چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۲ - Oct 18, 2006
تعداد نيروگاه هاي هسته اي بايد 20برابر شود
003738.jpg
گروه علمي فرهنگي- مديركل انجمن جهاني انرژي هسته اي اعلام كرد براي توقف فاجعه زيست محيطي مربوط به انتشار گازهاي گلخانه اي و افزايش دماي زمين كه مي تواند سبب مرگ ميلياردها نفر شود، تعداد نيروگاه هاي هسته اي جهان بايد۲۰برابر شود.
به گزارش آسوشيتدپرس، جان ريچ در همايش انرژي هسته اي در سيدني از گروه هاي طرفدار محيط زيست كه معتقدند خطرات انرژي هسته اي از جمله خطر تكثير سلاح هاي هسته اي، بيشتر از منافع اين انرژي است، انتقاد كرد و گفت براي تامين انرژي مورد نياز كشورهاي در حال رشدي نظير چين و هند،?? برابر كردن شمار نيروگاه هاي هسته اي جهان حداقل كاري است كه مي توان انجام داد. در كشورهاي توسعه يافته اكنون در حدود 4/1ميليارد نفر يا به عبارتي ??درصد از جمعيت جهان، تقريبا ?? درصد از منابع انرژي در جهان را مصرف مي كنند كه اين انرژي بيشتر از سوزاندن نفت و زغال سنگ توليد مي شود كه با توليد گازهاي گلخانه اي همراه است.
ريچ اظهار داشت: با اين وجود انتشار گازهاي گلخانه اي در چين، هند و ساير كشورهاي در حال توسعه احتمالا در آينده نزديك، از ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي در كشورهاي توسعه يافته نيز بيشتر خواهد بود و دانشمندان هم اكنون با اطميناني بيشتر از هميشه هشدار مي دهند چنانچه توليد گازهاي گلخانه اي با الگوي عظيم كنوني ادامه پيدا كند، عواقب بسيار تلخي در انتظار جهان است.
محققان اكنون پيش بيني مي كنند افزايش ميانگين دماي كره زمين تنها به اندازه ?درجه سانتي گراد مي تواند الگوهاي آب و هوايي بسيار خشن، خشكسالي ها، سيلها، انقراض نسل موجودات زنده، بالا آمدن سطح آب درياها، گسترش و شيوع بيماري ها و قحطي ها را به دنبال داشته باشد. به گفته ريچ، چنانچه اين پيش بيني ها صحيح باشد، نتيجه اين تغييرات مرگ ميليونها انسان را در پي خواهد داشت و موجب نابودي بخش اعظم تمدنهاي موجود در قاره هاي مختلف زمين خواهد شد.
اكنون حدود ??? نيروگاه هسته اي تقريبا يك ششم برق مصرفي جهان را توليد مي كنند و "ريچ" عقيده دارد براي جلوگيري از بروز يك فاجعه زيست محيطي، دست كم ? هزار و ??? نيروگاه هسته اي براي توليد تا ده هزار گيگاوات ساعت برق، مورد نياز خواهد بود. سوزاندن سوختهاي فسيلي نظير نفت و زغال سنگ سبب انتشار گازهاي گلخانه اي در جو مي شود كه دانشمندان از آن به عنوان دليل افزايش دماي زمين ياد مي كنند. طرفداران انرژي هسته اي عقيده دارند با استفاده از انرژي هسته اي براي توليد برق ميزان نسبتا كمتري گازهاي گلخانه اي منتشر مي شود و منتقدان اين انرژي بر اين باورند كه احتمال تكثير سلاحهاي هسته اي و مشكل زباله هاي هسته اي سبب مي شود كه اين انرژي نتواند به عنوان جايگزين سوختهاي فسيلي در نظر گرفته شود.
مخالفان انرژي هسته اي استفاده از منابع انرژي تجديدپذير نظير انرژي باد و انرژي خورشيدي را به علت برخورداري از امنيتي بالاتر، راه حلهاي بلند مدت مناسب براي مشكل گرم شدن زمين اعلام مي كنند. در اين ميان جان هاوارد نخست وزير استراليا با طرفداري از انرژي هسته اي حمايت خود را از ساخت يك نيروگاه هسته اي در اين كشور اعلام كرد.

ابرهاي ناهيد از نگاه ونوس اكسپرس
003741.jpg
گروه علمي فرهنگي- فضاپيماي ونوس اكسپرس به تازگي نماي جديدي از ابرهاي هولناك سياره ناهيد را براي زمينيان به نمايش كشيد.
به نوشته سايت پارس اسكاي، فضاپيماي ونوس اكسپرس كاوشگري است كه اطلاعات مربوط به ناهيد را به زمين مي رساند. اين فضاپيما چندي پيش هنگامي كه سياره ناهيد در تاريكي شب فرو مي رفت شروع به تصوير برداري از جو غليظ آن كرد. اين فضاپيما آن هنگام در بالاترين نقطه از سطح ناهيد ( 65000 كيلومتر ) قرار داشت. ونوس اكسپرس با استفاده از دوربين قدرتمند خود توانست تصاويري را در موج هاي فرو سرخ و فرابنفش تهيه كند. مثل هميشه اين فضاپيما باعث شده كه اطلاعات ما از ناهيد اندكي افزايش يابد. عكس ها ابرهاي غليظ ناهيد را كه در فاصله 15 تا 60 كيلومتر از سطح آن قرار داشتند، به ما نشان مي دادند. بعضي از نقاط روشن و بقيه تاريك بودند. با بررسي هاي انجام شده معلوم شد كه اين اختلاف روشنايي ها در تصاوير مربوط به اختلاف دما در سطح ناهيد است. آن نواحي كه دماي بيشتري دارند، درخشندگي بيشتر و مناطقي با دماي كم به طبع درخشندگي كم نيز دارند. ابرهاي هولناكي كه در تصوير مشاهده مي كنيد با سرعت 360 كيلومتر بر ساعت در حال حركت هستند، اما عمر چندان زيادي ندارند و با اندازه زيادشان (2000 كيلومتر درازا و 500 كيلومتر پهنا) توانسته اند تمام آسمان ناهيد را به تسخير خود در آوردند! اگر به دقت به تصوير نگاه كنيد متوجه آشفتگي هايي در كناره لبه ها مي شويد. اين قسمت ها به دليل حركت بسيار سريع ابرهاي ناهيد و همچنين بازه كم تصوير برداري از آنها ( ۳۰ دقيقه ) به طور آشكارا در تصاوير ثبت نشده اند.

آموزش عالي
جزئيات ثبت نام اينترنتي كنكور 1386
و كارشناسي ارشد 1385

مهر: سازمان سنجش در سال جاري اين امكان را براي داوطلبان فراهم كرده است تا داوطلبان پس از مدت زمان كوتاهي از ارسال اطلاعات خود از طريق كامپيوتر، فايل ثبت نام را مشاهده كرده و نسبت به صحيح يا غلط بودن اطلاعات ثبت شده آگاهي يابند و اطلاعات صحيح را مجدداً به سازمان ارائه دهند.
معاون تحقيقات و ارزشيابي سازمان سنجش آموزش كشور افزود: سازمان سنجش از ابتدا در صدد استفاده از تكنولوژي براي كوتاه كردن زمان پروسه هاي كاري بوده و در اين راستا 3 دوره آزمون تافل الكترونيكي برگزار كرده است.
محمدي اقدم با اشاره به وضعيت موجود ثبت نام داوطلبان براي آزمون هاي سازمان سنجش اظهار داشت: وضعيت ثبت نامي به صورت پستي در حدود 4 تا 5 ماه از سازمان سنجش انرژي مي گيرد و فرايند ارسال اطلاعات و مدارك از سوي داوطلب به سازمان سنجش طولاني است به گونه اي كه اطلاعات بايد از داوطلب به پست از پست به سازمان و از آنجا طي فرايندي به فايل كامپيوتري تبديل شود.
معاون تحقيقات و ارزشيابي سازمان سنجش گفت: طي اين ثبت نام در حدود 25 گزينه اطلاعاتي از داوطلب خواسته مي شود كه روش ساده تر و دستيابي زودتر سازمان سنجش به اين اطلاعات به كمك اينترنت و كامپيوتر مهيا شده است.
وي در خصوص وضعيت ثبت نام آزمون هاي كارشناسي ارشد و كارشناسي سال جاري اضافه كرد: به وسيله اينترنت داوطلب تنها با يك بار مراجعه به پست و پرداخت هزينه اي در حدود 6 تا 7 هزار تومان جهت شركت در آزمون و اخذ رمز عبور، مي تواند به راحتي و بدون محدوديت زمان اداري اقدام به ثبت نام كند. طول مدت زمان ثبت نام نيز 15 دقيقه برآورد مي شود.
محمدي اقدم به نقاط كمتر برخوردار از امكانات اينترنتي اشاره كرد و گفت: سازمان سنجش موظف است هر داوطلب را در هر نقطه اي براي شركت در آزمون كارشناسي ارشد يا سراسري و يا هر آزمون ديگر ثبت نام كند. بنابراين در صورت عدم امكانات، شرايط را براي ثبت نام كامپيوتري به صورت Off lie در مكان هايي مانند پست فراهم مي كند. وي اظهار داشت: جهت انجام ثبت نام نيز با مراكز پستي، مدارس و مراكز فرهنگي مذاكره صورت گرفته كه با دريافت هزينه اي ناچيز عمل ثبت نام را براي داوطلبان انجام دهند.
تقدير از برندگان مسابقه طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين
گروه علمي فرهنگي -برندگان مرحله دوم مسابقه ملي طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين امروز در دانشگاه صنعتي شريف مورد تقدير قرار مي گيرند.
به گزارش همشهري، در مرحله اول اين مسابقه بيش از 65 تيم از سراسر كشور شركت كردند. اين مسابقه ملي در جهت دستيابي به تكنوژي هاي نوين در زمينه هاي شكل هاي جديد بدنه، مواد جديد و روشهاي ساخت، موتورهاي كوچك، سيستم هاي هدايت و اصول كلي رقابت برگزار مي شود.
بر اساس اين گزارش ، هدف از اين مسابقه تحريك جامعه علمي و مهندسي دانشجويي كشور در خلق و يا به كارگيري صحيح زمينه هايي چون شكل و ساختارهاي وسايل پرنده، به كارگيري مواد و روش هاي ساخت، به كارگيري موتورهاي كوچك، پياده سازي و يا ابداع روش هاي هدايت و پياده سازي سامانه هاي كنترل است.
اين مسابقه همه ساله در سه مرحله برگزار مي شود كه در هر مرحله شركت كنندگان از نظر قدرت پياده سازي و به كارگيري سامانه هاي شناخته شده و يا ابداعات جديد مورد ارزيابي قرار مي گيرند. به لحاظ طبيعت اجرايي مسابقه، كليه موارد فوق منحصرا در زمينه هواپيماهاي كوچك خواهد بود.
پژوهشكده شهيد رضايي دانشگاه صنعتي شريف با همكاري دانشكده هوافضاي دانشگاه صنعتي شريف با تشكيل گروه هاي اجرايي و علمي مسابقه طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين را برگزار مي كنند.
بررسي سند پژوهش و فناوري در دولت
مهر: معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم از بررسي سند پژوهش و فناوري در كميسيون فرهنگي دولت خبر داد و گفت: بر اساس اين سند، شركت ها و دستگاه هاي اجرايي بايد بخشي از بودجه هاي خود را در تحقيقات در ارتباط با دانشگاه ها هزينه كنند.
منصور كبگانيان افزود: معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم براي سال 1385 سند پژوهش و فناوري را تهيه كرده و سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز در جريان اين سند قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه اين سند براي سال جاري به امضاي وزير علوم و سازمان مديريت و برنامه ريزي رسيده است، گفت: اكنون اين سند در كميسيون فرهنگي دولت در دست بررسي است.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم در خصوص برخي جزئيات اين سند اظهار داشت: سند پژوهش و فناوري حاوي نحوه بودجه بندي پژوهش و فناوري و عمليات لازم براي ارتقاء پژوهش كشور است.
وي افزود: وزارت علوم براي سال آينده نيز پيشنهادهايي را در خصوص پژوهش و فناوري دارد كه اكنون در دست بررسي قرار دارد.
تمديد مهلت ثبت نام آزمون دكتري تخصصي
و دستياري رشته هاي علوم پايه پزشكي و بهداشت
مهر: مهلت ثبت نام آزمون دكتري تخصصي و دستياري رشته هاي علوم پايه پزشكي و بهداشت تا روز پنج شنبه 4 آبان تمديد شد.
دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشكي، بهداشت و تخصصي افزود: داوطلبان مي توانند تا پايان وقت اداري روز پنج شنبه 4 آبان مدارك خود را به پست تحويل دهند. حسين كشاورز اضافه كرد: پيش از اين مهلت ثبت نام براي شركت در آزمون دكتري تخصصي 26 مهرماه بود.
كشاورز ياد آور شد: آزمون دكتري تخصصي (Ph.D) و دستياري رشته هاي علوم پايه پزشكي و بهداشت سال تحصيلي 86- 85 روز جمعه 3 آذر برگزار مي شود. وي گفت: آزمون دكتري تخصصي دو مرحله اي است و 70 درصد نمره كتبي و 30درصد نمره از طريق مصاحبه براي كسب حد نصاب قبولي ضروري است.
دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشكي، بهداشت و تخصصي اظهار داشت: نتايج نهايي آزمون دكتري تخصصي و دستياري رشته هاي علوم پايه پزشكي و بهداشت دي ماه سال جاري اعلام مي شود.

علمي فرهنگي
مرحله اول طرح انسجام سلامت الكترونيكي نهايي شد

گروه علمي فرهنگي- با نهايي شدن مرحله نخست طرح انسجام در مركز تحقيقات مخابرات ايران، بسترسازي مناسب براي بهره گيري از پروژه سلامت در اين مركز فراهم شده است.
به گزارش همشهري، رئيس كار گروه سلامت الكترونيكي شوراي عالي فناوري اطلاعات و مجري پروژه طرح انسجام، با اعلام اين مطلب گفت: براساس تفاهم نامه اي كه بين مركز تحقيقات مخابرات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دفتر همكاري هاي فناوري نهاد رياست جمهوري به امضا رسيده، با مطالعه و بررسي هايي كه در زمينه انسجام طرح سلامت الكترونيكي انجام پذيرفته، در حال حاضر پشتيباني اطلاعاتي، انفورماتيكي و دانشي كه براي آغاز كار علمي اين طرح لازم است فراهم آمده و به زودي شاهد اجرايي شدن اين طرح خواهيم بود.عالمي خاطرنشان كرد: از آنجا كه تحقق اين طرح در جامعه مستلزم تأمين شرايط و امكانات متناسب با آن است، در مرحله اول طرح طوري طراحي شده تا با تهيه پروتكل مربوط بتوان مدلي ارايه شود تا همه شركت هاي توليد كننده تجهيزات بيمارستاني، درماني بتوانند محصولاتي توليد كنند كه پس از اجرايي شدن طرح سلامت الكترونيكي قابليت تعامل با يكديگر را داشته باشند.
طراحي و توليد دستگاه آناليز امواج مغزي

گروه علمي فرهنگي- نمونه نيمه صنعتي دستگاه آناليز امواج مغزي در شركت صنايع اپتيك اصفهان وابسته به شركت صنايع الكترونيك ايران توليد شد.
اين دستگاه كه از قابليت هاي منحصر به فرد در سطح كشور برخوردار است امكان مطالعه بلندمدت امواج مغزي، ترسيم نقشه هاي رنگي طيف امواج مغزي، بررسي بلادرنگ طيف توان امواج و دسته بندي امواج مغزي و آناليز خواب را فراهم كرده است. براساس اين گزارش، همچنين با استفاده از اين دستگاه مي توان رخدادهاي فيزيكي در بيمار، نظير رعشه را با استفاده از تصوير بيمار به همراه علائم مغزي ذخيره سازي و بازيابي كرد. اين گزارش حاكي است دستگاه از 32 كانال تقويت كننده با نويز فوق العاده پايين استفاده مي كند و تا 128 كانال قابل توسعه است. در نمونه طراحي شده كه اولين بار در نمايشگاه بين المللي تجهيزات استان اصفهان به جامعه متخصصين مغز و اعصاب معرفي شد، مي توان 21 كانال امواج مغزي را با مونتاژهاي مورد نظر پزشك به همراه 11كانال دلخواه از علائم حياتي ديگر تجزيه و تحليل نمود.
گزينش حدود ??هزار نفر در آموزش و پرورش
ايرنا: معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: امسال حدود ?? هزار نفر از دانشجويان مشمول استخدام آموزش و پرورش، گزينش شدند. مسلم ميرزاپور گفت: تلاش مي كنيم معلماني گزينش كنيم كه مطابق فرهنگ اسلامي و ملي كشور باشند. وي درباره شاخص هاي گزينش معلمان در آموزش و پرورش، اظهار داشت: داشتن دانش كافي از ملاك هاي مهم گزينش معلم است و گزينش شدگان بايد از توانمندي حرفه اي شغل معلمي برخوردار باشند.
كشف بقاياي چند انباري تاريخي در بنديان دره گز
ايسنا: به گفته  سرپرست هيات كاوش باستان شناسي بنديان دره گز، دو فضاي معماري كه احتمالا به عنوان انباري مورد استفاده بوده، پيدا شده اند. مهدي رهبر افزود:  در ادامه كاوش ها در بخش شمالي تالار حكومتي، آثار معماري را پيدا كرديم كه متاسفانه بسيار آسيب پذيرند و بخش اعظمي از آنها بر اثر كشاورزي و ديگر فعاليت ها از ميان رفته اند. وي با بيان اينكه كاربري اين انباري ها هنوز مشخص نيست، توضيح داد: نوع معماري آنها خشتي است و خشت هاي 40*۴۰ در آنها استفاده شده است. اين باستان شناس اضافه كرد: البته آثار كشف شده تخريب شده اند و فقط دو رديف خشت را از كف اثر توانستيم تشخيص دهيم و بقيه  بناها از ميان رفته اند. همچنين اميدواريم در ادامه، نوع كاربري اين انباري ها نيز مشخص شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |