پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۹
سزارين يا زايمان طبيعي
كدام راه بهتر است؟
004446.jpg
افسانه بهرامي
زايمان امري است كه معمولاً با همكاري مادر و فرد انجام دهنده زايمان به طور طبيعي انجام پذير است ولي در موارد معدودي پزشك تصميم مي گيرد زايمان را به طريق سزارين انجام دهد. در اين موارد، سزارين جهت نجات جان مادر و نوزاد انجام مي شود و بايد خطرات آن را پذيرفت. اما در موارد غيرضروري به عنوان يك عمل جراحي بزرگ خطراتي را براي مادر و نوزاد به همراه دارد. به طور كلي سزارين در هر كشوري يكي از شاخص هاي بررسي عملكرد برنامه هاي سلامت مادران است. افزايش سزارين هاي غيرضروري نشان دهنده عملكرد نامناسب نظام سلامتي كشور است. آمارهاي سزارين در سالهاي اخير در كشور ما روند صعودي اين شاخص مهم را در بسياري از نقاط كشور بويژه شهرهاي بزرگ نشان مي دهد. (مازندران، گيلان، تهران و...) طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني تنها پنج تا پانزده درصد زايمان ها بايد به طريق سزارين انجام شوند.
براساس آمار سال 1379، سي و پنج درصد زايمان ها در ايران به صورت سزارين انجام شده است، كه اين ميزان در بيمارستان هاي دولتي بيشتر از بيمارستان هاي خصوصي است. طبق اطلاعات اداره مامايي آمار سزارين در سال 1381 حدود سي و شش درصد و در سال 1382 حدود سي و سه درصد بوده است. اين ارقام  هر چند نسبت به سال 1379 كاهش داشته است ولي از حد استاندارد بيشتر بوده است (هر چند در همين رابطه برخي از متخصصين و كارشناسان معتقد هستند آمارها بالاتر از اين حد بوده و به دليل برخي مشكلات موجود در كشور اين آمارها آمار دقيقي نيستند .
دلايل ازدياد سزارين در ايران
ميزان بالاي سزارين در ايران دلايل متعددي دارد. اداره سلامت مادران وزارت بهداشت معتقد است كه دو دسته عوامل مربوط به مادر و پزشك در اين مقوله دخيل هستند.
علل مربوط به مادر: در رابطه با علل مادري سزارين ترس از درد زياد و طاقت فرساي زايمان طبيعي يك عامل مهم و قابل مشاهده است. علاوه بر اين موارد زير قابل ذكر هستند: توصيه پزشك متخصص به انجام سزارين، باورهاي غلط نسبت به سلامت جنين و مادر، پيروي از مد، بي احترامي و هتك حرمت كاركنان بخش زايمان بيمارستان ها و زايشگاه ها به مادران طي مراحل درد كشيدن و زايمان طبيعي، ترس از امكان مشكلات آناتوميك در ناحيه مهبل كه روابط جنسي را در آينده تحت الشعاع قرار دهد.
علل مربوط به پزشك: در رابطه با علل مرتبط با پزشك كه منجر به سزارين مي شود موارد زير قابل مشاهده بوده اند؛ تشخيص احتمالي خطر براي مادر و جنين، صرف وقت كمتر و درآمد بيشتر، تجربه شخصي دردناك زايمان طبيعي، ترس از برخوردهاي قانوني در صورت بروز مخاطره براي مادر و جنين، عدم امكان استفاده از وسايل استاندارد تشخيص زجر جنيني، سابقه سزارين قبلي مادر و در نهايت تمايل و درخواست خود بيمار.
موارد مجاز كاربرد سزارين
بسياري از زن ها مي توانند به روش طبيعي زايمان كنند در حالي كه سزارين در موارد محدودي ضرورت پيدا مي كند.
دكتر آرش آزمي خواه رئيس اداره مادران وزارت بهداشت موارد زير را به عنوان موارد مطلق انجام سزارين ذكر مي كند: قرارگيري عرضي يا بريچ جنين در صورتي كه شرايط زايمان طبيعي مهيا نباشد، جفت سرراهي و يا بيرون زدگي بند ناف، جدا شدگي پيش از موعد جفت در حد وسيع (دكولمان)، فشار خون هاي بالاي حاملگي، تومورهاي بزرگ رحمي كه دهانه رحم را مسدود كرده باشند، زجرهاي جنيني حقيقي پس از اثبات توسط آزمايش هايي خاص، عدم تطابق سرجنين با لگن مادر، وجود تبخال فعال اندام تناسلي، پارگي رحم و در نهايت وجود برش هاي جراحي قبلي بر روي بخش تحتاني رحم (غير از برش عرضي قبلي جهت سزارين).
عوارض سزارين
در رابطه با سزارين دو دسته عوارض مادري و نوزادي قابل بررسي هستند. رئيس اداره مادران درباره عوارض مادري سزارين، مي گويد: يكي از شايع ترين عوارض سزارين عفونت است كه مي تواند رحم و اعضاي مجاور آن چون مثانه را درگير كند، علاوه بر آن با ميزان خونريزي بيشتري در سزارين نسبت به زايمان طبيعي روبه رو هستيم (تقريباً دو برابر زايمان طبيعي) كه در نتيجه احتمال نياز به انتقال خون را در سزارين بوجود مي آورد، كاهش فعاليت روده اي كه گاهي تا چند روز پس از عمل طول مي كشد و نهايتاً منجر به نفخ، درد و اتساع شكم مي شود، مشكلات تنفسي و برخي حساسيت ها كه به دليل مصرف داروها در بي هوشي عمومي مشاهده مي شود، همچنين سزارين خطر ايجاد جفت سرراهي و جفت هاي غيرطبيعي، ناباروري و حاملگي خارج رحمي را در حاملگي هاي بعدي افزايش مي دهد. آمبولي و مشكلات رواني و خطر جراحي هاي اضافي (مثل خارج كردن كامل رحم يا جراحي هاي ترميمي براي مثانه و...) از ديگر مشكلات مطرح هستند و ضمن اينكه زمان بستري مادر در بيمارستان تقريباً دو برابر و نيم زايمان طبيعي است و بار مالي بيشتري را به خانواده وارد مي آورد. و اما در رابطه با احتمال مرگ و مير مادر، مرگ مادر در سزارين دو تا چهار برابر زايمان طبيعي است و مرگ نوزادي پانزده برابر افزايش پيدا مي كند.
وي در ادامه به خطرات نوزادي سزارين اشاره كرده و گفت: اگر تاريخ دقيق زايمان مشخص نشود خطر تولد نوزاد زودرس در سزارين هاي انتخابي وجود دارد ضمن اينكه به علت داروهاي بي هوشي، عمل جراحي و يا عدم تحريك كافي به خاطر نبود دردهاي زايمان امكان تولد نوزاد با نمره سلامتي پايين (آپگار پايين) وجود دارد از سويي مشكلات تنفسي چون تاكي پنه موقت (افزايش تعداد تنفس) در اين قبيل نوزادان بيشتر مشاهده مي شود و حتي در موارد نادر امكان آسيب به نوزاد با تيغ جراحي وجود دارد.
اقدامات براي كاهش سزارين در ايران
در سال هاي اخير اداره سلامت مادران وزارت بهداشت جهت كاهش امر سزارين اقداماتي را به مرحله اجرا رسانيده است، اقداماتي چون:
ترويج زايمان طبيعي با استفاده از روش هاي غيردارويي كنترل درد، برقراري كلاس هاي آموزشي براي آگاه كردن مادران از روند يك زايمان طبيعي و سالم، حمايت رواني و فيزيكي مادر و احترام به باورها و خواسته هاي او در طول دردهاي زايماني و زايمان، ايجاد فضاي فيزيكي مناسب براي انجام زايمان طبيعي و همراهي مادر توسط يكي از اطرافيان، برگزاري كلاس هاي آمادگي براي زايمان براي تربيت مربيان ارشد مامايي در راستاي ترويج زايمان بي درد غير دارويي (كه اين قضيه از فروردين ماه سال جاري آغاز شده است)، صدور دو دستور عمل شماره 5 و 15 مراقبت هاي مديريت شده در خصوص رعايت ميزان قابل قبول سزارين در بيمارستان و زايشگاهها، ذكر موارد مجاز كاربرد سزارين و شرايط سزارين تكراري از سوي معاونت سلامت وقت، تهيه مطلب آموزشي شامل فيلم، بروشور و كتابچه هاي آموزشي در مورد فوائد زايمان طبيعي و آگاه كردن خانواده ها و بويژه زنان در اين باره (در سطح ستاد مركزي و دانشگاه ها)، اقدام به تهيه تيزرهاي آموزشي در اداره سلامت مادران براي پخش از سيماي جمهوري اسلامي (متأسفانه به علت كمبود اعتبار پخش آن ميسر نيست).

ارتباط پزشك و بيمار
004440.jpg
سميه شرافتي- امور پزشكي، مداخله مستقيم در حيطه شخصي افراد را موجب مي شود؛ امري كه از لحاظ اخلاقي چندان پسنديده نيست. از سوي ديگر پزشكي حرفه اي است كه بدون بهره مندي از احساس انساني و همدلي و اعتقاد نمي توان آن را به درستي انجام داد و همين باعث مي شود كه پزشكان از لحاظ اخلاقي جايگاه ويژه اي داشته باشند. در سال هاي اخير، اخلاق پزشكي در سطح وسيعي در جامعه مطرح شده و موجب افزايش آگاهي مردم نسبت به اين امور شده است. بخشي از اين آگاهي ها به توسعه دانش و ظهور فناوري هاي نوين در زمينه هايي نظير بيولوژي، بيوتكنولوژي و مهندسي ژنتيك در چند دهه گذشته مربوط مي شود كه موجب ايجاد و گسترش مباحث اخلاق پزشكي در زمينه هاي مزبور هم شده و بخش ديگر به خاطر تحولات جامعه بشري در دهه هاي اخير است.در صحنه طبابت، پزشك هميشه با بيماراني روبه رو مي شود كه به بيماران مشكل مشهورند. برخورد با چنين بيماراني از همان لحظه اول ديدگاهي منفي در ذهن پزشك ايجاد مي كند. اين نگرش منجر به تلاش هايي مي شود كه حاصل آن دوري جستن از بيمار و يا انجام اقدامات تشخيصي و آزمايشگاهي غيرضروري است. از طرف ديگر به بيماراني مشكل گفته مي شود كه به طور مكرر با ناراحتي هاي حاد و مزمن به پزشك مراجعه مي كنند، تعداد زيادي نسخه دارويي در دست دارند، اقدامات تشخيصي آزمايشگاهي و راديولوژيكي بيش از حدي براي آنها انجام پذيرفته، به متخصصان مشاور متعددي معرفي شده اند و پرونده اين بيماران نشان دهنده حجم وسيع كار و تلاشي است كه پزشكان معالج به منظور تشخيص و درمان اين بيماران انجام داده اند. امروزه بر اين باور هستند كه چنين اقدامات غيرضروري و زياده از حد، حاصل ارتباط پزشك با بيمار است كه هر دو در آن مسئوليت دارند. علاوه بر خصوصيات فردي پزشك و بيمار، عوامل اجتماعي نيز بر انتظارات و رفتار پزشك و بيمار تاثير مي گذارد. رضايت بيمار از ملاقات با پزشك، تبعيت از دستورات ارائه شده و ارائه تشخيص باليني مناسب، نتيجه حاصل از ملاقات پزشك و بيمار است. در مورد بيماران مشكل، هدف، بهبود تبعيت از دستورات و پذيرش نتايج اقدامات انجام شده از طرف بيمار، رفع نگرش منفي و كاهش حجم پرونده بيمار از طرف پزشك معالج است.
خصوصيات بيماران مشكل
از نظر تاريخي، قانون و مقررات مشخصي براي تعريف و شناخت بيماران مشكل وجود ندارد. اغلب اين بيماران خانم ها هستند و از علايم جسمي نامشخص كه برحسب زمان نيز متغير است، شكايت دارند. اين بيماران اغلب ابراز تنفر، ناسازگاري، ترس و نااميدي دارند و نسبت به پزشك معالج نيز بدبين هستند. اين بيماران اغلب نوعي از بيماري را مطرح مي كنند كه تظاهر غيرطبيعي دارد و همواره سعي در وانمود كردن علايم جسمي آن دارند. اين قبيل بيماران ممكن است اختلال شخصيتي نيز داشته باشند.
تظاهر غير طبيعي بيمار
طبق شواهد علمي و تجربي براساس فيزيولوژي و روان شناسي، هر بيماري اعم از جسمي و درماني از علايم خاصي برخوردار است. بنابراين بروز هر نوع علامتي در بيماران نشانه وجود يك بيماري خاص است و شخص را وادار مي سازد تا در جهت تسكين و بهبود آن اقدام نمايد. بايد توجه داشت كه واكنش افراد نسبت به بيماري ها متفاوت بوده و احتمال دارد كه تظاهرات آنها نيز در هر فرد به گونه اي ويژه باشد. برخي مواقع ممكن است تظاهر به بيماري وجود داشته باشد در صورتي كه فرد دچار عارضه جسمي نيست. بيماراني كه با شكايات متعدد به پزشك مراجعه مي كنند و ضايعات عضوي آنها ناچيز و كم اهميت است، اغلب در رديف بيماراني قرار مي گيرند كه بيماري آنها رفتار غيرطبيعي دارد و اطلاق لقب بيمار رواني نيز به آنها محتمل است.
اختلال شخصيتي
اگر بيمار يا پزشك از اختلال شخصيتي برخوردار باشند، برقراري ارتباط بين آنها اغلب با مشكل مواجه مي شود.اغلب اين بيماران در برابر مسائل روحي و رواني حالت دفاعي به خود گرفته، واكنش هاي تندي از خود نشان مي دهند كه موجب برداشت غيرواقعي و توجيه و تفسير نامناسب از مسائل مي گردد. به نحوي كه به طور مستقيم در رفتار و برقراري ارتباط با ديگران اثر مي گذارد. اين بيماران در برخورد با مسائل اجتماعي از استرس و اضطراب دروني رنج مي برند كه كارايي و بازدهي آنها را كاهش مي دهد.
تظاهر به بيماري عضوي
تظاهر به بيماري عضوي اغلب در بيماراني مشاهده مي شود كه به طور مرتب از علايم جسماني شكايت مي كنند؛ در حالي كه بيماري آنها را نمي توان به يك عارضه عضوي نسبت داد و يا ميزان و شدت علايم به مراتب بيشتر از عارضه جسمي است. پزشكان به چنين بيماراني، لقب بيماران مشكل داده اند. تظاهر به بيماري جسمي همانند رفتار غيرطبيعي بيماري، ناشي از ارتباط بين جسم، روح، بيماري و احساس بيماري است و علت آن كاملاً مشخص نيست و به عوامل فرهنگي و خانوادگي بستگي دارد. اگر اين بيماران را با بيماران رواني مقايسه نماييم، مشاهده مي كنيم كه اين افراد از افسردگي كمتري برخوردارند و ميزان نارضايتي آنها از جامعه،  ميزان استرس اجتماعي و شغلي و همچنين وابستگي آنها به ديگران به مراتب كمتر است. گاهي اوقات اين بيماران را هيستريك يا هيپوكندريازيس (خود بيمارانگاري) مي نامند.
خصوصيات پزشكان
آموزش پزشكي، رفتار و روش هايي را به پزشكان مي آموزد كه به همراه خصوصيات ذاتي خود به بررسي و معالجه بيماران بپردازند. اگر چه اين روند در ملاقات با بيماران ثابت است، با اين وجود ممكن است تحت تاثير عوامل مختلف قرار گرفته و در خصوصيات پزشك تاثير بگذارد. نفوذ عوامل به پزشك و نظرات او وابسته است، يا اينكه پزشك در ملاقات با بيماران تا چه حد به محوريت بيماران احترام قائل است و يا تا چه حد به محوريت پزشك معتقد است، بيمار را از دريچه بيماري و پزشكي مي نگرد و يا اينكه در برابر مسائل روحي و هيجاني بيمار تحت تاثير قرار مي گيرد و سعي در درك آن دارد تا بتواند در جهت حل مسائل بيمار تلاش نمايد. پزشكان در مواردي احساس مي كنند كه در ارائه كمك و درمان به برخي از بيماران با مشكل مواجه هستند. اغلب اين بيماران افرادي هستند كه مرتب مراجعه مي كنند و هيجان و استرس دارند، علايمي كه اظهار مي دارند بر پايه و اساس بيماري عضوي قابل توجيه نيست، از بيماري عضوي مزمن همراه با مسائل شديد رواني رنج مي برند و يا دچار بيماري مزمن عضوي هستند كه به درمان، پاسخ كامل و خوب نمي دهد. البته بايد در نظر داشت قبول و پذيرش بيماري براي برخي از بيماران بسيار سخت است و تحمل و ظرفيت آن را ندارند.
اختلال شخصيتي پزشك نيز همانند بيمار در پيچيدگي روابط تاثير مي گذارد و به همان اندازه در نتايج ملاقات تاثير دارد.

تناسب اندام
رژيم غذايي پيشنهادي سازمان جهاني بهداشت
004434.jpg
بي بي سي- سازمان بهداشت جهاني طي گزارشي كه به دست دانشمنداني از كشورهاي مختلف جهان تهيه شده، اعلام كرده است كه مصرف مواد غذايي فرآوري شده عامل اصلي افزايش شديد ميزان چاقي و بيماريهاي مزمن در جهان است و از مردم جهان خواسته است بشدت از مصرف اين نوع مواد غذايي كه حاوي مقدار زيادي چربي اشباع شده، قند و نمك هستند بكاهند.بنابر اين گزارش، افزايش مصرف ميوه و سبزيجات و تحرك جسمي بيشتر، بهترين راه در امان ماندن از بيماريهاي مزمن است.
دانشمندان رهنمودهاي تازه اي براي تغذيه سالمتر پيشنهاد كرده اند كه قرار است سازمان بهداشت جهاني اين رهنمودها را به عنوان بخشي از استراتژي جهاني خود در كاهش بيماريهاي قلبي، سرطان، ديابت، چاقي مفرط، پوكي استخوان و بيماريهاي دندان به كار گيرد.اين گروه از دانشمندان مردم جهان را ترغيب مي كنند به رژيم غذايي متعادل و سالم روي آورند و از مصرف نمك، قند و چربي اشباع شده بكاهند.چربي اشباع شده عمدتاً به روغنهايي گفته مي شود كه منشأ حيواني دارند و زياده روي در مصرف آنها باعث افزايش كلسترول خون مي شود.
دانشمندان همچنين هشدار مي دهند كه بيماريهاي مزمن تنها ناشي از زياده روي در خوردن نيست، بلكه مي تواند ناشي از زياده روي در مصرف غذاهاي ناسالم باشد.آنها تغيير در سبك زندگي مردم را عاملي مي دانند كه باعث شده است اعضاي خانواده ها فرصت كمتري براي نشستن سر يك سفره پيدا كنند و كودكان به جاي بازي در فضاي آزاد به تماشاي تلويزيون و بازيهاي رايانه اي بنشينند.براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، اين معضلات بويژه ميان مردمي كه در شهرها زندگي مي كنند شديدتر است؛ شهرنشينان بيش از ساير مردم در معرض غذاهاي پرانرژي  اند و تحرك جسماني كمتري دارند.
تغذيه سالم
تغذيه سالمي كه سازمان جهاني بهداشت در گزارش خود توصيه كرده چنين ويژگيهايي دارد:
* كربوهيدراتها (عمدتاً نشاسته و قند طبيعي) بايد 55 تا 57 درصد رژيم غذايي را تشكيل دهد.
* قند تغليظ شده (مانند شيرينيها) بايد كمتر از ده درصد را تشكيل دهد.
* رژيم غذايي روزانه بايد شامل ده تا پانزده درصد مواد پروتئيني باشد.
* چربي بايد به پانزده تا سي درصد محدود بماند و سهم چربي اشباع شده بايد زير ده درصد كل رژيم غذايي باشد.
* نمك بايد به كمتر از پنج گرم در روز محدود بماند.
* ميزان مصرف سبزيجات و ميوه ها بايد روزانه حدود چهارصد گرم باشد.
دانشمندان همچنين نتيجه گيري كرده اند كه افزايش فعاليت جسماني براي سلامتي لازم است.
اين گزارش اشاره مي كند كه مردم بايد روزانه حداقل يك ساعت فعاليت جسماني داشته باشند.
يك ميليارد آدم چاق
به گزارش سازمان بهداشت جهاني، هم اكنون بيش از يك ميليارد نفر در سراسر جهان اضافه وزن دارند كه از آن ميان سيصد ميليون نفر بنابر معيارهاي پزشكي دچار چاقي مفرطند.در بريتانيا، شمار مرداني كه چاق محسوب مي شوند از هشت درصد در دهه هشتاد به هفده درصد در حال حاضر افزايش يافته است و شمار زنان چاق از نه درصد به بيست و يك درصد رسيده است.اين وضعيت در ميان كودكان نيز قابل مشاهده است و در بريتانيا يك پنجم كودكان اضافه وزن دارند.تيم لنگ، استاد برنامه غذايي دانشگاه شهر لندن كه توصيه هاي مندرج در گزارش سازمان جهاني بهداشت را تأييد مي كند، مي گويد: احتمالاً سريعترين راه كاهش ميزان سكته قلبي در بريتانيا، به نصف كاهش دادن مقدار نمكي است كه به مواد غذايي فرآوري شده افزوده مي شود.
او مي افزايد: لازم است مهارتهاي اوليه پخت و پز به عموم مردم آموزش داده شود تا بتوانند ميوه هاي تازه و سبزيجات را به خوراكي هاي دلخواه خود تبديل كنند.
چاقي واگيردار!
طوبي منصوري- مي دانيم ويروس ها عامل بعضي بيماريها مانند سرماخوردگي، آنفلوآنزا و بيماري هاي ديگري هستند اما آيا تا به حال شنيده ايد كه ممكن است آنها باعث چاقي هم بشوند؟
معمولاً استفاده از مقادير زياد كالري باعث بالا رفتن وزن مي شود اما به تازگي محققين نشان داده اند كه خانواده اي از ويروس ها به نام آدنو ويروس ها مي توانند باعث برخي از حالات فربهي و چاقي در انسان شوند.آدنو ويروس ها معمولاً با عفونت هاي معمولي مانند سرماخوردگي ها همراه مي شوند، آنها همچنين مي توانند باعث بروز اسهال و عفونت هاي گوارشي شوند.محققين دانشگاه ويسكانسين چندين آدنو ويروس انساني را جهت بررسي قابليت آنها در افزودن وزن جوجه ها و نيز در محيط كشت سلولي آزمايش كرده اند.
اين دانشمندان و همكارانشان نشان دادند كه در يك جمعيت انساني كه به صورت اتفاقي مورد آزمايش قرار گرفتند، 30درصد مردم فربه و چاق در معرض اين ويروس بوده اند. در مراحل بعد اين تحقيق، دانشمندان در صدد تعيين انواعي از خانواده آدنو ويروس ها خواهند بود كه در ايجاد چاقي نقش دارند و اين يافته ها ممكن است باعث توليد واكسن مربوطه گردد. پس هر كس كه احساس مي كند ورزش و رژيم جهت كاهش وزن او مؤثر نبوده  است مي تواند در مورد اين ويروس آزمايش شود!
منبع: Seiencentral news

تازه ها
004437.jpg
تلاش اپل براي كاهش آسيب هاي استفاده از آي پاد
بي بي سي- در پي نگراني از آسيب هاي غيرقابل جبران بر شنوايي افرادي كه از پخش كننده هاي موسيقي همراه استفاده مي كنند، شركت اپل امكان تازه اي را براي كنترل ميزان بلندي صداي آي پادهايش عرضه كرده است.
اين شركت امكان نرم افزاري تازه اي را بطور رايگان روي اينترنت قرار داده كه هر كاربر بوسيله آن مي تواند براي ميزان بلندي صداي دستگاهش محدوديت تعيين كند.
والدين نيز مي توانند پس از تعيين محدوديت شدت صداي آي پاد فرزندانشان، آن را قفل كنند تا آنها نتوانند آن را تغيير دهند.
متخصصان امور بهداشتي خواستار تحقيقات بيشتر در زمينه تاثيرات گوشي ها بر دستگاه شنوايي شده اند. شركت اپل با دعوايي حقوقي نيز در آمريكا روبه رو است كه در آن متهم شده است آي پاد مي تواند به شنوايي افراد آسيب وارد نمايد.
معاون بازاريابي آي پاد مي گويد امكان تازه، پاسخي به نگراني هاي فزاينده در اين زمينه است.
او افزوده است: قصد ما در اختيار گذاشتن امكاني آسان براي تعيين محدوديت بلندي صدا توسط خود كاربران بوده است.
004443.jpg
تاثيرداروهاي استاتين در كاهش خطرات آلزايمر
مهندس محمدرضا جبلي- براساس آخرين نظرات متخصصان درمان بيماري آلزايمر در مركز تحقيقات بيماري آلزايمر، مستقر در واحد بهداشت مركز درماني دانشگاه پيتسبورگ، استاتين درماني از روش هاي مختلفي امكان كاهش خطر اين بيماري را براي افراد مبتلا فراهم مي سازد.
اين بررسي ها در مقاله جديدي در
American Journal of Medicine با عنوان استاتين درماني: آزمون هاي باليني، خطوط كلي و مسيرهاي نوين (1) به چاپ رسيده است.
بنابر مطالب اين مقاله، استاتين ها علاوه بر خاصيت كاهش سطوح كلسترول، احتمالا در سركوب توليد يك پروتئين آميلوئيد نيز تاثيرگذار هستند كه تصور مي رود در فرآيند بروز بيماري آلزايمر نقش آفرين است. همچنين استاتين ها عمل گردش خون را بهبود بخشيده و التهاب را در بدن كاهش مي دهند. لازم به توضيح نيست كه همه اين خواص در كاهش خطر بيماري آلزايمر مثبت و اثرگذار هستند.
استاتين ها، دسته اي از داروهاي كاهش دهنده كلسترول هستند كه در تاريخ صنعت داروسازي جهان به مقام پرفروش ترين قرص هاي تجويز شده دست يافته اند. فروش جهاني اين محصولات در سال 2004 ميلادي تا 26 ميليارد دلار برآورد شده است.
بيماري آلزايمر، علت اصلي عدم تعادل رفتار و فراموشي در سنين كهولت بوده و تنها در ايالات متحده، دامنگير بيش از 5/4 ميليون نفر است.
شروع بيماري آلزايمر معمولا پس از سن 65سالگي رخ مي دهد اما آغاز زودتر آن نيز ناشايع نيست. با افزايش سن ميزان بروز اين بيماري به سرعت افزايش مي يابد.(تقريبا هر 5سال دوبرابر مي شود). اين امر با توجه به افزايش اميد به زندگي افراد از نظر تعداد كل مبتلايان حائز اهميت است.
امكان بالقوه به كارگيري استاتين ها در درمان بيماري آلزايمر در مقالات و مراجع مختلفي ارزيابي و سنجيده شده است. در اين ميان توجه محققان بر مكانيزم هاي احتمالي عمل استاتين در ممانعت از كاهش پيشرفت اين بيماري بوده است.
منبع: موسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي

همايش
اولين كارگاه كشوري آمادگي براي زايمان طبيعي
اولين كارگاه كشوري آمادگي براي زايمان طبيعي با استفاده از روش هاي غيردارويي كاهش درد توسط استادان خارجي و داخلي به مدت سه روز در سالن آمفي تئاتر بيمارستان روئين تن آرش واقع در فلكه دوم تهرانپارس تهران از تاريخ 21 تا 23 فروردين ماه سال جاري براي كارشناسان ارشد مامايي سراسر كشور كه عضو هيأت علمي هستند برگزار شد.
هدف از برگزاري اين كارگاه گسترش اين خدمت جديد در كشور است. اين خدمت بدين صورت است:
كلاس هاي آموزشي در نيمه دوم بارداري بين 8 تا 9 جلسه براي مادران باردار و همراهان آنها در بخش هاي دولتي و خصوصي با استفاده از نيروهاي آموزش ديده در سراسر كشور، حتي در مناطق محروم طي سه سال آينده گسترش خواهد يافت و كليه نيازهاي آموزشي با مشاوره مادران باردار به همراه آموزش روش ها و تمرين هاي عملي آمادگي براي زايمان به آنها ارائه خواهد شد.

سلامت
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |