شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۴ - Oct 21, 2006
موفقيت سينماي ايران در جشنواره هاي جهاني
جايزه بهترين كارگردان جشنواره هند به مجيد مجيدي و جايزه بهترين فيلم جشنواره ايتاليا به دو فيلمساز گيلاني اهدا شد
004119.jpg
گروه ادب و هنر پنجمين جشنواره فيلم آسيايي كه از بيستم مهرماه در شهر بمبئي هند آغاز شده بود طي مراسمي با نمايش فيلم بيد مجنون و معرفي برگزيدگان به كارخود پايان داد.
در اين جشنواره 92 فيلم از كشورهاي مختلف جهان از جمله ايران، ژاپن، ايتاليا، آلمان، چين، قزاقستان، تركمنستان، تاجيكستان و سنگاپور شركت داشتند.
در مراسم پاياني جشنواره جايزه بهترين كارگردان به مجيد مجيدي اهدا شد.
در اين جشنواره يازده فيلم از جمهوري اسلامي ايران با نامهاي، ديوانه از قفس پرسيد، طبل بزرگ زير پاي چپ، مهمان مامان، اشك سرما، زماني براي مستي اسب ها به نمايش درآمد.
نمايش پنج فيلم از مجيد مجيدي به نام هاي پدر، باران، بيد مجنون، بچه هاي آسمان و رنگ خدا از ديگر برنامه هاي ايراني اين فستيوال بود.
همچنين در اين فستيوال پوران درخشنده كارگردان ايراني با فيلم رؤياي خيس كه براي اولين بار به اكران درآمد، حضور داشت.
فيلم هاي ايراني بويژه فيلم رؤياي خيس با استقبال چشمگيري در اين فستيوال روبرو گرديد.
روزنامه هاي كثيرالانتشار بمبئي از جمله فاينانشيال اكسپرس، لوك ستا و ايندين اكسپرس در چند روز گذشته ضمن درج مطالبي در ارتباط با سينماي ايران متن مصاحبه هاي اختصاصي خود با پوران درخشنده را به چاپ رساندند.
مجيد مجيدي كه به همراه همسرش به عنوان ميهمان ويژه به برنامه اختتاميه فستيوال مذكور دعوت شده بود، در مراسم خاصي جايزه فرهنگي فيلم هاي آسيايي را به عنوان بهترين كارگردان دريافت كرد.
مجيدي همچنين ديروز با شركت در يك كنفرانس مطبوعاتي به سؤال هاي خبرنگاران پاسخ داد.
جايزه نخست جشنواره ايتاليا
فيلم نامه اي براي آندره به كارگرداني زهره زماني و علي حاجي پور دو فيلمساز اهل انزلي جايزه نخست فيلم كوتاه جشنواره مذهب امروز ترنتو ايتاليا را از آن خود كرد.
اين فيلم از بين 20 فيلم كوتاه اين جشنواره به عنوان بهترين فيلم كوتاه انتخاب شد و مورد توجه داوران و فيلمسازان و خبرنگاران قرار گرفت.
موضوع اين فيلم همزيستي و پيوند عاطفي يك بانوي تنها و سالخورده مسيحي با يك خانواده مسلمان بي سرپرست، فارغ از تفاوت هاي مذهبي، زبان و غيره است.

كوريسماكي اسكار را تحريم كرد
مهر: آكي كوريسماكي، فيلمساز سرشناس فنلاندي، اعلام كرد در اعتراض به سياست هاي جهاني جورج بوش رئيس جمهور آمريكا مراسم اسكار 2007 را تحريم مي كند.
در حالي كه فنلاند تصميم داشت واپسين ساخته كوريسماكي يعني روشنايي ها در غبار را به عنوان نماينده اين كشور به اسكار معرفي كند، اما وي راضي به حضور فيلمش در اسكار نشده و معلوم نيست فنلاند امسال نماينده اي در اسكار خواهد داشت يا نه.
زماني كه فيلم مرد بدون گذشته سال 2002 نامزد دريافت تنديس اسكار شد، كوريسماكي تصميم گرفت به مراسم نرود و نماينده اي نيز نفرستد، چرا كه از عملكرد آمريكا در جهان رضايت نداشت. اين فيلمساز اعلام كرد از آنجا كه تمامي مشكلات گذشته در حال حاضر نيز وجود دارد، او تمايلي به حضور در مراسم آكادمي ندارد. روشنايي ها در غبار سومين فيلم سه گانه اي است كه كوريسماكي و برادرش ميكا نوشته اند.
۱۳۰۰ اثر در جشنواره تجسمي مقاومت
جشنواره هنرهاي تجسمي مقاومت در نخستين سال برگزاري با استقبال گسترده هنرمندان رشته هاي هشت گانه تجسمي و ارسال بيش از 1300 اثر به دبيرخانه جشنواره روبه رو شده است.
تاكنون در رشته هاي نقاشي، كاريكاتور، تصويرسازي، طرح هاي حجمي، پوستر، انيميشن و تايپوگرافي بيش از 1300 اثر به دبيرخانه جشنواره رسيده و روند دريافت آثار همچنان ادامه دارد.
علاوه بر هنرمندان تهراني صدها اثر از سوي هنرمندان شهرها و استان هاي مختلف كشور از جمله اصفهان، شيراز، تبريز، مشهد، همدان، سقز، ساري، بيرجند، سمنان، خوي، كرمانشاه، كرج، اردبيل، سنندج، گيلان، اهواز، ميانه و ... در دبيرخانه جشنواره به ثبت رسيده است. آخرين مهلت ارسال آثار به دبيرخانه جشنواره هنرهاي تجسمي مقاومت 30 مهرماه جاري است.

ديدگاه
سهل انگاري در داستان نويسي
هر موضوع يا مايه داستاني به طور طبيعي شكل خودش را مي آفريند. كيفيت روايت، زاويه ديد و شخصيت پردازي را همگي مايه داستاني تعيين مي كند و در نهايت شكل و ساختار نهايي را لازم مي آورد. گرايش و رويكرد به داستان كوتاه به دليل شكل مصرفي و كاركردي آن است. رمان را نه مي شود در يك نشست نوشت و نه در يك نشست خواند.
فضاي عمومي جامعه ما از حيث فرهنگي هنوز به مرحله خلق رمان نرسيده است، آن رمان هايي هم كه نوشته مي شوند، عموما - و نه مطلقا -  رمان نيستند، بلكه از تنگ هم زدن چند داستان كوتاه پديده مي آيند، در حالي كه رمان حاصل كنارهم گذاشتن تعدادي داستان كوتاه نيست؛ رمان يك داستان منسجم است با ضمايم و متفرعات خودش.
البته امروز رمان هايي را مي خوانيم كه هر فصل شان با يك صداي واحد و راوي واحد نوشته شده اند و دايما نظرگاه آن ها تغيير مي كند و زمان شان دچار انقطاع مي شود. نويسندگان اين رمان ها مرعوب نظريه پردازي هاي ادبي هستند، و از آن جا كه زادگاه اكثر نظريه هاي ادبي غرب است، طبعا اثري هم كه بر اساس نظريه نوشته مي شود، نماينده تقليد است؛ نه بدعت. چنين آثاري فقط ممكن است منتقدان سطحي و كليشه پرداز را به وجد بياورد؛ منتقدان جزم انديشي كه جلوه گري هاي صوري را براي نوشتن رمان يا داستان كافي مي دانند.
در ايران امروز داستان نويسي سهل انگارانه پيش مي رود. اغلب داستان هاي ما از حيث سبك شناختي در مراتب بسيار نازلي قرار دارند، و در آن ها كمبود زباني ـ كمبود تعبير ـ به شدت مشهود است، و نوعي تكرار ملال آور از زباني تنك مايه و محدود را بيان مي كنند.
بعد از 30 سال نوشتن هيچ گاه به نظرم نرسيده كه مي شود يك داستان كوتاه يا حتي طرح را در عرض يك روز يا حتي يك هفته نوشت. حتي نويسندگاني كه ما اغلب آن ها را منبع الهام خود مي دانيم، چنين نمي كنند. همينگوي عقيده داشت كه در يك روز بيش از يك پاراگراف نمي توان نوشت. داكتروف هم نوشتن دو پاراگراف را در يك روز، خطرناك مي داند و معتقد است كه اگر نويسنده اي در يك روز يك صفحه بنويسد، فاتحه اش خوانده است.
هر بار كه قرار است به تعريف داستان بپردازيم، اغلب آن را از نو ابداع مي كنيم، يعني تعريف جديدي از آن به دست مي دهيم، بي آن كه بخواهيم تعريف پيشين خود را نقض كنيم. وقتي مي گوييم داستان كوتاه برشي از زندگي است ، در حقيقت آن را به عنوان جلوه اي از حيات انساني يا جريان زندگي مي گيريم كه هم زمان داراي وحدت و تنوع (كثرت) است. طبعا اين تعبير همان قدر صراحت دارد كه بگوييم داستان كوتاه سرشار از تغييرات كوچك و ناگهاني است، تغييراتي غيرقابل پيش بيني و اجتناب ناپذير. هر واقعيتي كه داستان بيان مي كند، به خود آن داستان متعلق است؛ وقتي آن را مي خوانيم شكل مي گيرد و سپس واقعيت جديدي را مي سازد كه قابل انطباق با واقعيت  ديگري نيست. طبيعي است كه اين لغزندگي و گريزندگي ما را از ارايه هرگونه تعريف مشخص و محدودي برحذر مي دارد، اما حقيقت بسيار مهمي را نيز بيان مي كند، و آن عطف توجه به جزئياتي است كه واقعيات را مي سازند.
محمدبهارلو / منبع: ايسنا

به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص)
جشنواره فيلم رحمت در تبريز برگزار مي شود
فارس: دبير نخستين جشنواره فيلم كوتاه رحمت گفت: نخستين جشنواره فيلم كوتاه رحمت به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) از 12 تا 15 آذرماه در تبريز برگزار خواهد شد.
جهانگيرالماسي افزود: اين جشنواره با هدف تبيين ارزش هاي اخلاقي و فرهنگي، آشنايي نسل جوان با سيره زندگي رسول اكرم(ص) همچنين معرفي و حمايت از سينماگراني كه كوشيده اند در آثار خود، جلوه ژهاي صفات و سيره عملي نبوي را در كليه شئون زندگي انسان معاصر به تصوير بكشند،  برگزار مي شود.
الماسي برگزاري جشنواره اي با عنوان رحمت در سال پيامبر اعظم(ص)  را از طريق اثرگذارترين رسانه يعني سينما و فيلم، اقدامي بسيار شايسته و ارزشمند عنوان كرد و گفت: عنوان رحمت چكيده هويت پيامبر بزرگوار اسلام(ص)  است. وي افزود:  اين جشنواره در بخش هاي فيلم كوتاه،  انيميشن، مستند و داستاني برگزار مي شود و از برنامه  هاي جنبي آن مي توان به برگزاري نمايشگاه هاي خوشنويسي و عكس اشاره كرد.

پيكر مهدي سليمي تشييع شد
004113.jpg
پيكر مرحوم مهندس مهدي سليمي مديرعامل موزه سينما و قائم مقام معاونت اداري و مالي سازمان صدا و سيما روز پنج شنبه در جمع مسئولين و هنرمندان از مسجد بلال به سمت بهشت زهرا تشييع شد.
در اين مراسم، عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما كه تنها سخنران اين مراسم بود، ضمن اشاره به ويژگي هاي مديريت سليمي گفت: اين جمعيت انبوه به جهت حق شناسي و قدرداني نسبت به يكي از خدمتگزاران پرتلاش و خالص نظام جمهوري اسلامي اينجا جمع شدند.
در ادامه مراسم با مارش عزا و ذكر مصيبت پيكر مهدي سليمي از مقابل مسجد بلال تا جلوي درب باشگاه خبرنگاران تشييع و سپس در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

موسيقي ايراني از غرب جلوتر است
ايسنا: اگر به موسيقي مقامي و محلي خودمان بيشتر توجه كنيم، مي توانيم آن را صادر كنيم.
جمشيد جم، خواننده سرود يار دبستاني من گفت: زماني كه دوتارنواز ايراني كه نواختن اين ساز را سينه به سينه آموخته است، در جشنواره اي خارجي برنامه  اجرا مي كند و اول مي شود، مي توان به اين نكته رسيد كه موسيقي محلي ايران قابليت صادرشدن را دارد.
موسيقي ايراني از نظر مقامي، تك نوازي و ملودي و آهنگ از غرب جلوتر است و ما مي توانيم با به كارگيري اين ويژگي و استفاده از تكنيك و فناوري غرب، ملودي هاي خود را اركستراسيون و موسيقي اركسترال خود را صادر كنيم هر چند كه موسيقي اركسترال غرب از ما جلوتر است.
جم با اشاره به تنظيم كنندگان قطعات موسيقي گفت: اگر تنظيم كننده ها توجه بيشتري كنند، مي توانند اركستر بزرگ نيز بنويسند به عنوان نمونه آهنگسازاني چون فرهاد فخر الديني و شاهين فرهت آثاري را در اين زمينه ساخته اند كه قابل عرضه به بازار هاي جهاني است. اين خواننده با اشاره به موسيقي فيلم هاي خارجي اظهار كرد: در دهه هاي 30 و 40 موسيقي آثار سينمايي خارجي بسيار قابل توجه بود، ولي اكنون تنها تكنيك و صنعت وجود دارد و موسيقي فيلم ها آهنگ و ملودي ندارند.
جم در ادامه با تاكيد بر ضرورت آشنا سازي كودكان با آثار كهني چون شاهنامه به منظور شناخت بهتر موسيقي ايراني، تصريح كرد: نام تمام گوشه هاي موسيقي ايراني، دستگاه ها و ساز ها در شاهنامه فردوسي آمده است، بنابراين اگر افراد از دوران كودكي و نوجواني با اين كتاب ارزشمند و آثار ديگري چون خمسه نظامي آشنا شوند به موسيقي ايراني علاقه پيدا مي كنند.

اخبار كوتاه
هلال ماه شوال در شبكه يك
برنامه دو قسمتي ماه نو در روزهاي شنبه 29 و يكشنبه 30 مهرماه ساعت 19:30 از شبكه اول سيما پخش مي شود.
اين برنامه كه در دو قسمت 30 دقيقه اي تهيه شده است، به مسائل علمي و فقهي رؤيت هلال ماه مي پردازد و اطلاعات كاملي را درباره رؤيت هلال ماه رمضان و شوال و زمان روز عيد فطر امسال مي دهد.
محمد شكيبانيا تهيه كننده، معين شافعي كارگردان و شراگيم اميني محقق و نويسنده مستند ماه نو هستند.
پيشنهاد مشاور هنري احمدي نژاد
نمايش حركت انتفاضه مردم فلسطين در سينماي ما مي تواند آغازگر يك جريان در سينماي جهان شود.
جواد شمقدري مشاور هنري رئيس جمهور با بيان اين مطلب گفت: سينماي ما مي تواند گونه اي از سينما را با عنوان سينماي انتفاضه و مقاومت مردم فلسطين داشته باشد و مي تواند در اين عرصه پايه گذار يك جريان تاريخي در سينما باشد.
اين كارگردان سينما در پايان درباره توليد سينمايي و تلويزيوني درباره فلسطين و لبنان خاطرنشان كرد: اغلب حركت ها در اين عرصه، حركت هاي خودجوش و فردي فيلمسازان بوده است، برخي تلاش كرده اند و توانسته اند در اين عرصه كار كنند و برخي ديگر هم به دليل مشكلات توليد نتوانسته اند در اين عرصه كار كنند.
جايزه به عكاسان عيد فطر
مسابقه عكس نماز عيد فطر تهران به مناسبت عيد سعيد فطر و به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، موسسه پژوهش فرهنگي انقلاب اسلامي و خانه عكاسان ايران برگزار مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين مسابقه به منظور ثبت جلوه هاي معنوي و زيبايي هاي اقامه نماز عيد فطر به امامت رهبر معظم انقلاب و صفوف نماز در روز عيد فطر برگزار مي شود.
۱۰ سكه بهار آزادي به همراه لوح يادبود به نفر اول، 5سكه و 3 سكه بهار آزادي براي نفرات دوم و سوم از جمله هداياي درنظر گرفته شده براي عكس هاي برتر است.
كنگره صدمين سال تولد پروين اعتصامي
004116.jpg
كنگره يكصدمين سال تولد پروين اعتصامي اسفندماه در دانشگاه اراك برگزار مي شود.
اين كنگره به صورت ملي و با دعوت از صاحبان نظر و شاعران، در ماه تولد اين شاعر در روزهاي 28 و 29 اسفندماه سال جاري برگزار خواهد شد.
فراخوان مقاله هاي اين كنگره، در بخش هاي پروين و شعر سياسي و اجتماعي، نقد اصالت زن و زيباشناسي و موسيقي شعر پروين و ... اعلام شده است.
دانشگاه آزاد اسلامي اراك، استانداري مركزي و سازمان آموزش و پرورش اين استان در برگزاري كنگره يادشده شركت دارند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |