پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۳ - Oct 19, 2006
گام بعدي براي حذف تقاطع هاي تجريش تا بهشت زهرا
شمارش معكوس براي آغاز احداث تونل توحيد
گروه شهري- در حدود 90 درصد از مقدمات كار براي آغاز عمليات عمراني تونل توحيد انجام شده است.
مدير پروژه تونل توحيد با اعلام اين خبر افزود: هم اكنون كارهاي پاياني براي آغاز احداث اين تونل درحال انجام است و در واقع با رفع بيش از 90 درصد از موانع هم اكنون در مراحل پاياني كار هستيم.
تقي عباسي با اشاره به تامين منابع مالي براي آغاز اين پروژه گفت: تجربه تونل رسالت باعث شد تا ما با وسواس بيشتر كارها را دنبال كنيم و در زمينه تامين منابع مالي حساسيت ويژه اي داشته باشيم. بنابر اين بسياري از منابع مالي اين پروژه از داخل شهرداري تهران انتخاب شده است و برخي منابع را نيز بصورت فاينانس در اختيار گرفتيم.وي با اشاره به نحوه اجراي EPC در احداث اين تونل گفت: از آنجا كه نحوه اجراي تونل به شيوه طرح و اجرا بصورت همزمان است، بنابر اين مي بايد منتظر آغاز كار باشيم. از سويي با اولين پرداخت مالي و تحويل زمين به پيمانكار كار احداث تونل بصورت جدي آغاز مي شود كه با فعاليت هاي شبانه روزي، در ماه هاي آينده و تامين اعتبار كامل، شاهد تجهيز كارگاه و آغاز عمليات احداث تونل خواهيم بود.
تقي عباسي با اشاره به اين كه تونل توحيد با دو خط مترو در تلاقي خواهد بود افزود: عمق  تونل هاي مترو در حدود 21 متر است كه البته به دليل تلاقي تونل توحيد با دو خط مترو قابل جابه جايي است. هم اكنون با مترو در حال رايزني هستيم تا بتوانيم براي احداث تونل راهكاري مناسب را اتخاذ كنيم.عباسي با اشاره به تامين منابع مالي به عنوان يك اولويت در اجراي كار افزود: با تحويل زمين براي تجهيز كارگاه و در اختيار گذاردن امكانات مالي مناسب پيمانكار رسميت مي يابد و مي تواند براي احداث تونل اقدام كند. اما در وهله اول بايد منابع مالي تامين شود كه تا چندي ديگر تلاش مسئولان براي رفع اين مشكل به نتيجه خواهد رسيد.
مدير پروژه تونل توحيد با اشاره به آمادگي كامل براي انجام كار افزود: بدليل آن كه مزاحمت براي مردم فراهم نكنيم، تا فراهم نشدن منابع كامل مالي، از اختصاص زمين براي تجهيز كارگاه پرهيز كرده ايم و تا چندي ديگر با تامين مالي كامل اين پروژه كارگاه تونل توحيد در زميني كه مزاحمت چنداني براي مردم نداشته باشد و از سويي دسترسي به پروژه توسط پيمانكار آسانتر باشد تجهيز كارگاه انجام خواهد شد.
عباسي با اشاره به تاثير ترافيكي احداث تونل توحيد گفت: با ساخت اين تونل علاوه بر مشكل ترافيكي جنوب بزرگراه چمران و ضلع شمالي بزرگراه نواب، شهروندان تهراني مي توانند در زماني كوتاه از تجريش تا بهشت زهرا(س) را در مدت زماني كمتر از 30 دقيقه طي كنند.مدير پروژه  تونل توحيد درخصوص مشخصات اين پروژه گفت: طول اين تونل در حدود 2015 متر است.
عباسي در پايان با اشاره به دوقلوبودن تونل توحيد افزود: سه باند رفت و سه باند برگشت در دو تونل جداگانه كه از شمال خيابان باقرخان شروع و تا ابتداي ضلع جنوب شرقي خيابان آذربايجان ادامه خواهد داشت تونل توحيد را تشكيل مي دهد.

ميدان آزادي به جايگاه دائمي جشن هاي ملي تبديل مي شود
جشن ايمان در روز عيد فطر
004032.jpg
گروه شهري- ميدان آزادي بعدازظهر روز عيد سعيد فطر از ساعت 15 تا 21 ميزبان صدها هزار شهروند تهراني در جشن بزرگ ايمان خواهد بود.
به گزارش خبرنگار همشهري، يكي از سياست هاي دور جديد مديريت شهري آن است كه در كنار برپايي باشكوه مناسبت هاي سوگواري اهل بيت و ائمه معصومين مراسم جشن ويژه اعياد مذهبي نيز با همان شكوه و فراگيري مبتني بر معنويت و فرهنگ اصيل اسلامي و ايراني در شهر برگزار شود.
بنابراين گزارش به همين مناسبت ميدان آزادي به مركزي براي برگزاري جشنهاي عمومي تبديل خواهد شد كه به همين منظور كار آماده سازي ميدان آزادي در قالب احداث جايگاه هاي دايمي برپايي مراسم توسعه و تكميل سرويس هاي بهداشتي و ساير امكانات و تجهيزات مورد نياز پس از بررسي هاي كارشناسانه به زودي آغاز خواهد شد.
به گفته مهرداد حاجي خاني دبير اجرايي ستاد جشن ايمان، نيروهاي عملياتي در قالب اكيپ هايي از مناطق 5، 3 و 9 به صورت شبانه روز مشغول آماده سازي و آذين بندي ميدان آزادي به منظور برپايي جشن ايمان در روز عيد سعيد فطر هستند.
حاجي خاني از جمله برنامه هاي تدارك ديده شده در روز جشن را چنين اعلام كرد: رژه با پرچم جمهوري اسلامي ايران، رژه اسكيت سواران، پروازهاي نمايشي با چتر، پاراگلايدر و كايت، گلباران ميدان آزادي با كشتي پرنده يا هلي كوپتر،  اجراي برنامه هاي تفريحي و سرگرمي از سوي مجريان و هنرمندان مطرح صدا و سيما، اجراي حركتهاي ورزشي، رزمي، باستاني، برپايي جشن ويژه اي به مناسبت شروع سن تكليف حدود 50 هزار دختر نوباوه تهراني، راه  اندازي خيابان هنر در يكي از خيابان هاي منشعب از ضلع جنوبي ميدان آزادي و احداث بازارچه هايي كه در آن شهرداري تهران با هماهنگي كارخانجات و توليدكنندگان محصولات غذايي اقدام به عرضه اين محصولات با تخفيف بالا خواهند كرد. وي همچنين از برپايي مراسم نورافشاني پس از اذان مغرب در روز جشن ايمان و به مناسبت روز عيد سعيد فطر در ميدان آزادي خبر داد.
رئيس ستاد اجرايي جشن ايمان پيش بيني حضور ميليوني شهروندان در اين مراسم را كرد و گفت: تدابير ترافيكي و امنيتي لازم با هماهنگي راهنمايي و رانندگي و نيروي انتظامي صورت گرفته كه جزئيات آن به زودي اعلام خواهد شد.
حاجي خاني اظهار داشت: با استقرار دهها ايستگاه صلواتي در اطراف ميدان آزادي امكان پذيرايي از حدود 500 هزار نفر (نيمي از شركت كنندگان) در اين مراسم با كيك و شيريني فراهم شده است.
حاجي خاني در بخش ديگري از سخنان خود از برپايي مراسم افطاري شهرداري در 037 مسجد سطح شهر و توزيع 20 هزار سبد غذايي در ميان خانوارهايي كه در معرض عسر و حرج قرار دارند سخن گفت.

شهر نگار
تهران، شهر بي دفاع
مسعود زلفي
بارندگي روزهاي اخير، يك بار ديگر نشان داد تهران به رغم تلاش هايي كه در ساليان اخير صورت گرفته است، همچنان بي دفاع و حداقل مي توان اذعان داشت كه شهري آسيب پذير مي باشد. آن دسته از شهرونداني كه در منطقه غرب در شمال غربي تهران ساكن هستند و در هنگامه اوليه صبح روز دوشنبه قصد تردد در بزرگراه نيايش را داشتند، با ترافيك بسي سخت و طولاني روبه رو شدند. اين شهروندان براي طي كردن يك مسير كوتاه 5 كيلومتري حدود 120 دقيقه وقت صرف كردند. جاري شدن آب به سطح بزرگراه دليل اصلي بروز ترافيك سنگين در اين بزرگراه حياتي بوده است.
اين رخداد كوچك را افزون بر اين كه بايد زنگ خطري تلقي كرد، پرده از يك واقعيت انكارناپذير برداشت و مشخص كرد كه تهران، همچنان شهري بي دفاع است و در مواجهه با مسأله اي، انسجام و انضباط نيم بند خود را نيز از دست مي دهد و موجب بروز اختلال در روند زندگي شهر و شهروندان مي شود.حال كه در فصل نزولات آسماني قرار داريم و براساس اظهارنظر اقليم شناسان، در دوره ترسالي به سر مي بريم، افزايش نزولات آسماني را شاهد خواهيم بود.مديريت شهري با بهره گيري از تجربيات طرح جهادي 137 مي تواند ميزان خسارات و لطمات احتمالي ناشي از نزولات آسماني را به حداقل برساند و تشكيل ستادهاي ويژه در سطح مناطق بيست و دوگانه، نخستين گام در اين راه مي باشد.
مشاركت عملي شهروندان نيز با مديريت شهري، موضوع ديگري است كه از آن مي توان به آرام سازي شهر در مواقع بروز معضلات شهري، چشم دوخت. توصيه مديريت شهري به شهروندان مبني بر عدم ريختن نخاله و زباله به درون جوي ها و آبراه ها مي تواند در كنار لايروبي آنها ، مفيد باشد.
هر چند تهران، فعلاً از زيرساخت هاي مناسبي برخوردار نيست و با كوچكترين موضوعي، دچار معضل مي شود، اما بايد پذيرفت بخشي از معضلات مي تواند برآيند رفتار ناصحيح برخي شهروندان نيز باشد. كنش غيرمسئولانه و غيرشهروندي برخي شهروندان مي تواند به بروز اختلال در روند زندگي ساير شهروندان و شهر منتج شود.عدم دقت در رعايت نكات فني و عمراني، موضوع ديگري است كه به عنوان پند رخداد آب گرفتگي و جاري شدن آن به سطح بزرگراه نيايش، بايد مدنظر قرار گيرد. چگونه مي شود كه يك بزرگراه تازه تأسيس نظير بزرگراه نيايش، فاقد شبكه مناسب جمع آوري و هدايت آب و نزولات باشد.به هر تقدير جمع رفتار مسئولانه شهروندان و نيز ميزان آمادگي متوليان اداره شهر مي تواند نويدبخش روزهاي خوبي براي آينده تهران و شهروندان باشد.

كارگاه آموزشي همشهري برگزار كرد
پادكست، صدايي از هزارتوي اينترنت
همشهري آنلاين- زهرا رفيعي: تنها صداست كه مي ماند حتي در اينترنت اما اين بار به نام پادكست. مركز آموزش همشهري اين بار با پادكست ميزبان طرفداران ارتباطات بود.صدا در اينترنت موضوع كارگاهي بود كه مركز آموزش همشهري براي علاقه مندان برگزار كرد.
در اين كارگاه جواد آتش افروز برنامه ساز راديو، مازيار ناظمي سردبير برنامه هاي اقتصادي راديو، زهرا صفائيان،  گوينده برنامه هاي راديويي و سام فرزانه، روزنامه نگار تجربيات خود را در مورد اين پديده جديد اينترنتي ارائه كردند.مخاطبان كارگاه روز چهارشنبه 26 مهر مركز آموزش همشهري علاوه بر علاقه مندان مباحث ارتباطات، اعضاي تحريريه همشهري محله نيز بودند.
آنها قرار است از دو هفته ديگر اولين پادكست رسمي روزنامه همشهري را توليد كنند.مشروح اين گزارش را در همشهري آنلاين بخوانيد.

شهرداري تهران
از پدر علوم ارتباطات تجليل كرد
گروه شهري نخبگان علوم ارتباطات و روابط عمومي كشور در ضيافت افطاري كه سه شنبه گذشته از سوي روابط عمومي شهرداري تهران در محل بوستان گفت وگو برگزار شد حضور يافتند.
به گزارش سما، در اين گردهمايي اساتيد برجسته اي همچون پروفسور كاظم معتمدنژاد پدر روزنامه نگاري ايران، دكتر علي اكبر فرهنگي از چهره هاي ماندگار روابط عمومي، دكتر محسنيان راد صاحب نظر برجسته روابط عمومي و جمعي از اساتيد علوم ارتباطات و مديران اجرايي حضور داشتند.
معتمدنژاد در اين مراسم طي سخنان كوتاهي گفت: محتواي روزنامه ها پاسخگوي نياز مردم نيست و درصورتي كه كيفيت مطالب افزايش يابد مي توانيم توقع داشته باشيم كه استقبال مردم از مطبوعات بيشتر شود و روزنامه نگاران و خبرنگاران جايگاه اصلي خود را پيدا كنند.وي افزود: بايد قانون هيات منصفه دادگاه هاي مطبوعاتي هرچه سريعتر اصلاح شود تا روزنامه نگاران بتوانند به رسالت خود عمل كنند.
بنابراين گزارش علي اكبر فرهنگي ديگر چهره برجسته علوم ارتباطات نيز طي سخنان كوتاهي به اهميت افكار عمومي اشاره نمود و گفت: در دوران پست مدرن كنوني بايد به آراء و نظر مردم بيش از پيش توجه داشت.همچنين حسين افخمي از اساتيد و فعالان عرصه روابط عمومي ضيافت فوق را فرصتي استثنايي دانست كه افراد متخصص فارغ از برنامه هاي علمي صرف و به دور از محيط رسمي آموزش به تبادل تجربه و فكر پرداختند.
رفيعي دبير انجمن روابط عمومي ايران ديگر شركت كننده در اين نشست، شهرداري تهران را مادر خدمات شهر دانست و اظهارداشت: شهرداري تهران باتوجه به مخاطبين گسترده و متنوع خود بايد فراتر از يك فرهنگ بومي را مدنظر قرارداده و بيش از پيش به توسعه روابط عمومي بپردازد و خوشبختانه گردهم آ وري بيش از 50 شخصيت برجسته روابط عمومي نويدبخش اين توسعه است.در خاتمه بااهداي لوحي از استاد كاظم معتمدنژاد تقدير شد.

معاون امور مناطق شهرداري تهران :
برنامه ريزي شهري سال 86 براساس
نيازهاي محلات انجام مي شود
گروه شهري- مناطق شهرداري تهران بايد برنامه ريزي سال 86 را براساس نيازهاي محلات انجام دهند.
به گزارش سما ، فرهاد يعقوبي معاون امور مناطق شهرداري تهران در بازديد از منطقه 21 شهرداري تهران و در جمع معاونان شهرداري با اعلام اين مطلب گفت: محله گرايي اساس كار شهرداري است و برنامه ريزي مناطق براي سال آينده نيز بايد از دل محلات انجام پذيرد.وي ارتباط با شوراياري ها و فعاليت هاي آنان را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: شوراياري ها بازوي توانمند شهرداري هستند و به عنوان نمايندگان مردم بايد بر مديريت شهري نظارت داشته باشند.
يعقوبي در ادامه افزود: رشد و توسعه محلات هدف شهرداري است و بستر اين رشد بايد با تحول در فعاليتهاي عمراني، خدماتي، ترافيكي و اجتماعي به وجود آيد.
وي با تاكيد بر اهميت طرح جهادي 731 و مشاركت مردم در اين طرح گفت: طرح جهادي 731 بايد نشان دهنده پاسخگويي شهرداري باشد و پيامي داشته باشد كه مردم آن را در مدت كوتاه ببينند و در عمل حس كنند.
يعقوبي در ادامه با اشاره به بارندگي هاي اخير در سطح شهر تهران اظهار كرد: نقاط آبگرفتگي در سطح مناطق تهران مشخص شده است و همه مناطق بايد با رسيدگي به معضلات اين نقاط از بروز مشكلات جدي تر در طول سال جلوگيري كنند.

مدير عامل سازمان آتش نشاني شهر تهران:
تدوين آيين نامه ايمني براي ساختمان هاي مرتفع
004035.jpg
گروه شهري- مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران از تدوين آيين نامه تذكر ايمني با 12 بند براي ساختمان هاي مسكوني و تجاري خبر داد.
به گزارش سما ، محمدرضا حاجي بيگي با بيان اينكه آيين نامه تذكر ايمني براي ساختمان هاي مسكوني و تجاري تهيه و تدوين خواهد شد، افزود: اين آيين نامه ها كه حاوي تمام موارد ايمني است در ساختمان هاي مرتفع نصب مي شوند تا در معرض ديد تمامي ساكنان آن قرار گيرد.وي با بيان اينكه اين نكات ايمني در قالب پوسترهايي حاوي مهمترين توصيه هاي ايمني كه ساكنان ساختمان هاي بلند بايد همواره مدنظر قرار دهند، طراحي شده است، تصريح كرد: در اين پوسترها تمام نكات و موارد ايمني كه ساكنان ساختمان هاي مسكوني و تجاري مرتفع در مواقع عادي و همچنين در هنگام بروز آتش سوزي و ساير حوادث بايد انجام دهند، گنجانده شده است.حاجي بيگي افزود: در حال حاضر به تمام ايستگاه هاي آتش نشاني ابلاغ شده كه با شناسايي ساختمانهاي مسكوني و تجاري مرتفع حوزه تحت پوشش خود ضمن صحبت با مديران اين ساختمان ها، در خصوص نصب تدريجي اين پوسترهاي ايمني اطلاع رساني كنند.

صعود تيم فوتسال همشهري به مرحله يك هشتم مسابقات
جام رمضان شهرداري
004029.jpg
گروه شهري تيم فوتسال همشهري در مسابقات جام شهرداري كه در سالن شهداي بريانك (منطقه 11) در حال برگزاري است به مرحله يك هشتم نهايي صعود كرد.اين مسابقات توسط سازمان ورزش شهرداري تهران و در دو رده مديران و كاركنان برگزار مي شود.در رده مديران 25 تيم در مسابقات شركت كردند كه از بين آنها معاونت مالي اداري، سازمان خدمات موتوري، منطقه 7، سازمان تاكسيراني، منطقه 11، منطقه 20، منطقه 16 و اداره كل امور مالي به مرحله بعد صعود كردند.
در رده كاركنان نيز 64 تيم شركت كردند كه شركت واحد، اداره كل حراست، منطقه 7، منطقه 20، آتش نشاني، منطقه 5، سازمان زيباسازي، منطقه 10، شركت همشهري، مترو، خودرو سرويس شهر، پليس راهور، بازيافت، منطقه ها و سازمان نوسازي به مرحله بعد راه پيدا كردند. اين مرحله از مسابقات از امروز در سالن شهرداري منطقه 11 پيگيري خواهد شد و تيم روزنامه همشهري با تيم مترو ديدار خواهد كرد.

نگاه
004026.jpg
مهدي كاظمي

براي جلوگيري از آبگرفتگي انجام مي شود
رفع اشكالات فني بزرگراه هاي تهران پيش از شروع زمستان
گروه شهري- اشكالات فني بزرگراههاي تهران كه منجر به آب گرفتگي مي شود پيش از شروع فصل زمستان برطرف خواهد شد.
به گزارش سما ، احمد دنيامالي - معاون فني و عمراني شهرداري تهران - با بيان اين مطلب افزود: براي آنكه امسال شاهد آبگرفتگي بزرگراهها و اختلال در رفت و آمد نباشيم نقص فني همه بزرگراه هاي تهران را پيش از بارش برف و باران هاي سنگين برطرف خواهيم كرد.
وي تصريح كرد: در اين راستا نقص فني اتوبان صدر برطرف شده و در حال حاضر نيز اتوبان شهيد بابايي در دست بازسازي و رفع نقص فني است.
دنيامالي خاطرنشان كرد: اشكالات فني بزرگراه همت و رسالت نيز با توجه به آنكه شاهرگ هاي اصلي تهران محسوب مي شوند به زودي برطرف خواهد شد.
وي همچنين گفت: تنها راه جلوگيري از آبگرفتگي معابر شهر تهران ساخت شبكه جمع آوري آبهاي سطحي به طول 500 كيلومتر است كه تاكنون فقط 300 كيلومتر آن ساخته شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است.

بازار ميوه و تره بار خاورشهر
آماده بهره برداري شد
فارس: مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران از افتتاح نود و چهارمين بازار ميوه و تره بار شهرداري تهران در منطقه 15 خبر داد.
عبدالرحمن چراغعلي افزود: مساحت اين بازار 2580 متر و زيربناي آن 923 متر است و اين بازار از 13 غرفه تشكيل شده است.وي ادامه داد: از اول آبان ماه شهروندان خاورشهر مي توانند از اين بازار ميوه و تره بار استفاده كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |