چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
فرزندان خود را در خوب شدن كمك كنيد، زيرا هركه بخواهد مي تواند نافرماني را از فرزند خود بيرون آورد.
(كنزالعمال، ج 16، ص 457، ح 45419)
امروز با حافظ
نياز نيم شبي دفع صد بلا بكند
دلا بسوز كه سوز تو كارها بكند
كه رحم اگر نكند مدعي خدا بكند
تو با خداي خود انداز كار و دل خوش دار
عكس روز
011805.jpg
عكس: رويترز‎/ يوسانگ هو
در سالروز آزادي كره جنوبي از استعمار ژاپن (سال 1945)، تظاهركنندگان كره اي قصد تجمع مقابل سفارت ژاپن در سئول را داشتند كه پليس ضد شورش مانع آنها شد.

آب و هوا
011793.jpg

در شهر چه خبر
تن پوش هاي چيني
فرا رسيدن تابستان، تغيير چهره ويترين فروشندگان پوشاك را در پي دارد. در چند سال گذشته نيز پارچه هاي لنين تونيك هاي گران قيمتي را به بازار آورده كه چنانچه مارك هاي معتبر را به يدك بكشند از 30 هزار تومان ارزان تر نيستند. اما از بازار خبر مي رسد اگرچه توليدكنندگان چيني تا به حال اجناس مشابه اين مارك ها را كپي مي كردند اما اين اواخر مارك هاي معتبر را نيز با مارك هاي غيرقابل تشخيص به لحاظ اصل و يا كپي بودن به بازار ايران عرضه كرده اند.
فروشندگان و آگاهان بازار فقط خريد از نمايندگي ها را براي دريافت جنس اصل توصيه مي كنند. جواد دروديان رئيس اتحاديه صنف پيراهن دوزان نيز هجوم گسترده چين به اين بازار و برندهاي معتبر آن را تأييد مي كند.

كم درآمدها
در مهدكودك
شايد از اين پس مهدكودك هاي سطح شهر، كودكان قشر كم درآمد را نيز در خود جاي دهند. زيرا والديني كه طومار بلند خرج و مخارج ماهانه تصور به مهدكودك فرستادن بچه ها را از آن ها گرفته بود چنانچه جزو خانواده هاي كم درآمد محسوب شوند ماهانه براي هر فرزند خردسال 100 هزار ريال تسهيلات از سازمان بهزيستي دريافت مي كنند.
در حال حاضر 480 هزار كودك در سطح كشور در مهدها نگهداري مي شوند كه اين ميزان با اجراي طرح مذكور و ساخت مهدهاي جديد در مناطق محروم افزايش مي يابد.

مرخصي خودپردازها
شبكه خودپرداز بانك ملي براي بهينه سازي يك مرخصي 6 ساعته گرفته است. بنا بر اين دستگاه هاي خودپرداز و پي.او.اس بانك ملي از ساعت 24 امشب تا شش صبح فردا قطع خواهد بود. شهرونداني كه طي اين ساعات قصد برداشت وجه از حساب خود را دارند مي توانند به خودپرداز ساير بانك ها مراجعه كنند.
هرچند بهانه هاي گوناگون خودپردازها شامل خارج از سرويس بودن و غيره ترجيع بند سيستم بانكي شده، اما مسئولان چند برابر بودن پرداخت روزانه، نسبت به ديگر كشورها را به عنوان توجيهي منطقي تكرار مي كنند.
هشدار قيمت تخم مرغ
ديروز هر شانه 2 كيلويي تخم مرغ با 4/5 درصد رشد نسبت به هفته گذشته يك هزار و 500 تومان به دست مصرف كنندگان رسيد. ميادين زيرنظر شهرداري نيز هر شانه تخم مرغ را يكهزار و 300 تومان عرضه كردند. گويا تفاوت 4/9 درصدي نسبت به ماه پيش و ادامه روند صعودي قيمت تخم مرغ را بايد در كاهش 40 درصدي مرغداري ها جستجو كرد.
ناصر نبي پور مديرعامل اتحاديه مرغداران مي گويد: ورشكسته شدن مرغداران، ورود مرغ هاي چربي دار به كشتارگاه ها و افزايش قيمت مرغ هاي گوشتي علت اصلي اين روند صعودي را تشكيل مي دهد. وي مي افزايد: به اين ترتيب بايد منتظر تخم مرغ كيلويي يكهزار تومان در پايان سال 86 بود.

آلودگي هواي تهران
011796.jpg

بازار
011817.jpg
مركز خريد خودرو كاركرده
افزايش تعداد متقاضيان خودرو در مردادماه نشان مي دهد، سفرهاي تابستاني همانند سال هاي گذشته شهروندان را به مراكز خريد خودرو و نمايندگي ها مي كشاند.
مراكز خريد و فروش خودروهاي كاركرده نيز از اين قافله عقب نمانده اند و از سال 79 تا به حال 3 مركز خريد و فروش در حال فعاليت براي تأييد سلامت فني و سندي خودروها هستند. اما از سطح شهر خبر مي رسد كه مركز شماره 4 خريد و فروش خودروهاي كاركرده در منطقه 4 زيرنظر شركت ساماندهي شهرداري تا چند روز آينده مورد بهره برداري قرار مي گيرد. اين مركز با دريافت 6 هزار تومان از هر طرف معامله خدمات مربوط به تعيين و كارشناسي قيمت و مشخصات فني خودرو را انجام مي دهد. علاوه بر مركز جديد سه مركز ديگر در سطح شهر تا چند ماه آينده مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

قيمت طلا و ارز
011820.jpg

تلويزيون
011823.jpg

سينما
به نام پدر
011799.jpg
كارگردان: ابراهيم حاتمي كيا
بازيگران: پرويز پرستويي، گلشيفته فراهاني،  مهتاب نصيرپور، كامبيز ديرباز
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ، بهمن، بلوار، مركزي، قدس، جمهوري، ايران، گلريز، فلسطين، كارون، پايتخت،  شيدا، حافظ، جهاد،  دهكده المپيك
خلاصه داستان: اين فيلم به ارتباط ميان يك پدر و دختر مي پردازد و از موضوعي اجتماعي با پس زمينه جنگ برخوردار است.

در حاشيه خبرها
زنداني خطرناك با طعم كره
امير بهادري نژاد: آيا خطرناك ترين زنداني كشور انگليس را مي شناسيد؟ اين زنداني چارلز برانسون نام دارد. وي در سال 1974 به جرم سرقت مسلحانه به حبس محكوم شد. اما اين پايان ماجرا نبود چون در حين محكوميت خود چندين بار جنجال آفريد. او بارها زندانيان و ماموران زندان را گروگان گرفت كه سرشناس ترين گروگان وي معاون زندان ويكفيلد بود. در واقع وي به دليل ارتكاب به اين جرايم به حبس ابد محكوم شده است و بايد تا پايان عمرش پشت ميله هاي زندان رنج بكشد. اما نكته جالب اينكه حبس شدن پشت ميله هاي زندان نه تنها وي را متنبه نكرده بلكه او را گستاخ و پرخاشگر تر كرده است. به عبارتي ديگر، روزي نيست كه وي براي ماموران و زندانيان ويكفيلد نقشه هاي شوم نكشد و دردسرساز نشود. اما جديدترين جنجال چارلز برانسون به دو روز قبل باز مي گردد.
صبح روز دوشنبه هنگامي كه زندانيان مشغول نرمش صبحگاهي در حياط زندان بودند؛ برانسون 95 كيلوگرمي كه اكنون 53 ساله است با يكي از زندانيان كتك كاري كرد. در واقع اين كتك كاري بهانه اي براي جنجال آفريني تازه بود. او پس از پايان اين درگيري لباس هاي خود را پاره كرد و در حاليكه تنها يك شورت ورزش بوكس را برتن داشت تمام بدن خود را آغشته به كره گياهي كرد تا اينكه بدنش كاملا ليز شود. وي سپس با لباس هاي پاره خود دستكش بوكس درست كرد و با كوبيدن به سينه اش و فرياد كشيدن مبارز طلبيد. او در لا به لاي فريادهايش بارها اعلام كرد كه قصد دارد تا آنجايي كه توان دارد ماموران زندان را كتك بزند و نابود كند. با توجه به اينكه بدن برانسون آغشته به كره بود ماموران نمي توانستند وي را مهار كنند و حتي نيروهاي يگان ويژه و ضد شورش زندان از دستگيري وي ناتوان ماندند. به همين دليل رئيس زندان كه استوري نام داشت وارد عمل شد و سه بار به برانسون هشدار داد در صورتيكه تسليم ماموران نشود از اسپري فلفل سياه استفاده خواهد كرد.
اسپري فلفل سياه آخرين حربه ماموران امنيتي زندانهاي انگليس به شمار مي آيد. در صورتيكه يك زنداني غير قابل مهار باشد ماموران با اجازه رئيس و يا معاون زندان مجاز به استفاده از اين اسپري خواهند بود. به هر حال استوري پس از سه بار هشدار دستور استفاده از اسپري را صادر كرد و ماموران با استفاده از اسپري هاي فلفل به سوي وي يورش بردند. جالب اينكه برانسون قوي جثه بلافاصله روي زمين افتاد و بيهوش شد.
در همين حال ماموران فرصت را غنيمت شمردند و قبل از اينكه وي به هوش بيايد به يك سلول انفرادي منتقلش كردند. البته برانسون پس از 30 دقيقه كاملا به هوش آمد. به طور حتم از همان لحظه اول به هوش آمدن برانسون، دغدغه استوري مجدداً آغاز شد كه نقشه بعدي اين زنداني براي به جنجال كشيدن زندان چه خواهد بود.

مبادله كتاب در كتابخانه انديشه
همچنين كتابخانه شبانه روزي انديشه همين فرهنگسرا، جمعه هر هفته اقدام به برپايي طرح مبادله كتاب نموده است. شايان ذكر است زمينه موضوعي كتاب متفاوت است و افراد در هر زمينه مي توانند كتب خويش را مبادله نمايند.
علاقمندان جهت مبادله كتاب مي توانند جمعه هر هفته از ساعت 17 تا 20 به محل فرهنگسرا مراجعه كنند.

اجراي طرح گل پارك
فرهنگسراي مدرسه طرح گل پارك را با هدف غني سازي اوقات فراغت شهروندان به ويژه كودكان و نوجوانان و ايجاد فضايي شاد و پر از نشاط پنجشنبه و جمعه هر هفته از ساعت 30/17 تا 30/19 در پارك هلال احمر برگزار مي كند.
در اين طرح 25 غرفه سيار با موضوعات فرهنگي هنري، اجتماعي،  مذهبي و علمي با عناويني چون شطرنج،  طناب كشي،  دارت، نجوم، خلاقيت، كتاب، جدول، قصه هاي قرآني، پينگ پنگ، بدمينتون، سفال و قصه هاي خلاق به ارائه اثر و آموزش مي پردازند. علاقمندان مي توانند به نشاني خيابان شريعتي، پايين تر از پل سيدخندان، فرهنگسراي مدرسه مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با تلفن: 15-88505513 تماس بگيرند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
غاز
غاز يك معاون داشت، اسمش سار بود. غاز رفت توي فكر كه چه طور مي تواند از دست او خلاص شود. فكر كردن سبب مرگ او شد؛ چرا كه عادت به فكر كردن نداشت. بلكه اين سار بود كه عادت داشت برايش فكر كند.
ولاديمير تيخوينسكي

گشتي در دنياي خبرها
مسير انحرافي 70 كيلومتري
ميامي: با توجه به اين كه در يكي از خيابانهاي شهر پرينستون عمليات عمراني در جريان است، مديريت پروژه با نصب تابلوهاي راهنمايي، خودروهاي عبوري را به يك مسير انحرافي هدايت كرده است. اما ديروز مشخص شد رانندگاني كه از اين مسير انحرافي عبور مي كنند بايد 70 كيلومتر بيشتر رانندگي كنند در حالي كه مي توان ترافيك را به مسيري هدايت كرد كه تنها 5 دقيقه وقت رانندگان را بگيرد. انتشار اين خبر باعث شده تا شهرداري به بازخواست مدير اين پروژه بپردازد.
زايمان در خودرو
تگزاس: يك خانم 21 ساله در آمريكا حين رانندگي زايمان كرد. وي در حالي كه مشغول رانندگي بود احساس درد زايمان كرد به همين دليل تصميم گرفت با سرعت خود را به بيمارستان برساند. اما در ميانه راه از شدت درد بي هوش شد و زايمان كرد. در همين حال خودرو كه در واقع راننده نداشت پس از برخورد به يك درخت به داخل كانال آب سقوط كرد. خوشبختانه پيش از اين كه آب، تمام خودرو را در بر بگيرد پليس اين خانم و نوزادش را نجات داد.
عاقبت رعايت نكردن نوبت
نيويورك : يك زن در آمريكا قصد داشت دو شهروند را به دليل رعايت نكردن نوبت بكشد. دو روز قبل اين خانم براي خريد صبحانه در صف صندوق يك رستوران ايستاده بود كه ناگهان دو زن بدون رعايت كردن نوبت در صف سبقت گرفتند و زودتر صبحانه خريدند. به همين دليل اين خانم تصميم گرفت از آنها انتقام بگيرد. وي پس از صرف صبحانه به پاركينگ رستوران رفت و در خودرواش به انتظار نشست. هنگامي كه آن دو مشتري از رستوران خارج شدند خانم عصباني خودرو را روشن كرد و آن دو نفر را زير گرفت. البته خوشبختانه به آنها آسيب جدي وارد نشد.
خانه در گودال
ميسوري: يكشنبه صبح يك روز بسيار تلخ براي يك صاحبخانه در ميسوري بود.اين مرد پس از بيدار شدن از خواب در يك روز تعطيل روزنامه خريد و ساعت 30/8 دقيقه هنگامي كه در خانه مشغول مطالعه روزنامه بود ناگهان زير پايش صداي لرزش احساس كرد. بر اثر اين لرزش يك حفره بزرگ زير خانه وي به وجود آمد و نيمي  از ساختمان در اين گودال عميق فرو رفت.
راننده متعصب
بارسلونا: جيان لوكا زامبروتا بازيكن فصل گذشته تيم فوتبال يوونتوس ايتاليا در فصل نقل و انتقالات به تيم بارسلونا اسپانيا پيوست.دو روز قبل وي پس از بازگشت از اردوي خارجي اين تيم در فرودگاه بارسلونا سوار بر يك تاكسي شد اما راننده تاكسي از او خواست بلافاصله اين وسيله نقليه را ترك كند.با توجه به اين كه راننده تاكسي طرفدار متعصب تيم اسپانيول (رقيب ديرينه بارسلونا) بود به همين دليل حاضر نشد بازيكن تيم رقيب را سوار كند و او را پياده كرد.
جيب بري
برلين: چند روز قبل يك مرد در آلمان با مراجعه به يك بانك مبلغ 8 هزار يورو از حساب بانكي خود برداشت كرد.در همين حال دو سارق زن كه از نزديك حركات اين مرد را زير نظر داشتند تصميم گرفتند جيب مرد را بزنند.به همين دليل هنگامي  كه وي در خيابان قدم مي زد از پشت سر به سوي وي زباله هاي خيس پرتاب كردند چند ثانيه بعد به مرد نزديك شده و با دستمال به پاك كردن آب زباله از روي لباس وي پرداختند. مرد خوش باور نيز تصور مي كرد كه اين دو زن قصد كمك كردن به وي را دارند غافل از اين كه آنها حين پاك كردن لباسش جيب او را زدند و 7500 يورو به سرقت بردند.
كيسه دوپينگ
011802.jpg
گوتنبرگ: اين كيسه اي كه مشاهده مي كنيد از هتل محل اقامت ورزشكاران شركت كننده در رقابتهاي دووميداني قهرماني اروپا به دست آمده است. به گفته مسئولان برگزار كننده اين مسابقه كاملاً واضح است كه تعداد نسبتاً زيادي از ورزشكاران حاضر در اين مسابقات از مواد نيروزا استفاده كرده اند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |