سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۴
مايكروفر و اثر آن بر مواد غذايي
003567.jpg
دكتر سيدمرتضي صفوي
مايكروفر چگونه كار مي كند؟
حرارت دهي يكي از مهم ترين روش هاي متداول در فرآيند مواد غذايي است. از انرژي مايكروويو بر خلاف پرتوهاي يونيزه، براي حرارت  دادن مواد غذايي استفاده مي شود. در روش پخت متداول، حرارت از منبع حرارتي خارجي به ماده غذايي وارد مي شود، ولي در پخت با مايكروفر حرارت در داخل خود ماده غذايي توليد مي شود.
امواج توليد شده توسط مگنترون يك ميدان متناوب مغناطيسي ايجاد مي كند و مولكول هاي غذا مخصوصاً مولكول هاي قطبي مثل آب، پروتئين ها و چربي ها خودشان را با تغييرات سريع ميدان متناوب الكتريكي همسو مي كنند. آنها حول يك محور نوسان مي كنند كه حدود ۲۴۵ ميليون بار در ثانيه است. اين نوسانات باعث ايجاد اصطكاك قابل توجهي بين مولكول ها شده و نتيجه آن، توليد انرژي است. در نتيجه اين كار، درون غذا گرم مي شود، در حالي كه ظرف غذا خنك است. سهولت استفاده و زمان كم پخت، باعث استفاده زياد اين وسيله در خانه ها و رستوران ها شده است.
كاربردهاي ماكروويو در صنايع غذايي
آنزيم بري(Blanching)، پاستوريزه كردن، استرليزه كردن، خشك كردن مواد غذايي، بالا بردن دماي مواد غذايي منجمد به زير نقطه انجماد، استفاده از آن در اجاق ماكروويو در مصارف خانگي از كاربردهاي اين وسيله است.
نكاتي راجع به پخت غذا با مايكروفر
* امواج مايكروويو به دليل دارا بودن فركانس كم قادر به شكستن پيوندهاي شيميايي و آسيب رساني مولكول هاي مواد غذايي نيستند.
* امواج مايكروويو از طريق ايجاد اصطكاك مولكولي به خصوص بين مولكول هاي آب در غذا توليد حرارت مي كنند.
* هرچه توان مايكروويو بالاتر باشد، به دليل افزايش سرعت رسيدن ماده غذايي به دماي مورد نظر كاهش مواد مغذي كمتر خواهد بود.
* هرچه عمق نفوذ امواج در ماده غذايي بيشتر باشد، زمان پخت كمتر خواهد بود.
* حفظ ويتامين ها به علت طبخ سريع و كم بودن آب در موقع پخت بيشتر است.
* حفظ پروتئين ها در ماده غذايي در اين روش بيشتر خواهد بود.
* در مورد چربي ها، مواد معدني و كربوهيدرات ها، تحقيقات صورت گرفته مطالب مفيدي را ارائه نمي دهند.
* حفظ مواد مغذي در موادي كه با مايكروفر گرم مي شوند، به وزن آنها بستگي دارد، هرچه وزن مواد كمتر باشد حفظ مواد مغذي بيشتر است.
مزاياي مايكروفرهاي خانگي
* سرعت حرارت دهي؛
* حفظ خصوصيت طعم و رنگ غذا؛
* حفظ مواد مغذي به دليل زمان كوتاه پخت؛
* كاهش خطر مسموميت غذايي به علت نگه داشتن غذا به مدت طولاني؛
* عدم تشكيل رسوب در ته ظرف؛
* استفاده چندمنظوره از مايكروفر براي طبغ غذا، گرم كردن مجدد غذا و ذوب كردن يخ مواد غذايي.

نتايج يك تحقيق
صبحانه نقش مؤثري در افزايش نمره امتحاني دانش آموزان دارد
003564.jpg
تغذيه صحيح در قدرت يادگيري افراد مؤثر است و نخوردن صبحانه مي تواند تاثير نامطلوبي بر يادگيري داشته باشد.
در شرايط ناشتايي كوتاه مدت طبيعي، بدن توانايي ثابت نگاه داشتن گلوكز خون را دارد و اين كار را به نحوي انجام مي دهد كه عملكرد طبيعي مغز لطمه نخورد.
افزايش نسبي قند خون سبب بهبود عملكرد مغزي و بهبود فرايند يادگيري مي شود.
نخوردن صبحانه در صورتي كه تداوم يابد و به عادت تبديل شود علاوه بر اين كه قدرت يادگيري فرد را كاهش مي دهد، موجب كمبود دريافت مواد مغذي روزانه مورد نياز بدن مي شود كه وعده هاي ديگر قادر به تامين اين نيازها نيستند و در نتيجه كمبود دريافت كالري، ويتامين ها و املاح به وجود مي آيد.
دكتر عليرضا محمد قاسملو، از سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در تحقيق خود مي افزايد: براي اين كه فرد اشتهاي كافي براي خوردن صبحانه داشته باشد، بايد شام را در ساعات ابتداي شب بخورد و حتي الامكان شب ها در ساعات معيني بخوابد تا صبح زود بيدار شود و وقت كافي براي خوردن صبحانه داشته باشد.
متخصصان علوم تغذيه مي گويند خوردن صبحانه در كودكان، بسيار مهمتر از بزرگسالان است.
مطالعه محققان بر روي دانش آموزان طبقه اجتماعي كم درآمد نشان داد، مصرف صبحانه پس از مدتي مي تواند به افزايش نمره امتحاني اين افراد كمك كند.
همچنين برگزاري برنامه صبحانه رايگان در مدارس، غيبت و سستي و بيماري را در دانش آموزان شركت كننده كاهش داد.
در اين تحقيق براي ترويج فرهنگ خوردن صبحانه بر آموزش كافي و مناسب والدين و افزايش آگاهي آنان درباره فوايد جسمي و روحي خوردن صبحانه و عوارض و عواقب منفي حذف اين وعده غذاي مهم از طريق رسانه ها، معلمان و بهداشت مدارس، جزوات آموزشي و پايگاه هاي اينترنتي تاكيد و خاطرنشان شده است: ارائه راهكارهاي مناسب براي ايجاد تغييرات در شيوه زندگي افراد به وسيله محققان اين امر به طور جدي همكاري بين وزارت آموزش و پرورش، صدا و سيما و سازمان ها و فدراسيون هاي ورزشي و نخبگان جامعه را مي طلبد.
گنجاندن دروس مناسب در كتب درسي و ارائه جزوات آموزشي مختصر و مفيد براي تشويق دانش آموزان به خوردن صبحانه و تبديل اين عادت به نوعي ارزش اجتماعي، ترغيب نهادهاي غيردولتي همچون انجمن اوليا و مربيان براي به عهده گرفتن بخش عمده اي از برنامه هاي مربوط به ترويج فرهنگ صحيح تغذيه اي و در رأس آنها رويكرد مثبت به صرف صبحانه به عنوان مهمترين بخش تغذيه اي دانش آموزان، اجراي طرح هاي تحقيقاتي درباره نتايج كوتاه مدت و درازمدت صرف صبحانه در دانش آموزان دوره  هاي مختلف تحصيلي و ارائه نتايج اين طرح ها در كنگره ها، برنامه هاي صدا و سيما و نشست هاي والدين در مدارس از ديگر راهكارهاي موثر در اين زمينه عنوان شده كه در اين مرحله نقش بخش هاي پژوهشي آموزش و پرورش حائز اهميت فراوان است.

آفت دهان، كوچك؛ اما دردناك!
003570.jpg
آفت هاي دهان، زخم هاي كوچك و دردناكي هستند كه اطراف آنها قرمز است و معمولا در همه قسمتهاي بدن به ويژه اطراف زبان و شيارهاي دهان ظاهر مي شوند و اندازه آنها بين ۳ تا ۸ ميلي متر متغير است. در حدود ۲۵ درصد از مردم با اين عارضه دست به گريبان هستند، اما به طور كلي آفت هاي دهان در ميان خانم ها از ميزان شيوع بالاتري برخوردار هستند. عوامل به وجود آورنده اين عارضه ناشناخته هستند، ولي اين احتمال وجود دارد كه ظاهر شدن آفت، واكنش دستگاه ايمني بدن در برابر يك حمله خارجي باشد. به علاوه ژنتيك نيز نقش مهمي در بروز اين پديده دارد.
معمولاً طول دوره اين بيماري ۲ هفته است و بعد از اين مدت، اين زخم هاي كوچك، بدون اين كه هيچ اثري از خود بر جاي بگذارند، ناپديد مي شوند. آفت هاي دهان بسيار دردناك هستند و مي توانند فعاليت هاي روزانه فرد را تحت تأثير قرار بدهند. در بعضي موارد اين درد به گلودرد، گوش درد و حتي سردرد نيز منجر مي شود. علاوه بر موارد ذكر شده نوع تغذيه نيز نقش مهمي در ايجاد آفت هاي دهان دارد. بنابراين اين چند نكته را به خاطر بسپاريد.
* بروز آفت هاي دهان مي تواند مهم ترين نشانه كمبود آهن در بدن باشد. گوشت قرمز، تخم مرغ و ماهي سرشار از آهن هستند. اگر چه مقدار آهن موجود در حبوبات و سبزيجات كم تر از فرآورده هاي حيواني است، اما مصرف اين مواد نيز مي تواند به تأمين آهن مورد نياز بدن كمك كند.
* كمبود ويتامين هاي گروه B به ويژه B12 مي تواند بروز اين پديده را تسهيل كند. به همين دليل متخصصان به كساني كه به طور متناوب به اين شكل دچار مي شوند، توصيه مي كنند جگر، سبزيجات داراي برگ سبز (كاهو، اسفناج،....) موز، حبوبات و دانه گندم مصرف كنند. به علاوه هيچ گاه مصرف فرآورده هاي حيواني را فراموش نكنيد. زيرا احتمال كمبود ويتامين B12 در رژيم هاي گياهي بيش از ساير رژيم ها است.
* استرس و فشار روحي، آلرژي نسبت به يك بيماري خاص و عفونت داخلي بدن نيز از ساير عوامل پديدآورنده آفت هاي دهان هستند.
چند توصيه
* در هنگام بروز اين بيماري دردناك از مصرف خوراكي ها و نوشيدني هاي اسيدي (ترش مزه) و تند و پر ادويه مانند آب ليمو، سير، سركه، فلفل و نوشيدني هاي گازدار خودداري كنيد.
* مصرف غذاها و نوشيدني هاي بسيار داغ نيز مي تواند به بروز اين پديده منجر شود. از اين رو هيچ گاه غذا يا نوشيدني داغ مصرف نكنيد.
* در زمان بروز اين عارضه، از مصرف غذاهاي سفت و خشك مانند بيسكويت، خشكبار، سيب زميني سرخ كرده و... اجتناب كنيد.
مترجم: طلوع رياضي

يادكردي از پروفسور پرورش
از «تبريز» تا «كيل»
پروفسور محمدرضا پرورش، رياست انستيتو هماتوپاتولوژي و غدد لنفاوي دانشگاه كيل آلمان كه سراسر عمر پربار خود را در كسب علم و انجام تحقيقات گذرانده و موفق به اخذ مدرك و مدارج عاليه از نقاط مختلف جهان شده بود، درگذشت.
اين انديشمند برجسته ايراني توانست نام خود را در ليست پاتولوژيستهاي برجسته جهان ثبت كند و به عنوان صاحبنظر در زمينه تشخيص نهايي مشكل پاتولوژي و سرطان مخاطب اغلب پاتولوژيست هاي برجسته كشورمان باشد. وي همچنين در همكاري بسيار نزديكي با اين پژوهشكده نيز بود و ضمن امضاي تفاهم نامه همكاريهاي مشترك، هيچ گاه ارتباط خود را با وطن قطع نكرد و يافته هاي خود را در اختيار انديشمندان ايران قرار داد. وي همواره علاوه بر انجام فعاليتهاي مشترك، در پذيرش دانشجويان ايراني، كه به عقيده ايشان، از توانايي هاي ويژه اي برخوردارند، فروگذار نمي كرد و همواره مشوق ايشان در ادامه تحصيل و بازگشت به وطن بود و اخيراً نيز قصد محدود كردن برنامه هاي خارج از كشور و گسترش فعاليت هاي خود در داخل كشور را داشت.
پروفسور پرورش در سال ۱۹۴۰ ميلادي در شهر تبريز متولد شد. وي دوران ابتدايي تحصيل خود را در مدرسه شكوفه طي كرده و دوره متوسطه را در سال ۱۹۵۸ در دبيرستان البرز تهران، به اتمام رساند. در همان سال جهت مطالعه رشته پزشكي عازم آلمان شد. در دانشگاه كيل مشغول تحصيل شد. در سال ۱۹۶۶ تخصص خود را در رشته پاتولوژي آغاز كرد. اين دانشمند فرهيخته از سال ۱۹۷۷ به عنوان استاديار پاتولوژي دانشگاه كيل مشغول فعاليت شد و در سال ۱۹۸۱ به عنوان مسئول بخش پاتولوژي و از سال ۱۹۹۰ تاكنون نيز مسئوليت انستيتو هماتوپاتولوژي و غدد لنفاوي آن دانشگاه را عهده دار شد.
مجموع مقالات منتشر شده توسط ايشان ۴۰۸ مورد، راهنمايي پايان نامه هاي پزشكي ۳۲۰ مورد، راهنمايي پايان نامه هاي دكتراي پزشكي ۱۷ مورد و راهنمايي پايان نامه هاي بيولوژي و ميكروبيولوژي ۱۷ مورد بوده و عمده تحقيقات وي در زمينه هاي سلولهاي بنيادين، تنظيم ژني، پروتئوميكس، مكانيزم هاي پيري، كشت و... بود.
پرورش در سال ۱۹۶۶ به اخذ دكتراي افتخاري از دانشگاه Gottingen نائل گرديده و عنوان بهترين تحصيلكرده ايراني را در سال ۱۹۶۶ اخذ كرد. ايشان عضو افتخاري دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران و انجمن پاتولوژيستهاي ايران بوده و جايزه سالانه انجمن كيل آلمان را نيز در سال ۲۰۰۴ اخذ كرد. از طرف پژوهشكده ابن سينا جهاد دانشگاهي در سال جاري مدارك مربوط به مدارج علمي و فعاليتهاي پژوهشي آن انديشمند، به عنوان پژوهشگر برگزيده جهت شركت در جشنواره رازي ارسال گرديد كه متأسفانه، خبر فوت دكتر پرورش همه را متأثر كرد.

همايش ها و سمينارها
ششمين همايش بين المللي زمين شناسي خاورميانه
۱- تاريخ برگزاري: ۲۳-۲۰ مارس ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: امارات متحده عربي / العين
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: اول دسامبر ۲۰۰۵
۴- پست الكترونيكي:
fhowari@uaeu.ac/ae
۵- صفحه الكترونيكي:
http://www.fsc.uaeu.ac.ae/Geology/c/me.htm
۶- نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره زمين شناسي، نفت و منابع زيرزميني، آشنايي با ساختارهاي زمين شناسي و ارتباط آن با منابع زيرزميني، زمين شناسي آب با گرايش آشنايي با مواد، تجهيزات و صنعت مورد استفاده در بخش زمين شناسي و شناخت منابع آبي زيرزميني، مهندسي زمين شناسي، شناخت سنگ ها، سنگ هاي رسوبي و زمين  شناسي اين سنگ ها و آشنايي با ژئوفيزيك سنگ هاي رسوبي، زمين شناسي دوره كواترنري، زمين شناسي و محيط زيست، سيستم هاي خودكار رديابي و... برگزار مي شود.
همايش با نمايشگاه ارائه توانمندي هاي علم زمين شناسي شامل آخرين تكنولوژي ها، تجهيزات مورد استفاده در حفاري، شناسايي، نقشه برداري و ... همراه است.
هفتمين همايش بين المللي سيستم ژوراسيس
۱- تاريخ برگزاري: ۱۴-۱۱ سپتامبر ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: لهستان/ كراكو
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: بهار ۲۰۰۶
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.uj.edu.pl/ing/jurassica
۵- پست الكترونيكي:
Secretary.isjs7@uw.edu.pl
۶- نيم نگاه: همايش با هدف ارائه مقاله و بحث و گفت وگو در زمينه ژئوديناميك ها و ارزيابي تفاوت عملكرد آنها در مناطق مختلف ، طرح هاي جديد و شيوه هاي بازسازي مرزبندي هاي زيست محيطي، بوم شناسي و شيوه هاي جديد حفظ محيط زيست به ويژه ساختارها و اكوسيستم هاي بومي هر منطقه، شيمي زمين و ... برگزار مي شود.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |