چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۲ - Oct 18, 2006
اضطراب، بي خوابي و ابتلا به كمر درد
003774.jpg
سميه شرافتي اضطراب، خستگي، نداشتن خواب كافي و نشستن هاي طولاني بر روي صندلي هاي غير استاندارد مي توانند علت 30 درصد از كمردردهاي مزمن باشند.
اين عوامل سن ابتلا به كمر درد را نيز كاهش داده و ميزان شيوع آن را افزايش مي دهند. كمر درد علل مختلفي دارد كه فقط نيمي از اين علل دلايل ارگانيك و بدني مانند ديسك كمر و يا شكستگي هستند و يكي از مهمترين علل آن عوارض روحي و رواني است. به طوري كه 30 درصد بهبود بيماران مبتلا به اين عارضه بستگي به مسايل روحي و رواني دارد.
دكتر روشنك مرادي، متخصص ارتوپدي با تأكيد بر اينكه امروزه افزايش استرس عصبي و پايين آمدن سن كار از علل شايع كمر درد هستند گفت: تنها براساس تجويز پزشك فيزيوتراپي موثرترين روش درمان كمردرد و دردهاي ناحيه ستون فقرات است. وي با اشاره به اينكه تقويت عضلات و رباط هاي ستون فقرات باعث متعادل پخش شدن فشار اين ستون و كاهش فشار بر روي ديسك ها يا غضروف ها مي شود، ورزش كردن بخصوص ورزش هاي مخصوص كمر را در تقويت عضلات كمر و پيشگيري از كمر درد موثر دانست و افزود: بسياري از افراد به طور مادرزادي قوس هاي ستون فقراتشان طبيعي نيست ورزش كردن با نقشي كه در تقويت عضلاني ايفا مي كند تا حدودي مي تواند در بهبود اين قوس ها موثر باشد. اما بايد توجه داشت كه فرد مبتلا به كمر درد بايد حتماً توسط پزشك معاينه شده باشد تا موثرترين فيزيوتراپي براي او تجويز شود. از ديگر عوامل خارج كمري كمردرد كيست تخمدان، عوارض گوارشي و سنگ كليه هستند. دكتر پيمان ميرشاهوله جراح و متخصص ارتوپد با بيان اينكه شايد بيش از 100 علت براي كمر درد وجود داشته باشد مي گويد:  از اين 100 علت تنها ده عارضه آن مربوط به خود كمر است علل ديگري مانند داشتن كيست تخمدان در زنان، عادت  ماهانه ناراحتي هاي معده، عوارض سيستم گوارش (پانكراس) و يا براي مثال سنگ هاي كليه نيز از دلايل خارج كمري موثر در ايجاد كمر درد به شمار مي روند.
دكتر شاهوله تأكيد كرد: گرفتگي عضلات كمر معمولاً  به علت كشيدگي عضلات، قرار گرفتن يك عضله به مدت طولاني در يك وضعيت ثابت يا كم رسيدن به عضلات در يك مدت طولاني ايجاد مي شود زيرا اين موارد اغلب خون رساني به عضلات را دچار اختلال كرده و عضلات كمري از فعاليت لازم برخوردار نيستند. وي انجام ورزش هاي سنگين بدون آمادگي قبلي را در ايجاد گرفتگي درد شديد در ناحيه عضلات موثر خواند و گفت: وارد شدن فشار سنگين ناگهاني به كمر براي مثال در حمل و نقل وسايل، زماني كه عضلات هنوز آمادگي تحمل وزن سنگين را ندارند باعث ايجاد گرفتگي عضلات و در نتيجه كمردرد مي شوند. اين متخصص ايستادن طولاني به ويژه به هنگام شستن ظرف ها را از علل شايع كمر درد در زنان دانست و توصيه كرد كه زنان در هنگام ظرف شستن از يك چهار پايه كوچك به ارتفاع حدود 40 سانتي متر استفاده كنند به اين صورت كه يك پاي خود را بالاي چهارپايه و يك پاي خود را پايين آن قرار دهند به طوري كه لگن در اين حالت به يك طرف متمايل شود و هر موقع احساس خستگي كردند به طور مرتب پاهاي خود را جابجا كنند تا عضلات كمر و محور لگن جابجا شود و مفاصل در يك وضعيت ثابت طولاني باقي نمانند.

ضرورت نوسازي صنايع دارويي كشور در گفت و گو با مسئولان انجمن داروسازي ايران
استاندارد هاي فرسوده دارو
بنفشه پورناجي
003780.jpg
روز تولد زكرياي رازي به نام روز داروساز نامگذاري شده است. از آنجا كه دارو فرآورده اي كاملاً علمي است كه با سلامت و جان مردم ارتباط دارد و اهميت اين مسأله هم حساسيت موضوع را افزايش مي دهد، هرچه بتوانيم در دانش توليد آن پيشرفت كنيم، در خدمت سيستم سلامت كشور حركت كرده ايم. پيرامون جايگاه صنعت دارويي كشور، وضعيت پژوهش در صنايع دارويي، كيفيت ماشين آلات كارخانه هاي داروسازي، استاندارد داروهاي توليدي و... با آقايان دكتر سيدجمال سعيدواقفي- دبير انجمن داروسازان ايران- و دكتر حميد خويي- دبير انجمن علمي داروسازان ايران- به گفت وگونشستيم.
***
*جناب دكتر واقفي! پيش از هر صحبتي لطفاً در مورد جايگاه فعلي رشته داروسازي در ايران توضيح دهيد.
- خوشبختانه چند سالي است رشته هاي تخصصي در دانشكده هاي داروسازي- به ويژه تهران و شهيد بهشتي- بسيار فعال شده است. در رشته  هاي داروسازي بيمارستاني، داروسازي كلينيكي، داروسازي صنعتي و... دانشجو پذيرش شده و فارغ التحصيلان اين رشته نيز همه ساله وارد بازار كار مي شوند.
هرچه بتوانيم، رشته ها را تخصصي تر و گسترده تر كرده و دانشجو پذيرش كنيم، فارغ التحصيلان رشته داروسازي بيشتر در خدمت صنعت داروسازي در خواهند آمد. وقتي يك PHD در رشته داروسازي صنعتي فارغ التحصيل مي شود، پس از جذب شدن در كارخانه  به طور طبيعي چون با داروسازي روز دنيا آشناست و مي تواند سيستم هاي نوين را در آنجا پياده كند، مسلما اين حركت سبب اعتلاي صنعت داروسازان كشور مي شود. در كنار آن كيفيت هم رشد مي كند. كشوري كه بتواند از اين فرصت استفاده كند، در زمره كشورهاي پيشرو در اين صنعت قرار مي گيرد.
*آيا صنعت دارويي كشور براي دولت بار مالي دارد؟ و پرسش ديگر آنكه توليدات داروهاي داخلي، چنددرصد نيازهاي داخلي را پاسخگوست؟
- صنعت داروسازي به لحاظ علمي و از نظر ظرفيت، بار مالي براي دولت به همراه ندارد. در حال حاضر 96درصد نياز كشور به دارو را توليدات داخلي تأمين مي كنند، پس باتوجه به اين رقم بديهي است كه اين صنعت نيازمند مراقبت و حمايت زياد است.
*جايگاه تحقيقات را در صنايع دارويي كشور چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- تحقيقات وقتي به صورتR&D(تحقيق و توسعه) در خدمت توليد دربيايند، نتايج بسيار جالبي به بار خواهند آورد. يكي از گروه هاي تخصصي كه در اين زمينه قادر به سرويس دهي مناسب است، متخصصان تحقيقات علوم دارويي هستند. دانشكده هاي داروسازي ما مي توانند اين رشته را به صورت تخصصي دنبال كرده و توسعه دهند. در حال حاضر اسباب كار از نظر نيروي انساني و متخصص فراهم است اما وسايل و ابزار كار هم مي بايست با امكانات موجود همخوان باشد.
*در حال حاضر ماشين آلات داروسازي موجود در كارخانه  هاي كشور تا چه حد با تكنولوژي روز دنيا همخوان است؟
-كارخانجات ما بعضاً ماشين آلات قديمي دارند. اگرچه بسياري از اين كارخانه ها ماشين آلات خود را به روز كرده اند، ولي آن تعداد هم كه قديمي است، الزاما بايد نسبت به تعويض آن اقدام كنند.
*در اين زمينه وظيفه نظارت با چه ارگاني است؛ وزارت بهداشت يا وزارت صنايع؟ استاندارد عمر مفيد اين ماشين آلات در دنيا و در ايران چقدر است؟
- به طور طبيعي وزارت بهداشت مي بايست نظارت كند اما از آنجا كه هر ماشيني يك عمر مفيد دارد، در كشورهاي صنعتي پيشرفته اين عمر مفيد 3سال، در كشورهاي پيشرفته 5سال، در كشورهاي در حال توسعه 7سال و در بقيه كشورها۱۰سال است.
اما عمر برخي از اين ماشين ها در برخي كارخانه هاي داروسازي ايران، به 20 تا۳۰سال هم مي رسد.
*آيا دليل بالابودن عمر مفيد ماشين آلات صنايع دارويي را خودداري صاحبان كارخانه ها از نوسازي آن مي دانيد؟
- خير! نه اينكه صاحبان كارخانه هاي ما تمايل به اين تعويض نداشته باشند، بلكه بنيه مالي ضعيف، اجازه اين امر را به آنان نمي دهد.
*چه راهكارهايي را براي برون رفت از اين تنگنا پيشنهاد مي كنيد؟
- بايد تسهيلات تعهدي تنها براي تعويض ماشين آلات تخصيص يابد. دولت مي بايست از طريق بانك ها تسهيلات لازم را به كارخانجات دارويي به صورت بلندمدت پرداخت كند و بر تعويض و نوسازي آن نظارت كند. يعني هر ماشين پس از به سرآمدن عمر مفيد، تعويض شود.
*حتي در صورت سالم بودن ماشين؟
- بله! چون هر چقدر ماشين سالم باشد، از نظر كاليبريشن (دقيق بودن)، وليديشن (با ارزش بودن) و تولورانس (انحراف نداشتن از وزن) مي بايست بسيار دقيق عمل كند كه ماشين  هاي با عمر بالا هرچقدر هم كه سالم باشند، نمي توانند دقت لازم را براي سنجش موارد فوق لحاظ كنند. اگر 10قرص را كه توسط ماشين آلات قديمي ساخته شده  اند وزن كنيم، به طور دقيق مشابه هم نخواهند بود. اين بدان معناست كه ماشين حتماً بايد از رده خارج شود.
*مفهوم صحبت هاي شما اين است كه داروهاي توليد داخل از كيفيت مطلوبي برخوردار نيستند؟
- خير منظورم اين نبود. داروهاي توليد داخل هم از نظر علمي و هم از نظر كيفي قابل قبول هستند و ايرادي به آن وارد نيست ولي مي شود كيفيت توليد را با رعايت موارد فوق بهبود بخشيد.
اما دكتر خويي در مورد جايگاه ايران در زمينه صنعت دارويي كشور مي گويد: در زمينه توليد مولكول هاي جديد يا روش  هاي نوين توليد برخي داروها، جايگاه ايران در ميان كشورهاي در حال توسعه نسبتاً مطلوب است. در ايران داروهايي در زمينه بيوتكنولوژي در حال حاضر توليد مي شود. طي دو،سه سال گذشته داروي اينترفرون كه در درمان هپاتيت و سرطان كاربرد دارد، وارد بازار دارويي كشور شده است. همچنين اديتروپويتن نيز كه در درمان كم خوني-  به ويژه كم خوني هاي ناشي از سرطان ها- كاربرد وسيعي دارد، به تازگي مجوز عرضه به بازار را دريافت كرده است.
*آيا جايگاه صنعت داروسازي ايران را مطلوب ارزيابي  مي   كنيد؟
- ما ظرفيت هاي سخت افزاري و نرم افزاري بسيار مناسبي براي ارتقا و توسعه صنعت داروسازي كشور داريم كه به نظر مي رسد هنوز از بخش اعظم آن استفاده نشده باشد. با وجود آنكه يك كشور در حال توسعه هستيم، اما در زمينه صنعت داروسازي از جايگاه نسبتاً مطلوب و مقبولي برخورداريم. اما اين نكته را نبايد فراموش كرد كه مي توانستيم در جايگاهي به مراتب بهتر از نقطه فعلي باشيم.
*مهمترين موانع در راه رسيدن به وضعيت بهتر را در اين صنعت چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- مشكلاتي نظير تغييرات مكرر مديريت در عرصه سياستگذاري و اجرا كه در بسياري موارد اين تغييرات نه براساس مقتضيات ارتقاء و بهينه سازي سيستم كه براساس تغيير ديدگاه هاي مديريتي كلان كشور صورت مي گيرد. به عبارتي چون نظام مديريت نداريم، هر مدير براساس سليقه فردي خود هدفگذاري و سياستگذاري مي كند. يك سياست دارويي كلان و درازمدت كه اهداف حركت آينده صنعت داروسازي كشور را تعريف كرده و نيز راه رسيدن به اين اهداف را هموار كند نيز تاكنون وجود نداشته است.
برخي اقدامات مقطعي مانند بازكردن دروازه هاي كشور در مقابل داروهاي وارداتي، گرچه در قالب هاي محدود يا تحت عناوين تك نسخه اي صورت گرفت(پس از سال 1380) اما چنين تحولي به شدت صنعت داروسازي كشور را در معرض تهديد قرار داد چرا كه چنين حركتي  وقتي همراه با تبليغات سنگين شركت هاي دارويي خارجي و ارتقاي فرهنگ برتري محصولات خارجي نسبت به مشابه ايراني آن باشد، به خودي خود ميل به مصرف داروي خارجي را افزايش داده و اعتماد به محصول ملي را كمتر كرده، اين امر پديده اي نگران كننده است؛ پديده اي كه ما در چند سال اخير با آن مواجه بوده و هستيم.
يعني هر داروي خارجي را صرف نظر از كشورهاي توليدكننده آن برتر مي دانند. به اين ترتيب گاهي داروهاي ساخت كشورهايي كه صنعت داروسازي آنها به مراتب عقب تر از صنعت داروسازي ايران است، تحت عنوان داروي خارجي، چند برابر قيمت مشابه ايراني عرضه مي شود.

بازي درماني چيست؟
فرزانه فخريان
003783.jpg
بازي درماني روشي است كه بوسيله آن، ابزارهاي طبيعي بيان حالت كودك، يعني بازي، به عنوان متد درماني وي بكار گرفته مي شوند تا به كودك كمك كند فشارهاي احساسي خويش را تحت كنترل قرار دهد.
اين روش در مورد كودكان سه تا هشت سالي به كار مي رود كه مشكلات خانوادگي (مانند طلاق والدين) دارند، ناخن مي جوند، دچار شب ادراري اند، مهاجم يا بي رحم هستند،  در روابط گروهي موفق نيستند و يا قرباني سوءاستفاده از كودكان شده اند. اين نوع درمان در مورد تعليم و تربيت كودكان استثنايي نيز به كار مي رود كه عدم توانايي شان موجب آشوب و اضطراب در آنهاست.
پزشكاني كه از بازي درماني استفاده مي كنند، معتقدند اين روش به كودك اجازه مي دهد جهان را در مقياسي كوچك تر با دستان خود بسازد و تحت نفوذ خود درآورد، كاري كه در محيط پيرامون هر روز كودك امكان پذير نيست.
كودك با وسايل و مواد مخصوصي كه گلچين شده اند و با راهنمايي شخصي كه به طرز معيني در مقابل او واكنش نشان مي دهد، بازي مي كند و بدين ترتيب احساسات پنهانش را به سطح مي آورد تا بتواند با آنها روبرو شود و بر آنها غلبه كند. در روان درماني ترين حالت، آموزگار بدون قيد و شرط هر چه كه كودك مي گويد يا انجام مي دهد را مي پذيرد. آموزگار به هيچ وجه اظهار عقيده، مجادله، اذيت و بحث اخلاقي نمي كند و به كودك نمي گويد كه احساسات و مشاهدات او صحيح نيستند.
فضايي بايد بوجود بيايد كه كودك بداند در آن مي تواند اظهار عقيده و احساس كند بدون آنكه از مجازات بترسد. در عين حال، حتي اگر فضاي موجود اجازه هر كاري را بدهد، حدود مشخص نيز بايد وجود داشته باشند مانند محدوديت در خراب كردن وسايل و مواد بازي، حمله به آموزگار و خروج بعد از ساعت معين. بسياري از روانشناسان و مشاوران ممكن است اين تكنيك را فقط در صلاحيت خود بدانند و البته ممكن است نظرشان در خصوص مشاوره عميق و طولاني مدت صحيح باشد. در عين حال، اگر چه اين تكنيك معمولاً توسط مشاوران مدرسه، مددكاران اجتماعي و روانشناسان استفاده مي شود، اما مي تواند متناسب با فضاي كلاس درس، توسط معلم در مورد مشكلات كوچك تر به كار گرفته شود. در اين صورت شما بايد به عنوان يك معلم، براي برگزاري يكي از اين جلسات، از والدين و مسئولين مدرسه اجازه بگيريد.
چگونه از بازي درماني استفاده كنيم؟
۱ - دانش آموزي را انتخاب كنيد كه ممكن است از بازي درماني بهره ببرد.
۲ - تصميم بگيريد كه آيا مي خواهيد براي اين كار جلسه جداگانه اي برگزار كنيد و يا در زنگ تفريح يا تنفس مي خواهيد به اين كار بپردازيد.
۳ - وسايل لازم را فراهم كنيد. موارد پيشنهادي عبارتند از:
- ظروف بازي با شن و آب
- وسايل و ظروف آشپزخانه اسباب بازي
- وسايل كودك (مانند جغجغه، شيشه و...)
- عروسك (در سنين و سايزهاي متنوع)
- چاقو و تفنگ اسباب بازي
- حيوانات، سرباز، قايق و ماشين اسباب بازي
۴ - وسايل را در جاهاي مشخصي قرار دهيد كه هر جلسه بتوان آنها را همان جا گذاشت.
۵ - دانش آموز را با فضاي بازي آشنا كنيد.
۶ - دانش آموز را از محدوديت ها آگاه كنيد و به او بگوييد كه اين جلسه چقدر طول مي كشد (معمول 30 تا 60 دقيقه)
۷ - بگذاريد دانش آموز وسايل را انتخاب كند. به هيچ وجه اسباب بازي يا فعاليتي را پيشنهاد نكنيد. اگر دانش آموز خواست زودتر از پايان جلسه برود، اجازه اين كار را دارد. با اين حال او نمي تواند همان روز دوباره به كلاس باز گردد،  فقط طبق برنامه، زمان  جلسه بعدي را به او بگوييد.
۸ - براي پاسخ دادن به نظرات دانش آموز، اعمال او را منعكس كنيد. اگر دانش آموز كم حرفي داريد، نقش شما تغيير مي كند: شما بايد آنچه را كه او انجام مي دهد، تشريح كنيد.
۹ - زماني كه پايان جلسه نزديك مي شود، دانش آموز را از اين مسأله آگاه كنيد و دقايق باقيمانده را نيز معين كنيد.
۱۰ - با رسيدن به پايان جلسه، با چنين جملاتي دانش آموز را مطلع كنيد: براي امروز، زمان ما به پايان رسيده است. الان دست از بازي مي كشيم و اسباب بازي ها را به همان جايي برمي گردانيم كه از آنجا برداشتيم. دانش آموز اجازه ندارد به بازي ادامه دهد.
۱۱ - به دانش آموز بگوييد كه جلسه بعد چه زمان برگزار خواهد شد.
منبع:www.Behavior advisor.com

دريچه
زيتون و روغن زيتون
ويدا لطفي
003777.jpg
ميوه اي تخم مرغي شكل كه هنگامي كه نارس باشد سبزرنگ و هنگامي كه مي رسد به رنگ سياه ديده مي شود. از آن هم براي مصارف خوراكي و هم براي روغن آن استفاده مي شود.
روغن زيتون
روغن زيتون نوعي آب ميوه است. در واقع روغن زيتون آب ميوه سرد و فشرده ميوه زيتون است و به همين دليل در سراسر جهان به عنوان بهترين خوراكي شناخته مي شود. در فشرده شدن به صورت سرد يعني زيتون را پس از چيدن آبگيري مي كنند، بدون اين كه جوشانده شود.
مزاياي زيتون و روغن زيتون
در كشورهاي اروپايي حاشيه مديترانه مردم از روغن زيتون به ميزان زياد استفاده مي كنند. در اين كشورها مرسوم است كه نان يا نان تست را تنها باروغن زيتون مي خورند. به خاطر مصرف روزانه روغن زيتون اين مردم نسبت به ديگر ساكنان اروپا كمتر در معرض بيماري هاي قلبي قرار دارند.
مصرف روغن زيتون در كنترل كلسترول خون نقش مهمي دارد.چون زيتون در جاهاي گرم رشد مي كند و بايد خود را از گرما و نور شديد آفتاب حفظ كند، لذا سطح آن داراي ميزان زيادي فنئول است و نقش مهمي در جلوگيري و محافظت از لخته شدن خون در رگ ها و همچنين نازك شدن ديواره رگ ها دارد.اغلب شنيده مي شود كه روغن زيتون باعث ايجاد مشكل و ناراحتي در روده و شكم مي شود. اين مسأله درست نيست، بلكه روغن زيتون باعث راحت تر شدن عمل گوارش و راحت عمل كردن روده مي شود.
خودتان آزمايش كنيد
اگر كمي روغن زيتون را كف دستتان بريزيد به راحتي با آب شسته مي شود. به راحتي از سطح ظرفشويي شسته مي شود و نياز به آب گرم و پاك كننده براي شستشوي آن نيست و چون بدن شما مانند يك ليوان آب است همين عمل در مورد آن نيز صادق است. اگر روغن زيتون مصرف كنيد بدن شما در يك ساعت و نيم آن را از طريق روزنه هاي بدنتان تبخير مي كند. اين يعني اين كه بدن شما با روغن زيتون دچار مشكل نمي شود و براي هضم آن نيز انرژي مصرف نمي كند. در حالي كه در روغن هاي خوراكي و ديگر محصولات به خصوص فرآورده هاي حيواني اين گونه نيست. براي تميز كردن اين گونه محصولات، شما نيازمند آب داغ فراوان و پاك كننده هاي حجيم هستيد. در بدن هم چنين است...
از روغن زيتون بيشتر استفاده كنيد
روغن هايي كه منبع گياهي دارند بيشتر توصيه مي شوند و از همه بيشتر روغن زيتون. مي توانيد همه چيز را با آن سرخ كنيد. به طور خلاصه هر چيز كه شما مصرف مي كنيد بايد منبع گياهي يا ميوه اي داشته باشد... و البته با اين روش احساس سلامت و جواني خواهيد كرد.
منبع: هلث فروت

نگاه
آرزو سهيلي پور
003771.jpg
افسردگي كودكان

كودك واقعا از افسردگي رنج مي برد و اين مسئله با ناراحتي هاي عادي و هيجانات روزمره كه در جهت پيشرفت و رشد كودك روي مي دهند، متفاوت است. تنها فقط به اين دليل كه كودكي افسرده يا ناراحت به نظر مي آيد، لزوما به اين معني نيست كه او مبتلا به افسردگي شده است، اما اگر اين نشانه ها باعث گسيختگي، انزوا، جدايي و ممانعت از فعاليت هاي اجتماعي او و كاهش علايق او به زندگي خانوادگي و تكاليف مدرسه شوند، ممكن است دلالت بر بيماري داشته باشند كه افسردگي ناميده مي شود.
به خاطر داشته باشيد با وجود اينكه افسردگي بيماري جدي و سختي است، ولي قابل درمان است.
چطور مي توانم بگويم كه فرزندم افسرده است؟
نشانه هاي افسردگي در كودكان متفاوت است و اغلب در طول دوران رشد آن قابل تشخيص نيست، بنابراين درمان هم نمي شود، زيرا اين نشانه ها نيز مانند هيجان هاي عادي و تغييرات روانشناختي كه طي دوران رشد روي مي دهد، ناديده گرفته مي شوند. مطالعات اوليه پزشكي بر افسردگي نهفته متمركز شده، يعني هنگامي  كه خلق افسرده كودك شاهدي بر رفتار عصبي و فعاليت هاي خارج از كنترل كودك است، خيلي از كودكان رفتاري شبيه به بزرگسالاني كه دچار افسردگي هستند، از خود نشان مي دهند. نشانه هاي اوليه افسردگي، ناراحتي، غم، احساس نااميدي و خلق و خوي متغير است.
علايم و نشانه هاي افسردگي در كودكان
۱ - تندمزاجي يا عصبانيت۲ ناراحتي هاي مداوم و احساس غم و اندوه۳ كناره گيري از جمع۴ افزايش حساسيت نسبت به عدم پذيرش۵ تغيير در اشتها (پرخوري يا كم خوري)6 تغيير در خواب (پرخوابي يا بي خوابي)7 صداهاي ناهنجار يا گريه هاي مداوم۸ اشكال در تمركز۹ احساس خستگي مزمن
البته همه بچه ها تمام اين علايم را ندارند. در حقيقت بيشتر آنها نشانه هاي مختلفي را با توجه به شرايط موجود بروز مي دهند. اگرچه بعضي از كودكان افسرده ممكن است به كار هاي كاملا منطقي و عقلاني خود ادامه دهند، ولي هنگام بروز افسردگي شديد دچار تغييرات قابل ملاحظه اي در رفتارهاي اجتماعي خود مي شوند و اغلب از علاقه نداشتن به مدرسه، ضعف در انجام تكاليف و عملكرد تحصيلي و يا تغيير در ظاهر.... رنج مي برند.

تازه ها
شيوه اي جديد براي جايگزيني استخوان
ترجمه: محمد ملائكه
003768.jpg
دانشمندان روش جديدي را ابداع كرده اند كه روزي ممكن است به پزشكان امكان ساخت استخوان هاي سفارشي را بدهد.
برخي استخوان ها مي توانند در شرايطي كه بخش عمده اي از استخوان در بدن انسان در حال از بين رفتن است، مفيد باشند. اين استخوان ها مي توانند در تصادف هاي شديد، دندانپزشكي عمقي، يا در حين جراحي به خصوص زماني كه انواع خاصي از تومورها برداشته مي شوند، از بين بروند. پيوندهاي استخواني مي توانند فضاي خالي را پر كنند، اما ذخاير موجود استخوان براي پر كردن استخوان كافي نيستند.
استخوان مي تواند از جاي ديگري از بيمار گرفته شده باشد و استخوان هاي خود بيمار احتمال كمتري براي پس زدن پيوند دارند، اما اين كار به معني يك شكاف و برش بيشتر، درد و عوارض بيشتر است. گاهي استخوان هاي گرفته شده از اجساد مورد استفاده بوده است. اما استخوان هاي پيوند شده، به همان ميزان استخوان هاي فرد رشد نمي كنند و استخوان هاي مصنوعي از موادي مانند سراميك ها به اندازه پيوندهاي استخواني طبيعي مناسب نيستند.
لورا زانلو ،استاديار بيوشيمي در دانشگاه كاليفرنيا در ريورسايد مي گويد: شايد راه ايده آل استفاده از قطعه اي استخوان جايگزين باشد كه با بيمار و فضاي خالي موجود كاملاً  هماهنگ است. هم اكنون گروه اول سيستم جديدي را ايجاد كرده اند كه در آن سلول هاي استخواني به داربستي ساخته شده از ريزلوله هاي كربني تبديل مي شوند كه ساختاري سخت و محكم و قطري در حدود نانومتر دارند. در حال حاضر اين گروه از سلول هاي موش هاي آزمايشگاهي استفاده مي كنند.
نظر بر اين است زماني كه اين روش تكميل شد، ريزلوله ها مي توانند شكل گرفته و بنابراين وقتي با سلول هاي استخواني بيمار پوشيده شوند، آنها مي توانند كاملاً   در فضاي استخوان آسيب ديده قرار گيرند. به تدريج سلول هاي استخواني با استخوان هاي مجاور همانند يك پيوند استخواني معمول ادغام مي شود. او مي گويد: بعيد است كه بدن چنين پيوندي را رد كند چون كربن سازگاري زيستي داشته و استخوان از سلول هاي خود بيمار رشد مي كند. زانلو مي گويد: بسياري ديگر از محققان تلاش كرده اند تا ريز لوله هاي كربني را با انواع مختلفي از سلول هاي زنده ادغام كنند، اما اخيراً  سلول هايي كه به سرعت از بين رفته اند به وسيله لوله هايشان آلوده و تخريب شده اند.
او مي گويد: آنچه كه در طي توليد ريز لوله هاي كربني رخ مي دهد، رسوب فلزات سنگين در ريز لوله است. اين فلزات براي اكثر سلول هاي زنده سمي هستند، اما بين ژاو يكي از اعضاي گروه زانلو، ريزلوله  اي ساخته است كه خالص تر از نمونه هاي قبلي است. زانلو مي گويد: ظاهراً اين موضوع دليلي است بر اين كه سلول هاي استخواني ما مي توانند روي اين ريزلوله هاي كربني رشد نمايند. جالب ترين بخش تحقيق اين بود كه آنها فقط رشد و تكثير نمي كنند بلكه يك ماتريكس استخواني را ترشح مي كنند. چنين ماتريكسي اجازه جوش خوردن و الحاق با استخوان موجود را خواهند داد. زانلو يادآور مي شود كه اگر چه اين نتايج اميدوار كننده هستند، اما اينها فقط گام هاي اوليه در راهي طولاني به سوي درمان استخوان هاي آسيب ديده انسان است به خصوص مهم است كه بررسي كنيم كه چگونه بدن ساختارها ريزلوله ها را تحمل مي كند.
12-10 -LiveSciece 9 may, 2006

همايش
ششمين همايش بين المللي پريودنتولوژي
ششمين همايش بين المللي انجمن علمي پريودنتولوژي ايران به همراه نمايشگاه مواد، تجهيزات و لوازم دندانپزشكي 10تا۱۲آبان ماه امسال در مجتمع فرهنگي-رفاهي دانشگاه شيراز برپا مي شود.
دكتر شريعه فقيهي دبير علمي اين همايش با اعلام خبر فوق افزود: پريودنتولوژي، علم شناخت بافت هاي پشتيبان دندان در سلامت و بيماري است و از همين روي توجه به اين رشته بسيار ضروري به نظر مي رسد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر، با افزايش رعايت مسايل بهداشتي، مردم قادر به نگهداري تعداد بيشتري از دندان هاي خود در سنين بالا هستند، اظهار داشت: در سنين پايين، بيشترين علت از دست رفتن دندان ها، پوسيدگي است، در حاليكه با افزايش سن، دندان ها بيشتر در معرض خطر بيماري هاي لثه و پريودنتال قرار مي گيرند.
دكتر فقيهي گفت: حفظ سلامت بافت هاي لثه و استخوان براي نگهداري دندان ها امري حياتي بوده و اصول پيشگيري و حفظ سلامت در كنار درمان هاي پيشرفته اي كه براي جايگزيني انساج از دست رفته و يا دندان ها با ايمپلنت وجود دارد، از جمله مسايلي است كه در اين همايش مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |