سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۰ - Aug 15, 2006
رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران خبر داد
تعطيلي ۳هزار بنگاه املاك به علت تخلف
گروه شهري - طي يك سال اخير ۱۲۰۸ فقره پروانه مشاور املاك به دليل تخلف ابطال شده، همچنين تعطيلي ۲۰۰۰ مشاور املاك متخلف فاقد پروانه از مراجع ذيصلاح درخواست شده است.
مصطفي قلي خسروي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران، ضمن بيان اين مطلب به همشهري گفت: در تهران بيش از ۲۵ هزار واحد صنفي مشاوران املاك مشغول فعاليت اند و طبيعي است در اين ميان، شماري از اين افراد دچار تخلف شوند.
ازهمين رو، اتحاديه بر مبناي وظايف قانوني خود و به منظور دفاع و تأمين حقوق متعاملين بدون هيچ ملاحظه اي با مشاوران متخلف برخورد مي كند.
به گفته وي، برخورد با افراد خاطي براساس ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفي صورت مي گيرد، كما اينكه اگر حق و حقوقي از مشاوران املاك نيز تضييع شود اين اتحاديه براي احقاق حقوق آنان از هيچ تلاشي فروگذار نمي كند.
خسروي افزود: در حال حاضر، پنجاه بازرس به طور دائم بر اعمال مشاوران املاك نظارت دارند. افزون بر اين، نهادهاي ذيصلاح ديگر ازجمله مجمع امور صنفي، اداره اماكن و وزارت بازرگاني براساس وظايف قانوني خود برعملكرد مشاوران نظارت دارند. اما در اين ميان ديده شده است افراد سودجو تحت عناوين بازرس يا مأمور از همكاران ما در بنگاه هاي املاك اخاذي كرده اند كه ضمن هشدار به اين افراد از مشاوران املاك درخواست مي شود در صورت مراجعه اين افراد به آنان تحت هر عنوان كه باشد در صورتي به آنان پاسخگو باشند كه كارت شناسايي و اسناد معتبر ارائه كنند، در غير اين صورت مراتب را سريعاً به اطلاع اتحاديه برسانند تا با جاعلان القاب و عناوين برخورد قانوني شود.

پايان بلاتكليفي ۳۵ ساله
طرح نوسازي اراضي عباس آباد ابلاغ شد
تپه هاي عباس آباد را مي توان تنها اراضي نيمه شمالي شهر تهران دانست كه هنوز تا حدودي بكر مانده اند
عكس : عليرضا بني علي
011565.jpg
گروه شهري- طرح جديد نوسازي اراضي عباس آباد تصويب و به شركت نوسازي عباس آباد ابلاغ شد. به نظر مي رسد اين طرح كاملترين و كارشناسانه ترين طرحي باشد كه قرار است پس از ۳۵ سال به تعيين تكليف نهايي اراضي عباس آباد بپردازد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين طرح تلاش شده تا كاربري اين اراضي كه براساس طرح تفصيلي قبلي عمدتا اداري، تجاري و دولتي بود مورد بازنگري قرار گرفته و با مصوبه ماده ۱۳ طرح جامع شهر تهران كه عملكرد اراضي عباس آباد را فضاي سبز و فرهنگي ،آن هم در مقياس ملي تعريف كرده است تطبيق داده شود.
در طرح بازنگري اراضي عباس آباد عملكرد مصلي تهران به عنوان كانون و شاخص ترين عنصر فرهنگي در اين محدوده مورد تاكيد قرار گرفته است.
بنابراين گزارش پروژه هاي مصوب اراضي عباس آباد عبارتند از نمايشگاه دايمي كتاب، پارك موزه دفاع مقدس، كتابخانه ملي و فرهنگستان ايران و مصلي بزرگ شهر تهران كه در مجموع با يكديگر بزرگترين سايت فرهنگي گردشگري كشور را تشكيل خواهند داد.
به گزارش خبرنگار ما از سال ۸۲ صدور مجوز احداث بنا و همچنين ادامه كار ساختمان هاي نيمه كاره در مجموعه اراضي تا زمان تهيه طرح تجديدنظر متوقف شد.درصورت ادامه ساخت و سازهاي بلندمرتبه با كاربريهاي عمدتا اداري و تجاري از سوي ۴۵ دستگاه دولتي ضمن افزايش مشكلات زيست محيطي، شهر تهران از يك فرصت استثنايي و مناسب براي افزايش سرانه هاي خدمات فرهنگي، تفريحي و فضاي سبز براي عموم مردم محروم مي ماند.
بنابراين گزارش، شوراي اسلامي شهر تهران نيز در يكصد و چهل و نهمين جلسه علني خود با بيان اينكه تپه هاي عباس آباد تنها تپه و اراضي آزاد باقيمانده در داخل شهر تهران است تمام تلاش خود را به منظور تصويب مصوبه اي مبني بر حفظ كاربري فضاي سبز و فرهنگي اين اراضي به كار برد و حتي بر ابطال اسناد صادره براي سازمانها و نهادهاي دولتي در اين اراضي پافشاري كرد.تصويب طرح جديد اراضي عباس آباد و تغيير كاربري آنها به سمت فضاي سبز و فعاليت هاي فرهنگي توسط كميته اي مشترك از شوراي عالي شهرسازي، وزارت مسكن و شهرداري تهران صورت پذيرفت. براساس اين طرح مشخص خواهد شد كه ساخت و ساز كدام يك از دستگاه هاي دولتي متوقف و كدام يك با چه كاربري ادامه يابد.
تپه هاي عباس آباد را مي توان تنها اراضي نيمه شمالي شهر تهران دانست كه هنوز تا حدودي بكر مانده اند. محدوده اراضي ۵۵۹ هكتاري عباس آباد بين خيابان هاي اصلي ميرداماد در شمال، شريعتي در شرق، مطهري در جنوب و وليعصر در غرب واقع شده است.

ديدار عضو شوراي شهر تهران با شهروندان
گروه شهري - حبيب كاشاني عضو شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي خود از مناطق، روز چهارشنبه در منطقه ۵ با شهروندان ديدار خواهد داشت. به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران، شهروندان منطقه ياد شده مي توانند براي ثبت نام ديدار با عضو شورا به روابط عمومي شهرداري منطقه مراجعه كنند.

به مناسبت پيروزي مقاومت حزب الله در لبنان
مترو و اتوبوس هاي شركت واحد تهران امروز رايگان است
گروه شهري - به مناسبت پيروزي مقاومت اسلامي حزب الله لبنان در جهاد عليه رژيم اشغالگر صهيونيستي، امروز شركت واحد اتوبوسراني تهران به صورت رايگان اقدام به جابه جايي مسافر مي كند.
به گزارش خبرنگار همشهري علي مسعود قاسمخاني معاونت بهره برداري شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه با اعلام اين خبر افزود: تمامي ناوگان شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، اعم از اتوبوس هاي ريالي و اتوبوس هاي بليطي در تمامي خطوط امروز به شهروندان به صورت رايگان سرويس خواهند داد.وي با اشاره به اين كه هيچ يك از همكاران ما در شركت واحد نبايد از شهروندان بليط يا پول دريافت كنند گفت: دريافت بليط يا پول از شهروندان، غيرقانوني است.معاون بهره برداري شركت واحد همچنين از روشن بودن چراغ هاي اتوبوس ها خبر داد و افزود:بر شيشه هاي برخي از اتوبوس ها، تصاويري از «سيدحسن نصرالله» و يا پرچم لبنان به عنوان مظهر اين مقاومت نصب خواهد شد.
قاسمخاني همچنين با اشاره به اين پيروزي مبارك گفت: در برخي از پايانه هاي مسافربري شركت واحد، در ميان مسافران شيريني و شربت پخش تا اين پيروزي ارزشمند حزب الله گرامي داشته شود.معاونت بهره برداري شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه افزود: پيشنهاد اوليه اين حركت از سوي محمدباقر قاليباف، شهردار تهران ارائه شده بود.به گزارش خبرنگار ما، به همين مناسبت شركت قطارهاي شهري تهران و حومه نيز امروز به صورت رايگان به حمل و نقل مسافران خواهد پرداخت.

نگاه
011562.jpg
علي درخشي

هفتمين خيابان هنر در شرق تهران برپا مي شود
گروه شهري- هفتمين خيابان هنر با بر پايي بيش از ۲۰ كارگاه هنري در زمينه هنرهاي تجسمي، نمايش عروسكي و ميداني و استقرار غرفه هاي صنايع دستي، فردا در ميدان هلال احمر، پياده رو خيابان گلستان، تقاطع پارك فدك، برگزار مي شود.
به گزارش سما، معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افزود: خيابان هنر با هدف بومي سازي هنرها، هويت بخشي به شهر تهران و همچنين روي آوردن شهروندان به فضاهاي عمومي شهر و بهره وري بهينه از فضاهاي شهري، داير مي شود. امين متوليان با اشاره به همكاري فرهنگسراي خانواده در برگزاري هفتمين خيابان هنر، گفت: اين هفته هنرمندان هنرهاي هفتگانه درميدان هلال احمر، پياده رو خيابان گلستان، تقاطع پارك فدك، ميزبان شهروندان تهراني و ساكنان شرق تهران است.معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اشاره به استقبال خوب شهروندان تهراني از اجراي شش خيابان هنر طي هفته هاي گذشته، از حضور جمعي از هنرمندان شاخص و برجسته كشور در اين خيابان خبر داد و يادآور شد: هفتمين خيابان هنر، چهارشنبه ۲۵ مرداد از ساعت ۱۷ تا ۲۲ پذيراي تمامي علاقه مندان است.

رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران خبر داد:
برخورد جدي با مشاورين املاك متخلف
گروه شهري - طي يك سال اخير ۱۲۰۸ فقره پروانه مشاور املاك به دليل تخلف ابطال شده، همچنين تعطيلي ۲۰۰۰ مشاور املاك متخلف فاقد پروانه از مراجع ذيصلاح درخواست شده است.
مصطفي قلي خسروي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران، ضمن بيان اين مطلب به همشهري گفت: در تهران ۲۵ هزار واحد صنفي مشاوران املاك مشغول فعاليت اند و طبيعي است در اين ميان، شماري از اين افراد دچار تخلف شوند. ازهمين رو، اتحاديه بر مبناي وظايف قانوني خود و به منظور دفاع و تأمين حقوق متعاملين بدون هيچ ملاحظه اي با مشاوران متخلف برخورد مي كند. به گفته وي، برخورد با افراد خاطي براساس ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفي صورت مي گيرد، كمااينكه اگر حق و حقوقي از مشاوران املاك نيز تضييع شود اين اتحاديه براي احقاق حقوق آنان از هيچ تلاشي فروگذار نمي كند.
خسروي افزود: در حال حاضر، پنجاه بازرس به طور دايم بر اعمال مشاوران املاك نظارت دارند. افزون بر اين، نهادهاي ذيصلاح ديگر ازجمله مجمع امور صنفي، اداره اماكن و وزارت بازرگاني براساس وظايف قانوني خود برعملكرد مشاوران نظارت دارند. اما در اين ميان ديده شده است افراد سودجو تحت عناوين بازرس يا مأمور از همكاران ما در بنگاه هاي املاك اخاذي كرده اند كه ضمن هشدار به اين افراد از مشاوران املاك درخواست مي شود در صورت مراجعه اين افراد به آنان تحت هر عنوان كه باشد در صورتي به آنان پاسخگو باشند كه كارت شناسايي و اسناد معتبر ارائه كنند، در غير اين صورت مراتب را سريعا به اطلاع اتحاديه برسانند تا با جاعلان القاب و عناوين برخورد قانوني شود.

شهر نگار
بهبود نقش نظارتي شوراها
* خسرو دانشجو
011598.jpg
يكي از وظايف اصلي شوراها، وظيفه نظارتي است ولي با اين حال دايره نفوذ و توان ايفاي نقش نظارتي شوراها در حوزه هاي مختلف متناسب با نحوه ارتباط و تعامل قانوني با نهادها و سازمان هاي تاثيرگذار بر امور شهري فرق دارد.
به بيان ديگر نظارت شورا در حوزه عملكرد شهرداري به دليل اينكه مقررات و دستورالعمل ها عمدتا توسط شوراي شهر تصويب و براي اجرا به شهرداري ابلاغ مي شود، پررنگ تر از ساير حوزه ها است. اگرچه در قوانين موضوعه، نظارت شورا بر حوزه هاي ديگر نيز پيش بيني شده ولي نبود قوانين مدون و فقدان يك ارتباط منطقي بين شوراي شهر و ساير دستگاه ها موجب گرديده است تا شوراي شهر در اموري مانند مسائل آموزشي، بهداشتي، مخابراتي نظارت چنداني نداشته باشد و چالش هايي را فراروي خود احساس كند. از اين رو به نظر مي رسد يكي از الزامات در اين زمينه، بازنگري در قانون شوراها به منظور تقويت نقش نظارتي و تحقق جايگاه اصلي اين نهاد مردمي است تا شوراها با داشتن ابزارهاي قانوني و كارآمد بتوانند نقش واقعي خود را در اين زمينه ايفا كنند. ولي با اين حال شوراي اسلامي شهر تهران در ارتباط با اعمال نقش نظارتي خود بر عملكرد شهرداري، راهكارهايي را به ويژه در دوره دوم پيش بيني كرده و اعضاي شورا از همان ابتدا سعي داشته اند با حضور در شهرداري هاي مناطق و ارتباط مستقيم و چهره به چهره با شهروندان در انجام اين وظيفه مهم مسئولانه رفتار كنند. از اين رو اعضاي شوراي شهر در طول ۳ سال گذشته تقريبا چهارشنبه هر هفته در شهرداري هاي مناطق حضور داشته و مردم مستقيما مشكلات خود را به آنها انتقال داده و در برخي موارد پاسخ خود را در همان جلسه با حضور مسئولان اجرايي دريافت كرده اند.
اگرچه در مدتي كه از فعاليت شوراي شهر مي گذرد، بحث نظارت شوراي شهر بر عملكرد شهرداري با فراز و نشيب هايي روبرو بوده و در مواردي با مقاومت برخي مسئولان اجرايي مواجه شده است، ولي در حال حاضر اين روند تا حد زيادي نسبت به گذشته بهبود يافته است و هم اكنون در اين زمينه مقاومتي از سوي شهرداري به صورت مشهود ديده نمي شود و مي توان گفت شهرداري نظارت پذيرتر شده است. البته نظارت شوراي شهر صرفا به ملاقات هاي عمومي محدود نيست و براي مثال اعضاي شورا مطابق قوانين موضوعه مي توانند با طرح سئوال از شهردار و پاسخ هاي وي عملكردهاي شهرداري را مورد ارزيابي قرار دهند و اگر قانع نشدند مراحل بعدي طي شود و ما در اين مدت، نسبت به اين موضوع نيز پيگير بوده ايم كه هماهنگي هاي صددرصدي در اين زمينه ايجام شود.
* معاون گروه هاي نظارت شوراي شهر تهران

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |