پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۳ - Oct 19, 2006
دبيرشوراي عالي امنيت ملي:
غرب از برخورد افراطي با ايران زيان مي بيند
004077.jpg
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي ديروز در گفت وگويي جزييات مذاكرات خود با خاوير سولانا را تشريح و تأكيد كرد: اگر قصد واقعي گروه 1+5 تفاهم باشد مذاكرات با سولانا آن را زمينه سازي كرده است. اروپا نيز اگر تسليم فشار آمريكا شود شرايط راديكال خواهد شد كه چنين شرايطي كمتر از همه به ضرر ايران و بيشتر از همه به ضرر غرب خواهد بود.
علي لاريجاني در گفتگو با خبرگزاري مهر به كشورهاي 1+5 هشدار داد: ثابت شده كه اتخاذ همزمان سياست چماق و هويج سياستي شكست خورده است و صدور هرگونه قطعنامه جديد در شوراي امنيت امكان تفاهم را به نقطه دورتري منتقل مي كند. علاوه بر اين ادعاي غرب در علاقمندي به

بقيه از صفحه اول
به همكاري درازمدت با تهديد و فشار سازگاري ندارد و اگر آنها دنبال انعطاف هستند نيز انعطاف واقعي و موثر هيچگاه از دل مذاكرات تحت فشار پديد نمي آيد.
آنچه در پي مي آيد بخش هايي از اين گفت و گو است.
* آقاي دكتر لاريجاني چند جلسه مذاكره با آقاي سولانا داشتيد در اين جلسات چه گذشت؟
- ما چهار جلسه طولاني با آقاي سولانا مذاكره داشتيم، شايد حدود 18 يا 20 ساعت، در اين مباحثات دقيق، عملاً تلاش شد پايه هاي اصل توافقات درازمدت مورد بحث قرار گيرد. پيشرفت هاي خوبي داشتيم كه در بندهاي مختلفي مدون گرديد.
* مي توانيد مقداري از مفاد مورد توافق و مورد بحث را بيان داريد؟
- دو مسئله مهم هميشه در بحث اتمي ايران بيان مي شد و شايد بتوان گفت در پديده اتمي ايران به نحوي در اذهان يكي از طرف ها حلول كرده بود. يكي موضوعي كه ايرانيان به رفتار غرب سوءظن پيدا كرده بودند و آن قصد غرب در محروم سازي ملت ايران از فناوري اتمي و چرخه سوخت است. دو سال تعليق بلاوجه در گذشته كه با فشار و توصيه هاي اروپايي ها انجام گرفت به ايجاد چنين ابهام ذهني و نگراني دامن زده است. و به همين دليل امروز وقتي واژه تعليق را غربي ها مطرح مي كنند با واكنش صريح مسئولان ايران مواجه مي شوند. مسئله ديگر كه طرف غربي مكرراً در بحث هاي خود ادعا مي كند كه ما مي خواهيم از عدم انحراف فناوري هسته اي ايران مطمئن شويم خيلي طبيعي بود كه در مباحث خود با آقاي سولانا به اين دو موضوع توجه جدي كنيم. به نظر من فكر مي كنم بحث هاي ما با آقاي سولانا به اين نتيجه رسيد در واقع مبناي منصفانه اي براي حل اين مسائل رسيديم هر چند شايد نتايج نسبت به انتظارات طرف ايراني پاسخگو نباشد ولي وقتي با سطح توقعات اوليه كه در مورد اين مذاكرات مطرح شده بود كه رفع ابهامات است، انصافاً بايد قبول كرد خيلي فراتر از اين حد بهره داشت، در مورد مداليته مذاكرات و مباني آن به نتايجي رسيديم. در واقع ايران نشان داد كه در مذاكرات جدي است و نمي خواهد مذاكرات تصنعي و اتلاف وقت باشد. هر چند مي توانست بيش از اين نتيجه بخش باشد.
* آيا طرح كنسرسيوم با فرانسه يكي از اين طرح ها بود كه در مذاكرات به نتيجه رسيديد؟
- من تعجب مي كنم اين بحث به اين نحو مطرح شد اصلاً بحث فرانسه مطرح نبود. مسئله ما اصل ايده كنسرسيوم بود كه مي تواند راه اطمينان بخشي باشد. يعني اگر اين چند كشور مدعي هستند كه مي خواهند به راه حلي برسند كه عدم انحراف را كاملاً روشن كند. خوب اين مي تواند يك راه حل خوب و منطقي باشد ولي اينكه چه كشوري و يا كشورهايي در آن مشاركت داشته باشند موضوع ثانوي است كه در صورت توافق روي اصل موضوع به عنوان يك مكانيزم بايد با حضور و مشاركت خود طرف ها بحث شود.
* به نظر شما قدري عجيب نيست كه شما و آقاي سولانا بعد از هرجلسه مذاكره از پيشرفت ها در مذاكرات سخن گفتيد و در آخرين نشست هم آقاي سولانا گفتند به پيشرفت هاي مهمي دست يافتيم و هم شما گفتيد مذاكرات سازنده بود و حالا هم شما از مسير مذاكرات اظهار رضايت بخشي داريد اما خبرهايي كه اين روزها شنيده مي شود از نشست مديران 1+5 و يا برخي اظهارات كشورهاي اروپايي دلالت بر امر ديگري است؟
- همين طور است به نظر تعجب آور است شايد اين مواضع و تحركات، تاكتيكي براي همراه كردن مذاكرات با فشارهاي بيشتر و پشتيباني رواني براي امتياز گيري بيشتر باشد. مجموعه اي از توافقات با آقاي سولانا در طي چهار جلسه نقطه مناسبي براي حل فصل مسائل و پايه خوبي براي مذاكرات گسترده تر فراهم كرد اما چرخش اين روزها احتمالاً به دليل فشار كشورهاي ماجراجو نظير آمريكاست كه خيلي غير طبيعي نيست از اين فراز و نشيب ها در طول 27 سال گذشته زياد ديده ايد ولي حداقل الان آمريكا اين موضع را به خوبي نشان مي دهد كه قصد آنها از مذاكرات رسيدن به تفاهم نيست كه اگر اين بود چرا از نماينده خود، آقاي سولانا حمايت نمي كنند و مذاكراتي را كه در چهار جلسه داراي نتايج مثبت بوده با چه توجيهي عقيم مي كنند. البته سنگ اندازي و مانع تراشي آمريكا در مسير مذاكرات همواره قابل انتظار بوده، خيلي عجيب نيست. مخصوصاً وقتي رفتار آمريكا در عراق و منطقه آناليز شود، نوعي بي هنري متكبرانه كه ريشه در جهالت دارد در آن مشاهده مي شود.
* شما از موضع گيري آمريكا و فشارهاي اين كشور سخن مي گوييد ولي آقاي سولانا ضمن تأييد مسير مذاكرات و سازنده بودن مذاكرات، ضمناً آيه ياس هم خوانده اند.
- آقاي سولانا ديپلمات ورزيده اي است تلاش زيادي كرده است اما آنچه مهم است اين است كه مسير مذاكراتي كه آقاي سولانا و من دنبال كرديم از يك نگاه منصفانه نتيجه بخش بوده و مي تواند اقدام مثبتي باشد، كه براي طرفين ادامه مذاكرات را براساس الگوي بازي برد - برد فراهم سازد. طبعاً در مسير مذكرات طرفي نبايد خواسته حداكثري خود را دنبال كند اما اين امر به اراده دو طرف بستگي دارد. اگر طرف مقابل تحت فشار آمريكا سستي در اراده نشان دهد، طبيعي است كه شرايط راديكال مي شود، البته دنيا به آخر نمي رسد ولي روي همه همكاري هاي ما تأثير مي گذارد، فكر مي كنم طرف مقابل بيشتر ضرر مي كند.
* بعضي از ديپلمات ها گفته اند تصميم كشورهاي 1+5 اين است كه قطعنامه جديد صادر نمايند و بعد مجدداً مذاكرات ادامه پيدا كند. بيانيه اتحاديه اروپا هم بر همين سناريو دلالت مي كند.
- من هميشه گفته ام مسير شوراي امنيت و تحريم و سخت گيري غيرحقوقي و غيرقانوني مسيري است كه بايد انتظار رفتار متقابل متناسب از ايران داشته باشد. و اين مسير كاملاً متباين از مسير مذاكرات و بسته پيشنهادي، پاسخ ايران و همكاري هاي درازمدت است. اگر تصور شود مي توان همزمان هر دو مسير را به عنوان سياست چماق و هويج فعال كرد، اشتباه محاسباتي است. البته در همه شرايط امكان مذاكره وجود دارد ولي جنس مذاكرات و شرايط طرفين كاملاً متفاوت مي شود. مطمئناً اگر قطعنامه جديد در شوراي امنيت صادرشود براي ادامه مذاكرات آن وقت در اين نقطه اي كه الان هستيم نخواهيم بود.
* عده اي به شما اعتراض دارند كه چرا با اينگونه افراد تندرو كه مي خواهند حقوق ايران را ناديده بگيرند مذاكره مي كنيد و اصلاً چرا از NPT خارج نمي شويد وقتي طرف مقابل از NPT به عنوان يك ابزار استفاده مي كند فقط براي محدودسازي و نه احقاق حقوق.
- در اينكه برخي از عناصر طرف مقابل نگاه ابزاري به نهادهاي بين المللي منجمله آژانس و معاهده NPT دارند ترديدي نيست به همين دليل امروز معروف است كه جريان گردن قرمزها در نومحافظه كاران آمريكايي بيشترين ضربه را به نهادهاي بين المللي زده اند و مشروعيت مرجعيت آنها را زير سئوال برده اند به همين دليل بايد ديگر كشورها اين نهادها را ارج نهند، NPT في حد نفسه ميثاق بين المللي خوبي است و بايد مورد احترام ما باشد. البته اگر طرف مقابل همچنان با صدور قطعنامه به دنبال شيوه فشار و تهديد باشد ايران بي تفاوت نخواهد نشست. شما ديديد كه مجلس طرحي را تهيه كرده و در كميسيون امنيت ملي هم تصويب نموده كه در مقابل رفتار ماجراجويانه آنان بازرسي هاي آژانس به تعليق درآيند. خيلي طبيعي است كه مجلس شوراي اسلامي حافظ منافع ملي ايران باشد، ما علاقه اي به اين مسير نداريم لكن روش متقابل كه اثرات منطقه اي خواهد داشت به دليل رفتار ماجراجويانه آمريكاست. آنچه از نظر ما راه درست است، تعهد همگان بهNPT است تا نظارت هاي آژانس به طور طبيعي انجام گيرد. ما كشوري مسئوليت پذير در نظام بين المللي هستيم ولي اجازه سوءاستفاده نمي دهيم.
* يكي از ادعاهايي كه اين روزها تكرار مي كنند اين است كه ايران هيچ انعطافي در بحث ها نداشته است و همين عامل توقف مذاكرات بوده است.
- صادقانه حرف نمي زنند اصولاً مذاكرات براي رسيدن به تفاهم است طبعاً طرفين بايد انعطاف هاي معقول داشته باشد. اتفاقاً فكر مي كنم بحثهاي بنده و آقاي سولانا چارچوب منطقي و منصفانه اي را در همه جهات دنبال كرد ولي اگر كسي تصور مي كنند كه شكل مذاكراتي را ايجاد كنند كه همان چيزي كه از ابتدا مي خواهند در نتيجه مذاكرات بيابند اين ديگر مذاكره نيست، نوعي فريبكاري و زياده خواهي است ضربه زدن به چنين مسيري يعني حل و فصل مسئله از طريق مذاكرات و تكيه زدن بر زورآزمايي از طريق شوراي امنيت و تكرار چنين رفتار ماجراجويانه اي از نظر ايران تهديد امنيتي محسوب مي شود و لاجرم در نوع رفتار ما با آژانس كه در مقررات NPT هم ذكر شده است تغيير ايجاد مي كند.
* پس چه مانعي در سر راه ادامه مذاكرات وجود دارد.
- از جانب ايران هيچ مانعي نمي بينم شما ملاحظه كرديد با همه بدعهدي ها ما به بسته پيشنهادي پاسخ مشروح داديم. پاسخ ايران بسيار روشن تر، جدي تر و سخاوتمندانه تر از بسته اي است كه آنها مرتب از آن دفاع مي كنند. تا وقتي رويكرد مذاكراتي مبنا باشد، پيشنهاد ما كماكان روي ميز است. ما از فرداي روز ارائه پاسخ اعلام كرديم آماده مذاكره با 1+5 هستيم. خوب با رايزني هاي انجام شده، مذاكرات با آقاي سولانا به عنوان نماينده 1+5 آغاز گرديد و ادامه آن را هم ممكن مي دانيم.
* آنها هنوز اصرار به تعليق دارند و خواستار مذاكره با ايران در اين باره هستند و مي گويند كه شما تعليق را نپذيرفتيد.
- در مذاكرات با سولانا ساعتها راجع به اين مسئله بحث شد، تعليق براي چه؟ تعليق چه چيزي؟ تعليق آن چيزي كه دلالت بر انحراف دارد، حرف غلطي نيست ولي تعليق آن چيزي كه خود معتقدند دلالتي به انحراف ندارد. چه معنايي دارد. خودشان هم معتقدند اين تعليق براي حفظ آبرو و همان face saving است. من متوجه نمي شوم رابطه تعليق و حفظ آبرو چيست؟ اين حرفها براي نظام بين المللي به لطيفه بيشتر شباهت دارد تا امر جدي. اگر دنبال بازي بزرگ با ايران هستند بهانه جويي معنا ندارد. اگر هم دنبال محدودسازي ايران هستند بي جهت دم از همكاري هاي درازمدت با ايران نزنند و مختصر عقلي براي ما قائل باشند.
* مكرراً ديپلمات هاي غربي گفته اند تعليق اقدامات در شوراي امنيت در مقابل تعليق غني سازي آيا اين معادله را غيرعادلانه مي دانيد؟
- اصلاً اين معادله نيست از همان ابتدا نامعادله است مي توانستند به جاي اين نامعادله بگويند تعليق اقدامات در شوراي امنيت در مقابل تعليق نفس كشيدن! به صرف اينكه در دو طرف كلمه تعليق بكار ببرند كه معادله عادلانه نمي شود. ملاحظه كنيد اقدام شوراي امنيت اصلاً كار غلطي بود و غيرحقوقي و ذاتاً مباين با مسير مذاكرات براي رسيدن به تفاهم. اگر كار درستي مي دانند ادامه دهند. خودشان مي دانند اين مسير نوعي دامن زدن به بحران منطقه اي است. پس بايد راه درشت خويي را كنار بگذارند و راه مذاكره را در پيش بگيرند تا به تفاهم برسيم. ايران هم اين مسير را قبول دارد با لوازم آن حال سخن اين است كه در اين مسير مذاكره چه چيزهايي به عنوان پايه بحث در نظر بگيريم و چه چيزهايي ضروري مذاكرات سازنده است. طرفين بايد آنچه ضروري مذاكرات سازنده است قبول كنند. در اين جهت ما حرفي نداريم. اما بايد نشست و در مورد چيزهاي ضروري مذاكره سازنده مذاكره نمود نه اينكه ابلاغيه در شوراي امنيت صادر كنند. من صراحتاً مي گويم در مذاكرات ما با آقاي سولانا ما به اموري كه براي پيشبرد مذاكرات سازنده است دست يافتيم اين مسير منطقي است و برنامه روشني مي تواند هم براي رفع نگراني آنها از عدم انحراف فعاليت هاي هسته اي ايران و هم حفظ حقوق ملت ايران در توليد سوخت هسته اي و غني سازي اورانيوم براي مصارف صلح آميز ترسيم نمايد. حالا اگر ديگران مي خواهند راه مذاكره را سد كنند مسئوليت عواقب آن بر عهده خودشان است.

رئيس جمهوري: ملت ايران روز قدس ماندگاري به يادگار خواهد گذاشت
فردا، راهپيمايي سراسري حمايت از فلسطين
004068.jpg
گروه سياسي فردا ملت ايران همگام با ساير مسلمانان جهان در تهران و ساير شهرهاي ايران با حضور پرشور خود در راهپيمايي روز جهاني قدس حمايت خود را از ملت مظلوم فلسطين و كشتارهاي هفته اخير رژيم صهيونيستي در اين منطقه اعلام خواهند كرد.
همزمان با دعوت اشخاص، سازمانها، تشكل ها و گروههاي مختلف سياسي و مذهبي از مردم براي حضور در اين مراسم، شوراي هماهنگي سازمان تبليغات با صدور بيانيه اي مسيرهاي راهپيمايي در تهران را اعلام كرد.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: مردم فهيم و هوشيار تهران با حضور مثال زدني خود به عنوان پايتخت ام القراي اسلام و سمبل ظلم ستيزي بيش از پيش در اين مسير هر چه مستحكم تر گام برداشته و فرياد مظلوميت و حقانيت ملتي ستمديده را به گوش جهانيان مي رسانند.
در تهران اين مراسم از ساعت 10 صبح روز جمعه آغاز شده و مردم در ادامه راهپيمايي به سمت مصلاي نماز جمعه تهران (دانشگاه تهران) حركت خواهند كرد. در پايان اين اطلاعيه آمده است: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي مسيرهاي هفتگانه راهپيمايي روز جهان قدس در تهران را به شرح زير اعلام مي دارد:
مسير شماره يك: مسجد امام حسين(ع)، ميدان امام حسين(ع)، خيابان انقلاب، دانشگاه تهران.
مسير شماره دو: مسجد جامع ابوذر، ميدان ابوذر، خيابان ابوذر، خيابان قلعه مرغي، خيابان قزوين، خيابان كارگر، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، دانشگاه تهران.
مسير شماره سه: مسجد دارالسلام، ميدان منيريه، خيابان وليعصر (عج)، خيابان انقلاب، دانشگاه تهران.
مسير شماره چهار: مسجد امام زمان(عج)، تقاطع خيابان بهبودي، خيابان آزادي، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، دانشگاه تهران.
مسير شماره پنج: مسجد نور، ميدان جهاد (فاطمي)، خيابان فلسطين، ميدان فلسطين، خيابان آيت الله طالقاني، دانشگاه تهران.
مسير شماره شش: مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، ميدان توحيد، خيابان توحيد، خيابان آزادي، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، دانشگاه تهران.
مسير شماره هفت: مسجد الجواد(ع)، ميدان هفت تير، خيابان كريم خان، ميدان وليعصر (عج)، بلوار كشاورز، دانشگاه تهران.
فراخوان سازمانها، نهادها
و تشكل هاي مختلف
برخي ديگر از وزارتخانه ها، نهادها، تشكل ها و ارگانهاي مختلف ديروز هم مسلمانان جهان و به ويژه ملت ايران را به شركت در راهپيمايي روز جهاني قدس دعوت كردند.
وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با انتشار بيانيه اي از آحاد مردم ايران اسلامي دعوت كرد با حضور گسترده در راهپيمايي روز جهاني قدس همراه با ساير مسلمانان جهان، وحدت و همبستگي جهان اسلام را براي آزادي قدس شريف به نمايش بگذارند.
نيروي مقاومت بسيج نيز در بيانيه خود با عنوان كردن دروغ و ساختگي بودن داستان هولوكاست كه منجر به اشغال ظالمانه سرزمين مقدس فلسطين به همراه سكوت و يا هم پيالگي برخي از سران كشورهاي عربي شد و موجب پديد آمدن غده اي سرطاني در بخش وسيعي از جهان اسلام گرديد، آورده است: در عين حال بيداري ملت ها خصوصا بيداري اسلامي هر روز در حال رشد است.
جامعه روحانيت مبارز نيز ضمن دعوت از مردم قهرمان ايران براي حضور ميليوني در روز قدس تاكيد كرد: دشمن سرتا پا مسلح كه با رعب و وحشت هيولاي شكست ناپذيري را از خود عرضه كرده بود و با اين پشتوانه توخالي سران كشورهاي مسلمان را يكي پس از ديگري وادار به صلح و سازش كرده بود تا آنجا كه در داخل كشور عزيز اسلامي ايران هم عده اي نغمه صلح و سازش با اسرائيل و دفاع از سازشكاران را سر داده بودند.
قوه قضائيه ،سازمان ملي جوانان ،خانه كشاورز، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، فرهيختگان، انديشمندان و دانشگاهيان كشورهاي اسلامي، جمعيت مستقل ايران اسلامي، ائتلاف چكاد آزاد انديشان، استانداري تهران، جامعه اسلامي كارگران كشور و انجمن كليميان ايران از ديگر تشكل هايي هستند كه روز گذشته با صدور بيانيه هايي مردم را به حضور در راهپيمايي دعوت كردند.

استيضاح وزير جهاد كشاورزي
در دستور كار يكشنبه مجلس
004071.jpg
گروه سياسي- علي رغم اين   كه 15 نفر از امضاكنندگان طرح استيضاح وزير جهاد كشاورزي تا روز گذشته، امضاي خود از اين استيضاح را پس گرفته اما اين طرح فعلاً با 30 امضا در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار داشته و هنوز از دستور كار خارج نشده است.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري طرح استيضاح محمدرضا اسكندري، وزير جهاد كشاورزي كه نوزدهم مهرماه با حدود 50 امضا اعلام وصول شده بود در دستور كار جلسه يكشنبه هفته آينده نمايندگان مجلس قرار دارد اما در صورتي كه 20 تن ديگر از 30 امضا كننده فعلي طرح استيضاح، امضاي خود را در اين زمينه پس بگيرند، اين طرح از دستور كار جلسه علني مجلس خارج خواهد شد.
پيش از اين محمدرضا باهنر و احمد توكلي از چهره هاي برجسته فراكسيون اصولگرايان با استيضاح وزراي دولت در اين شرايط مخالفت كرده بودند و فراكسيون اصولگرايان هم رسماً از اعضاي خود خواسته بود تا با اين استيضاح همراهي نكنند. در حال حاضر نيز رايزني هايي براي منتفي شدن استيضاح در جلسه يكشنبه آغاز شده است ولي به هر حال به نظر مي رسد در صورت طرح احتمالي اين استيضاح در صحن علني، يكي از كمرنگ ترين استيضاح هاي مجالس پس از انقلاب را شاهد باشيم چرا كه در بسياري از موارد حتي استيضاح هايي با 70 امضا نيز موفق به كسب رأي مثبت مجلس نشده اند.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس نيز با اعلام اين خبر كه در حال حاضر طرح استيضاح وزير جهاد كشاورزي در دو شيفت كاري به مدت 5 ساعت در روز يكشنبه مورد بررسي نمايندگان قرار خواهد گرفت افزود: مجلس هفته آينده فقط روزهاي يكشنبه و دوشنبه جلسه علني خواهد داشت.
نماينده همدان اظهار داشت: روز يكشنبه همچنين طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش با 45 امضا و در هفت محور اعلام وصول مي شود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين روز دوشنبه بررسي ادامه طرح مد و لباس را در دستور كار خود دارند و سپس در ادامه جلسه خود لايحه اصلاح جداول 4 و 8 قانون برنامه و بودجه سال 85 در رابطه با اعتبار واردات بنزين را بررسي خواهد كرد.
وي افزود: لايحه اعتبارات واردات بنزين در كميسيون برنامه و بودجه مصوب شده است و درصورت نهايي شدن اين مصوبه دولت موظف مي شود، با اتخاذ تمهيدات لازم و از طريق سهميه بندي حداكثر از اول دي ماه 85 نسبت به توزيع بنزين توليد داخل كشور و بنزين وارداتي معادل 2/2 ميليارد دلار به نرخ جاري و با اولويت تأمين سوخت وسائل حمل و نقل عمومي اقدام نمايد. وي اظهار داشت: همچنين در جلسه علني روز دوشنبه مجلس گزارش تحقيق و تفحص از وزارت نفت در صحن علني مجلس قرائت خواهد شد.

رئيس جمهوري:
ملت ايران ،روز قدس ماندگاري
به يادگار خواهد گذاشت
004074.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد تأكيد كرد: ان شاءالله ملت ايران در روز قدس حضوري گسترده در صحنه خواهند داشت و اعضاي دولت نيز همراه مردم خواهند بود و روز قدس ماندگاري به يادگار خواهند گذاشت.
رئيس جمهوري كه صبح ديروز در جلسه هيات وزيران سخن مي گفت و خبر آن را پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري منتشر كرده است با ابراز تاسف از ادامه جنايت هاي وحشيانه رژيم صهيونيستي گفت: روز قدس روز اعلام پايبندي ملت ها به موازين كرامت انساني و ارزش هاي والا و متعالي و انزجار آنها از جنايات رژيم جعلي تحت حمايت نظام سلطه است.
محمود احمدي نژاد در آستانه روز جهاني قدس با تأكيد بر اينكه روز جهاني قدس بهترين فرصت براي اعلام نظر ملتها به ويژه ملت ايران درمورد مسائل جهاني و سياست هاي غلط نظام استكباري است اظهار داشت كه اين ادامه حيات و رفتار رژيم صهيونيستي موجب خدشه دار شدن كرامت انساني و آزردگي خاطر ملتها شده است و تنفر از اين رژيم روز به روز بيشتر مي شود.به گزارش فارس قرار است اعضاي هيات دولت و مسئولان دولتي در محوطه دانشكده ادبيات دانشگاه تهران پاسخگوي سؤالات مردم بوده و به مسائل و مشكلات آنها رسيدگي  كنند.
احمدي نژاد با اشاره به استيضاح وزير جهاد كشاورزي كه هفته آينده در مجلس انجام خواهد شد، ضمن ابراز تاسف از نسبت دادن مطالب كذب درمورد موافقت دولت و رئيس جمهوري با اين استيضاح گفت: آقاي مهندس اسكندري از وزيران موفق دولت در يكسال گذشته است.وي ابراز اميدواري كرد اين استيضاح فرصتي براي ارائه گزارش عملكرد درخشان و براساس واقعيات بخش كشاورزي، دامداري، مرغداري و شيلات كشور در يكسال گذشته باشد.
ديدار احمدي نژاد با جانبازان
رئيس جمهوري سه شنبه شب در مراسم افطار گروهي از جانبازان با بيان اينكه حركت ملت ايران طي 27 سال گذشته در همه معادلات جهان موثر بوده است، گفت: برخي كشورهاي استكباري قصد دارند با ايجاد تفرقه، ملت ايران را از دستيابي به ديگر قله هاي افتخار و عزت از جمله بهره مندي از فناوري صلح آميز هسته اي مايوس كنند اما به لطف خدا در اين ميدان نيز شكست خواهند خورد.
محمود احمدي نژاد با اشاره به تلاش قدرت هاي زورگو طي 200 سال گذشته براي القاي ناتواني در توليد و ساختن كشور بدست ملت ها از جمله ملت ايران تصريح كرد: اگر تلاش براي ساختن كشور و حركت رو به جلو وجود نداشته باشد ملت ها و تمدن ها منقرض و نابود مي شوند و به همين دليل بايد فرهنگ توانستن را در كشور نهادينه و ترويج كرد.در اين ديدار و پيش از سخنان احمدي نژاد، تعدادي از جانبازان سخناني بيان كردند.
تعويق سفر ورامين به دليل كسالت
سفر به ورامين و پاكدشت به علت كسالت رئيس جمهوري به تعويق افتاد.
اين سفر قرار بود ديروز برگزار شود كه به زماني ديگر موكول شد.

نماز جمعه فردا به امامت هاشمي رفسنجاني
اقامه مي شود
ايرنا: نماز عبادي- سياسي جمعه اين هفته تهران همزمان با روز جهاني قدس، به امامت اكبر هاشمي رفسنجاني امام جمعه موقت تهران در محل دانشگاه تهران اقامه مي شود.به گزارش ستاد برگزاري نماز جمعه پيش از خطبه هاي نماز، محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران به مناسبت روز جهاني قدس، سخنراني خواهد كرد.

حداد عادل تأكيد كرد:
ثبات سياسي داخلي ايران اميدواركننده است
گروه سياسي رئيس مجلس تصريح كرد: علي رغم تمام هياهو و تبليغات بين المللي در مورد تحريم ايران، در حال حاضر نويدي براي همه وجود دارد و آن ثبات سياسي داخلي ايران است.
غلامعلي حداد عادل در اجلاس ساليانه اعضاي هيأت رئيسه گروه هاي دوستي مجلس شوراي اسلامي و هيأت رئيسه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران گفت: انتخابات هاي گوناگون، حضور و رأي مردم در آن و مردم سالاري براي همه كشورها پيام داده و آن اين كه ايران بر خلاف كشورهاي منطقه از ثبات سياسي خوبي برخوردار است. وي سپس به روابط مجلس و اتاق بازرگاني اشاره كرد و افزود: گروه هاي دوستي در مجالس مي توانند به عنوان يك مفصل و لولا ميان دولت و اتاق بازرگاني و كشورهاي ديگر عمل كنند و با آگاهي از مشكلات و پيشنهادات براي وضع قوانين تازه، موانع را از سر راه بردارند.
وي تأكيد كرد: بايد مراقب بود كه در اجراي سياست هاي اصل 44 و تحول در بخش خصوصي، در ايجاد تصويري جديد از بخش خصوصي دچار شتاب زدگي نشد و اين وظيفه  مهم بخش خصوصي است كه اجازه ندهد فرصت طلبان از دري كه باز شده سوءاستفاده كنند.

تهيه پيش نويس قطعنامه جديد عليه ايران
واكنش ايران به بيانيه اتحاديه اروپا
ايرنا: سيدمحمد علي حسيني در واكنش به بيانيه اخير شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا گفت: اين بيانيه مي توانست بسيار واقع بينانه تر تنظيم شود و اصلا گوياي روند سازنده مذاكرات لاريجاني و سولانا و حسن نيت ابراز شده از سوي جمهوري اسلامي ايران نيست.
سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته تاكيد كرد: بررسي موضوع پرونده هسته اي ايران در شوراي امنيت راه حل عاقلانه و صحيح بررسي موضوع و يافتن راه حل نيست و ناكارآمد كردن نهادهاي مسئول قانوني به ويژه آژانس بين المللي انرژي اتمي كمكي به اين روند نمي كند.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران با استفاده از ابزار و مجاري حقوقي و سياسي احقاق حقوق مشروع خود را پيگيري مي كند و ترديدي نسبت به درستي مسير و پافشاري بر حق مسلم خود براي بهره مندي از انرژي هسته اي براي مصارف صلح جويانه ندارد.
گروه سياسي – با آنكه سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه ديروز بار ديگر تاكيد كرد كه پرونده هسته اي ايران بايد در چارچوب آژانس رسيدگي شود، رويترز گزارش داد پيش نويس قطعنامه تازه اي عليه ايران از سوي آمريكا و اروپادر حال تدوين شدن است. از سوي ديگر ژاك شيراك با نخست وزير ژاپن درباره پرونده هسته اي ايران گفت و گو كرده و ايهود اولمرت نخست وزير صهيونيستي در مسكو تلاش كرده تا ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه را با سياست هاي تندروانه خود همراه كند. در همين حال اعلام شد كاندوليزا رايس هم هفته آينده به مسكو سفر خواهد كرد تا درباره پرونده هسته اي ايران با مقامات اين كشور به گفتگو بنشيند. مقامات آمريكايي و اروپايي اعلام كردند: غرب در پيش نويس قطعنامه جديد ضدايراني خود براي جلب حمايت روسيه درباره اعمال تحريم عليه ايران، به مسكو اجازه مي دهد روي يك راكتور هسته اي نيروگاه بوشهر كار كند. به گزارش مهر به نقل از رويترز، مستثني قراردادن طرح بوشهر، يك راكتور آب سبك، كه با كمك روسيه در جنوب غربي ايران در حال توسعه است در پيش نويس قطعنامه ضد ايراني كه توسط آلمان ، فرانسه ، و انگليس ارائه شده است به چشم مي خورد .
در پيش نويس قطعنامه ضد ايراني كه غرب ارائه خواهد داد تحريمهاي محدودكننده اي مانند ممنوعيت همكاري هسته اي و موشكي با ايران اعمال شده است كه پس از ناديده گرفتن درخواست شوراي امنيت سازمان ملل مبني بر توقف غني سازي تا ضرب الاجل 30 اوت، صورت مي گيرد .
آژانس ملاك است
وزير امور خارجه روسيه تاكيد كرد در مورد پرونده هسته اي ايران، جامعه بين المللي بايد براساس ارزيابي هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي بر اين كشور تاثير بگذارد.
سرگئي لاورف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مسكو گفت: تاثير بر روي اقدامات ايران بايد متناسب با رويدادهاي هسته اي باشد كه در اين كشور رخ مي دهد. وي با اشاره به اينكه آژانس بين المللي انرژي اتمي بر اقدامات ايران اشراف دارد تاكيد كرد: آژانس هيچ اشاره اي به خطر ايران براي صلح و امنيت نداشته است.
فعاليت فرانسه
فرانسه ابراز اميدواري كرد، پيش نويس قطعنامه اي را كه انتظار مي رود اعمال تحريم بر ايران را به سبب خودداري در تعليق غني سازي اورانيوم خواستار شود در شوراي امنيت سازمان ملل به گردش درآورد. به گزارش ايسنا، خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از ژان مار دولا سابلير، سفير فرانسه نزد سازمان ملل نوشت كه فرانسه، آلمان و انگليس هم چنان بر روي قطعنامه  تحريم ها عليه ايران كار مي كنند.
وي اظهار كرد: اميدوارم كه اين متن بتواند تا چند روز آينده به گردش در آيد.

يادداشت
مسئله تمام جهان اسلام
سعيد صيام، وزير كشور دولت فلسطين
آنچه مسلم است اينكه مسأله فلسطين، تنها مسئله مردم اين سرزمين نيست بلكه مسئله تمام امت اسلام و امت عربي است.
فلسطين زميني است كه خداوند بركت خود را به آن نازل كرد و مسجدالاقصي را اولين قبله مسلمانان و محل اسرا پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص) قرار داد.
فردا روز جهاني قدس است روزي كه باعث يادآوري به آزادگان جهان براي آزادسازي سرزمين مقدس فلسطين مي شود. اين روز كه از طرف مردم جمهوري اسلامي ايران پايه گذاري شد باعث مي شود تا سالانه مردم جهان به ياد فلسطين بيافتند و بدانند كه فلسطين زنده است و در آن مسائلي به وجود آمده كه بايد به خاطر آن فداكاري و براي آزادي آن تلاش كرد.مردم فلسطين طي سال هاي گذشته با مشكلات متعدد و ظلم هاي فراوان روبه رو شده اند اما اين معضلات را به جان خريده و بهاي آن را با خون شهدا، اسرا و تخريب سرزمين خود پرداخت كرده اند تا آرمان هاي خود را زنده نگه دارند. محاصره اخير نيز جزيي از همين مشكلات است و بهايي است كه ما مي پردازيم تا آرمان خود را استوار سازيم.در اين مورد الگوي مردم فلسطين پيامبر گرامي اسلام است كه در مدت 3 سال خود و اصحابش در شعب ابي طالب مقاومت كرده و محاصره خود را شكستند. مردم فلسطين نيز با تأسي از رسول بزرگوار اسلام انشاءالله تا برطرف شدن محاصره غزه و فشارهاي كنوني مقاومت خواهند كرد.اين مسلم است كه ملت فلسطين صاحب حق است در سرزمين خود و به طور قطع پيروز خواهد شد.آنها كه امروز ادعاي دموكراسي و تمدن دارند و فرياد مي زنند كه به دنبال آزادي براي جهانيان هستند همان كساني هستند كه ملت فلسطين را به دليل انجام يك فعاليت [انتخابات] دموكراتيك پيروز تحت محاصره قرار داده است.متأسفانه كشورهاي عربي هم موضع زياد مطلوبي را در اين مورد اتخاذ نكرده و كاري نكردند كه اين محاصره برداشته شود حتي كمك هاي آنها نيز كه به ما دادند نتوانستند وارد فلسطين كنند. حال تحت سايه اين سكوت مرگبار اسرائيل نيز شب و روز بمباران هاي خود را افزايش مي دهد و هر روز عده بيشتري از مردم را به شهادت مي رساند.
گاهي در موقع حمله اسرائيلي ها 10 دقيقه به ساكنان منازل اجازه تخليه آن  را مي دادند ولي الان حتي گاهي اوقات اين فرصت كوتاه را نيز به مردم نمي دهند و ناگهان خانه هاي آنها را مورد هدف قرار مي دهند.

ديدگاه
نداي حق طلبان
دكتر مهدي مطهرنيا
در قصه ها آمده است كه داود جوانك چوپاني بود؛ و جالوت سلطاني غول پيكر كه مغفر او پانصدمن وزن داشتي. داود با فلاخن خود و سه پاره سنگ تنها به جنگ جالوت رفت، با سنگ اول او را از پاي درآورد و با دو سنگ ديگر همه سپاهيان او را كه بيش از صد هزار تن بودند.
داستان داود و جالوت، كنايه اي است از پيروزي انديشه بر زور، و معنويت بر خشونت. انديشه تنها مخلوقي  است كه به بند هيچ قفل و زنداني گرفتار نمي آيد. خاموش به نظر مي رسد؛ اما خفه نمي شود؛ در هوا معلق مي شود، اما نمي ميرد، در دهليز هاي هزارتوي تاريخ همواره زنده است؛ و داستان داود و جالوت برتابشگر يكي از روياهاي ديرين بشر بوده كه طي چند هزار سال، در قالب قصه و تمثيل و افسانه به بيان اين فرآيند برآمده است؛ داستاني كه وجوه مختلف تفسيري آن، تشعشعات گوناگوني را برمي تاباند، و يكي از مهم ترين برداشت هاي ممكن در ارتباط با آن هم پيوندي ايمان با عمل عالمانه و پهلو پديدگي آنها براي دستيابي به موفقيت هاي بزرگ با هزينه هاي اندك است.تفسير سوره والعصر نيز به گونه اي به همين معنا باز مي گردد بيت  اصلي اين غزل شيرين وحي تكيه بر حق و صبر براي دستيابي به موفقيت و پيروزي است؛ كه جانشين ايمان و عمل عالمانه براي حصول به رفتار صالح و به تبع آن پيروزي و موفقيت حقيقي در حيات فردي و جمعي است.
ملت فلسطين امروز مكرركننده تاريخ و تصويرگر داستان داود و جالوت است. رژيم صهيونيستي اسرائيل در فضا و زمانه تاريخ كنوني جالوت سرزمين فلسطين است و ملت فلسطين و به ويژه انتفاضه فلسطين؛ در مقام داود تكيه زده اند؛ اما داود در حرف نمي گنجد؛ بلكه بايد در عمل پيروزي انديشه بر زور، معنويت برخشونت و دانايي را بر فريب به نمايش گذارد.فلسطين بايد بپذيرد كه رژيم صهيونيستي اسرائيل موجوديتي تلخ، خشن و قسي القلب است كه از سوي قدرت هاي بزرگ جهاني حمايت مي شود.
و رستنگاه اين حمايت را بايد در هم پيوندي منافع قدرت هاي بزرگ جهاني با سرمايه هاي پولي و مالي صهيونيسم اقتصادي جست.
صهيونيست ها با بهره مندي از وجه غالب دين يهوديت و آيين حضرت موسي كليم الله گلوگاه هاي اقتصاد جهان را در دستان خود دارند و منافع قدرت هاي بزرگ براي عبور كم هزينه از اين گلوگاه ها در گرو حمايت از صهيونيسم سياسي است. هرچند كه به قول يعقوب مريدور – پدر ژان مريدور عامل ارتباطي صهيونيست و آمريكايي ها – نياز قدرتي مانند ايالات متحده آمريكا به صهيونيست ها در منطقه كليدي و حياتي خاورميانه؛ كم هزينه و پرفايده است؛ و آمريكايي ها با كمك سالانه قريب 4 ميليارد دلار يك دهم هزينه يك ناو هواپيمابر را در منطقه مديترانه و قلب خاورميانه پرداخت مي كنند؛ اما از سوي ديگر صهيونيسم سياسي نيز در سايه حمايت قدرت هاي بزرگ به ويژه آمريكا، اين همه خشونت را نه به مردم فلسطين بلكه به تمامي ملت ها و قلوب و عقول آزاديخواه و عدالت جوي جهان تحميل مي كند.رژيم صهيونيستي اسرائيل يك واقعيت است كه بيش از هر امر واقع قابل تصوري از حقيقت بي بهره است؛ اما اين بي بهره گي تا سرحد پوچي از حقيقت اين واقعيت نمي كاهد كه رژيم اسرائيل موجوديتي است كه نمي توان وجود آنرا ناديده گرفت.
از سوي ديگر اين پوچي آكنده از رويكردهاي ميليتاريستي را بايد به خوبي شناخت؛ هويت زيرين اين رژيم متكي بر خشونت، توسعه ناآرامي و رشد بي ثباتي در محيط نزديك خود در راستاي تثبيت بي هويتي خويش در قالب هويت كاذب نظامي است .مستندسازي اين هويت كاذب در قالب كنوانسيون ها و قطعنامه هاي گوناگون حاصل مي شود و آمريكا نيز تلاش دارد پس از مستندسازي اين رژيم؛ به محدودسازي آن در منطقه با پشتيباني از تشكيل دولت خودگردان فلسطيني نايل آيد و سپس با ترسيم نقشه تثبيت شده رژيم صهيونيستي، اين پايگاه مهم را در ظل زمان خود در جغرافياي هدف استراتژيك ايالات متحده در قرن بيست و يكم مديريت نمايد.لذا به نظر مي رسد شعار حق طلبان آزادي خواه و درعين حال زيرك در ارتباط با موضوع فلسطين و قدس بايد متكي بر اين گزاره جدي باشد: جهاد براي دستيابي به صلح عادلانه و اين جهاد نه در قالب سخت افزارانه آن بلكه در تصوير نرم افزارانه آن بروز كند. اسلام دين آزادي و عدالت و صلح است؛ و اين آسماني واژگان زميني را در پيوندي معنادار با يكديگر مرتبط مي داند.رژيم صهيونيستي موجود است؛ حال عادلانه يا ناعادلانه، مشروع يا غيرمشروع بايد در تمام بعد از پذيرش اين واقعيت تلخ به آن نگريست؛ و تلاش نمود در پرتو پذيرش اين واقعيت، حقيقت تلاش مسلمانان جهان را در برپايي روز قدس با جهاد براي دستيابي به صلح عادلانه باز تعريف نمود.
خداي رحمت كند معمار كبير انقلاب اسلامي را. او با صداي رسا بيان كرد اسرائيل بايد از صحنه روزگار محو شود؛ اما هميشه با درايت و فهم فضا و زمانه  تاريخي با قبول اين واقعيت تلخ در بزنگاه هاي تاريخ به گونه اي مديريت نمود كه در عين بيان حقايق اصول و آرمان هاي انقلابي را در چنبره ايده آل سازي ها غوغامحورانه ذبح نكند.
خرد سياسي ايجاب مي كند كه بزرگان سياست مراقب باشند؛ اسرائيل مانند گربه اي است بي چشم و رو كه به حاميان خود نيز رحم نمي كند، لذا بيش از آنكه با قدرت با وي برخورد شود – كه بايد باشد و حزب الله لبنان آنرا به نمايش گذاشت – بايد با تدبير با آن مقابله كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |