شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵
۱۲ گام تا بهبودي يك معتاد
حساب كشي از خود
فخرالسادات كهنداني
002835.jpg
برخورد با معتادان در آمريكا
همشهري آنلاين: موسسه ملي سوءمصرف مواد غيرمجاز آمريكا ۱۳ اصل راهنماي جديد در مورد برخورد دستگاه قضايي اين كشور با معتادان را منتشر كرده  است.
به نوشته روزنامه بوستون گلوب اين موسسه در بيانيه خود مي گويد: نكته اصلي در درك سوءمصرف مواد اعتيادآور اين است كه اعتياد «يك بيماري مغزي است كه بر رفتار فرد تأثير مي گذارد و نياز به درمان مخصوص هر شخص تحت نظارت دقيق دارد كه از جمله شامل دسترسي به داروهايي مانند متادون پس از آزادي فرد در جامعه مي باشد.»
دكتر نورا ولكوف رئيس اين موسسه مي گويد:«چه شيوه اي موفق است؟ اينكه فرد معتاد را ۵ يا ۱۰ سال زنداني كنيم و خيال كنيم او بدون درمان معالجه خواهد شد؟ اما مي دانيم كه احتمال عود اعتياد در افراد بسيار بالاست.»
اين بيانيه مي گويد كه در زندان ها و در دوره  ترك اجباري با حكم دادگاه از متادون و ساير داروهاي ضداعتياد به اندازه كافي استفاده نمي شود. همزمان در اين اصول راهنما از واداركردن معتادان به شركت در درمان به عنوان شرط آزادي مشروط حمايت مي كند و پيشنهاد مي كند كه طي دوره درمان از آزمايش ادرار براي رديابي و جلوگيري از عود استفاده شود.
دكتر ولكوف مي گويد: به ازاي هر سنتي كه براي برنامه هاي درماني اعتياد خرج شود تقريبا ۴ دلار از هزينه هاي ناشي از جرائم كاسته خواهد شد.
تخمين هزينه ملي جرائم مربوط به مواد مخدر و ساير مواد اعتيادآور در آمريكا به حدود ۱۰۷ ميليارد دلار بالغ مي شود.
نمي توان از بيمار (معتاد) در حال بهبودي انتظار داشت ترازنامه اخلاقي و خصوصي ترين زواياي ذهني و رفتاري گذشته خود را به معرض عموم بگذارد، به همين منظور از يك دوست در حال بهبودي دعوت كرديم تا در توضيح چگونگي عملكرد در اين گام به ذهن پرسشگرانه ما پاسخ دهد. امين ۴۲ ساله متأهل كه يك پسر دانشجوي ۲۱ ساله در رشته برق دارد. مدت ۲۳ سال اعتياد داشته و امروز كه با ما به گفت وگو نشسته است ۴ سال و ۵ ماه و ۲۲ روز و ۷ ساعت است كه پاك ماندن را تجربه مي كند.
* شما در گام چهارم به تهيه و تدوين يك ترازنامه اخلاقي مي پردازيد، مي توانيد آن را بيشتر معنا كنيد؟
- ما با كار كردن به روي سه قدم اول زيربناي محكمي براي بازيابي خود فراهم نموده ايم، در حال حاضر اعتياد فعال ما، متوقف شده است و اگر بازيابي خود را براساس اين زيربنا پيگيري نكنيم اين توقف پايدار نخواهد بود. قدم چهارم به عبارتي عذاب ما را از وسوسه مصرف مطرح مي كند، شايد بعضي از ما آنقدر برايمان جدي نباشد اما واقعيت اين است كه هميشه در دلمان اين احساس ترس هست.
* اگر قدم چهارم را برنداريد و ترازنامه اخلاقي خود را ننويسيد چه اتفاقي مي افتد؟
- تصور مي كنم، دچار لغزش خواهم شد. من گزارش هاي شما را در خصوص قدم اول، دوم و سوم خوانده ام و دوستان در حال بهبودي من به يك نكته مشترك اشاره داشتند، بيماري ما فقط مصرف مواد نيست! بلكه مشكل ما يك تغيير اساسي در نوع تفكر و رفتارمان است.
* شما مي خواهيد بگوئيد يك نوع كاوش دروني در شما رشد مي كند؟
- قدم چهارم به بررسي شناخت ترس ها و احساساتمان مي پردازد و اين بررسي عميق به دليل عدم شناختي است كه از خودمان داشتيم، پس بايد با خودمان صادق باشيم. چرا كه سال ها زندگي ما يك «دروغ بزرگ» بود، كه بايستي امروز روي آن يك خط قرمز بكشيم.
* و همين خط قرمز شما را در نوشتن اين ترازنامه ياري مي دهد؟
- بله ما درست مثل يك حسابدار بايستي به دقت بنويسيم كه موجوديمان چقدر است. در انبار ذهن مان چقدر جنس داريم و بدهكاري هامان به چه كسي، يا كساني است و دروغ هايي كه به خودمان گفته ايم را فاش كنيم.
* و اين چيزي بالاتر از شجاعتي است كه از آن نام برديد؟
- به همين منظور ما به آن ترازنامه اخلاقي، بي باكانه و جستجوگرانه مي گوئيم. بعضي از ما ترازنامه خود را در يك نشست مي  نويسنند و بعضي ديگر از ما به تدريج و روزمره پيشروي مي كنند اما همه ما قبل از نوشتن، از نيروي برتر درونمان درخواست مي كنيم كه به ما شجاعت و صداقت لازم را براي «كامل نويسي» عطا كند. در ابتدا نبايد نگران باشيم كه آ نچه در ذهن داريم به آساني روي كاغذ بياوريم چرا كه خداوند ما را در نوشتن آنچه كه تحمل اش خارج از ظرفيت ماست، ياري مي دهد.
* قدم اول شما را با حقايق ارزشمند خودتان آشنا ساخت، قدم چهارم هم همين نقش را دارد اينطور نيست؟
- قدم چهارم در اصل باعث مي شود ما بتوانيم به نوعي سازنده، خيالبافي را از واقعيت جدا سازيم. با اين قدم مي توانيم به شخصيتي كه از خودمان «ساخته» بوديم، بگوئيم برود! و آزادي پيدا كنيم تا آن كسي كه واقعاً هستيم، بشويم. هدف اين نيست كه ما خود را محكوم يا گناهكار بشمريم. در حقيقت ما به نوعي بي تكلف چگونگي رفتارهاي افراطي اجباري را كه سالها به شكل عادت پيگيري مي كرديم بررسي مي كنيم.
* شما در واقع به نوعي به محاسبه جنبه هاي زندگيتان مي پردازيد؟
- من و البته كساني كه در اين برنامه هستيم، بايستي رفتارهايمان را دوره كنيم، اينكه چه عواقبي در زندگيمان به وجود آمده را مورد ارزيابي قرار دهيم. احساس هاي ما چه بوده و عكس العمل ديگران در خصوص رفتار ما به چه نحو بوده است؟ چه كساني برايمان ارزش قائل بودند و ما آنها را از خود دور ساختيم و بر اثر همين عمل، تنها شديم و رو به مصرف بالاتر برديم.
* نكته مثبت اين امر در كجاست؟
- ما مهارت بسيار خوبي در خفه كردن احساساتمان داريم، به شكلي ارتباط با عواطف مان قطع شده بود. به همين دليل بايستي احساساتمان را مشخص كنيم. هر چه بهتر آنها را بشناسيم كنار آمدن با آنها آسان تر است. ما بايد نقشي كه خودمان در به وجود آمدن رنجش ها داشته ايم و نه بررسي شرايطي كه باعث اين رنجش شده را به دقت بررسي كنيم. نكته مثبت ديگر در اين امر مورد توجه قرار دادن مجدد روابطمان است. مثلاً، چرا يك دوستي پايدار و يا حتي يك رابطه عاطفي عميق نداشتيم؟ در چه جاهايي حتي از خود حسادت و رفتار خصمانه  نشان داده ايم؟ صادقانه بگويم ما دوست نمي گرفتيم ما اسير مي گرفتيم.
* به نظر مي آيد بسياري از شما به طور دائم با رفتارهاي بيمارگونه خود،  تلاش داشتيد ديگران را همچنان مقصر نشان بدهيد؟
- بله، دقيقاً. اگر ما مرتكب جرمي مي شديم، اولين شاكي خود ما بوديم، اگر از سر كار اخراجمان مي كردند، همسر يا خانواده ما را طرد مي كرد، ما آنها را مقصر مي دانستيم، به طور خلاصه اينكه تمامي ناكامي هاي به وجود آمده را تنها و تنها به ديگران نسبت مي داديم.
* مي خواهيد بگوئيد شما تصميم گيرنده خوبي نبوديد و اتفاقات به وجود آمده معلول همين تصميمات بوده؟ يعني اگر كاري غلط از آب درمي آمد آن را به گردن ديگران مي انداختيد؟
- ببينيد كيفيت زندگي ما وابستگي عمده اي به تصميمات ما دارد، ما بايد امروز بدانيم چه زمان هايي، چه تصميماتي گرفتيم كه موجب ضررمان شد تا تصميمات حال ما به آنچه كه به صلاح ماست بينجامد و ديگر به آنچه كه هر چه پيش آيد و خوش آيد عمل نمي كنيم.
تصميمات ما باعث بر آب شدن آرزوهايمان شده است و اين در اثر عدم خودباوري و پائين بودن اعتماد به نفس مان بود.
* در جايي كلمه «جستجوگرانه و بي باكانه» را از اصول قدم چهارم بهبودي نام برديد، مي توانيد مفهوم آن را بيشتر توضيح دهيد؟
- هدف ترازنامه بررسي جستجوگرانه شخصيت ماست، به همين دليل نكات مثبت اخلاقي و رفتاري خود را روي كاغذ مي آوريم. ما معتادان صفات ستودني شخصيت مان را نديده مي گيريم. اما اگر با روشن بيني كمي فكر كنيم متوجه موقعيت هايي مي شويم كه با وجود آن كه در شرايط سختي قرار داشتيم،  مقاومت كرديم و به كمك همنوعان پرداختيم. ما موفق به بازيابي روحيه پرمحبت و خلوصي كه در اعماق وجودمان نهفته مي شويم و شروع به تشخيص ارزش ها و معيارهاي اخلاقي خود مي كنيم. در واقع اين قدم امكان طراحي يك برنامه جديد براي زندگي را مي دهد.
* شما در اين فرآيند نياز به يك شناخت واقعي از خود داريد. درست متوجه شدم؟
- بله، دقيقاً. البته ما سلسله مراحلي را شروع مي كنيم و از حالت آشفته دور مي شويم و به سمت ثبات و روشني حركت مي كنيم، ما به جاي رنجش، بخشش را انتخاب مي كنيم. نوشتن اين ترازنامه يكبار نيست بلكه هرگاه دچار اغتشاش فكري شديم مي نويسيم.
* در واقع شما به چگونگي خطاهاي خود پي مي بريد.
- ما ترازنامه اي از خود تهيه كرده ايم كه به ما نشان داده است با كمك خداوند چه چيزهايي را مي توانيم تغيير دهيم. با اقرارمان در قدم پنجم به سلوك خود ادامه مي دهيم. چرا كه در قدم چهارم يك ترازنامه اخلاقي بي باكانه و جستجوگرانه از خود تهيه  كرده ايم.

ديده بان
خستگي سفرهاي تابستاني
هنگامي كه با حداكثر سرعت رانندگي مي كنيد، گرچه ممكن است در وجود خويش احساس غرور و شعف نماييد، ولي به تدريج خستگي جايگزين احساس شعف شما شده و تعادل شما را بر هم مي زند، در اين زمان است كه حوادث دلخراش هر لحظه در كمين شماست.
پردازش اطلاعات در مغز در ۵ مرحله صورت مي گيرد ۱-دريافت اطلاعات ۲- انتقال به مغز ۳- اخذ تصميم و واكنش ۴- اجرا ۵- كنترل نتيجه.
با توجه به اين مطلب وقتي شما به چراغ چشمك زن مي رسيد و يا با خطري مواجه مي شويد واكنشهاي زير توسط سيستم عصبي و حركتي بدن صورت مي گيرد. ۱- مشاهده چراغ چشمك زن يا خطر در مسير جاده يا خيابان ۲- رجوع به حافظه براي چگونگي برخورد با اين كنش ۳- دستور توقف از مغز و انتقال از طريق عصبهاي گيرنده و فرستنده ۴- فشار آوردن روي پدال ترمز ۵- بررسي كردن جوانب و وقوف به اين مطلب كه آيا در جاي مناسبي توقف كرده ايد يا خير؟ حال با حساسيت مطرح شده در خصوص نحوه عملكرد مغز و اندام در واكنش با محركهاي بيروني و ناگهاني، خستگي و حالتهاي عصبي، تندخويي، عدم تعادل و هرگونه عملي كه هوشياري فرد را در رانندگي دچار اختلال نمايد، طبيعتاً  در روند پاسخگويي به محركها و انجام عكس العمل مناسب و به موقع، اثر سوء گذاشته و حادثه آفرين خواهد بود.
قبل و در هنگام رانندگي از داروهاي خواب آور استفاده ننماييد.در هنگام عصبانيت و تندخويي و مشاجره با ديگران پشت فرمان خودرو قرار نگيريد.
هنگام خستگي و احتياج به خواب در اولين نقطه مطمئن توقف و بعد از استراحت و رفع خستگي، مجدداً  به ادامه مسير بپردازيد. بهتر است براي هر دو ساعت رانندگي پشت فرمان يك ربع استراحت نماييد.
در هنگام صبح و عصر كه آفتاب افقي مي تابد رانندگي نياز به دقت بيشتري دارد و همچنين رانندگي در شب احتياج به دقت فوق العاده و رعايت قواعد مربوط به خود را مي طلبد.
قدرت بينايي انسان در شب به شدت كاهش مي يابد و براي تشخيص اشياء از يكديگر به مقدار قابل توجهي تنزل پيدا مي كند، به طوري كه تمام اشياء در مقابل چشم آدمي به دو رنگ سياه و خاكستري است. فاصله و سرعت نيز هنگام شب به خوبي تشخيص داده نمي شوند. رانندگي در شب عليرغم تردد كم اتومبيل ها، دشواري ها و مشكلات خاص خود را دارد.درصد عمده اي از تصادفات در شب اتفاق مي افتد. يكي از علتهاي اصلي افزايش سوانح رانندگي شبانه، تاريكي هوا و محدود بودن ديد راننده است. در اين حالت حوزه ديد راننده منحصر به محدوده اي مي شود كه به وسيله چراغهاي وسيله نقليه روشن شده است.
از طرف ديگر استفاده از نور بالا سبب مي شود كه قدرت ديد رانندگاني كه از روبه رو مي آيند به شدت كاهش يافته و در نتيجه قادر به تشخيص مطلوب وضعيت مقابل خود نباشند. پس راننده اي كه با نور بالا حركت مي كند نه تنها به هدف خود كه روشن كردن هر چه بيشتر سطح جاده است نمي رسد بلكه باعث تغيير مسير و انحراف رانندگان روبه رو شده و سبب ساز حادثه مي شود.

جدول اعداد (سودوكو)۱۴۴
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
002871.jpg

اجتماعي
اقتصاد
سياست
شهرآرا
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |