چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۲ - Oct 18, 2006
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا:
راه مذاكره با ايران باز است
گروه سياسي وزراي خارجه اتحاديه اروپا در نشستي با حضور 25 نماينده از اين اتحاديه در بيانيه اي آزمايش هسته اي كره شمالي را محكوم كرده و خواهان برخورد با اين كشور شدند ولي اعلام كردند با ايران نيز بايد برخورد شود اما نه به شدت كره شمالي و نيز به ايران پيام دادند در زماني كه راه گفت وگو را انتخاب كند، اين اتحاديه حاضر به گفت وگو با ايران است.
رويترز از لوكزامبورگ با ارسال اين خبر گزارش داد اتحاديه اروپا با تحريم هاي محدود ايران موافقت كرده است. خاوير سولانا پيش از شروع اجلاس گفت: ارتباط او با ايران قطع نشده و هنوز با لاريجاني تلفني صحبت مي كند. اما در تمام اين گفت وگوها هنوز صحبتي از تعليق به ميان نيامده كه سولانا راضي شود و نه صحبتي از قبول حق غني سازي ايران كه لاريجاني راضي شود و ازاين رو مي توان گفت: مذاكرات در حد احوالپرسي هاي رايج در گفت وگوهاي روزمره دنبال مي شود.
هرچند سولانا مي گويد ايران همواره مي تواند راه مذاكره را برگزيند، اما در ادامه تصريح مي كند در حال حاضر ترجيح مي دهد تصميم جمعي را عملي كند و ادامه مذاكرات را به بعد از تصميم ايران واگذار كند و شوراي امنيت را در اين قضيه لحاظ كند. سولانا گفته است بايد هنوز باب مذاكره را باز نگه داشت تا تصميم ايران مشخص شود.
هرچند بيانيه اتحاديه اروپا روز گذشته صادر شده، اما هرگونه تصميم گيري درباره اجراي آن و ادامه كار در شوراي امنيت سازمان ملل، پس از رايزني هاي رايس و لاوروف موكول شده است. ايرنا از مسكو گزارش داد سخنگوي وزارت خارجه روسيه تأييد كرده وزير خارجه آمريكا هفته آينده راهي مسكو مي شود تا با همتاي روس خود ديدار كند. دو محور اصلي اين گفت وگوها بحث كره شمالي و پرونده اتمي ايران اعلام شده است. در متن بيانيه كه رويترز آن را منتشر كرده، به اعمال تحريم هاي محدود عليه ايران اشاره شده و موافقت 25 كشور اتحاديه اروپا با اين اقدام توسط شوراي امنيت سازمان ملل اعلام شده است.
كميسيونر روابط خارجي اتحاديه اروپا نيز از عملكرد اتحاديه اروپا دفاع كرده و آن را رفتاري منطقي خوانده است. بنيتا فرر والدنر تصريح كرده بايد پاسخي به ايران داد تا موضع ما مانند مقابله با رفتار خصمانه كره شمالي مشخص شود. تا لحظه تنظيم اين گزارش، خبري از واكنش مقامات رسمي جمهوري اسلامي به اين بيانيه مخابره نشده است. اما هانس بليكس از سياست هاي بوش به طور جدي انتقاد كرده و آن را دليل اصلي فعاليت هاي دستيابي به سلاح هاي هسته اي در سراسر دنيا خوانده است.
مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با روزنامه اي آلماني كه ايرنا آن را منتشر كرده، تقصير نقض معاهدات دستيابي به سلاح اتمي را به گردن جرج بوش انداخت.
بليكس در گفت وگو با روزنامه دي ولت گفت: رفتار متكبرانه جرج بوش باعث شده تا بقيه جهان بدون توجه به قواعد بين المللي در برابر سياست هاي واشنگتن موضع گيري كرده و كار خود را دنبال كنند. بليكس تصريح كرد معاهده ان پي تي هنوز نمرده و اگر مذاكره اي اين روزها با ايران و كره شمالي در جريان است براساس همين معاهده است. رئيس تيم بازرسان خلع سلاح عراق در ادامه گفت: قدرت هاي بزرگ با كوتاهي در خلع سلاح جهاني، ان پي تي را با تهديد مواجه كرده اند.

فراخوان مردم براي شركت
در راهپيمايي روز قدس
اسرائيل به استفاده از سلاح هاي غيرمجاز عليه فلسطيني ها اعتراف كرد
گروه سياسي- در آستانه آخرين جمعه ماه مبارك رمضان و برگزاري راهپيمايي جهاني مسلمانان در روز قدس، سازمان ها، نهادها و تشكل هاي مختلف، مسلمانان جهان و به ويژه ملت شريف ايران را به شركت در راهپيمايي روز قدس دعوت كردند.
در همين  زمينه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور اطلاعيه اي به مناسبت فرارسيدن روز جهاني قدس اعلام كرد كه اين روز، روز وحدت و همبستگي نه تنها مسلمانان بلكه تمامي آزادانديشان و آزاديخواهان جهان است.
دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري در بيانيه اي در اين زمينه تاكيد كرده است: در شرايط حساس كنوني كه دشمنان قدس شريف از پيروزي هاي پي درپي لبنان و فلسطين به خشم آمده و چون مار زخم خورده به خود مي پيچند و در انتظار فرصتي براي انتقام به سر مي برند، انتظار مي رود كه ملت شجاع لبنان و فلسطين و احزاب و جريانات سياسي با وحدت و يكپارچگي و درايت و هوشياري توطئه هاي دشمن را نقش بر آب سازند. مجلس خبرگان رهبري ملت هاي مسلمان به ويژه ملت مسلمان ايران را به زنده نگاه داشتن آرمان فلسطين تحت رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) و برگزاري هرچه باشكوهتر مراسم دشمن شكن روز قدس فرا مي خواند و پيروزي ملت مظلوم فلسطين و آزادي قدس شريف را از خداوند سبحان خواستار است.
مجمع جهاني تقريب بين مذاهب اسلامي نيز در بيانيه اي نوشت: بيت المقدس شهر صلح و ايستگاه صعود معجزه آساي معراج رسول گرامي اسلام(ص) است و روز قدس، روز تجلي شكوه و عظمت امت اسلامي، روز رستاخيز استكبارستيزي ملل مسلمان جهان، سمبل وحدت اسلامي و مقاومت مستضعفين در مقابل مستكبرين و روز وحدت همه انسان هاي حقيقت خواه و عدالت دوست و پشتوانه اي بزرگ براي ملت مظلوم فلسطين در مقابله با صهيونيست هاست.
جمعيت دفاع از ملت فلسطين نيز با صدور بيانيه اي از روز قدس به عنوان روزي كه آزادي خواهان و عدالت طلبان جهاني با تأسي از معمار كبير انقلاب اسلامي فرياد نابودي فرعونيان و يزيديان زمان را سر مي دهند، ياد كرد.
كانون همبستگي فرهنگيان ايران در اطلاعيه خود براي دعوت مسلمانان جهان به حضور گسترده و پرشور در راهپيمايي روز قدس تصريح كرد: روز قدس نماد ظلم ستيزي مسلمانان جهان با صهيونيسم است.
كميته امداد امام خميني(ره) نيز در اطلاعيه اي با اعلام حضور امدادگران اين نهاد خدمتگزار، همپاي ملت بزرگ ايران در راهپيمايي آخرين جمعه ماه مبارك رمضان نوشت: مردم انقلابي و مسلمان ايران اسلامي همچون برادراني ديني در كنار مردم فلسطين و لبنان خواهند ايستاد و در حمايت از انتفاضه فلسطين و دلاورمردي هاي مبارزين حزب الله، از هيچ كوششي فروگذار نخواهند كرد.
نيروي دريايي سپاه نيز در اطلاعيه اي با اشاره به سخن اخير مقام معظم رهبري در جمع نمازگزاران جمعه كه فرمودند: روز قدس، روز فرياد امت اسلامي در مقابل سياست هاي تفرقه انگيز است و ضمن ابراز انزجار و نفرت نسبت به شيطان بزرگ و رژيم صهيونيستي، تاكيد كرده است كه: پاسداران دريادل نيروي دريايي سپاه، نيز همراه و همگام با ملت هاي مسلمان جهان، روز قدس را كه روز دست هاي فراز آمده آزادي خواهان جهان است گرامي مي دارند و با شركت در راهپيمايي ميليوني ملت خداجوي ايران- در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان- با آرمان هاي امام راحل(ره) و مبارزات حق طلبانه مردم فلسطين تجديد ميثاق مي كنند.

سيد محمد خاتمي:
چرا بايد تاوان هلوكاست را فلسطينيان بپردازند؟
گروه سياسي رئيس جمهوري سابق كشورمان تبليغات منفي غرب درباره اظهارات احمدي نژاد درباره هولوكاست را ناشي از فهم غلط اين سخنان دانست و گفت: آنچه من از اين اظهارات مي فهمم اين است كه اگر هلوكاست هم درست باشد چرا تاوان آنرا بايد فلسطينيان بپردازند؟
سيد محمد خاتمي در گفت وگو با روزنامه آلماني فرانكفورتر آلگمانيه كه ايسنا آن را منتشر كرده است به تشريح ديدگاههاي خود درباره اظهارات اخير پاپ و برخي مسايل در مورد اسلام و مسيحيت پرداخت .
رئيس موسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها به اظهارات پاپ اشاره كرد و اظهار داشت: بسيار مناسب بود كه جناب پاپ عذرخواهي بكنند نه فقط اظهار تاسف و معتقدم بيش از هر زمان اسلام و مسيحيت باتوجه به محتواي اصلي شان بايد دركنارهمديگر مدافع صلح، حقوق انسان و مبارزه با خشونت باشند.
خاتمي با تاكيد بر مخالفت با افراط گرايي ادامه داد: متاسفانه شاهد گسترش افراط گرايي هستيم . من بارها گفته ام كه سياستهايي كه به خصوص آمريكا در خاورميانه اعمال مي كند گرچه ادعا مي شود كه براي مبارزه با افراط گرايي و تروريسم است ، عامل مهمي براي گسترش افراط گرايي در خاورميانه و در دنياي اسلام است.
وي در ادامه دموكراسي را يك پروسه دانست و نه يك پروژه و گفت: من به عنوان يك صاحب نظر سياسي و فلسفي معتقدم، بشر در هيچ جاي دنيا راهي جز استقرار نظامهاي دموكراتيك ندارد.
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: فاشيزم اسلامي همان اندازه بي ربط است كه بگوييم روز تاريك است. اين تبليغات ناروا درباره اسلام هم به نظر من بخشي از آن پديده وحشتناك اسلام هراسي است كه از سوي مراكز خاص به آن دامن زده مي شود .

وزير كشور در جلسه معارفه رحماني فضلي:
از حضور خبرنگاران در مراكز ثبت نام استقبال مي كنيم
003792.jpg
گروه سياسي مصطفي پورمحمدي با اشاره به سنگين شدن مسووليت وزارت كشور بعد از دستور اخير رييس جمهوري مبني بر الحاق ادارات مديريت و برنامه ريزي هاي استان ها به استانداري ها گفت: انتصاب رحماني فضلي به عنوان معاون جديد امور بين الملل و توسعه اقتصادي استان هاي وزارت كشور در اجرايي شدن هرچه بيشتر تصميم رييس جمهوري موثر است.
وزير كشور كه در حاشيه مراسم توديع علي اصغر احمدي از معاونت بين الملل و توسعه اقتصادي استان هاي اين وزارتخانه و معارفه عبدالرضا رحماني فضلي به عنوان جانشين وي سخن مي گفت و ايسنا خبر آن را منتشر كرده است در پاسخ به برخي گلايه ها مبني بر عدم همكاري مناسب وزارت كشور با خبرنگاران گفت: فقط محدوديت حضور، به ثبت نام داوطلبان انتخابات خبرگان مربوط مي شد، كه دلايل آن نيز اعلام شد، اما براي انتخابات شوراهاي شهر هيچ محدوديتي وجود ندارد.
وي اضافه كرد: بنده نيز در گذشته به مسوولان امر اين موضوع را گوشزد كرده ام و دوباره نيز اين مساله را تذكر خواهم داد، تا خبرنگاران در عمل به وظايف اطلاع رساني خود با محدوديتي مواجه نباشند.
پيش از سخنان وزير كشور علي اصغر احمدي معاون پيشين بين المللي و توسعه اقتصادي استان هاي وزارت كشور نيز در سخناني خدمت در نظام جمهوري اسلامي را مايه افتخار و مستمسكي براي آخرت خود دانست و گفت: در اين مدت جز لطف و محبت چيز ديگري از وزير كشور نديدم.
رحماني فضلي نيز در سخنان خود اظهار اميدواري كرد كه در اين مسووليت مهم نيز منشا تاثيرات مفيدي براي جمهوري اسلامي باشد.

تشريح اهداف برگزاري مجمع عمومي
انجمن مجالس آسيايي براي صلح
گروه سياسي محمدحسن ابوترابي فرد ، رئيس شوراي سياستگذاري هفتمين مجمع عمومي انجمن مجالس آسيايي روز گذشته در كنفرانس مطبوعاتي به تشريح اهداف برگزاري اين مجمع پرداخت.
نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه از گام بزرگ كشورهاي آسيايي براي تشكيل پارلمان آسيا خبر داد.ابوترابي فرد تصريح كرد: مجمع پارلمان آسيا مي تواند گام بلندي در جهت همگرايي بيشتر و تحكيم روابط پارلمان آسيا در راستاي افزايش مشاركت كشورهاي منطقه تلقي شود.
وي با تاكيد بر اينكه حركت به سوي آسيايي متحد از آرمانهاي كشورهاي اين قاره بزرگ و كهن است، ادامه داد: هر چه زمينه همگرايي كشورهاي و ملت هاي آسيايي فراهم شود و راه براي اقتدار آنها ايجاد گردد با افزايش اقتدار سياسي و اقتصادي و فرهنگي و عملي كشورهاي اين قاره و منطقه، زمينه گسترش صلح و تحكيم امنيت به وجود مي آيد.
اين نماينده مجلس خاطر نشان كرد: امروز جامعه جهاني از تنش و مداخله و سلطه گريزان است و كشورها و ملت هاي آسيايي در جستجوي توسعه و صلح و امنيت و رشد هستند و با شكل گيري انجمن مجالس آسيايي براي صلح راه گفتگو به پارلمان ها و ارتباط نزديك آنها با يكديگر فراهم شده است.

تلاش 750 هزار نفر براي برگزاري انتخابات شوراها
تشكيل ستاد امنيت انتخابات
003789.jpg
ايرنا:محمد باقر ذوالقدر معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور از تشكيل ستاد امنيت انتخابات خبر داد و ابراز اميدواري كرد: انتخابات بدون هيچ مشكلي و در بهترين حالت برگزار شود.ذوالقدر در پاسخ به سوال جمعي از خبرنگاران در حاشيه مراسم معارفه معاون جديد امور بين الملل و توسعه اقتصادي استان هاي وزارت كشور كه تعداد نيروهاي انتظامي  در انتخابات آتي چقدر است گفت: تعداد نيروهاي انتظامي به دليل اينكه حوزه هاي راي گيري دو برابر شده است، دو برابر دوره هاي قبل است.
گروه سياسي- حدود دوماه پس از آغاز فعاليت هيأت مركزي نظارت بر انتخابات شوراها كه توسط پنج نفر از نمايندگان مجلس اداره مي شودرئيس هيات مركزي نظارت بر انتخابات شورا ها با توجه به برگزاري همزمان دو انتخابات گفت: بيش از 750 هزار نفر درگير اين انتخابات هستند.
حسين فدايي پيش از ظهر ديروز در نشست خبري در محل ستاد انتخابات وزارت كشور با بيان اينكه اين هيأت حدود يك تا دو ماه است كه فعاليت خود را شروع كرده تصريح كرد: علي رغم اينكه كار هيأت مركزي دير شروع شد، توانستيم در سراسر كشورهيأت هاي عالي نظارت در شهرستانها و بخش ها را فعال كنيم و با دستگاه هاي اجرايي هماهنگ هستيم.
او در پاسخ به سئوالي در خصوص تدابير انديشيده شده براي جلوگيري از مباحث جناحي و گروهي در روند برگزاري انتخابات، گفت: براي پيشگيري از هر گونه سوء برداشت در اجرا و نظارت مهمترين و بهترين مبنايي كه مي تواند اين نگراني را برطرف كند توجه به قانون و مبنا قرار دادن قانون است و تا زماني كه اين مبناي عملي نظارت باشد نگراني وجود ندارد و تلاش مي كنيم حقوق مردم رعايت شود.
وي درخصوص نگراني برخي نمايندگان عضو هيأت عالي نظارت از كاستي هاي حوزه هاي انتخابيه نيز تصريح كرد: خوشبختانه ستاد انتخابات و وزارت كشور همكاري خوبي با هم داشتند و بخشنامه اي صادر شد و استاندارها مكلف شدند جا و امكانات در اختيار هيأت هاي عالي نظارت بگذارند.
فدايي افزود: همچنين مكاتباتي توسط حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي با دكتر احمدي نژاد رئيس جمهوري صورت گرفته تا اين اقدام تكميل شود و اگر كمبود ديگري باشد براي تأمين اعتبارات از ناحيه مجلس و رئيس مجلس پيگيري شود.
در ادامه اين نشست خبري، فدايي رئيس هيأت مركزي نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به برگزاري همزمان دو انتخابات براي اولين بار در كشور تصريح كرد : بيش از 750 هزار نفر درگير اين انتخابات هستند، بيش از 60 هزار صندوق اخذ رأي پيش بيني شده كه كار بسيار گسترده و عظيمي است و خوشبختانه بر اساس تقويم و زمان بندي از پيش تعيين شده كار جلو مي رود.

باشگاه احزاب
هاشمي رفسنجاني و خاتمي حامي ستاد ائتلاف اصلاح طلبان
گروه سياسي مرتضي حاجي سخنگوي ائتلاف اصلاح طلبان روز گذشته با انجام يك مصاحبه مطبوعاتي با حضور خبرنگاران، آغاز فعاليت ستاد انتخاباتي اصلاح طلبان را رسما اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما وي با اشاره به درپيش بودن سه انتخابات خبرگان، شوراها و مياندوره اي مجلس هفتم گفت: براي هماهنگي فعاليت ها از مدت ها قبل مسوولان تشكل هاي اصلاح طلب جلسات فشرده و متعددي داشتند و با بررسي مواردي كه موجب واگرايي تشكل ها مي شد به اين نتيجه رسيدند كه با تشكيل ستاد مشترك انتخاباتي، وفاق و همراهي اصلاح طلبان را حداكثري كنند.
وي درمورد رابطه هاشمي رفسنجاني و سيد محمد خاتمي با اين ستاد گفت: مجموعه اصلاح طلبان با يك ائتلاف نسبتا گسترده و تقريبا كامل اين ستاد را تشكيل داده و همه شخصيت هاي اصلاح طلب ازجمله آقايان هاشمي و خاتمي نيز از اين ائتلاف حمايت مي كنند.
حاجي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص اسامي اعضاي شوراي سياستگذاري ائتلاف اصلاح طلبان گفت: شوراي سياست گذاري بالاترين ركن ائتلاف است كه دوازده نفر عضو دارد كه اعضا عبارتند از: حاضري، ناصري، كواكبيان، قزويني، عتيق، اللهياري، اميري، آقايي، كاشفي، بيطرف، حاجي و خانم زهرا بروجردي.
حاجي ابراز اميدواري كرد كه شوراهاي سوم با درصد بالاي آراي مردم تشكيل شوند زيرا به شورايي كه با درصدكم آراي مردم انتخاب مي شوند نمي توان گفت برخاسته از راي مردم است.
فهرست انتخاباتي جامعتين براي سراسر كشور
فهرست انتخاباتي مشترك جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران (مشهور به فهرست جامعتين)، انتخابات خبرگان رهبري براي استان هاي سراسر كشور اعلام شد.
در فهرست تهران، نام حسن روحاني تا جلسه نهايي هفته گذشته كه با حضور هاشمي رفسنجاني در دفتر مهدوي كني برگزار شد، قرار نداشت كه با اضافه شدن نام حسن روحاني به اين فهرست، تكليف فهرست انتخاباتي جامعتين براي تهران نيز روشن شده است.
قرار بود آيت الله ري شهري و آيت الله آميني هم در فهرست تهران جامعتين باشد اما با امتناع ايشان، نام آيت الله محمدي گيلاني و آيت الله دري نجف آبادي به اين فهرست اضافه شده است. براي تدوين نهايي اين فهرست در استان خراسان رضوي ميان جامعه روحانيت مبارز تهران و جامعه مدرسين حوزه علميه قم، اختلاف نظر وجود داشت كه نهايتا موضوع حل شد. جامعه روحانيت براي خراسان رضوي از آيت الله عالمي و جامعه مدرسين از آيت الله فاكر حمايت مي كردند.
۸ نامزد اعتماد ملي براي ائتلاف
يك عضو ارشد اعتماد ملي اعلام كرد: 8 نفر از كانديداهاي حزب اعتماد ملي براي قرارگرفتن در فهرست 15 نفره اصلاح طلبان در انتخابات شوراي شهر تهران تعيين شدند.
سيدعلي ميرهادي رييس كميته روحانيون حزب اعتماد ملي در گفت وگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: حزب اعتماد ملي در انتخابات شوراها نيز با تابلوي حزب اعتماد ملي حضور خواهد يافت.
فهرست مستقل مجمع اسلامي بانوان
دبيركل مجمع اسلامي بانوان با بيان اين كه در انتخابات پيش رو فهرست مستقلي ارايه خواهند كرد، در عين حال افزود: البته با گروه ها و افرادي مثل حزب اعتماد ملي كه با ما سنخيت فكري دارند، همكاري و تعامل خواهيم داشت.
فاطمه كروبي با اعلام عضويت نداشتن تشكل متبوعش در ائتلاف مشترك اصلاح طلبان گفت: برخي  اختلاف افكنان ديروز، امروز منادي ائتلاف و اجماع شده اند، ما از گروه هاي عوام فريب كه ناصادقانه سياسي كاري مي كنند به شدت دوري مي كنيم؛ چرا كه معتقديم خودمحوري برخي گروه ها در گذشته، تفكري را به مسلخ كشيد و باعث شد مصالح كلي مردم ضربه سنگيني بخورد.

يادداشت
تحليلي بر فاجعه رمضان
نشانه ها و پيامدهاي مذهب خوارج
دكتر محسن اسماعيلي
گفته شد آنچه از نظر استاد مطهري جوهره مذهب خوارج و سبب به شهادت رساندن علي عليه السلام بود، انفكاك تعقل از تدين و روحيه جمود و خشكه مقدسي است. قاتلان علي (ع) نه تنها انسان هاي بي دين نبودند، كه از شدت توجه به ظواهر ديني حتي مرتكب گناه كبيره را كافر مي دانستند و اين همان چيزي است كه در مجموع روحيه آنها را خطرناك، بلكه وحشتناك كرد .
مطهري در كتاب جاذبه و دافعه علي (ع) با اشاره به اين نكته و تأكيد بر اينكه خطر نفي خردگرايي به نام دين ورزي همچنان باقي است و بارها در تاريخ اسلام تكرار شده است، مميزات خوارج و نشانه هاي پيدايش روح خارجي گري را چنين بر مي شمارد (مجموعه آثار، ج 16 ، صص 316-327):
تحليلي بر فاجعه رمضان
بقيه از صفحه 2
۱ - خوارج روحيه اي مبارز و فداكار داشتند و در راه عقيده و ايده خويش سرسختانه مي كوشيدند.
۲ - مردمي عبادت پيشه و متنسك بودند. شبها را به عبادت مي گذراندند و بي ميل به دنيا و زخارف آن بودند.
۳ - مردمي جاهل و نادان بودند. در اثر جهالت و ناداني حقايق را نمي فهميدند و بدتفسير مي كردند.
۴ - مردمي تنگ نظر و كوته ديد بودند، اسلام و مسلماني را در چهار ديواري انديشه هاي محدود خود محصور كرده و مدعي بودند كه همه بد مي فهمند و يا اصلاً نمي فهمند و همه جهنمي هستند.
اجتماع اين خصوصيات پيامدهاي مهمي نيز براي جامعه دارد كه دو پيامد اصلي و مهم آن را خود علي(ع) خطاب به خوارج فرموده اند: همانا شما بدترين مردم هستيد. شما تيرهايي هستيد در دست شيطان كه از وجود پليد شما براي زدن نشانه خود استفاده مي كند و به وسيله شما مردم را در حيرت و ترديد و گمراهي مي افكند (نهج البلاغه، خطبه 125).
اين دو پيامد مهم چيست؟
نخست آنكه به دليل كنار نهادن تفكر و تحمل، خوارج به وسيله اي در دست صاحبان قدرت تبديل مي شوند. به عبارت ديگر خطر جهالت اين گونه افراد و جمعيت ها بيشتر از اين ناحيه است كه ابزار و آلت دست زيرك ها قرار مي گيرند و سد راه مصالح عاليه اسلامي واقع مي شوند، هميشه منافقان بي دين، مقدسان احمق را عليه مصالح اسلامي بر مي انگيزانند؛ اينها شمشيري مي گردند در دست آنها و تير در كمان آنها (مجموعه آثار، ج 16، ص۳۲۳).
حماقت جاهلان متنسك باعث شد تا از طريق آنان پيروزي حتمي ياران علي(ع) در جنگ صفين جاي خود را به پذيرش آتش بس و حكميت اجباري دهد، حكميت نيز منجر به عزل علي گردد و سپس علي را به گناه ناكرده پذيرش حكميت متهم و بعد هم ترور نمايند.
دومين پيامد خطرناكي كه در نهج البلاغه بر آن تأكيد شده است، پيدايش فتنه و گمراهي در ميان عوام است. خوارج به دليل تمسك به شعارهاي ديني و عمل به ظواهر احكام، ديگران را فريب مي دهند و به همين دليل مبارزه با آنان سخت ترين جهاد است. علي عليه السلام از روحيه خارجي گري به هاري كه يك بيماري مسري و خطرناك است ياد مي كند و مي فرمايد به دليل ظاهر فريبنده خوارج كسي جز من جرأت در آوردن چشم اين فتنه را نداشت. (نهج البلاغه، خطبه 92).
به همين دليل است كه شهيد مطهري در ميان همه مشكلات، خوارج را مشكل اساسي آن حضرت مي نامد (مجموعه آثار، ج 16، ص 598 ). و اين است كه علي به عنوان يك افتخار بزرگ براي خود مي گويد: اين من بودم و تنها من بودم كه خطر بزرگي كه از ناحيه اين خشكه مقدسان به اسلام متوجه مي شد، درك كردم. پيشاني هاي پينه بسته اينها و جامه هاي زاهد مآبانه شان و زبان هاي دائم الذكرشان و حتي اعتقاد محكم و پابرجايشان نتوانست مانع بصيرت من گردد. من بودم كه فهميدم اگر اينها پابگيرند،  همه را به درد خود مبتلا خواهند كرد و جهان اسلام را به جمود و ظاهرگرايي و تقشر و تحجري خواهند كشانيد كه كمر اسلام خم شود. مگر نه اين است كه پيغمبر فرمود دو دسته پشت مرا شكستند: عالم لاابالي و جاهل مقدس مآب. (همان، ج 16، ص 320)
سلام بر علي، آن روز كه در كعبه زاده شد، آن روز كه مظلومانه و غريب در مسجد به شهادت رسيد و آن روز كه سرافرازانه محشور خواهد شد.

محسني اژه اي به عراق نرفته است
گروه سياسي روابط عمومي وزارت اطلاعات با ارسال نمابري خبر سفر وزير اطلاعات به عراق و ديدار با مقامات اين كشور را تكذيب كرد.
در اين نمابر آمده است: به دنبال درج خبر ملاقات حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي وزير اطلاعات با موفق الربيعي مشاور امنيت ملي عراق، در آن روزنامه به اين وسيله ضمن تكذيب خبر ياد شده، به اطلاع مي رساند وزير محترم اطلاعات سفري به عراق نداشته و ملاقاتي با مسئولان عراقي انجام نداده است.

يك ايراني از گوانتانامو آزاد شد
گروه سياسي وزارت دفاع آمريكا طي بيانيه اي روز گذشته خبر داد از سه مليت آسيايي زنداني آزاد كرده و اشاره كرد يك ايراني، يك تبعه بحرين و دو پاكستاني از زندان گوانتانامو كوبا آزاد شده اند.
سيد محمد علي حسيني ،سخنگوي وزارت خارجه در گفت وگو با همشهري خبر آزادي زنداني ايراني و تحويل وي در خاك ايران توسط صليب سرخ را تأييد كرد. همچنين وزارت خارجه بحرين و پاكستان نيز تحويل زندانيان تبعه به خاك كشور خود را تأييد كرده اند. بيانيه پنتاگون در خبري از ايسنا نيز آمده است.

ديدگاه
روز قدس و اتحاد نيروهاي مقاومت
محمدعلي مهتدي
روز قدس امسال در شرايطي فرا مي رسد كه منطقه اسلامي خاورميانه و نيز امت اسلامي در يكي از حساسترين و سرنوشت ساز ترين مقاطع تاريخي خود قرار گرفته است و هرگونه غفلت و سهل انگاري در اين برهه حساس ممكن است عواقب و چالشهاي جبران ناپذيري را در سطح منطقه به وجود آورد كه در آينده امكان مقابله با آن ديگر وجود نداشته باشد.
با يك نگاه به اوضاع منطقه از فلسطين گرفته تا لبنان، عراق، افغانستان و سودان متوجه مي شويم كه پيكر منطقه و امت اسلامي دچار خونريزي است و اگر وضع به همين منوال ادامه يابد و اقدامي صورت نگيرد بزودي اين منطقه كه قلب جهان اسلام و تمدن اسلامي است در آتشي كه دشمنان اسلام افروخته اند چنان فرو خواهد رفت كه ديگر هيچ انسان دلسوزي قادر به اقدامي براي نجات نخواهد بود.
اين در حاليست كه اهانت به اسلام و پيامبر گرامي و همه مقدسات و آداب و رسوم اسلامي از سوي محافل فعال صهيونيستي در غرب روندي تند به خود گرفته و با تكرار اين وقايع نه تنها كسي درصدد عذرخواهي از مسلمانان بر نمي آيد،بلكه رفتارهايي مشاهده مي شود كه ثابت مي كند اين اهانتها- همچنان كه رهبر فرزانه انقلاب تصريح كردند- حلقه هايي از يك زنجير به هم پيوسته است كه در نهايت از ديد دشمنان بايد به جنگ تمدنها يعني جنگ با تمدن اسلامي و اضمحلال جهان اسلام منتهي شود.
در اين ميان ائتلاف محافل صهيونيستي و نومحافظه كاران حاكم بر ايالات متحده آمريكا كه رهبري اين جريان شوم را بر عهده گرفته اند هيچ امكاني براي رسيدن به راه حل هاي ميانه در هيچ جا- نه در فلسطين، نه در لبنان و نه در عراق- نگذاشته اند. شما يا بايد در كنار آنها باشيد يا در مقابلشان. جايگاه ديگري وجود ندارد. حتي آن دسته از رژيم ها و شخصيت هاي سياسي كه جاي خود را در كنار آمريكا برگزيده اند هيچ اميدي به دريافت هيچگونه جايزه اي ندارند، بلكه برعكس، پس از هر ملاقات با خانم كاندوليزا رايس ، بيشتر احساس خواري و سرافكندگي مي كنند زيرا خانم رايس فقط دستور مي دهد نه جايزه، و فقط به منافع اسرائيل مي انديشد نه به منافع كشورها و ملتهاي منطقه. در چنين شرايطي، همچنان كه رهبر فرزانه انقلاب در خطبه نماز جمعه گذشته تاكيد كردند، هيچ راهي جز مقاومت وجود ندارد و بهترين نمونه، مقاومت چشمگير حزب الله در جنوب لبنان است كه زلزله اي در منطقه ايجاد كرده و معادلات و محاسبات ستمگرانه قدرتهاي استعماري را در هم ريخته است و اينك همه اين قدرتها و اعوان و انصارشان در منطقه دست در دست يكديگر گذاشته اند تا اين پيروزي چشمگير و آثار منطقه اي آن را با ترفند هاي سياسي خنثي كنند.
خوشبختانه بررسي افكار عمومي منطقه از طريق رسانه ها نشان مي دهد كه ملت ها و قشر هاي مختلف و توده هاي عظيمي كه در بسياري از جاها خود را در چارچوب سازمان ها و تشكلهاي مردمي، غير دولتي سازماندهي كرده اند طرفدار مقاومت هستند و وجدان عمومي امت اسلامي به اين حقيقت پي برده است كه براي بقا و برخورداري از وجودي شرافتمندانه چاره اي جز مقاومت ندارد. اينك در اين شرايط منطقه بسيارند كساني كه معتقدند حتي اگر قرار است بميريم، بهتر است ايستاده بميريم تا نشسته!
اينك، در آستانه روز جهاني قدس، بار ديگر اين حقيقت خود را آشكار مي كند كه قدس تنها چند كيلومتر خاك و مقداري سنگ و سيمان نيست. قدس همچنان نمود و رمز اقتدار و عزت امت اسلامي است و دفاع از قدس مفهومي جز دفاع از موجوديت و هويت اسلامي ندارد، لذا در اين روز تنها ريختن به خيابان ها و شعار دادن- هرچند لازم اما- كافي نيست. روز قدس و تظاهرات روز قدس در كشورها و شهرهاي مختلف اينك بايد فرصتي براي وحدت بين مسلمانان و همه انسان هاي آزاده و همه مذاهب به شمار آيد. همچنانكه محافل صهيونيستي با شگردها و ترفندهاي مختلف در جهت ايجاد تفرقه و تجزيه در پيكر امت بويژه در نيروهاي مقاوم- به معناي عامش- حركت مي كنند. اين نيروها براي متحد شدن و مقابله با ترفند هاي دشمنان، به ابتكار عمل و رهبري معنوي جمهوري اسلامي ايران، چشم اميد دوخته اند، و اين مهمترين و مؤثرترين اقدامي است كه در آستانه روز جهاني قدس، بايد مدنظر قرار گيرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |