چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
فيزيوتراپي نوين
صدف كوه كن
عكس: جواد گلزار
011706.jpg
امروزه علاوه بر درمان هاي تخصصي، درمان هاي جانبي اي هم وجود دارند كه روند بهبودي بيمار را تسريع مي كنند، از انواع اين درمان ها مي توان به فيزيوتراپي اشاره كرد.
در واقع در فيزيوتراپي نيز با روش هاي جديدي كه جايگزين شيوه هاي سنتي درمان شده اند، امكان بهره مندي هر چه بيشتر افراد، از خدمات درماني فراهم شده است، در رابطه با برخي از اين شيوه هاي جديد درماني، گفت وگويي را با رضا قلمقاش- فيزيوتراپيست- انجام داده ايم و به مباحثي از جمله درمان با ميدان مغناطيسي و استفاده از ليزر پرداخته ايم. وي اين نوع درمان را شكل نسبتاً جديد و بسيار مؤثري از درمان هاي فيزيوتراپي ذكر مي كند و مي افزايد: فراموش نكنيد! كه اين تكنيك ها، معجزه نيست ولي بدون عمل جراحي، سبب تسريع در رسيدن به اهداف درماني و بهبود مي شود.
***
* بهتر است گفت و گو را باتعريف ليزر شروع كنيم چرا كه درمان با ليزر بسيار فراگير شده است، اصولاً ليزر چيست؟
- ليزر نوع خاصي از نور است و از حروف اول كلمات Light Amplification By the Stimulated Emission of Radio (LASER)R يا نور تقويت شده توسط گسيل القايي تابش، تشكيل شده است.
اين تعريف، اشاره مي كند كه ماهيت ليزر، نوري متشكل از فوتون ها (بسته هاي بسيار كوچك انرژي) با خصوصيات مساوي با هم، ولي متمايز از نور معمولي است.
* تفاوت ليزر و نور چيست؟
- براي درك بهتر چگونگي تفاوت ليزر و نور، نظر شما را به مثالي جلب مي كنم: اگر مقداري شن را در مشت خود نگه داريد (دانه هاي شن را همان بسته هاي كوچك انرژي يا فوتون ها فرض كنيد كه هم در ليزر و هم در نور وجود دارد) هنگامي كه آن را به سمت ديوار پرتاب مي كنيم، مجموعه شن ها، قبل از رسيدن به ديوار، در هوا پراكنده مي شوند و هريك از دانه هاي شن، به گوشه اي از ديوار برخورد خواهند كرد و اثر هريك از دانه هاي شن، بر روي ديوار ناچيز خواهد بود، حال اگر همين عمل را مجدداً تكرار كنيم، به گونه اي كه قادر باشيم دانه هاي شن را به هم فشرده كرده، در كنار هم قرار دهيم تا مانند يك قطعه سنگ شوند و به ديوار برخورد كنند، اثر ضربه به جا مانده بسيار بيشتر از حالت قبل خواهد بود. در حالت اول نور معمولي است و در حالت دوم ليزر، كه تشعشعات آن تك رنگ بوده و تغييرات تناوبي امواج آن، همزمان و در عين حال مساوي است.
* كاربرد ليزر در زمينه پزشكي چيست؟
- ليزر در پزشكي، كاربردهاي متعددي دارد كه از نوع غيرتهاجمي (soft) آن، جهت درمان و تشخيص و از نوع تهاجمي آن (hard)، جهت برش، تغيير و تخريب بافت استفاده مي شود. در كل ليزر پزشكي كه براي تشخيص، درمان و تخريب بافتي و يا به عنوان چاقوي جراحي استفاده مي شود، ليزر پرانرژي يا سخت ناميده مي شود، اما ليزر درماني با سطح واكنش خفيف، نسبت به ليزرهاي جراحي يا ليزر درماني كم شدت (LILT) در فيزيوتراپي، كاربردهاي متعددي دارد.
* آيا ليزر درماني خطراتي هم به همراه دارد؟
- ليزر، درماني كم خطر و پرفايده است و از آن مي توان به شكل وسيعي براي درمان و تسريع درمان در انواع صدمات ورزشي، ترميم زخم ها از جمله زخم هايي با وسعت زياد و با تأخير در بهبود، دردهاي حاد و مزمن، مشكلات ستون فقرات و بيماري روماتيسمي و مفاصل استفاده كرد و مهم ترين فاكتور در درمان با ليزرهاي ترميمي، اجراي يك برنامه جامع و كامل درماني است كه به همراه ليزر انجام مي پذيرد و همه مسايل بيمار را مدنظر دارد.
* معمولاً از چند نوع ليزر درماني نام مي برند، تفاوت آنها چيست؟
- دستگاه هاي ليزر درماني داراي خروجي هاي متنوعي هستند كه به سه دسته تقسيم مي شوند و بر حسب وسعت منطقه و نوع ناحيه درماني، به كار مي روند كه شامل: 1- اسكنر 2- خوشه اي و 3- قلمي است. تأثير ليزر نوع اسكنر و خوشه اي بيشتر در درمان دردهاي منتشر و نواحي بزرگ كاربرد دارد. در مجموع مطالعات نشان مي دهند كه استفاده از ليزر كم توان در موارد فراواني سبب بهبود درد، كاهش دارو و گاه قطع كامل مصرف دارو مي شود. بنابراين از اين نوع درمان، مي توان براي كوتاه كردن زمان بهبودي و گاه جلوگيري از مداخله جراحي بهره گرفت.
* مورد بعدي كه در رابطه با آن اطلاعات كمي داريم اما از درمان هاي مؤثر به شمار مي آيد، درمان با ميدان مغناطيسي است. مفهوم آن چيست؟
- درمان با ميدان مغناطيسي منقطع هم شكل نسبتاً جديد و بسيار مؤثري از درمان هاي فيزيوتراپي است، با اين كه اين تكنيك يك معجزه نيست، ولي نياز به عمل جراحي را از بين مي برد و روند درمان را تسهيل مي كند.مگنت تراپي يك روش درماني دقيق، كارآمد و در عين حال بسيار كم خطر است كه با قرار دادن بيمار به شكل گسترده يا موضعي در يك ميدان مغناطيسي، روند ترميم سلولي و بافتي اين توانايي را پيدا مي كند كه به نحو سريع تر و چشمگيرتري بهبود يابند.
* آيا ميدان مغناطيسي در نقاط خاصي اثر مي كند؟
- در محدوده ميدان مغناطيسي، همه بخش هاي بدن، نسبت به خطوط اين ميدان نفوذپذير بوده و تمركز خطوط ميدان در برخي ارگان هاي خاص وجود ندارد، كه همين مسأله در مقايسه با ساير روش هاي درماني فيزيكي، يك امتياز محسوب مي شود.
* ميدان مغناطيسي چگونه در روند درمان تأثير مي گذارد؟
- بدن انسان از تعداد كثيري سلول، با فعاليت هاي الكتريكي تشكيل شده است. اگر هيچ نوع پتانسيل الكتريكي در سلول نبود، امكان زنده ماندن زياد وجود نداشت. همچنين سلول ها داراي نوعي پتانسيل استراحت هستند كه براي فرايندهاي سوخت و ساز سلولي ضروري است. در سلول هاي بيمار و آسيب ديده، پتانسيل استراحت تغيير مي كند. قرارگيري در محدوده ميدان هاي مغناطيسي منقطع، اين پتانسيل را متناسب ساخته و به حالت طبيعي باز مي گرداند و سبب مي شود كه روند ترميم سلول آسيب ديده، سرعت گيرد و در حقيقت اين امواج كمك مي كند تا بافت ها، خود را سريع تر ترميم كنند.
* اين روش درماني در رابطه با چه بيماري هايي كارآمد است؟
- از اين روش مؤثر درماني، مي توان در زمينه هاي بيماري هاي ارتوپدي، صدمات ناشي از ضربه، ترميم بافت، بيماري هاي روماتيسمي و پس از درمان شكستگي ها و ترك ها، خصوصاً در مواردي كه جوش خوردگي به تأخير افتاده باشد، درمان بيماري هاي جريان گردش خون و عروق كرونري، درمان زخم، سوختگي ها، صدمات ورزشي، خصوصاً در روزهاي اول صدمه و اختلالات عصبي به راحتي و با كمترين ميزان خطر، استفاده كرد. تأثير مگنت درماني به خصوص در بيماري هاي روماتيسمي با توجه به امكان كاربرد اين روش در فاز حاد بيماري، بسيار چشمگير و اثربخش است.
* در رابطه با شكستگي هايي كه از فلز، براي ترميم استفاده مي كنند، اين ميدان مغناطيسي، خطري ندارد؟
- در مواردي كه جوش خوردگي به تأخير افتاده و به همين دليل از فلز و پيچ و ساير وسايل فلزي، جهت يكپارچگي و ثابت كردن استخوان هاي شكسته استفاده شده است، از آنجايي كه امواج اين دستگاه در ارگاني خاص، تجمع و تمركز نمي يابد، هيچ محدوديتي در استفاده از اين تكنيك وجود ندارد و اين بارزترين مزيت اين سيستم درماني، نسبت به ساير درمان هاي فيزيوتراپي است كه در آنها احتمال بروز خطر سوختگي و آسيب هاي بافتي وجود دارد.

چگونه كلسترول را كنترل كنيم؟
011712.jpg
راحله زندوكيلي- با رعايت يك رژيم غذايي مناسب مي توان كلسترول را كنترل كرد. برخي از مواد غذايي مفيد براي پايين آوردن كلسترول و يا مضر و تشديدكننده آن عبارتند از:
بادام: جايگزين كردن مقدار كمي به ميزان 4/1 فنجان آجيل به خصوص بادام به جاي تنقلاتي مثل چوب شور يا بيسكوئيت ها مي تواند به مقدار زيادي به پايين آوردن كلسترول بد و بالا بردن كلسترول خوب در خون كمك كند. ولي توجه داشته باشيد كه مصرف زياد آجيل ها باعث چاقي و بالا رفتن كلسترول مي شود.
نان جوي دوسر: ميزان فيبر موجود در آرد جوي دوسر با پيوستن به زنجيره اسيدهاي صفراوي كه عوامل اصلي تشكيل كلسترول هستند از تشكيل پيوندهاي عامل ايجاد كلسترول جلوگيري مي كند و در نتيجه كلسترول بد را به مقدار زيادي پايين مي آورد.
ماهي: امگا 3 موجود در گوشت انواع ماهي بخصوص ماهي حلوا، آزاد و تون حاوي مقدار قابل توجهي كلسترول خوب است كه البته روغن ماهي نيز منبع بسيار غني اين ماده است.
سويا: مصرف لوبياي سويا و محصولات تهيه شده از آن (آرد سويا، آجيل سويا و شير سويا) از تشكيل كلسترول جديد در خون جلوگيري مي كند. مصرف روزانه 25 گرم پروتئين سويا كمك بسيار خوبي در كنترل كلسترول خون خواهد بود. همچنين كساني كه در خطر ابتلا به سرطان پروستات و سينه هستند با مصرف مقداري سويا در روز مي توانند تا حد زيادي از تشكيل و تكثير سلول هاي سرطاني جلوگيري كنند.
موارد بالا، مواد غذايي توصيه شده توسط پزشكان براي كنترل ميزان كلسترول بد و بالابرنده كلسترول خوب هستند. در زير برخي مواد بالا برنده كلسترول بد كه در ميزان مصرف آنها بايد دقت بسيار زيادي كرد ذكر مي شوند:
شير و لبنيات غني شده: مصرف چربي هاي اشباع شده به خصوص پنيرهاي اشباع شده پرچرب و بستني به شدت باعث بالا رفتن ميزان كلسترول مي شوند. براي كم شدن كلسترول خون مي بايست حتي الامكان از لبنيات كم چرب يا بدون چربي استفاده شود.
گوشت هاي قرمز فرآوري شده: مصرف اين نوع گوشت ها مثل سوسيس و كالباس و گوشت هاي نمك سود، كلسترول را بالا مي برد و براي پايين آمدن ميزان چربي خون بهتر است از سوسيس و كالباس تهيه شده از گوشت بوقلمون يا مرغ استفاده شود.
غذاهاي رستوران ها: از آنجايي كه غذاهاي سرخ شده فروشگاه هاي اغذيه فروشي با روغن جامد (هيدروژنه) سرخ مي شوند، تاثير بسيار زيادي در بالا بردن كلسترول دارد.
روغن هاي گرم (حاره اي): روغن هسته خرما و نارگيل بيشترين ميزان اسيدهاي چرب اشباع را دارا هستند و 100 درصد چربي موجود در اين روغن ها حاوي كلسترول بد است. توصيه مي شود كساني كه كلسترول بالا دارند و يا در معرض خطر بالا رفتن كلسترول هستند از مصرف اين دو روغن اكيداً خودداري كنند و روغن هاي دانه آفتابگردان، هسته انگور و... كه كلسترول كمي دارند، را جايگزين اين دو روغن كنند.
شيريني جات: مصرف شيريني ها و نان هاي روغني و قندي حتي اگر در خانه تهيه شود به دليل ميزان بالاي چربي اشباع شده موجود در تركيبات آنها باعث بالا رفتن كلسترول مي شود و بايد در مصرف آنها دقت شود.
قهوه: به غير از كافئين موجود در قهوه كه براي سلامتي مضر است، مصرف قهوه باعث بالا رفتن كلسترول نيز مي شود و آن به دليل وجود روغن ترپن (terpene) در آن است. محققان به تازگي اعلام كرده اند كه كساني كه مايل به مصرف قهوه هستند و از بابت بالا رفتن كلسترول نگران اند بايد از قهوه فيلتر شده (تهيه شده به وسيله دستگاه قهوه ساز) استفاده كنند چرا كه فيلتر از عبور چربي هاي معلق در قهوه به فنجان جلوگيري مي كند.
تخم پرندگان: تخم پرندگان حاوي مقدار بسيار زيادي كلسترول بد است، ولي تحقيقات به عمل آمده نشان مي دهد كه اين كلسترول در زرده تخم مرغ وجود دارد و در صورت تمايل به استفاده از تخم مرغ بهتر است از سفيده آن استفاده شود.
كره و روغن هاي مارگارين (گياهي): روغن ها و كره گياهي به نسبت كره ها و روغن هاي حيواني به دليل پايين بودن ميزان چربي هاي اشباع شده در تركيباتشان براي سلامتي بسيار مفيدتر هستند، اما مسئله اينجاست كه چربي هاي گياهي به خصوص كره هاي مارگارين (گياهي) و روغن نباتي هاي جامد يا نيمه جامد براي قابل مصرف شدن، فرآوري مي شوند و عمدتاً در اين موارد از فرآيندي به نام هيدروژنه شدن استفاده مي شود. اين فرآيند باعث ايجاد تغيير در نوع تركيبات روغن ها و در نتيجه اشباع شدن چربي هاي موجود در كره ها و روغن هاي نباتي مي شود و ميزان كلسترول خوب را به شدت كاهش مي دهد و خطر حملات قلبي را بالا مي برد.
منبع: MSN/Health

پرسش و پاسخ
علايم بي اشتهايي عصبي در كودكان چيست؟
011709.jpg
سميه شرافتي- بي اشتهايي عصبي كه به آن بي اشتهايي رواني نيز مي گويند نوع مخصوصي از بي اشتهايي است كه اغلب در نوجواناني ديده مي شود، ولي ممكن است در كودكان نيز به ندرت ديده شود. اين كودكان معمولاً بدون علت مشخصي از خوردن امتناع مي كنند، ولي جنب وجوش و فعاليت عادي دارند و مريض به نظر نمي آيند. بعضي اوقات كودك يا نوجوان به محض صرف اندكي غذا دچار استفراغ مي شود. كاهش وزن بدن به سرعت پيش مي آيد و لاغري و رنگ پريدگي در عرض چند روز مشخص مي شود. مي توان گفت نارسايي و كمبودهاي عاطفي، دوري از مادر، حساسيت كودك و احتياج او به محبت و بالاخره وسواس و اضطراب مادران نسبت به اجراي صحيح قوانين بهداشتي و تغذيه كودك از علل اصلي و مهم به شمار مي روند. در موارد شديد بي اشتهايي، اگر درماني صورت نگيرد به علت كم شدن پتاسيم خون و تغييرات در نوار قلبي عواقب خطرناكي ممكن است پيش بيايد، ولي امروزه با روش هاي جديد درماني و استفاده از داروهاي ضدافسردگي اين بي اشتهايي قابل علاج است. پس از درمان دوره بحران بي اشتهايي نيز بايد عللي كه منجر به بروز بيماري شده اند را يافت و برطرف كرد.

داروخانه سبز
گوجه فرنگي و درمان سرطان
011715.jpg
گروه اجتماعي- يك تحقيق در ايتاليا كه در مورد 5500 نفر داوطلب انجام شده، نشان داده است كه خوردن مرتب گوجه فرنگي كه سرشار از تركيب شيميايي ليكوپن است، خيلي بيشتر از خوردن سبزي هاي سبز تيره براي جلوگيري از سرطان مجاري هاضمه موثر است. در اين آزمايش ها روشن شده است،در اشخاصي كه حداقل 7 بار در هفته در رژيم غذايي خود از گوجه فرنگي استفاده مي كرده اند، خطر ابتلاي به سرطان جهاز هاضمه 50درصد كمتر از اشخاصي است كه فقط يك بار در هفته مصرف كرده اند.همچنين پختن غذا، كمك مي كند كه ماده مفيد ليكوپن از داخل سلول هاي نسوج گوجه فرنگي خارج شود، بنابراين سس گوجه فرنگي و به طور كلي، گوجه فرنگي پخته و كباب از اين جهت مفيد است.
از سوي ديگر طبق تحقيقات انجام شده در دانشگاه جان هاپكينز، پايين بودن سطح ليكوپن در خون، يكي از علائم آمادگي انسان براي مبتلا شدن به سرطان لوزالمعده است و همانطور كه ذكر شد، گوجه فرنگي، غني ترين منبع اين تركيب شيميايي مفيد است.
به نظر مي رسد، خوردن گوجه فرنگي از علايم پيش سرطاني عنق رحم كه اصطلاحاًCIN گفته مي شود، جلوگيري مي كند.

دريچه
استرس، مغز را كوچك مي كند
پژوهشي جديد نشان مي دهد كه چگونه استرس مي تواند باعث كوچك شدن سلول هاي مغزي شود.
به گزارش هلث دي نيوز پژوهشگران مي گويند استرس مي تواند باعث گيجي ذهني و پيرتر شدن شما شود.اما خبر خوب اين است كه ورزش مي تواند جلوي اين روند را بگيرد و دست كم در مورد مغز با گذشت زمان آسيب هاي ناشي از استرس التيام پيدا مي كنند. دكتر بروس مك اوان، رئيس آزمايشگاه نوروآندوكرينولوژي در دانشگاه راكفلر نيويورك و سرپرست اين تحقيق مي گويد: مغز بسيار انعطاف پذير است، اگر به آن فرصت بدهيد هر تلاشي براي ترميم خودش انجام مي دهد.
پژوهش هاي جديدتر نشان داده  است كه همين فرآيند در مناطقي از مغز به نام قشر پيش پيشاني - كه در تصميم گيري و توجه دخيل است- نيز رخ مي دهد. البته شيوه هايي براي رفع اثرات ناشي از استرس رواني وجود دارد.مك اوان مي گويد: تركيبي از روان درماني، رفتاردرماني شناختي و داروها مي تواند واقعاً مغز را تغيير دهد و آن را به وضعيت كمابيش طبيعي بازگرداند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |