سه شنبه ۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۸ - Dec 26, 2006
گامي بزرگ در كيهان شناسي تجربي
ماده تاريك روي فيلم عكاسي
007776.jpg
گروه علمي فرهنگي- پس از 30 سال تلاش، دانشمندان توانستند نشانه هايي از ذره اكسيون، يكي از مهم ترين نامزدهاي ماده تاريك را پيدا كنند.
به گزارش همشهري، بالاخره پس از سال ها تلاش، دانشمندان توانستند ردپاي يكي از گريزان ترين ذرات تشكيل دهنده ماده تاريك را تشخيص دهند. اين ذره كه جرم، بار الكتريكي خنثي و نيمه عمرش با ذره اكسيون همخواني دارد، ردپايش را روي يك صفحه عكاسي برجا گذاشته است.
ذره خيالي اكسيون بيش از 30سال پيش به جهان فيزيك معرفي شد و دانشمندان در مقالات مختلفي نشان دادند كه اين ذره مي تواند نامزد مناسبي براي ماده تاريك باشد. در اوايل سال جاري نيز نشانه هاي ذره اي مشابه اكسيون ديده شده بود، اما آزمايش هاي تكميلي نشان داد كه اين ذره جديد با خواص ماده تاريك سازگار نيست.
اما پير جين و گورماخ سينگ، فيزيكدانان دانشگاه ايالتي نيويورك توانسته اند ردپاي اكسيون را در نتايج آزمايشي كه در سال 1996 در مركز تحقيقات فيزيك هسته اي اروپا، سرن انجام شد، پيدا كنند. تحليل داده هاي اين آزمايش سال هاست كه ادامه دارد، زيرا اين دو فيزيكدان به جاي آنكه از دستگاه هاي آشكارساز خودكار سرن استفاده كنند، شيوه اي نسبتا قديمي را به كار بستند كه به امولوسيون هسته اي معروف است. در اين روش، صفحات عكاسي متعددي روي يكديگر قرار مي گيرند تا ردپاي ذرات را به  شكل سه بعدي ثبت كنند. پس از انجام آزمايش، دانشمندان هر صفحه عكاسي را زير ميكروسكوپ آزمايش مي كنند و ردهاي برجامانده از تك تك ذرات را بررسي مي كنند و به همين دليل است كه تحليل داده هاي آزمايش امولوسيون هسته اي بسيار زمان گير است.
اما اين آزمايش مزيت ديگري نيز دارد و آن، دقت بسيار بالاي اين آزمايش است. از سوي ديگر، امولوسيون هسته اي مي تواند رد ذرات بسيار كم عمر را نيز ثبت كند؛ در حالي كه آشكار سازهاي خودكار معمولا اين ذرات را شناسايي نمي كنند. سينگ و جين ادعا مي كنند توانسته اند 350 رد مربوط به اكسيون را در آزمايش خود شناسايي كنند.

موتور جستجوي اينترنتي ويكيپديا
007773.jpg
تايمز: جيمي ويلز موسس بزرگترين سايت دايره المعارف اينترنتي ويكيپديا به زودي با همكاري غول اينترنتي آمازون و با هدف رقابت با موتور جستجوي گوگل، يك موتور جستجوي اينترنتي جديد راه اندازي مي كند.
موتور جستجوي جديد با نام ويكي  آساري از همان ايده براي جمع آوري اطلاعات استفاده مي كند كه سبب موفقيت چشمگير دايره المعارف ويكيپديا شده است. وب سايت دايره المعارف ويكيپديا (wikipedia.org) با بيش از ??? ميليون بازديدكننده در هر ماه يكي از پركاربردترين وب سايت هاي اينترنت محسوب مي شود. اين وب سايت مجموعه اي بسيار گسترده از اطلاعات و مقالات را در ???زبان مختلف و با استفاده از اطلاعات اهدا شده توسط خود كاربران، جمع آوري كرده كه كاربران مي توانند مقالات ارائه شده در آن را ويرايش كنند. نام موتور جستجوي جديد از تركيب دو لغت ويكي به معناي سريع در زبان ساكنان هاوايي و آساري به معناي جستجو در زبان ژاپني گرفته شده است.
به گفته ويلز، در موتور جستجوي ويكي آساري مشابه آنچه در ويكيپديا رخ مي دهد، خود كاربران ميزان كارآمدي اطلاعات را تعيين مي كنند و طبقه بندي نتايج جستجوي هر كليد واژه با كمك خود كاربران صورت خواهد گرفت. ويكي آساري، سال ????راه اندازي خواهد شد.

ابزار الكترونيكي نامريي ساخته مي شود
مشاهده تصاوير و نوشته ها در حالت معلق در هوا
ايسنا- با پيشرفت در توليد ترانزيستورهاي شفاف و با كارايي بالا ساخت ابزار و دستگاه هاي الكترونيكي نامريي زودتر از تصور دانشمندان امكان پذير مي شود.
محققان دانشگاه نورث وسترن در اين زمينه اظهار كردند كه ترانزيستورها را مي توان به شيوه اي كم هزينه روي شيشه و پلاستيك مونتاژ كرد و صفحات نمايشي با كيفيت بالا بر روي شيشه جلوي خودرو، عينك هاي ايمني و نيز بيلبوردها (تابلوهاي بزرگ آگهي شهري) ايجاد كرد .
تاكنون تلاش هاي بسياري براي توليد انواع جديد صفحات نمايش از ابزار الكترونيك بدون سيم هاي مريي صورت گرفته است اما در هيچ يك از اين موارد، متخصصان موفق نشده بودند موادي براي ترانزيستورها توليد كنند كه هم نامريي و هم داراي كارايي بسيار بالا باشند.
توبين جي مارك، استاد مهندسي و علوم مواد در اين دانشگاه كه سرپرستي اين تحقيقات را بر عهده داشته است در اين زمينه خاطر نشان كرد: دستاورد جديد ما راه كارهاي تازه اي براي توليد ابزار الكترونيكي شفاف و نامريي ارائه مي كند. شما مي توانيد طيف گسترده اي از كاربردها را براي ابزار الكترونيكي جديد و نامريي در نظر بگيريد كه پيش از اين امكان پذير نبوده و يكي از موارد جالب آنها نمايش نوشته يا تصويري معلق در فضاست.
براي ساخت اين ترانزيستورها گروه تحقيقاتي مارك نوارهايي از نيمه رساناهاي غير آلي اكسيد اينديوم را با لايه هايي از مولكول هاي آلي خودمونتاژ كه ماده عايق توليد مي كند، تركيب كردند.

حل مسئله پوانكاره مهم ترين رويداد علمي سال
007779.jpg
زي نيوز : نشريه معتبر ساينس، راه حل يكي از دشوارترين مسائل رياضي را مهمترين تحول علمي در سال 2006 اعلام كرد. حل مسئله پوانكاره توسط دكتر گريگوري پرلمن، باعث هيجان زيادي در محافل رياضي در سراسر جهان شده است.
پرلمن اولين رياضيداني است كه به همين خاطر برنده جايزه معروف فيلدز شد ولي از دريافت آن سر باز زد. ترنس رائو استاد رياضي دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس كار پرلمن را بهترين اثر رياضي در 10 سال اخير خواند. پرلمن استاد موسسه رياضيات استكلف در سن پترزبورگ است.وي سال ها به تنهايي روي مسئله پوانكاره كار كرد و اولين مقاله از 3 مقاله خود را در ارتباط با حل اين مسئله در سال 2002 در اينترنت منتشر ساخت. مسئله پوانكاره در توپولوژي كاربرد دارد.
از جمله ديگر تحولات برجسته علمي از ديدگاه نشريه ساينس، بيرون آوردن دي ان اي سنگواره شده از نئاندرتال و كشف 2 كوه يخي عظيم است كه آب آن وارد اقيانوس مي شود.

گوگل از ياهو جلو افتاد
007767.jpg
ايسنا: گوگل با پشت سر گذاشتن ياهو، در مقام دوم پربيننده ترين وب سايت هاي جهان پس از مايكروسافت قرار گرفت.
شمار بازديدكنندگان سايت گوگل با افزايش  ۱‎/۹ درصدي به  ۷‎/۴۷۵ ميليون نفر در ماه نوامبر رسيد، در حالي كه رقم بازديدكنندگان سايت ياهو با افزايش  ۲‎/۵ درصدي به  ۳‎/۴۷۵ ميليون نفر رسيده و هر دو پس از مايكروسافت با  ۷‎/۵۰۱ ميليون بازديدكننده، قرار گرفته اند.
بر اساس اين گزارش، اولين بار است كه گوگل بازديدكنندگان بيشتري را نسبت به ياهو جذب كرده كه اين امر رشد محبوبيت گوگل در خارج از آمريكا را نشان مي دهد؛ همچنين بازديدكنندگان مايكروسافت تا پيش از شروع سال ميلادي جديد  ۳‎/۳ درصد افزايش يافته اند و بازديدكنندگان يوتيوب كه توسط گوگل به قيمت  ۶۵‎/۱ ميليون دلار خريداري شده نيز در ماه نوامبر به  ۹‎/۱۰۷ ميليون نفر رسيده است.

كشف سنگواره يك خزنده دو سر
007761.jpg
ايرنا:دانشمندان براي نخستين بار موفق به شناسايي سنگواره يك خزنده باستاني با دو سر مجزا شده اند. سنگواره اين خزنده كه به خانواده اي از خزندگان آبزي قديمي تعلق دارد، در شمال شرقي كشور چين شناسايي شده است. بررسي سنگواره اين جانور عجيب الخلقه نشان مي دهد كه اين جاندار به دليل برخي مشكلات، مدت كوتاهي پس از تولد مرده است.
سنگواره ياد شده به خزنده اي به نام كوريستودران تعلق دارد كه در دوره زمين شناسي كرتاسه( ???ميليون تا ??ميليون سال قبل) و زمان حضور دايناسورها در زمين مي زيسته و طول نمونه بالغ آن به يك متر مي رسيده است. نشانه بارز اين خزنده گردن كشيده و دراز آن بوده كه سنگواره تازه شناسايي شده داراي دو گردن دراز مجزاست.
محققان مركز تحقيقات علمي سي ان آراس در پاريس كه موفق به اين اكتشاف در چين شده اند، اعلام كردند ستون فقرات اين جاندار در قسمتي كه گردن از بدن جدا مي شود، به صورت دو شاخه درآمده و جاندار داراي دو گردن و دو جمجمه مجزا از يكديگر بوده است. به گفته اريك بافتات سرپرست اين مطالعه، سنگواره تازه شناسايي شده نخستين نمونه تولد مهره داران ناقص الخلقه با دو سر مجزا در زمان دايناسورهاست.

علمي فرهنگي
ممنوعيت تهديد به اخراج دانش آموز از مدرسه
مهر: مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و رسيدگي به شكايات آموزش و پرورش اعلام كرد: هيچ مدير و معاوني نمي تواند قبل از تشكيل شوراي انضباطي در مدرسه، دانش آموزي را تهديد به اخراج از مدرسه كند.
عباس رهي در مورد نحوه رسيدگي به شكايات ناشي از تنبيهات جسمي و روحي در مدارس گفت: تنبيه بدني و روحي به طور مطلق در مدارس ممنوع است.وي ادامه داد: هيأت هاي رسيدگي به تخلفات اداري آموزش و پرورش، موارد رسيدگي شده در شوراي انضباطي دانش آموزان را حل و فصل مي كنند.
وي گفت: تنها در صورت اثبات تخلف دانش آموزان در اين شوراها، مي توان نسبت به كسر نمره انضباط، جابه جايي كلاسي يا اخراج از مدرسه تصميم گرفت.اين مقام مسئول افزود: مشاوران مدارس آماده رسيدگي به اين امورند، اما والدين به محض بروز تخلف مي توانند شكايت هاي خود را به اداره هاي آموزش و پرورش مناطق منعكس كنند تا به اين امور رسيدگي شود.
مرجع آمار آموزش و پرورش مشخص شد
گروه علمي فرهنگي - دفتر آمار برنامه ريزي و بودجه آموزش و پرورش، به عنوان تنها منبع و مرجع رسمي اطلاع رساني آماري انتشار آمار و شاخص هاي سالانه آموزش و پرورش معرفي شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، سازمان هاي آموزش و پرورش سراسر كشور موظف شده اند تا به منظور پيشگيري و اجتناب از انتشار و انعكاس آمارهاي متفاوت و متناقض، نيازهاي آماري و شاخص هاي سالانه سازمان مربوط را به دفتر آمار، برنامه ريزي و بودجه آموزش و پرورش اعلام كنند.
شكايت از دبيرخانه مجلس دانش آموزي
فارس: رئيس فراكسيون اكثريت مجلس دانش آموزي گفت: اين فراكسيون در نظر دارد از دبيرخانه مجلس دانش آموزي به كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي شكايت كند.
عطاء طهرانچي افزود: به دليل اجراي دستورالعمل جديد برگزاري انتخابات مجلس دانش آموزي و رد صلاحيت تعداد زيادي از داوطلبان عضو در اين مجلس از سوي كميته مربوطه در آموزش و پرورش، نمايندگان فراكسيون اكثريت مجلس دانش آموزي تصميم به طرح شكايت در كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي گرفتند. وي افزود: فراكسيون اكثريت مجلس دانش آموزي هفته گذشته نيز شكايت خود را به ديوان عدالت اداري تقديم كرد.
برگزاري كنگره بين المللي شناخت فرهنگ شهادت
گروه علمي فرهنگي اولين نشست كنگره بين المللي شناخت فرهنگ شهادت با عنوان جهان اسلام، قرباني تروريسم روز 22 اسفند سال جاري در تهران برگزار مي شود.
موضوع هاي مورد بررسي در اين گردهمايي در 15محور دسته بندي شده است كه از ميان آنها مي توان به اين موارد اشاره كرد: تروريسم در دنياي معاصر،  نگرش اديان مختلف به تروريسم،  اسلام و تروريسم،  تروريسم عليه اسلام، حربه ترور عليه گروهها و جريانات مبارز اسلام ناب محمدي (ص)،  تاثير روحيه شهادت طلبي مسلمانان بر روند جريانات و حوادث جهاني و دفاع و شهادت طلبي در بستر تاريخ اسلام. علاقه مندان مي توانند مقالات خود را تا تاريخ 11 بهمن به نشاني تهران،  صندوق پستي 1595/19395 ارسال كنند. ضمنا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 77615064 تماس گرفته يا به سايت
www.alshahdat.com مراجعه كنند.
حمايت از شركت هاي فناور و دانش بنيان
گروه علمي فرهنگي- رئيس پارك علم و فناوري دانشگاه تهران گفت: نوآوري و دانش بنيان بودن دو معيار اصلي در انتخاب شركت ها براي استقرار در اين پارك است.
عليرضا طلايي با بيان اين مطلب افزود: تاكنون 31شركت فناور در پارك علم و فناوري مستقر شده اند كه از اين تعداد 10 شركت در پارك و 21 شركت در مركز رشد واحدهاي فناوري فعاليت مي كنند.
برگزاري كارگاه هاي مهارت پيش از ازدواج
مهر: كارگاه هاي مهارت پيش از ازدواج ويژه دانشجويان توسط اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم در دانشگاه هاي كشور برگزار مي شود.
محسن اسلامي مديركل امور فرهنگي وزارت علوم با بيان اين مطلب گفت: اين كارگاه ها با تاكيد بر موضوعات روانشناسي، حقوقي و مهريه برگزار مي شود تا دانشجويان با آمادگي روحي و فكري پخته تري نسبت به ازدواج تصميم گيري كنند.
ايجاد مسيرياب اينترنتي در سايت
آستان مقدس حضرت عبدالعظيم
گروه علمي فرهنگي- مسيرياب اينترنتي در پايگاه آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) ايجاد مي شود.
به گزارش روابط عمومي آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع)، با نصب نرم افزار مسيرياب اينترنتي در پايگاه اطلاع رساني اين آستان مقدس، از اين پس مسيريابي اينترنتي براي عزيمت زائران از مناطق 22گانه شهرداري و فرودگاه ها و پايانه هاي شهر تهران به حرم مطهر امكان پذير خواهد شد.
كشف كوچك ترين موجود زنده جهان
ايرنا: دانشمندان آمريكايي به صورت تصادفي موفق به شناسايي گونه جديدي از باكتري ها شده اند كه ابعاد آنها از ابعاد تمامي باكتري هاي شناسايي شده تاكنون كوچك تر است.
به گزارش سايت اينترنتي نيويورك تايمز، اين باكتري ها كه گزارشي از اكتشاف آن در شماره روز شنبه نشريه ساينس به چاپ رسيده، با قطري در حدود تنها ???نانومتر به اندازه اي كوچكند كه 4ميليون عدد از آنها در سر يك سوزن جاي مي گيرد. هر نانومتر برابر با يك ميليارديوم متر است. اين باكتري به يك خانواده بسيار قديمي از موجودات تك سلولي به نام آركيا تعلق دارد.
توليد نرم افزار پايگاه تخصصي نهج البلاغه
007764.jpg
گروه علمي فرهنگي- نرم افزار گسترده ترين پايگاه تخصصي نهج البلاغه به  ۲۳ زبان زنده  دنيا توسط مركز جهاني اطلاع رساني آل البيت(ع) توليد شد.
به گزارش همشهري، اين نرم افزار شامل متن نهج البلاغه، ترجمه و شرح نهج البلاغه، جست وجو، گردآورنده نهج البلاغه، اندرزهاي نهج البلاغه، شگفتي هاي نهج البلاغه، درس هايي از نهج البلاغه، امام علي و نهج البلاغه، مترجمان نهج البلاغه، مقالات، مصادر نهج البلاغه، حافظان نهج البلاغه و كتابخانه است. زبان هاي نرم افزار عبارتند از عربي، فارسي، انگليسي، اردو، فرانسوي، تركي، كردي عربي، كردي لاتين، اسپانيولي، ايتاليايي، روسي، بوسنيايي، چيني ، آذري، تايلندي، هندي، بنگالي، سواحلي ، تاجيكي، برمه اي، پرتغالي، اندونزيايي، هوساييي.
اعلام مدارك مورد نياز
براي انجام امور كنسولي دانشجويان خارجي
گروه علمي فرهنگي- با واگذاري امور كنسولي دانشجويان غير ايراني به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مدارك مورد نياز براي تمديد و صدور اقامت، خروج و مراجعت، خروج قطعي، خروج داخلي و انتقال اقامت براي اين گروه از دانشجويان اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، گواهي اشتغال به تحصيل از دانشگاه مربوطه، فيش به مبلغ 24هزار ريال به حساب سيباي بانك ملي به نام تمركز رواديد خارجي اتباع خارجه نيروي انتظامي، در صورت داشتن همسر و فرزند مبلغ 60 هزار ريال فيش براي هر يك و تصوير از گذرنامه سرپرست، چهار قطعه عكس، تصوير گذرنامه و تكميل فرم اتباع خارجي از مدارك مورد نياز براي تمديد و صدور اقامت است. همچنين، گواهي اشتغال به تحصيل از دانشگاه مربوطه، تكميل فرم اتباع خارجي و تصوير از صفحات عكسدار، اعتبار و آخرين تاريخ اقامت گذرنامه از مدارك لازم براي خروج و مراجعت،  خروج قطعي و خروج داخلي است.

آموزش عالي
كنكور قطعاً تا سال 88 حذف مي شود
فارس: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از حذف قطعي كنكور تا پايان برنامه چهارم توسعه خبر داد.
علي عباسپور تهراني فرد با تاكيد بر اين  كه طرح سنجش و پذيرش كنكور تا پايان اين هفته نهايي مي شود، گفت: بر اساس طرح سنجش و پذيرش كنكور، پذيرش دانشجو بر اساس سوابق تحصيلي و سوابق پرورشي دانش آموزان صورت مي پذيرد.
وي افزود: سوابق تحصيلي دانش آموزان بر اساس آزمون هاي تشريحي كشوري سال هاي دوم و سوم دبيرستان و پيش دانشگاهي صورت مي پذيرد.
موافقت دولت با تجميع دانشگاه هاي
خواجه نصير و علامه طباطبايي
مهر: دولت با تجميع دانشگاه هاي خواجه نصير و علامه طباطبايي موافق است.
وزير علوم با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران در مورد طرح تجميع دانشگاه هاي تهران گفت: دانشگاه هاي خواجه نصير، علامه طباطبايي و تربيت معلم تهران، دانشگاه هايي هستند كه پراكندگي قابل توجهي دارند و حتي ممكن است واحدهاي اداري آنها با خوابگاه هاي دانشجويي فاصله زيادي داشته باشد.
محمدمهدي زاهدي در زمينه زمان پايان طرح تجميع دانشگاه هاي خواجه نصير و علامه گفت: اگر در پايان برنامه چهارم توسعه نيز اين امر محقق شود، كار بزرگي صورت گرفته است.
اعلام دستورالعمل نمرات دروس عملي
رشته تربيت بدني دانشگاه پيام نور
ايسنا: دستورالعمل اعلام نمرات دروس عملي رشته تربيت بدني دانشگاه پيام نور اعلام شد.
بر اساس نظر گروه آموزشي تربيت بدني، تمامي دروس عملي رشته تربيت بدني به صورت 14نمره عملي و 6نمره تئوري محاسبه مي شود.
افت تحصيلي 47 درصد دانشجويان پزشكي اصفهان
ايسنا: نتايج تحقيق مركز تحقيقات آموزش پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، نشانگر افت تحصيلي 47 درصد دانشجويان پزشكي اين دانشگاه است. بر اساس نتايج اين تحقيق كه بر روي تعدادي از دانشجويان پزشكي مشغول به تحصيل در مقاطع چهارگانه علوم پايه انجام شد،  ۱‎/۴۷ درصد دانشجويان دچار افت تحصيلي و  ۹‎/۵۶ درصد دچار كاهش انگيزه شده بودند.
بررسي تغيير اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد
فارس: شوراي عالي انقلاب فرهنگي امروز اساسنامه دانشگاه آزاد را بررسي مي كند.
در اين نشست ضمن بررسي اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد، تكميل هيأت مؤسس اين دانشگاه نيز مورد بررسي قرار مي گيرد.
نحوه پرداخت تسهيلات به دانشجويان نوبت دوم
مهر: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم ضوابط و مقررات پرداخت و بازپرداخت تسهيلات دانشجويان نوبت دوم را اعلام كرد.
مهرداد فولادي نژاد افزود: مدت و مبلغ قابل پرداخت وام هاي شهريه براي دانشجويان دوره كارداني و كارشناسي ناپيوسته 4 نيمسال و هر نوبت حداكثر يك ميليون و 500 هزار ريال و سقف وام 6 ميليون ريال برآورد شده است.
وي ادامه داد: وام شهريه دوره هاي كارشناسي پيوسته 8 نيمسال هر نوبت حداكثر يك ميليون و 500 هزار ريال، سقف وام مبلغ 12 ميليون ريال است. وي گفت: همچنين به دانشجويان دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته و دكتراي تخصصي غير بورسيه 4 نيمسال هر نوبت حداكثر 4 ميليون ريال وام شهريه تعلق مي گيرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |