پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۳ - Oct 19, 2006
دكترين نظامي شكست خورد
عراق در آستانه رخدادهاي تازه
گروه بين الملل جيمز بيكر وزير خارجه سابق آمريكا پس از ديدار از عراق با اعلام حيرت خود از وضعيت وخيم امنيتي اين كشور در گفت وگو با بي بي سي گفت: هيچ راه حل ساده اي براي حل مسئله هرج و مرج در عراق وجود ندارد.
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا ديروز گفت: براي پيروزي نهايي در عراق بايد به سراغ راه حل هاي سياسي رفت.
همراه با اين اظهارنظرها، وضعيت امنيتي در عراق و شهرهاي مهم آن ازجمله بغداد رو به وخامت گذاشته است، به گونه اي كه به گواه آمار ميزان كشتارهاي مردم غيرنظامي در اين كشور طي ماه اكتبر – (مهرماه) بسيار زياد بوده است – از سوي ديگر كشف اجساد افراد بي گناهي كه تيرباران شده اند، هر روز بيشتر مي شود و نيروهاي امنيتي روزي نيست كه خبر از كشف اين اجساد در نقاط مختلف عراق ندهند. بدين ترتيب، به نظر مي رسد راه حل مقام نظامي آمريكا با خشونت ها در عراق ناكام مانده است و محافل سياسي در آمريكا به اين نتيجه مي رسند كه بايد از راه مذاكره و اقدامات سياسي به سوي ثبات در عراق رفت.
در همين راستا، روزنامه فايننشيال تايمز خبر از اعمال فشار آمريكا به دولت نوري مالكي براي عفو گسترده شبه نظاميان داد. بنابراين گزارش در بحبوحه افزايش نگراني در واشنگتن بر سر خشونت هاي فرقه اي افزايش يافته در عراق، آمريكا در حال حمايت از اقدامات قاطعانه تر در جهت آشتي ملي با جامعه سني ها در عراق است كه اين شورش ها در عراق را تحت كنترل دارند. آمريكا همچنين خواهان اقدامات سخت تر عليه شبه نظاميان شيعه است.
يك مقام عالي رتبه آمريكا كه خواست نامش فاش نشود، به فايننشيال تايمز گفت: شما به دولتي احتياج داريد كه با يك برنامه  رو به جلو حركت كند. اين برنامه بايد شامل يك عفو در مدلي گسترده و يك پيشنهاد عفو جامع باشد.
اين مقام رسمي هيچ توضيحي در خصوص شرايط اين عفو پيشنهاد شده ارايه نكرد، اما گفت:عفوي دردناك، گسترده و قاطع است. همزمان با دست و پنجه نرم كردن آمريكا با اصلاح تصميمات سياسي كه از زمان پل برمر شكل گرفته است، مقامات رسمي به فايننشيال تايمز گفتند، دولت عراق بايد تغييرات اصلي را در استراتژي بيرون راندن اعضاي حزب بعث از دولت عراق به اجرا درآورد.
اين مقام عالي رتبه آمريكا گفت، اين سياست بايد به افراد بسيار محدودي متمركز شود. مساله عفو هم در عراق و هم در آمريكا بسيار سرنوشت ساز است. كاخ سفيد از ارايه حمايت علني نسبت به عفوي قاطع و گسترده در عراق خودداري كرده است. زماني كه مالكي برنامه آشتي ملي اش را در ماه ژوئن مطرح كرد، اعضاي كنگره آمريكا نسبت به پيشنهاد وي براي بخشيدن شبه نظامياني كه سربازان آمريكايي را كشته اند، ابراز عصبانيت كردند.
به همين دليل مالكي زير انتقادهاي بسيار، اين پيشنهاد را پس گرفت. اين در حالي است كه زلماي خليل زاد، سفير آمريكا در بغداد از مفهوم يك عفو گسترده حمايت كرده است. خليل زاد در ماه ژوئيه اعلام كرد، وي با رهبران عراقي در يافتن توازني صحيح ميان آشتي و پاسخگويي همكاري مي كند تا احترام كشته شده هاي آمريكايي نيز پابرجا بماند.
يك مقام عالي رتبه عراق اعلام كرد، اين عفو در زمان مناسبي مورد بحث قرار مي گيرد و شامل هر كسي كه در خشونت ها مجرم بوده، نمي شود.
در همين حال رئيس شوراي استان بغداد، نظاميان آمريكايي را به ايجاد مناطق امن براي تروريست ها در بغداد متهم كرد.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ بغداد، معين كاظمي درباره افزايش حضور تروريست ها در برخي مناطق اطراف پايتخت عراق گفت: اصرار نيروهاي آمريكايي براي مستقر نشدن و حتي گشتزني نيروهاي امنيتي عراقي يا آمريكايي در برخي مناطق اطراف بغداد موجب شده است تا اين مناطق به پايگاه تروريست ها تبديل شود.
كاظمي تصريح كرد: اطلاعات به دست آمده حاكي از آن است كه تروريست هاي داخلي و خارجي در اين مناطق مستقر شده اند.
در حال حاضر آنچه كه بيش از هر چيز مسئولان عراقي را نگران كرده است، موضوع افزايش خشونت هاي قومي در اين كشور است. در اين خصوص، عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق به شبكه العربيه گفت: تروريست ها در عراق با حمايت بعضي از كشورهاي همسايه و بعضي قدرت هاي حاضر در منطقه حملات خود را تشديد كردند و اكنون به دنبال ايجاد فتنه طايفه اي در عراق هستند. حكيم تأكيد كرد: اين افراد به طور علني عليه پيروان اهل بيت (شيعيان) اعلان جنگ كرده و آنها را رافضي مي دانند و قتل عام مي كنند و متأسفانه مردم و جوانان شيعه نيز اقدام به انتقام جويي مي كنند.
اعلام تسلط القاعده بر شهر رمادي
يك عضو شوراي نجات استان الانبار عراق تشكل تازه تأسيس براي مقابله با القاعده از تسلط گروه القاعده بر شهر رمادي اين استان خبر داد.
روزنامه الحيات نوشت: شيخ حميد الهايس با اعلام اين مطلب گفت در حال حاضر گروه القاعده بر مناطق مهم اين شهر ازجمله ادارات دولتي، اداره آب و مراكز سوخت رساني كنترل دارد و جنگجويان اين گروه، اداره اين مراكز را به عهده گرفته اند.
وي افزود: شخصا با فرمانده لشكر هفتم عراق در مدخل اين استان تماس گرفته و تقاضاي ارسال كمك براي مقابله با گروه القاعده را كرده است اما فرمانده اين لشكر در پاسخ به وي گفته است نظاميان آمريكايي اجازه چنين كاري را به او نداده اند.
قتل 9 سرباز آمريكايي
درپي ادامه افزايش شديد شمار تلفات ارتش آمريكا در عراق، ارتش آمريكا ديروز اعلام كرد شمار تلفات اين كشور در عراق در دو روز گذشته به 9 نفر افزايش يافت.
ارتش آمريكا اعلام كرد علاوه بر شش نظامي آمريكايي كه پيش از اين خبر كشته شدن آنها را در بغداد و الانبار منتشر كرده بود، سه نظامي ديگر آمريكايي در جريان عملياتي در استان دياله عراق در شمال بغداد كشته شدند و يك سرباز ديگر زخمي شد.
از آغاز ماه جاري ميلادي تاكنون روزانه به طور متوسط چهار نظامي آمريكايي در عراق كشته مي شود و اگر اين روند ادامه يابد شمار تلفات ارتش آمريكا در ماه اكتبر بيشتر از شمار تلفات اين كشور از آغاز سال 2005 تا اول ماه جاري خواهد شد.

آنتوني گيدنز: با تغيير بلر ، روابط
با آمريكا تغيير نخواهد كرد
گروه بين الملل- لرد آنتوني گيدنز در گفت و گو با روزنامه نگاران خارجي مقيم انگليس در محل "انجمن خبرنگاران خارجي" در لندن ديدگاه هاي خود ر ا درباره عملكرد دولت كارگري و آينده آرايش سياسي و قدرت حاكم پس از كناره گيري "توني بلر" از نخست وزيري اين كشور بيان كرد.
جامعه شناس ??ساله و رئيس سابق دانشگاه مطالعات اقتصادي و سياسي لندن (ال.اس.اي) با تاكيد بر عضويت و هواداري خود از حزب كارگر و رويكرد نوين آن، كارنامه و عملكرد دولت كارگري بلر را در مجموع "مثبت و قابل دفاع" ارزيابي كرد.
به عقيده گيدنز، "گوردون براون" وزير دارايي در ماه مي جانشين بلر مي شود و به احتمال زياد در انتخابات سراسري آينده حزب محافظه كار را شكست خواهد داد.
با اين وجود، گيدنز پيش بيني كرد كه مانند تجربه موفق محافظه كاران اواخر دوره دولت "مارگارت تاچر" و نخستين تجربه انتخابات پس از تاچر، حزب كارگر اين بار موفق خواهد شد تا آراي اكثريت مردم را به خود اختصاص دهد.
به گفته جامعه شناس انگليسي، شعارهاي محافظه كاران اين كشور يا توخالي بوده و يا كپي برداري از شعارهاي حزب كارگر هستند. وي هشدار داد: در صورت پيروزي راست گرايان در انتخابات بعدي مجلس، انگليس به سرنوشت شكست اقتصادي و اجتماعي دوره حكومت "جرج بوش" در آمريكا پس از توفيقهاي حكومت كلينتون دچار خواهد شد.
گيدنز گفت كه از چگونگي تغييرات احتمالي در سياست خارجي حزب كارگر در دوره حكومت براون آگاه نيست، ولي مي داند كه براون حتي از بلر نيز رابطه بهتر و نزديكتري با آمريكايي ها دارد و نمي توان انتظار تغييرات ناگهاني در روابط واشنگتن و لندن داشت.
جامعه شناس انگليسي معتقد است كه براون نيز همانند بلر به مساله مبارزه با پديده جديد و پيچيده تروريسم بين الملل با انگيزه هاي ديني و ايدئولوژيك ادامه خواهد داد.

در سفر رايس به توكيو
آمريكا دفاع از ژاپن را تعهد كرد
003996.jpg
گروه بين الملل كاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريكا در سفر دوره اي خود به شرق آسيا ديروز با همتاي ژاپني خود در توكيو ديدار كرد. گرچه خبرگزاريها از توافق ژاپن و آمريكا در اجراي قطعنامه شوراي امنيت درباره كره شمالي خبر دادند، اما در واقع وزير امور خارجه آمريكا در سفر به ژاپن سعي دارد، نگراني سياسي و امنيتي توكيو را كاهش دهد. رايس در ديدار امروز خود با شينزو آبه نخست وزير ژاپن نيز سياست آرام كردن ژاپني ها را دنبال خواهد كرد.
آزمايش هسته اي كره شمالي كه دوشنبه هفته پيش انجام شد، نظم امنيتي و سياسي منطقه را متزلزل كرده است. بسياري معتقدند، آزمايش هسته اي كره شمالي، راه را براي هسته اي شدن ژاپن و كره جنوبي هموار كرده است.
گرچه مقامات ژاپن سعي مي كنند بحث هسته اي شدن ژاپن را امري عادي و غيرمهم جلوه دهند و حتي تصريح كنند كه ژاپن فعلا قصدي ندارد، اما درعين حال خبرهايي از دودستگي كابينه ژاپن نيز منتشر كرده است.
وزير امورخارجه ژاپن در كنفرانس خبري با همتاي آمريكايي خود، تصريح كرد: دولت ژاپن اكنون هيچ نيتي براي دستيابي به سلاح هاي هسته اي ندارد و مادامي كه ساختار همكاري امنيتي آمريكا و ژاپن براي دفاع از ژاپن فعال باشد، نيازي براي دستيابي به سلاح هاي هسته اي وجود ندارد.
البته نخست وزير ملي گراي ژاپن نيز اين هفته اصول خودخوانده اي دائر بر عدم دسترسي، توليد و تهيه سلاح هاي هسته اي را اعلام كرد. نكته جالب اينكه هيچيك از مقام هاي ژاپن الزام و تعهدي نسبت به پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي NPT اعلام نكرده اند.
وزير امورخارجه آمريكا در ژاپن بر اجراي محاصره دريايي و بازرسي محموله هاي وارداتي و صادراتي از كره شمالي نيز تاكيد كردند،كشورهاي كره جنوبي و چين كه مقصد بعدي وزير امورخارجه آمريكا خواهند بود تمايلي براي شركت در اين عمليات ندارند. زيرا سئول از آن بيم دارد كه با شركت در اين ابتكار عمل در شبه جزيره كره درگيري دريايي روي دهد و چين نيز مخالف بازرسي كشتي هاي باربري است.

واشنگتن پست:
امور نظامي در اولويت برنامه فضايي آمريكا قرار گرفت
فارس: يك روزنامه آمريكايي نوشت: جرج بوش سند جديدي در زمينه سياست فضايي امضاء كرد كه در آن كنترل تسليحاتي و هر آن چه كه ممكن است سلطه اين كشور بر فضا را كم كند، رد مي كند.
واشنگتن  پست در خبري خاطرنشان كرد سند اين حق را براي آمريكا قائل شده تا بتواند از دستيابي كساني كه با منافع آمريكا مخالف هستند، جلوگيري كند.
بنا بر اين گزارش، اين سند نخستين نسخه كامل از سياست هاي فضايي آمريكا است كه طي 10 سال گذشته بازبيني شده و بر مسائل امنيتي، تشويق مراكز خصوصي به فعاليت هاي فضايي و مشخص كردن نقش آمريكا بر فضا و جلب حمايت ديگر كشورها در حمايت از سياست هاي واشنگتن در اين باره تمركز دارد. در مقدمه اين گزارش آمده است: آزادي عمل در فضا براي آمريكا به عنوان قدرت هوايي و دريايي اهميت دارد.
فردريك جونز سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا در اين باره گفت: لازم بود كه براي نشان دادن اين واقعيت كه امور فضايي به عنوان مهمترين بخش از اقتصاد و امنيت ملي و داخلي آمريكا اهميت دارد، سندي تهيه مي كرديم.
ارتش آمريكا به طور فزاينده اي به ارتباطات ماهواره اي براي ارتباط تلفني و ديگر ابزار ناوبري و حتي دستگاه هاي اي تي ام وابسته شده است.
دولت آمريكا در شرايطي ادعا مي كند هدف آن نظامي و تسليحاتي كردن فضا نيست كه كارشناسان اعتقاد دارند اين امر ممكن است اتفاق بيفتد.
واشنگتن پست به نقل از مايكل رپون بنيانگذار مركز مطالعاتي هنري استيمسون كه در زمينه تسليحات فضايي كار مي كند، تاكيد دارد كه اين سياست باعث مي شود تا جامعه بين الملل به اين فكر بيفتد آمريكا به دنبال توسعه و استقرار تسليحات فضايي است.

نگاه
رايس در آسيا
گروه بين الملل نيلوفر قديري: كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا ديروز در حالي سفر به آسيا را آغاز كرد كه دو هدف را در ديدار و گفتگو با مقامات كشورهاي ژاپن، كره جنوبي، چين و روسيه دنبال مي كند. از يك سو ، تلاش خواهد كرد تا مقامات اين كشورها به ويژه ژاپن و كره جنوبي را از هرگونه اقدام تلافي  جويانه و مقابله به مثل باز دارد و از سوي ديگر، به ويژه در چين و روسيه دولت ها را متقاعد كند تا تحريم هاي تصويب شده در شوراي امنيت عليه كره را به طور كامل اجرا كنند.
همزمان با حضور رايس در منطقه، اين پرسش همه جا شنيده مي شود كه آيا كره شمالي يك بار ديگر دست به آزمايش هسته اي خواهد زد؟ بعضي گزارش ها حاكي از آن است كه رهبر كره شمالي قصد دارد همزمان با حضور رايس در منطقه آزمايش دوم خود را انجام دهد. تحركات غير عادي در محل انجام آزمايش اول در خاك كره شمالي به اين حدس و گمان ها دامن مي زند.
رايس ديروز در اولين مرحله از سفر آسيايي خود وارد توكيو شد و بعد از ديدار با مقامات اين كشور بار ديگر بر تعهد واشنگتن براي دفاع از ژاپن به ويژه دربرابر كره شمالي مسلح به سلاح هسته اي تاكيد كرد.
ژاپن از حاميان اصلي قطعنامه تحريم كره شمالي در شوراي امنيت است و شايد تنها كشور منطقه باشد كه بدون قيد و شرط اين تحريم ها را اجرا مي كند. موضوع مذاكرات رايس با مقامات ژاپني اطمينان دادن به اين كشور درباره عدم تغيير سياست آمريكا در قبال آن و باقي ماندن توكيو زير چتر امنيتي واشنگتن است. اين روزها بعضي ملي گراها در ژاپن درباره ضرورت بحث ملي درباره هسته اي شدن صحبت مي كنند و آمريكا نگران آن است كه اين شروع رقابت تسليحاتي در آسيا باشد. ساعاتي قبل از ورود رايس به توكيو، تارو آسو وزير خارجه ژاپن گفت، توكيو بايد به بحث بنشيند و تصميم بگيرد كه آيا به زرادخانه هسته اي نياز دارد يا نه. اين درحاليست كه نخست وزير ژاپن چندي پيش در پارلمان تاكيد كرد كه كشورش نيازي به سلاح هسته اي ندارد و همواره به صلح پايبند است.
رايس بعد از ژاپن به كره جنوبي مي رود تا در گفتگو با مقامات اين كشور آنها را به انجام تدابير شديدتر در اعمال تحريم عليه كره شمالي تشويق كند. تحريم هاي اقتصادي كره شمالي بدون بازرسي هاي دريايي كره جنوبي و چين ممكن نخواهد بود و اين دو كشور هم به دليل منافع اقتصادي شان تمايل چنداني به اعمال سخت گيرانه اين تحريم ها ندارند. دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا ديروز با اشاره به سفر رايس به منطقه گفت، انتظار اينكه آمريكا به تنهايي تحريم هاي كره شمالي را اجرا كند انتظار بي جايي است.
رايس پيش از اين سفر در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره همكاري چين در اعمال تحريم ها عليه كره شمالي گفت، چين به قطعنامه شوراي امنيت راي مثبت داده و بدون شك به تعهدات خود در اين باره پايبند خواهد ماند. اما اين سخنان وزير خارجه آمريكا دقيقا به اين معني است كه واشنگتن از اعمال تحريم ها از سوي چين مطمئن نيست. پيونگ يانگ هم شايد با اتكا به همين ناهماهنگي در جامعه بين المللي در برخورد با اين كشور اكنون به دنبال آزمايش دوم است. روزنامه خلق چين كه مواضع رسمي دولت چين را بازتاب مي دهد ديروز به كره شمالي هشدار داد كه اگر از اين بيشتر پيش رود و دست به آزمايش دوم بزند، پكن كمك هاي سوختي و غلات را به كره شمالي قطع مي كند. اين دو مورد در قطعنامه شوراي امنيت قيد نشده است اما ادامه حيات مردم كره شمالي به اين دو كالا وابسته است.
اما اين به آن معني نيست كه چين در برابر كره شمالي موضعي مطابق با ميل و سياست آمريكا داشته باشد. گذشته از بازرسي كاميون هاي حامل كالا به مقصد كره شمالي كه توسط ماموران بازرسي چين انجام مي شود، در بقيه موارد رابطه چين با كره شمالي عادي و مانند قبل از انجام آزمايش هسته اي است. نايب رييس حزب حاكم كمونيست چين ديروز در گفتگويي به نشريه تايم گفت، بايد به كره شمالي فهماند كه براي اين كارش بهاي سنگيني خواهد پرداخت. اما نمي توان اين كشور را مستاصل كرد و در گوشه اي گير انداخت. چين و كره جنوبي نگران آن هستند كه با فشار به كره شمالي و سرخورده شدن اين كشور امنيت منطقه به خطر بيفتد و پيونگ يانگ دست به اقدام غير منتظره اي بزند.
مقامات چيني بر اين عقيده هستند كه آزمايش هسته اي كره شمالي نتيجه سياست ها و موضعگيري هاي دولت آمريكا از جمله تحريم هاي مالي و خودداري از دادن تضمين هاي امنيتي به كره است. بنابراين وقتي كاندوليزا رايس در پكن از مقامات چيني مي پرسد براي تحريم كره شمالي چه اقدامي انجام داده اند، با اين پرسش مقامات چيني رو به رو مي شود كه آمريكا چه كاري براي پيشبرد ديپلماسي در قبال كره شمالي انجام داده است؟

حمله موشكي جهاد اسلامي به جنوب تل آويو
گروه بين الملل– در واكنش به تهاجمات خصمانه ارتش اسرائيل به نوار غزه و كشتار مردم اين سرزمين گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي شهرك صهيونيست نشين مفليسم در جنوب تل آويو را مورد حمله موشكي قرار دادند. گردان هاي قدس با بر عهده گرفتن اين حمله و اعلام شليك موشك به شهرك مذكور، اين اقدام خود را پاسخي به حملات و جنايات نظاميان اسرائيل در مناطق مختلف فلسطين اعلام داشته و تأكيد كردند به حملات خود ادامه خواهند داد. در همين حال، ديروز چهار عضو گردان هاي عزالدين قسام طي درگيري مسلحانه با نظاميان رژيم اسرائيل در رفح به شهادت رسيدند. اسرائيلي ها با ده ها تانك و چندين خودرو نظامي از گذرگاه رفح و كرم ابوسالم وارد رفح شده و اين منطقه را از ناحيه شرقي محاصره كرده اند.
در آستانه روز قدس و پس از تهديدهاي شائول موفاز، مبني بر اقدام خصمانه عليه فلسطيني ها اخيرا بر تحركات نظامي اسرائيل به شدت افزوده شده است. ارتش رژيم صهيونيستي همچنين خود را براي حمله گسترده زميني به نوار غزه آماده مي كند.به گزارش روزنامه جروزالم مسئولان بلندپايه فرماندهي جنوب ارتش اسرائيل گفتند ارتش اخيراً در تلاش براي فشار آوردن بر حماس براي آزادي گيلاد شاليط، نظامي اسرائيلي اسير مبارزان حماس و همچنين جلوگيري از تقويت تروريسم در اراضي فلسطين، دستوراتي در خصوص طرح هاي حملات گسترده در نوار غزه دريافت كرده است.

كوتاه ازسياست جهان
هانس بليكس:
آمريكا و روسيه در خلع سلاح هسته اي بايد پيش قدم شوند
ايرنا: هانس بليكس مدير كل پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي و رئيس بازرسان سازمان ملل در عراق گفت كه كشورها بايد انبار تسليحات اتمي خود را كاهش دهند و آمريكا و روسيه بايد در اين مسير پيش قدم شوند.
بليكس در حال حاضر رئيس يك كميته مستقل سلاحهاي كشتار جمعي است.
وي در يكي از نشست هاي كميته هاي مجمع عمومي سازمان ملل گفت: عدم اجراي تعهدات خلع سلاح هسته اي موجب شده كشورهاي غير هسته اي احساس كنند سر آنها را كلاه گذاشته اند و احساس نااميدي كنند.
مدير كل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه گفت كه چنانچه اين تعهدات انجام مي شد مذاكرات بين جمهوري دمكراتيك خلق كره و ايران آسانتر بود.
بليكس گفت: بر خلاف اين مسائل، معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي در حال سقوط نيست اگرچه اقدامات نظارتي و بازرسي آن را بايد تقويت كرد.

ديدار هيأت پارلماني ناتو
با وزيران خارجه و دفاع جمهوري آذربايجان
ايرنا: هيات نمايندگي مجمع پارلماني ناتو به سرپرستي واحد اردم مسئول كميته امور دفاعي و امنيت آينده اين نهاد،  با وزيران امور خارجه و دفاع جمهوري آذربايجان ديدار كرد. المار محمدياراف وزير امور خارجه اين كشور در ديدار هيات مزبور، همگرايي با نهادهاي اروپايي را از اولويت هاي سياسي خارجي دولت باكو اعلام كرد.وي در عين حال، مناقشات موجود در منطقه را تهديد اصلي براي ثبات و امنيت آن و مانعي براي برقراري صلح در قفقاز دانست.

بازجويي از فرمانده ارتش اسرائيل
براي كشف دلايل شكست در لبنان
گروه بين الملل– با فروكش كردن تب جنگ عليه لبنان، مقامات اسرائيلي به مرور به مواخذه و محاكمه مسوولان ارشد نظامي اين رژيم اقدام مي كنند.
اين اقدام از آن  روي صورت مي گيرد كه اسرائيل علي رغم همه پيش بيني ها در اين جنگ شكست سختي را متحمل شد.
به گزارش خبرگزاري ها كمتر از يك ماه پس از بركناري جيم رامون فرمانده ارتش اسرائيل در جنگ عليه مردم لبنان، رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل نيز در زمينه چگونگي فرماندهي جنگ عليه حزب الله تحت بازجويي قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، ارتش اسرائيل با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، نحوه فرماندهي رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل در جريان حمله به جنوب لبنان مورد تحقيق قرار مي گيرد.قرار است دان شومرون ژنرال 69 ساله اسرائيلي و رئيس پيشين ستاد مشترك ارتش صهيونيستي طي سال 1991_ 1987 مسئوليت اين تحقيقات را بر عهده بگيرد. در بيانيه ارتش رژيم صهيونيستي آمده است: دان حالوتس رئيس ستاد مشترك ارتش نيز در جريان اين تحقيقات مورد بازجويي قرار خواهد گرفت.

شوكت عزيز:
پاكستان در مسابقات تسليحاتي منطقه شركت نخواهد كرد
واحد مركزي خبر: نخست وزير پاكستان هرگونه خبر مبني بر اينكه پاكستان به مسابقات تسليحاتي و هسته اي در جنوب آسيا شتاب داده، رد كرده است.
روزنامه انگليسي زبان دان چاپ پاكستان با اشاره به سخنراني شوكت عزيز در جمع علما و مقامات نيروي هوايي پاكستان به نقل از وي نوشت: پاكستان هيچگاه از رقابت هاي تسليحاتي در منطقه پيروي نمي كند.
وي در اين حال با تاكيد بر برطرف شدن نيازهاي دفاعي اين كشور خاطرنشان كرد: امنيت منطقه جنوب آسيا منوط به برقراري تعادل نظامي است و پاكستان براي ادامه برقراري نظامي در اين منطقه به كوشش هاي خود ادامه خواهد داد.

بوش شكنجه در زندان هاي آمريكا رامجاز كرد
همشهري آنلاين بوش رئيس جمهور آمريكا، قانون مجاز بودن شكنجه در زندان هاي اين كشور را امضا كرد.
براساس اين قانون كه انتقادات بسيار شديدي را برانگيخته است به مأموران پليس و سازمان هاي امنيتي آمريكا اجازه داده مي شود، مظنونان به تروريسم را براي وادار كردن به اعتراف، تحت برخي شكنجه ها قرار دهند.
بوش هنگام امضاي اين قانون، انتقادات وارده را رد كرد و مدعي شد: اين قانون اجازه شكنجه را نمي دهد بلكه به مأموران اجازه مي دهد از شيوه هاي تهاجمي براي بازجويي و محاكمه مظنونان استفاده كنند و آنها را از برخي حقوق مانند گرفتن وكيل يا محاكمه علني محروم مي كند. در همين رابطه سازمان هاي  آمريكايي  مدافع  حقوق  بشر قانون  ضدتروريستي  كه به  امضاي  جرج  بوش  رئيس  جمهوري  اين  كشور رسيد را مورد تقبيح  قراردادند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، اتحاديه  آزادي هاي  مدني  آمريكا در بيانيه اي  اعلام  كرد: قانون  جديد بدترين  لطمه ها را به  آزادي هاي  فردي  در تاريخ  آمريكا وارد خواهد ساخت .
در همين  حال ، حدود 200 نفر در لحظه  امضاي  اين  قانون  در برابر كاخ  سفيد تجمع  كردند كه  حدود 15 نفر از آنان  نيز دستگير شدند.
اين  قانون  همچنين  واكنش هاي  سياسي  مخالف  و موافقي  برانگيخته  است .
جان  بوهنر رئيس  اكثريت  جمهوري  خواهان  در مجلس  نمايندگان  آمريكا در بيانيه اي  اعلام  داشت : جمهوري  خواهان  ماهيت  جديد تهديد تروريسم  را مي شناسند و عقيده  دارند كه  رئيس  جمهوري  بايد تمامي امكانات  را براي  حمايت  از آمريكايي ها به كار گيرد.
در همين  حال ، تد كندي  سناتور دموكرات  اين  قانون  را مورد تقبيح  قرارداد و گفت  كه  چه  كسي  به  رئيس  جمهور براي  زنداني  كردن  مبارزان  دشمن  قدرت اجرايي  داده  است .
بوش  پيش  از امضاي  اين  قانون  مدعي  شد: اين  طرح  و برنامه  در حقيقت يكي  از موفق ترين  برنامه هاي  اطلاعاتي  در تاريخ  آمريكا محسوب  مي شود.
وي  خاطرنشان  كرد كه  ماموريت  نظاميان  آمريكايي  در سال  2006 ميلادي  يكي از مهم ترين  مراحل  مبارزه  با تروريسم  است  و براساس  قانون  جديد ماموران سازمان  اطلاعات  و امنيت  آمريكا مجاز خواهند بود تا مظنونان  تروريستي ، رهبران  و عناصر عملياتي  كليدي  وابسته  به  شبكه هاي  تروريستي  همچون  خالدشيخ  محمد كه  گفته  مي شود طراح  اصلي  حملات  يازدهم  سپتامبر سال  2001 ميلادي به  آمريكا بوده  است  را به صورت  جدي  مورد بازجويي  قرار دهند.

ادعاي هفته نامه نيوزويك درباره همكاريهاي موشكي پاكستان با كره شمالي
واحدمركزي خبر: مطبوعات پاكستان نوشتند، با پايان جنگ سرد، بي نظير بوتو نخست وزير سابق پاكستان با كره شمالي معاهده موشكي امضا كرده بود.
روزنامه اوصاف به نقل از مائيكل هارتس و ملندرليو در مقاله اي كه در هفته نامه آمريكايي نيوزويك به چاپ رسيد، نوشت، عبد القديرخان دانشمند هسته اي پاكستان 13 بار از كره شمالي ديدن كرده بود.
اين روزنامه نوشت، رئيس جمهور پاكستان ديدارهاي قديرخان از كره شمالي را رد كرده است در حالي كه پرويز مشرف و ارتش پاكستان درباره اين ديدارها كاملا آگاه بوده اند.
مائيكل هارتس و ملندرليو در ادامه گزارش خود نوشتند براساس توافق اسلام آباد- پيونگ يانگ، پاكستان موشكهاي دوربرد از كره شمالي خريداري كرده كه نقاط دور هند را هدف قرار مي داد. در اين گزارش آمده است، لابراتوار قديرخان در بخشي هاي علمي با كره شمالي همكاري كرده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |