سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۰ - Aug 15, 2006
شادي و غرور در لبنان يأس و انتقاد در اسرائيل
* ايران و ديگر كشورهاي اسلامي ديروز شاهد جشن پيروزي مقاومت در لبنان بودند
* اتوبوس هاي شركت واحد و قطارهاي مترو امروز مسافران را در تهران رايگان جابه جا مي كنند
011493.jpg
011547.jpg
گروه بين الملل - لبنان پس از ۳۳ روز تحمل تجاوزات گسترده ديروز روي آرامش به خود ديد. آوارگان علي رغم تذكر مقامات مسئول به سمت خانه هاي خود روان شدند كه در خلال اين حركت گسترده ده شهروند لبناني بر اثر انفجار بمب هاي ساعتي كشته و ۱۵ تن ديگر مجروح شدند.
اگرچه درگيري هاي جزئي و پراكنده در مناطق مرزي ادامه داشت و حتي يكي از رزمندگان مقاومت حزب الله ساعتي پس از شروع آتش بس كشته شد اما ديگر از حملات كور هوايي خبري نبود.
اسرائيلي ها ديروز سربازان احتياط خود را به داخل سرزمين هاي اشغالي فرا خواندند اما همانطور كه از قبل پيش بيني مي شد و آگاهان سياسي هشدار داده بودند، فرماندهان اسرائيلي اظهار داشتند نه تنها آن بخش از سرزمين هاي جنوب لبنان را كه اشغال كرده اند ترك نخواهند كرد بلكه حتي با استقرار نيروهاي بين المللي نيز فعلا قصد خروج از مناطق مارون الرأس، بنت جبيل و عيتا شعب را ندارند.
گروه سياسي - لبنان كه راهي طولاني براي بلندشدن از ويراني هاي به جامانده از حملات صهيونيست ها در پيش دارد، اين روز ها شاهد شيريني مقاومت و جشن پيروزي است. غيرنظامياني كه از منطقه گريخته بودند با شادي به وطن و ديار خود بازمي گردند. آسوشيتدپرس از بيروت گزارش داد كه با وجود سختي  هاي زياد ، صداي بوق ماشين ها به گوش مي رسد و مردم خسته به شهرها بازمي گردند. كشورهاي اسلامي نيز با صدور بيانيه، از بردباري مردم لبنان تشكر كرده اند.
سازمان تبليغات اسلامي در جمهوري اسلامي نخستين نهادي بود كه تبريك رسمي خود را به مسلمانان جهان و ملت لبنان اعلام كرد. در بيانيه اين سازمان كه نسخه اي از آن را ايرنا منتشر كرده، آمده است: آنچه اتفاق افتاده، هويداشدن هيمنه پوشالي رژيم اشغالگر قدس و نشستن حب مقاومت حزب الله لبنان در جان و دل مردمان آزاد شرق و غرب جهان است.
در اين اطلاعيه از مردم غيرتمند وقهرمان ايران اسلامي خواسته شد تا ساعت ۲۱ شب گذشته روي بام خانه هاي خود رفته و يا در مساجد حاضر شده و با طنين الله اكبر خود پيروزي لبنان را جشن بگيرند.
همچنين مهر  گزارش داد كه روز گذشته جشن پيروزي حزب الله مقابل دانشگاه تهران برگزار شده و دانشجويان به ميمنت اين پيروزي در خيابان انقلاب تهران شربت و شيريني پخش كرده اند كه مورد استقبال گسترده مردم نيز قرار گفته است.
دانشجويان با پخش سرودهاي مقاومت فضاي جشن پيروزي را حاكم كرده و مردم نيز با فرستادن صلوات و وصف غيرت رزمندگان حزب الله و رهبر غيور آنان، سيدحسن نصرالله ازاين حركت استقبال كردند.
در بازار تهران نيز روز گذشته جشن پيروزي جريان داشت و در چند شهر نيز مردم اقدام به پخش شيريني كردند.
لبناني ها اينك به خود مي بالند كه تنها مردمي هستند كه طي جنگ هاي چند دهه گذشته پيروز از ميدان مقابله با تجاوزهاي اسرائيل بيرون آمده اند

در همين حال از صبح روز گذشته نخستين كاروان نيروهاي سازمان ملل از مرزهاي شمالي فلسطين اشغالي وارد جنوب لبنان شدند.
اما به موازات اين رخدادها، در داخل لبنان شعف و شور برپا است. حزب الله پيروزي بر دشمن را به مردم تبريك گفت و لبناني ها اينك به خود مي بالند كه تنها مردمي هستند كه طي جنگ هاي چند دهه گذشته پيروز از ميدان مقابله با تجاوزات اسرائيل بيرون آمده اند. در مقابل بحران گسترده اي دامن گير اسرائيل شده است. بن بست در جنگ و ناكامي در تحقق اهدافي كه اسرائيلي ها از آغاز تجاوز خود آن را به عنوان هدف خويش ابراز داشته بودند، از ديروز بازتاب ياس آوري در داخل سرزمين هاي اشغالي داشته است.
در همين مدت كوتاه اخبار متعددي از بركناري فرماندهان عاليرتبه نظامي اسرائيل منتشر شده است. تاكنون 6 فرمانده عاليرتبه و 18 افسر ارشد نظامي بركنار و در اختيار دادگاههاي نظامي قرار گرفته اند.
اسرائيلي ها با ادعاي حملات سريع و كوتاه مدت براي نابودي مقاومت حزب الله تهاجم خود را آغاز كردند اما براي نخستين بار در تاريخ جنگ ها و تجاوزات اين كشور تعداد كشته هاي نظامي آنها در مقابل كشته هاي نظامي طرف مقابل فزوني گرفت. اگر چه در پي حملات هوايي و توپخانه اي اسرائيل به لبنان 1145 لبناني كشته و 3628 نفر مجروح شدند اما بنابر آمار نيروهاي مقاومت حزب الله كه سربازان روبروي ارتش اسرائيل بودند تنها 61 كشته داشتند حال آنكه به گزارش بي.بي.سي 159 كماندوي اسرائيلي به قتل رسيدند. همچنين تحليل گران نظامي اظهار مي دارند نسبت كشته هاي نظامي ارتش اسرائيل در اين جنگ با توجه به طول مدت نبرد، 5 برابر ساير جنگ ها و تجاوزات اين كشور بوده است.
همين آمار نشان دهنده خلق و خوي دو طرف مخاصمه است. شهرك نشينان اسرائيلي كه در اين 33 روز كشته شدند كمتر از تعداد سربازان اسرائيلي بودند اما در لبنان حدود 20 برابر نظاميان ( چريك هاي حزب الله) از مردم عادي كشته شدند. اين موضوع يكي ديگر از شكست هاي اسرائيل بود كه بازتاب منفي گسترده اي در سراسر جهان داشت.
تحسين رسانه هاي جهاني از مقاومت حزب الله
آرامش نسبي در لبنان فرصتي دوباره به محافل خبري و ديپلماتيك داد تا به ارزيابي اين نبرد نابرابر بپردازند.
ديروز تلويزيون خبري فرانسه اعلام كرد: مقاومت حزب الله در برابر اسرائيل جهان را شگفت زده كرد.
روزنامه نيويورك تايمز در گزارش ويژه خود به شكست هاي مكرر ارتش اسرائيل در مقابل حزب الله پرداخت و نوشت: كابينه ايهود اولمرت مجروح جنگ در لبنان است. روزنامه ديلي تلگراف چاپ لندن نيز نوشت: بدون شك اسرائيل خونين و درهم شكسته به آغازي ديگر و نخست وزيري جديد نياز دارد.
هاآرتص نيز به عنوان يك روزنامه دست راستي اسرائيل نوشت: اولمرت بايد پاسخگوي عملكرد نادرست خود در لبنان باشد. بدون شك، اسرائيل درهم شكسته به رهبر جديدي نياز دارد.
در همين حال، موج تهاجمات سياسي در درون اسرائيل به دولت اولمرت آغاز شده است. هم اكنون احزاب مخالف دولت را با اين سئوال كه نفع اسرائيل از اين حمله و متعاقب آن قبول قطعنامه چيست به محاكمه كشيده اند. كارشناسان پيش بيني مي كنند كه اين جنگ مي تواند سرنوشت غم انگيزي براي اولمرت و حزب وي به ارمغان آورد.

اسرائيل، آمريكا را سرزنش مي كند
گروه بين الملل - نيلوفر قديري:آتش بس در جنوب لبنان از صبح ديروز برقرار شد. اما اين توافق نه تنها پايان همه اتفاقات در منطقه خاورميانه نيست بلكه آغاز كشمكش هاي جديدي است كه يك  سوي همه آن ها اسرائيل است.
در داخل اسرائيل سياستمداران به انتقاد شديد از يكديگر مي پردازند و مسئوليت وقايع اخير را به ويژه متوجه دولت ايهود اولمرت مي دانند.
از طرف ديگر رهبران غيرنظامي و سياستمداران اسرائيل فرماندهان نظامي را مسئول ناكامي هاي اخير تل آويو مي دانند.
درون ارتش اسرائيل هم كشمكش هاي فراواني وجود دارد. عده اي از فرماندهان ارتش مي گويند رئيس ستاد ارتش كه قبلاً فرمانده نيروي هوايي بوده در توانايي نيروي هوايي اسرائيل بزرگنمايي كرده و با اين كار ارتش را فريب داده است. از طرف ديگر آمريكا و اسرائيل هريك ديگري را محكوم كرده و همزمان اسرائيل دليل ناكامي  هايش را به واشنگتن و لندن مربوط مي داند.
بعضي مقامات اسرائيلي اين روزها در محافل خصوصي، جورج بوش را به خاطر تحريك ايهود اولمرت به حمله به لبنان و حزب الله سرزنش مي كنند. بوش در جريان ديدار با 23 ماه مه خود با اولمرت در كاخ سفيد شخصاً از عمليات نظامي اسرائيل حمايت كرد. اولمرت كه مانند بوش تجربه مستقيم جنگي ندارد در آن ديدار با بوش هم عقيده شد كه عمليات نظامي عليه حزب الله، نفوذ اين گروه را در لبنان و در پي آن موقعيت هم پيمانان اين جنبش يعني ايران و سوريه را تخريب مي كند. بوش در راستاي طرح ايجاد «خاورميانه بزرگ» حتي از اسرائيل خواست به سوريه حمله كند اما دولت اولمرت اين درخواست را رد كرد.
منابع اسرائيلي با اعلام اين خبر گفتند، بعضي مقامات اسرائيلي بر اين باور بودند كه طرح حمله به سوريه طرحي بي معني بوده چون دنيا اين حمله را تجاوز آشكار مي پنداشت.
روزنامه اورشليم پست در تاريخ 30 جولاي به منافع بوش در يك جنگ گسترده با حضور سوريه اشاره كرد و نوشت: مقامات دفاعي اسرائيل به اين روزنامه گفتند از آمريكا نشانه هايي دريافت كرده اند مبني بر اين كه واشنگتن علاقه مند به حمله اسرائيل به سوريه است.
اولمرت علي رغم مخالفت با گسترش اين جنگ از شدت عمل در برابر حزب الله حمايت مي كرد.
با توجه به زمين گير شدن نيروهاي آمريكايي در عراق، بوش و مشاوران نومحافظه كار او نقش نيروهاي اسرائيلي را در پيشبرد استراتژي واشنگتن مهم مي دانستند. اما اين جنگ يك ماهه به اهداف خود يعني نابودي حزب الله در جنوب لبنان و ارعاب ايران و سوريه دست نيافت.
اكنون كه درگيري ها بي نتيجه پايان يافته، بعضي مقامات اسرائيلي ملاقات 23 ماه مه بوش و اولمرت را زير سؤال برده و بوش را به خاطر فشار بر اولمرت در پيشبرد اين جنگ سرزنش مي كنند.
بلافاصله بعد از ديدار 23 ماه مه بوش و اولمرت در كاخ سفيد اسرائيل فشار بر دولت حماس در فلسطين و همچنين حزب الله در لبنان را بيشتر كرد. در ادامه اين فشارها حملاتي در لبنان و غزه از سوي نيروهاي اسرائيلي انجام شد.
اين درگيري ها به بهانه دستگيري يك سرباز اسرائيلي توسط حماس در 24 ژوئن منجر شد و نيروهاي اسرائيلي كه درصدد انتقام برآمدند به غزه حمله كردند.
در جبهه لبنان نيز ظاهراً دستگيري دو سرباز اسرائيلي بهانه اي شد تا اسرائيل و آمريكا با مهارت تمام جهان را عليه حزب الله بسيج كنند و درصدد توجيه حملات هوايي گسترده به جنوب لبنان برآيند. اسرائيل هم در اين حملات به همان استراتژي «شوك و وحشت» آمريكا در عراق متوسل شد.
مطبوعات اسرائيل پر شد از مطالب انتقادي درباره كمبود امكانات و تجهيزات سربازان اسرائيلي. شبكه دو تلويزيون اسرائيل اخيراً فاش كرد كه چند تن از فرماندهان ارشد ارتش اسرائيل در نامه اي به ژنرال دان هاتنر رئيس ستاد ارتش اسرائيل از برنامه ريزي هاي جنگي گلايه كرده و آشفتگي اين برنامه ريزي ها را مورد انتقاد قرار دادند.
از سوي ديگر برخي مطبوعات مهم اسرائيل با انتقاد از عملكرد اولمرت خواستار استعفاي او شدند.
عمليات اخير به جاي آن كه مردم لبنان را عليه حزب الله تحريك كند، حمايت عمومي را از حزب الله به همراه داشت.
درگيري هاي يك ماهه ميان اسرائيل و حزب الله افكار عمومي جهان را كاملاً عليه اسرائيل بسيج كرد و همزمان دولت بوش در برابر فشارهاي جهاني براي برقراري آتش بس تسليم شد و آتش بس برقرار شد.روزنامه نيويورك تايمز دو روز پيش به نقل از يك مقام ارشد دولت بوش نوشت، اسرائيل نمي تواند به پيروزي نظامي برسد. به همين دليل آمريكايي ها از آتش بس حمايت كردند.
اما پس لرزه هاي ناكامي اخير اسرائيل در لبنان ادامه خواهد يافت.
اولمرت بايد با پيامدهاي سياسي اين اتفاق در داخل و در ميان مخالفان آمريكا در خاورميانه روبه رو شود.
اين اتفاق هم مانند جنگ عراق نشان داد كه چه طور كلام خشن و قدرت نظامي مي تواند نفوذ آمريكا در منطقه مهم و استراتژيك خاورميانه را تخريب كند.
منبع: truthout.org
۱۳ اوت

روز خونين در عراق
انفجار در بغداد 207 كشته و مجروح بر جاي گذاشت
گروه بين الملل – عراق بار ديگر حادثه اي تلخ را تجربه كرد. روز گذشته 5 انفجار مهيب در منطقه زعفرانيه بغداد منجر به قتل 62 غير نظامي و جراحت 145 تن ديگر شد. در اين انفجارها كه در يك بازار تجاري و ساختمانهاي مسكوني اطراف آن صورت گرفت تعداد زيادي كودك و زن به قتل رسيدند.در همين روز پليس عراق جسد دوازده ناشناس را كه همگي غيرنظامي هستند اما شواهد حاكي از تيرباران آنهاست را در رود دجله واقع در شهر صويره پيدا كردند.
تلاش براي بركناري رئيس مجلس عراق
يك منبع آگاه از تلاش برخي فراكسيون هاي مجلس عراق براي بركناري محمود مشهداني رئيس مجلس اين كشور خبر داد.
به گزارش روزنامه الصباح چاپ بغداد، اين منبع آگاه در مجلس عراق كه خواست نامش فاش نشود، تصريح كرد اظهارات منفي محمود مشهداني درباره ايجاد فدراليسم در عراق و پايبند نبودن وي به قانون اساسي و آئين نامه مجلس علت اتخاذ اين تصميم است.به گزارش واحد مركزي خبر روزنامه الصباح همچنين به نقل از عزت شابندر عضو مجلس عراق اعلام كرد سفر اخير مشهداني رئيس مجلس نمايندگان عراق به سوريه و اظهارات وي در آن كشور باعث نارضايتي برخي سياستمداران، نمايندگان مجلس و همچنين زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق شده است و آن ها را بر آن داشته است تا براي تغيير رياست مجلس تصميم گيري كنند.
حكم اعدام صدام يك ماه پس از صدور اجرا مي شود
شبكه تلويزيوني العربيه گزارش داد دادستاني عراق در ارتباط با محاكمه صدام در خصوص قضيه كشتار شيعيان در روستاي دجيل اعلام كرد حكم اعدام صدام يك ماه پس از صدور اجرا خواهد شد.

آتش بس در خاورميانه و پس از آن
عزيز شاه محمدي
باتوافق حزب الله و رژيم صهيونيستي در لبنان آتش بس برقرار شد. حزب الله با آتش بس موافقت كرد تا جان افراد بيگناه لبناني را نجات دهد كه مورد حمله اسرائيل قرار مي گرفتند اما در مقابل اسرائيل وقتي مطمئن شد با حمله به لبنان به هيچ وجه به اهداف خود دست نخواهد يافت با آتش بس موافقت كرد.
فراموش نكنيم اسرائيل روز جمعه چند ساعت قبل از تصويب قطعنامه 1701 چندين لشگر پياده – زرهي به استعداد 30 هزار سرباز وارد خاك لبنان كرد.
اينكه گفته مي شود، چون به دليل اختلاف سياسيون و نظاميان در اسرائيل حملات همه جانبه و گسترده زميني ارتش صهيونيستي با تاخير انجام شد، اسرائيل نتوانست به ا هداف اعلام شده خود دست يابد، سخني بي پايه است.اسرائيل هر آنچه داشت بر ضد لبنان (كل لبنان و كل لبنانيها) به كار گرفت.نخست وزير اسرائيل هدف حمله را نابودكردن حزب الله اعلام كرد.امادر عمل وقتي بيروت، صور، صيدا و نقاط مختلف شرقي و شمالي مسيحي نشين هدف بمباران هوايي اسرائيل قرار مي گرفت، گفتند مواضع حزب الله هدف قرار گرفته است. از طرف ديگر اسرائيل نه تنها در عرصه نظامي بلكه در عرصه سياسي و ديپلماتيك و حتي در عرصه افكار عمومي نيز در جهان شكست خورد.
به لحاظ ديپلماتيك دبيركل سازمان ملل، جك استراو وزير امور خارجه سابق انگليس، دولت ايتاليا، روسيه و بسياري ديگر، عمليات نظامي اسرائيل را غيرمتناسب توصيف كردند. عبارت «غيرمتناسب» تعبيري حقوقي و دقيق از جنايات جنگي و جنايات بر ضد بشريت است.در سطح افكار عمومي نيز آمريكا، انگليس و اسرائيل در نبرد «تسخير دل ها و مغزها» شكست خوردند. هيچكس ادعاهاي اسرائيل و آمريكا و انگليس را در جنگ لبنان نپذيرفت.جنگ لبنان دو قرباني بزرگ هم داشت كه آثار آن براي مدتي طولاني بر خاورميانه مؤثر خواهد بود.
قرباني اول حيثيت و اعتبار آمريكا در خاورميانه است. كسي در خاورميانه ديگر آمريكا را قدرتي منصف و متعادل وبي طرف نمي داند. اعاده اين اعتبار زمان زيادي مي برد كه اگر در واشنگتن اراده اي براي احياي آن باشد، شروع به اعاده اعتبار از دست رفته تا قبل از پايان دوره رياست جمهوري جرج بوش در سال 2009 امكان ندارد.
دومين قرباني جنگ لبنان اجماع غرب در برخورد با تحولات خاورميانه است. اروپا و آمريكا كه از قبل هم در مقابل تحولات خاورميانه اجماع ممكن نداشتند چنانكه آمريكا در 58 سال گذشته در خاورميانه همواره يك جانبه عمل كرده است و اروپا به احيا و اكراه به همراهي با آمريكا تن داده است. اما اين بار شكاف در اجماع هم در اسرائيل، هم در روابط انگليس و آمريكا درباره خاورميانه و هم شكاف در اجماع بين سياستمداران آمريكايي روي داده است و دولت جرج بوش بي اعتبار تر از آنست كه بتواند اجماع جديدي برقرار كند.اينكه گفته مي شود چون ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل سابقه نظامي نداشته و مانند شارون در سياست و حكومت اسرائيل مؤثر نبوده است، بنابراين نتوانست جنگ را خوب اداره كند، تلاش براي پوشاندن فقدان اجماع در اسرائيل و كتمان پديده انكار تحولات جديد خاورميانه و لبنان است. اسرائيل به همان دليل كه در سال 2000 يكجانبه از لبنان خارج شد و به همان دليل كه از غزه خارج شد، به همان دليل نيز در تابستان 2006 در لبنان شكست خورد.
همه اينها يك طرف نكته جالب تر اينكه آمريكا در توسل به زور در عراق و اسرائيل در اقدام نظامي در لبنان با شكست مواجه شده اند و اين غير از شكستن پاي اسب ترواي آمريكايي در تبليغ دمكراسي، آزادي و حقوق بشر در خاورميانه است.
آمريكا قدرت نظامي و اقتصادي دارد اما قدرت ايدئولوژيك ندارد.
براي خاورميانه دمكراسي، آزادي و حقوق بشر ضروري است اما مردم خاورميانه نوع آمريكايي آن را اصيل و معتبر نمي دانند. از اين رو به نظر مي رسد تا تشكيل اجماع جديد و تا اعاده اعتبار جديد، سياست غرب در خاورميانه در مشروعيت زدايي از جريانات بومي و اسلامي منطقه خواهد بود تا از اين طريق رشد، جريانات و الگوهاي بومي توسعه سياسي و اقتصادي را مختل كنند. جنگ لبنان مدتها موضوع بحث خواهد بود و تاثير آن بر خاورميانه، تحولات مهمي را رقم خواهد زد.

انگليس همچنان مسلمانان را مسئول مبارزه با تروريسم مي داند
ايرنا: در پي  انتقاد شخصيتهاي  مسلمانان  انگليس  از سياست  خارجي  دولت  اين  كشور و برخورد با پيروان  دين  اسلام  در عمليات  ضدتروريستي ، دولت  بلر همچنان  كوشش دارد تا مسلمانان  انگليس  را مسئول  مبارزه  با تندروي  و اعمال  تروريستي معرفي  كند.
در غياب  توني  بلر نخست  وزير و رهبر حزب  حاكم  كارگر انگليس  كه  در تعطيلات تابستاني  به سر مي برد، شماري  از اعضاي  دولت  اين  كشور در اقدامي هماهنگ  تلاش كرده اند كه  با در پيش  گرفتن  سياست  برون فكني ، ضمن  رفع  مسئوليت  از خود جامعه  مسلمانان  اين  كشور را متولي  مبارزه  با تروريسم  و راديكاليسم  معرفي كنند.
بلافاصله  پس  از انتشار نامه  سرگشاده  روز شنبه  هفت  نماينده  مسلمان  مجلس عوام  و لردهاي  انگليس  به  همراه  40 نفر از رهبران  جامعه  مسلمانان  انگليس خطاب  به  بلر درمورد ارتباط مستقيم  بين  سياستهاي  جانبدارانه  لندن  در خاورميانه  با افزايش  تهديدهاي  تروريستي  و به  خطر افتادن  جان  شهروندان انگليسي ، موجي  از حملات  مختلف  از سوي  سياستمداران  اين  كشور بسوي  رهبران مسلمان  اين  كشور آغاز شد.
با انتشار نامه  سرگشاده  شخصيتهاي  جامعه  مسلمانان  انگليس  به  نخست  وزير اين  كشور، دولتمردان  انگليسي  در واكنشهايي  تند و شتاب  زده  مفاد اين  نامه انتقادي  را نادرست  دانسته  و مسلمانان  اين  كشور را موظف  به  مبارزه  باتروريسم  دانستند.
در تازه ترين  نمونه  از اين  واكنشها روث  كلي  ضمن  رد محتواي  نامه  رهبران مسلمانان  انگليس  خواستار ايفاي  نقش  رهبري  اين  گروه (اقليت ) در مواجهه  با معضل  تروريسم  شد. خانم  كلي  وزير امور جوامع  يا اقليتهاست  كه  در آخرين  ترميم  كابينه  بلر بخشهايي  از وظايف  سنتي  معاون  نخست  وزير انگليس  به  وي  محول  شد. وي  با ناكافي  دانستن  تلاشهاي  مسلمانان  انگليس  به خصوص  ائمه  جماعات  مساجد اين  كشور در مبارزه  با تروريسم  و ترويج  ميانه روي  و پرهيز از تندروي  از آنان  خواست  تا با حضور در برنامه هاي  تخصصي  دولتي  و نشستهاي  رو در رو، مشاركت  بيشتري  در مبارزه  با ريشه هاي  تروريسم  در اين  كشور داشته  باشند.پيش  از خانم  كلي  كيم  هاولز معاون  خاورميانه اي  وزارت  خارجه  انگليس  نيز اولين  مقام  دولتي  بود كه  با محكوم  كردن  اين  نامه  ارتباط ميان  سياست  خارجي اين  كشور و تهديد حمله هاي  تروريستي  را رد كرد.

آلمان بر نقش سوريه در حل مشكلات خاورميانه تاكيد كرد
ايرنا: «فرانك والتر اشتاين ماير» وزير امور خارجه آلمان بار ديگر بر نقش سوريه براي استقرار ثبات در خاورميانه تاكيد كرد و گفت: ما قصد داريم سوريه را متقاعد كنيم كه اين كشور نقش سازنده اي در تلاش براي دسترسي به يك ثبات ميان مدت و درازمدت به عهده بگيرد.
اشتاين ماير در گفتگو با هفته نامه آلماني اشپيگل افزود: دمشق بايد لبنان را به عنوان يك كشور مستقل قبول كند. وزير امور خارجه آلمان در پاسخ به اينكه چرا سوريه بايد اين خواسته را محقق كند، گفت: زيرا سوريه قصد خروج از انزوا را دارد بنابر اين هدف دمشق بايد گشودن چشم انداز مثبت توسعه باشد. اشتاين ماير كه روز دوشنبه براي سومين بار در يك ماه گذشته عازم خاورميانه مي شود و اين بار قصد ديدار از سوريه را نيز دارد. از سوي ديگر «پتر اشتروك» رييس فراكسيون حزب سوسيال دمكرات در مجلس آلمان نيز در گفت وگو با روزنامه تاگش اشپيگل با حمايت از ديدگاه اشتاين ماير براي جذب سوريه در روند صلح خاورميانه اظهار داشت: بدون سوريه، دسترسي به راه حل درازمدت در منطقه غيرممكن است.

وزير كشور آلمان بر جذب مسلمانان
در مقابله با تروريسم تأكيد كرد
ايرنا: به  نوشته  يك  روزنامه  آلماني ، ولفگانگ  شويبله  وزير كشور آلمان  بر قصد خود براي  جذب  مسلمانان  مقيم  اين  كشور در مقابله  با تروريسم  تأكيد كرد.
روزنامه  تاگس  اشپيگل  نوشت  كه  شويبله  قصد دارد آنچه  را كه تروريسم  اسلام گرا خوانده ، در اولين  كنفرانس  اسلام  مورد بحث  قراردهد. دولت  آلمان  اين  كنفرانس  را ماه  آينده  (سپتامبر)برگزار مي كند. وزير كشور آلمان  گفت : مسلمانان  بخشي  از جامعه  اين  كشور شده اند و مي توانند قرباني  سوءقصدهاي  تروريستي  شوند. ما با مسلمانان  اعتقادات  و ارزش هاي  مشترك  زيادي  از جمله  اهميت  خانواده ، ارزش هاي  اصولي  چون  آزادي ، مدارا و مسئوليت  داريم . شويبله  افزود: بدين  خاطر ما بايد بطور مشترك  با تروريسم  مقابله  كنيم .

احتمال به قدرت رسيدن راست افراطي در فرانسه
ايرنا: هفته نامه اكونوميست چاپ لندن روز دوشنبه وضعيت ژان ماري لوپن رهبر حزب جبهه ملي فرانسه و احتمال به قدرت رسيدن وي در انتخابات رياست جمهوري سال ????در اين كشور را بررسي كرده است.
اين نشريه انگليسي ميزان حمايت كنوني از لوپن را بر اساس تازه ترين آمار بين ??تا ??درصد اعلام و نارضايتي شهروندان فرانسوي از گسترش مهاجرت در اين كشور را دليل اصلي افزايش محبوبيت وي دانسته است.
اكونوميست نوشت: لوپن كه در دور قبلي انتخابات رياست جمهوري فرانسه موفق شد به همراه ژاك شيراك به دور دوم انتخابات راه يابد خود را تنها سياستمداري معرفي كرده كه قابليت حل مشكلات مهاجرتي فرانسه را دارد.
ميزان پشتيباني از لوپن تا يك سال پيش از انتخابات سال ????تنها ?درصد بود درحالي كه برخي از نظرسنجي ها در ماه مه ميلادي (ارديبهشت) امسال ميزان پشتيباني از وي را تا ??درصد نيز برآورد كرده اند و اين ميزان پشتيباني با توجه به راي ?/ 19 درصدي شيراك در دور اول انتخابات سال ????در فرانسه قابل توجه است. اكونوميست در ادامه با بررسي ميزان پشتيباني مردمي از لوپن در فرانسه نوشت: در يك نظرسنجي جديد در فرانسه ??درصد از راي دهندگان از نظريات لوپن پشتيباني كرده، ??درصد خواستار حضور دوباره وي در انتخابات شده و ??درصد نيز پيش بيني كردند وي باز هم به دور دوم انتخابات راه خواهد يافت.

نماينده مجلس تركيه:
اردوغان درباره انتقال مهمات به اسرائيل پاسخ دهد
ايرنا: يك نماينده مجلس ملي تركيه ديروز خواستار پاسخگويي رجب طيب اردوغان نخست وزير اين كشور در مورد ادعاهاي انتقال مهمات از پايگاه آمريكايي اينجرليك در جنوب تركيه به اسرائيل شد.
مصطفي غزلجي نماينده حزب مخالف جمهوري خواه خلق تركيه در نامه اي به رياست مجلس اين كشور افزود: ادعاهايي وجود دارد مبني بر اين كه طي يك هفته گذشته مقدار زيادي مهمات توسط آمريكا از پايگاه اينجرليك به اسرائيل منتقل شده است. وي از نخست وزير تركيه پرسيد آيا در اين مورد آمريكا موافقت تركيه را كسب كرده است.اين سؤالات در حالي مطرح مي شود كه روزنامه جمهوريت در شماره ديروز نوشت: آمريكا مهمات را از پايگاه اينجرليك در جنوب تركيه براي انبار كردن به اسرائيل منتقل مي كند.
نشست مقامات ارشد نظامي پاكستان، افغانستان، آمريكا و ناتو در اسلام آباد
ايرنا : نشست مشترك مقام هاي ارشد نظامي كشورهاي پاكستان، افغانستان، آمريكا و ناتو بيست ودوم ماه آگوست (31 مرداد ماه) در اسلام آباد برگزار خواهد شد.
روزنامه اردوزبان نواي وقت ديروز نوشت، اين نشست براي بررسي و مبارزه با القاعده و طالبان در افغانستان برگزار مي شود. ژنرال احسن سليم حيات معاون فرمانده ارتش پاكستان رياست هيأت اين كشور را در اين نشست برعهده خواهد داشت. به نوشته نواي وقت، نماينده نيروهاي ناتو مستقر در كابل براي نخستين بار است كه در اين نشست كه قبلا با نام كميسيون مشترك سه جانبه افغانستان، پاكستان و آمريكا برگزار مي شد، شركت خواهد داشت.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |