چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
طرح توليد بنزين سوپر اكتيو در كشور
011670.jpg
گروه علمي فرهنگي - يك شركت داخلي به فناوري توليد بنزين سوپر اكتيو دست يافت.
تا مدتها پس از استخراج نفت به سبب ناآشنايي به ويژگيها و كار بنزين و عدم نياز معمولا فرآورده هاي بنزيني كه از تقطير نفت خام به دست مي آمدند دور ريخته مي شدند.
در سال هاي پاياني قرن نوزدهم بود كه با ساخته شدن اتومبيل، ماده اي بنزيني از تقطير زغال سنگ به دست مي آمد، به كار گرفته شد. كم كم صنعت اتومبيل سازي و ساختمان موتور اتومبيلها پيشرفت كرد و همراه با اين پيشرفت ها به سوخت هاي مناسب تري نياز افتاد. سرانجام سوخت امروزي اتومبيلها كه داراي تركيبات پيچيده و گوناگون است تهيه شد.
بنزين موتور آميزه اي است از هيدروكربن هاي گوناگون كه با نسبت هايي متفاوت تركيب شده اند. مواد ديگر نيز در بنزين هستند كه مواد افزودني خوانده مي شوند.
بنزين هاي اتومبيل
يكي از مهمترين ويژگي هاي بنزين اتومبيل خوش سوزي (كم بودن صدا و ضربه) آن است كه اين ويژگي با فاكتورهايي به نام اكتان مشخص مي شود و آن در حقيقت تفاوت ميان بنزينهاي موتور اتومبيل را نشان مي دهد.
نامگذاري بنزين هاي معمولي، سوپر و... براين پايه است. گونه هاي مختلف بنزين تفاوت هاي ديگر چون تفاوت در تركيب شيميايي، در مورد افزودني، در فراريت و... نيز با هم دارند.
با توجه به افزايش روزافزون مصرف بنزين در كشور و حجم عظيم واردات بنزين كه نشان دهنده عدم هماهنگي بين توليد و مصرف كه باعث خروج فراوان ارز از كشور و تخصيص يارانه بسيار زياد به بنزين مي شود، طرح توليد بنزين سوپراكتيو، در مجتمع تحقيقاتي عصر انقلاب اجرا شد.
به گزارش همشهري در اين طرح از اتانول در كنار ساير هيدروكربن هاي بنزيني استفاده مي شود. اتانول در كشور به مقدار فراوان توليد مي شود و به نظر مي رسد كه نيازي به واردات آن نيست. ضمن اينكه اتانول را مي توان به طور صنعتي هم توليد كرد. اتانول حلالي است كه از سوختن آن نه دي اكسيدكربن توليد مي شود و نه گازهاي سمي، پس سوختي است با آلايندگي بسيار پايين و پاك، اما براي استفاده از بنزين سوپراكتيو در كشور نياز به تغيير پمپ هاي بنزين است.
سيدحميد برهمند، محقق اين طرح در مورد مزاياي بنزين جديد سوپراكتيو به كم شدن گازهاي آلاينده مثل دي اكسيدكربن و مونواكسيدكربن تا ۷۵ درصد اشاره كرد. ضمن اينكه مي توان بدون نياز به سرمايه گذاري سنگين توليد را به مقدار زيادي افزايش داد و قيمت تمام شده آن ۷۰ درصد كمتر است.
اين طرح به خاطر اهميت زيست محيطي، صرفه اقتصادي و افزايش توليد پالايشگاهي دنيا با اضافه كردن مخازن و تركيب كننده هاي جزئي قابل اجراست.

كامپيوتر شخصي ۲۵ ساله شد
011673.jpg
گروه علمي فرهنگي- اين هفته بيست و پنجمين سالگرد ساخت نخستين كامپيوتر شخصي (PC) توسط شركت آي بي ام بود. ساخت اين محصول نتيجه حدود دو سال فعاليت گروهي از كارشناسان اين شركت بود.
به نوشته سايت لايوساينس، كامپيوتر شخصي به سرعت با استقبال عمومي روبه رو شد، به طوري كه نشريه تايم در سال ،۱۹۸۲ كامپيوتر را «مرد سال» اعلام كرد! قيمت اوليه اين دستگاه در سال ۱۹۸۱ حدود ۱۵۶۵ دلار بود كه با ارزش دلار امروز برابر با ۳۵۰۰ دلار است؛ در نتيجه كامپيوتر ارزان نبود. اما عده زيادي مي توانستند آن را بخرند.
در ساخت كامپيوتر شخصي، مهندسان آي بي ام از بسياري توليدات شركت هاي ديگر استفاده كردند، از جمله شركت مايكروسافت كه در آن زمان كوچك و ناشناخته بود. پل سروزي، مسئول بخش كامپيوتر در موزه اسميتسونين در واشنگتن گفت: «به سختي مي توان زماني را تصور كرد كه كارمندان بدون كامپيوتر پشت ميز مي نشستند. كامپيوتر اين امكان را فراهم آورد كه همه كارها را از جمله تايپ روي ميز خانه انجام داد.»
دو دهه قبل از اختراع كامپيوتر شخصي، يك كامپيوتر آي بي ام حدود ۹ميليون دلار قيمت داشت، به فضايي حدود يك چهارم جريب نياز داشت و نگهداري آن با ۶۰ نفر انجام مي شد. كامپيوتر جديد نه فقط مي توانست با سرعت بيشتر از كامپيوترهاي قديمي، اطلاعات را پردازش كند، بلكه به تلويزيون متصل شود، برنامه بازي اجرا كند و واژه پردازي كند.حافظه (RAM) كامپيوتر آي بي ام فقط ۵۶ كيلو بايت بود، در حالي كه كامپيوتر معمولي امروزه ۵۱۲ مگابايت حافظه دارد.

صدور گذرنامه هاي RFID
011676.jpg
همشهري آنلاين: وزارت خارجه آمريكا از هفته گذشته صدور گذرنامه هاي داراي تراشه هاي احراز هويت با امواج راديويي (RFID) را آغاز كرد.
مقامات وزارت خارجه آمريكا مي گويند جعل كردن يا تغيير دادن گذرنامه هاي الكترونيكي مشكل تر است و به اين ترتيب ضريب امنيتي بالاتري دارند. تمام اطلاعات ثبت شده بر روي تراشه بايد دقيقاً با اطلاعات بخش كاغذي گذرنامه تطبيق كنند. به علاوه اگر يك گذرنامه الكترونيكي دزديده شود، اين تراشه يك شماره شناسايي منحصر به فرد دارد كه به وسيله سازمان هاي قانوني در سراسر جهان قابل رديابي است. در آينده ممكن است بر روي اين تراشه اطلاعات زيست سنجي مانند تصاوير اثر انگشت نيز اضافه شود.
برخي از كارشناسان امنيتي در مورد استفاده از اين به اصطلاح تراشه هاي غيرتماسي كه نيازي به تماس با يك اسكن كننده ندارند ابراز نگراني كرده اند. تراشه RFID گذرنامه هاي جديد به وسيله اسكن كننده قابل خواندن هستند، اما بايد در فاصله ده سانتي متري آن قرار داده شوند. منتقدان اين گذرنامه هاي جديد با توجه به سرعت بالاي تغييرات تكنولوژي و عمر ۱۰ سال يك گذرنامه، هك شدن آنها و تكنولوژيي را كه براي دسترسي به آنها از فواصل دور ساخته خواهد شد، اجتناب ناپذير مي دانند. اين گذرنامه هاي جديد مشخصاتي را كه به وسيله سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري مستقر در مونترآل تعيين شده و ۲۷ كشور ديگر نيز از آن حمايت مي كنند، دارا خواهند بود.
تكنولوژي RFID
دكتر يونس شكرخواه در مقاله اي در سايت همشهري آنلاين در مورد تكنولوژي RFID نوشت كه شناسايي افراد از طريق امواج راديويي (RFID) يكي از تكنولوژي هايي است كه موجي از احساسات را تحريك كرده است. كافي است در اينترنت يك جست وجوي ساده داشته باشيد تا مقالات متعددي در ستايش اين باركدهاي هوشمند و نامرئي بيابيد و نيز به سايت هايي دست يابيد كه RFID را ابزاري در دست دولت براي كنترل مي دانند. به طور كلي، RFID يك ميكروچيپ كوچك (ريزتراشه) است با مقداري مدار چاپي و يك آنتن.
اما بخش دوم اين سيستم هم يك دستگاه رمزخوان (Reader) است كه امواج راديويي را در يك فركانس مشخص (مثل سيستم قفل از راه دور اتومبيل ها) براي RFID ارسال مي كند. در واقع ميكروچيپ در اين حالت بيدار مي شود و حضور و هويت خودش را براي دستگاه رمزخوان اعلام مي كند. آنچه رمزگذاري مي شود به يك كامپيوتر ميزبان انتقال داده مي شود و هويت مربوطه سپس در پايگاه داده رساني، اسكن و شناسايي مي شود.
بنابراين، RFID چيزي فراتر از باركد است چرا كه داراي يك سيستم اتوماتيك پويشگر (اسكن كننده) است. افزون بر اين، اطلاعات ارسالي در سيستم RFID به مراتب بيشتر از تعدادي ميله چاپي ضخيم و باريك (باركد) است. به عنوان مثال اگر بر روي يك نوار كاغذ برچسب RFID باشد، كاملاً مشخص خواهد بود كه چه وقت و كجا ساخته شده است و چقدر از كاغذها امكان دارد باطله باشد و به اين ترتيب مي توان از ميزان ضايعات كاغذ كاست. در يك مثال ديگر، مي توان به چاپخانه اي بسيار بزرگ اشاره كرد كه در آن RFID به پالت ها چسبانده شده تا به سرعت بتوان فهميد كه پالت ها از كجا آمده اند و الان در كجاي كارگاه قرار دارند. در چنين حالتي هم مي توان نمونه هاي مورد نظر را يافت و هم بيماران را زير نظر داشت كه آيا به صورت صحيح تحت معالجه و مصرف دارو هستند ياخير؟
از سوي ديگر، آژانس هاي هواپيمايي هم در حال جايگزين سازي RFID با باركدها هستند تا بتوانند در نظام تحويل بار بهبود ايجاد كنند. اين مسئله تا ۸۰درصد دقت و اطمينان را بالا برده است. اما مشكل اينجاست كه RFID به مثابه يك تكنولوژي در سال ۲۰۰۶ در قالب يك نيروي اخلالگر ديده مي شود و هنوز در عمل طرح زنده و رايجي در قبال آن وجود ندارد .البته مقاومت هايي هم در برابر قيمت RFID بروز كرده است كه به نظر مي رسد تا درك ميزان فوايد آن ادامه داشته باشد.

انباشتن دي اكسيدكربن زير درياها
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان آمريكايي مي گويند مي توان دي اكسيدكربن را براي جلوگيري از گرم تر شدن زمين زير بستر درياها ذخيره كرد.
به گزارش بي بي سي، تيم مشترك محققان دانشگاه هاروارد، موسسه فناوري ماساچوست (ام آي تي) و دانشگاه كلمبيا در نشريه اقدامات آكادمي ملي علوم آمريكا گزارش داد كه در زير درياها فضاي كافي براي ذخيره كردن ميزان نامحدودي دي اكسيدكربن متصاعد شده در جو وجود دارد.براساس اين پيشنهاد گاز دي اكسيدكربن چندين كيلومتر زير زمين پمپ و سپس زير بستر درياها تزريق مي شود.
طرح هاي قبلي براي انباشتن دي اكسيدكربن زير درياها به علت نگراني نسبت به نشت احتمالي و ايمني اين شيوه مورد انتقاد قرار گرفته بود. اما حاميان طرح تازه مي گويند اين طرح چنين خطراتي دربرندارد و مي توان آن را با فناوري هاي موجود اجرا كرد. پيشنهادهاي قبلي براي مقابله با افزايش تصاعد دي اكسيدكربن از طريق جمع آوري آن از اتمسفر و ذخيره آن زير زمين شامل:
* ذخيره كردن دي اكسيدكربن در ميادين نفت و گاز، يا معادن زغال سنگ
* تزريق دي اكسيدكربن در اعماق اقيانوس ها
* تبديل شيميايي دي اكسيدكربن به مواد جامد يا مايعاتي كه از لحاظ ترموديناميك پايدار هستند.
اما اين شيوه ها نگراني هايي ايجاد كرده بود كه مهمترين آنها خطر نشت از مخازن زمين و همچنين خطر حل شدن مقادير عظيم دي اكسيدكربن در آب اقيانوس ها و آسيب ديدن اكوسيستم هاي دريايي بود.
قفس دي اكسيدكربن
براساس طرح تازه، گاز دي اكسيدكربن به عمق ۳ هزار متري دريا پمپ شده و سپس زير بستر اقيانوس تزريق مي شود. فشار زياد و دماي پايين در آن عمق، گاز كربن را به مايعي كه فشرده تر از آب اطراف است تبديل مي كند.به اين ترتيب گاز دي اكسيدكربن تركيب هايي مانند قفس درست مي كند.

ميراث  فرهنگي
۱۵۰۰ بناي تاريخي مرمت مي شود
مهر: معاون حفظ و احياي بناهاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از مرمت و بازسازي ۱۵۰۰ بنا و اثر تاريخي در سال جاري خبر داد.
سيف الله امينيان افزود: تمامي بناهاي تاريخي موجود در كشور به تعميرات دايمي و اضطراري نياز دارد. با توجه به اينكه بودجه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در بخش مرمت ، بازسازي و احياي بناهاي تاريخي محدود است بنابراين هر ساله به طور متوسط تعدادي از بناها كه نياز بيشتري به مرمت دارد ، بازسازي و مرمت مي شود.
وي از افزايش تعداد بناهاي مرمت شده نسبت به سال گذشته خبر داد و خاطرنشان كرد: در سال گذشته ۱۳۰۰ اثر و بناي تاريخي بازسازي شدند اما در سال جاري ۲۰۰ بناي ديگر به اين تعداد اضافه شده است.
معاون حفظ و احياي بناهاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: در حال حاضر ۵۰۰ هزار بناي تاريخي شناسايي شده اند كه البته تعداد بناهاي تاريخي با در نظرگرفتن محوطه، تپه هاي باستاني و بناهاي مسكوني كه اموال شخصي است، بيش از يك ميليون بنا تخمين زده مي شود.امينيان تاكيد كرد: از مجموع بناهاي تاريخي ، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار آنها بناي مسكوني و خانه هايي است كه مالكيت آن در اختيار مردم است اما جزء بناي تاريخي محاسبه مي شوند كه تعداد زيادي از اين بناها نياز به مرمت ، تعمير و بازسازي دارند.

آموزش عالي
معاون اجرايي سازمان سنجش:
نتايج نهايي آزمون سراسري نيمه دوم شهريور اعلام مي شود
مهر: نتايج نهايي آزمون سراسري سال جاري نيمه دوم شهريور ماه اعلام مي شود. از تعداد ۶۵۵هزار و ۲۶۵ داوطلب مجاز به انتخاب رشته ۶۰ درصد پذيرش مي شوند.
حسين توكلي افزود: ظرفيت پذيرش در سال ۱۳۸۵ در حدود ۳۶۲ هزار نفر است و با توجه به ايجاد رشته هاي جديد تا شهريور ماه، انتظار داريم ظرفيت پذيرش حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يابد و به ۴۰۰ هزار نفر برسد. از اين تعداد بيش از ۷۰ هزار نفر در دوره روزانه و ۳۰ هزار در دوره شبانه پذيرش مي شوند.
معاون سازمان سنجش به ظرفيت مراكز تربيت معلم اشاره كرد و گفت: در حالي كه سال گذشته ظرفيت اين مراكز ۵ هزار نفر بود در سال جاري اين ظرفيت با رشد ۳ برابري مواجه خواهد شد. يعني ظرفيت اين مراكز به ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر خواهد رسيد.
وي يادآور شد: بيشترين ظرفيت سازي در دانشگاه پيام نور صورت گرفته و در سال جاري ظرفيت اين دانشگاه از رشد ۶۵درصدي برخوردار شده است. اين دانشگاه در سال گذشته ۱۲۳هزار نفر ظرفيت داشت و در سال جاري اين رقم به ۲۰۲ هزار نفر افزايش يافته است.توكلي گفت: بيش از ۵۸ هزار دانشجو نيز در دانشگاه هاي غير دولتي - غيرانتفاعي پذيرفته مي شوند.
تصويب آيين نامه احراز نخبگي و استعدادهاي برتر
مهر: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري و تاكيد ايشان بر پيگيري و تسريع فرايند بنياد ملي نخبگان، جلسه سوم بنياد در دولت نهم دوشنبه شب گذشته برگزار شد و با تصويب چندين آيين نامه زمينه ورود به فاز اجرايي فراهم شد.
منصور كبگانيان ، عضو هيأت امناي بنياد ملي نخبگان با بيان اين خبر افزود: تصويب آيين نامه ها با سرعت زياد و غيرقابل پيش بيني در جلسه بنياد صورت گرفت كه اين مصوبات بسيار قابل توجه هستند.
وي اضافه كرد: آيين نامه احراز نخبگي و استعدادهاي برتر به تصويب رسيد. ضمن اينكه كليات آيين نامه حمايت و پشتيباني از نخبگان به تصويب اعضاي حقيقي و حقوقي بنياد رسيد.
معاون پژوهشي وزارت علوم افزود: آيين نامه احراز نخبگي ضوابطي را شامل مي شود كه بر اساس آن روشن مي شود كه كدام قشر از افراد واجد شرايط مختلف نخبگي هستند. با استفاده از كارشناسان مختلف از جمله روانشناسان زبده دسته بندي هاي مختلفي در اين زمينه صورت گرفته است. استعدادهاي برتر و نخبه تعريف جداگانه اي دارند. نخبگان قشر محدودتري نسبت به استعدادهاي برتر هستند. استعدادهاي برتر نيز افرادي هستند كه نيروي بالقوه تبديل به نخبگي را دارند اما با حمايت و پشتيباني مي توانند اين نيروي بالقوه را به بالفعل تبديل سازند.
كبگانيان اضافه كرد: در آينده نيز آيين نامه اي تحت عنوان احراز نوابغ تدوين خواهد شد. نوابغ قشر بسيار محدودي هستند به طوري كه شايد هر دو يا سه سال تنها يك نابغه در كشور يافت شود. وي تصريح كرد: موانع قانوني براي اجراي مصوبات بنياد ملي نخبگان برداشته شد و دو معاونت پشتيباني و ارتباطات براي آن تعريف شد. در واقع بنياد با رفع موانع وارد فاز اجرايي مي شود.
عضو هيأت امناي بنياد ملي نخبگان همچنين گفت: در رابطه با بودجه نيز تصميمي براي تسهيل رسيدگي به امور نخبگان به تصويب رسيد.
رشته هاي پرمتقاضي امسال دانشگاه ها
فارس: معاون سازمان سنجش رشته هاي پرمتقاضي دانشگاه ها را در ميان پذيرفتگان كنكور امسال اعلام كرد.
حسين پوركاظمي گفت: رشته هاي الكترونيك، مكانيك، عمران، كامپيوتر و معماري در گروه رياضي و رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، تغذيه و فيزيوتراپي در گروه تجربي از رشته هاي پرطرفدار امسال هستند.
وي افزود: رشته حقوق در گروه علوم انساني از رشته هاي بسيار پرطرفدار و رشته هاي روان شناسي، حسابداري و جامعه شناسي نيز با استقبالي كمتر از حقوق مورد علاقه داوطلبان گروه انساني است.
پوركاظمي با اشاره به اينكه داوطلبان به دنبال رشته هايي هستند كه پس از فارغ التحصيلي درآمد و جايگاه خوبي در جامعه داشته باشد،  گفت: متاسفانه جايگاه اجتماعي و درآمد سبب شده داوطلباني كه نمرات خوبي كسب مي كنند به سوي رشته هاي پزشكي و مهندسي روند و به رشته هايي همچون علوم پايه توجه كمتري كنند. معاون سازمان سنجش با بيان اينكه پسرها بيشتر رشته هاي گروه رياضي را مي پسندند، گفت: گروه هاي هنر، تجربي و انساني جزو گروه هاي جذاب براي دختران است.

علمي فرهنگي
دومين همايش ترجمه، تفسير و حفظ كل قرآن كريم
ويژه بانوان برگزار مي شود
011667.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: دومين همايش دوروزه ترجمه، تفسير و حفظ كل قرآن كريم ويژه خواهران با حضور ميهماناني از ۵۷ كشور اسلامي برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، علي اكبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهوري صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: در اين همايش كه با همكاري گسترده نهادها و مراكز فرهنگي همزمان با سالروز مبعث حضرت محمد(ص) طي روزهاي ۲۹ و۳۰ مردادماه جاري در دانشگاه تهران برگزار مي شود ۱۸ هزار نفر از علاقه مندان به حفظ قرآن كريم در قالب۱۲۸۰ كلاس ۱۴ نفره حضور خواهند داشت كه به همراه ترجمه و فراگيري نكات تفسيري، يك صفحه از قرآن كريم حفظ مي شود و پس از آن بر اساس روش حفظ و تثبيت قرآن، با تكرار و مباحثه و پرسش، آيات را در ذهن تثبيت مي كنند.
وي افزود: در پايان از همه شركت كنندگان آزمون گرفته مي شود و براي همه كارنامه صادر خواهد شد.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران گفت: توسعه و ترويج فرهنگ حيات بخش قرآن كريم، ايجاد حركتي فرهنگي در جامعه در راستاي توجه ويژه اقشار مختلف جامعه و مسئولان به حوزه ترجمه و حفظ قرآن كريم و ايجاد ائتلاف بزرگ فرهنگي در ميان نهادهاي مسئول و ذي ربط جهت سرمايه گذاري هاي مادي و معنوي براي توسعه فرهنگ فراگيري ترجمه و تفسير و حفظ قرآن كريم از اهداف عمده اين همايش است.
اشعري در ادامه از انتشار نشريه اي براي شركت كنندگان به مدت يك سال خبر داد و گفت: حضور اين جمع قرآني در يك جا سرمايه اي است كه مي تواند به بالندگي فعاليت هاي قرآني منجر شود و به همين دليل نرم افزاري طراحي شده كه مي تواند مشخصات و ويژگي همه شركت كنندگان را ثبت كند تا در نوبت هاي بعدي با اطلاع در زمينه فعاليت هاي مختلف قرآني و مذهبي شركت كنندگان را تا رسيدن به نقطه مطلوب همراهي كند.
به گزارش همشهري،، يكي از مهم ترين ويژگي هاي اين همايش، برنامه ريزي آموزشي و محتوايي در حوزه قرآن كريم است كه بر اساس آن كل صفحات قرآن كريم ۳۰ بار به همراه ترجمه و نكات تفسيري و در ۷۲ هزار ساعت فرآيند آموزش كلاسي توسط ۱۸ هزار نفر حفظ خواهد شد.
بانوان علاقه مند به شركت در اين همايش دو روزه مي توانند با شماره تلفن ۹۰-۸۸۲۸۴۹۸۲ تماس بگيرند.
۷۰ سازمان متقاضي ورود به كتاب درسي
011682.jpg
فارس: بيش از ۷۰ سازمان و نهاد از آموزش و پرورش مي خواهند كه مطالب مربوط به سازمان آنها را در كتاب درسي وارد كند.
علي ذوعلم مدير كل دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي افزود: در حال حاضر هر موسسه و سازماني فكر مي كند كه بايد مطالب مربوط به سازمان و موسسه خود را در كتاب درسي وارد كند.
وي اضافه كرد: گنجايش كتاب درسي محدود است و اينكه بتوانيم در مورد همه نهادها و سازمان ها مطالبي را وارد كتاب درسي كنيم، امكان پذير نيست.
ذوعلم اظهار داشت: در برنامه درسي ملي بايد در خصوص ميزان و تناسب ورود مطالب مربوط به سازمان ها در كتب درسي برنامه ريزي شود.
وي ادامه داد: تدوين و توليد برنامه درسي ملي يكي از برنامه هاي دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي است كه فعاليت كارشناسي آن از سال گذشته آغاز شده است.
وي افزود: در برنامه درسي ملي بايد منطق و چارچوبي براي ورود مطالب سازمان ها به كتاب درسي باشد.
دانش آموزان بايد در مدارس مهارت ها و تجارب لازم را فراگيرند
011679.jpg
فارس:با ايجاد تعاملات بين دستگاه هاي ذيربط و حضور مربيان فعال، دانش آموزان بايد مهارت ها و تجارب لازم را در مدارس فراگيرند.
علي يزدي خواه رئيس اداره كل سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران در مراسم گشايش شهرك علمي_كاربردي تشكيلات دانش آموزي فرزانگان افزود: تجارب مديريتي در مدارس و همچنين تشويق دانش آموزان به كارهاي گروهي از جمله مواردي است كه مي تواند در رشد استعدادهاي دانش آموزان موثر باشد.
وي تصريح كرد:متاسفانه يكي از چالش هاي بزرگ در مدارس ما اين است كه مدرسه محل انباشته شدن اطلاعات خرد و كلان مي باشد و اين امر فايده اي براي دانش آموزان نخواهد داشت.
اين مقام مسئول همچنين اظهار داشت: در دوران تحصيل، دانش آموزان كمتر با اوقات فراغت مواجه مي شوند و كمتر مي توانند به مهارت آموزي در رشته هاي مختلف دسترسي داشته باشند.
وي افزود:يكي از اقدامات اساسي سازمان آموزش و پرورش، در يك نوبته كردن مدارس است كه در اين راستا دانش آموزان مي توانند در زمان بيكاري خود به فعاليت هاي جنبي و مورد علاقه خود دسترسي داشته باشند.
يزدي خواه گفت: مدرسه محلي براي آموختن و آموزش است و بايد در اين محل دانش آموزان را پربار كرد و تجاربشان را ارتقا داد.
در اين مراسم همچنين رئيس سازمان دانش آموزي شهرستان هاي استان تهران طي سخناني اظهار داشت: تدريس در مدارس بايد از حالت تئوري خارج شده و دانش آموزان را با فضاهاي علمي و عملي بيشتري آشنا كند كه در اين راستا با راه اندازي اين شهرك مي توان تا حدود بسيار زيادي به اين مهم دست پيدا كرد.
حسن علي منصور گفت: اين شهرك براي نخستين بار در كشور براي پاسخگويي نيازهاي آموزش و پرورش و همچنين انجام كارهاي عملي براي بهتر فهميدن دروس تاسيس شده است.
وي افزود: شهرك فرزانگان زمينه مناسبي را براي يادگيري مهارت هاي دانش آموزان فراهم مي كند و دانش آموزان در يك روز اردويي كه به اين كانون مي آيند، فعاليت ها و مهارت هايي را كه در كتاب دانستني ها و مهارت هاي اعضاي تشكيلات دانش آموزي پيشتازان و فرزانگان به صورت تئوري مطرح شده است را به صورت عملي تجربه مي كنند.
خاطرنشان مي شود شهرك فرزانگان با مساحت ۲هزار و ۴۰۰مترمربع كار خود را آغاز كرده است.

آيا پلوتو سياره است؟
بي بي سي :كيهان شناسان براي تعريف دقيق سياره ها در پراگ دور هم جمع شده اند.
انجمن بين المللي نجوم اميدوار است بتواند مساله پلوتو را كه اولين بار در سال ۱۹۳۰ شناسايي شد حل كند. پلوتو بسيار دورتر و كوچكتر از هشت سياره منظومه شمسي است و كارشناسان در مورد اين مساله كه آيا پلوتو مستحق عنوان سياره هست يا نه اختلاف نظر دارند.
اين مساله زماني حادتر شد كه يك جرم ديگر از نوع پلوتو اما بزرگتر به نام «۲۰۰۳ UB313» توسط يك منجم آمريكايي كشف شد. پروفسور مايك براون و همكارانش در موسسه تكنولوژي كاليفرنيا چندين شيء ديگر از اين نوع را در ناحيه اي در لبه منظومه شمسي موسوم به كمربند كويپر كشف كرده اند.اكنون براي نخستين بار از هيات هاي نمايندگي حاضر در كنفرانس پراگ خواسته شده است در مورد تعريف رسمي سياره به توافق برسند.يكي از نتايج بالقوه اين نشست مي تواند ترقي «۲۰۰۳ UB313» به باشگاه انحصاري سيارات «رسمي» باشد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |