يكشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۰ - May 21, 2006
اروپايي ها از نمايشگاه لباس ايراني استقبال كردند
نماد فرهنگ ايراني در اروپا
004419.jpg
004416.jpg
استقبال از پوشش ايراني- اسلامي
طراح لباسي كه با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ۶۰ دست لباس خود را در اروپا به نمايش در آورده است، مي گويد: اين لباس ها كاملا بر اساس شئونات اسلامي طراحي و كاملا پوشيده بوده و به سه دسته لباس هاي مناسب براي حضور در اجتماع ، لباس هاي عصر و ميهماني و لباس هاي عروسي، نامزدي و شب تقسيم مي شد. در دسته آخر، 7 چادر براي مناسب هاي مختلف و در رنگ هاي شاد و طرح هاي مختلف وجود داشت كه تماشاچيان استقبال زيادي از آنها كردند

گروه شهري- مريم پاپي- همه كف مي زنند، 45 دقيقه تمام ... لباس ها بر قامت زنان كروات مي آويزد، مي چرخد و با حركاتي منظم هنر ايراني را به نمايش مي گذارد. سفير يكي از كشورهاي اسلامي چند بار وسط مراسم از جايش بلند مي شود و با كنسول سوم سفارت ايران كه در جوار نشسته دست مي دهد.
مردم كشورهاي كرواسي، صربستان و مونته نگرو فوريه 2005 د ر نمايشگاه بين المللي مد و زيبايي زاگرب به تحسين لباس هاي ايراني نشستند، اين اتفاق زمينه سازي بود براي تكرار شركت ايران در اين نمايشگاه و برگزاري نمايشگاه هاي ديگري كه اسفند ماه 1385 (مارس 2006) در مركز اسلامي  زاگرب و موزه تاريخ يوگسلاوي سابق برپا شد.
افسانه ريحاني فرد، طراح لباسي كه با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ۶۰ دست لباس خود را در اروپا به نمايش در آورده است، مي گويد: اين لباس ها كاملا بر اساس شئونات اسلامي طراحي و كاملا پوشيده بوده و به سه دسته لباس هاي مناسب براي حضور در اجتماع (مانتو-دامن، مانتو-شلوار و كت-شلوار) ، لباس هاي عصر و ميهماني و لباس هاي عروسي، نامزدي و شب تقسيم مي شد. در دسته آخر، 7 چادر براي مناسب هاي مختلف و در رنگ هاي شاد و طرح هاي مختلف وجود داشت كه تماشاچيان استقبال زيادي از آنها كردند. در كنار اين لباس هاي مدرن، تعدادي لباس سنتي هم از مناطق مختلف ايران و همچنين عروسك هاي زيبايي با لباس هاي محلي به نمايش درآمد.
روزنامه ها نوشتند نفس شرقي در بلگراد و ملكه مدهاي شرقي . روزنامه هاي وچرنيه، نووستي، گلاس ساونوست، پوليتيكا، مجله انگليسي زبان ركورد، شبكه هاي تلويزيوني استوديوب، شبكه سراسري آر.تي.وي صربستان و تلويزيون بلگراد، در حالي به پاك كردن ذهنيت غلط دنيا درباره پوشش زنان ايران پرداختند كه همگي بحث هسته اي ايران را نيز با طراح لباس ايراني پيش مي كشيدند. ريحاني فر يكي از بازديدكنندگان نمايشگاه بين المللي زاگرب را به ياد مي آورد كه گفته بود: فكر مي كردم پوشش زنان ايراني تنها چادري است كه سر مي كنند و فقط نوك كفش هايشان پيداست.
ريحاني فرد نخستين نمايشگاه لباس خود را در اروپا، سال 1384 برگزار كرد؛ زماني كه از سوي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي براي برگزاري نخستين نمايش زنده لباس با پوشش اسلامي دعوت به همكاري شد. اين برنامه ها در سه پايتخت اروپايي لندن، سارايوو و كرواسي با همكاري رايزني هاي فرهنگي و سفارتخانه هاي ايران در اين كشورها برگزار شد. اين طراح لباس مي گويد كه همه مقدمات كار پيش از ورود او به اين كشورها فراهم مي شود.
افسانه ريحاني فرد كه 15 سال در اين حرفه سابقه دارد و فارغ التحصيل تكنولوژي، طراحي و دوخت لباس از دانشگاه سوره است، با اعتقاد به نقش مهم نمايش زنده لباس در فرهنگ سازي، مي گويد: اكنون مجري طرح، سفارتخانه هاي ايران در ساير كشورها هستند و به همين دليل طرح هزينه بري است. در حالي كه چنين اقداماتي اگر با مشاركت سازمان ها و نهادهاي مختلف داخل ايران انجام شود چنين هزينه اي را در بر ندارد.هدف اصلي كه ريحاني فر براي كار خود عنوان مي كند، پاك كردن چهره غيرواقعي از زن ايراني در ذهنيت خارجي ها و ارايه تصوير درستي از پوشش خاص زن ايراني به جهان است. اين طراح لباس عنوان مي كند، به رغم اينكه مخاطبش را زنان مسلمان و محجبه در نظر گرفته است، ولي طرح هاي لباس ايراني كه به نمايش در آورده ، مورد توجه بسياري از زنان اروپايي غير مسلمان نيز واقع شده است. به طوري كه بعضي از مانكن هاي كرواسي به قدري از نحوه پوشش سر با سربندهاي خاصي كه برايشان طراحي شده بود خوششان آمد كه مي گفتند از اين به بعد به همين شيوه هنگام نمايش لباس روسري سر مي كنيم.
روزنامه نگاري در وصف لباس هاي زنان ايراني در يكي از روزنامه هاي زاگرب نوشت: نمايشگاه لباس زنان ايران خط بطلاني بر پيشداوري هاي سو مي كشد، زيرا مملو از خط، رنگ و مدرنيته است.
خانم شولتس، وزير فرهنگ كرواسي نيز طي ديدار از اين برنامه گفت: جاي خوشحالي است كه مي بينيم خانم هاي ايراني تا اين حد هنرمند هستند و لباسهاي زيبا مي پوشند، لباس هاي ايراني كم از لباس هاي اروپايي ندارد.
ايران اسفندماه سال 1384، براي دومين بار در غرفه اي از نمايشگاه بين المللي مد و زيبايي زاگرب و به صورت نمايش زنده در سالن هاي نمايشگاه شركت كرد. اين اقدام اگر در ايران هم صورت گيرد، مي تواند گامي باشد در اين جهت كه بازار ايران به جاي لباس هاي ترك و چيني، از لباس هاي ايراني پر شود. علاوه بر مسئولان اقتصادي، مسئولان فرهنگي ايران نيز بايد پاسخگو باشند كه چرا شرايط فرهنگي جامعه و بازار را به سمتي برده اند كه چيني ها و ترك ها مخصوص زنان ايراني لباس طراحي كنند. در كنار همه اين مسائل بايد به اين موضوع توجه داشت كه حتي با بازگشت به گذشته ايران نيز مي توان مدلهاي مختلف پوشش زنان و مردان را يافت كه قابليت تبديل شدن به يك لباس مدرن و امروزي را دارند. اين در حالي است كه ريحاني فر از فقر منابع مطالعاتي در خصوص طراحي لباس در ايران انتقاد مي كند.
وي با اشاره به اينكه بشر به طور طبيعي تنوع را دوست دارد و مد يعني تنوع طلبي ، معتقد است، اگر به اين نياز در كشور خودمان جواب داده نشود، توسط منابع خارجي و جاهايي كه نمي دانيم تامين مي شود.
وي مي گويد: وضعيت طراحي لباس ما معلوم نيست. اگر افراد مسئول از متخصصان اين رشته كمك بگيرند، طبيعي است كه لباس هايي بر اساس سليقه، فرهنگ و نياز جامعه براي طبقات مختلف اجتماعي ارايه خواهد شد و مي توانند الگوي مصرف مناسبي در اختيار افرادي كه به مد گرايش دارند قرار دهند. ما بدون شك مي توانيم با استفاده از دانش و هنر طراحان ايراني گام مؤثري در ايجاد چنين فضايي برداريم.
مردم اروپا در حالي به تماشاي آخرين مدل هاي لباس ايراني كه به گفته خودشان چيزي از مدل هاي اروپايي كم نداشت پرداختند كه مردم ايران هر روز درگير اظهار نظر متفاوتي در خصوص پوشش خود مي شوند و هنوز حتي الگوي ذهني مناسبي براي پوشش خود ندارند.

مأموريت ما مديريت سفر است
004413.jpg
سفر بايد همگاني شود، يعني همه بايد سفر كنند چه غني و چه فقير، دوم سفر بايد همه جايي شود يعني در تمام مناطق مختلف كشور، ما بايد مسافر داشته باشيم و بايد در همه زمان ها و در تمام فصول براي برگزاري سفرها برنامه ريزي كنيم.به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مراسم تجليل از خادمان گردشگري ستاد تسهيلات نظارت و سفرهاي نوروزي اعلام كرد: اين سه اصل را بايد در تعاريف سفرهاي خود بگنجانيم و براساس اين سه اصل برنامه ريزي هاي لازم را انجام دهيم. اسفنديار رحيم مشايي گفت: بايد تلاش كنيم تا سفر را غني كنيم. حتي بايد طوري برنامه ريزي كنيم كه از لحظه شروع تا پايان سفر، فرد حس كند به اندوخته هايش افزوده شده است، زيرا فقط در اين صورت است كه حس مي كند سفر كرده است.
مشايي گفت: مشكل اصلي در نبود مديريت صحيح در جامعه، فهم موضوع و نداشتن انگيزه براي انجام اين كار است؛ يعني تعريفي كه بسياري از مديران از سفر دارند، تعريف درست و كاملي نيست و صرفا به جابه جايي و انتقال از يك نقطه به نقطه ديگر بسنده مي كنند.

ميراث صوتي، 30 سال دور از ميراث دار
004410.jpg
موسيقي بنيان تمام هنرهاي ديگر و خلاق كننده ذهن انسان است. اما اين ميراث صوتي حدود 30 سال از ميراث دارش دور و ميراث دارش از اين گنجينه گرانبها بي خبر بوده است.به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، علي اكبر شكارچي، استاد موسيقي روز گذشته در مراسم افتتاحيه همايش علمي موسيقي اقوام و تأثير آن بر ميراث فرهنگي ضمن بيان اين مطلب گفت: با سپري شدن هر دوره تاريخي هر آنچه از نسلي به نسل ديگر مي رسد ميراثي است كه مسئوليت حفظ، اشاعه و نقد آن به عهده نسل بعد قرار مي گيرد.
وي افزود: موسيقي يكي از ميراث هاي صوتي است كه در حقيقت در لحظه خواندن يا نواختن، هستي مي يابد و حيات آن به طور ارگانيك با تمام وقايع مهم زندگي مردم شهر و روستا وابستگي دارد.شكارچي ضمن اشاره به اين موضوع كه سرچشمه همه هنرها كار است گفت: جامعه شناسان مي گويند كار است كه زاييده بوجود آمدن هنر موسيقي است، چرا كه تاريخ نويسان نوشته اند تكامل زندگي انسان از دشت ها شروع شده و انسانها به هنگام كار كردن در دشت ها براي تمام لحظات زندگيشان شعر و موسيقي خلق مي كردند.

برج مراقبت
هشدار محيط زيست:
سفيدرود مسموم است
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست هشدار داد: تهديد طبيعت و تنوع زيستي كشور ، آلودگي آب ها اعم از منابع آب هاي داخلي و ساحلي و تخريب اكوسيستم هاي خاكي در حوزه هاي آبريز و فرسايش بسيار زياد خاك در اشكال مختلف آبي و بادي مهمترين عوامل تهديد محيط زيست ايران است.
مهندس انوشيروان نجفي در گفت وگو با ايسنا افزود: در يك نگاه اجمالي براي محيط زيست ايران سه تهديد عمده و چهار چالش جدي مطرح است.
وي افزود: تهديد اول شامل خطراتي است كه طبيعت و تنوع زيستي ايران را تهديد مي كند، مخاطره تنوع زيستي بطور كلي رابطه مستقيمي با ميزان دخالت بشر در طبيعت دارد كه در ايران به علت شدت فعاليت ها و اجراي طرح هاي عمراني وجود بخشي نگري، فرهنگ قانون گريزي و ناهماهنگي بين بخش هاي مختلف و عدم وجود طرح هاي آمايش سرزمين بسيار وسيع و عميق است. معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست  آلودگي آب ها اعم از منابع آب هاي داخلي (رودخانه ها، تالاب ها، چشمه ها، سفره ها و ...) و آب هاي ساحلي را دومين تهديد محيط زيست ايران خواند و گفت: در رودخانه اي مثل سفيد رود كه به ولگاي ايران معروف است سالانه يكهزار و 840 تن نيترات و فسفات وارد و سپس به درياي خزر مي ريزد، همچنين اين رودخانه با تخليه 3/15 تن بقاياي حشره كش آلوده ترين رودخانه ايران از نظر آلودگي سموم كشاورزي است. جالب است كه پس از اين رودخانه به ترتيب رودخانه هاي آستارا، چالوس و بابل قرار دارند كه از آلودگي شديد مهم ترين و با ارزش ترين اكوسيستم ايران يعني حوزه درياي خزر حكايت دارد. نجفي آخرين تهديد جدي محيط زيست كشور را تخريب اكوسيستم هاي خاكي در حوزه هاي آبريز و فرسايش بسيار زياد خاك در اشكال مختلف آبي و بادي دانست و تصريح كرد: طبق بررسي هاي به عمل آمده ارزش درآمد بالقوه اكوسيستم هاي خاكي در حوزه هاي آبريز كشور به حدود 111 هزار و 270 ميليارد ريال در سال بالغ مي شود، در حالي كه در اثر عدم حفاظت و سوء مديريت، معادل 70 درصد اين ارزش يعني 77هزار و 559 ميليارد ريال به اشكال مختلف به هدر رفته و نابود مي شود.
وي در ادامه به چالش هاي مهم محيط زيست (كه بيشتر جنبه ساختاري دارد) اشاره و با يادآوري خلاء قانوني به عنوان يكي از اين چالش ها تاكيد كرد: قوانين موجود محيط زيست به رغم جامعيت و قدرت ظاهري آن از توان لازم براي برخورد با مشكلات توسعه ناسازگار با محيط زيست برخوردار نيست و قطعاً بايد چه از طريق وضع قوانين جديد و چه با تهيه آيين نامه هاي لازم براي اجراي قوانين فعلي اين مشكل حل شود.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |