سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۱ - Jul 11, 2006
حضرت رسو ل اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهترين بازيها در پيش خدا اسب دواني و تيراندازي است.
(كنزالعمال، ج ،۴ ص ۳۴۴ ، ح ۱۰۸۱۲)
امروز با حافظ
چه شكر گويمت  اي كارساز بنده نواز
منم كه ديده به ديدار دوست كردم باز
كه كيمياي مراد است خاك كوي نياز
نيازمند بلاگو رخ از غبار مشوي
آب و هوا
005811.jpg

عكس روز
005817.jpg
عكس:رويترز/ كيم يونگ هو
۱۰ جولاي ۲۰۰۶ - پليس ضد شورش يكي از مخالفان توافقنامه تجارت آزاد ميان كره جنوبي و آمريكا را در شهر سئول دستگير مي كند.

در شهر چه خبر
موتورخانه صرفه جويي
خريداراني كه ظرف دو هفته گذشته به هر دليلي نگاهي به اتيكت هاي لوازم موتورخانه در راسته خيابان طالقاني انداختند صرفه جويي در مصرف آب گرم را به منظور كاهش استهلاك موتورخانه ها ترجيح دادند. به نظر مي رسد افزايش قيمت فلزات به ويژه آلومينيوم، تأثير محسوسي بر رشد قيمت انواع لوازم موتورخانه داشته است. مهدي استاد رئيس اتحاديه شوفاژ و تهويه مطبوع در اين مورد مي گويد: نخستين تغييرات قيمتي را در نرخ رادياتورها شاهد بوديم. هم اكنون يكي از رادياتورهاي مطرح داخلي قيمت هر پره رادياتور توليدي خود را از حدود ۶ هزار و ۲۰۰ تومان به ۶ هزار و ۹۰۰ تومان تغيير داده است.توليدات ۳ توليدكننده مطرح پمپ برگشت آب نيز حدود ۲۰ درصد رشد قيمت داشته اند. اين موضوع در مورد توليدات خارجي نيز صدق مي كند. وي مي افزايد: چنين تغييراتي به منظور انطباق بازار داخلي با قيمت هاي جهاني صورت مي گيرد اما بزرگترين تغيير غيرمنطقي بازار رشد ۱۰۰درصدي دستمزد تعميركاران است.

به فكر يك سقف
بازار مسكن چه زماني از ركود خارج مي شود؟ اين پرسشي است كه در ماه هاي اخير ذهن بسياري را به خود مشغول داشته، محمدحسين جبلي رئيس اتحاديه مشاورين املاك شهرستان شميرانات در اين باره مي گويد: ركود سه ساله مسكن همچنان ادامه دارد و به طور طبيعي در بازار راكد قيمت ها تغييري نمي كنند. بنا بر اين انتشار اخبار افزايش قيمت مسكن، فقط ركود را طولاني تر مي كند. همچنين اعطاي انواع وام هاي مسكن نيز همان طور كه تجربه چندسال گذشته نشان داد فقط رونق بازار خريد و فروش وام را در پي دارد.

خشكبار در انتظار ارزاني
شكستن تخمه و پذيرايي از ميهمانان با آجيل و خشكبار براي ماه هاي آينده ارزان تر تمام مي شود. از بازار خشكبار خبر مي رسد گراني انواع آجيل و خشكبار به دليل سرمازدگي ميوه هاي دو سال گذشته است. در اين ميان پسته و آلوخشك بيش از همه گران شده اند كه رشد قيمت اولي به دليل افزايش صادرات و دومي به دليل كمبود اين محصول در بازار است. هم اكنون آلوخشك در بازار خشكبار با افزايش ۸۰۰ توماني به قيمت تقريبي ۳۳۰۰ تومان رسيده است. سيدمصطفي حسيني رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار در مورد آينده اين بازار مي گويد: وفور محصولات باغي در سال جاري پيش بيني كاهش قيمت ها را براي آينده اي نزديك حتمي كرده است.

شايعه در بازار روغن نباتي
بازار خرده فروشي روغن نباتي شاهد گسترش شايعه افزايش مجدد قيمت اين محصول طي چند روز اخير بود به طوري كه برخي مغازه داران همچنان قيمت هاي فعلي را غيرقابل اطمينان مي دانند. اما در مقابل اين جو ناپايدار، از بازار عمده فروشي ها خبر مي رسد رشد نسبي قيمت روغن فقط مربوط به روغن هاي صنعتي براي مصارف غيرخوراكي است. يكي از عمده فروشان ميدان مولوي در مورد ميزان اين تغييرات مي گويد: قيمت حلب ۱۶ كيلويي روغن صنعتي جامد از حدود ۱۰ هزار و ۹۷۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان رسيده است. اما انواع روغن جامد و مايع خوراكي تغيير قيمتي نداشته اند.

بازار
نوسان قيمت كاغذ
005829.jpg
دانشجويان و دانش آموزان كه اواخر بهار و اوايل تابستان هر سال درگير كپي برداري جزوات همكلاسي هاي خود مي شوند طي يك ماه گذشته در كنار ناشران و روزنامه ها با مسائل كهنه بازار كاغذ مواجه شده اند. خبر مي رسد با وجود كاهش يكهزار توماني قيمت كاغذ هاي فتوكپي A4 برزيلي كه از بسته اي ۴ هزار و ۳۵۰ تومان به ۳ هزار و ۳۵۰ تومان رسيد، دانشجويان براي كپي جزوه هايشان همان قيمت را پرداختند. فعالان بازار مي گويند تغيير قيمت اين نوع كاغذ نتوانست تأثيري برصنف كپي و اوزاليد برجاي گذارد. همچنين خبر ديگري حاكي است: كاغذ تحرير نيز در تمامي انواع حدود ۵ درصد افزايش قيمت داشته است. كاغذهاي روزنامه اي نيز در ميانگين كيلويي ۵۰۰ تومان باقي مانده است.
يكي از ناشران كتاب در مورد كاستي هاي بازار كاغذ مي گويد: گسترش بازار سياه كاغذ به دنبال خريد و فروش كاغذهاي حواله اي و سهميه  اي برخي ناشران غيرواقعي همچنان بازار كاغذ را ملتهب كرده است.

اصل مطلب
در ديش و فيش فرمايد
ابوالفضل زرويي نصر آباد
005832.jpg

فرهنگسرا
نمايش فيلم هاي آموزشي
فرهنگسراي ملل به منظور پربارسازي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان منطقه يك فيلم هاي آموزشي با موضوعات مختلف نمايش مي دهد.
اين برنامه با همكاري مركز اطلاعات و اسناد سازمان ملل متحد در تهران و در سالن اجتماعات فرهنگسرا در روزهاي ۲۱ تير و ۴ مرداد ماه از ساعت ۳۰/۱۷ تا ۱۹ با موضوعاتي از قبيل بحران آب، محيط زيست و موضوعات اجتماعي برگزار مي شود.
علاقمندان براي شركت در اين برنامه مي توانند به آدرس بزرگراه صدر، ميدان پيروز، پارك قيطريه مراجعه و يا با تلفن ۲۲۶۷۱۷۱۸ تماس بگيرند.

تئاتر
زخمه بر  آب
كارگردان: حميدرضا فلاحي
بازيگران: ناريا فرجي، شهرام نجاتي، الميرا طالبي
محل اجرا: خانه نمايش اداره تئاتر
ساعت اجرا: ۱۸
قيمت بليت: ۲۰۰۰ تومان
خلاصه: زن و مردي در سرزمين تاريكي ها عاشق يكديگر مي شوند اما حاصل عشق آن دو، زايش فرزنداني مرده است.
از خاك تا افلاك
005820.jpg
كارگردان: محمود فرهنگ
بازيگران: اكبر عبدي، عزيزفلاحي پور، محمود راسخ فر، سيروس كهوري نژاد، كريم اكبري
محل اجرا: تالار اصلي تئاتر شهر
ساعت اجرا: ۲۰
قيمت بليت: ۴۰۰۰ تومان
خلاصه: تعدادي رزمنده كه در زمان جنگ در پشت يك خاكريز محاصره شده اند با هم قرار مي گذارند كه اگر زنده ماندند چهل سال بعد يكد يگر را در پشت همان خاكريز ملاقات كنند، اما از آن افراد فقط پنج نفر مانده اند.

تلويزيون
005835.jpg

طلا، سكه و ارز
005838.jpg

آلودگي هواي تهران
005814.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
فروشي
فروشي. كفش نوزاد. پوشيده نشده.
ارنست همينگوي/ترجمه:اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
كشف دندان زير آوار
005826.jpg
منچستر: چندي پيش راننده يك تراكتور كه دچار جنون شده بود با تراكتور خود خانه يك زوج را تخريب كرد و از اين خانه آواري بيش باقي نماند. جالب اينكه دو روز پيش از اين حادثه دندان مصنوعي صاحبخانه از قالب دهان جدا شد و روي زمين افتاد. وي براي اينكه دندان را نزد دندانپزشك ببرد آن را در گوشه اي از خانه قرار داد. اما بر اثر تخريب ساختمان توسط راننده تراكتور، دندان جداشده زير خروارها آوار مدفون شد. جالب اينكه صاحبخانه به همراه همسرش به مدت چندروز در لابه لاي آوار به جستجوي دندان پرداختند و آن را پيدا كردند. در تصوير اين دندان مصنوعي در دست صاحبخانه مشخص است.
اسكيت سواري سرعت
آمستردام: يك جوان ۲۰ ساله در هلند به اتهام ايجاد اختلال در ترافيك در حين اسكيت سواري احتمالا به تحمل ۳۰ روز حبس محكوم خواهد شد. اين جوان در حالي كه اسكيت به پاهايش بسته بود دست خود را به دستگيره يك خودرو گرفت و به مسافت ۵ كيلومتر با اين خودرو حركت كرد. به گفته پليس اين خودرو با سرعت ۹۰ كيلومتر در ساعت در خيابانها حركت مي كرد و مشخص نيست كه اين جوان چگونه قادر به حفظ تعادل خود در چنين سرعت بالايي بوده است.
كلاس هاي شادي
لندن: در آينده اي نزديك ۲ هزار دانش آموز در مدارس دولتي كشور انگليس در كلاس هاي شادي شركت خواهند كرد. هدف از برگزاري اين كلاس ها كاهش استرس دانش آموزان و جلوگيري از ناهنجاريهاي اجتماعي اعلام شده است. بر اساس اين طرح، به دانش آموزان ۱۱ساله روش هاي مقابله با استرس و تحمل فشارهاي زندگي مدرن آموزش داده مي شود. همچنين در پايان اين كلاس ها، دانش آموزان ياد مي گيرند كه چگونه شاد باشند.
پيرترين مادر انگليس
لندن: يك خانم روانشناس در انگليس دو روز قبل در سن ۶۲ سالگي زايمان كرد. اين خانم كه از شوهر قبلي خود سه فرزند بالاي ۲۰ سال داشت چندي پيش با يك مرد ۶۰ ساله ازدواج كرد كه ديروز فرزند اين زوج سالمند به دنيا آمد. گفته مي شود كه وي پيرترين مادر كشور انگليس است. پيش از اين ركورد پيرترين مادر انگليس متعلق به خانمي بود كه در ۶۰ سالگي بچه دار شد. در حال حاضر پيرترين مادر جهان يك خانم از روماني است كه در سال ۲۰۰۵ و در سن ۶۶ سالگي فرزند به دنيا آورد.
عاقبت يادآوري رئيس پليس
كنتاكي: يك سارق سابقه دار در آمريكا كه از چندين بانك سرقت كرده بود با يك عمل بچگانه خود را به دام پليس انداخت. دو هفته پيش وي با اداره پليس كنتاكي تماس گرفت و پشت خط تلفن از رئيس اداره خواست تا تماشاي يك سريال تلويزيوني را فراموش نكند. اين سريال تلويزيوني ماجراي زندگي يك جنايتكار حرفه اي است كه بارها از دست ماموران پليس فرار كرده است. در واقع پليس با سرنخي كه از اين تماس تلفني به دست آورد سرانجام موفق شد روز گذشته اين سارق تحت تعقيب را دستگير كند.
۴۲ قرص در روز
لندن: يك پسر بچه ۴ ساله در انگليس كه مبتلا به سرطان است براي سپري كردن دوران نقاهت خود مجبور است ۴۲ قرص مختلف در روز مصرف بكند. به عبارتي ديگر اين كودك كه پيوند مغز استخوان انجام داده است بايد در هر سال حداقل ۱۵۳۳۰ قرص بخورد. البته والدينش ۲۰ قرص را به صورت پودر درآورده و با آب ميوه مخلوط مي كنند اما مجبور است ۲۲ قرص ديگر را ببلعد.
خودرو در خانه
005823.jpg
ليدز: يك زوج در انگليس هنگامي كه با يك صداي مهيب از خواب بيدار شدند باور نمي كردند كه يك دستگاه خودرو در فاصله ۳۰ سانتيمتري تختخواب آنها باشد. داستان از اين قرار بود كه راننده يك خودرو به دليل اينكه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت كنترل خودرواش را از دست داد و وسيله نقليه به ديوار خانه اين زوج برخورد كرد و پس از شكافتن و تخريب ديوار خانه در فاصله ۳۰ سانتيمتري تختخواب آنها متوقف شد. در تصوير خودرويي كه ديوار خانه را شكافته كاملا مشخص است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |