سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۱ - Jul 11, 2006
دوشنبه خونين عراق
005805.jpg
گروه بين الملل - عراق ديروز يكي از روزهاي خونين خود را پشت سر گذاشت. طي روز دوشنبه در نقاط مختلف اين كشور ۵۳ تن كشته و ۱۵۱ نفر مجروح شدند كه جراحت بعضي از آنان وخيم گزارش شده است.
روز گذشته بر اثر سه انفجار در شهرك شيعه نشين صدر در پايتخت عراق ده تن كشته و ۵۱ نفر مجروح شدند. در منطقه جميله بغداد نيز انفجار خمپاره منجر به كشته شدن يك نفر و جراحت ۹ تن ديگر شد. در همين روز انفجار يك بمب در كنار يك رستوران در مركز بغداد باعث قتل دو نفر و جراحت ۲۷ تن ديگر شد و سرانجام در منطقه المنصور بغداد نيز تلاش براي ترور يك مقام ارشد عراقي منجر به كشته شدن يكي از محافظان وي و مجروح شدن محافظ ديگر شد.
در كركوك نيز انفجار يك ايستگاه كاميون بمب گذاري شده به كشته شدن ۳ نفر و جراحت ۲۰ نفر ديگر منجر شد. در غرب اين منطقه و در محل ايست بازرسي پليس حمله شبه نظاميان منجر به قتل سه پليس و دو غيرنظامي شد.
همچنين انفجاري در نزديكي مقر اتحاديه ميهني كردستان عراق باعث كشته شدن سه نفر و جراحت ۲۱ تن ديگر شد. طبق خبرهاي رسيده، همچنين انفجار در كنار مسجد شيعيان در منطقه الكسره بغداد به كشته شدن ۱۹ تن و جراحت ۲۰ نفر ديگر منجر شد و در حمله شبه نظاميان در منطقه المراديه در بعقوبه ۲ پليس كشته و يك نفر مجروح شد. آخرين حادثه ديروز مربوط به فلوجه بود كه با انفجار بمب در مسير حركت گارد ملي عراق يك سرباز كشته و ۴ تن ديگر مجروح شدند.
در پي كشته شدن تعداد كثيري از شهروندان عراقي طي روزهاي گذشته و به ويژه كشته شدن دهها نفر به دليل گرايش هاي ديني در عراق، ديروز تعدادي از رهبران سياسي اين كشور خواهان خويشتنداري مردم در واكنش به اين حوادث شدند.
ديروز مقتدا صدر در قالب بيانيه اي نسبت به دسيسه هاي غرب براي ايجاد فتنه طايفه اي بين عراقي ها هشدار داد و از مردم خواست خويشتندار باشند. طارق هاشمي معاون رئيس جمهور عراق نيز از نخست وزير و وزراي دفاع و كشور خواست تا جهت بررسي اوضاع امنيتي و متوقف ساختن حملات شبه نظاميان عليه غيرنظامي ها تشكيل جلسه دهند.
جلال طالباني رئيس جمهور عراق با جنايتكارانه توصيف كردن حوادث اخير مردم اين كشور را به حفظ آرامش و خويشتنداري دعوت كرد.
ائتلاف شيعيان عراق نيز با صدور بيانيه اي ضمن اعلام اينكه عناصر رژيم سابق و هم پيمانان آن در تلاشند تا روند سياسي در اين كشور به شكست انجامد هشدار داد كه آنان به دنبال ايجاد جنگ طايفه اي در عراق هستند.

پايان دادگاه صدام
گروه بين الملل - سه سال پيش هرگز كسي تصور نمي كرد روزي صدام به هر دليل وادار به پاسخگويي باشد. اما در اين مدت وي نه تنها آماج اتهامات مختلف قرار گرفته بلكه با طي ۳۶ جلسه دادگاه نخستين پرونده اتهامي وي بسته شد و او اينك بايد منتظر اعلام نتيجه دادگاهي باشد كه حتي احتمال صدور حكم اعدام براي وي دارد. ديروز آخرين جلسه محاكمه صدام و هفت همدست وي به اتهام كشتار مردم روستاي شيعه نشين دجيل در سال ۱۹۸۲ به پايان رسيد.
در اين جلسه كه صدام حضور نداشت، ساير متهمان به ترتيب و جدا از هم براي دفاع از خويش به همراه وكلاي خود وارد صحن دادگاه شدند. جلسه ديروز آخرين جلسه محاكمه صدام در خصوص حادثه دجيل بود و گفته مي شود حكم دادگاه در اواسط شهريور ماه اعلام خواهد شد.

نخست وزير جديد تي مور شرقي
خوزه راموس هورتا برنده  جايزه صلح نوبل كه از سوي رئيس جمهور تي مور شرقي به عنوان نخست وزير جديد اين كشور معرفي شده بود ديروز مراسم سوگند به جا آورد و كار خود را شروع كرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، خوزه راموس هورتا، نخست وزير جديد تي مور شرقي كه به خاطر تلاش هايش در راه استقلال در سال ۱۹۹۶ برنده  جايزه  صلح نوبل شد  با هدف پايان دادن به چندين ماه ناآرامي سياسي و خشونت خياباني در تي مور شرقي به عنوان نخست وزير اين كشور انتخاب شد.
راموس هورتا جانشين ماري آلكاتيري، نخست وزير سابق تي مور شرقي شد كه ماه گذشته به دليل ناتواني در جلوگيري از خشونت ها از سمت خود استعفا كرد.
آلكاتيري همچنين به تشكيل يك گروه ضربت براي كشتن مخالفان سياسي خود متهم بود.

نگراني اتحاديه اروپا از فاجعه انساني در غزه
ايرنا: اتحاديه اروپا بار ديگر با ابراز نگراني شديد از وضعيت انساني در نوارغزه، از رژيم صهيونيستي مصرانه خواست امكان فعاليتهاي كمك رساني را فراهم كند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از هلسينكي، اتحاديه اروپا در بيانيه اي از فنلاند، كه رياست چرخشي اين اتحاديه را بر عهده دارد، نگراني شديد رياست اتحاديه اروپا را از وخامت وضعيت انساني در نوار غزه ابراز كرد.
رژيم صهيونيستي اعلام كرد به منظور اعمال فشار بر شبه نظاميان براي آزاد ساختن سرباز اسرائيلي اسيرشده و متوقف كردن پرتاب راكت از آنسوي مرز، به طور نامحدود به حملات هوايي و زميني به نوار غزه ادامه خواهد داد.
اتحاديه اروپا اعلام كرد اين اتحاديه نگران پيامدهاي عمليات نظامي رژيم صهيونيستي است و از اين رژيم خواست مناطق مرزي رفح و كارني را جهت امدادرساني باز كند.
اين بيانيه حاكي است: رياست اتحاديه اروپا از اسراييل مي خواهد امدادرساني براي تامين نيازهاي اساسي مردم را تسهيل و تضمين كند.»

نيويورك تايمز:
جنايات تفنگداران آمريكايي مستقر در عراق
رو به افزايش است
ايسنا : روزنامه  آمريكايي نيويورك تايمز در گزارشي آورده است: تعداد سربازاني كه به دليل جنايت در عراق مشمول حكم اعدام مي شوند، رو به افزايش است؛ در حالي كه از سال ۱۹۶۱ تا كنون هيچ سرباز آمريكايي اعدام نشده است.
طي ماه گذشته، نمونه هاي زيادي از جنايت آمريكايي ها در عراق كشف شده كه مي توان به تجاوز به عبير قاسم، دختر ۱۵ ساله  عراقي و كشتار خانواده اش و كشتار حديثه كه در گزارش آمريكايي ها، فرمانده  تفنگداران آمريكايي مسؤول اين حادثه شناخته شد، اشاره كرد. در كشتار حديثه كه در سال گذشته به وقوع پيوست ۲۴ غيرنظامي عراقي كشته شدند.
مسوولان نسبت به چنين رفتارهايي از سوي نيروهاي آمريكايي هشدار داده و علت آن را افزايش هرج و مرج بعد از جنگ عراق و تمايل فرماندهان آمريكايي مستقر در عراق در انجام تحقيقاتي در اثبات بيگناهي سربازان آمريكايي در اقدام عليه شهروندان عراقي دانسته اند.
به نوشته  نيويورك تايمز، در حال حاضر تحقيقاتي درخصوص پنج حادثه  رخ داده در عراق در حال انجام است كه گسترده ترين جنايات بعد از رسوايي شكنجه و هتك حرمت در زندان ابوغريب به شمار مي آيند.

رژيم صهيونيستي از مواضع خود نسبت
به حماس عقب نشيني كرد
005808.jpg
گروه بين الملل - در حالي كه تا چندي پيش اسرائيل بارها اعلام داشته بود كه دولت حماس را به رسميت نمي شناسد و از اين روي خواهان عدم رسميت شناختن دولت هنيه از سوي كشورهاي ديگر بود، ديروز ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل در جمع خبرنگاران گفت: اسرائيل در تلاش براي سقوط دولت فلسطين به رهبري حماس نيست. وي اگر چه بار ديگر مدعي شد كه رهبران حماس مستقيما در ترورها شركت دارند اما گفت: ما هيچ تمايل ويژه اي براي سقوط دولت حماس به عنوان يك سياست نداريم. اولمرت همچنين در اين مصاحبه بار ديگر موضوع مبادله زندانيان با حماس براي آزادي سرباز اسرائيلي اسيرشده را رد كرد و گفت: تبادل زندانيان با يك سازمان تروريستي نظير حماس اشتباه بزرگي است كه صدمات زيادي را به آينده اسرائيل وارد مي كند.
وي همچنين در اين كنفرانس خبري با تكرار اين سخن كه زمانبندي خاصي براي پايان عمليات در غزه وجود ندارد گفت تا رسيدن به اهدافمان يعني آزادسازي سرباز مذكور و متوقف كردن شليك موشك هاي قسام به شهرك هاي اسرائيلي به عمليات خود ادامه مي دهيم.
جنبش حماس، اسرائيل را براي رد آتش بس دو جانبه پيشنهاد شده از سوي اسماعيل هنيه محكوم كرد.
مشير المصري، سخنگوي حماس مخالفت اسرائيل با اين پيشنهاد را به عنوان بخشي از طرح اسرائيل براي سرنگوني دولت به رهبري حماس و مجازات مردم فلسطين، محكوم كرد.
المصري همچنين از اسرائيل خواست تا زندانيان فلسطيني را در ازاي سرباز گروگان گرفته شده اسرائيلي آزاد كند.
يك مركز نظرسنجي اسرائيلي براساس نظرسنجي كه انجام داده است، ادعا كرد اكثر مردم فلسطين خواستار گروگانگيري دوباره از سربازان اسرائيلي هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مركز ارتباطات و رسانه اي اورشليم نظرسنجي كه انجام داده نشان مي دهد ۷۷ درصد از فلسطيني ها با اسارت يك سرباز كه هفته پيش صورت گرفت، موافق و فقط ۲۱ درصد از آنها با اين اقدام مخالف هستند.

درگيري ميان نيروهاي دولتي تركيه و پ. ك.  ك
واحد مركزي خبر: در تازه ترين زد و خورد ها ميان نيروهاي دولتي تركيه و عوامل حزب كارگران كردستان پ. ك. ك سه تن از عوامل اين گروه كشته شدند.
به گزارش روزنامه حريت چاپ تركيه، استانداري استان حكاري در جنوب شرقي تركيه با صدور بيانيه اي اعلام كرد اين درگيريها شنبه شب در جريان تلاش گروهي از عوامل پ ك ك براي نفوذ به خاك تركيه از شمال عراق به وقوع پيوست.

محاكمه رئيس جمهوري پيشين صربستان
بي.بي.سي: محاكمه رئيس جمهوري سابق صربستان و چند تن از همكاران وي در دادگاه كيفري بين المللي آغاز شد.
دادگاه كيفري بين المللي در لاهه براي رسيدگي به پرونده اتهامي ميلان ميلوتينوويچ، رئيس جمهوري پيشين صربستان در حكومت فدرال يوگسلاوي سابق و پنج نفر ديگر از مقامات سابق صرب تشكيل جلسه داد.اين پرونده به ارتكاب جنايات جنگي در جريان جنگ كوزوو در سال ۱۹۹۹ ارتباط دارد اما تمامي متهمان اتهام قتل، آزار و اخراج ساكنان آلبانيايي تبار كوزوو را انكار كرده اند. اين محاكمه چهار ماه پس از مرگ اسلوبودان ميلوسوويچ، رئيس  جمهوري اسبق  يوگسلاوي، برگزار مي شود كه در سلول زندان خود در لاهه در گذشت. ميلوسوويچ هنگامي درگذشت كه دادگاه هنوز به اتهامات وي در ارتباط با نسل كشي و ارتكاب جنايات جنگي در جنگ داخلي يوگسلاوي رسيدگي مي كرد.
از آنجا كه محاكمه اسلو بودان ميلوسوويچ  خاتمه نيافته است، محاكمه ميلوتينوويچ براي تعيين وضعيت  قضايي  وقايع كوزوو در سال ۱۹۹۹ جنبه اساسي دارد.
ميلان ميلوتينوويچ، كه شصت و سه سال سن دارد، از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ وزير خارجه دولت فدرال يوگسلاوي و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ رئيس جمهوري صربستان بود كه در آن زمان يكي از جمهوري هاي تشكيل دهنده يوگسلاوي محسوب مي شد.
وي از طرفداران ميلوسوويچ محسوب مي شود و پس از خاتمه دوره رياست جمهوري صربستان، خود را داوطلبانه در اختيار دادگاه بين المللي در لاهه قرار داد.
شش نفري كه تحت محاكمه قرار دارند به همكاري و همدستي مجرمانه با اسلو بودان ميلوسوويچ متهم شده اند.

راهپيمايي در اعتراض به سفر بوش به آلمان
ايرنا:روزنامه تاگس سايتونگ نوشت: بيش از ۳۰ سازمان و گروه قصد دارند در اعتراض به سفر جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا به آلمان تظاهرات برگزار كنند.
بوش قرار است فردا به دعوت آنگلا مركل صدراعظم آلمان از ايالت مكلنبورگ فورپومان ديدن كند.
رئيس جمهوري آمريكا فردا به شهر روستوك وارد مي شود و روز پنج شنبه در شهر بندري اشترالزوند در ايالت مكلنبورگ فورپومان كه زادگاه مركل محسوب مي شود، اقامت خواهد كرد.
در اين حال، هورست كوهلر رئيس جمهوري آلمان ديدار بوش از اين كشور را براي مناسبات دو كشور مهم قلمداد كرد و با توجه به تظاهراتي كه قرار است زمان حضور بوش در شهر اشترالزوند برگزار شود، گفت: ادب و منافع سياسي آلمان حكم مي كند كه به ميهمان اهانت نشود. به  نوشته مطبوعات آلمان، شاخه حزب سوسيال دمكرات اين كشور در اشترالزوند نيز ضمن مخالفت با ديدار بوش از اين شهر، رئيس جمهوري آمريكا را عنصر نامطلوب خواند و دليل اين مخالفت را سياست افسارگسيخته رئيس جمهوري آمريكا اعلام كرد.
سازمان هاي صلح طلب و مخالفان جهاني شدن نيز قصد دارند هنگام ديدار بوش از آلمان عليه سياست هاي دولت آمريكا تظاهرات كنند.
از سوي ديگر، در حالي كه حزب اتحاد چپ نيز اعلام كرده  است در تظاهرات عليه بوش در اشترالزوند شركت خواهد كرد، بنابر اعلام خبرگزاري آلماني د. پ. آ مسئولان شهر اشترالزوند براي زمان ديدار بوش از اين شهر مقررات ممنوعيت برگزاري تجمع وضع كردند.

سفر رامسفلد به افغانستان و تاجيكستان
ايسنا: رامسفلد در سفري پيش بيني نشده به كابل وارد شد و بعد از ديدار از اين كشور به تاجيكستان رفت.
نيكولاس برنز، معاون وزير امور خارجه  آمريكا در امور سياسي، با اعلام سفر غيرمنتظره  دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا، به افغانستان هدف از اين سفر را افزايش حمايت ها از دولت حامد كرزاي، رئيس جمهوري اين كشور در برابر اقدامات گروه طالبان دانست.
وي با اشاره به سفر ده روز گذشته  كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  آمريكا به افغانستان، تأكيد كرد:  هدف ما افزايش حمايت از دولت كرزاي است و در اين راستا از ارائه  كمك هاي خود دريغ نخواهيم كرد.
اين در حالي است كه كرزاي از جامعه  بين المللي خواسته بود تا از دولتش در برابر افزايش حملات و خشونت هاي عناصر طالبان حمايت كنند.
رامسفلد پيش از اين سفر خود به اسرائيل را به دليل شرايط بحراني در اراضي اشغالي لغو كرده بود.
وزير دفاع آمريكا همچنين ديروز براي گفتگو درباره مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر و جلب نظر مقامهاي تاجيكستان براي استفاده نظامي آمريكا از خاك اين كشور، راهي دوشنبه شد.تاجيكستان بارها اعلام كرده است كه اجازه ايجاد هيچ پايگاه نظامي خارجي را در خاك خود به جز يك پايگاه روسي كه هم اكنون در خاك اين كشور فعاليت مي كند، نمي دهد.
آمريكا كه پايگاه نظامي خود را در كشورهاي قرقيزستان و ازبكستان از دست داده است، براي حفظ جايگاه خود در پي يافتن پايگاه جديدي در آسياي ميانه از جمله تاجيكستان است.

«شاميل باسايف» رهبر شورشيان چچني كشته شد
ايرنا: رئيس سازمان امنيت فدرال روسيه ديروز از كشته شدن شاميل باسايف رهبر شورشيان چچني در جريان يك درگيري مسلحانه در جمهوري اينگوش خبر داد.«نيكلاي پاتروشف» در ديدار با رئيس جمهوري روسيه گزارشي در اين مورد ارائه كرد.شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه به نقل از رئيس سازمان امنيت فدرال اين كشور اعلام كرد: باسايف قصد تهديد حكومت، هنگام برگزاري اجلاس سران كشورهاي صنعتي گروه هشت در سنت پترزبورگ را داشت.
پاتروشف در گزارش خود همچنين از كشته شدن تعدادي از همدستان باسايف در جريان اين درگيري خبر داد.
«شاميل باسايف» مهمترين و صاحب نفوذترين رهبر شورشيان چچني بود كه از سال ۱۹۹۳ميلادي جنگ با ارتش روسيه براي كسب استقلال چچن را آغاز كرده و در يكي از اين حملات يك پاي خود را از دست داده بود.وي از ماه مارس سال گذشته كه اصلان مسخدوف رئيس جمهوري مخلوع چچن به دست نيروهاي روسيه كشته شد تنها رهبر رده اول شورشيان محسوب مي شد.

فرماندهان انگليسي در افغانستان درخواست
نيروي فوري كردند
گروه بين الملل - به درخواست فوري فرماندهان انگليسي در افغانستان صدها نيروي تازه نفس از اين كشور در روزهاي آينده به جنوب افغانستان اعزام مي شوند.
به گزارش آسوشيتدپرس ، وزير دفاع انگليس قرار است با حضور در مجلس عوام اين كشور خبر اعزام نيروي بيشتر و به صورت اضطراري را به افغانستان اعلام كند.هنوز خبري درباره تعداد دقيق نيروهاي اعزامي به افغانستان منتشر نشده است اما روزنامه تايمز چاپ لندن چند روز پيش خبر داده بود كه بيش از ۶۰۰ نيروي تازه نفس انگليسي براي اعزام به افغانستان در حالت آماده باش بسر مي برند.

هيأت بلندپايه چيني در كره شمالي
گروه بين الملل - درحالي كه رايزني ميان آمريكا و ژاپن با روسيه و چين براي تصويب قطعنامه اي عليه كره شمالي در شوراي امنيت سازمان ملل ادامه دارد ، ديروز هيأتي بلندپايه از مقامات چيني وارد پيونگ يانگ شدند.
اين هيأت كه وزير خارجه چين و معاونان او در آن حضور دارند قرار است در گفتگو با مقامات كره اي آنها را به بازگشت به مذاكرات شش جانبه متقاعد كنند.
در همين حال كريستوفر هيل نماينده آمريكا در شبه جزيره كره كه ديروز براي رايزني با مقامات ژاپني وارد اين كشور شده است از كره شمالي خواست به مذاكرات شش جانبه بازگردد.
بعد از آزمايش موشكي كره شمالي اكنون آمريكا و ژاپن در يك سو و كره جنوبي و چين و روسيه در سوي ديگر ماجراي هسته اي كره شمالي قرار گرفته اند.
ژاپن قطعنامه اي را به شوراي امنيت برده است كه حاوي تحريم هاي شديد عليه كره شمالي است.
اما چين و كره جنوبي به شدت با پيش نويس اين قطعنامه مخالفت كرده اند.
با اين حال نماينده آمريكا در مذاكرات شش جانبه اعلام كرد:مخالفت چين يا روسيه باعث كوتاه آمدن ما در برابر كره شمالي نمي شود.
در همين حال سفير كره شمالي در استراليا در مقاله اي در مطبوعات اين كشور نسبت به اقدامات آمريكا و متحدانش هشدار داد و نوشت،هر تلاشي براي جلوگيري از آزمايش موشكي كره باعث بروز جنگ در منطقه مي شود.

درگيري هاي خونبار در سومالي
ايرنا: در جريان درگيري ها در «موگاديشو» پايتخت سومالي دستكم ۲۰ تن كشته و ۴۰تن ديگر زخمي شدند.پايگاه اينترنتي «نيوزاينترنشنال» با اعلام اين خبر افزود: شبه نظاميان دادگاه هاي اسلامي كه كنترل بخش عمده اي از شهر موگاديشو را بر عهده دارند در تلاش براي بدست آوردن كنترل جنوب اين شهر هستند. اين بخش از شهر توسط جنگ سالاران كنترل مي شود.
گفته مي شود شبه نظاميان سومالي با القاعده ارتباط دارند اما آنان اين اتهام را تكذيب كرده اند.در عين حال حسين عيديد وزيركشور سومالي در مصاحبه اي گفته است:دولت كنترل شهر را بر عهده دارد و شبه نظاميان متحمل خسارات شديدي شده اند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |