمان شهرداري ها با تهيه طرح جامع ICT قدم بزرگي برداشته است. اول بايد طرحي داشته باشيم كه نيازها و امكانات ما را مشخص كند. سازمان شهرداري ها نيز در حال مذاكره و انتخاب مشاوران براي تهيه چنين طرحي در سطح ملي است. علاوه بر اين، ساير كلانشهرها مثل اصفهان، مشهد و تبريز نيز تهيه چنين طرحي را براي شهرداري هاي خود آغاز كرده اند. اگر ندانيد كه از ابزارهاي موجود چطور بايد استفاده كرد، ممكن است اين موضوع خود تبديل به تهديدي براي شهرداري ها شود. به اين معنا كه هر چيزي ممكن است به اسم IT وارد شود. اول بايد نيازسنجي كرد و آنها را اولويت گذاري كرد تا به بهترين شكل ممكن ميزان سود را بالاتر برد .
صالحي ضمن ارائه اين توضيحات در مورد طرح جامع ICTتاييد مي كند كه بحث شهرداري الكترونيك در واقع ادامه بحث اتوماسيون اداري است كه در شهرهايي مثل مشهد و سنندج و آمل اجرا شد و اين دو در يك مجموعه قرار مي گيرند، اما توضيح مي دهد كه اتوماسيون اداري برنامه اي جزيره اي شكل بوده است. به اين ترتيب كه يك شهرداري بخش مالي خود را مكانيزه مي كند و يك شهرداري ديگر بخش اسناد خود را، اما با ايجاد شهرداري الكترونيك، تمام اين فعاليت ها با هم ادغام شده و يكپارچه و همسان عمل مي كند. جالب اينجاست كه در هر بخشي كه سيستم اتوماسيون اداري اجرا شده، چه در بخش مالي و چه در بخش اجرايي شهرداري، تعداد شكايت شهروندان از آن شهرداري بسيار كاهش و رضايت مردم افزايش يافت و اين بهترين بازخورد است.

دسترسي به پرونده هاي ديجيتالي شهري در منطقه 22
شهرداري هاي پنج منطقه انتخاب شده و به آنها دو ماه فرصت داده شد تا پرونده ها را شماره زني، اسكن و ديتا اينتري Data Entry (ورود اطلاعات) كنند. مراجعان به شهرداري منطقه 22 از ابتداي شهريور مي توانند مراحل پيشرفت و چگونگي وضعيت پرونده خود را از طريق وب كيوسك نصب شده در اداره شهرسازي و نيز دستگاه سايبراسكرين مشاهده كنند.
كريمي، معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري منطقه با بيان اين مطلب به تلاش شهرداري براي رسيدن به دولت الكترونيك و پاسخگويي بهتر اشاره كرد و اظهار داشت: با فراهم شدن اين امكانات، ابتدا پرونده هاي شهرسازي و نوسازي و در مرحله بعد پرونده هاي املاك، اسكن شده و به صورت اسناد الكترونيكي از طريق دستگاه سايبراسكرين در اختيار مراجعه كنندگان قرار مي گيرد. وي افزود: براي اين طرح ابتدا شهرداري هاي پنج منطقه از جمله شهرداري منطقه 22 به عنوان نمونه انتخاب شده و به شهرداري اين منطقه دو ماه فرصت داده شد تا پرونده ها را شماره زني، اسكن و ديتا اينتري Data Entry (ورود اطلاعات) كنند. كريمي به وجود نزديك به 10 هزار پرونده شهرسازي و 15 هزار پرونده نوسازي در شهرداري منطقه اشاره كرد و گفت: كار آماده سازي اين پرونده ها از 22 فروردين گذشته آغاز شد و طي 38 روز به پايان رسيد.
كريمي همچنين از گسترش اين طرح در آينده نزديك خبر داد و اظهار داشت: پس از راه اندازي اين برنامه در تمام مناطق شهرداري، افراد مي توانند با مراجعه به نزديك ترين منطقه به شهرداري محل زندگي خود، وارد سيستم شهرداري منطقه مورد نظر خود شوند. وي همچنين به دسترسي به پرونده ها از طريق اينترنت در مرحله سوم اجراي طرح اشاره كرد و از صدور وقت ملاقات ديجيتالي در اداره شهرسازي خبر داد. كريمي افزود: مردم مي توانند از طريق وب كيوسك ها و ورود به سيستم شهرداري منطقه مورد نظر، درخواست تعيين وقت كرده و با انتخاب يكي از وقت هاي پيشنهادي، از زمان مراجعه به منطقه آگاهي حاصل كنند. اطلاع از آخرين وضعيت پرونده از طريق سيستم SMS و راه اندازي صندوق پستي (صوتي و Email) براي معاونت ها و شهرداران مناطق، از ديگر اقدامات شهرداري تهران در اين زمينه خواهد بود. وي اضافه كرد: بر اساس بررسي هاي موجود و با توجه به بافت جديد منطقه، حدود 40 درصد مراجعان به شهرداري منطقه 22، ساكن منطقه نبوده و اجراي كامل اين طرح مي تواند بسياري از سفرهاي درون شهري را كاهش داده و ضمن صرفه جويي در وقت مردم، در عمل، نامه نگاري از جريان كار اداري حذف مي شود.

احداث پايانه مسافربري توريستي حوالي ميدان ونك
پاي ركاب اتوبوس از ملاصدرا تا بلغارستان
آزاده بهشتي ماشين درون پارك سوار پيچيد، به سمت پاركينگ طبقاتي كه در سمت شمال قرار داشت، رفت و در طبقه ششم پارك كرد، مسافران از ماشين پياده شدند، به سمت رديف اتوبوس هايي رفتند كه در سمت غربي و جنوب پارك سوار ايستاده بودند و سوار اتوبوسي شدند كه پايتخت را به سمت يكي از همسايه هاي شمال غربي ايران ترك مي كرد.
در قسمت ديگري از پارك سوار، تعداد زيادي مسافربر با ماشين هاي شخصي پشت هم قطار شده بودند، تهران- كرج، تهران- مهرشهر، تهران - ....
اين، دو تصوير كوچك از طرحي است كه سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران، تمايل به اجراي آن در ميدان ونك دارد، ميداني كه به دليل دسترسي به شهرك هاي اقماري و حاشيه تهران، دسترسي به ميدان هاي اصلي پايتخت مانند آزادي، ولي عصر (عج)، تجريش و ... و همين طور نزديكي به مترو، از مركزيت ويژه اي در ترددهاي شهري برخوردار است.
مهندس مسعود رهنما، اين طرح را خام و يك طرح اوليه مي داند و در مورد آن مي گويد: فعلا معطل جوابي هستيم كه كميسيون ماده 5 در مورد محل پارك سوار بايد ارائه دهد.
هر چند زمين در نظر گرفته شده كمي از ميدان ونك دور بوده و در تقاطع ملاصدرا و بزرگراه چمران در نظر گرفته شده، اما اين مكان يابي،  امكان دسترسي به بزرگراه هاي اصلي تهران كه حكم شريان هاي ويژه براي جلوگيري از ائتلاف را وقت دارد، امكانپذير مي كند.
با اين وجود اين زمين بايد تغيير كاربري پيدا كند و اين موضوع منوط به نظر مثبت كميسيون ماده  5 است، مدير عامل سازمان پايانه ها و پارك سوارها ي آزادي با تاكيد به اين مطلب ادامه مي دهد: شهرداري منطقه مشكلي با محل انتخاب شده ندارد و آن را مطلوب مي داند و به محض تغيير كاربري و كسب اعتبار لازم از سوي شهرداري، كلنگ احداث و عمليات اجرايي اين پايانه آغاز خواهد شد.
او احداث اين پايانه توريستي را مطابق با جديدترين استانداردهاي جهاني، با قابليت ارائه خدمات كافي به مسافر مي داند و مي گويد: بخش زيادي از سفرهاي ما مربوط به كشورهاي آسياي ميانه، تركيه و بخشي نيز از سوريه و افغانستان است، علاوه بر اين، مسافراني از كشورهاي اروپايي داريم كه تمايل دارند از طريق ايران به تركيه و بلغارستان سفر كنند كه با راه اندازي اين پايانه، پاسخگوي متقاضيان اينگونه سفرها خواهيم بود.
در طراحي طرح، علاوه بر ارائه تمام اين خدمات كه بيشتر برون شهري و برون مرزي محسوب مي شوند، نكته اي در نظر گرفته شده است كه يكي از مشكلات پايتخت توقف خودروهاي مسافربر درون شهري در خيابان - را كمي حل خواهد كرد.
مهندس رهنما با اشاره به توقف خودروهاي مسافربري شخصي در اطراف ميدان ونك و پراكندگي كه در جا به جايي مسافران، بخصوص به حاشيه هاي تهران صورت مي گيرد، ادامه مي دهد: احداث اين پايانه توريستي، امكان تمركز و ساماندهي اين خودروها و سهولت جا به جايي مسافران و دسترسي آسان به خودروهاي مسافربر را به درون تهران،  همين طور شهرك هاي اطراف، مانند كرج فراهم مي كند.
اما آنچه كه هميشه به عنوان يكي از دغدغه هاي اساسي در اجراي يك طرح محسوب مي شود، هزينه هاي اجرايي شدن يك طرح است. طبق پيش بيني هاي سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران، هزينه اجراي اين طرح، حدود يك ميليارد تومان است،  مهندس رهنما در اين مورد ادامه مي دهد: اين هزينه جداي از هزينه تملك و تغيير كاربري زمين است. علاوه بر اين، در مورد احداث پاركينگ طبقاتي در اين پارك سوار، همين طور تامين خدمات جانبي و نياز مسافران، به دنبال جذب مشاركت بخش خصوصي هستيم.

راپورت خبرنگار
راهي براي رفتن
000711.jpg
شايد شما هم ترجيح مي دهيد خيلي از شب هاي دم كرده تابستان را به جاي خانه، در يكي از پارك هاي خوش آب و هواي تهران (!) بگذرانيد تا هم نفسي تازه كنيد و هم از چارچوب ديوارها رهايي يابيد.
اما در اين بين، همه چيز به همين راحتي صورت نمي پذيرد. شما براي رسيدن به پارك مورد نظر و برگشتن از پارك به خانه، بايد هفتاد خواني را از سر بگذرانيد كه اگر كمي بي حوصله باشيد، براحتي شما را از بيرون زدن از خانه منصرف مي كند؛ اگر خودتان صاحب خودرو باشيد، بايد همه مشكلات رانندگي در ترافيك را بپذيريد و اگر خودرو نداشته باشيد هم كه علاوه بر اين مشكل نه چندان ساده، بايد به فكر مصائب و موانع بسيار ديگري هم باشيد. معمولا رفتن به پارك در ساعات اوليه شب صورت مي گيرد، چرا كه قرار است خانواده چند ساعتي را در فضاي باز بگذرانند و بعد از آن سر وقت به خانه برگردند تا بتوانند به استراحت كافي بپردازند و دوباره از فردا، روز از نو و روزي از نو. در ساعات اوليه شب براي خانواده هايي كه خودرو شخصي ندارند، مسير آسان تري در پيش است، تا آخر شب و موقع برگشتن. در چنين ساعاتي مي توان از هر كدام از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده كرد. انتخاب اين وسيله بستگي به وقت، حوصله و ميزان هزينه اي كه قرار است خانواده متحمل شود، دارد؛ البته وقت هم ديگر آنقدرها عنصر تعيين كننده اي نيست، خصوصا وقتي كه پاي اوقات فراغت خانواده در بين باشد؛ اين روزها اگر قرار باشد اسير مسيري باشيد كه ترافيك بر آن حاكم است، سرعت رسيدن تاكسي ها آنقدر بيشتر از اتوبوس نيست كه به پرداخت كرايه اضافي اش بيرزد.
اما مشكل اصلي براي خانواد ها برگشتن به خانه است. ساعت از حوالي 10 شب كه مي گذرد، ديگر خبري از آن همه هياهو و جنجال رانندگان تاكسي و مسافربرهاي شخصي بر سر مسافر نيست، حالا ديگر ورق برمي گردد. راننده هايي كه در سطح شهر به كار مشغول هستند با خيال راحت به دنبال مسافران باصرفه تر مي گردند، چرا كه مي دانند اكثر همكارانشان خسته از يك روز كار طاقت فرسا به خانه هايشان رفته اند و ديگر خبري هم از وسايل نقليه عمومي نيست. حالا ديگر فقط اگر قادر به پرداخت كرايه تاكسي دربستي باشيد، مي توانيد براحتي به خانه برگرديد، كرايه هايي كه خدا مي داند با چه مقدار انصاف تعيين شود، البته ترافيك شبانه در خيابان هاي اطراف پارك ها و محل هاي تفريحي هم يكي از دلايلي است كه رانندگان كمتري براي جا به جايي مسافر به اين نقاط بيايند. حالا به نظر شما چه بايد كرد؟ اولين راه حلي كه من هم بارها از آن استفاده كرده ام، اين است كه با پاي پياده راه بيفتيد و تا اولين ميدان يا چهارراه اصلي را قدم آهسته طي كنيد، بلكه بتوانيد يك تاكسي پيدا كنيد و به خانه برگرديد، اما اگر با خانواده باشيد عملا اين راه حل به درد شما نمي خورد، چرا كه احتمالا كوچولوترها به خواب ناز فرو رفته اند و بايد آنها را به كول بكشيد، ضمن اينكه خستگي خانواده هم اجازه چنين كاري را نخواهد داد.
راه هاي ديگري هم هست كه قطعا مسئولان شهري هم از آنها بي اطلاع نيستند، ولي انگار فراموش شده اند. مثلا در نظر گرفتن شيفت شبانه اتوبوسراني به طور خاص براي نقاط پرتردد مثل پارك ها و سينماها برنامه ريزي شاقي را طلب نمي كند، ولي انگار قرار نيست چنين امكاني براي شهروندان فراهم شود. كافي است يك مبدا مشخص براي ساعات شب در كنار يكي از اين نقاط در نظر گرفته و اطلاع رساني مختصري هم انجام شود. شايد خيلي ها از اين پيشنهاد خوششان نيايد، ولي در اكثر كشورها و خصوصا كلانشهرهاي دنيا حتي تاكسي ها هم به طور موظف، شيفت شبانه  دارند، چه رسد به مترو و اتوبوس و...
عدم وجود امكاناتي مثل وسايل حمل و نقل عمومي باعث محروميت قشر قابل توجهي از طبقات متوسط و ضعيف جامعه از يك تفريح ساده مي شود. آيا بهتر نيست براي برقراري عدالت اجتماعي به همه نيازهاي مردم توجه شود؟ كودكان و نوجواناني كه والدين متمكني ندارند نيز به اندازه ديگر همسالان خود حق استفاده از امكانات موجود را دارند. مسلما فرزندان اقشار مرفه جامعه با توجه به امكانات گوناگوني كه در اختيار دارند، مي توانند اوقات فراغت خود را به انحاي مختلف بگذرانند ولي چشم اميد فرزندان طبقات ضعيف جامعه تنها به آخر هفته اي است كه پدرشان وقت و حوصله كافي داشته باشد. شايد آنها نتوانند بفهمند نداشتن يعني چه ولي مي توانند مزه تلخ نرفتن را درك كنند.راستي آنها جايي و راهي براي رفتن دارند يانه؟ نگذاريم آنقدر بمانند كه... . به فكر آنها هم باشيم.

ازشهر
بازار داغ مراكز معاينه فني
000699.jpg
انــگار كار و كاسبي مراكز شش گانه معاينه فني گرفته، چرا كه طي هفته گذشته بيش از 50درصد ظرفيت مراكز معاينه فني پر بوده است.
براساس اعلام ستاد مركزي معاينه فني خودرو، طي هفته گذشته 9 هزار و 281 دستگاه خودرو به مراكز شش  گانه معاينه فني خودرو مراجعه كرده و بيش از 50 درصد ظرفيت اين مراكز پر بوده است كه اين امر بيانگر تداوم روند صعودي مراجعه خودروها به مراكز شش گانه معاينه فني است.
اين درحالي است كه از تاريخ 29/5/84 تا 3/6/84 كمتر از 48 درصد ظرفيت مراكز معاينه فني خودروها خالي بوده است كه در اين ميان، مركز معاينه فني بيهقي با 80 درصد و آبشناسان با 65 درصد ظرفيت پر، فعال ترين مراكز بوده اند.
بنا به اين گزارش، از مجموع 9 هزار و 281 دستگاه خودرويي كه هفته گذشته به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كرده اند، مركز معاينه فني بيهقي با 2 هزار و 764،  نيايش با يكهزار و 580، سراج با يكهزار و 541، شكوفه با يكهزار و 188، آبشناسان با يكهزار و 120 و الغدير با يكهزار و 88 مراجعه، به ترتيب بيشترين حجم مراجعات را از سوي شهروندان تهراني طي هفته گذشته داشته اند.
همچنين دراين مدت، تعداد يكهزار و 86 دستگاه خودرو ديزلي نيز به مراكز معاينه فني سراج، الغدير و شكوفه مراجعه كرده اند.

كلانشهر
000696.jpg
مركز ديد بان شهري كشور در مشهد
از مشهد خبرهاي خوبي مي رسد. بعد از اينكه شهردار اين كلانشهر، نويد دگرگوني سيماي شهري مشهد توسط بخش خصوصي در زماني كوتاه را داد، خبر رسيد كه نخستين مركز ديدبان شهري كشور با موافقت انجمن جهاني مترو پليس وابسته به سازمان ملل، دي ماه سال جاري در اين كلانشهر راه اندازي مي شود.
مدير ديدبان شهري شهرداري مشهد در اين باره گفت: بهبود مديريت شهري از طريق مشاركت عمومي، ايجاد ظرفيت ها براي شناسايي، گردآوري، انتخاب، تحليل شاخص هاي شهري و اعمال آن در برنامه ريزي و سياستگذاري هاي امور شهري، از اهداف راه اندازي مركز ديدبان شهري در مشهد است .
حسين احمدي افزود: مديريت بهتر، نظارت، نيازسنجي، كنترل شهري، ارزيابي، اصلاح امور و به روز كردن نيازهاي شهري مشهد از جمله سياست هاي راهبردي مركز ديدبان شهري عنوان شده است .
او اضافه كرد: ديدبان شهري به عناون نهادي عمومي و در نقش حامي ديدگاه هاي شهروندان وارد عرصه برنامه ريزي شهري شده است .
مدير ديدبان شهري شهرداري مشهد گفت: ديدبان شهري از طريق بررسي نيازهاي شهري تلاش مي كند تا چشم انداز، ماموريت ها، اهداف، استراتژي ها و طراحي برنامه هاي مطلوب شهري تحقق يافته و نقش جهت دهنده و هدايتگري را بر عهده دارد .
احمدي اضافه كرد: با فعاليت مركز ديدبان شهري، شاخص هاي شهري مشهد ارتقا يافته و تا پايان برنامه پنج ساله شهرداري، به حد قابل قبولي خواهد رسيد .
او گفت: با اين حال تمركززدايي، مشاركت عمومي، شراكت، ظرفيت سازي و بهره گيري از شبكه هاي ارتباط جهاني از شاخص هايي است كه مركز ديدبان شهري دنبال مي كند .
احمدي تصريح كرد: قابليت پايداري، در نظر گرفتن اولويت ها، ايجاد وامكان دسترسي مساوي به نيازهاي اساسي زندگي شهري، كارايي لازم در ارائه خدمات عمومي شهري، شفافيت، مشاركت شهروندان به عنوان سرمايه اصلي شهرها و ايمن سازي افراد و محيط زندگي آنان، از جمله اصول اساسي پيشنهادي مركز ديدبان شهري است .
000723.jpg
تله كابين اصفهان در نوبت
رسم شده است كــه كــلانشهرها در ارائه خدمات شهري از همـــديگر سبقت بگيــرند. در همين راستا، اصفهاني ها مي خواهند تله كابين شهرشان را بزودي راه اندازي كنند.مدير روابط عمومي شركت سامان گستر اصفهان، اطمينان داد: تمام جوانب ايمني بودن اين پروژه در مراحل ساخت آن لحاظ شده است .
خليل جعفرپيشه افزود: در بحث ايمني تله كابين صفه، از اتحاديه جهاني بالابرها و شركت هاي وابسته تاييديه گرفته شده و ايشان ايمن بودن كابل هاي سيستم را تاييد كرده اند .
او تصريح كرد: بخش هاي ديگر تله كابين صفه، نياز به بررسي از لحاظ نكات ايمني دارد كه قرار است اين كار توسط يك شركت خارجي به نام شركت مهندسي اشكوفر، انجام شود .
مدير روابط عمومي شركت سامان گستر اصفهان گفت: براي بهره برداري كامل، اين پروژه نيازمند بررسي هاي كارشناسي ديگري است كه اميدواريم تمام اين مراحل بزودي انجام شود .
او خاطرنشان ساخت: براي تله كابين اصفهان يكصد كابين پيش بيني شده و احداث آن باعث رونق بيشتر شهر اصفهان، بالاخص در زمينه جذب توريست و گردشگر خواهد شد .

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
علمي
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |