پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۵
عابران پياده مغلوب ماشين مداري شده اند
در حسرت عبور بي دغدغه
005022.jpg
از زمان رواج شهرنشيني، هدف اصلي توسعه شهرها، ايجاد رفاه و آسايش بيشتر براي ساكنان شهرها بوده است. اين هدف در صورتي تامين مي شود كه كيفيت زندگي مردم و راه هاي تامين خدمات شهري، بهبود يابد. در تهران از سه دهه پيش به اين سو، شهربه لحاظ جغرافيايي گسترش بي سابقه اي يافته است. تعداد زيادي از كارخانه ها و تاسيساتي كه در دهه هاي پيش در خارج از محدوده شهري قرار داشت، امروزه در قلب محله هاي مسكوني واقع شده و اين توسعه بي رويه، هنوز و همچنان ادامه دارد. اما نكته مهمي كه در مقايسه با اين توسعه ناموزون به هر دليل كمتر مورد توجه واقع شده، آسايش و ايمني عابران پياده در شهر تهران است و به عبارت دقيق تر در روند توسعه تهران، عابران پياده مغلوب ماشين مداري شده اند.
به تناسب افزايش تعداد خودروها كه به قول كارشناسان چند برابر ظرفيت خيابان هاي تهران مي باشد و ايجاد معابر تازه، بخصوص شبكه هاي بزرگراهي، پل هاي بزرگ ارتباطي و همه عوامل فني و مهندسي كه در جهت روان تر شدن ترافيك تهران به كار گرفته شده است، بيشتر كاركردهايي براي تسهيل در رفت و آمد خودروها بوده است و در شهري چون تهران كه خودروهاي سواري به ويژه تك سرنشين همچنان روبه افزايش مي باشد، آسايش و ايمني عابران پياده تا حدود زيادي به حاشيه رانده شده است.
براي آگاهي بيشتر از وضعيت نابسامان عابران پياده در تهران، بهترين روش، تهيه فيلم از نحوه عبور مردم از گذرگاه هاي عابر پياده و عرض خيابان هاست. آنگاه بينندگان اين فيلم ها، متوجه مي شوند كه رفت و آمد عابران كهنسال، كودكان و بيماران از عرض خيابان ها حتي محل خط كشي عابر پياده، تا چه اندازه دشوار وحتي خطرناك شده است. به اين دليل كه متاسفانه تعداد زيادي از رانندگان خودروها وقتي پشت فرمان نشسته اند، هيچ حقي براي عابر پياده قايل نيستند. شما و يا من بارها ديده ايم كه وقتي مثلاً در خيابان وليعصر(عج)، روبه روي پارك ملت قصد عبور از عرض خيابان را داريم، از دو سو، خودروها چگونه ما را در معرض تهديد قرار مي دهند. يا هنگام عبور از محل خط كشي عابر پياده در نقاط تعيين شده شيب دار، تا چه اندازه با خطر تصادف با خودروهاي عبوري روبه رو هستيم.
بخشي از مسأله كنوني را بي توجهي رانندگان به حق عبور ايمن و بي دغدغه عابران پياده از عرض خيابان ها به وجود آورده است. بارها شاهد بوده ايم كه هنگام عبور يك فرد پياده از عرض خيابان و در حالي كه او مضطرب به هر سو مي نگرد تا در معرض تصادف با يك اتومبيل قرار نگيرد، اين راننده خودرو است كه با بوق زدن هاي مكرر، به وي اعتراض مي كند و در واقع مي گويد چرا لحظاتي عبورش را كند كرده و از سرعت خودروي او كاسته است؟!
اين معضل، ريشه دار و در اصل يك مسأله فرهنگي است. اغلب ما وقتي پشت فرمان خودرو مي نشينيم، دوست داريم مسيرمان باز باشد و برانيم و حتي خطوط و رهگذران پياده را مزاحماني مي پنداريم كه با فرياد و اعتراض و بوق زدن هاي متوالي و گوش آزار بايد آنها را از سر راه خود دور كنيم. در برابر حركت آرام يك مرد يا زن كهنسال از عرض خيابان بردباري و خويشتنداري نداريم، اما اين وظيفه دستگاه هاي مسئول است كه ساز و كارهاي مناسبي را براي عبور راحت و بي دغدغه عابر پياده از عرض گذرگاه هاي شهري فراهم كنند.
مي گويند در آلمان پس از جنگ جهاني دوم به دلايل مختلف حقوق عابران پياده ناديده گرفته مي شود، يك جنبش ملي تحت نام نهضت پيادگان به وجود آمد و با همكاري شهرداري ها و مردم، پياده روها سامان يافت و به جايگاهي رسيد كه رفت و آمد راحت وايمن عابران پياده مقدور شد.
در تهران امروز، رفت و آمد عابران پياده توسط رانندگان بي توجه و خلاف كار، پارك خودرو در پياده روها، سد معبر، كمبود و يا نبود زيرگذر و پل هاي روگذر عابر پياده در بزرگراه هاي درون شهري با مشكلات گوناگوني روبه رو شده است. از اين رو لازم است، براي ساماندهي پياده روها و رفت و آمد راحت و بي دغدغه عابران پياده در كلانشهر تهران، طرحي بنيادي با ساز و كارهاي موثر به اجرا درآيد.
رضا گورانچي

لوله هايي انباشته از گچ آب!
در جنوبي ترين نقطه تهران واقع در شهرك ابراهيم آباد يافت آباد، ساكن هستيم. تا 9ماه پيش از آب چاه استفاده مي كرديم. به دليل عدم تصفيه و آلودگي اين آب، درصدد برآمديم از طريق شركت آب و فاضلاب تهران تقاضاي انشعاب آب كنيم. شركت آب و فاضلاب نيز با تعيين كردن هزينه هايي كه بايد از اين بابت مي پرداختيم، اين طرح را عملي ساخت. اما از زماني كه موهبت برخورداري از آب تهران نصيبمان شده، با مشكلات بي سابقه اي روبه رو شده ايم كه بهتر است نام آن را سندرم گچ بگذاريم. چون، تابستان امسال ديواره اغلب كولرهاي اين منطقه با رسوب سنگين املاح شبيه به گچ، اندود شد و در حال حاضر علاوه بر ظروف مختلف مثل قوري و كتري كه رسوب املاح و گچ در آنها آشكار است، حتي در قابلمه ها هم از اين رسوبات در امان نمانده است. در اين حال نمي دانيم اين املاح سنگين، با بدن انسان چه مي كند، بخصوص كه عده اي از ساكنان يافت آباد- در شهركي كه سكونت داريم- آب را به همان صورت كه از شير دريافت مي كنند، مي نوشند و بي شك در آينده بايد شاهد بروز بيماري هاي ناشي از اين رسوبات سنگين باشيم.
اگر همه دلايل اعلام شده از جمله دوربودن محله ما و دشواري خدمات رساني و تأمين آب تصفيه شده، را بپذيريم، حداقل بايد آب موجود كه براي شرب در اختيار ما قرار گرفته، براي كاهش املاح زيان آور و رسوبات سنگين، تصفيه مقدماتي بشود تا موقع مصرف تا اين اندازه شاهد رسوبات زيان آور آب نباشيم. به همان اندازه كه از ساكنان محله هاي محروم و كم درآمد تهران به خاطر حضور فداكارانه آنها در عرصه هاي گوناگون از جمله جنگ تحميلي تجليل مي شود، بايد به تأمين نيازهاي حياتي آنها مثل آب آشاميدني هم عنايت شود.
معصومه بيات

واردات چاي و زندگي اقتصادي چايكاران
از گذشته هاي دور استان گيلان با شاليزارها و مزارع چاي شناخته شده است. شاليزار تنها يادآور كشت و زرع برنج نيست. در جهان ما يك حوزه تمدن تحت نام تمدن شاليزار به ثبت رسيده است. شاليزار آميزه اي از كار و تلاش و زندگي پرشوري است كه در بستر آن انبوهي از آداب و سنن، آيين هاي زيبا و ترانه هاي به ياد ماندني، شكل گرفته و براي نسل هاي متمادي به صورت خاطره درآمده است.
مزارع چاي نيز به همين ترتيب آميخته با خاطرات تلخ و شيرين و فرهنگ مردمي، هموطنان ما در استان گيلان است. ماندگاري يك زراعت و فرايند اقتصادي، فرهنگ و فولكلور خود را هم به وجود مي آورد. اما مهمتر از همه اينها، جنبه هاي معيشتي كشت برنج و كشت چاي در شمال ايران است. با عنايت به اهميت اقتصادي چاي و برنج و جنبه هاي ماندگار فرهنگي آن براي مردم مناطق شمالي كشورمان، حفظ و حمايت از كشت برنج و چاي يك ضرورت انكارناپذير است، اما متأسفانه آنچه كه در عمل اتفاق افتاده، واردات بي رويه چاي است كه موجوديت كشت و پرورش چاي و زندگي اقتصادي چايكاران و هزاران شغل وابسته به آن را با خطر جدي روبه رو كرده است.
عليرضا بهرنگ- قزوين

پاسخگو
كارنامه الكترونيك براي رانندگان
خانم كلانتري- تهران: تابستان امسال طي نامه اي به همشهري، صفحه سخنگاه، پيشنهاد كردم براي كنترل سرعت خودروها كه در تهران سبب بيشتر حوادث رانندگي و يا آسيب ديدگي و حتي مرگ عابران پياده شده است، مثل بسياري از شهرهاي جهان براي هر راننده يك كارنامه رانندگي الكترونيكي درست شود تا تخلفات به مرور در اين كارنامه ثبت و قابل كنترل باشد. به اين ترتيب، اگر تعداد تخلفات از حد معيني بگذرد، خاطي به مجازات هايي مثل محروميت از رانندگي به مدت چند ماه يا چند سال و در حد بالاتر، به لغو گواهينامه رانندگي محكوم شود و براي رانندگي مجدد، ناچار به گذراندن دوره هاي آموزشي و آزمون هاي رانندگي باشد. خوشبختانه در روز دهم مهر ماه از راديوپيام شنيدم كه دسستگاه هاي ذيربط چنين نويدي را داده اند و اميدوارم ما هم در ايران، شاهد تشكيل پرونده هاي الكترونيك رانندگي براي كنترل سرعت مرگبار خودروها و ديگر تخلفات باشيم و پيشنهاد مي كنم، دراين كارنامه، جايي هم براي تشويق رانندگان خوب لحاظ شود.
سخنگاه: از دقت و حسن توجه اين خواننده محترم همشهري سپاسگزاريم و ما هم اميدواريم ضوابط مجهز به فناوري هاي روز، در خدمت مملكت ما قرار بگيرد و با ساز و كارهاي مناسب ضمن كنترل تخلفات رانندگي، فرهنگ پايداري را براي رانندگي مطلوب ايجاد كند.
005016.jpg
سوغاتي شيرين از اصفهان
طرح:وحيد شريفي
خانم شيراني اصفهان: كاريكاتور يا طنز ترسيمي سرشت شيريني دارد، چون از آفرينه هاي طنز است. اما امسال، خبرهاي تلخ هم از دنياي كاريكاتور داشتيم و اميدوارم در آينده مثل هنر كاريكاتور، شاهد رويدادهاي شيرين در عرصه اين هنر مردمي باشيم. اما از آنجا كه سوغاتي شهر ما اصفهان گز شيرين و خوشمزه است، بي مناسبت نديديم، سوغاتي شيرين ديگري هم براي همشهري بفرستم تا اگر مقبول افتاد چاپ شود. اين سوغاتي، كاريكاتور استاد محمود فرشچيان هنرمند ارزنده مينياتوريست كشورمان است كه در نشريه وابسته به خانه كاريكاتور حوزه هنري استان اصفهان به چاپ رسيده است.
سخنگاه: از خانم شيراني به خاطر توجه شايسته اي كه به هنرارزنده كاريكاتور و رويدادهاي مرتبط با اين هنر دارند، متشكريم و كاريكاتور ارسالي اين خواننده عزيز همشهري را چاپ مي كنيم تا به قول ايشان، خوانندگان محترم همشهري هم از اين سوغات شيرين، نصيبي ببرند.

از گراني بنويسيد!
آقاي عبدي- همدان: همشهري در مورد گراني كه فشار سنگيني را متوجه مردم كرده است، محافظه كاري مي كند، در حالي كه اگر شما هم اين مسئله را جدي بگيريد بالاخره راهي براي مبارزه با گراني و گرانفروشان پيدا مي شود.
سخنگاه: ضمن تشكر از آقاي عبدي، به اطلاع ايشان مي رسانيم به عنوان نمونه ، نامه اي كه در همين شماره از سخنگاه در مورد مسأله گراني چاپ شده است، گواهي بر توجه همشهري به اين مشكل جامعه مي باشد. همچنين علاوه بر تحليل هاي گوناگوني كه در ديگر صفحات روزنامه درباره علل و ريشه هاي گراني درج مي شود، در ستون با مردم كه هر روز در صفحه 6 همشهري اختصاص به درج پيام هاي مردم دارد، مسئله گراني كالاهاي گوناگون نيز بازتاب مي يابد. البته اين خواننده محترم انصاف مي دهد كه انعكاس مطالب مربوط به گراني در همشهري، چندان با تعبير محافظه كاري همخواني ندارد.
005010.jpg
صعود در 61 سالگي!
خضرالله صادقيان: در سن 61 سالگي، عزم را جزم كردم و به همراه همسر، فرزندان و عروسم، از راه كوهستاني پراچان طالقان، عازم آبگرم سه هزار تنكابن شديم. راهي صعب و دشوار كه نيرو و توان جواني را مي طلبيد. اما به خواست خدا؛ تابستان امسال هم، مثل تابستان هاي گذشته، اين گشت وگذار كوهستاني را در مسيري بسيار طولاني و پر از كوه و دره و صخره، طي كرديم و در اوج گرماي تابستان، از دامنه هاي برفي گذشتيم كه زيبا و رؤيايي بود. سفارش من به همه بازنشستگان و آنهايي كه مثل من وارد دهه 60 زندگي شان شده اند اين است كه از طبيعت و كوهنوردي غافل نشويد تا از سلامتي و شادابي برخوردار باشيد. اين شرح كوتاه را با علاقه براي روزنامه همشهري نوشتم كه سالهاست، مشوق مردم براي حفظ محيط زيست و طبيعت بي همتاي سرزمين ماست.
سخنگاه: آقاي صادقيان! نوشته كوتاه، خواندني و زيباي شما بي نياز از هر شرح و حاشيه اي است. همت و اراده شما را تحسين مي كنيم و برايتان آرزوي موفقيت بيشتر داريم.

اين حادثه قابل پيشگيري بود
خبر تلخ و ناگوار سقوط مرگبار دو كارگر نظافتچي از ساختمان بلند وزارت كشاورزي در بلوار كشاورز كه در صفحه حوادث روزنامه همشهري، مورخ 5 دي ماه نيز به چاپ رسيد، تأسف بسياري از مردم از جمله نگارنده را برانگيخت. نكته مهم اين رخداد اندوه بار، نظر كارشناس حادثه مبني بر پوسيدگي و در نهايت، پاره شدن سيم بالابر به عنوان علت سقوط اين دستگاه و در نهايت، مرگ دو كارگر نظافتچي مي باشد؛ كارگراني كه هنگام تميزكردن شيشه هاي ساختمان، كوچك ترين گماني در مورد اين حادثه ناگوار نداشتند. حوادثي از اين دست كه معمولاً بر اثر نقص فني بخش يا بخش هايي از وسيله و ابزار كار پيش مي آيد، تاكنون منجر به از دست رفتن جان انسان هاي بي گناهي شده است. هر گاه وسيله و ابزار كار يا در خدمت، مالكيت و تحت اختيار فرد باشد(مانند خودرو، موتورسيكلت و...) نقص فني و عيب آن البته به مالك برمي گردد؛ بنابراين در صورت بروز حادثه نمي توان كسي را ملامت كرد، اما آنجا كه وسايل متعلق به نهادهاي دولتي و عمومي هستند، البته بروز عيب در آنها و وقوع حادثه، نوعي مسئوليت حقوقي را نيز ايجاد مي كند. بايد گفت در كشور ما متأسفانه اصل بازرسي دوره اي وسايل و دستگاه ها و تعمير و نگهداري به موقع آنها كمتر از سوي نهادهاي ذي ربط مورد توجه قرار مي گيرد، در حالي كه اگر اين كار انجام شود، از بروز حوادثي مانند حادثه دلخراش ساختمان وزارت كشاورزي يا حوادث مشابهي كه در شهربازي يا پارك ها رخ مي دهد، پيشگيري مي كند. از جمله اگر دستگاه بالابر مورد بحث بازرسي و پوسيدگي سيم آن به موقع برملا مي شد، آن حادثه ناگوار هم پيش نمي آمد. اميدوارم با تدبيرهاي لازم، از اين پس كمتر شاهد وقوع چنين حوادث تأسف باري باشيم.
علي احمدي

شعر
سفره خزان
005019.jpg
ا لف- ع
رنگ و رنگ و رنگ
ضيافت رنگ بر سفره خزان
صحرا پر از صداست
آواز گاويار ني ناله شبان
دنگ و دنگ و دنگ
گل واژه هاي آب مي رسد به سنگ
مي ريزد آب بر ايوان آسياب

لواسان و معضل دفع زباله
005013.jpg
طرح:روزبه عباسي
زباله هاي جمع آوري شده در لواسان و روستاهاي اطراف اين شهر در مكان هايي به نام قاضي آباد و كوشك دشت كه در كنار پمپ بنزين لواسان قرار دارند، انباشته مي شود، در حالي كه طبق تبصره 4 ماده 55 قانون شهرداري ها، جمع آوري و دفع زباله در خارج از محدوده شهر از وظايف شهرداري لواسان مي باشد. اما محل تخليه زباله در شهر لواسان متصل به مناطق مسكوني است و حتي يك واحد نانوايي در 600 متري آن قرار دارد. رودخانه فصلي لاجو نيز از وسط جايي كه زباله در آن انباشته شده، سرچشمه مي گيرد و به داخل درياچه سد لتيان مي ريزد كه از منابع تامين كننده آب شهر تهران مي باشد. رها كردن زباله در محوطه روباز و بدون آن كه دور آن حصار كشيده شود، سبب پراكنده شدن اشياي سبك مثل كاغذهاي باطله، كيسه هاي پلاستيكي و انتقال آلودگي به مناطق مسكوني مي شود.
از طرف ديگر سگ هاي ولگرد در كنار زباله ها جمع مي شوند و بعضي از شكارچيان بي رحم كه براي تمرين، اين حيوانات را هدف قرار مي دهند، برشدت  آلودگي مي افزايند. در ميان اين زباله ها، زباله هاي بسيار آلوده بيمارستاني هم قرار دارد، اما متاسفانه، بعضي شنيده ها حاكي از كاوش زباله هاي بيمارستاني است كه عمل بسيار خطرناكي است. در حالي كه مواد زائد عفوني و پاتولوژيكي حتما بايد از ساير مواد جدا شوند و نسبت به دفع آنها توجه خاصي مبذول گردد.
در خرداد ماه 1381 معاون برنامه ريزي وقت استانداري تهران از آغاز جمع آوري فاضلاب 105 روستا از حوزه هاي آبريز سد كرج و لتيان خبر داد، اما از آن زمان تاكنون در اين مورد حداقل در لواسان اقدامي نشده است. توجه وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت محيط زيست، بخشداري و شهرداري لواسان را به اين مسائل مهم جلب مي كنيم.
فتاحي - لواسان

ريشه ها و علل گراني
گراني، پديده اي است كه ريشه در بسياري از مشكلات و نارسايي ها در بخش توليد و عرضه كالاها دارد. وقتي در اين بخش قيمت ها از مبدأ خريد، از توليدكننده يا واردكننده، كاملا شفاف و قانونمند باشد، در مرحله عرضه و توزيع هم تابع همين قانون خواهد بود. اما اگر هر يك از اين مراحل، شفاف نباشد يا دستخوش مداخلات غيرقانوني گردد، ثبات در قيمت ها نيز از بين مي رود و اين نوسان باعث بي ثباتي بازار و در نهايت، گراني كالاها خواهد شد. در يك كلام،  وضعيت قيمت ها بايد از ابتداي توليد و فروش محصول در داخل و واردات كالا از خارج، كاملا شفاف و تحت نظارت قانوني باشد تا در مرحله توزيع و فروش كالاها تا زماني كه كالا به دست مصرف كننده مي رسد عوامل بيروني به هر دليل بر قيمت ها تاثير نگذارند. يكي از دلايل اصلي گراني كالاها وجود شبكه هاي متعدد دلالي از مرحله توليد يا واردات تا رسيدن كالا به دست مصرف كننده است. دست به دست گشتن كالا اگر بي رويه و متعدد باشد به گراني شديد آن دامن خوهد زد. هر اندازه، واسطه ها از مرحله توليد يا واردات تا مرحله عرضه كالا به مصرف كننده كمتر باشند، امكان نظارت بر قيمت ها و بازار كالا به مراتب آسان تر خواهد بود. در شرايط امروز كشور ما، نامشخص بودن قيمت ها، وجود شبكه هاي متعدد دلالي در حد فاصل توليد تا عرضه كالا يا واردات تا عرضه كالا، از عوامل مهم گراني به شمار مي رود. بي ثباتي قيمت ها باعث شده تا فروشندگان به دلخواه خود يا براي كسب سود بيشتر، بر قيمت ها تاثير بگذارند و اين نوسان كه تحت تاثير عواملي نظير تورم نيز تشديد مي شود، همواره قيمت كالاها را به زيان مصرف كننده نهايي - به ويژه اقشار كم درآمد - افزايش مي دهد. تنها راه مهار گراني، قانونمندكردن و شفاف سازي قيمت ها و تعرفه ها، حذف عوامل واسطه اي و نظارت دقيق براي ايجاد و ثبات در قيمت هاست. مجموعه اين اقدامات در صورتي موفق خواهد بود كه تعادل ميان عرضه و تقاضا برقرار باشد.
باقر كمالي كوچك سرايي

جدول اعداد (سودوكو) 183
005058.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
ايران
كتاب
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |