شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۶ - Mar 4, 2006
وقوع جنايت دوم در آتش سوزي مرگبار
گروه حوادث - آزاده مختاري: دختر جواني كه در ميان شعله هاي آتش انتقامگيرانه عامل حادثه دهكده المپيك دچار سوختگي شديد شده بود سه روز پس از حادثه بر روي تخت بيمارستان جان سپرد.
به گزارش همشهري، ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه روز سه شنبه گذشته با شعله ور شدن آتش در دفترخانه شماره ۲۵۴ مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ و مركز امدادي آتش نشاني تهران وارد عمل شدند.
مدت زيادي طول نكشيد كه مأموران نجات آتش نشاني بعد از ترافيك سنگين پايتخت خود را به محل حادثه واقعه در دهكده المپيك رساندند. آتش كه خاموش شد مأموران با پيكر نيمه سوخته ۸ تن و جسد پسر صاحب  دفترخانه مواجه شدند.
نيروهاي امدادي اورژانس بعد از حضور در محل حادثه اجساد نيمه سوخته را به بيمارستان هاي اطراف انتقال دادند. وضعيت جسمي يك از مجروحين به نام مصومه بسيار وخيم بود.
مأموران كلانتري منطقه با هماهنگي مركز فوريتهاي پليسي ۱۱۰ در صحنه حاضر شدند. پليس جنايي تهران به محض اطلاع از فوت پسر دفترخانه دار براي بررسي حادثه خود را به محل آتش سوزي رساندند.
در همان تحقيقات اوليه پليس معلوم شد عامل اين آتش سوزي مرگبار يكي از پسران صاحب  دفترخانه ۲۵۴ به نام روح الله است كه به قصد انتقامگيري خانوادگي اين حادثه را به وجود آورده است.
روح الله خود نيز دچار چند درصد سوختگي شده بود كه به همراه ديگر مجروحان حادثه به بيمارستان انتقال يافت.
محمد تورنگ رئيس مركز اطلاع رساني فاتب روز گذشته به خبرنگار همشهري گفت: «مصومه ۲۰ ساله كه روز سه شنبه گذشته در ميان شعله هاي انتقام گيري روح الله به شدت دچار سوختگي شده بود صبح ديروز متأسفانه برروي تخت بيمارستان جان سپرد.»
روح الله به قصد سوزاندن يكي از برادرانش به نام مسعود كه دچار اختلافات شديد خانوادگي با وي شده بود با يك گالن ۲۰ ليتري بنزين به دفترخانه ۲۵۴ مراجعه كرده بود ولي بعد از يك درگيري لفظي موجبات آتش سوزي را ايجاد كرد و در پي آن متهم به ارتكاب دو فقره قتل عمدي شد. كارشناسان آتش نشاني بررسي هاي خود را برروي وقوع اين حادثه تلخ آغاز كرده  اند.
همچنين رسيدگي پليسي بر روي اين پرونده تا به نتيجه رسيدن تحقيقات ادامه خواهد يافت.

علي رضا با صدور قرار بازداشت روانه زندان شد
006573.jpg
گروه حوادث: علي رضا ۲۹ ساله، مهندس كشاورزي، متهم اصلي قتلهاي سريالي سال جاري در تهران اواخر هفته گذشتهبا صدور قرار بازداشت روانه زندان شد.
به گزارش همشهري، بيست و پنجم دي ماه پليس آگاهي تهران بعد از يك عمليات ۲۹ روزه، موفق به دستگيري علي رضا ۲۹ ساله متهم به سه فقره قتل سريالي زنان خانه دار پايتخت شد. علي رضا و اعظم همدست ۲۲ ساله وي كه دانشجوي رشته علوم تربيتي بود در مراحل بازجويي پليس انگيزه ارتكاب جنايات را سرقت از منازل قربانيان عنوان كرد.
علي رضا با چهره اي خونسرد در همان ابتداي بازداشت بدون وجود هيچ جبري انگيزه خود را دزدي عنوان كرد. اين در حاليست كه اعظم در گفتگويي فارغ از فضاي اداره آگاهي دادسراي امور جنايي بيان داشته بود: «علي رضا از كشتن زنان لذت مي برد و پس از هر جنايت عنوان مي كرد كه يك زن را از روي زمين نابود كردم.»
اعظم اوايل بهمن ماه با تغيير قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون توماني اش با قرار بازداشت به دستور بازپرس هنرمند روانه زندان اوين شد. علي رضا چند هفته بعد از انتقال همدستش به زندان طبق اظهارات بازپرس پرونده به دليل وجود ابهامات در انگيزه از سوي متهم اصلي پرونده و مسائل عنوان شده در نظريه پزشكي قانوني در اداره دهم آگاهي تحت بازجويي قرار داشت.
روز گذشته بازپرس هنرمند خبر انتقال علي رضا در اواخر هفته گذشته به زندان اوين را با صدور قرار بازداشت تأييد كرد.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري مبني بر اينكه در تحقيقات چند هفته گذشته از علي رضا نكته تازه اي بدست آمده است يا خير گفت: «در طول اين مدت پنج جلسه علي رضا را تحت بازجويي قرار داديم ولي مطلب تازه اي در روند رسيدگي هاي قبلي بدست نيامد. و بدين ترتيب هفته گذشته قرار بازداشت موقت وي صادر و متهم اصلي قتلهاي سريالي پايتخت بعد از گذشت يكماه و نيم از زمان بازداشت روانه زندان اوين شد.»
بازپرس چهارم دادسراي امور جنايي تهران بيان داشت: «در نظريه پزشكي قانوني كه توسط پزشكان اين مركز در خصوص جنون و يا عدم جنون اين متهمان صورت گرفته بود اعلام شده است كه هر دو در سلامت كامل به سر مي برند.»شكوري وكيل مدافع اعظم به خبرنگار همشهري گفت: «اعتراض خود نسبت به تغيير قرار وثيقه اعظم به قرار بازداشت را به دادسراي امور جنايي تهران تقديم كرده ام.»
اين در حاليست كه هنرمند روز گذشته عنوان كرد: «هيچ اعتراضي از سوي متهم رديف دوم اين پرونده به دادسرا اعلام نشده است» .

آن سوي حادثه
هشدار براي سلامت دستگاه قضايي
محمد مصطفايي وكيل پايه يك دادگستري
اصحاب دعوي در هر مقامي حق دارند براي خود وكيل انتخاب نمايند؛ چه دعوي در دادسرا يا دادگاه هاي كيفري مطرح باشد و چه در دادگاه هاي حقوقي، چرا كه وكيل دادگستري مي تواند كمك شاياني جهت كشف حقيقت و اجراي صحيح قانون به داديار، بازپرس و قاضي رسيدگي كننده به دعوي بنمايد.
در همين راستا مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز طي ماده واحده مصوب
۱۱/۷/۱۳۷۰ مقرر نموده: «اصحاب دعوي حق انتخاب وكيل دارند و كليه دادگاه هايي كه به موجب قانون تشكيل مي شوند مكلف به پذيرش وكيل هستند» .
تبصره ۲ ماده مذكور ضمانت عدم اجراي اين مقرره را چنين در نظر گرفته: «هرگاه به تشخيص ديوان عالي كشور، محكمه اي حق وكيل گرفتن را از متهم سلب نمايد، حكم صادره فاقد اعتبار قانوني بوده و براي بار اول موجب مجازات انتظامي درجه ۳ و براي مرتبه دوم موجب انفصال از شغل قضايي شود» . در جرائمي كه مجازات آن بر حسب قانون، قصاص نفس، اعدام، رجم و حبس ابد تعيين مي شود، چنانچه متهم شخصاً وكيل معرفي ننمايد تعيين وكيل تسخيري براي او الزامي است مگر در خصوص جرائم منافي عفت كه متهم از حضور يا معرفي وكيل امتناع ورزد. در كنار تكليفي كه براي قضات در پذيرش وكيل وجود دارد در برخي از موارد جهت جلوگيري از تضييع حقوق افراد و برقراري هر چه بهتر عدالت، قانونگذار وكيل را از وكالت ممنوع نموده است. از جمله تبصره ۴ ماده ۶ قانون اخذ پروانه وكالت دادگستري اشعار مي دارد: «كساني كه داراي رتبه قضايي بوده اند، به مدت سه سال در آخرين محل خدمت خود حق وكالت نخواهند داشت. متخلف از اين مقرره به ترتيب تكرار، مستوجب مجازات هاي درجه ۳ الي ۶ خواهد بود» . اين ممنوعيت حتي نسبت به مشاوران حقوقي ماده ۱۸۷ قانون برنامه توسعه سوم كه به نوعي وكيل دولتي هستند نيز تسري دارد چرا كه ماده ۲۴ آيين نامه اجرايي ماده ۱۸۷ مقرر مي  دارد: «وظايف و تكاليف و مسئوليت هاي مشاورين حقوقي و كارشناسان موضوع اين آيين نامه، همان است كه در قوانين و مقررات و آيين نامه هاي مربوط به وكلاي دادگستري و كارشناسان رسمي مقرر است» .
مستنبط از اين ماده، اينكه مشاورين حقوقي همانند وكلاي عضو كانون وكلاي دادگستري بايد تكليف مقرر در تبصره ۴ ماده ۶ قانون اخذ پروانه وكالت را رعايت نمايند و اگر داراي رتبه قضايي بوده اند به مدت سه سال در آخرين محل خدمت خود وكالت ننمايند. اما فلسفه وضع اين محدوديت قانوني چيست؟
آنچه مسلم است شغل قضا و وكالت دادگستري از مقدس  ترين وحساس ترين مشاغل اجتماعي محسوب مي شود. وكيل دادگستري و قاضي دادگاه بايد هميشه به گونه اي عمل كنند كه رفتار آنها مطابق ضوابط قانوني و اخلاق حرفه اي و شئون شغلي آنها باشد، بلكه حتي شائبه انحراف آنها از مسير عدالت يا وجود روابط ناسالم و اعمال حب وبغض هاي شخصي هم به ذهن اصحاب دعوي و عموم مردم متبادر نگردد. در همين راستا وكلاي دادگستري مكلف اند از هرگونه رفتاري كه آنها را در موضع تهمت قرار دهد بپرهيزند واجازه ندهند كه اين تصور در ذهن موكل، دادگاه و طرف مقابل ايجاد شود كه مي خواهند از سوابق اشتغال خود و آشنايي كه با مقامات قضايي محل دارند، خداي ناكرده سوءاستفاده نمايند، چه رسد به اينكه واقعاً مرتكب چنين اعمال ناپسندي بشوند.ساحت عدالت هميشه بايد از هر گونه جانبداري و قضاوت يك طرفه پيراسته باشد. اگر بخواهيم حكم دادگاه مطابق با حق و قانون باشد و عدالت قضايي به معني واقعي كلمه به اجرا درآيد، نبايد اجازه دهيم كسي كه تا ديروز در دادگاه محلي اشتغال به قضاوت داشته و طبعاً با قضات و كارمندان اداري از صدر تا ذيل آشنايي و رابطه برقرار كرده، امروز در نزد دوست قاضي خود كه بالاخره، خواه ناخواه احساس محبت و گرايشي نسبت به او دارد، وظيفه وكالت را انجام دهد. ما حتي به طور ناخودآگاه هم اسير گرايش هاي نفساني و خواسته هاي كوچك و بزرگ خود هستيم و هرگز نبايد به اين بهانه كه قضات دادگستري اصولاً افرادي عادل و پاي بند به موازين اخلاقي هستند از رعايت احتياطات لازم كه به تعبير زيباي رايج شرط عقل است، شانه خالي كنيم.انگيزه نگارش اين نوشتار آن است كه به مقامات عالي رتبه دستگاه قضايي و مسئولين كانون وكلاي دادگستري و مشاوران حقوقي قوه قضاييه، در مورد جلوگيري از گسترش پديده شوم و ناسالمي كه بدبختانه در دستگاه قضايي ما رو به رشد است جداً هشدار دهيم و از همه كساني كه مخاطب مقررات قانوني مذكور هستند بخواهيم كه اجازه ندهند وكيل دادگستري در جايي كه سابقه اشتغال به كار قضا داشته، حداقل تا مدت سه سال به قبول دعاوي بپردازد.
ضروري است براي كشف تخلفات در اين زمينه و برخورد صحيح با متخلفان، هرچه زودتر چاره جويي شود. اين امر به ويژه در مورد دعاوي مهم از قبيل جرائمي كه در صلاحيت دادگاه كيفري استان قرار دارد مانند جرائم قتل عمد، تجاوز به عنف و غيره از اهميت وافري برخوردار است،  زيرا اين تصور كه در دادگاهي كه راجع به گناهكاري يا بي گناهي متهم به قتل عمدي تصميم مي گيرد، وكيل متهم يا شاكي، سال هاي سال با قاضي رابطه آشنايي داشته باشد، چيزي نيست كه بتوان به آساني از كنار آن گذشت.

انرژي درماني شيوه اي براي كلاه برداري
گروه حوادث: فردي كه در شهرستان شيراز با دريافت مبالغي از مردم به منظور انرژي درماني از آنها كلاهبرداري مي كرد، با تلاش پليس دستيگر شد.
در پي شكايت دو نفر از اهالي شيراز به اداره آگاهي مبني بر اين كه فردي به همراه همسرش با معرفي خود به عنوان پزشك با دريافت مبلغ ۵۰ هزار تومان اقدام به انرژي درماني كاذب بر روي بيماران متقاضي مي نمايد، اقدامات لازم از سوي مأموران در اين خصوص به اجرا درآمد.
براساس اين گزارش در تحقيقات به عمل آمده پليس مشخص شد متهمان الله- و و همسرش جيران _ ك در شهرك ولي عصر تحت عنوان پزشك قلابي با جمع آوري متقاضيان انرژي درماني در منزلشان اقدام به درمان كاذب بيماران مي نمايند.
متهمان دستگير و تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.

دستگيري سارق طلاجات كودكان
گروه حوادث: مرد ۲۱ ساله اي كه پس از مظنونيت و دستگيري به سرقت زيور آلات كودكان اعتراف كرده بود تحويل پليس آگاهي تهران شد.
به گزارش همشهري، ساعت ۳۰/۱۸ روز ۱۰ اسفندماه، زماني كه مأموران گشت كلانتري در حوزه استحفاظي خود به پسر جواني كه در خيابان شهدا در حال تردد بود مظنون شدند مأموران وي را تحت تعقيب و مراقبت قرار دادند و پس از دقايقي او را دستگير كردند و به كلانتري ۱۱۰ شهدا انتقال دادند.
در بازجويي هاي مقدماتي مشخص شد كه وي علي ج (۲۱ ساله) نام دارد. وي اظهار داشت حدود ۲ هفته قبل در خيابان شيوا متوجه يك دختر بچه شدم كه زيور آلات زيادي داشت. او را براي دقايقي ربودم و پس از تهديد طلاجاتش را به سرقت بردم. با اعترافات علي شاكي پرونده شناسايي شد و مدعي گرديد كه روز ياد شده، فردي ناشناس طلاجات دخترم مهسا را ربوده است. به اين ترتيب، علي براي بازجويي هاي تكميلي تحويل پليس آگاهي شد تا تحقيقات فني _ پليسي در مورد وي ادامه يابد.

جنايت در خيابان بهاران
گروه حوادث: صبح ديروز مرد ۵۵ ساله اي در يك درگيري به خاطر اختلاف حساب با ضربه چاقو به گردنش جان باخت.
به گزارش همشهري، اين حادثه ساعت ۳۰/۹ صبح ديروز به اطلاع پليس انتظامي رسيد. صبح ديروز يكي از مسئولان بيمارستان ضياييان با تماس تلفني به مركز فوريت هاي پليس ۱۱۰ از وقوع مرگ يك مرد در اثر ضربه چاقو خبر داد. بلافاصله ماموران انتظامي در بيمارستان حضور يافتند و در بررسي هاي مقدماتي متوجه شدند كه جسد متعلق به مرد ۵۵ ساله اي به نام مصطفي است. پزشك معالج وي به پليس گفت: اين مرد ساعتي قبل در حالي كه در اثر ضربه چاقو به ناحيه سمت چپ گردنش به شدت مجروح شده بود، به بيمارستان انتقال يافت. اما تلاش پزشكان براي نجات وي بي نتيجه ماند و مصطفي در اثر شدت خونريزي ۱۰ دقيقه پس از انتقال به بيمارستان جان باخت.
در ادامه تحقيقات فردي كه مصطفي را به بيمارستان انتقال داده بود تحت بازجويي پليس قرار گرفت و مدعي شد كه قرباني به همراه چند تن از دوستانش در يك خانه مجردي زندگي مي كرده اند. صبح روز حادثه وي با يكي از دوستانش به نام تقي به خاطر اختلاف مالي كه داشته اند درگير شده و تقي در خانه مسكوني اش واقع در خيابان بهاران او را با ضربه چاقو زخمي كرده و از محل متواري شده است.
برپايه اين گزارش، با انتقال جسد به پزشكي قانوني، تيمي از كارآگاهان اداره آگاهي مركزي رديابي هاي خود را براي شناسايي و دستگيري عامل جنايت آغاز كرده اند.

مادر ناتني گناهكار شناخته شد
سايت جنايي: قاضي دادگاهي در ويرجينيا روز گذشته زني را كه متهم به قتل رساندن دختر ناتني دوساله خود است، گناهكار تشخيص داد و وي را محكوم كرد.
متهم پگي هيل ۳۳ ساله پس از قرائت راي نهايي از سوي دادگاه به شدت گريست. در صورت اثبات اتهامات وارده متهم به تحمل حداقل ۴۰ سال حبس محكوم خواهد شد. اين در حالي است كه قاضي زمان اعلام حكم نهايي را بيست و پنجم ماه مي اعلام كرده است.
دادستان پرونده پس از گناهكار شناخته شدن متهم اعلام كرد كه قصد دارد تقاضاي اشد مجازات را براي متهم بكند.
نينا دوساله درست چند روز پس از اسباب كشي خانواده اي كه وي را از پرورشگاهي در روسيه گرفته بودند، به قتل رسيد.به گزارش پزشكي قانوني، قرباني به دنبال وارد آمدن ضربات شديد به سرش به قتل رسيده بوده است. متهم در دادگاه ادعا كرد كه روز حادثه به شدت از دست گريه هاي نينا عصبي شده و در اقدامي ناگهاني وي را چندين بار به زمين مي كوبد.
وكيل مدافع متهم در دادگاه ادعا كرد كه موكلش در يك لحظه كنترل رفتار خود را از دست داده و بدين ترتيب قادر به تشخيص خوب از بد نبوده است. پس از مرگ نينا كه اصالتا روسي بوده است، دولت روسيه تدابير سپردن فرزندان روسي به غير روسي ها و انتقال آنها به ساير كشورها را سخت تر كرد.

حبس ابد براي قاتل سياه پوست
سايت جنايي: دادگاه عالي ايالت ميشيگان روز گذشته مردي را متهم به قتل افسر پليسي در ۳۶ سال پيش به اتهام قتل عمد گناهگار شناخته و وي را به حبس ابد محكوم كرد.
اعضاي هيئت منصفه پس از ده ساعت بحث و تبادل نظر سرانجام متهم رونالد ريد ۵۵ ساله را به اتهام قتل درجه اول محكوم و اعلام كردند كه به اتفاق آرا متهم را گناهكار تشخيص داده اند. دادستان پرونده از ابتداي طرح اين پرونده در دادگاه محلي مدعي شده بود كه متهم و همدست وي كه هر دو سياه پوست بودند در حقيقت براي تحت تاثير قراردادن مراجع قضايي مقتول را كه سياه پوست بوده به قتل رساندند.متهمان روز حادثه با مركز فوريت هاي پليس تماس گرفته و ادعا كردند كه خانم بارداري در نزديكي منزل آنها مورد حمله قرار گرفته است زماني كه مقتول براي رسيدگي به اين ماجرا به محل فوق رسيده به ضرب گلوله متهمان از پاي درآمد. دادگاه متهم را به حبس ابد محكوم كرده و اعلام كرد كه وي مي تواند پس از گذراندن ۱۷ سال از محكوميت خود تقاضاي تجديد نظر در حكم صادره را تسليم دادگاه كند.متهم رديف دوم پرونده نيز هفته آينده در دادگاه حاضر شده و به اين اتهامات پاسخ مي دهد.

سرقت ميليوني از پيشخوان بانك
گروه حوادث: پليس آگاهي تهران رديابي هاي خود را براي شناسايي و دستگيري مرد جواني كه اقدام به سرقت ۱۲ ميليون توماني از بانكي كرده بود، آغاز كردند.
به گزارش همشهري، ظهر روز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه مسئولان يك موسسه بانكي در حوالي ميدان مادر با مركز فوريت هاي پليس ۱۱۰ تماس گرفتند و از يك سرقت ميليوني خبر دادند.
پس از حضور ماموران كلانتري ۱۰۳ گاندي در بانك مورد نظر مشخص شد كه سارق مرد جواني بوده است، سارق جوان پس از ورود به بانك در فرصتي مناسب با نزديك شدن به يكي از مشتريان بانك اقدام به ربودن ۱۲ ميليون تومان تراول چك  از روي پيشخوان بانك كرده و بلافاصله از بانك متواري شده است.
اين در حالي است كه به گزارش مركز اطلاع رساني فاتب، بانك فاقد نگهبان بوده است. همچنين به مسئولان بانكها توصيه مي  شود با توجه به رسيدن ايام پاياني سال و شلوغي بانكها و حمل وجه نقد زياد نسبت به بكارگيري نگهبان توجه بيشتري شود.
برپايه اين گزارش، هم اكنون پرونده اي در اين زمينه در دايره يكم اداره آگاهي تهران تشكيل شد و ماموران در حال شناسايي و رديابي سارق جوان هستند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
قرآن
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
محيط زيست
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   محيط زيست   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |