شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵
فوتبال در قاره سبز
راه آبي چلسي،براي قهرماني
003702.jpg
حسن حيدري
حسن حيدري: آيندهوون هلند و ليون فرانسه دو تيمي بودند كه زودتر از قدرت هاي برتر اروپا به عنوان قهرماني رسيدند.
بايرن مونيخ، چلسي، يوونتوس و بارسلونا ۴تيم ديگري هستند كه از بخت هاي قهرماني در كشورشان به حساب مي آيند. در روزهاي پاياني بازي ها بيشتر به صورت همزمان برگزار مي شود تا تيم ها در شرايط مساوي قرار داشته باشند.
ليگ برتر انگليس امروز در حالي آغاز مي شود كه چلسي پيشتاز اين بازي ها به دليل حضور در مرحله نيمه نهايي جام حذفي بايد به مصاف ليورپول برود.
بازي هفته سي و ششم اين تيم هفته آينده برابر منچستر يونايتد خواهد بود.
چلسي اگر بتواند منچستر يونايتد را در خانه شكست دهد عنوان قهرماني اين فصل را از آن خود خواهد كرد و دو بازي آينده اين تيم تشريفاتي خواهد بود. چلسي در حال حاضر با ۸۸ امتياز درصدر جدول ايستاده است.
خوزه مورينيو - سرمربي تيم فوتبال چلسي- احتمال به تعويق افتادن سرنوشت قهرماني اين تيم تا روزهاي پايان فصل جاري ليگ برتر را رد كرد.
مورينيو در اين باره گفت:اگر ديدار بعدي ما مقابل نيوكاسل يا هر تيم ديگري هم بود براي تيم ما فرقي نمي كرد. ما فقط به قهرماني در اين فصل فكر مي كنيم.
وي افزود: برخي ترجيح مي دهند در خانه و برخي خارج از خانه قهرمان شوند. مسابقه بعدي ما برابر منچستر يونايتد خواهد بود و مي خواهيم با پيروزي در خانه خود براي دومين بار جشن قهرماني را برگزار كنيم.
وي در پايان گفت: از نظر من مهم اين است كه مقابل منچستر پيروز شويم تا بهترين تيم قهرمان شود. اين موضوع ربطي به شانس، داوري و برخورد توپ با تير دروازه ندارد.
در آن سوي ميدان تنها شانس منچستر براي نزديكتر شدن به چلسي پيروزي در اين بازي حساس است. الكس فرگوسن اگر بتواند به اين آرزوي خود برسد قهرماني چلسي هم به تعويق خواهد افتاد. منچستر يونايتد با ۷۹ امتياز در مكان دوم جدول قرار دارد و در انتظار نتيجه نگرفتن چلسي است. در بازي هاي اين هفته كه امروز برگزار مي شود آرسنال در خانه به مصاف تيم تاتنهام مي رود. آرسنال كه يك بازي كمتر نسبت به تاتنهام دارد با پيروزي در اين ديدار مي تواند شانس حضور در رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا در سال آينده را افزايش دهد.
تيري آنري با ۲۲ گل زده يكي از كليدي ترين بازيكنان آرسنال به حساب مي آيد كه رود ون نيستلروي با ۲۱گل زده در تعقيب اوست. از آنري زمزمه هايي مبني بر جدايي از آرسنال به گوش مي رسد، به نظر مي رسد تنها در صورت قهرماني تيمش در ليگ قهرمانان در اين تيم خواهد ماند.
آرسنال در حال حاضر با ۵۷امتياز در مكان پنجم جدول ايستاده است. تيم نيوكاسل نيز در غياب آلن شيرر مصدوم كه تا پايان فصل نمي تواند تيمش را همراهي كند به مصاف وست برموويچ مي رود.
در حالي كه رقابت در بالاي جدول براي قهرماني در جريان است تيم هاي بيرمنگام سيتي، وست برموويچ و ساندرلند در انتهاي جدول قرار دارند. ساندرلند سقوطش با ۱۲ امتياز قطعي شده است و از بين پورتسموث، بيرمنگام و وست برم دو تيم ديگر سقوط خواهند كرد.
اين هفته پورتسموث در خانه با ساندرلند ديدار مي كند و در ليورپول نيز اورتون به مصاف بيرمنگام سيتي خواهد رفت.
هامبورگ به دنبال بايرن مونيخ
در بوندس ليگا در فاصله ۴ هفته به پايان اين بازي ها بايرن مونيخ با اختلاف ۴ امتيازي با اندوخته ۶۹ امتياز درصدر جدول قراردارد. بايرن مونيخ، فردا در ادامه هفته سي و يكم در خانه ماينتز به ميدان مي رود.
در اين بازي تيم بايرن مونيخ با تمام قوا به ميدان خواهد رفت و فقط علي كريمي را در اختيار ندارد. ميشائيل بالاك و مهمت شول در خط مياني بايرن مونيخ طراح حملات باوارياها هستند. در خط حمله نيز روي ماكاي و سانتاكروز آمار گلزني خود را افزايش مي دهند.
بايرن مونيخ در حال حاضر با دو معضل روبه رو شده است. ابتدا جدايي بالاك از اين تيم كه باعث خشم هواداران بايرن شده است. بالاك در ديدار قبلي بايرن مقابل آرمينيابيلفلد از سوي هواداران بايرن مونيخ مورد اعتراض قرار گرفت. معرفي ينس لمان به عنوان دروازه بان تيم ملي آلمان نيز ديگر مسأله حاشيه اي اين تيم است كه اثر منفي روي دروازه بان شماره يك بايرن گذاشته است.
فيليكس ماگات در اين باره مي گويد: كان براي به دست آوردن جايگاهش در تيم ملي در بازي هاي آينده بايرن مونيخ تلاش مي كند، او همواره دوست دارد تا در جام جهاني كه كشورش ميزبان است حضور داشته باشد و حالا او براي آخرين شانس خود بايد در بوندس ليگا بدرخشد.
ماگات در پايان گفت: به نظر من هنوز معلوم نيست چه كسي در ديدار افتتاحيه درون دروازه قرار خواهد گرفت. تيم فوتبال هامبورگ اصلي ترين رقيب بايرن مونيخ، امروز در ورزشگاه اختصاصي خود ميزبان بايرلوركوزن است.
هامبورگ با توماس دال فصل بسيار درخشاني را پشت سر گذاشته است و اكنون مي رود تا بهترين عنوان را از سال ۱۹۸۸ تاكنون را براي اين تيم به دست آورد. در تاريخ باشگاه هامبورگ ۶ قهرماني بوندس ليگا ديده مي شود كه آخرين آن مربوط به سال ۱۹۸۳ است.
بهترين نتيجه هامبورگي ها در ۱۸سال گذشته به سال ۲۰۰۰ برمي گردد كه با ۵۹ امتياز به مقام سوم نائل شد. در اين بازي آيلتون، باربارز، مهدوي كيا و... جدال سختي را با تيم پنجم جدول خواهندداشت. لوركوزن هم اكنون با ۴۴ امتياز در رويايي حضور در جام يوفا به سر مي برد.
در ساير بازي هاي امروز كايزرسلاترن كه در خطر سقوط به دسته پايين تر قرار دارد ميزبان هانوفر است. در اين بازي زندي احتمال دارد در تركيب اصلي تيمش حضور داشته باشد اما وحيد هاشميان به واسطه مصدوميت دو هفته قبل نمي تواند تيمش را همراهي كند.
كايزرسلاترن در حال حاضر با ۲۷ امتياز شانزدهم است و بايد ۴بازي آينده خود را با پيروزي پشت سر بگذارد تا از منطقه خطر دور شود.
تيم كلن ديگر باشگاهي كه در خطر سقوط قرار دارد امروز ميزبان دويسبورگ است. در ساير بازي هاي امروز بعدازظهر آرمينيا بيلفلد با ولسفبورگ ديدار مي كند. دورتموند در وست فالن ميزبان نورنبرگ است. گلادباخ در خانه با هرتابرلين روبه رو مي شود. هرتا با داشتن بازيكناني نظير باشتورك و مارسلينهو بخت زيادي براي پيروزي در اين ديدار براي خود قائل است. اشتوتگارت هم در آخرين بازي امروز با اينتراخت فرانكفورت ديدار مي كند.
فردا علاوه بر بايرن مونيخ تيم وردربرمن ميزبان شالكه است. نبرد ميروسلاو كلوزه و كوين كوراني دو مهاجم ملي پوش آلمان در اين ديدار براي باز كردن دروازه حريف ديدني و جذاب خواهد بود. كلوزه اكنون با ۲۰ گل زده به عنوان پيشتاز گلزنان بوندس ليگا در صدر اين جدول ايستاده است. آلتينتوپ از كايزرسلاترن و برباتوف از لوركوزن اين مهاجم را براي رسيدن به مقام گلزن برتر بوندس ليگا تهديد مي كنند.
وردربرمن براي كسب تنها سهميه باقيمانده ليگ قهرمانان محكوم به پيروزي در بازي هاي آتي خود مي باشد.
003696.jpg
بازگشت بوخوم به بوندس ليگا
تيم بوخوم بار ديگر به رقابت هاي فوتبال قهرماني دسته اول باشگاه هاي آلمان (بوندس ليگا) راه يافت.
تيم بوخوم در هفته سي ام رقابت هاي فوتبال دسته دوم باشگاه هاي آلمان در زمين تيم آلمانيا آخن به برتري ۲ بر صفر دست يافت و يكسال پس از سقوط به دسته دوم بار ديگر به پيكارهاي دسته اول گام گذاشت.
اين براي پنجمين بار است كه پس از سقوط به رقابت هاي دسته دوم به دسته اول باز مي گردد. تيم بوخوم در سالهاي ،۱۹۹۴ ،۱۹۹۶ ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ نيز به رقابت هاي فوتبال دسته دوم باشگاه هاي آلمان سقوط كرده بود. تيم آلمانيا آخن ديگر تيمي بود كه به رقابت هاي بوندس ليگا صعود كرد.
يووه در دل آلپي به دنبال پيروزي
تيم فوتبال يوونتوس كه هفته پيش در يك بازي پر برخورد مقابل كالياري متوقف شد آث ميلان را براي رسيدن به صدر جدول اميدوار كرد. در فاصله ۴ هفته به پايان اين بازي ها اختلاف اين دو تيم به ۵ امتياز رسيد.
در آن بازي پر برخورد در جنوب ايتاليا و در نزديكي سيسيل ، يوونتوس تا مرز شكست پيش رفت اما گل كاناوارو در دقيقه ۹۵ مانع از اين جريان شد.
توريني ها اين هفته در دل آلپي بازي بسيار سختي را مقابل لاتزيو پيش رو دارند. آنجلو پروتزي دروازه بان سال هاي دور يوونتوس بار ديگر به تورين باز مي گردد و مي خواهد با درخشش در اين ديدار روز پرشكوهي را پشت سر بگذارد.
كاپلو در اين ديدار دو مهره با ارزش خود به نام هاي ديويدترزگه و امرسون را در اختيار ندارد تا مجبور شود تغييراتي را در خطوط مياني و حمله به وجود آورد. در خط مياني بلاسي و در خط حمله دل پيرو در تركيب اصلي قرار مي گيرند.
دل پيرو هفته پيش يك پنالتي را از دست داد تا يوونتوسي ها نهمين تساوي خود را تجربه كنند. يوونتوس در حال حاضر با ۸۱ امتياز در مكان اول قرار دارد و در سه هفته بعدي باسيه نا، پالرمو و رجيانا روبه رو مي شود.
لاتزيو براي غلبه بر يوونتوس كه اين روزها خوب نتيجه نمي گيرد استراتژي هجومي را برگزيده است. در تركيب احتمالي لاتزيو كه در سايت گازتادلااسپورت منتشر شده پاندف و روچي در خط حمله قرار دارند و دي كانيو بهترين بازيكن لاتزيو از ابتدا در تركيب تيمش حضور ندارد. لاتزيو در اين بازي فيرماني و جيلومباردي را در اختيار ندارد.
آث ميلان تيم دوم جدول رده بندي امروز با مسينا در زمين اين تيم ديدار مي كند. اگرچه وضعيت تيم رحمان رضايي در جدول بسيار بحراني است اما به نظر نمي رسد در اين شرايط كه آث ميلان نياز مبرم به پيروزي در اين ميدان دارد بتواند سد راه ميلاني ها شود.
آث ميلان در داربي جوزپه مه آتزا به پيروزي رسيد تا از توقف يووه بهترين سود را ببرد. در اين بازي مسينا رحمان رضايي را به دليل محروميت در اختيار ندارد، دي آگوستيني و كاپولا نيز مصدوم هستند. در تيم آث ميلان ۷۶ امتيازي نيز بازيكن محروم وجود ندارد اما استام، اينزاگي و سرجينهو مصدوم هستند.
آنجلوتي در اين بازي با سيستم ۲-۱-۳-۴ در مقابل سيستم ۲-۴-۴ مسينا كه از سوي ونتورا رهبري مي شود بازي مي كند. آث ميلان در سه هفته پاياني بعد از اين ديدار ابتدا ميزبان ليورنو است. در بازي بعد در انيوتارديني با پارما ديدار خواهد كرد و در هفته پاياني در جوزپه مه آتزا ميزبان آث رم خواهد بود.
اينتر غول دوم شهر صنعتي ميلان امروز ميزبان رجيانا مي باشد. اين تيم به رهبري مانچيني هنوز شانس نايب قهرماني را از دست نداده است. اينتر در اين بازي ورون، زي ماريا و ميهيلوويچ را به دليل آسيب ديدگي در اختيار ندارد و بورديسو محروم است.
در اين بازي آدريانو و مارتينز در خط حمله اينتر بازي مي كنند. رجيانا با حضور در سكوي دوازدهم در حاشيه امنيت قرار دارد و اين امر مي تواند جذابيت بازي را بيشتر كند تا اين تيم بدون استرس يك بازي شناور و زيبا را به اجرا بگذارد. در جدول كالچو وقتي كه از پايين به بالا نگاه مي كنيم تروسيو سقوطش به دسته دوم حتمي شده است و تيم هاي سيه نا، كالياري، مسينا و لچه در خطر سقوط قرار دارند. در ساير بازي هاي امروز كه به طور همزمان برگزار مي شود. رم با سامپدوريا، آسكولي با كالياري، فيورنتينا با امپولي،  لچه باتروسيو، ليورنو با پالرمو، پارما با سيه نا و اودنيزه با كيه وو ديدار مي كنند.
جشن كاتالان ها
منطقه كاتالان به تدريج خود را براي دومين قهرماني متوالي تيم محبوب اين ناحيه (بارسلونا) آماده مي كند. بدون شك بايد بارسلونا را قهرمان اين فصل دانست زيرا در فاصله ۵ هفته به پايان اين بازي ها تيم فرانك ريكارد ۱۱ امتياز با تيم رئال مادريد فاصله دارد.
بارسلونا كه مدعي عنوان قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا نيز مي باشد فردا با سو ي يا روبه رو مي شود.
آنها در آستانه يك موفقيت تاريخي در طول عمر اين باشگاه قرار گرفته اند. با پيروزي يك بر صفر در ديدار رفت مقابل آث ميلان آنها يك گام ديگر به سوي قهرماني برداشتند تا در بازي برگشت با آرامش بيشتري پا به ميدان بگذارند. تيم بارسلونا در حال حاضر با ۷۳ امتياز در صدر جدول قرار دارد و تيم والنسيا با ۶۳امتياز در مكان دوم در انديشه كسب عنوان نايب قهرماني است.
والنسيا فردا در منطقه باسك با آتلتيكو بيلبائو ديدار مي كند و اگر در اين بازي شكست بخورد و بارسلونا در مصاف با سوي يا پيروز شود . جشن قهرماني بارسا برگزار خواهد شد. تيم رئال مادريد در سانتياگو برنابئو به ديدار مالاگا مي رود.
بعد از تساوي بحث انگيز رئال با ختافه ته جدولي بار ديگر مربيگري لويزكارلو از سوي كارشناسان به باد انتقاد گرفته شد و مطبوعات اسپانيا او را به عنوان يك عنصر ناكارآمد معرفي كردند. در فوتبال اسپانيا كه طي امروز و فردا هفته سي وچهارم خود را پشت سرمي گذارد. دو تيم اول و دوم به ليگ قهرمانان صعود مي كنند، تيم هاي سوم و چهارم كه هم اكنون رئال و اوساسونا هستند بايد در ديدارهاي مقدماتي اين جام حضور يابند دو تيم نيز در جام يوفا شركت خواهند كرد. در انتهاي جدول نيز سه تيم مستقيماً سقوط مي كنند.

نستا، بازمانده از دفاع بتوني ايتاليا
003699.jpg
فاطمه ابوطالبي
الساندرو در زمان كودكي، ضعيف بود، به طوري كه دكتر خانوادگي شان بيماري عجيبي را در استخوان هاي او تشخيص داد و نستا مجبور شد مدت زمان زيادي را در بستر بيماري و تخت بيمارستان سپري كند. در دوران نقاهت بيماري دكترش به او پيشنهاد مي كند كه براي اينكه بتواند شايد قدري پيشروي اين بيماري استخواني را متوقف كند، به ورزش روي آورد. او نيز از همان ابتداي نوجواني فوتبال را انتخاب مي كند و به تيم نوجوانان لاتزيو مي رود و ۱۸ سال براي اين تيم بازي مي كند. به طوري كه در اين تيم رشد كرد و با همان تيم مشهور شد و شهرت جهاني پيدا كرد، به لباس تيمش عشق مي ورزيد و هيچ گاه فكر نمي كرد كه از اين تيم برود و در تيم ديگري فوتبال بازي كند. او معتقد بود در تيم لاتزيو توانسته نقاط ضعفش را برطرف كند و حتي آنها را به نقاط قوت تبديل كند. پس از اينكه لاتزيو را ترك كرد و به تيم ميلان پيوست هنگامي كه قرار بود در مقابل تيم سابقش به ميدان رود، حال و روز خوبي نداشت. وقتي كه نستا يك هفته قبل از بازي با ميلان با هم تيمي سابقش «فاوالي» به يك رستوران براي شام رفته بود، مدام با او به شوخي مي پرداخت و سعي مي كرد در اين زمان به هر دويشان خوش بگذرد اما فاوالي پس از جدا شدن از نستا در آن شب اعلام كرد كه هر چند الساندرو سعي مي كرد، خود را شاد و خوشحال نشان دهد اما در نگاه او غم عجيبي بود و كاملاً مشخص بود كه نمي خواهد مقابل تيم سابقش يعني لاتزيو بازي كند.
الساندرو نستا به طور خيلي عجيبي روي حرفه ورزشي اش متمركز شده و به نظر مي رسد كه زندگي او را فوتبال تشكيل مي دهد. اما همواره دوست دارد خوش لباس و تميز باشد.
توجه به عكس هاي نستا نشان مي دهد كه او بازيكني خجالتي است، چرا كه در بيشتر عكس ها سرش را پائين گرفته است. او يك ايتاليايي است اما بيشتر شبيه مجسمه هاي يوناني است كه مدام در برنامه هاي مستند تلويزيوني به تصوير كشيده مي شوند. او بازيكني متواضع است و در هنگام گوش دادن به حرف هاي مربي اش به مانند ژاپني ها پاهايش را زير بدنش جمع مي كند و مي نشيند. البته هيچ انساني كامل نيست. نستا چند نكته منفي نيز دارد. يكبار در زمين مقابل تري شرينگهام با دستش حركت بسيار زشتي كرد. اين تصوير دست مدت ها در بين دشمنان او دست به دست مي شد تا جايي كه هوادارانش پس از پيگيري به اين نتيجه رسيدند كه اين تصوير يك تصوير ساختگي و جعلي است كه احتمالاً تيم هاي رقيب ساخته اند تا به اعتبار او لطمه بزنند.
بازيكن ۳۰ ساله تيم ملي ايتاليا درباره جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان،  ۳ فينالي كه از دست داده، بدترين تجربه بازي اش، رونالدينيو، ابراهيمويچ، دروگبا و اتوئو صحبت كرده است:
* چه احساسي دارد كه آدم بهترين مدافع جهان باشد؟
- تقصير خودم است. وقتي مردم مي آيند مرا ببينند توقع دارند با چيز عجيب و غريبي مواجه شوند، اما با ديدن من نااميد مي شوند. بهترين مدافع جهان بودن چيز خيلي عجيب و غريبي نيست. من سعي مي كنم زياد اشتباه نكنم. همين.
* دوست نداري در كشور ديگري فوتبال بازي كني؟
- من البته سفر كردن را دوست دارم و اكنون كه توان مالي اش را دارم مدام جهانگردي مي كنم. اما من به ريشه هايم پيوند محكمي خورده ام وقتي دو هفته از رم دور مي شوم، مدام در آرزوي برگشت به خانه ام. من به خيلي چيزها عادت كرده ام و عادت هايم برايم مهمند. بايد خريدهايم را از مغازه هايي بكنم كه هميشه به آنها رفته ام. بايد صبحانه ام را در كافه اي بخورم كه سالهاست به آنجا مي روم. علاوه بر اين دوستان زيادي در رم دارم كه بايد آنها را ببينم. موضوع بچه هايم هست. من دوست دارم فرزندانم ايتاليايي ياد بگيرند و همه چيز را درباره فرهنگ كشورم بدانند. براي رفتن به يك كشور خارجي يا يك تيم ديگر خيلي چيزها را بايد در نظر بگيرم.
* بدترين تجربه بازي هايت كدام است؟
- بدترين تجربه من وقتي بود كه مقابل رونالدو بازي مي كردم. فينال جام باشگاه هاي اروپا او يك بازيكن باورنكردني است. من بعد از بازي چند بار نوار ويدئويي مسابقه را نگاه كردم تا ببينم كجا اشتباه كرده ام. ما بازي را ۳-۰ باخته بوديم. اما حقيقتش را بخواهيد فكر مي كنم تقصير من نبود. رونالدو مهار نشدني است.
* پله بازيكن معروف برزيلي گفته، براي اينكه تيم برزيل بتواند با كمال آرامش پيروز شود يك بازيكن كم دارد و آن كسي نيست جز الساندرو نستا، نظرت در اين مورد چيست؟
- به خاطر اين حسن توجه از پله تشكر مي كنم. اين بهترين تعريفي است كه تاكنون درباره خودم شنيده ام. برزيل تيمي است با بيشترين و بهترين بازيكنان با قابليت هاي فردي بسيار بالا. من فكر مي كنم بازيكناني چون رونالدينيو، آدريانو و كاكا مي توانند نتيجه بازي را تعيين كنند. اما در واقع فوتبال يك بازي تيمي است. در آخرين تورنمنت هاي مهم فوتبال يعني جام جهاني ۲۰۰۲ و يورو ،۲۰۰۴ تيم هاي كره، تركيه، يونان و جمهوري چك ثابت كردند كه چهره تيمي و همكاري تيمي مهم است نه قابليت هاي فردي بازيكنان. برزيل يكي از كانديداهاي كسب عنوان قهرماني مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ در آلمان است.
* به نظر شما غير از برزيل كدام يك از ديگر تيم ها شانس قهرماني در جام جهاني آلمان را دارند؟
- انگليس. من سوان گوران اريكسون را به خوبي مي شناسم. او در تيم لاتزيو مربي من بوده است. اريكسون مربي با تجربه اي است كه مي داند چطور از قابليت هاي فردي و خصوصيات انفرادي بازيكنانش براي موفقيت تيمش استفاده كند و آنها را به كار گيرد. او يك مربي كاملاً حرفه اي است و براي هر بازي به كوچكترين جزئيات توجه مي كند و تلاش مي كند همه چيز را براي يك بازي خوب آماده كند. ضمن اينكه اين تيم از بازيكنان با استعدادي چون ديويد بكهام، استيون جرارد، فرانك لمپارد و وين روني بهره مي گيرد.
* و ايتاليا؟
- در كنار آلمان، آرژانتين و فرانسه ما نيز به اين فكر مي كنيم كه مي توانيم صعود كنيم. ما براي بازي هاي جام جهاني ۲۰۰۶ آمادگي خوبي داريم و قدرت تيمي مان را بالا برده ايم. اكثر بازيكنان ما از جام جهاني ۲۰۰۲ و يورو ۲۰۰۴ در حال آماده سازي خود براي مسابقات جام جهاني آلمان بوده اند. اين مسابقات براي اكثر بازيكنان ما مي تواند آخرين حضور در جام جهاني باشد. من قصد دارم در آلمان با يك روحيه بالا و به نحو احسن بازي كنم. در هر دو جام جهاني گذشته يعني جام جهاني ۹۸ فرانسه و ۲۰۰۲ كره - ژاپن به دليل آسيب ديدگي در بازي مقابل تيم هاي فرانسه و كره مسابقات را از دست دادم.
* نظرت در مورد رقيبان ايتاليا در جام جهاني آلمان، يعني جمهوري چك، آمريكا و غنا چيست؟
- ما در گروه سختي  افتاده ايم. تيم ما در دسامبر گذشته در زمان قرعه كشي تيم هاي حاضر در جام جهاني، با دو تيم جمهوري چك و آمريكا كه در جدول رده بندي جهاني فاصله زيادي با آنها دارد هم گروه شد. اما از طرف ديگر غنا يك تيم آفريقايي است. تعدادي از بازيكنان اين تيم در بزرگترين تيم هاي اروپايي حضور دارند كه با انگيزه بالايي در مسابقات جام جهاني حاضر مي شوند.
* با تيم هاي لاتزيو ، ميلان و تيم ملي ايتاليا براي همه فينال ها رقابت مي كرديد. اما چند فينال را هم از دست داديد. در حالي كه مستحق بوديد...
- بله ۳ بار، در بازي نهايي يورو ۲۰۰۰ (مقابل تيم فرانسه)  در فينال تويوتا كاپ ۲۰۰۳ (با تيم ميلان مقابل بوكاجونيورز)، در مسابقات قهرماني ۲۰۰۵ (با تيم ميلان در مقابل ليورپول) اين ۳ باخت براي من به عنوان ۳ حادثه ناگوار به شمار مي رود. هيچ گاه به اين باخت ها به عنوان يك اتفاق ساده نگاه نمي كنم و همواره مي خواهم اين را در ذهن خود يادآوري كنم كه قبل از اينكه به باخت و از دست دادن يك بازي فكر شود،  پيروزي در آن مورد توجه قرار گيرد. در فوتبال هاي حرفه اي باخت ها و بردها خيلي به هم نزديكند و اغلب آنها در اثر يك اتفاق ايجاد مي شوند.
* شما در اكثر مصاحبه هايي كه داري كمتر از ديگر فوتباليست ها از زندگي شخصي ات حرف مي زني، چرا؟
- فوتبال به خصوص در ايتاليا هميشه در كانون علاقه همگان قرار دارد و بر اين اساس فشار زيادي بر تيم هاي فوتبال از جمله تيم هاي موفق وجود دارد كه براي استقامت در مقابل آن فشارها بايد به يك جايي روي آورد كه بهترين جا براي اين كار يك چهار ديواري است كه در آن زندگي مي كني. من در آنجا احساس خوبي دارم. براي يك بازيكن فوتبال خيلي مهم است كه همسر خوبي نصيبش شود تا به او آرامش دهد.
* رابطه ات با فرانچسكو توتي چگونه است؟
- هنگامي كه در رم بازي مي كردم رقابت سختي بين ما بود. البته كمتر بين ما و بيشتر بين طرفداران و اطرافيان ما. ما هر دو كاپيتان دو تيمي بوديم كه براي قهرماني مبارزه مي كرد و كار ساده اي نبود كه بتوانيم بين هوادارانمان دوستي ايجاد كنيم. از زماني كه من در ميلان بازي مي كنم رابطه ما به طور شگفت انگيزي عميق  شده به خصوص در تيم ملي.
* آريگو ساچي، چزاره مالديني، دينوزوف، جيوواني تراپاتوني و مارچلوليپي مربياني هستند كه همواره از شما براي پست دفاع تيم ملي استفاده كرده اند.
- من از همه آنها خيلي چيزها يادگرفته ام. اگرچه هر كدام از آنها در تاكتيك هايي كه به كار مي گرفتند تفاوت داشتند اما همه در يك چيز مشترك بودند. همه آنها از يك فوتباليست فعال دفاع مي كردند. هيچ كس نمي تواند در تاريخ فوتبالش، حضور در بازي هاي جام جهاني و قهرماني اروپا را نداشته باشد و آن وقت يك فوتباليست خوب لقب بگيرد.
* در پست دفاعي الگويي داشته اي يا داري؟
- هم در تيم لاتزيو و هم در تيم ميلان يكي از بهترين شانس هاي من اين بوده كه همواره با بهترين ها بازي مي كنم. سنسياميهايلوويچ، فرناندو كوتو، بيلي كاستاكورتا، پائولومالديني، ياپ استام، چيرو فررا، فابيوكاناوارو. از همه اين بازيكنان چيزهاي زيادي آموخته ام، كه نه تنها اين چيزها مرا به عنوان يك فوتباليست رشد داده، بلكه از من يك انسان ساخته است. آنتونيو چاموت آرژانتيني كه در تيم لاتزيو با او بودم خاطره هاي زيادي در ذهنم ساخته است.
جان تري بازيكن تيم چلسي كه گل هاي زيادي به ثمر رسانده نيز از بهترين هاست.
* برگرديم به جام جهاني ،۲۰۰۶ كدام مهاجمان تيم هاي رقيب به نظرت خطرناكترند؟
- زلاتان ابراهيموويچ، ديدير دروگبا، آنها كاملترين مهاجمان هستند. با تكنيك، قدرت و توان بالا و سرعت زياد. اين مهاجمان مي توانند به طور هنرمندانه اي از هر موقعيتي گل بسازند.
* به نظرت بازيكن شگفتي ساز جام جهاني چه كسي است؟
- رونالدينيو، او فوتبال را همان گونه كه بايد نمايش مي دهد. با حركاتي برنامه ريزي شده و رويايي. همچنين فكر كنم دو هم تيمي ام در ميلان يعني كاكا و آندري شوچنكو هم بتوانند خوب بازي كنند. در بين بازيكنان جوان هم فكر مي كنم ليونل مسي آرژانتيني بتواند خوب بدرخشد.

نگاه
003693.jpg
الساندرو نستا، از جواني براي تيم لاتزيو در رم بازي كرد. او كه در ۱۹ مارس ۱۹۷۶ در رم متولد شد. براي اولين بار در سال ۱۹۹۴ در سري A ايتاليا و تحت مربيگري دينوزف در مقابل اودنيزه به زمين رفت. نستا با هر بازي كه براي لاتزيو انجام مي داد، جايگاه خود را در اين تيم بالاتر مي برد، تا جايي كه در فصل ۹۸-۹۷ به عنوان كاپيتان تيمش انتخاب شد. از آگوست ،۲۰۰۲ نستا لاتزيو را كه مدت ۹ سال در آن حضور داشت، ترك كرد و به تيم آ.ث ميلان پيوست. او همچنين در تيم ملي ايتاليا نيز توانست روز به روز وضعيت خوبي پيدا كند و به همراه پائولو مالديني يك زنجيره دفاعي خوب را براي اين تيم تشكيل دهد. سال هاي طولاني است كه نستا، به عنوان يكي از بهترين دفاع هاي جهان مطرح است. او طرفداران زيادي دارد كه بازيكن مورد علاقه شان را يك «سوپرمن» واقعي مي دانند و معتقدند او مي تواند با ديگر بازيكن هاي تيم رابطه تله پاتي برقرار كند و حتي ذهن و فكر بازيكنان رقيب را بخواند. اكثر طرفداران نستا براين باورند كه او به جاي پنج حس، هفت يا هشت حس دارد. علاقه فراوان به نستا سبب شده كه طرفداران وي در ۱۳۵ گروه مدام به تهيه خبر و عكس هاي مرتبط با بازي هاي فوتباليست مورد علاقه شان مشغول باشند.
طرفداران نستا او را با لقب «زيبا» صدا مي زنند و در تشويق هايشان همواره مي گويند: «نستاي زيبا» ، اما هيچ كدام از آنها از چشمان مظلوم نماي الساندرو كه متخصص فريب دادن داوران است حرفي نمي زنند. طرفداران نستا او را زيباترين موجود عالم مي دانند، اما روبرتو كارلوس در مصاحبه اي، نستا را به يك پنير سوئيسي تشبيه كرده است. وقتي اصطلاح پنير سوئيسي براي يك مدافع به كار برده مي شود يعني پنيري كه داراي فضاي زياد و سوراخ سوراخ است. اما در هر صورت نه طرفداران نستا حاضرند يك قدم عقب نشيني كنند و بيشتر به فوتبال بپردازند تا به زيبايي او و نه مخالفان سرسخت او حاضرند كه منصفانه تر ارزش هاي بازي نستا را ببينند و به آن احترام بگذارند.
شناسنامه:
نام: الساندرو
نام خانوادگي: نستا
مليت: ايتاليايي
تاريخ تولد: ۱۹ مارس ۱۹۷۶
محل تولد: رم
پست بازي: دفاع
قد: ۱۸۷ سانتيمتر
وزن: ۷۹ كيلوگرم
بازي در تيم هاي: ۱۹۹۳-۲۰۰۲: لاتزيو و از ۲۰۰۲ تاكنون: آ.ث ميلان

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |