سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۲ - Jun 6, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام
فرد با ايمان همواره به ياد خداست و بسيار مي انديشد و زياد بر نعمت هاي خداوند شاكر است و در بلاها و سختي ها، بردبار و صبور است.
غررالحكم ص ۱۲۳
امروز با حافظ
هدهد خوش خبر از طرف سبا باز آمد
مژده اي دل كه دگر باد صبا بازآمد
كه سليمان گل از باد هوا بازآمد
بركش اي مرغ سحر نغمه داوودي باز
داستان فوتبال از نگاه نويسندگان
گروه ادب و هنر _ حضور فوتبال ايران در جام جهاني، بسياري از حوزه هاي ادبي و هنري را تحت الشعاع خود قرار داده است. نويسندگان ادبي نيز در اين زمينه به ارائه نظر پرداخته اند.
مرادي كرماني مي گويد: موضوع فوتبال موضوعي است كه بايد درباره آن براي نوجوانان نوشت اما من كاملا با سفارشي نويسي در اين زمينه مخالف هستم. مرادي كرماني كه كتابش در جام جهاني فوتبال ۲۰۰۶ آلمان حضور دارد، تاكيد مي كند: نوشتن درباره ورزش و مخصوصا فوتبال شايد سخت تر از ديگر موضوعات باشد. ولي نويسنده اي كه اين موضوع را كاملا درك مي كند، مي تواند با واژه هاي درستي كه انتخاب مي كند، تحرك و موقعيت ورزش را منتقل كند. داوود اميريان ديگر نويسنده اي است كه كتابش با نام «جام جهاني در جواديه» در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان حضور دارد. وي معتقد است: حضور كتاب هاي ايراني در جام جهاني فوتبال، به معرفت ادبيات كودك و نوجوان ايران كمك شاياني مي كند و تا حدودي كم كاري ناشران ما را در اين زمينه جبران مي كند. او مي گويد: متاسفانه نويسندگان كودك و نوجوان به ورزش آن چنان كه بايد توجه نمي كنند.
كتاب «فوتباليست ها» اثري است از محمدرضا يوسفي كه در جام جهاني ۲۰۰۶ حضور دارد. يوسفي به نگارش زندگي قهرمانان ورزشي اشاره و تاكيد مي كند: زندگي اغلب قهرمانان ورزشي به حدي پرحادثه است كه زندگي آنها را تراژيك يا حماسي مي كند، از اين روي اين قهرمانان توانايي آن را دارند كه به قهرمانان داستاني نيز تبديل شوند. وي درعين حال اين نكته را نيز طرح مي كند: «براي نوشتن درباره ورزش در حوزه داستان در درجه اول بايد به ارزش هاي ادبي توجه شود. »
احمد اكبرپور، نويسنده كودك و نوجوان درباره نوشتن در عرصه ورزش مي گويد: موضوع ورزش محك خوبي براي يك نويسنده است تا قدرت خود را در نويسندگي بيازمايد. وي در ادامه بيان مي كند:« ورزش از آنجا كه پرهيجان است، موضوع بسيار جذابي براي داستان به شمار مي آيد.»
شهرام اقبال زاده از ديگر نويسندگان حوزه كودك و نوجوان است كه به« شيوه انديشمندانه نوشتن »اشاره مي كند. وي مي گويد: نويسندگان در پرداختن به ورزش نبايد دچار موج زندگي و تب زندگي شوند و به اين موضوع به صورت بازاري نگاه كنند،  بلكه نويسندگان بايد به شيوه اي انديشمندانه به ورزش در آثار ادبي شان بپردازند.

۴۳ نمايش در فضاي باز حرم امام (ره)
000141.jpg
گروه ادب و هنر- در فضاي باز حرم مطهر امام خميني(ره) روزهاي ۱۴ و ۱۵ خرداد بيش از ۴۳ نمايش اعم از تعزيه، پرده خواني، نمايشهاي ميداني و نقالي در مكانهاي در نظر گرفته شده اجرا شد.
در اين اجراها كه از ساعت ۹ صبح تا ۳۰/۱۹ هر شب ادامه داشت گروه هاي نمايشي از تهران، اراك، تفرش، خوانسار، كرج و شهرري حضور داشتند كه با استقبال بي نظير مردم كه نزديك به ۶۰ هزار نفر بوده اند مواجه شد.

يادداشت
تصاويري كه نبود!
هوشنگ صدفي
شايد شما هم مثل برخي از مخاطبان تلويزيوني فرصت حضور در مراسم يادمان ارتحال امام راحل و قيام ۱۵ خرداد را نداشتيد و به ناچار اين مناسبت هاي ملي را از دريچه جعبه جادو دنبال مي كرديد. بنابراين ديدن تصاوير تكراري سال هاي گذشته، برنامه هاي مستند مشابه و پخش چندباره فيلم هاي سينمايي تيرباران و سقوط نه تنها اطلاعات بصري جذابي را به تماشاگران نمي داد بلكه ناخواسته اين ذهنيت ها را در مخاطبان رسانه ملي دامن مي زد كه امام راحل با تمامي ارج و قرب معنوي خود در جامعه همچنان از نظر تصويري- مظلوم است.
بازنگري به آثار بصري توليدي در طول ۲۸ سال پس از وقوع انقلاب اسلامي نشان مي دهد كه سهم بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي ايران از اين توشه سواد بصري تنها به دو فيلم صنوبر و فرزند صبح ختم مي شود.
در حالي كه اگر به برنامه هاي تبليغاتي ساير رهبران انقلابي جهان نگاهي بيندازيم متوجه مي شويم كه هواداران آنها، اغلب برنامه هاي جذابي را در طول حيات آنها تدارك مي بينند كه در زمان خود نه تنها تاثيرگذارند بلكه بعدها نيز در رديف آثار مستند ماندگار جاي مي گيرند.
باتوجه به نبود آثار ماندگار در اين عرصه، انتظار مي رود كه در سال هاي آتي از برنامه سازان و فيلم سازان ايراني شاهد خلق آثار تأثيرگذار در زمينه شخصيت امام راحل و قيام ۱۵ خرداد باشيم.

سمينار گلشيري به تعويق افتاد
بنياد گلشيري اعلام كرده بود به مناسبت ششمين سالمرگ اين نويسنده معاصر قصد دارد جلساتي براي نقد و بررسي آثار او برگزار كند.
طبق اعلام، در پاسخ به فراخوان بنياد گلشيري براي ارسال مقالات نقد در سه موضوع «گلشيري و رمان» ، «گلشيري و داستان كوتاه» ، و «گلشيري و نقد و آموزش» ، مقالاتي فرستاده شد.
مقالات براي ارزيابي در اختيار بابك احمدي، سعيد ارباب شيراني و ضياء موحد قرار گرفته و مي گيرد كه چون هنوز روند بررسي و حتي ارسال مقاله به رغم سرآمدن مهلت ارسال مقالات به پايان نرسيده است، بنياد در نظر دارد در فرصتي ديگر، برنامه اي براي نقد و بررسي آثار گلشيري برگزار كند.
همچنين در آستانه ششمين سالگرد درگذشت او، ششمين دوره جايزه هوشنگ گلشيري نيز كارش را آغاز كرد.
دبير اين دوره جايزه همچون دو دوره گذشته، عبدالعلي عظيمي خواهد بود و روند ارزيابي در مرحله اول نيز به روال دوره هاي قبل در نظر گرفته شده است.
امروز سه شنبه، شانزدهم خرداد، ششمين سالگشت درگذشت هوشنگ گلشيري است كه طبق اعلام، خانواده و دوستان او، ساعت ۱۷ در امامزاده طاهر كرج بر سر مزارش گرد هم مي آيند.

انجمن قلم ايران صاحب سالن اجتماعات مي شود
مهر: كار ساخت سالن اجتماعات انجمن قلم ايران در طبقه  هم  كف ساختمان اين انجمن به زودي آغاز مي شود.
وجهه همت هيات مديره انجمن قلم ايران بر آن است تا مراسم اهداي جايزه زرين قلم امسال - تيرماه - در سالن اجتماعات انجمن برگزار شود.
اين گزارش حاكي است طي جلسه اي كه در مورخه ۱۹/۱/۸۵ در منزل دكتر طاهره صفارزاده - شاعر، مترجم قرآن كريم و از اعضاي انجمن قلم ايران برگزار شد و در آن همه اعضاي هيات مديره به استثناي كامران پارسي  نژاد حضور داشتند، با رأي اكثريت اعضا مقرر شد تا در طبقه  هم  كف انجمن قلم، كار اجرايي احداث سالن آغاز شود.
براي طراحي و ساخت سالن با مهندس مجيد كريمي (از طراحانِ داخلي فرودگاه امام تهران، مهرآباد تهران، بم و... ) قراردادي بسته شده و گروه كاري از اواخر فروردين ماه امسال كار اجرايي را آغاز كردند.
معماري هنري مطابق با شأن فرهنگي انجمن قلم ايران، طراحي چندمنظوره براي نشست ها و گردهم آيي ها و جلسات، همچنين داشتن ايده  كلي براي طرح نهايي بهبود فضاي ساختمان از ويژ گي هاي اين پروژه است.

در پرداختن به زيبايي هاي معنايي قرآن غفلت شده است
گروه ادب و هنر- در مقوله زيبايي شناسي قرآن ابتدا بايد خود زيبايي را تعريف كنيم؛ چرا كه آشكاري فراوان مفهوم «زيبايي» و در عين حال پيچيدگي آن بر تعريف زيبايي قرآن تأثير گذاشته است.
دكتر علي نصيري، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در آستانه برگزاري دومين نشست همايش زيبايي شناسي قرآن مجيد افزود: به همين دليل است كه در بحث زيبايي قرآن، از تعبير «يدرك ولايوصف» استفاده مي شود؛ به اين معنا كه هر كس با فهم و نگاه و انديشه اي كه دارد، مي فهمد قرآن زيباست، اما قادر نيست به درستي آن را بيان كند. معاون پژوهشكده حكمت و دين پژوهي گفت: همان طور كه مرحوم علامه طباطبايي(ره)، در الميزان عنوان كرده اند، بايد زيبايي قرآن را از دو منظر ببينيم؛ زيبايي ساختاري و زيبايي محتوايي و معنايي. وي افزود: همان طور كه ايشان گفته اند، گذشتگان ما بيشتر به سمت زيبايي هاي ساختاري قرآن رفته اند و زيبايي هاي لفظي آن  را ترسيم كرده اند، به عبارتي از زيبايي هاي محتوايي و معنايي آن غفلت شده است.دومين نشست زيبايي شناسي قرآن مجيد به همت مركز مطالعات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ۳۱ خرداد برگزار مي شود.

بهارستان
امتحان
... آورده اند كه جبرئيل عليه السلام از حضرت عزت سئوال كرد كه يا رب! ابراهيم را با وجود كثرت اموال و اسباب، درجه خلت و احتبار از كجاست؟ خطاب آمد كه او را دل با ماست، نه با مال، اگر خواهي امتحان كن. جبرئيل به صورت مردي در آن [جا] كه ابراهيم بود بر پشته اي ظاهر شد و با آوازي هر چه خوشتر گفت: «منزه و متعالي است پروردگار ملائكه و روح» ابراهيم را وقت خوش شد و نزد او آمد و كلمات را استعادت كرد. جبرئيل گفت: ثلثي از مال خويش بر من ايثار كن تا باز خوانم. گفت كردم. جبرئيل اعادت كرد. ابراهيم گفت: ثلثي ديگر بستان و يك بار ديگر باز خوان. جبرئيل باز خواند. گفت: همه تو را، يك بار ديگر مكرر گردان...
معصومه بن  عبدالله كاشي -امتحان

برگي از تاريخ
امروز سه شنبه شانزدهم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با نهم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با ششم ژوئن سال ۲۰۰۶ ميلادي.در چنين روزي:
* در سال ۱۳۶۸ ه.ش در مراسمي باشكوه، بزرگترين تشييع پيكر تاريخ برگزار شد. در اين آيين مردم داغدار ايران اسلامي پس از نماز گزاردن بر پيكر امام خميني (ره ) پيكر مطهر ايشان را تا محل بهشت زهرا تشييع كردند. اين آيين به حدي باشكوه بود كه بسياري از رسانه هاي غربي از آن به عنوان بزرگترين تشييع جنازه تاريخ ياد كردند.
*  در سال ۱۹۶۷ ميلادي به هنگام جنگ هاي شش روزه ميان اعراب و رژيم صهيونيستي، اين رژيم بيت المقدس را به طور كامل به اشغال خود در آورد.
* در سال ۱۹۴۸ رژيم صهيونيستي اعلام موجوديت كرد و بخش غربي بيت المقدس را به اشغال خويش در آورد. پس از آن بود كه اين شهر مقدس به دو قسمت تقسيم شد. اما رژيم صهيونيستي در جنگ ژوئن۱۹۶۷ تمامي بخش شرقي بيت المقدس را نيز اشغال كرد.
* همه ساله در چنين روزي روز جهاني محيط زيست گرامي داشته مي شود. امروزه با افزايش آلودگي در حوزه هاي مختلف ازجمله افزايش سوخت هاي فسيلي محيط زيست بشري در معرض خطر جدي قرار گرفته است.
* در سال ۱۸۹۸ ميلادي فدريكو گارسيا لوركا شاعر مشهور اسپانيايي به دنيا آمد. از او نمايشنامه هاي بسياري به جاي مانده است. عروسي خون مهمترين اثر اوست. آثار اين هنرمند بزرگ به چهار دسته تقسيم مي شود. ۱- نمايشنامه ها ۲- نمايشنامه هاي كمدي ۳- تئاتر تجربي ۴- شاهكارهاي نمايشي لوركا، كه بيشتر درمورد زنان است مانند؛ عروسي خون، خانه برنادا و يرما. آثار او داراي فضايي شاعرانه، تخيلي و سرشار از رنگ، ريتم و نماد است كه قبل از هر چيز با عواطف انسان بازي مي كند و از اين طريق انديشه ما را به طغيان، فكركردن به موقعيت خود در اجتماع و ارتباط با گذشته مجبور مي كند.

كوتاه از هفت هنر
فرزندان آدم در سنگال: فيلم مستند قرآني «فرزندان آدم» در ششمين دوره جشنواره بين المللي فيلم «تصوير و زندگي» سنگال به بخش مسابقه جشنواره راه يافت. جشنواره بين المللي فيلم «تصوير و زندگي» كه از ۲۴ خرداد آغاز مي شود، يكي از شعارهاي خود را «تاكيد بر برنامه هاي موثر در سازندگي و پيشرفت مسايل انساني» قرار داده و شامل بخش هاي فيلم هاي بلند، كوتاه، مستند و انيميشن است.
اشعار عارفانه امام(ره) : نشست بررسي اشعار عارفانه حضرت امام خميني (ره) به همت كتاب ماه ادبيات و فلسفه و با حضور دوستداران اشعار امام در سالن اجتماعات خانه كتاب ايران برگزار مي شود. اين نشست امروز سه شنبه شانزدهم خرداد ماه با حضور علي تاجديني - پژوهشگر ادبي و سيد عبدالجبار كاكايي - شاعر معاصر و مدير واحد ادبيات موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني برگزار خواهد شد. در اين نشست كه از ساعت ۱۷ آغاز مي شود، تاجديني و كاكايي به بررسي اشعار بنيانگذار انقلاب اسلامي، از ابعاد ادبي و عرفاني خواهند پرداخت.
موفقيت ۲ فيلم ايراني : دو فيلم ايراني در جشنواره بين المللي فيلم شواليه طلايي روسيه برنده ديپلم افتخار شدند. فيلم يك تكه نان ساخته كمال تبريزي بخاطر توجه ويژه به معنويت و كشف حقيقت و فيلم پويانماي گريز به كارگرداني مهبد بذرافشان بخاطر نگاه حكيمانه به جهان، ديپلم افتخار گرفتند. در اين جشنواره دو فيلم ايراني به نامهاي گل ، رنج، زندگي اثر زهرا عبداللهي و بهترين هديه خدا ساخته محمد رضاپور به نمايش درآمد.
موسيقي خليج فارس : سعيد شنبه زاده هنرمند بوشهري به همراه گروه خود «موسيقي خليج فارس» در برابر پارلمان اروپا در كشور بلژيك به اجراي قطعات موسيقي خليج فارس و موسيقي تلفيقي، مي پردازد. علاوه بر هنرمندان ايراني، نوازندگان فرانسوي نيز اين گروه را همراهي خواهند كرد. گروه موسيقي خليج فارس با اين برنامه قصد دارند پيام صلح و دوستي را از طريق اجراي موسيقي خليج فارس به گوش جهانيان برسانند.
۶ فيلم ايراني در آفريقاي جنوبي : شش فيلم سينمايي ايراني در بيست و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم شهر دوربان در آفريقاي جنوبي شركت خواهند داشت. در اين جشنواره فيلم كه بيست و چهارم خرداد گشايش مي يابد، بيش از ۳۰۰ فيلم از ۵۰ كشور به نمايش گذاشته مي شود. فيلم هايي كه در اين جشنواره به نمايش درمي آيد، بيشتر با موضوعات سياسي، اجتماعي و فرهنگي خواهد بود. از جمله كارگردانان ايراني كه در اين جشنواره فيلمهاي آنان به نمايش گذاشته مي شود جعفر پناهي با فيلم آفسايد و ابوالفضل جليلي با فيلم پريا خالي است.
000138.jpg
نقد : عبدالعلي دستغيب نقدهايش را بر آثار ۱۲ داستان نويس معاصر ايراني منتشر مي كند. دستغيب اين نقدها را در طول سال ها نوشته است كه نقدهايي بر آثار صادق هدايت، محمدعلي جمالزاده، صادق چوبك، غلامحسين ساعدي، محمود دولت آبادي، بزرگ علوي، جلال آل  احمد، احمد محمود و ... را شامل مي شوند. او اين مطالب را آماده كرده و براي انتشارشان در حال مذاكره با ناشر است.
ديويد ممت در تالار كوچك : «اولئانا» نوشته  ديويد ممت، با كارگرداني علي اكبرعليزاد، تيرماه درسالن كوچك مجموعه تئاتر شهراجرا مي شود. اين نمايش كه نخستين اجراي حرفه اي و عمومي از يكي از نمايشنامه هاي ديويد ممت است، پيش از اين در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در كارگاه نمايش اجرا شده بود و به دليل نامناسب بودن اين تالار در اجراي عمومي آن، تالار كوچك به اين اثر تعلق گرفت.
ليلي و مجنون بر صحنه : قرارداد اجراي نمايش ليلي و مجنون به كارگرداني پري صابري بسته شده و مديريت توليد آن را محمد رحمانيان  بر عهده دارد. صابري با اشاره به سبك و سياق اجراي نمايش ليلي و مجنون گفت: بيشتر از هر چيز اشعار نظامي را دستمايه كار قرار دادم و بسياري از ديالوگ ها، اشعار نظامي است كه بين بازيگران رد و بدل مي شود. نمايشنامه ليلي و مجنون يك سال و نيم پيش توسط نشر قطره منتشر شد.
به ماه نگاه كن: داستان «به ماه نگاه كن!» كه توسط ابراهيم حسن بيگي براي كودكان نوشته شده است، منتشر شد. اين كتاب دربرگيرنده  داستان هاي اجتماعي براي كودكان است كه توسط سولماز جوشقاني تصويرگري شده است. «به ماه نگاه كن!» در شمارگان سه هزار نسخه و هفت هزار و ۵۰۰ ريال توسط انتشارات مدرسه وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بلا
حق تعالي را در دنيا بهشتي است و دوزخي، بهشت عافيت است و دوزخ بلاست.
تذكره الاوليا - عطار نيشابوري

گشتي در دنياي خبرها
گاوبازي در خيابان
000144.jpg
فلوريدا: هرگاه صحبت از گاوبازي به ميان مي آيد ناخودآگاه تمام اذهان به سوي كشور اسپانيا منحرف مي شود اما اين بار خبر گاوبازي مربوط به يكي از ايالت هاي آمريكاست. سه روز قبل اهالي يكي از شهرهاي كوچك آمريكا به صورت خودجوش اقدام به برگزاري مسابقه گاوبازي در كوچه و خيابانهاي اين شهر كردند. آنها ابتدا چند گاو وحشي در خيابان رها كردند و اين حيوانات به تعقيب شهروندان پرداختند. در جريان اين تعقيب و گريز ۵ نفر به شدت مجروح و در بيمارستان بستري شدند. پليس هم اكنون در پي برگزاركنندگان اين مسابقه پرخطر مي باشد.
كمك هاي كودكان به سياستمداران
تورنتو: در كشور كانادا برخي از كودكان و نوجوانان به حدي ثروتمند هستند كه به سياستمداران كمك مالي مي كنند. چند روز پيش اعلام شد يك دوقلو ۱۱ساله به همراه برادر ۱۴ ساله شان هر يك ۴۹۰۰ دلار به يك سياستمدار كانادايي كه قرار است رياست حزب ليبرال اين كشور را برعهده بگيرد كمك مالي كردند. با آن كه اين كمك ها به صورت داوطلبانه صورت گرفت و منع قانوني براي آن وجود ندارد اما قرار شد كه اين نماينده كمك هاي افراد زير ۱۸ سال را پس بدهد.
تعطيلي مدرسه
واشنگتن: ۶ دانش آموز يك دبيرستان در آمريكا با رها كردن ۴۵ پرنده و مرغ در اين مكان آموزشي باعث تعطيلي آن شدند. اين دانش آموزان پرندگان را در كلاس ها، سالن هاي ورزش و دفاتر رها كردند به همين دليل صبح روز بعد، تمام وسايل مدرسه آلوده به مدفوع اين حيوانات بود. همين موضوع باعث شد تا مدرسه براي پاكسازي يك روز تعطيل بشود. قرار است هزينه اين پاكسازي را ۶دانش آموز متخلف پرداخت كنند.
زندگي با مورچه ها
كنگو: يك مرد در كنگو قصد زندگي مسالمت آميز با مورچه ها را دارد. اين مرد ۴۳ ساله قرار است در يك جعبه شيشه اي به مدت ده روز با ۱۰ هزار مورچه به زندگي بپردازد. البته پزشكان نسبت به ركوردشكني اين مرد ابراز نگراني كرده اند چون معتقدند در صورتي كه مورچه ها، مرد را گاز بگيرند، وي دچار حمله قلبي خواهد شد.
جلوگيري از تقلب در كنكور
پكن: تا چند روز ديگر، ميليونها دانش آموز در امتحان ورودي دانشگاه هاي كشور چين شركت خواهند كرد. در آزمون امسال ۵/۹ ميليون نفر شركت خواهند كرد كه تنها ۲۵ درصد آنان در دانشگاه ها پذيرفته خواهند شد. سال گذشته در جريان اين امتحان، ۱۷۰۰ دانش آموز به جرم تقلب دستگير شدند. امسال قرار است در جريان اين آزمون از مأموران پليس به عنوان مراقب استفاده شود. همچنين در سيگنال هاي تلفن همراه (در مكان هايي كه آزمون برگزار مي شود) اختلال ايجاد خواهد شد تا دانش آموزان نتوانند از طريق تلفن همراه تقلب كنند.
سرقت ماليات مردم
گراتز (اتريش): يك مأمور جمع آوري ماليات در اتريش به صورت تصادفي، پاكتي را كه حاوي ماليات هاي جمع آوري شده بود در توالت يك رستوران جا گذاشت.اين مرد كه ۲۸ هزار دلار در قالب ماليات جمع آوري كرده بود، براي صرف ناهار به رستوران رفت. وي در حين استفاده از توالت رستوران، پاكت حاوي پول را در كنار دستشويي قرار داد و فراموش كرد در هنگام خارج شدن از توالت، آن را همراه خود ببرد. چند ساعت بعد هنگامي كه اين مأمور به رستوران موردنظر بازگشت متوجه شد كه پاكت را به سرقت برده اند.

گل و گياه
شامه دورا
000135.jpg
نام علمي:
 Chamaedorea Elegans
خانواده:PALMACEAE
نيازها: مناسب براي پشت پنجره هاي شمالي و شرقي،  هرچند وقت سطح برگ ها را با آب مقطر ولرم شست وشو داده و برگ هاي تغيير رنگ داده را از ساقه جدا كنيد. هفته اي يكبار بايد خاك آن را غرقاب نمود، در فاصله بين دو آبياري اجازه دهيد سطح خاك خشك شود. در فصل بهار و تابستان ماهي يك بار از كود مايع استفاده كنيد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه در بهار درون خاكبرگ، مدت دو سال نشاءها را در محيطي گرم و مرطوب با درجه حرارت ۳۰-۲۴ درجه سانتيگراد نگهداري كنيد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |