چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان اروپا
كاتالوني ها با ارابه برزيلي
005010.jpg
طرح: داود كاظمي
حسن حيدري
جام باشگاه هاي اروپا در هر كجا و توسط هر شخصي كه ابداع شده باشد يك حركت جامعه شناسانه و مهم بوده است. آنان كه فوتبال اروپا را برنامه ريزي كرده اند، درك غني و قوي از پديده فوتبال داشته اند. اين پديده اجتماعي فراگير كه طي يك قرن اخير از مرزهاي ورزش نيز فراتر رفته است، با جام هاي مختلف و به مناسبت هاي تاريخي توانسته، حتي رويداد بزرگ المپيك را نيز تحت الشعاع قرار دهد. فوتبال پيش مي رود بدون آن كه رمزهاي ناشناخته اش آشكار شود. شايد فوتبال عمومي ترين، مردمي ترين، گران ترين و پرهيجان ترين ورزش باشد. بستري كه امروز براي فوتبال فراهم شده است، انسان ها و كشورها را به گونه اي به يكديگر نزديك كرده كه بتوانند با يك زبان مشترك (زبان شيواي فوتبال) با يكديگر سخن بگويند. جام قهرماني باشگاه هاي اروپا در عمر ۵۰ ساله خود حوادث و اتفاقات عجيبي داشته كه هركدام يك تاريخ است. در پنجاهمين فينال جام باشگاه هاي اروپا نيز فوتبال به دستاوردهاي تازه اي رسيده است. تولد اين جام حرف و حديث بسيار داشته است، اما مي گويند:
جام اروپا در پاريس متولد شد، اما اينكه چه كسي ابداع كننده آن بوده است، دقيقاً معلوم نيست. يك بار گفته شد كه فردي لهستاني الاصل به نام جوليوس اوكراين چك بوده است و ديگر بار به نظر آمد كه روزنامه نگار فرانسوي، گابريل هانو، خالق تورنمنتي بوده كه فوتبال را در اروپا گسترش داد.
در حقيقت هر كدام از آنها نيمي از راه را پيموده اند و همان گونه كه اغلب اتفاق مي افتد، اوكراين چك كسي را يافت كه كاملاً با وي همفكر بوده و عقايدش به قدر كافي جدي و حائز اهميت بود تا بتواند آن را به عنوان ايده اي نو به گوش ديگران برساند. به علاوه چيزي كه مهمتر از همه بود، اينكه زمان براي جام اروپا از جهات مختلف مناسب بود. اول اينكه پس از جنگ جهاني دوم، مرز بين كشورهاي اروپاي غربي باز شده بود، دوم اينكه هواپيما، مسافت هاي طولاني را كوتاه كرده بود و سوم اينكه در اين صورت، باشگاههاي اروپا به منبع درآمد جديدي دست پيدا مي كردند. فوتبالي كه هر روز حرفه اي تر مي شد، نمي توانست تنها به راههاي مرسوم آن زمان براي كسب درآمد اكتفا كند. ديدارهاي قهرماني كشورها و بازيهاي دوستانه، براي باشگاههاي بزرگ فقط حداقل درآمد را به همراه داشتند. فوتبال ابعادي جديد پيدا كرده بود. در اين راه دو جام اروپايي الگوي فكري گابريل هانو و اوكراين چك بودند. اول جام «ميتروپا» كه بين سالهاي ۱۹۲۷و۱۹۴۰تيم هاي باشگاهي اول مجارستان، اتريش، ايتاليا و چكسلواكي را دور هم گرد مي آورد و دوم جام گراس هاپرز كه بعد از سال۱۹۴۵از سوي باشگاه گراس هاپرز سوئيس به وجود آمد.
به عقيده  هانو اين تيمهاي باشگاهي بودند كه قدرت و كارايي، سبك و نوع بازي فوتبال هر كشوري را نشان مي دادند و نه تيمهاي ملي.
هانو كه خود قبلاً فوتبال بازي مي كرده است، در برلين تحصيلات خود را به پايان رسانده بود و آنجا در تيم پروسي ها به عنوان مدافع بازي مي كرده است، به عنوان رئيس بخش فوتبال روزنامه ورزشي فرانسوي «اكيپ» ، در دنياي فوتبال نام و آوازه بزرگي داشت. او از ستونهاي روزنامه اش استفاده مي كرد تا جام باشگاهي اروپا را سر زبانها بيندازد. بنيان نهادن جام باشگاههاي اروپا، بعد از مسابقات دوچرخه سواري «توردوفرانس» ، دومين اقدام پيشگامانه روزنامه اكيپ بود. اوكراين چك نيز از جام باشگاههاي اروپا، انتظار احياي فعاليتهاي تجاري اش را داشت.  هانو در۱۶ دسامبر سال۱۹۵۴ در روزنامه اكيپ، طرح جام قهرماني باشگاههاي اروپا را مطرح كرد. وي پيشنهاد كرد كه قويترين تيمها، از طريق ديدارهاي رفت و برگشت مشخص شده و در هر صورت قهرمان باشگاههاي هر كشور در اين جام شركت كند و اين دقيقاً به مانند طرح يك ليگ اروپايي بود، چون  هانو چيزي در خصوص چگونگي جام نگفته بود. اين طرح خيلي زود در همه جا مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. در ژانويه سال،۱۹۵۵ روزنامه اكيپ به خيلي از باشگاهها و تمام اتحاديه هاي فوتبال پيشنهاد قوانين جام را ارائه كرد و اين طرح را اتحاديه جديدالتأسيس فوتبال اروپا(يوفا) در روز اول مارس در وين براي مشورت در اختيار كميته اجرايي خود گذاشت. گابريل هانو به يوفا پيشنهاد كرد كه اجراي اين طرح را در اختيار خود وي گذارند.
تورنمنت جديد به سرعت رشد كرد، درآمدها افزايش يافت، اين جام ميليونها نفر را به ورزشگاهها كشاند، تلويزيون وارد صحنه شد و حق پخش بازيها را خريد. يوفا قيمتها را تعيين كرد، ليست قيمتي كه در سال اول از ۲۵۰۰۰ مارك براي بازيهاي مقدماتي تا ۱۲۵۰۰۰ مارك براي ديدار فينال مقرر شده بود. اما پس از آن قيمتها توافقي شدند. باشگاههاي داراي ورزشگاههاي بزرگ و تيمهاي قدرتمند، ثروتمند شدند و به عنوان پاداش پيروزي تا ۲۰۰۰۰ مارك به بازيكنانشان مي دادند. اما همه باشگاهها ثروتمند نشدند. براي خيلي از باشگاهها، شركت در جام اروپا فقط ضرر مالي به همراه داشت. وقتي به طور مثال قهرمان لوكزامبورگ مجبور بود به سوئد سفر كند و در خانه نيز در ورزشگاههاي كوچك، درآمد اندكي كسب كند، نه تنها پولي نمي اندوخت، بلكه مي بايست هزينه نيز بكند.
با اين وجود اين جام از لحاظ مالي بسيار شكوفا شد و هر سال درآمد آن بيشتر مي شود اين به هيچ وجه عجيب نبود، چرا كه اين جام از همه لحاظ تكامل يافته بود. ورزشگاههاي مالامال از تماشاگر، زير نور زياد، بازيهاي زيبا و روان كه بازيكنان آن تحت تأثير پاداشهاي پيروزي، از تمام توان خود در بازيها استفاده مي كردند.
اين مسابقات براي تماشاگران و در درجه اول، بينندگان زياد تلويزيوني، به معناي نزديكي ملتها بود. براي اولين بار مردم اروپا پي بردند كه چقدر قاره شان كوچك است. آنها ستاره هايي از ديگر كشورها را مي ديدند، حالا نه فقط ران، بلكه جنتو را هم مي ديدند، نه تنها فريتزوالتر كه دي استفانو را هم مي ديدند.
جام باشگاههاي اروپا براي اولين بار ايده اروپاي متحد را به تصوير كشيد و آن را براي همگان قابل درك ساخت.

نگاه امروز
فوتبال در آنسوي مرزها
جهانگير كوثري
اروپا را مهد فوتبال نوين مي دانند. جزيره فوتبال و قوانين را به اروپا ديكته كرده تا به امروز نيز برد بين المللي در قوانين فوتبال باقي مانده است.
هر چند چيني ها خود را عامل شكل گيري فوتبال سنتي مي دانند، اما هيچ كس آن دوران را از حافظه ورزشي خود به ديگري منتقل نكرده است. كشورگشايي هاي پي درپي هرگز اجازه نداد، چيني ها اين ورزش را توسعه دهند و به تكامل برسانند. اما انگليسي ها در قرن بيستم آن را قانونمند كردند و به آن مقررات بخشيدند، در كالبد آن دميدند و در نهايت به روز رساندند. با ايجاد جام جهاني كه به همت ژول ريمه شكل گرفت، جهان فوتبال به حركت درآمد و فوتبال پتانسيل خود را كه هنوز نيمي از آن نهفته است نشان داد. با آغاز اولين دوره جام جهاني و استقبال كشورها از آن ، موج گرايش به فوتبال به عنوان يك نهضت ورزش به راه افتاد و بدنبال آن قاره ها به تكاپو افتادند. در آمريكاي جنوبي نوعي از فوتبال لاتين كه تنها اسپانيايي ها و ايتاليايي ها بازي مي كردند، رواج پيدا كرد و از جنوب آمريكا، برزيل، اروگوئه و آرژانتين سر برآوردند. استقبال عظيم  مردم از فوتبال ،كارشناسان اين رشته را به تكاپو واداشت تا پس از جنگ خانمان برانداز دوم جهاني مسابقات ديگري را تدارك ببينند و سرانجام جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا ظهور كرد. از سال ۱۹۵۶ اين جام اعتباري چون جام جهاني بدست آورد، فوتبال حرفه اي اين اجازه را به تيمهاي متمول كشورها داد تا با استفاده از بازيكنان خارجي بتوانند سطح مسابقات را ارتقا بخشند.
ستاره هاي بزرگ اروپا در دام باشگاه بزرگ آريستوكراتها صيد شدند و رئال مادريد به عنوان ارباب بزرگ فوتبال اروپا لقب گرفت. سپس از منطقه كاتالون ها بارسلونا بيرون آمد. تيمي كه به ياري يك انگليسي و با كمكهاي يك پزتايي منطقه كاتالونيا  جان گرفت و سرانجام رقيب رئال مادريد شد. امروز كاتالوني ها را نه با مبارزات مسلحانه سالهاي دور مي شناسند و نه با پرچم خودمختار زودگذر بلكه با ستاره هاي برزيلي، آرژانتيني، اروپايي و آفريقايي مي شناسند. رد پاي بزرگان فوتبال چون مارادونا و كرايف در بارسلونا ديده مي شود. امشب در ورزشگاه استادوفرانس بارسلونا به ديدار آرسنال از انگليس مي رود. دو فوتبال متفاوت كه البته در خانه مربي آرسنال (آرسن ونگر فرانسوي) برگزار مي شود و همين مسئله كافي است تا سكوها براي آرسنال بيشتر به حركت درآيد. آيا محبوبيت رونالدينيو بر مليت ونگر خواهد چربيد؟
سيستم بازي دو تيم هرگز در يك قالب نمي گنجد، شيوه بازي ونگر بر اصول اوليه دفاعي استوار شده است. ونگر ترجيح مي دهد نخست تيمش را از حملات حريف مصون بدارد و سپس با ارزيابي دقيق خطوط حريف به حمله برود. اين بازي براي ونگر شرايط بسيار خاصي دارد، در تيم رقيب يك ستاره استثنايي وجود دارد كه خلاقيت فردي و حركات تاكتيكي اش مي تواند سرنوشت بازي را عوض كند. «رونالدينيو» چون ديگر بازيكنان افسانه اي برزيل داراي فاكتورهاي عجيبي است كه مهار او را كمي مشكل مي كند. او در پست و نقطه خاصي نمي ايستد يا وظايف مشخصي ندارد، شايد تنها بازيكن آزاد بارسلونا كه خارج از قاعده كلي و تاكتيكي مربي بازي مي كند، رونالدينيو باشد. البته فرانك رايكارد تنها به رونالدينيو بسنده نكرده است. در خط حمله اين تيم اتوئو هم وجود دارد. استارت هاي انفجاري اين آفريقايي را هيچ كس در جهان ندارد. بارسلونا دكو پرتغالي كه نژاد برزيلي دارد را هم در اختيار دارد. بارسلونا ادنيلسون، ماركو فان بومن و ژولي هم در تيم هستند. اين جمع مي تواند در خط حمله و مياني غوغا بپا كند. اما آرسنال نيز تيم آساني نيست و فريب سه هافبك و سه مهاجم بارسلونا را نخواهد خورد و با شيوه احتياطي خود بر تمام نقاط زمين مسلط مي شود. اشلي كول، سول كمپل، كلوتور، رافائل ابو چهار مرد سخت دفاعي آرسنال خواهند بود كه جدال تماشايي با رونالدينيو و اتوئو خواهند داشت. آيا در اين دو تاكتيك متضاد تماشاگران فوتبال زيبايي خواهند ديد؟

فينال ليگ قهرمانان اروپا
هنر برزيلي، تاكتيك فرانسوي
005013.jpg
ليگ قهرمانان اروپا بعد از ۱۲۴ بازي به نقطه فينال رسيد و تيم هاي بارسلونا و آرسنال به بازي نهايي رسيدند. شايد اين يك فينال رويايي باشد كه همه در انتظار آن بودند. حذف تيم هاي سرشناسي چون رئال مادريد، چلسي، ليورپول(قهرمان دوره قبل) يوونتوس، ميلان و... از شگفتي هاي اين دوره به حساب مي آمد. اسپانيايي ها هفته پيش در جام يوفا با سويا قهرماني را از آن خود كردند. حالا فينالي ديگر در پيش روي اسپانيايي هاست تا بار ديگر اروپا را شگفت زده كنند.
پاريس ميزبان پنجاه و يكمين فينال اروپاست كه اكنون با نام ليگ قهرمانان اروپا بازي هايش دنبال مي شود.ورزشگاه استاد دوفرانس در سال ۲۰۰۰ نيز ميزبان يكي از فينال هاي ليگ قهرمانان اروپا بود كه بين رئال مادريد و والنسيا برگزار شد.
يك قرن انتظار
در سال ۱۸۸۶ عده اي كارگر كارخانه مهمات سازي در جنوب لندن تيمي به نام «رايال اسكوئر» را تشكيل دادند كه بعدها به رويال، وول ويچ و در نهايت به آرسنال تغيير نام داد. آنها در سال ۱۹۱۳ به جايگاه كنوني دست يافتند و از سال ۱۹۱۹ به بعد در دسته تيم هاي پرطرفدار انگليس قرار گرفتند و به موفقيت هاي بزرگي نايل شدند.
آرسنال در دهه ۱۹۳۰ دوران طلايي خود را آغاز كرد، ۵ عنوان قهرماني ليگ برتر و ۲ قهرماني در جام اتحاديه دستاوردي بود كه آرسنالي ها به ارمغان آوردند. هربرت چاپمن، اولين مدير باشگاه آرسنال در آن دوره بود و بازيكناني نظير آلكس جيمز، تد دريك، كلايف بستين، ديويد جيك، ادي هپگوودو، جورج ميل نقش مهمي در اين موفقيت ها داشتند. پيروزي هاي آرسنال تا دهه ۴۰ نيز ادامه داشت در سال ۱۹۴۷ تام ويته كينز به عنوان رئيس جديد آرسنال برگزيده شد. آرسنال در پايان همان سال فاتح ليگ برتر براي ششمين بار شد. برتي ميز، رئيس ديگر اين باشگاه بود كه در سال ۱۹۶۶ به رياست باشگاه درآمد.
در دوران زمامداري برتي ميز آرسنال در سال ۱۹۷۱ موفق شد فاتح ليگ برتر و جام حذفي شود كه اين يك موفقيت بزرگ براي آرسنالي ها به شمار مي رفت.
بعد از اين موفقيت آرسنالي ها سير نزولي را طي كردند. ۸سال طول كشيد تا به يك جام معتبر ديگر دست پيدا كنند. در سال ۱۹۷۹ اين تيم فاتح جام حذفي شد و در سال ۱۹۸۷ قهرماني ديگري بود كه در جام اتحاديه نصيب آرسنالي ها شد.
آرسنال در مجموع ۱۳ عنوان قهرماني در رقابت هاي ليگ برتر به دست آورده، ۱۲ عنوان قهرماني جام چاريتي شيلد  را از آن خود كرده است. ۱۰ بار فاتح جام حذفي شده و ۲ بار نيز در جام اتحاديه، جام را به هايبوري برده است.
آرسنال عليرغم اين همه افتخار داخلي تنها يك بار در سال ۱۹۹۴ به فينال جام در جام اروپا راه يافت و موفق شد به قهرماني دست يابد. اين پيروزي در مقابل پارما به دست آمد.
005016.jpg
مرد افسانه اي
آرسن ونگر از سپتامبر سال ۱۹۹۶ رهبري تيم آرسنال را بر عهده گرفت. او قبل از اين كه به لندن بيايد ابتدا مربي نانسي لورين بود و بعد با ماناكو قهرمان فرانسه شد. اين مرد فرانسوي كه براي مربيگري در تيم گرامپوس ايت ژاپن، فرانسه را ترك كرده بود مجبور شد تا دعوت مديران يكي از باشگاه هاي بزرگ و موفق انگلستان را قبول كند. او در سال ۹۶ جايگزين بروس ديويچ گرديد. او بعد از اين كه به لندن وارد شد دو بازيكن فرانسوي مورد علاقه اش به نام هاي رمي جارد از استراسبورگ و پاتريك ويرا را از آث ميلان به آرسنال آورد.
از اين زمان بود كه آرسنال به قلب فرانسوي ها تبديل شد و بازيكنان سرشناس ديگري به اين تيم راه يافتند. امانوئل پتي، نيكولا آنلكا، به علاوه مارك اورمارس هلندي شك طرفداران آرسنال را براي موفقيت اين تيم برطرف كرد. در سال نخست اين تيم به مقام سوم رسيد و تنها به دليل تفاضل گل نسبت به نيوكاسل نايب قهرماني را از دست داد. دوران طلايي آرسنال آغاز شده بود و در سال ۹۸ اين تيم بار ديگر سه جام را از آن خود كرد: ليگ برتر، چاريتي شيلد(جام خيريه) و جام حذفي. آرسن ونگر اولين مربي غيرانگليسي بود كه صاحب اين ركورد شد.
البته آرسن ونگر با توجه به نبوغ فوق العاده اش بعدها ركوردي را براي آرسنال به دست آورد كه در تاريخ ليگ برتر بي سابقه بوده است. در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ آرسن ونگر با تلفيقي استادانه از «عقل و غريزه» و «قدرت و سرعت» براي فتح دوباره جام خيز برداشت. در يكي از سخت ترين دوره هاي آرسنال، اين تيم با استحكام بيشتر در خط دفاعي موفق شد شياطين سرخ را تحت تأثير قرار دهد و با نمايشي خيره كننده نسبت به منچستر يونايتد و ليورپول عنوان قهرماني را در پايان فصل به دست آورد.
اما شاهكار ونگر در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ بود. آرسنال در اين فصل مظهر ظرافت و استقامت در فوتبال جزيره بود و بارها تماشاگران پيش از پايان بازي با لحظه هاي نابي از هنرمندي پيرس، آنري و برگ كمبپ لذت مي بردند. آنها پيش از پايان بازي با اين صحنه هاي بديع ارضا مي شدند.
آرسنال در اين فصل با مجموعه ستارگانش موفق شد بدون شكست فصل را با قهرماني پشت سر بگذارد. ۲۶ پيروزي و ۱۲ مساوي، ۷۳ گل زده، ۲۶ گل خورده و مجموع۹۰ امتياز كارنامه درخشان آرسنال بود كه كانون قدرت را بار ديگر به شمال لندن انتقال داد.
آرسنال در اين فصل اگرچه در ليگ برتر به موفقيتي دست پيدا نكرد اما در آستانه يك رويداد بزرگ مي خواهد اعتباري فراتر از محدوده كوچك فوتبال جزيره را به دست آورد. فينال ليگ قهرمانان نقطه عطفي است تا با قهرماني آرسنال در اين بازي حساس مقابل بارسلون نام اين تيم انگليسي در زمره قهرمانان اين جام قرار گيرد.
راه صعود
تيم آرسنال براي رسيدن به فينال ليگ قهرمانان اروپا تاكنون ۱۲ بازي را پشت سر گذاشته است. اين تيم در مرحله گروهي ابتدا با تيم هاي آژاكس، تون  و اسپارتاپراگ هم گروه بود كه با كارنامه اي درخشان اين مرحله را پشت سر گذاشت. ۵ پيروزي و تنها يك مساوي با ۱۶ امتياز و تنها ۲ گل خورده. آرسنال در حال حاضر صاحب يك ركورد خارق العاده است. اين تيم آخرين بار در ديدار با آژاكس در بازي رفت دروازه اش باز شد و در حال حاضر بعد از ۹۹۰ دقيقه دروازه اين تيم بسته مانده است. بايد ديد خط دفاع استثنايي آرسنال در مقابل بارسلونا نيز مي تواند مقاومت كند.
آرسنال در بازي بعدي حريف تيم رئال مادريد شد. پيروزي يك بر صفر در سانتياگو برنابئو با سوپر گل آنري كه به زيبايي هرچه تمام تر به ثمر رسيد و تساوي بدون گل در هايبوري باعث شد تا اين تيم به مرحله يك چهارم نهايي صعود كند.
آرسنال در مصاف بعدي به ايستگاه يوونتوس رسيد. در بازي رفت بار ديگر اقتدار انگليسي ها به نمايش درآمد و با پيروزي دو بر صفر بازي رفت را به سود خود تمام كرد.
در تورين، آرسن ونگر عليرغم اين كه ميهمان بود بازي به مراتب بهتري از يوونتوس به نمايش گذاشت و با تساوي بدون گل راه صعودش را به دور بعدي هموار كرد. قرباني ديگر آرسنال در مرحله نيمه نهايي تيم ويارئال بود كه به زيردريايي معروف بود.
پيروزي كمرنگ آرسنال در هايبوري اين بحث را به وجود آورد كه ويارئال مي تواند در ال مادريگال نتيجه را تغيير دهد اما زيردريايي در اسپانيا غرق شد، حتي ضربه پنالتي مشكوك در بازي برگشت توسط ريكلمه از دست رفت تا توپچي هاي هايبوري به فينال برسند.
004998.jpg
آرسنال در اروپا
در تاريخ باشگاه آرسنال حضور در فينال ليگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۶ درخشان ترين نتيجه اين تيم به شمار مي رود.
در ۱۰ ساله اخير از سال ۱۹۹۶ تاكنون آرسنال در بيشتر دوره ها از مرحله يك چهارم نهايي بيشتر بالا نيامده است. اين تيم در سال گذشته حتي در مرحله مقدماتي از دور بازي ها حذف شد. تيم آرسنال در تاريخ رقابت هاي ليگ قهرمانان ۸۰ بازي تاكنون انجام داده است كه در ۳۶ بازي به پيروزي رسيده ۲۳ بازي را با تساوي به پايان رسانده و در ۲۱ بازي نيز شكست خورده است. در اين مدت ۱۱۱ گل توسط بازيكنان آرسنال به ثمر رسيده و ۸۳ بار نيز دروازه اين تيم باز شده است.
البته در مجموع سه جام اروپا، آرسنال تاكنون در ۱۴۴ بازي، ۶۸ پيروزي، ۳۹ مساوي و ۳۷ شكست را در پرونده خود دارد. در اين تعداد بازي نيز ۲۲۵ گل به ثمر رساند و ۱۴۷ گل خورده است.
ركورد پيروزي پر گل آرسنال نيز در ليگ قهرمانان در ديدار با تيم هاي روزنبرگ و اينترميلان به دست آمده كه با نتيجه پنج بر يك اين دو تيم را شكست داده است.
بازيكن كليدي
تيري آنري ستاره تيم آرسنال بدون شك برجسته ترين بازيكن تيمش در اين دوره از بازي ها بود. اين بازيكن ۲۸ ساله تاكنون ۲۱۵ گل براي تيمش به ثمر رسانده است. او در موناكو فرانسه با آرسن ونگر شكوفا شد و بعد از اين كه او به آرسنال آمد آنري هم رهسپار آرسنال شد.
او اكنون ۲۷۰ دقيقه است كه براي تيمش گلزني نكرده است. حركت هاي انفجاري او و ضربات ناگهاني اش بارها باعث خلق گلهاي زيبايي در رقابت هاي مختلف شده است.
او بعد از خروج پاتريك ويرا از آرسنال به عنوان كاپيتان توپچي هاي لندن برگزيده شد تا وظيفه او در داخل ميدان هم سنگين تر شود. او با قدرت حفظ توپ و دريبلينگ بالا يكي از اهرم هاي موفقيت تيمش در بازي فينال به شمار مي رود. تيري آنري در رقابت هاي اين فصل در ۸۴۲ دقيقه ۵ گل به ثمر رسانده است. او ۱۹ بار نيز در ۱۲ مسابقه قبلي دروازه رقيبان را مورد هدف قرار داده است. در حال حاضر اندري شوچنكو با ۹ گل در ۹۵۱ دقيقه در صدر جدول گلزنان قرار دارد و رونالدينيو با ۷ گل در ۹۸۹ دقيقه نزديك ترين رقيب براي رسيدن به شوچنكو است.
تاكتيك
تيم آرسنال در اين فصل بيشتر با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان مي رفت و تنها در ديدار رفت مقابل رئال مادريد آرسن ونگر سيستم بازي خود را به ۱-۵-۴ تغيير داد. در اين بازي هم آرسنال با سيستم ۲-۴-۴ مقابل سومين تيم اسپانيايي قرار مي گيرد. ينس لمان درون دروازه قرار دارد. امانوئل ابو، كلوتوره، سول كمپل و اشلي كول ۴بازيكن خط دفاعي انگليسي ها به شمار مي روند. الكساندر هلب، فابرگاس، گليبرتو سيلوا و روبرت پيرس مردان خط مياني آرسنال هستند. قدرت، تفكر و خلاقيت از خصوصياتي است كه در بازيكنان خط مياني آرسنال ديده مي شود. خوزه آنتونيو ريس و تيري آنري نيز دو مهاجم آرسنال هستند. كيفيت گلهاي اين دو بازيكن به ويژه آنري آنها را در شمار گل هاي كلاسيك قرار مي دهد.
005001.jpg
بارسلون
باشگاهي كه سابقه حضورش در ليگ اسپانيا از رئال مادريد هم بيشتر است «باركا» يا آن طور كه خود كاتالان ها تلفظ مي كنند «بارشه» ، سمبل واحد مردم و فرهنگ ايالت خود مختار كاتالونيا محسوب مي شود.
پيراهن باركا حكم پرچم كاتالونيا را دارد و به خاطر تقدسش تبليغي روي آن درج نمي شود. اين باشگاه به طور رسمي در سال ۱۸۹۹ تأسيس شد. اين تيم بيشتر متشكل از بازيكنان خارجي بود تا بازيكنان كاتالان. اين قاعده بعدها به صورت يك اصل در اين تيم درآمد. البته بعد از المپيك بارسلونا در سال ۱۹۹۲ و درخشش ستاره هاي كاتالان در قالب تيم المپيك اسپانيا توجه به بازيكنان مستعد داخلي بيشتر شده است.
اولين رئيس باشگاه رئال مادريد آرتور ويتي انگليسي بود. آنها براي انجام سه بازي دوستانه مقابل يك تيم انگليسي براي اولين بار با پيراهن آبي اناري به ميدان رفتند.
باركا قدرتمند ترين تيم اسپانيايي طي دو دهه ابتدايي قرن بيستم محسوب مي شد اما بازي كردن براي كاتالان ها همچنان يك سرگرمي محسوب مي شد.
بارسلونا در سال ۱۹۵۳ قصد داشت تا با آلفرد دي استفانو نابغه آرژانتيني قراردادي امضا كند اما سانتياگو برنابئو مدير رئال قصد داشت او را به هر شكل ممكن به مادريد بياورد با استفاده از اهرم هاي دولتي، فدراسيون فوتبال اسپانيا را وادار به تصميم گيري عجيبي كرد بدين گونه كه دي استفانو با هر دو باشگاه بايد قرارداد امضا كند و به تناوب هر فصل را در يكي از دو باشگاه سپري كند. سرانجام مدير دست نشانده باركا مجبور شد قرارداد دي استفانو را فسخ كند.
در د هه هاي ۴۰ و ۵۰ بارسلونا به ۵ جامي معروف شده بود زيرا با داشتن بازيكناني نظير آنتونيو راماتيس(دروازه بان)، استاميتاباسورا (مهاجم) و لاديسالوكوبالا كاپيتان اهل چك بارسا حد فاصل سال ۵۳-۱۹۴۵ پنج بار قهرمان اسپانيا شد. از اين زمان بود كه اعضاي باشگاه افزايش يافت و استاديوم ۳۰ هزار نفري ديگر جوابگوي هواداران اين تيم نبود.
به همين دليل طرح ساخت ورزشگاه نيوكمپ توسط ساميتيار معمار شهير اسپانيايي آغاز شد تا همواره نام او در كاتالان ها زنده بماند. آبي اناري ها تا سال ۱۹۷۹ صبر كردند تا سرانجام با فتح جام برندگان اروپا نخستين عنوان اروپايي را به دست آورند. بارسلونا با خدمت گرفتن ابر ستاره هايي مثل كرايف، مارادونا و ريوالدو و رونالدينيو بارها ركورد جهاني نقل و انتقالات را شكست.
مارادونا و برندشوستر آلماني در سال ۱۹۸۳ بارسلونا را به عنوان قهرماني در جام حذفي رساندند. اين اتفاق در حالي افتاد كه در فاصله سال هاي ۸۲ تا ۸۶ قدرت را تيم هاي سوسيه داد و آتلتيكو بيلبائو از منطقه باسك در دست داشتند. سه سال بعد تري ونه بلز انگليسي اين تيم را تا آستانه نخستين فتح جام قهرماني اروپا پيش برد اما استوا بخارست در ضربات پنالتي بارسلونا را در رسيدن به جام ناكام گذاشت.
در ژوئن ۱۹۸۸ كرايف بازيكن سابق اين تيم رهبري را در اين باشگاه به عهده گرفت. او با مديريت خارق العاده اش پرشكوه ترين تاريخ بارسلونا را خلق كرد. تيم رويايي كرايف متشكل از استوويچكوف، كومان، ساليناس، زوبي زارتا و روماريو ۴ فصل پياپي از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ قهرمان اسپانيا شدند و نخستين جام قهرماني اروپا را در سال ۱۹۹۲ براي كاتالان ها به ارمغان آورد و در اين رده نمايشي ديدني از فوتبال ناب تهاجمي ارائه كرد. در سال ۱۹۹۶ بابي رابسون رونالدو را به بارسلونا آورد و توانست جام برندگان جام را با آبي اناري ها فتح كند.
لوئيس ون گال ديگر هلندي افتخارآفرين بارسلونا بود. او در اروپا موفق نبود اما با تاكتيك هاي مدرن خود دو سال پياپي بارسا   را بر رئال و اسپانيا چيره ساخت.
ون گال بعد از اين كه تيم را دگرگون كرد و بازيكناني نظير كوكو، كلايورت و زندن قدم به بارسلونا گذاشتند اما اين جا به جايي هاي بي  حد و اندازه بر پيكره تيم ضربه زد. در سه فصل پياپي بارسلونا با ون گال به موفقيتي دست پيدا نكرد.
و سرانجام به دنبال ناكامي هاي پي درپي آنتيچ به بارسلونا آمد. حضور او در اين باشگاه طولاني نبود و سرانجام فرانك ريكارد رهبري اين تيم را بر عهده گرفت. ريكارد از سال ۲۰۰۳ در بارسلونا مشغول به كار شد. او پيش از آمدن به بارسلونا يك بار سرمربي تيم ملي هلند بود و سپس در باشگاه اسپارتاروتردام به مربيگري پرداخته بود.
ريكارد ۴۴ ساله در سال اول حضورش در بارسلونا به موفقيتي نرسيد، اما در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ موفق شد تيم بارسلونا را به مقام قهرماني در اسپانيا نايل كند. اگر چه بارسلونا در آن سال در ليگ قهرمانان نيز درخشش چشمگيري داشت اما در مصاف با چلسي در مرحله يك چهارم نهايي ناكام بود.
اوج حركت بارسا با ريكارد به فصل جاري منتهي مي شود كه ابتدا قهرماني كاتالان ها پيش از پايان فصل بود و سپس حضور در فينال ليگ قهرمانان اروپاست.
005019.jpg
راه صعود
بارسلونا در مرحله گروهي با تيم هاي وردربرمن، اودنيزه و پاناتينايكوس هم گروه بود. بارسلونا هم مانند آرسنال بدون شكست اين مرحله را پشت سر گذاشت. ۵ پيروزي و يك مساوي با ۱۶ گل زده و ۲ گل خورده و مجموع ۱۶ امتياز كارنامه بارسلونا در اين مرحله بود. درخشان ترين پيروزي بارسلونا در اين مرحله به بازي اين تيم با پاناتينايكوس بود كه آبي اناري ها موفق شدند پنج بر صفر حريف يوناني خود را در هم بكوبند.
چلسي حريف آشنايي بود كه بارسلوني ها براي گرفتن انتقام فصل پيش آرزوي ديدار با آنها را داشتند و اين اتفاق در مرحله يك چهارم نهايي رخ داد. يك پيروزي دو برصفر در بازي رفت در خانه چلسي نويد صعود بي دردسر اسپانيايي را مي داد. در بازي برگشت در نيوكمپ، بارسلونا در حالي كه با يك گل از چلسي پيش بود. در نهايت روي يك پنالتي مشكوك دروازه اش توسط چلسي باز شد اما در نهايت به دور بعدي راه يافت.
بنفيكا از پرتغال حريف بعدي بارسلونا بود. در بازي رفت حريف پرتغالي بازي فوق العاده اي از خود به نمايش گذاشت و توانست بارسلونا را با تساوي بدون گل متوقف كند. در نيوكمپ بارسلونا جبران مافات كرد و توانست با پيروزي دو بر صفر با گل هاي رونالدينيو و اتوئو يك گام ديگر به فينال نزديك تر شود.
آث ميلان در مرحله نيمه نهايي در بازي رفت ميزبان بارسلونا بود. اين بازي بدون شك به رونالدينيو تعلق داشت.
او با يك پاس گل استثنايي براي ژولي او را در موقعيت گل قرار داد تا اين بازيكن فرانسوي ضربه مهلك را بر پيكر ميلان وارد كند.
بارسلونا در بازي برگشت در نيوكمپ با تساوي بدون گل به فينال رسيد تا آرزوي هواداران اين تيم بعد از مدتها تحقق يابد.
آخرين بار در سال ۱۹۹۲ بارسلونا با پيروزي در مقابل سامپدوريا فاتح جام اروپا شد.
رونالد كومان با گل دقيقه ۱۱۲ خود كه از روي يك ضربه ايستگاهي به ثمر رسيد اين جام را براي اولين بار نصيب كاتالان ها كرد. از سال ۱۹۹۶ تاكنون درخشان ترين نتيجه بارسلونا در ليگ قهرمانان به فصل ۲۰۰۰-۹۹ و ۲۰۰۲-۲۰۰۱  برمي گرددكه اين تيم دو بار تا مرحله نيمه نهايي رسيد اما نتوانست به فينال راه يابد. بارسلونا تاكنون ۱۰۰ بازي در ليگ قهرمانان برگزار كرده كه در مجموع اين تعداد بازي ۵۴ پيروزي، ۲۵ مساوي، ۲۱ باخت، ۱۹۰ گل زده و ۱۱۴ گل خورده در كارنامه اين تيم به ثبت رسيده است.
بازيكن كليدي
رونالدينيو سوپر استار برزيلي بارسلونا وقتي كه از پاري سن ژرمن به اين تيم آمد هنوز يك بازيكن طراز اول به شمار نمي رفت. اما به تدريج نبوغ اين بازيكن برزيلي نمايان شد و در نهايت به ستاره كنوني تيمش تبديل شده است. او يك هنرمند به معناي واقعي در زمين فوتبال به شمار مي رود. او در جولاي سال ۲۰۰۳ به نيوكمپ آمد و در اين فصل در مجموع ۱۷ گل براي بارسلونا به ثمر رسانده است. تكامل فني و بازي چشمگير تكنيكي، به علاوه قدرت فيزيكي در جنگ هاي تن به تن از خصوصيات بارز اوست. اين بازيكن ۲۶ساله در مقطعي از درجه كارايي قرار دارد كه مي تواند سرنوشت هر مسابقه اي را تغيير دهد. البته با توجه به تمام اين ويژگي ها او در مواجه با مردان سرسخت دفاعي آرسنال كار دشواري را در پيش خواهد داشت.
تاكتيك
تيم بارسلونا در بيشتر بازي هاي اين فصل ليگ قهرمانان با تاكتيك ۳-۳-۴ به ميدان مي رود. ويكتور والدز دروازه بان بارسلونا در اين بازي است. او با ۲۴ سال سن با توجه به قدرت بالاي دفاعي بارسلونا كمتر تحت فشار حريف قرار داشته. البته او در ۱۲ بازي قبلي بارسلونا تا اين مرحله تنها ۲ بار دروازه اش باز شده است. در خط دفاع رافاماركوئيز و كارلوس پويول(كاپيتان) در دفاع مركزي، جوليانو بليتي در دفاع راست و جيوواني وان برونكوست در دفاع چپ بازي مي كنند.
در خط مياني ادميلسون برزيلي در مركز خط مياني نقش محوري در بارسا دارد. دكو به همراه مارك وان بومل نيز به عنوان دو هافبك كناري بارسا، او را در حملات ياري مي دهند. در خط حمله نيز رونالدينيو، لودويك ژولي و ساموئل اتوئو حضور پررنگي را در خط حمله خواهند داشت. بارسلوني ها تا پيش از بازي فينال ۲۳ گل به ثمر رسانده اند.
ليگ قهرمانان اروپا
در حال حاضر بر اساس نتايج كشورهاي مختلف تعداد سهميه هاي آنها در پايان فصل مشخص مي شود. البته تيم هايي كه نمي توانند به طور مستقيم به اين ليگ راه پيدا كنند بعد از حضور در بازي هاي مقدماتي مي توانند جواز صعود در مرحله نهايي را به دست آورند. اين رقابت ها به قدري در يوفا با اهميت شده است كه سازمان ويژه اي در يوفا اين مسابقات را هدايت مي كنند. همه ساله سود سرشاري از بابت برگزاري اين بازي ها نصيب تيم ها و يوفا مي شود.
ميزبان
پاريس پايتخت فرانسه براي بازي فينال برگزيده شده است. اين شهر داراي دو ورزشگاه است يكي استاديوم پارك دوپرنس كه متعلق به باشگاه پاري سن ژرمن است و ديگري ورزشگاه استاد دوفرانس كه براي جام جهاني ۹۸ فرانسه ساخته شد و در شمال شهر پاريس قرار دارد.
بازي فينال در ورزشگاه استاد دوفرانس برگزار مي شود. استاديومي كه در سال ۱۹۹۸ تيري آنري و يارانش موفق شدند با پيروزي سه بر صفر مقابل برزيل براي اولين بار قهرمان جهان شوند. حالا آنري مي خواهد اين بار با آرسنال اين مقام را در ليگ قهرمانان اروپا به دست آورد. البته براي رونالدينيو پاريس انباشته از خاطراتي است كه او در دوران بازيگري در پاري سن ژرمن داشته است. رونالدينيو هنوز طرفداراني دارد كه براي تشويق او به استاددو فرانس بيايند.
البته اين ورزشگاه براي دومين بار ميزبان فينال ليگ قهرمانان است. در سال ۲۰۰۰ تيم هاي رئال مادريد و والنسيا در اين ورزشگاه براي فتح جام با يكديگر به رقابت پرداختند كه رئال با پيروزي سه بر صفر جام را به مادريد برد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |