يكشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۵ - Apr 9, 2006
ساخت تونل «توحيد» سال جاري آغاز مي شود
بزرگراه چمران تا خيابان نواب ،بدون توقف
010620.jpg
010635.jpg
گروه شهري: با دو و سه شيفته شدن فعاليت هاي عمراني، آن دسته از پروژه هايي كه بيش از ۷۰درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشند به تدريج در سال جاري تكميل و مورد بهره برداري قرار مي گيرند.
براساس دستور و تاكيد دكتر محمدباقر قاليباف _ شهردار تهران، عمليات اجرايي پروژه هاي مهم عمراني تهران از اين پس در دو و سه شيفت كاري صورت مي گيرد و از اين رو مي توان شاهد تبديل شدن تهران به يك كارگاه بزرگ سازندگي و عمران و نيز قرارگرفتن اين شهر در مسير توسعه پايدار و برخوردار شد.
صدها پروژه كوچك و بزرگ در مناطق بيست ودوگانه تهران وجود داشتند كه به دلايل بروز برخي مشكلات رها شده و نيمه تمام مانده بودند.
مهندس احمد دنيامالي- معاون فني و عمراني شهرداري تهران مي گويد: با آغاز به كار مديريت جديد شهري و تشكيل كميته هاي تخصصي، كليه پروژه هاي عمراني شهر مورد بازنگري قرار گرفتند. فرآيند بررسي ها نشان داد كه پروژه هاي حياتي و مورد نياز داراي يكي از سه مشكلات دسته بندي شده مالي، تملكي و بين دستگاهي هستند كه متناسب با هر موضوع، تصميم گيري شده است.
وي مي گويد: در حال حاضر به استثناي پروژه هاي عمراني شهرداري هاي مناطق بيست و دوگانه و مشاركتي ها، حدود ۸۵ پروژه اصلي و شماري زير پروژه با درصد متفاوت پيشرفت فيزيكي در دست اجرا هستند و از هفته جاري در دو و سه شيفت كاري عمليات اجرايي آنها پيگيري مي شود.
دكتر اصغر نصيري- متخصص مديريت شهري و شهردار منطقه ۲۲ تهران درباره دو و سه شيفته شدن عمليات اجرايي پروژه ها مي گويد: اجراي پروژه ها براساس برنامه و زمانبنديها از اصول اوليه مديريت پروژه ها به شمار مي آيد. واقعيت امر اين است كه بسياري پروژه هاي مهم به دليل طولاني شدن زمان اجرا و بهره برداري، توجيهات اوليه خود را از دست مي دهند و بروز اين وضعيت به معناي دفن سرمايه ها و ثروت شهر است.
وي خاطرنشان مي سازد برخي پروژه ها كه در فاز عملياتي به دليل مواجهه با مشكلات مالي، نيمه تمام مي مانند موجب از دست رفتن زمان و معطل ماندن سرمايه ها و بروز نوعي بي اعتمادي شهروندان به مديريت ها مي شود در حالي كه اين موضوع را مي توان با همكاري و جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي به سرانجام رساند.
شهردار منطقه ۲۲ در اين باره مي افزايد: بسياري از پروژه هاي مهم شهر كه به برخورداري شهر و شهروندان از استانداردهاي زندگي شهري منجر مي شود را مي توان با همكاري سرمايه گذاران داخلي و خارجي فعال نمود و خوشبختانه گام هاي عملي در اين زمينه از اواخر سال گذشته به ويژه در پي نشست شهردار تهران با نمايندگي و سفراي كشورهاي خارجي در تهران برداشته شده است.
همان طور كه گفته شد پروژه هاي مهم نيمه تمام عمراني شهر تهران از هفته جاري در دو و سه شيفت كاري پيگيري مي شوند و البته اين سخن به معناي عدم اجراي پروژه هاي جديد نيست.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران در اين باره مي گويد: اين معاونت در سال جاري پروژه هايي را بنابر برنامه ريزي هاي صورت گرفته و نياز شهر اجرا خواهد كرد كه بزرگراه آسيا در شمال غرب تهران به طول ۵/۷ كيلومتر، تونل بزرگراه نواب حدفاصل خيابان آذربايجان_ بالاتر از ميدان توحيد به طول ۲۵/۳ كيلومتر، تعريض بزرگراه نيايش و تقاطع هاي سئول- نيايش از جمله آنهاست.
وي هدف از ساخت تونل در بزرگراه چمران، اتصال اين بزرگراه به بزرگراه نواب و رفع معضل ترافيك در اين نقطه از شهر اعلام كرد. به گفته وي حداكثر تا اواخر ارديبهشت ماه پيمانكار اين طرح مشخص و كار تجهيز كارگاه آغاز خواهد شد.
به گفته دنيامالي، عمليات اجرايي اين تونل از مهرماه آغاز و حدود ۲سال به طول مي انجامد.
هرچند عمليات اجرايي بسياري از پروژه هاي مهم از اوايل سال جاري آغاز مي شود، اما سعي خواهد شد در زمان تعيين شده اجرا و مورد بهره برداري قرار گيرد. به همين دليل است كه دكتر قاليباف در جريان بازديد از منطقه ۱۷ تهران مي گويد: در سال ۸۶ هيچ پروژه نيمه تمام در تهران نخواهيم داشت.اظهارات قاطع و صريح شهردار تهران مبني بر نبود پروژه هاي نيمه تمام در سال ۸۶ نشان دهنده جامع نگري مديريت شهري است.
در نشستي كه چندي پيش با دكتر حسين محمدپور زرندي _ معاون مالي اداري شهرداري تهران داشتم،وي اعلام كرد پروژه هايي كه عمليات اجرايي آنها در دوره مديريت فعلي شهر تهران آغاز شود در مرحله نخست تامين اعتبار مي شوند و از اين رو هيچ وقفه اي نيز در پرداخت هزينه ها به پيمانكاران به وجود نخواهد آمد.

واگذاري ميني بوسراني
010638.jpg
فارس: مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران از اعلام فراخوان عمومي براي مذاكره و واگذاري ميني بوسراني به بخش خصوصي طي چند روز آينده خبر داد.محمد احمدي بافنده با اشاره به فعاليت ۴ هزار راننده ميني بوس تحت نظارت شركت واحد اتوبوسراني تهران تصريح كرد: با توجه به اين كه ميني بوسها به عنوان يكي از بخش هاي مكمل حمل و نقل عمومي محسوب مي شوند بنابراين ساماندهي آنها نيز ضروري است.وي افزود: در حال حاضر بيش از ۹۰ خط ميني بوسراني در سطح شهر تهران وجود دارد.مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني خاطرنشان كرد: بيمه رانندگان و فرسودگي بالاي ميني بوسها از مهمترين مشكلات اين بخش است كه درصدد رفع آنها با مشاركت بخش خصوصي هستيم.

قانون نحوه جبران خسارات محيط بانان
010644.jpg
ايسنا : قانون نحوه جبران زحمات و خسارات كاركنان سازمان حفاظت محيط زيست در ارتباط با جرايم زيست محيطي ابلاغ شد.بر اين اساس به سازمان حفاظت محيط زيست اجازه داده مي شود از محل اعتباراتي كه همه ساله در اعتبارات هزينه اي براي سازمان يادشده پيش بيني مي شود، مبالغي را براي جبران سختي كار و خسارات كاركنان اعم از حق كشف، خسارت، ديه و كمك به ماموران و متصديان كشف و تعقيب جرايم زيست محيطي و جلوگيري از منابع آلاينده و مخرب محيط زيست فعاليت مي كنند، اختصاص دهد.هر گونه پرداخت از اين محل به كاركنان ستادي و همچنين افرادي كه وظايف آنها ارتباط مستقيم با موضوعات فوق الذكر را ندارد ممنوع است.

مسابقات ملي ربات هاي شهري
010641.jpg
ثبت نام مسابقات ملي ربات هاي شهري، ۱۹ فروردين ماه آغاز و تا دو هفته ادامه خواهد داشت.
دبير جشنواره مسابقات ملي ربات هاي شهري ضمن بيان اين مطلب افزود: در اين مرحله تيم هايي كه علاقه مند به شركت در مسابقات هستند مي توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي، با پركردن فرم ويژه ثبت نام، آمادگي خود براي حضور در مسابقات را اعلام نمايند.دكتر كنگاوري با اشاره به اينكه ثبت نام پاياني تيم ها هفته آخر مردادماه انجام مي شود يادآور شد: اين مسابقات در ۳ بخش دانشجويي، دانش آموزي و ويژه و در ۶ رشته در اواسط آبان ماه برگزار خواهد شد و نشاني پايگاه اينترنتي آن www.nurc.ir مي باشد.

رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر اعلام كرد:
همكاري مديريت شهري تهران براي برگزاري نمايشگاه كتاب
گروه شهري: مديريت شهري تلاش براي بهتر برگزارشدن نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران (۱۳ الي ۲۳ ارديبهشت ماه در محل نمايشگاه ها) را وظيفه خود مي داند و در اين زمينه از هيچ كوششي دريغ نخواهد كرد.
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با همشهري افزود: از آنجا كه نمايشگاه بين المللي كتاب تهران يك موضوع ملي و بزرگترين رويداد فرهنگي هرساله كشور به شمار مي رود، مسووليت آن تنها به عهده وزارت ارشاد نيست بلكه مجموعه مديريت شهري نيز خود را در قبال آن مسؤول و موظف به همكاري و حمايت جدي مي داند و در اين راستا با وزارت فرهنگ و ارشاد همكاري خواهد كرد.
رسول خادم گفت: در دستورالعمل مربوط به برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب، وظايف و نحوه تعامل و همكاري دستگاه هاي ذي ربط ازجمله وزارت ارشاد، شهرداري، نيروي انتظامي، راهنمايي و رانندگي، وزارت بهداشت و درمان، مجمع امور صنفي در زمينه هاي مختلف ترافيكي، رفاهي، خدماتي و غيره مشخص شده است.به گفته وي، سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران مطابق اين دستورالعمل با همكاري راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي، شركت واحد، سازمان تاكسيراني، وزارت ارشاد و ساير مراجع ذي صلاح، اقدامات لازم را به منظور ساماندهي امور ترافيكي مربوط به برگزاري نمايشگاه انجام خواهد داد.
خادم افزود: شركت واحد اتوبوسراني نيز براي انتقال و جابه جايي بازديدكنندگان تعدادي اتوبوس و ميني بوس در برخي ميادين اصلي شهر ازجمله: آزادي، صنعت، انقلاب، هفتم تير، تجريش، رسالت، ايستگاه هاي مترو صادقيه و حقاني پيش بيني خواهد كرد.
به گفته وي، مطابق اين دستورالعمل، موسسه نمايشگاه هاي بين المللي بايد با همكاري وزارت بهداشت و درمان و مجمع امور صنفي و ساير مراجع ذي ربط نيست و به برنامه ريزي و نظارت بر نحوه ارايه خدمات به ويژه عرضه و فروش محصولات غذايي موردنياز بازديدكنندگان اقدام كند.وي افزود: قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي آشنايي و اطلاع بازديدكنندگان غرفه ها و محل هاي مختلف نمايشگاه اقدامات و اطلاع رساني كافي را انجام دهد.

مديركل امور بورس وزارت علوم:
صدور حكم اعزام دانشجويان يك ساله شد
گروه علمي فرهنگي: مدير كل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از يك ساله شدن صدور حكم يكساله براي دانشجويان بورسيه، هزينه ۱۲۰ ميليون توماني تحصيل هر دانشجوي بورسيه، تمديد بورس بلند مدت براساس وضعيت علمي دانشجو، اعزام ۱۰۰ نفر براي دوره هاي بلند مدت در سال جاري، اعزام دانشجوي بورسيه به خارج تنها در رشته هاي مورد نياز ، افزايش تعداد رايزنهاي علمي و تحصيل آزاد بيش از ۲۳ هزار دانشجوي ايراني در خارج خبر داد.
دكترابراهيم حاجي زاده در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه سالانه دو هزار دانشجوي دكتراي داخل در دانشگاه هاي كشور پذيرفته مي شوند، اظهار كرد: سال ۸۴ سال هدفمند كردن بورسيه ها بود، در همين راستا از امسال دانشجويان بورسيه تنها در رشته هاي خاص و مورد نياز كشور اعزام مي شوند كه طي آن ۵۴ رشته خاص در پنج گروه آموزشي كشاورزي، علوم پايه، فني و مهندسي، هنر و علوم انساني براي اعزام دانشجوي بورسيه در شوراي بورس وزارت علوم تصويب شده است.
وي افزود: دانشگاههاي قطب و مجري دوره هاي تحصيلات تكميلي و دانشگاه هايي كه توان جذب و رشد را دارند در اولويت بورس خارج قرار دارند.
وي با اشاره به ساير اقدامات وزارت علوم در اين خصوص، اظهار كرد: از اين پس حكم اعزام دانشجويان بورسيه خارج يك ساله صادر مي شود، بر اين اساس دانشجو پس از يك سال مورد ارزيابي علمي وزارت علوم و دانشگاه فرستنده قرار مي گيرد كه در صورت تاييد علمي حكم بورس وي تمديد مي شود، ولي در صورتي كه در ارزيابي هاي علمي داراي عملكرد ضعيفي باشد تحت اخطار شفاهي و كتبي قرار مي گيرد و در نهايت در صورت عدم اصلاح، وضعيت به نحو ديگري خواهد بود، زيرا حدود ۱۲۰ ميليون تومان براي تحصيل هر دانشجوي بورسيه هزينه مي شود، بنابراين بايد دقت و نظارت كافي براي بهره مندي صحيح و درست از اين سرمايه وجود داشته باشد.
وي افزود: از اين پس براساس اختياراتي كه مجلس به شوراي مركزي بورس وزارت علوم واگذار كرده است ادامه و تمديد بورس بلند مدت به وضعيت علمي دانشجوي بورسيه بستگي دارد، به عبارت ديگر در صورتيكه بر اساس مستندات، دانشجوي بورسيه از وضعيت علمي مطلوبي برخوردار نباشد، پس از طي مراحل هشدار و اخطارهاي شفاهي و كتبي با تصميم شوراي مركزي بورس از ادامه تحصيل وي جلوگيري مي شود، اين مساله در تعهدات دانشجوي بورسيه به وزارت علوم نيز لحاظ شده است.
مدير كل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم، در خصوص سياست اين وزارتخانه در رابطه با اعزام هاي بلند مدت تصريح كرد: بر اساس پيش بيني هاي صورت گرفته در سال جاري ۱۰۰ نفر براي دوره هاي بلند مدت به دانشگاه هاي معتبر خارج از كشور اعزام خواهند شد كه شرايط آن نيز به مصوبات و ضوابط شوراي مركزي بورس و سياستهاي وزارتخانه بستگي دارد. دكتر حاجي زاده با بيان اينكه از امسال اعزام دانشجوي بورسيه به خارج تنها در رشته هاي مورد نياز كشور صورت مي گيرد، به ايسنا اظهار كرد: دانشجويان براي سال جاري در ۱۲ رشته گروه كشاورزي، ۱۲ رشته گروه علوم پايه، ۱۷ رشته گروه فني مهندسي، ۱۲ رشته گروه علوم انساني و تمام گرايشهاي گروه هنر به جز معماري و شهرسازي و پژوهش هنر اعزام مي شود.
دكتر حاجي زاده در ادامه گفت گوي خود با ايسنا با بيان اينكه وزارت علوم ۱۲۴۳ دانشجوي بورسيه در خارج از كشور دارد، اظهار كرد: وزارت علوم داراي ۴۰۸ دانشجوي بورسيه در كشورهاي فرانسه، آلمان، بلژيك، سوييس و هلند، ۱۵۶ دانشجو در كانادا، ۱۵۴ بورسيه در اقيانوسيه، ۲۰۷ بورسيه در انگلستان، ۶۵ بورسيه در هند و ۹۰ بورسيه در روسيه و روسيه سفيد است و باقي دانشجويان بورسيه وزارت علوم نيز در كشورهاي اتريش، اسپانيا، آفريقاي جنوبي، ايتاليا، چين، دانمارك و ژاپن و سوئد تحصيل مي كنند.
وي در ادامه با اشاره به برنامه وزارت علوم در راستاي افزايش تعداد رايزني هاي علمي در كشورهاي مختلف اظهار كرد: در حال حاضر وزارت علوم در كشورهاي هند، انگليس، فرانسه، كانادا، استراليا و روسيه داراي رايزن علمي است كه پيشنهاد اعزام رايزن علمي در كشورهاي آلمان و ژاپن و اسكانديناوي نيز ارايه و همچنين موافقت افزايش رايزنهاي علمي در حوزه هاي هندوستان، روسيه، استراليا، فرانسه از يك به دو نفر رايزن علمي نيز اخذ شده است.

آتش سوزي ضلع شمالي پارك جنگلي لويزان خسارت نداشت
معاون عمليات سازمان آتش نشاني تهران گفت: در آتش سوزي ضلع شمالي پارك جنگلي لويزان هيچ گونه خسارتي به درختان وارد نشده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، پرويز رزميان فر _ معاون عمليات سازمان آتش نشاني _ گفت: شب گذشته بخشي از ضايعات شاخ و برگ درختان هرس شده دچار حريق مي شوند كه به دليل وجود جريان باد اين حريق كمي شدت پيدا مي كند.
وي درباره دلايل اين حريق گفت: آتش سوزي غيرعمدي و احتمال مي رود به دليل پرتاب سيگار روشن به سمت شاخ و برگ هاي درختان بوده است.
وي تأكيد كرد: اين حريق هيچ خسارتي نداشته است و با تلاش ايستگاه هاي آتش نشاني مستقر در محل حادثه هيچ اصله درختي طعمه حريق نشده است.

مديركل بهزيستي استان تهران:
معتادان تا پايان ارديبهشت جمع آوري مي شوند
ايلنا: مديركل بهزيستي استان تهران اعلام كرد: جمع  آوري معتادان تابلو كه در سطح شهر حضور دارند، تا پايان ارديبهشت   ماه سال جاري ادامه مي يابد.
دكتر نفريه، مديركل بهزيستي استان تهران گفت: طرح جمع  آوري معتادان كه از سال گذشته آغاز شده در ماه  هاي ابتدايي سال ۸۵ نيز ادامه مي يابد.
وي افزود: اين طرح به منظور پاكسازي سطح شهر از حضور معتادان اجرايي شده و تاكنون به خوبي پيش رفته است.
به گفته نفريه، اجراي طرح جمع  آوري معتادان تابلو تا پايان ارديبهشت   ماه ادامه دارد و در صورت داشتن نتايج مثبت به صورت مستمر دنبال مي  شود.
نفريه تصريح كرد: بهزيستي در اين طرح نقش درماني دارد و معتادان براي درمان به بهزيستي تحويل داده مي  شوند.
وي يادآور شد: بهزيستي براي درمان معتادان از درمان دارويي، درمان  هاي غيردارويي و رواني استفاده مي  كند.
مديركل بهزيستي استان تهران، با اشاره به نقش محوري ستاد مبارزه با مواد مخدر، در جمع  آوري معتادان تابلو، گفت: پس از اجراي موقت طرح جمع  آوري معتادان از سطح شهر، ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص تداوم يا توقف اجراي طرح تصميم مي  گيرد.

نگاه
010632.jpg
بهرام عظيمي

شهردار تهران در جمع معتمدان منطقه ۱۷
گروه شهري: با افزايش بودجه مناطق محروم تهران و با ايجاد امكانات و رفع محروميت ها تلاش مي كنيم تا فاصله جنوب و شمال شهر را كاهش دهيم.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف _ شهردار تهران _ در ديدار با معتمدان و نخبگان منطقه ۱۷ با بيان اين مطلب، گفت: خطر بافت هاي فرسوده اين منطقه جدي است. شهرداري در اين رابطه به دنبال بحث اقتصادي و منفعت نيست، بلكه تلاش دارد با عملياتي كردن كار، در آينده پاسخگوي مردم باشد. چرا كه مشكل عبور ريل راه  آهن از مناطق مسكوني اين منطقه يك مشكل ملي است و ما از دولت نيز مي خواهيم به صورت جدي اين مسأله را پي گيري كند.
وي افزود: شهرداري تلاش دارد براي رفاه حال ساكنان امكان زيرزميني شدن متروي تهران را نيز ميسر سازد.
قاليباف اظهار كرد: سرپوشيده كردن انهار در ۲۵۰ نقطه منطقه ۱۷ نيازمند ۱۸ ماه زمان است اما به مردم منطقه قول مي دهيم اين كار در يك دوره زماني شش ماهه عملي شود.
قاليباف به ساكنان منطقه ۱۷ وعده داد با هدف رفع گره ترافيكي منطقه، دسترسي آنان به مسيرهاي اصلي شهر را ممكن سازد. وي با اشاره به وجود ۲۰ محله در منطقه ۱۷ گفت: بنا داريم ۲۰ زمين چمن مصنوعي در اين منطقه احداث كنيم كه تاكنون احداث ۷ زمين قطعي شده است.

از نماد تجريش، دو ماه ديگر پرده برداري مي شود
نماد ميدان تجريش در تهران كه از پروژه آن از يك سال و نيم پيش آغاز شده است دو ماه ديگر در اين ميدان پرده برداري مي شود.
اين نخستين بار است كه تركيبي از سفال و سنگ روي يك نماد اجرا مي شود كه در حال حاضر پيكره سنگي اين نماد كه كتيبه سمبليك شميران در آن جاي مي گيرد، در محل نصب شده است.«بهمن اديب زاده» ، مشاور شهردار و مسئول دفتر بررسي مطالعات و نظارت شهرداري منطقه يك، در اين باره گفت: «اين نخستين اثر هنري برخاسته از طبيعت و اصالت محل با احترام به فرهنگ و هويت منطقه و شهروندان است كه به جاي تابلوهاي نئون، به شكل بستري سنگي ملهم از طبيعت كوهستاني شميران در موقعيت سر پل تجريش قرار مي گيرد» .
«اديب زاده» ، معتقد است كه اين نماد سه بعدي همان هويت گمشده تجريش است و مي تواند عنصري هويت زا در شميران باشد و شناسنامه اي از گذشته تاريخي و فرهنگ غني اين منطقه را در قالب تصوير ترسيم كند.
او مي گويد: «اين طرح سفالين يك نشان شهري است كه شهروندان با توجه به آن موقعيت مكاني خود را در فضاي شهر پيدا مي كنند، درست مثل تهران ۴۵ سال گذشته كه ساختمان بلند صدا و سيما در آن يكي از معدود نشانه هاي شهري بود» .
«اديب زاده» ، با اشاره به حس تعلقي كه اين نماد مي تواند به وسيله پيكره سنگي اش ايجاد كند، مي گويد: «يكي از واكنش ها و سمبل سازي هاي خود مردم نسبت به اين اثر آن است كه تخته سنگ هاي استفاده شده در كتيبه تجريش را يادآور و يادگار سيلابي مي دانند كه ساليان گذشته در شميران به وقوع پيوسته است» .طراحي و خلق اين اثر يك كار ميان رشته اي بين هنرمندان، نقاشان، سفالگران، تنديس سازان، رنگ سازان و علاوه بر آن معماران و شهرسازان است كه نصب قطعات سنگي آن بايد با نظر و صلاحديد «منيژه آرمين» طراح و مسئول تيم هنري اثر، و پيمانكار پروژه انجام شود. از اين رو «اديب زاده» ، معتقد است كه نصب و تعبير اين نماد در پيكره سنگي اش مدتي به طول مي انجامد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |