سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۴
شمارش معكوس براي موتور ملي
پايان رؤيا
003573.jpg
امين  آزاد
يكي از روزهاي پاياني سال ۷۱ آسمان با غروب خورشيد بسيار زيبا بود اما براي خودروسازان آن روزها چندان زيبا نبود و به نظر مي رسيد خورشيد خودروسازان ايراني طلوع نكرده در حال غروب است درآن روزها خودروهاي كره اي به تعداد زيادي وارد ايران شده بود و مردم از هم سوال مي كردند خودروسازاني كه با ايران خودرو شروع به فعاليت كرده اند چگونه از همكاران ايراني خود اينقدر پيش افتاده اند؛ حال آنكه در آن سال ها ايران خودرو اندر خم داخلي سازي پيكان بود اما بالاخره فشار افكار عمومي كار خود را كرد و ايده قديمي خودروي ملي از زير خروارها خاك بيرون آمد و سمند متولد شد اما مدتي بعد انتقادها شروع شد كه اين خودرو در ايران طراحي نشده است و ... بله اين حرف تا حدودي درست بود تنها بدنه اين خودرو در ايران و به كمك مشاوران خارجي طراحي شده بود و پلات فورم اين خودرو پژو ۴۰۵ بود كه كمي تغير يافته بود. اين موضوع در هنگامي كه مشتريان تيزبين سمند كاپوت اين خودرو را بالا مي زدند و با آرم پژو برروي موتور خودرو برخورد مي كردند نمود بيشتري مي يافت آنها از هم مي پرسيدند خودروي ملي با موتور پژو ؟ اما در آينده نزديك موتور اين خودرو نيز با طراحي داخلي و با برند سمند وارد بازار مي شود اما آيا اين موضوع واقعيت دارد. براي دانستن جواب اين سؤال شايد خواندن داستان سمند و بعد موتور ملي چندان خالي از لطف نباشد.
شروع داستان
پرده اول
صنعت خودروي ايران پس از پايان جنگ يك دهه ركورد را تجربه كرده بود و همه از آن به عنوان صنعت مرده نام مي بردند و بسياري نيز عقيده داشتند، كارخانه هاي خودروسازي بايد تعطيل شوند و ضرورتي براي حضور صنعت خودرو در كشور وجود ندارد. در اين ميان اين صنعت دوباره راه خود را با پيكان شروع كرد و حال پس از واردات خودرو و ورود خودرو هاي متنوع كره اي فشار دوباره اي بر روي اين صنعت تشديد شده بود و اين سئوال مطرح شد: «چرا ما نمي توانيم خودرو طراحي كنيم و چرا حتي قيافه پيكان نيز مدت هاست تغيير نكرده است؟» از همه جالب تر آن بود كه پژو ۴۰۵ كه در ابتدا به صورت مونتاژ كامل وارد بازار مي شد، حتي اطلاعات فني اش در اختيار مهندسان ارشد ايران خودرو نيز قرار نمي گرفت.
طرح خودروي ملي كه ايده آن نيز چندان در ايران تازه نبود، دوباره پس از پايان واردات خودرو براي توليد يك پيكان جديد آغاز شد تا به همه اثبات شود ما هم مي توانيم مانند كره خودمان به طراحي خودرو بپردازيم. نخستين بار مردم در حاشيه بازي هاي فوتبال جام ملت هاي آسيا ۹۶ شاهد تيزري بودند كه نشان مي داد، طراحي خودروي ملي آغاز شده است.
در آغاز طرح خودروي ملي چندان مشكل به نظر نمي رسيد اما پس از شروع طرح عظمت آن كاملا مشخص شد. براي آغاز كار طراحي پلت فرم مطرح شد، هرچند در ابتدا اين كار غيرممكن به نظر مي رسيد، اما روش پروتن مالزي كه خودروي خود را با طراحي بدنه روي پلت فرم ميتسوبيشي قرار مي داد، انتخاب شد.
بعد از مدتي مشخص شد حتي طراحي بدنه نيز كار بسيار دشواري است در همين زمان در كشور تايوان شركت …فرست اتوميتو انگلستان طراحي نمونه اوليه خودرويي بر روي شاسي و قواي محركه خودرو پژو ۴۰۵ براي توليد در شركت تايواني را به پايان رسانده بود، ناگهان شركت تايواني ورشكست شد و شركت فرست اتوميتو كه براي طراحي خودرو بسيار هزينه كرده بود، اين طرح را به شركت هايي در ايران، آرژانتين و چين پيشنهاد كرد.
پرده دوم
اين پيشنهاد با اقدامات اوليه براي توليد خودروي ملي همزمان بود و ايران خودرو اين طرح را با اشتياق پذيرفت، مركز تحقيقات ايران خودرو با جمع آوري فارغ التحصيلان ممتاز دانشگاه هاي اميركبير، صنعتي شريف و چند دانشگاه صنعتي ديگر در ايران طراحي خودرو ملي را در كنار مشاوران خارجي شروع كرد.
طراحي شركت فرست اتوميتو براي ايران معايب فراواني داشت. اين خودرو اتاق نسبتا كوچك و ارگونومي متناسب با افراد كوتاه قد شرق آسيا داشت. كارشناسان مركز تحقيقات ايران خودرو در كناركارشناسان فرست اتوميتو و بعضي كارشناسان خارجي ارگونومي و تا حدودي سيستم تعليق را دوباره طراحي كردند، اين طرح را حتي تا امروز شايد بتوان جدي ترين طرح كارآموزي كارشناسان داخلي در زمينه طراحي خودرو قلمداد كرد.
در طرح سمند مهندسان ايراني به صورت مشترك با تيم خارجي به بررسي محاسبات مهندسي خودروي سمند پرداختند و طراحي بدنه با گروه فرست اتوميتو انگليسي و با همكاري گروهي از مهندسان آلماني، اتريشي، كره اي و ايراني آغاز شد. طراحي قالب در كره و داشپورت آن نيز با الهام از خودروهاي گروه فولكس واگن از سوي تيمي مشترك از مهندسان آلماني، اتريشي و ايراني طراحي شد.
در نهايت تغييراتي نيز در سيستم فنربندي و فرمان خودرو به دليل تغيير گرانيگاه ها و ايجاد تعادل انجام شد. خودروي سمند در ابتدا قرار بود، پيكان جديد باشد و جايگزين اين خودرو با همان قيمت شود اما با ادامه كار و مشخص شدن هزينه هاي فراوان قيمت خود را به گونه اي افزايش يافت كه ديگر نمي توانست جايگزين پيكان شود. در ضمن بايد تيراژ اين خودرو براي رسيدن قيمت آن به حول و حوش ۹ ميليون تومان به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال مي رسيد.
تيراژ اين خودرو بعد از چهار سال به نصف ۲۰۰ هزار دستگاه رسيده است و در نهايت اسم آن به x7 و سمند تغيير كرد. اين خودرو به دليل نشان ايراني آن مورد قضاوت هاي مختلفي قرار گرفت. عده اي آن را خودروي اسطوره اي مي دانند و عده اي براين عقيده اند پژو ۴۰۵ بسيار بهتر است اما به دليل اطلاع رساني نامناسب مدل هاي جديد خودرو معمولا اطلاعات درستي از خودروهاي جديد وجود ندارد. اين در حالي است كه مدل هاي جديد خودرو در اروپا بارها از سوي رسانه هاي مختلف امتحان مي شود.
003576.jpg
در آغاز طرح خودروي ملي چندان مشكل به نظر نمي رسيد اما پس از شروع طرح عظمت آن كاملا مشخص شد. براي آغاز كار طراحي پلت فرم مطرح شد ، هرچند در ابتدا اين كار غيرممكن به نظر مي رسيد، اما روش پروتن مالزي كه خودروي خود را با طراحي بدنه روي پلت فرم ميتسوبيشي قرار مي داد ، انتخاب شد
* اما واقعيت هاي فني سمند چيست؟
بدنه خودرو۱.۵ برابر بيشتر از پژو ۴۰۵ نقطه جوش دارد. وزن خودرو نيز حدود ۲۰۰ كيلوگرم سنگين تر از پژو ۴۰۵ است. پلات فرم پژو ۴۰۵ و سمند تقريبا مشابه است اما در خودروي سمند پلات فرم در زمينه سيستم فرمان و تعليق تا حدودي اصلاح و توسعه يافته تر است. اين خودرو در انگلستان از سوي شركت …مايرا… استانداردهاي ايمني را كسب كرده و به گفته بعضي از كارشناسان ايران خودرو سمند آيروديناميك تر از پژو ۴۰۵ است.
اشكال اصلي اين خودرو بر روي ترمز و اشكال ترمزگيري و صداي ناشي از ترمزگيري است. البته ايران خودرو مدعي است كه سمندهاي مدل جديد اين مشكل را ندارند. بدنه اين خودرو در سال هاي گذشته سر و صداي زيادي داشت كه علت هم مهار نكردن قاب ستون هاي كناري بود.
اين خودرو با آنكه نخستين تجربه ايران در زمينه طراحي بوده ولي با مشاركت مهندسان ايراني در كنار مشاوران خارجي سبب كارآموزي جدي شده است. ساخت داخل بالاي اين خودرو در ابتدا و انتخاب بهترين قطعه سازان و حركت آنها براي توليد قطعات اين خودرو و طراحي بعضي از قطعات به صورت مجدد در كنار قطعه سازان داخلي جهشي را در صنعت خودروي ايران به وجود آورد. همين خودرو با ساخت داخل بالاي ۷۰ درصدي توليد شد به اين دليل بهترين قطعه سازان داخلي انتخاب شدند و در اين زمينه سرمايه گذاري هنگفت نيز انجام شد. براي طراحي خطوط توليد كارهاي عجيب و در عين حال طاقت فرسايي صورت گرفت، پردازنده هاي كامپيوتري به كار رفته در ماشين آلات عظيم كارخانه آن قدر قوي بود كه فروش آنها به خاطر ممنوعيت فروش تكنولوژي با كاربردهاي نظامي منوط به تاييد كابينه انگلستان شد.
خط رباتي با همكاري كارخانه هاي كره اي ساخته شده و امكانات نرم افزاري و قطعات الكترونيك آن نيز از شركت زيمنس تامين شد.
پرده سوم
بعد از طراحي سمند و هزينه سر سام آور پروژه اين بحث مطرح شد كه چگونه بايد اين پروژه ادامه يابد و چگونه بايد مسير خودروساز شدن حفظ شود حال آنكه كاتريناي جهاني سازي در راه ايران بود و اين سوال مطرح مي شد كه آيا مي شود هم وارد بازار جهاني شد و هم خودروي ملي داشت؟ اين سوالات با بركناري مدير عامل ايران خودرو در سال ۸۱ همراه شد و دو دستگي در صنايع خودروسازي افزايش يافت ؛خودروي ملي يا مشاركت با خودروسازان خارجي ؟
يك نظريه مي توانست به اين تنشها پايان دهد. راه تركيبي اما بعد از مطرح شدن اين راه باز هم كنش بين دو گروه ادامه داشت و درست در اين كنشها دو پروژه كه تفكر راه تركيبي را دنبال مي كرد استارت خوردو در آخرين روزهاي سال ۸۲ قرار داد موتورملي و ال ۹۰ منعقد شد.
پرده چهارم
كيلومتر شش جاده مخصوص كرج ساختمان عجيبي خود نمايي مي كند ساختماني كه بالاي سر در آن شاتون و پيستونهايي خود نمايي مي كند .داخل ساختمان كه مي شوي جمعي از مهندسان جوان را  مي بيني ؛مهندساني كه در حال طراحي موتور ملي هستند .جواناني كه بسياري از آنها راكسي در گذشته قبول نداشت ولي اين گروه جوان مي خواهند ثابت كنندكه مي توانند موتور ملي را طراحي كنند.
اين گروه هم اكنون در حال طراحي موتور ۱.۴ليتري از خانواده موتور ملي هستند و موتور اول كه حاصل كار آنها در كنار مهندسان مركز تحقيقات موتور آلمان است به زودي بر روي خودروي سمند نصب مي شود.
جزئيات پروژه موتور ملي
بر اساس پروژه مشترك مركز تحقيقات موتور ايران خودرو با مركز تحقيقات موتور آلمان، مجموعه خانواده موتور ملي در حال طراحي است كه اولين نسل از اين موتورها به انتهاي مرحله طراحي رسيده است و به زودي به توليد انبوه خواهد رسيد.
بر اساس طرح مشترك بين اين دو مركز، موتور اول توسط طرف آلماني طراحي شده و مهندسان ايراني در اين بخش طراحي موتور را مي آموزند. در موتور دوم كه يك موتور  ۱۷۰۰ سي سي توربوشارژ دار است، طراحان ايراني و آلماني كار طراحي را به صورت مشترك انجام مي دهند و در موتور سوم كه يك موتور  ۱۴۰۰ سي سي است، مهندسان ايراني موتور را طراحي كرده و مهندسان آلماني نقش نظارتي دارند.
 ۱۲ درصد از كل توليد اين موتور به منظور نصب بر روي خودروهاي سمند صادراتي پيش بيني شده است. بازار هدف براي اين خودروها در  ۳۰ كشور در مناطق خاورميانه، آسياي مركزي، منطقه قفقاز، اروپاي شرقي و اروپاي جنوبي است.
گفتني است موتور ملي با كد ef7 داراي حجم موتور ۱.۷ ليتري و تنفس طبيعي، با  ۱۰۰ سي سي حجم موتور كمتر نسبت به موتور حال حاضر سمند كه طراحي گروه psa فرانسه است، در حالت كار با بنزين  ۲۰ درصد و در حالت استفاده از گاز حتي از موتور كنوني سمند بنزين سوز توان بيشتري دارد.
اتاق احتراق اين موتور براي گاز طبيعي طراحي مي شود، اما توانايي كاركرد با بنزين را نيز خواهد داشت.
قدرت موتور  ۱.۷ ليتري در حدود  ۱۱۰ اسب بخار هدف گذاري شده كه موتور مجهز به توربو شارژ قدرتي معادل  ۱۵۵ اسب بخار دارد، موتور۱.۴ ليتري نيز قدرتي در حدود  ۸۵ اسب بخار دارد. اين موتور در حالت گازسوز به دليل طراحي بر پايه گاز تنها پنج درصد افت قدرت خواهد داشت.
 ۸۰ درصد قطعات موتورهاي اين خانواده موتور مشترك هستند و موتور در ايران تكميل مي شود، البته بعضي قطعات از داخل و بعضي نيز از سازندگان جهاني تامين مي شود .
اين خانواده موتور داراي سيستم انژكتوري چند نقطه اي براي سوخت بنزين و گاز به صورت زمان بندي چهار تايي است. اين موتورها  ۴ سيلندر خطي و داراي دو ميل سوپاپ به همراه سيستم متغير سوپاپ بوده و مغز هوشمند اين موتور كه وظيفه هدايت موتور را بر عهده دارد بر اساس فرهنگ رانندگي و شرايط آب و هوايي ايران طراحي شده است .
در سيستم هايي كه در ايران استفاده مي شود، پاشش سوخت به صورت دائم يا دوبه دو است. به اين صورت كه در هر دور چرخش ميل لنگ در دو سيلندر پاشش سوخت را انجام مي دهند، در صورتي كه يك سيلندر احتياج به سوخت دارد و به همين دليل تركيب سوخت و هوا با تركيب ايده آل فاصله دارد، اما در سيستمي كه در اين موتور استفاده خواهد شد، در موقع احتياج فقط براي يك سيلندر پاشش صورت مي گيرد كه اين امر يك تركيب ايده آل و در نتيجه كاركرد مناسب در موتور را سبب مي شود.
در محفظه احتراق با عدد تراكم۱۱.۵ موتور در شرايط مناسب با سوخت گاز كار مي كند و براي بوجود نيامدن ضربه در حالت بنزين نيز با خنك كاري مناسب و كنترل مقدار هوا به سوخت نوع مخلوط و كنترل شعله و سرعت و پيش روي شعله از بوجود آمدن ضربه جلوگيري مي شود.
نسبت هوا به سوخت در اين موتور متغير است در مواردي يك به  ۱۴ و مواردي بسيار رقيق و يا غليظ شده كه اين موارد بر اساس دستور مغز هوشمند موتور و شرايط رانندگي و آب و هوايي خواهد بود. جرقه اين موتور نيز مانند سيستم هاي مدرن انژكتوري تك تك زده مي شود و توسط مديريت هوشمند بر اساس شرايط مختلف زمان بندي اعمال جرقه نيز متفاوت خواهد بود.
پرده آخر
كاتريناي جهاني سازي در حال نزديك شدن به ايران است و بسياري معتقدند اين طوفان صنعت خودرو را نابود مي كند و شعاري چون توليد خودروي ملي تنها يك اسطوره پردازي است .هزينه طراحي يك خودرو به طور متوسط يك ميليارد يورو است و احتياج به ورزيدگي فراواني دارد و براي حضور در بازارهاي جهاني و بازار رقابتي احتمالي آينده ايران و براي نفوذ به بازارهاي خارجي خودروهاي متنوع لازم است اما جالب است بازارهاي دنيا نيز تقسيم شده اند و براي ورود به آن بايد وارد زنجيره جهاني شد تمام اين مسائل سبب مي شود اين سوال مطرح شود آيا صنعت خودرو مي تواند به معني واقعي خودروساز شود يا آنكه ....
در حال حاضر صنعت خودروي ايران بدون داشتن استراتژي مشخص دچار روزمرگي شده است.
ادامه دارد

سايه روشن اقتصاد
مديرعامل شركت ملي صادرات گاز:
ايران آمريكا را دور زد

فارس: مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران گفت: ايران با به توافق رسيدن با ژاپن و چند كشور اروپايي توانست مشكل عدم همكاري شركت آمريكايي جنرال الكتريك در بحث فروش تجهيزات مايع كردن گاز در پروژه صادرات ال ان جي ايران به هند را حل كند.
ركن الدين جوادي اظهارداشت: شركت آمريكايي جنرال الكتريك سال گذشته اعلام كرده بود كه در پروژه صادرات ال ان جي ايران به هند و فروش تجهيزات ويژه براي مايع كردن گاز همكاري نخواهد كرد.وي ادامه داد: بنابراين ايران به فكر راهكار افتاد تا اينكه در نهايت با شركتهاي ژاپني و اروپايي به توافق رسيد.در اين پروژه قرار بود توربين از جنرال الكتريك خريداري شود كه با تغيير در طراحي ها توربين به موتور الكتريكي تبديل شد.
جوادي تأكيد كرد: طبق پيش بيني ها قيمت اين تغييرات در پروژه تفاوتي با قيمتهاي قبلي نخواهد كرد.
وي درخصوص صادرات گاز ال ان جي به اسپانيا نيز افزود: در حال حاضر مذاكرات صادرات ال ان جي به اسپانيا كه چندي پيش مطرح شده بود متوقف شده است.در اين زمينه منتظر تثبيت اوضاع وزارتخانه  هستيم.
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران در ادامه از به تعويق افتادن مناقصه صادرات گاز «ال ان جي» به مكزيك خبر داد و گفت: ايران در اين مناقصه در ليست شركت كنندگان قرار دارد.
جوادي درمورد مذاكرات خط لوله صادرات گاز ايران به هند تصريح كرد: طي ماههاي آينده ميلادي به ترتيب مذاكرات و جلساتي با هيات هاي پاكستاني و هندي برگزار خواهد شد.وي از برگزاري جلسه سه جانبه ميان ايران، هند و پاكستان در اواخر سال جاري يا اوايل سال آينده ميلادي خبر داد و اظهار داشت: در اين جلسه اميدواريم يك تصوير قطعي از آينده اين پروژه حاصل شود.
مدير عامل شركت صادرات گاز توضيح داد: درمورد پروژه نوبوكو هم آذرماه سال جاري جلسه اي با حضور ايران برگزار مي شود.
فرآيند تهيه، تصويب و اجراي بودجه در ايران فاقد شفافيت است
گروه اقتصادي : مركز پژوهش هاي مجلس نظام بودجه ريزي كشور را داراي ده مشكل اصلي دانست و تاكيد كرد فرآيند تهيه، تصويب و اجراي بودجه در ايران فاقد جامعيت اطلاعاتي و شفافيت تصميمات اجرايي است.
در گزارش اين مركز تاكيد شده پاره اي از اين مشكلات ناشي از شرايط و احوال اقتصادي و اجتماعي كنوني است، اما برخي ديگر - كه داراي اهميت بيشتري است- ريشه در ساختار اداري و مالي كشور دارد.
در اين گزارش آمده است: مراحل مختلف بودجه ريزي از جمله تبصره نويسي، تحصيل درآمدها و ايجاد تعهدات مالي اداري كاستي هاي قانوني از نظر شكلي و ماهوي است.
اين گزارش مي افزايد: طبقه بندي هزينه ها، موافقتنامه ها، تخصيص اعتبارات و مديريت هاي اجرايي بر مبناي متقن و تعريف شده اي استوار نيست.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در اين گزارش با اشاره به اين كه از مسئوليت هاي درون مديريتي دولت و در بين قواي سه گانه، مرزبندي هاي قطعي و تعريف شده اي وجود ندارد، خاطرنشان كرده است: تعاريف قانوني بودجه پاسخگوي نيازهاي اجرايي و مديريتي نيست و در آن ملاحظات كاركردي و فني وجود ندارند.
اهميت استفاده از الگوهاي اقتصاد سنجي كوتاه مدت ناشناخته مانده و پيش بيني آثار اجرايي بودجه بر متغيرهاي اقتصادي معمول نيست.
در بودجه ريزي كنوني به الگوهاي رفتاري دولت و تاثير آن در تخصيص منابع به مصارف وقعي گذارده نمي شود و از آنجا كه ساختار اداري دولت بر پايه استقرار نظام سازماني و استقرار وضع موجود استوار است، آثار عملكردهاي منفي تشكيلات و نارسايي هاي روش ها و مديريت نيروي انساني بر بودجه اجتناب ناپذير است.
نظام نظارتي براي پاسخگويي به مسئوليت هاي محاسباتي مديران، نظارت در مراحل قبل، حين و پس از اجرا و نيز سازماندهي نظارت بر عمليات اجرايي برنامه هاي توسعه فاقد كارآيي است.
مركز پژوهش هاي مجلس در اين گزارش با تاكيد بر اين كه بودجه سالانه به عنوان بخشي از برنامه هاي توسعه ميان مدت، بايد در مطابقت هاي عملياتي، اعتباري و زماني با پيش بيني هاي برنامه تنظيم و اجرا شود، افزوده است: انتظار مي رود كه سازماندهي براي اجراي اين ماموريت و هدايت جريان هاي بودجه اي به سوي تحقق اهداف برنامه هاي توسعه از طريق ايجاد هماهنگي هاي ساختاري در تابعيت بودجه از برنامه صورت پذيرد.

نگاه
ضرورت كنترل شركت هاي هرمي
مقابله با شركت هاي هرمي پول گردان كه در تمامي دنيا با آنها مقابله مي شود و به عنوان شركتهاي پول شويي مطرح هستند،ضروريست، در ايران نيز بايد پي گيري شود. ولي بايد توجه كرد كه اين اقدام نبايد مانع فعاليت هاي مفيد اقتصادي شود.
متأسفانه در طرحي كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده نه تنها عملاً تمامي تجارت الكترونيك زير سئوال رفته بلكه اعلام غيرقانوني بودن آن شركتها به صورت واضح انجام شده است. عمليات Registerيا ثبت نام يكي از اصلي ترين روش هايي است كه دردنياي تجارت الكترونيك مطرح است. عمليات ثبت نام خود، افزايش اعضا را دربر خواهد داشت. حتي بسياري از مؤسسات هستند كه در صورت انجام ثبت نام و دريافت حق عضويت از اعضا امكاناتي به صورت تخفيف و يا حتي رايگان دراختيار اعضاي خود قرار مي دهند و با اين قانون تمامي آن مؤسسات غيرقانوني اعلام خواهند شد. همانطور كه مي دانيم شركتهاي هواپيمايي فروش بليط و رزرو جا و حمل بار را در چندين مرحله انجام مي دهند و در نهايت ۲۰ درصد از بهاي بليط را به عنوان كميسيون فروش بين مرحله هاي قبلي به صورت زنجيروار تقسيم مي كنند. شيوه فروش چند مرحله اي كه در اصطلاح تجارت الكترونيك به آن MLM يا Multilevel Marketing گفته مي شود به نظر بسياري از اساتيد از بازار سنتي ايران برگرفته شده است.
چندين ميليون نفر هستند كه از راه نظام فروش چندمرحله اي ارتزاق مي كنند كه در حكم فروشندگان جزء در كار خود هستند.
از طرفي ديگر بايستي در نظر گرفت اين قانون با تغييرات روز شركتهاي پول گردان هماهنگ نبوده و امكان فعاليت آنها را به هيچ عنوان محدود نمي كند. شيوه هاي جديد اين شركتها به گونه اي تغيير داده شده كه اجناس را يا به صورت مجازي تغيير شكل و ماهيت داده اند و يا به گونه اي كه نظارتي از طريق گمرك بر آنها اعمال نمي شود حتي بعضي از اين شركتها تور مسافرتي را به عنوان محصولي در مسير شبكه فروش خود قرار داده اند آن هم قيمتي كمتر از قيمت ديگر كشورهاي منطقه و مخصوص ايران در نظر گرفته شده و افراد به دليل مشكلات متعددي كه براي مسافرت بين المللي در پيش راه خود مي بينند. با اين روش، به راحتي در خدمت شركت قرار مي گيرند و بعد از برگشت از سفر به صورت عملي به جذب ديگران مي پردازد.
سه  نوع روش فروش شبكه اي وجود دارد كه نسبتاً همه شبيه به هم هستند.
۱- طرح هرمي (پول گردان) ۲- MLM چندسطحي
۳- MLM پول گردان.
طرح هرمي روشي است كه هدف پول بوده و تمامي زيرمجموعه هاي پاييني تلاش مي كنند تا مجموعه هاي بالايي سود ببرند. بسياري اوقات هيچ كالايي جابجا نمي شود و بلكه بيشترين هدف شركت پول بوده كه اصطلاحاً مي توان گفت اصطلاح Monehy Loundry در حال اتفاق افتادن است.
اما روشي ديگر وجود دارد كه به آن MLM گفته مي شود: Multilevel Marketing روشي است كه در بسياري از كشورهاي دنيا به عنوان يك روش مطلوب پذيرفته شده و به عنوان يك روش استاندارد قبول شده و به آن عمل مي شود. هدف در اين روش بازاريابي فروش كالا بوده و افرادي كه در اين مجموعه فعاليت دارند كالا را اساسي ترين هدف شركت دانسته و مانور بالايي نسبت به محصول عرضه شده نشان مي دهند. اصلي ترين تغييري كه در اقتصاد بعد از ورود اين شركتها (MLM) در سطح جامعه ديده مي شود عرضه كالا و در نهايت ايجاد اشتغال خواهد بود. كارخانه ها و يا كارگاه هاي زيادي بايستي فعاليت كنند تا اين شركتها بتوانند جوابگوي مشتريان خود باشند.
اما طرح سومي از بازاريابي شبكه اي نيز وجود دارد كه به نام MLM طرح هرمي گفته مي شود.
در اين روش از فروش، شركت كالايي را به عنوان بهانه ورود افراد به شبكه خود قرار مي دهند تا خود را مشروع جلوه دهند. اولين مؤلفه اين شركتها آن است كه يا كالايي را عرضه مي كنند كه نمي تواند جنبه عمومي داشته باشد و يا گرانتر از بازار به هر بهانه اي مي دهند و يا مواردي مشابه كه نشان از هدف شركت جذب مردم براي بازي در يك طرح Mony Laundry بوده و اهداف اصلي شركت را از طرح جبران سود مي توان دريافت نمود. از خصوصيات اين شركت ها اين است كه هيچ تأثيري در اقتصاد خرد يا كلان كشور نگذاشته و وجود اين شركتها براي اقتصاد هيچ منفعتي را در بر نخواهد داشت. اما نبود آنها باعث مي شود تا ضربات كمتري به پيكره اقتصادي وارد آيد.
فرمولي در اقتصاد مربوط به بازاريابي شبكه اي وجود دارد كه با دانستن آن، مي توان تمامي اين شركت ها را شناسايي نمود.
در شركت هاي طرح هرمي (پول گردان) شركت و مجموعه تشكيل شده در طرح فروش شركت و افراد از طريق افراد پائين مجموعه پولدار مي شوند. ولي در بازاريابي شبكه اي سالم MLM شركت و مجموعه تشكيل شده در پلان و افراد مجموعه پولدار مي شوند با تجارتي كه افراد پائين مجموعه برپا مي كنند.
در صورتي كه بتوان قانوني را تصويب كرد كه شركتهاي ايراني حق فعاليت به صورت نوع سالم اين صنعت (يعني MLM) را داشته باشند، امكاني فراهم خواهد شد تا بسياري از صنايع ما احياء شده و يا صنعتي جديد را وارد چرخه عرصه و تقاضا كالا داشته باشيم.
شايان ذكر است كه در اقتصاد براي اينكه تقاضاي يك كالا بالا رود از روشهاي متفاوتي استفاده مي شود از جمله تبليغات، پرداخت كميسيون و مواردي مشابه و بازاريابي شبكه اي كه به قول بسياري از اقتصاددانان ايراني و بين المللي بر اين باورند كه اين صنعت روش پيشرفته از روشهاي مرسومي بوده كه در آينده نزديك جايگزين روشهاي سنتي خواهد شد. همچنين با ورود اينترنت رنگ و بوي تجارت در جهان عوض شده، با ورود شركتهاي سالم بازاريابي شبكه اي بسياري از مشكلاتي اشتغال و توليد كاهش خواهد داشت. تجربه كوتاه چند شركت ايراني نشان مي دهد كه با ورود بازاريابي شبكه اي سالم زايش شغل جديد به صورت مستقيم و غيرمستقيم در سطح جامعه رخ خواهد داد.
مهندس ابوالفضل بابايي

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |