يكشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۰ - May 21, 2006
معاون پژوهشي وزارت علوم:
رعايت اخلاق زيستي از اصول علم ژنتيك است
رونق بهره گيري از گياهان تراريخته و معرفي مستمر ارقام جديد گياهي نيز از جمله پيشرفت هاي علم ژنتيك است
003837.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: نهمين همايش ژنتيك ايران صبح ديروز با هدف معرفي آخرين دستاوردهاي علم ژنتيك با حضور جمعي از مسئولان وزارتخانه هاي علوم،  تحقيقات و فناوري، جهاد كشاورزي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، استادان، پژوهشگران و فعالان عرصه علم ژنتيك در محل سالن اجتماعات بيمارستان ميلاد تهران آغاز به كار كرد.
به گزارش همشهري، دكتر منصور كبگانيان در مراسم افتتاحيه اين همايش اظهار داشت: بر اساس آمار ارائه شده در بيست ماه اخير اطلاعات بشر در زمينه ژنتيك دو برابر شده است و اين روزنه اميدي براي درمان بيماران صعب العلاج است و از سوي ديگر روش هاي تشخيص ملكولي _ ژنتيكي نور اميدي جهت درمان بيماري هايي چون انواع سرطان ها در انسان و حيوانات است. وي افزود: رونق بهره گيري از گياهان تراريخته و معرفي مستمر ارقام جديد گياهي نيز از ديگر پيشرفت هاي علم ژنتيك است. به گفته معاون پژوهشي وزارت علوم اگرچه درمان و يافتن راه هاي جديد براي درمان انواع سرطان ها بحثي نو در عرصه علم ژنتيك محسوب مي شود، اما علم ژنتيك با مسائل جديدي روبه رو است كه دستيابي به اين نكات جديد در علم ژنتيك، اهميت اين علم را بيش از پيش مشخص مي كند.
دكتر كبگانيان اضافه كرد: معرفي راه هاي تشخيص و درمان بيماري هاي ژنتيكي و غيرژنتيكي به ويژه بيماري هاي عفوني، واكسن ها و داروهاي جديد، توليد گياهان مقاوم به بيماري ها به ويژه بيماري هاي ويژه قرن اخير و تطبيق بيشتر گياهان با محيط زيست،  اطلاع از ساختار ژنوم ها و آشنايي با ساختار ژنتيكي گونه ها از ديگر عرصه هاي مهم علم ژنتيك است.
وي در ادامه افزود: علم ژنتيك «علمي بين رشته اي» است، چرا كه رشته هاي علمي مختلفي چون علم پزشكي، كشاورزي، صنايع غذايي،  دامپزشكي، رياضي، نانوتكنولوژي، كامپيوتر و ... به اين رشته وابسته بوده و به آن مرتبط هستند و به اين ترتيب خط كشي و مرزبندي ميان علوم معنا ندارد.دكتر كبگانيان با اشاره به پايبندي به اخلاق در عرصه فناوري، از ديگر اصول مهم و مورد توجه در عرصه علوم به ويژه علم ژنتيك گفت: «اخلاق در رشد فناوري و رعايت اخلاق زيستي يكي از مهمترين نكات مورد توجه در علم ژنتيك است و به عبارتي، اگر رشد فناوري با رعايت اخلاق زيستي همراه باشد،  نتايج به مراتب بهتري حاصل خواهد شد.
وي درباره كيفيت و كميت تحقيقات در كشورمان اظهار داشت: اگرچه از جهت تعداد پزشكان و پژوهشگران به جايگاه نسبتاً مطلوبي دست يافته ايم، اما لازم است تا به بحث كيفيت و ارتقاي سطح كيفي پژوهش ها توجه بيشتري شود. معاون پژوهشي وزارت علوم، برقراري ارتباط بين پژوهشگران را يكي ديگر از راهكارهاي دستيابي به نتايج بهتر در زمينه پژوهش هاي علمي دانست؛ به اين معني كه هرچه ميزان ارتباط و هماهنگي ميان مراكز پژوهشي و پژوهشگران بيشتر باشد، به همان نسبت مي توان به نتايج بهتري دست يافت.
دكتر كبگانيان درباره تشكيل شبكه هاي پژوهشي توضيح داد: در زمينه گياهان دارويي حدود ۲۰ مركز پژوهشي به يكديگر مرتبط شده اند كه هرچند در ابتدا نوعي رقابت ميان اين مراكز وجود داشت اما اكنون برقراري ارتباط اين مراكز نتايج بسيار مطلوبي را در پي داشته است؛ به طوري كه اين مراكز به برگزاري جلسات، وضع قوانين، لوايح و ... به صورت مستقل اقدام كرده و به طور مستقيم با مراكزي چون مجلس ارتباط برقرار مي كنند.وي در پايان افزود: دو روز ديگر همايشي با هدف لزوم برقراري ارتباط ميان پژوهشگران و پژوهشكده هاي علمي برگزار خواهد شد كه در اين نشست درباره تشكيل «شبكه پژوهشكده هاي ژنتيكي» بحث و گفت وگو خواهد شد و ما از نظر استادان در اين زمينه استقبال مي كنيم.
به گزارش همشهري در ادامه دكتر سيروس زينلي ، رئيس نهمين همايش ژنتيك ايران طي سخناني با پيشرفت هاي علم ژنتيك طي ۱۵ سال اخير و بودجه تحقيقاتي كشور اظهار داشت:« طي ۱۵ سال اخير شاهد پيشرفت هاي شايان توجهي در زمينه علم ژنتيك در كشور هستيم، اما متأسفانه بودجه تحقيقات در سال جاري از ۶۷ ۰‎/درصد به۴۵ ۰‎/ درصد كاهش يافته است و اميد است بودجه بخش تحقيقات به ويژه در زمينه ژنتيك از اعتبارات ويژه تأمين شود.»
وي درباره تأثير تخصيص بودجه بيشتر به بخش تحقيقات اظهار داشت: صرف ۷۰ ميليون دلار هزينه خريد دارو براي بيماران مبتلا به تالاسمي، يكي از بودجه هاي هنگفت است كه اگر تنها بخشي از اين بودجه صرف تحقيقات شود، نتايج بسيار خوبي خواهيم گرفت.
رئيس انجمن ژنتيك ايران، تشكيل ۵ شبكه تحقيقاتي در وزارت بهداشت را يكي از راهكارهاي اين وزارتخانه جهت سامان بخشيدن به وضعيت پژوهش در كشور دانست و افزود: به اين ترتيب مي توان با كاربردي تر كردن نتايج پژوهش ها به نتايج بهتري دست يافت. دكتر زينلي در پايان افزود: رعايت قانون «حق پژوهشگر» (پتنت) مي تواند گامي مؤثر جهت جلوگيري از ضايع شدن حق پژوهشگران و در نتيجه استقبال بيشتر پژوهشگران از پژوهش و تحقيق شود.
در ادامه دكتر محمدعلي ملبوبي دبير علمي همايش گفت: در اين نشست سه روزه پژوهشگران در ۴ محور شامل؛ ژنتيك انساني، گياهي، جانوري و ريزسازواره ها با ارائه مقاله به بحث و گفت وگو خواهند نشست.
وي افزود: از برنامه هاي جنبي نهمين همايش ژنتيك مي توان به برگزاري ۲كارگاه بيوانفورماتيك، نمايشگاه مواد و تجهيزات و برگزاري نشست روز جهاني تنوع زيستي (اول خردادماه همزمان با آخرين روز همايش)  برگزاري مجمع عمومي انجمن بيوتكنولوژي، اشاره كرد.
دكتر ملبوبي با اشاره به ضرورت برگزاري چنين همايشي گفت: بررسي چالش هايي چون توجه به افزايش تعداد دانشكده هاي فعال در عرصه ژنتيك (اكنون تنها ۵ دانشگاه در زمينه ژنتيك فعالند) اشتغال دانشجويان به ويژه فارغ التحصيلان كشاورزي در گرايش هاي مختلف،  حفظ گونه هاي خاص و در حال انقراض در ايران، بررسي دقيق تر بيماري هاي ژنتيكي چون هموفيلي، تالاسمي و ... ايمني زيستي گياهان تراريخته (ترانس ژنتيك) و برقراري ارتباط بيشتر ميان پژوهشگران است كه اميد است برگزاري اين نشست ها راهي جهت ارائه راهكارهاي مفيد جهت رفع اين چالش ها نيز باشد. اين همايش سه روزه فردا خاتمه مي يابد.

جستجوگر چند كاره مايكروسافت
003828.jpg
گروه علمي فرهنگي:مايكروسافت در حال آماده سازي نرم افزار جستجوگر جديدي است كه با استفاده از آن كاربر مي تواند به طور همزمان هاردديسك رايانه، اينترنت و شبكه داخلي مورد استفاده خود را براي يافتن اطلاعات مورد نياز، جستجو كند. به گزارش آسوشيتدپرس ، اين محصول جديد با نام ويندوز لايو سرچ به صورت رايگان و در تابستان آينده از وب سايت شركت مايكروسافت قابل دانلود خواهد بود. مايكروسافت پيش از اين نيز محصولي را با همين نام عرضه كرده بود كه با استفاده از آن تنها امكان جستجوي هاردديسك رايانه وجود داشت و محصول جديد در حقيقت يك به روزكننده نرم افزار قديمي تر محسوب مي شود.
به گفته مسئولان مايكروسافت، نمونه جديد نرم افزار ويندوز لايو سرچ درون سيستم عامل جديد ويندوز ويستا نيز تعبيه خواهد شد.
علاوه بر مايكروسافت، گوگل نيز از حدود يك سال قبل نرم افزار جستجوگر مشابهي را عرضه كرده كه به صورت رايگان و از بخش نرم افزارهاي وب سايت اين شركت قابل دريافت است.

رونق بازار سرور در كشورهاي آسيايي
003834.jpg
ايرنا: تحقيقات نشان مي دهد كه بازار سرور در آسيا و اقيانوسيه، بازار پر رونقي بوده ،به طوري كه ۳۰درصد رشد يافته است.
به گزارشkataweb اين رشد ۳۰درصدي بازار سرور در آسيا باعث شده تا درآمد ناشي از فروش آن نيز نسبت به سال هاي گذشته افزايش يابد.
در آمريكاي لاتين نيز در سال ميلادي جاري بيش از ۲۶۴هزار دستگاه سرور فروخته شده است. بر اين اساس فروش سرور در آمريكاي لاتين در سال ميلادي جاري ۹درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. به اين ترتيب درآمد حاصل از فروش سرور در آمريكاي لاتين در سال ۲۰۰۶بيش از ۷درصد افزايش يافته است.
كارشناسان رايانه اي پيش بيني كردند كه تا سال ۲۰۱۰ميزان فروش سرور به بيش از ۳۲۶هزار دستگاه در آمريكاي لاتين برسد.
براين اساس درآمد حاصل از فروش سرور در اين كشور تا چهار سال آينده به بيش از ۲‎/۴ميليارد دلار خواهد رسيد. در حال حاضر در دنياي رايانه هاي مركزي شبكه ها(سرورها) كاربرد فراواني يافته و به طور مثال سرورهاي مبتني بر لينوكس ميزباني بسياري از وب سايتهاي مهم اينترنت را بر عهده دارند.

تحول در خدمات تصاوير ويدئويي گوگل
003831.jpg
گروه علمي فرهنگي- عميد نمازي خواه:گوگل در اقدامي جديد خدمات ويدئويي خود را كه در آن كاربران مي توانند تصاوير ويدئويي خود را براي گوگل ارسال كرده و خود از ميليون ها تصوير ويدئويي موجود بازديد كنند، متحول كرده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، گوگل هم اكنون شيوه ارسال (آپ لود) تصاوير ويدئويي را در مقايسه با قبل تسهيل كرده و با افزودن امكانات جديد تلاش مي كند تعداد كاربران خدمات ويدئويي خود را از تعداد كاربران محبوب ترين وب سايت فعلي ارائه دهنده خدمات ويدئويي به نام يوتيوب (YouTube.com) بالا ببرد.
هم اكنون شركت كوچك يوتيوب موفق شده است با ارايه خدماتي مشابه، به يكي از پربازديدكننده ترين وب سايت هاي اينترنت تبديل شده و علاقه مندان فراواني را به سوي خدمات خود جلب كند به طوري كه در حال حاضر كاربران اينترنت روزانه بيش از ۴۰ميليون فايل ويدئويي را در اين وب سايت تماشا مي كنند.

دامنه اينترنتي جديد دات داتل
گروه علمي فرهنگي-مهدي صارمي فر:موسسه اصلي نظارت بر اسامي و ارقام ثبت شده اينترنت، آيكن (ICANN) دامين اينترنتي جديد دات تل (tel.) را تصويب كرد. به گزارش پي سي ورد، موسسه آيكن استفاده از دامين جديد دات تل را تصويب كرده و پيمانكار ارائه اين دامين نيز يك شركت مخابراتي انگليسي به نام تلنيك تعيين شده است.
بنيامين بلومنتال سرپرست بخش بازاريابي شركت تلنيك اعلام كرد كه اين دامين جديد احتمالا از سال ۲۰۰۷ براي استفاده عموم ارائه شده و اطلاعات مربوط به چگونگي ثبت اين دامين جديد نيز در هفته هاي آينده در وب سايت همين شركت ارائه خواهد شد. در ابتدا ثبت اين دامين جديد براي صاحبان نامهاي تجاري و اشخاص معروف صورت خواهد گرفت و سپس ثبت نام عمومي براي استفاده از دامين tel. آغاز خواهد شد. در حال حاضر اغلب كاربران اينترنت داراي شماره تلفن ها، ايميل ها، شناسه هاي مسنجرها،وب سايتها و وبلاگهاي مختلفند كه با راه اندازي دامين جديد دات تل(tel.)كاربران مي توانند آخرين اطلاعات تماسي و ارتباطي خود را با ثبت يك وب سايت با پسوند tel.در يك جا جمع آوري كرده و در معرض ديد افراد مرتبط به خود قرار دهند و شركتهاي تجاري نيز مي توانند با ثبت وب سايتهايي با همين پسوند، مشتريان خود را را در برقراري ارتباط با شركت، راهنمايي كنند.

فرمت جديد براي ضبط تصاوير با كيفيت بالا
ايرنا: در حالي كه رقابت گسترده دو فرمت پيشنهادي براي نسل بعدي دي وي دي ها با نام هاي اچ دي- دي وي دي (HD-DVD) و بلو- ري (Blu-Ray) وارد جدي ترين مراحل خود شده، هم اكنون دو شركت ژاپني اقدام به معرفي يك فرمت جديد ديگر به نام اي وي سي اچ دي (AVCHD) ويژه استفاده در دوربين هاي فيلمبرداري كرده اند.
به گزارش سايت اينترنتي پي سي ورد، فرمت جديد براي ضبط تصاوير ويدئويي با كيفيت بالا HD روي دي وي دي هاي ۳‎/۲ اينچي و مرسوم فعلي طراحي شده  است.
اين دو شركت براي ايجاد اين فرمت جديد، از فناوري فشرده سازي تصاوير ويدئويي جديدي موسوم به AVC/H.264 MPEG4 استفاده كرده اند كه از فناوري فشرده سازي MPEG2 كه در دي وي دي هاي فعلي مورد استفاده قرار مي گيرد، كارايي بالاتري دارد.
فرمت پيشنهادي جديد «بلو- ري» همچنان مورد حمايت است اما اين فرمت دي وي دي هنوز براي استفاده در دوربين هاي فيلمبرداري آماده نيست، زيرا درايوهاي «بلو-ري» داراي قيمت بالايي بوده، انرژي زيادي مصرف مي كند و به فضاي نسبتا زيادي نيز احتياج دارد و به همين علت نمي توان آنها را درون دوربين هاي فيلمبرداري كوچك امروزي جاي داد.
با استفاده از فرمت جديد ديسك هاي ويدئويي اي وي سي اچ دي، دوربين هاي فيلمبرداري مي توانند در حدود ۲۰ دقيقه تصاوير ويدئويي با كيفيت بالاي (HD) را روي يك دي وي دي متعارف ضبط كنند.
مشكل اصلي اين فرمت جديد، كوتاه بودن زمان فيلم قابل ضبط روي آن (۲۰دقيقه) بوده و مزيت آن نيز اين است كه دستگاه هاي دي وي دي پلير مرسوم و همچنين درايوهاي دي وي دي موجود در رايانه هاي شخصي تنها با استفاده از يك نرم افزار ويژه، قادر به پخش اين ديسك هاي جديد AVCHDخواهند بود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |