شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۴ - Oct 21, 2006
تظاهرات پرشور مسلمانان
براي آزادي قدس شريف
هاشمي رفسنجاني: فلسطيني ها مظلوم ترين ملت جهان هستند
احمدي نژاد: رژيم صهيونيستي ديگر در دنيا امنيت ندارد
004179.jpg
گروه سياسي- ميليون ها ايراني ديروز به خيابان ها آمدند و شعار مرگ بر اسرائيل سردادند؛ تظاهراتي كه از امام راحل(ره) به يادگار مانده است.
تهراني هاي روزه دار در حالي كه به سوي دانشگاه تهران،  محل برگزاري نماز جمعه در حركت بودند، با فرياد كردن شعارهايي در حمايت از انتفاضه، جنايات اسرائيل در فلسطين و آمريكا در عراق را محكوم كردند. راهپيمايان تهراني، تصاويري از امام خميني(ره)، رهبر معظم انقلاب و سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان در دست داشتند و پلاكاردهايي با شعار امروز لبنان، فردا فلسطين را با خود حمل مي كردند. پرچم هاي حزب الله لبنان، كه در جنگ ?? روزه اخير موفق به شكست دادن صهيونيست ها شده بود هم به عنوان يك نشانه مشترك در دستان بسياري از تظاهرات كنندگان به چشم مي خورد.
تعداد زيادي از وزرا، نمايندگان مجلس و فرماندهان نظامي هم در مسيرهاي منتهي به دانشگاه تهران به صفوف مردمان روزه دار پيوستند؛ محمود احمدي نژاد، اكبر هاشمي رفسنجاني،  سيدمحمود هاشمي شاهرودي، غلامعلي حداد عادل و سيدمحمد خاتمي از جمله  چهره  هايي بودند كه با مردم در راهپيمايي روز قدس همگام شدند.
رئيس جمهوري سخنران پيش از خطبه ها بود و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز به روال ساليان گذشته، امام جمعه موقت تهران در روز قدس. خبرگزاري ها و بنگاه هاي سخن پراكني غربي هم در خبرهاي خود به بازتاب حماسه تازه ايرانيان پرداختند.راهپيمايي بزرگ ديروز با قرائت قطعنامه اي پايان يافت و پس از آن راهپيمايان روزه دار در نماز جمعه تهران شركت كردند.
در اين قطعنامه آمده است: ملت شريف ايران ضمن حمايت همه جانبه از انتفاضه و مقاومت ملت فلسطين در مقابل اشغالگران، تنها راه خاتمه بحران خاورميانه را حذف غده سرطاني اسرائيل از منطقه و مراجعه به آراي عمومي و همه پرسي از كليه ساكنان اصلي فلسطين اشغالي اعم از مسلمان، مسيحي و يهودي دانسته و بر آن تاكيد مي نمايد.
تاكيد بر حق مشروع ايران در برخورداري از انرژي هسته اي، بند پاياني اين قطعنامه هفت ماده اي بود. ملت مسلمان ايران استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را حق مسلم و مشروع خود دانسته و هرگز تسليم فشارهاي آمريكا و خواسته مجامع وابسته به آن نخواهد شد و از حقوق حقه خويش عقب نشيني نمي كند .
گزارش ها حاكي است كه در ساير شهرهاي ايران هم روزه داران با شركت در راهپيمايي روز قدس، همبستگي شان را با رنجديدگان فلسطيني اعلام كردند. در كشورهاي ديگر جهان هم برنامه هاي مشابهي برگزار شد

خطيب نماز جمعه تهران:
فلسطيني ها مظلوم ترين ملت جهان هستند
عكس:عليرضا بني علي
004185.jpg
گروه سياسي- هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران به كشورهايي كه خواهان تحريم ايران هستند، نصيحت كرد به استقبال چنين خطري نروند .
به گزارش ايسنا، خطيب نماز جمعه تهران در روز قدس به حركت شوراي امنيت در تصويب قطعنامه عليه ايران اشاره كرد و گفت: اگر اين حركت آغاز شده و تصميمي ابتدايي عليه ما بگيرند، در آينده نزديك هم آنها ضرر مي كنند و هم منطقه و هم البته كشور متضرر مي شود.
اكبر هاشمي رفسنجاني تصريح كرد نظام تلاش مي كند با مذاكره و بحث و استدلال مسئله هسته اي ايران حل شود و ايران از حق خود كوتاه نمي آيد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد ايران قصد حركت به سمت فعاليت هاي نظامي هسته اي را ندارد و با توجه به برخورد دوگانه غرب گفت: فضاي تهديد آميزي كه ايجاد كرده اند، خود ظلم است، چه رسد به اين كه بخواهند عليه ما اقدامي انجام دهند. تبعيض كشنده بين ما و ديگران در برابر شفافيتي كه نظام جمهوري اسلامي از خود در صحنه جهاني به نمايش گذاشته بايد مورد توجه قرار گيرد.
هاشمي در تأئيد سخنان خود افزود: پروتكل الحاقي بدون تصويب مجلس اجرايي و عملي شد و در جايي كه حق آژانس نبود، بازرسان آنها آمدند و از فعاليت هاي ما بازديد كردند و حتي در بدترين شرايط گزارش هاي آنها اين نكته آمده كه دليلي در دست نيست كه حركت ايران به سمت فعاليت هاي هسته اي نظامي را نشان دهد.
خطيب نماز جمعه تهران ويژگي روز قدس سال جاري را مراعات حقوق بشر و توجه سازمان هاي حقوق بشر به حركات اسرائيل دانست. سپس وي به مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل درباره فلسطين اشاره كرد و گفت: اين مصوبات از 50 سال پيش تا به امروز سند مهمي براي مظلوميت ملت فلسطين است وفلسطيني ها مظلوم ترين ملت جهان هستنند.
هاشمي رفسنجاني همچنين از حضور انبوه مردم در مراسم روز جهاني قدس صميمانه تشكر كرد.

بازديد رهبر معظم انقلاب
از چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم
گروه سياسي - رهبر معظم انقلاب ديروز در آخرين روز چهاردهمين نمايشگاه قرآن با حضور در مصلاي تهران از بخش هاي مختلف اين نمايشگاه بازديد كردند.
صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از مسئولان اين وزارتخانه مقام معظم رهبري را در اين بازديد همراهي كردند و گزارش هاي مربوطه را به استحضار ايشان رساندند.
يادآور مي شود روزنامه همشهري با همكاري روزنامه السفير و دفتر حزب الله لبنان در تهران نمايشگاه عكسي از تجاوز وحشيانه رژيم صهيونيستي به لبنان تحت عنوان جلوه هاي مقاومت در كنار نمايشگاه قرآن برپا كرده بود.

مذاكرات رايس و شينگ درباره دو پرونده هسته اي
گروه سياسي كاندوليزا رايس در سفر به منطقه آسياي جنوب شرقي و پس از ديدار از كره جنوبي به پكن رفت و با  همتاي چيني خود ديدار كرد. لي جائوشينگ درباره دو موضوع هسته اي مهم با همتاي آمريكايي خود گفت وگو كرد و دو قول اساسي  به رايس داد، يكي اين كه به تحريم هاي حاضر در قطعنامه عليه كره شمالي پايبند است و دوم اين كه در پرونده هسته اي ايران به نقش سازنده مي انديشد. رويترز با ارسال اين خبر از پكن گزارش داد وزير خارجه چين و رايس در يك كنفرانس خبري حاضر شدند و به نقش سازنده چين در پرونده هسته اي ايران تأكيد كرده اند. ايرنا نيز به گزارش ديدار رايس اشاره كرده است.رايس از چين راهي مسكو مي شود تا امروز در كرملين با همتاي روسي خود ديدار كند. سرگئي لاوروف پيش از حضور رايس موضع خود را گرفته و اعلام كرده كشورش به تحريم بازار انرژي ايران رأي مثبت نمي دهد. هرگونه حركت به سوي تحريم هاي ايران پس از ديدار لاوروف و رايس مشخص مي شود. وزراي خارجه 25 كشور اتحاديه اروپا با تحريم محدود ايران موافقت كرده اند و چين نيز ضمن اشاره به نقش سازنده مواضع ديگر خود در برابر تحريم ايران را اعلام نكرده است و از همين رو موضع روسيه بسيار مهم است. وزارت خارجه ايران نيز در پاسخي رسمي به شوراي وزراي خارجه 25 كشور اتحاديه اروپا تأكيد كرد بيانيه پاياني آن شورا مسيري را در پيش گرفته كه مخالف مذاكرات سازنده لاريجاني و سولاناست. در بيانيه وزارت خارجه ايران كه ايرنا آن  را منتشر كرده، تصريح شده عملكرد غيرسازنده شوراي وزراي خارجه اتحاديه اروپا، به معناي تنبيه كردن يك عضو متعهد به ان پي تي است و از اين رو اشتباه بزرگ سياسي خواهد بود.اما در سازمان ملل متحد، سفير انگليس در شوراي امنيت خبر داده پيش نويس قطعنامه عليه ايران آماده است و در هفته جاري ميان اعضا توزيع مي شود. آسوشيتدپرس از نيويورك گزارش داد امير جونزپاري، سفير انگليس از نهايي شدن اين پيش نويس خبر داده و نماينده فرانسه نيز بر بررسي آن در هفته جاري تأكيد كرده است. سفير آمريكا در سازمان ملل گفته فقط دو روز وقت براي بررسي قطعنامه عليه ايران كافي است.
تغيير مواضع اسرائيل
واحد مركزي خبر گزارش داد، ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل پس از سفر به روسيه و در بازگشت گفته حركت ايران براي دستيابي به اهداف هسته اي غيرنظامي مشكل ساز نيست. ايهود اولمرت گفت: ايران اجازه دارد از فناوري هسته اي براي اهداف غيرنظامي برخوردار باشد اما نبايد اجازه يابد به فناوري هسته اي فراتر از اهداف غيرنظامي دست يابد.
هانس بليكس، مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز تصريح كرده رفتار غرب با ايران دوگانه است. بليكس كه با راديو سوئد مصاحبه كرده و خبر آن را ايرنا منتشر كرده به معضل بزرگ مذاكره در پرونده ايران اشاره كرد و گفته نبود عنصر پاداش در سياست مقابل ايران مشهود است.

احمدي نژاد: رژيم صهيونيستي ديگردردنيا امنيت ندارد
004182.jpg
گروه سياسي محمود احمدي نژاد گفت: آن ها بايد بدانند كه هر دولتي از اين به بعد در كنار صهيونيست ها بايستد، چيزي جز نفرت نصيبش نخواهد شد؛ چرا كه اين رژيم رفتني است. محمود احمدي نژاد به مناسبت روز قدس، به عنوان سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه  تهران درمورد پرونده هسته اي ، فلسطين و ماجراي هولوكاست سخنراني كرد كه ايسنا متن سخنان وي را منتشر كرده است.احمدي نژاد با اشاره به اهميت بسيار بالاي مساله ي فلسطين گفت: اين سوال مطرح است كه چرا عده اي با تمام توان و هزينه كردن آبروي خود از رژيم صهيونيستي كه رژيمي جعلي است، حمايت مي كنند. وي افزود: اين رژيم براي يك ماموريت مشخص در منطقه ايجاد شده است؛ به صورت دائم كشورهاي منطقه را تهديد و اين زمينه را فراهم كند كه قدرت هاي استكباري بتوانند با رسيدن به اهداف سوء خود كشورهاي منطقه را چپاول كنند. رئيس جمهوري تاكيد كرد : در حال حاضر وضعيت به گونه اي شده كه وقتي كشوري مي خواهد با كشورهاي استكبارگر قراردادي ببندد، اين كشورها پيش شرط شان اين است كه در ابتدا بايد رژيم صهيونيستي را به رسميت بشناسند و در مجامع جهاني از آن حمايت كنند.وي در ادامه تاكيد كرد: به حاميان اين رژيم مي گويم كه اين رژيم رفتني است و ديگر سودي براي شما ندارد، گرچه معتقديم كه هيچ گاه سودي نداشته است. احمدي نژاد با بيان اين كه " امروز رژيم صهيونيستي به خرج افتاده و هيچ قدرتي ندارد" ادامه داد: رژيم صهيونيستي در حال حاضر مانند يك ماشين جنگي فرسوده است كه بايد از رده خارج شود.وي با رد ادعاي برخي در خصوص غيرشفاف بودن فعاليت هسته اي ايران نيز اظهار داشت : متاسفانه در حال حاضر كساني مدعي مخالفت با روند صلح آميز پرونده  هسته اي ايران هستند كه خودشان به قوانين آژانس پايبند نيستند. رئيس جمهوري افزود: كشورهايي كه مخالف دستيابي ايران به انرژي صلح آميز هسته اي هستند بايد بدانند كه رفتار آن ها با ايران تبعات خوبي به همراه نخواهد داشت. شما با ملتي كه تمام قوانين را رعايت كرده، با آژانس همكاري كرده و اجازه ي نظارت داده اين گونه برخورد مي كنيد. وي سپس خطاب به كشورهاي غربي درباره پيامدهاي برخورد با فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران گفت : مي دانيد كه اين رفتار شما چه پيامي خواهد داشت؟ اين رفتار شما باعث خواهد شد كه ديگر كشورها به PT و آژانس نپيوندند؛ چراكه مي بينند كشورهايي كه عضو آژانس نيستند راحت تر مي توانند به حقوق خود دست پيدا كنند.
اسرائيل مهمترين مشكل امروز بشريت است
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري روز قدس را روز قدرت نمايي انسان هاي موحد و عدالتخواه در مقابل جبهه استكبار دانست و تاكيد كرد: رژيم اشغالگر قدس مهمترين مشكل امروز بشريت است.رييس جمهور عصر روز پنج شنبه در ادامه بيستمين سفر استاني خود در ورزشگاه خليج فارس شهرستان اسلامشهر، با تاكيد بر اينكه سران آمريكا در همه جنايات رژيم صهيونيستي شريك هستند و خشم ملت هاي منطقه به دنبال جنايات رژيم صهيونيستي در حال فوران است، گفت: بانيان اين رژيم جعلي بدانند اگر صد سال هم بگذرد ملت هاي منطقه و ملل جهان هيچ گاه اين رژيم را به رسميت نخواهند شناخت.
ديدار رئيس جمهور با دانشجويان
محموداحمدي نژاد دانشجويان را افرادي آگاه و دلسوز دانست و گفت: دوران دانشجويي بهترين دوران زندگي انسان ها و دوره اي پرنشاط است و دانشجويان بايد با استفاده از اين دوران براي تحقق آرمانها در جامعه تلاش كنند.
رئيس جمهوري در مراسم افطاري نمايندگان 12 تشكل دانشجويي از سراسر كشور كه پنج شنبه شب برگزار و بيش از 3 ساعت به طول انجاميد؛ با تاكيد بر اينكه جنبش دانشجويي بايد از فضاي رخوت و ركود دوري كنند گفت: ريشه حركت دانشجويي برخاسته از روحيه آرمانخواهي جوانان است و بدون آرمانخواهي حركت براي پيشرفت ادامه پيدا نمي كند.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه جنبش دانشجويي بايد تحقق آرمان ها را سرلوحه كار خود قرار دهد گفت: جنبش دانشجويي بايد همواره با دلسوزي و تذكر مسئولان را راهنمايي كند .
فارس گزارش داد عصرروزگذشته، هيأت دولت در دانشگاه تهران ديدارعمومي داشت.

پاسخ نماينده ايران به ادعاهاي سفير رژيم صهيونيستي
ايرنا: منصور صادقي نماينده ايران در نشست شوراي امنيت با تشريح جنايات اسرائيل در لبنان و فلسطين ،تصريح كرد: اينك شش دهه است كه تجاوزات و اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي و تروريسم دولتي اين رژيم، منطقه خاورميانه را تبديل به پرتنش ترين منطقه در جهان كرده است. وي در اين نشست كه به بررسي مسائل مربوط به روند صلح خاورميانه اختصاص داشت، گفت: رژيم جنگ طلب اسرائيل منبع تمامي تنشها و بحرانهاي منطقه است چرا كه اين رژيم اساس خود را بر جنگ افروزي، خونريزي و خشونت در فلسطين و ساير نقاط منطقه بنا نهاده است. نماينده ايران در جلسه روز پنجشنبه شوراي امنيت افزود:در اين رابطه اخيرا مردم جهان و منطقه خاورميانه شاهد تجاوز و جنگ همه جانبه و از پيش طراحي رژيم نامشروع اسرائيل عليه مردم مظلوم فلسطين و لبنان بودند. نماينده ايران در ادامه به اتهامات و اظهارات بي اساس نماينده رژيم صهيونيستي در جلسه شوراي امنيت عليه كشورمان اشاره و گفت مجددا شاهد اقدام تكراري ومذبوحانه نماينده رژيم جنايتكار صهيونيستي در ذكر اتهاماتي بي اساس و مضحك عليه جمهوري اسلامي ايران بوديم و همه مي دانند كه طرح اين اتهامات بي اساس صرفا تلاشي شكست خورده براي منحرف نمودن توجه جامعه جهاني از اقدامات تروريستي دهشتناك رژيم اسرائيل در منطقه و جنايات آن عليه بشريت است.

اخباركوتاه
فردا، روز استيضاح وزير جهاد كشاورزي
گروه سياسي- روز يكشنبه در دو نوبت صبح و عصر، جلسه استيضاح وزير جهادكشاورزي برگزار خواهد شد.
استيضاح محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي، در پايان جلسه علني روز 19 مهرماه با بيش از 50 امضاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اعلام وصول شد.
طراحان استيضاح وزير جهاد كشاورزي مواردي همچون اجرايي نشدن برنامه هاي اعلام شده هنگام راي اعتماد در مجلس و ناتواني در خودكفايي محصولات استراتژيك و همچنين بي توجهي به ظرفيت هاي موجود در امور كشاورزي و چندين محور ديگر را به عنوان دلايل استيضاح وزير جهاد كشاورزي اعلام كرده اند.
اعضاي شوراي اصولگرا يان براي انتخابات شوراها
گروه سياسي- اسامي  شوراي بزرگان اصولگرا براي تصميم گيري نهايي در ارتباط با فهرست گروه هاي اين جريان در انتخابات شوراهاي اسلامي  اعلام شد.
به گزارش ايسنا، اعضاي اين شورا عبارتند  از: محمدرضا باهنر- دبيركل جامعه اسلامي  مهندسين، مرتضي نبوي- دبير سياسي جامعه اسلامي  مهندسين، حداد عادل- رئيس مجلس هفتم، مهدي چمران- رئيس شوراي شهر تهران، زاكاني- نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، توكلي ديگر نماينده تهران و عسگراولادي - دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري.
مظفر: عملكرد صداوسيما درباره دولت مثبت است
ايسنا: رئيس شوراي نظارت بر صداوسيما درخصوص عملكرد صداوسيما در همكاري با دولت گفت: صداوسيما در مورد تبليغات دولت و همكاري با او در انعكاس عملكردهايش خوب و مثبت عمل كرده است.
حسين مظفر با بيان اين كه صداوسيما يك رسانه ملي است، تصريح كرد: روابط اين رسانه ملي رابطه اي دوسويه است، يعني هم بايد عملكرد دولت و حاكميت را به مردم منتقل و هم بايد نظرات مردم را به مسئولان منعكس كند تا نظرات آحاد جامعه بتواند در فرآيند تصميم سازي مسئولان تأثيرگذار باشد.
وي افزود: به اعتقاد من صداوسيما نه تنها تخريبي نداشته بلكه نقش مثبت و سازنده نيز داشته و در حد توان خود در انعكاس اخبار مربوط به قوا تلاش خود را انجام داده است.
مسئولان اجرايي با هيات هاي بازرسي همكاري كنند
گروه سياسي- مصطفي پورمحمدي بر همكاري كامل همه مسئولين اجرايي با هيأت هاي بازرسي انتخابات تأكيد كرد و گفت: حضور همه گروه هاي مردمي  در امر بازرسي شرط تضمين سلامت انتخابات است.
وزير كشور كه در نشست هيأت مركزي بازرسي انتخابات سخن مي گفت تصريح كرد: بايد مقدمات لازم جهت حضور همه اقشار و گروه هاي مردمي  در امر بازرسي بر انتخابات را فراهم كرد تا سلامت انتخابات 24 آذر تضمين شود.
در اين نشست همچنين موسي پور رئيس هيأت مركزي بازرسي انتخابات ضمن ارائه گزارشي از تشكيل هيأت هاي بازرسي در سراسر كشور و روند اجرايي و انتخاب بازرسين از برگزاري همايش مسئولين بازرسي سراسر كشور در روزهاي آينده خبر داد.
خاتمي: ملت با شور فراوان در انتخابات شركت كنند
سيدمحمد خاتمي گفت: اميدوارم انتخابات خوبي برگزار شود و ملت با شور فراوان در انتخابات خبرگان و شوراها شركت كنند.
سيدمحمد خاتمي  رئيس جمهور سابق در حاشيه راهپيمايي روز قدس در پاسخ به اين سؤال كه آيا در انتخابات پيش رو رسماً از ليست اصلاح طلبان حمايت مي كنيد، اظهار داشت : اميدواريم بتوانيم در اين انتخابات شركت كنيم و ليست هم داشته باشيم.وي تأكيد كرد كه مجمع روحانيون درباره حمايت وي از ليست اصلاح طلبان تصميم مي گيرد.
زريبافان: در دولت مسئول دوشغله وجود ندارد
ايرنا: دبير هيأت دولت گفت: قانون دوشغله بودن اعضاي هيأت دولت مبهم است و نمي توان به قطعيت در مورد آن سخن گفت: مسعود زريبافان روز جمعه در حاشيه ديدار مردمي اعضاي هيأت دولت در نماز جمعه تهران به خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون در هيأت دولت مسئول دوشغله وجود ندارد.

ثبت نام 473 نفر در تهران براي شوراها
فارس: در پايان پنجمين روز از ثبت نام داوطلبان عضويت در سومين دوره شوراهاي اسلامي  شهر و روستا 473 نفر تاكنون در حوزه انتخابيه تهران نام نويسي كرده اند. در پنجمين روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراها 134 نفر شامل 109 مرد و 25 زن با مراجعه به فرمانداري تهران آمادگي خود را براي كانديداتوري انتخابات شوراها اعلام كردند. بنابراين گزارش تا پايان پنجمين روز از ميان 473 نفري كه نام نويسي كرده اند 70 نفر زن و 403 نفر مرد مي باشند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |