چهارشنبه ۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۹ - Dec 27, 2006
مسئولان و برگزيدگان دوازدهمين جشنواره پژوهشي رازي در گفت وگو با همشهري؛
تحقيقات علوم پزشكي هنوز هم به توجه بيشتر نياز دارد
برگزيدگان چه گفتند؟
007968.jpg
007971.jpg
007974.jpg
007977.jpg
007980.jpg
در حاشيه اين مراسم، دكتر ملك افضلي در گفت و گو با خبرنگار همشهري در باره سطح كيفي جشنواره رازي امسال، گفت: در جشنواره دوازدهم، به شدت سختگيري شد. يعني اگر واقعا مقاله، مقاله اي نبود كه در يك مجله معتبر چاپ شده باشد، انتخاب نشد. به همين خاطركه در انتخاب خودمان به كيفيت مقاله ها خيلي توجه داشتيم، برخي از رتبه ها پر نشد. البته ممكن است كه در ظاهر به نظر برسد كه در برخي محورها و رشته ها اقبال كمتر بوده يا كيفيت مقالات خيلي پايين بوده ولي واقعيت ماجرا از اين قرار بوده كه ما سطح انتخاب خودمان را نسبت به سال ها قبل خيلي بالاتر برده ايم. دكتر ملك افضلي در مورد احراز رتبه اول پژوهش كشور براي چهارمين سال متوالي توسط دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: من به دليل پست وزارتخانه اي و در عين حال عضويت در هيات علمي اين دانشگاه، درست نيست كه در اين باره اظهار نظر كنم. ولي با توجه به قدمت و كيفيت اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، انتظار مي رفت كه چنين هم باشد.
دكترباقر لاريجاني، رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران كه براي چهارمين سال متوالي، مقام نخست دانشگاه هاي علوم پزشكي تيپ يك كشور را به دست مي آورد، به خبرنگار همشهري گفت: دانشگاه علوم پزشكي تهران امسال با امتيازي در حدود 19 هزار رتبه اول را كسب كرده است. كه دانشگاه دوم امتيازي در حدود 6 هزار دارد. درست است كه ما در ايران دانشگاه هاي علوم پزشكي متعددي داريم و همه آنها هم تلاش هاي خيلي زيادي در عرصه پژوهش دارند و واقعيت هم اين است كه كار كردن در اقصي نقاط ايران كار ساده اي نيست، اما بالاخره دانشگاه علوم پزشكي تهران دانشگاهي است كه بيش از 70 سال قدمت دارد. همين قدمت طولاني، وجود بيش از 130 نفر استاد كامل دانشگاه و حدود هزار و 300 نفر عضو هيات علمي در دانشگاه علوم پزشكي تهران، داشتن بيش از 30 مركز تحقيقاتي، 8 دانشكده و 8 قطب علمي كشور، باعث شده تا دانشگاه ما بتواند حدود 25 درصد از توليدات علمي كشور و نيز بيش از 34 درصد از مقالات ايراني ايندكس شده در مدلاين و آي.اس.آي را داشته باشد.
دكتر لاريجاني اضافه كرد: البته وقتي به اين پيشينه و توانمندي علمي در دانشگاه علوم پزشكي تهران نگاه مي كنيم، احساس مي كنيم كه اين دانشگاه بايد جايگاه رفيع تري را در عرصه هاي علمي و پژوهشي به دست آورد. دانشگاه علوم پزشكي تهران بايد عزم خو د را براي كسب رتبه هاي بالاتر در رتبه بندي دانشگاه هاي بين المللي جهان جزم كند. با توجه به توصيه اي كه مقام معظم رهبري مبني بر نماد آموزش عالي بودن اين دانشگاه دارند، ما واقعا ديدگاهمان اين است كه بايد بتوانيم به عنوان نماد آموزش عالي در ايران در عرصه هاي بين المللي امكانات پيشروي علمي بودن ايران در منطقه را رصد كنيم و در آن جهت گام برداريم.
دكتر عباس شفيعي، رئيس مركز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشكي تهران كه به عنوان يكي از مراكز تحقيقاتي برگزيده كشور در اين مراسم معرفي شد، گفت: مركز تحقيقاتي ما امسال، رتبه اول مراكز تحقيقاتي تيپ يك مراكز تحقيقاتي كشور را به دست آورد. علت اين هم كارهاي تحقيقاتي متعدد و انتشار مقالات بسيار زياد اين مركز بوده است. البته در بررسي خام مراكز تحقيقاتي، مركز تحقيقات غدد دانشگاه اول شد ولي بعد از لحاظ كردن بودجه مركز تحقيقاتي نسبت به تعداد و كيفيت مقالات، مركز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه اول شد. دكتر شفيعي اضافه كرد: امسال انتشار مقالات ما در مجله هاي معتبر پزشكي جهاني حدود 20 درصد نسبت به پارسال افزايش داشت. اما نكته بسيار مهم اين است كه بايد كساني كه در چنين جشنواره هايي رتبه مي آورند، مورد حمايت مالي قرار بگيرند. يعني مثلا ما كه پارسال اول شديم، بودجه ما خيلي افزايش پيدا نكرد. يعني ما تقاضاي يك ميليارد و نيم بودجه كرده بوديم ولي سازمان برنامه و بودجه فقط 150 ميليون تومان به ما پول داد. اين كه نمي شود بيايند و از ما برنامه بگيرند و ما هم بر پايه توانمندي هايمان برنامه ريزي كنيم و بودجه تقاضا كنيم و موقع بودجه دادن مثل ساير مراكز تحقيقاتي و دانشگاه ها بودجه ما افزايش پيدا كند. بالاخره يك فرقي بايد بين مركز تحقيقاتي اول كشور و ساير مراكز تحقيقاتي وجود داشته باشد.
دكتر محمدعلي نيلفروش زاده، دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران و رئيس مركز تحقيقات بيماري هاي پوست و سالك دانشگاه علوم پزشكي اصفهان كه به عنوان يكي از مراكز تحقيقاتي برتر علوم پزشكي كشور معرفي شد، در گفت و گو با همشهري با بيان اين كه مركز تحقيقاتي تحت سرپرستي اش، براي دومين سال متوالي است كه در كشور مقام اول را كسب مي كند و علت آن هم ابداعات و نوآوريها، طرح هاي تحقيقاتي متعدد و تعداد زياد مقالاتي است كه در مجلات خارجي و داخلي از اين مركز منتشر مي شود، گفت: از شاخص ترين كارهاي اين مركز تحقيقاتي، تحقيق روي سلول هاي بنيادي و جوان سازي پوست با استفاده از اين سلول هاست. تحقيقات گسترده در مورد شيوع بيماري سالك در ايران و نيز كارهاي تحقيقاتي متعدد در مورد درمان بيماري سالك است كه منجر به ارائه درمان هاي جديدي براي اين بيماري شده است. در زمينه جراحي هاي زيبايي هم يك متد تكميلي براي جراحي پيوند مو ارائه داديم.
دكتر نيلفروش زاده عمده ترين مشكل تحقيقات كشور را مسئله بودجه دانست و از مسئولان كشور خواست تا در اين زمينه بيشتر به فكر محققان و تحقيق در حوزه علوم پزشكي كشور باشند.

سيد محمد ابوترابي - 12سالي از برگزاري جشنواره تحقيقات علوم پزشكي رازي مي گذرد. اين جشنواره كه امروزه ديگر به بزرگترين همايش رسمي پژوهش ايران تبديل شده، دوازدهمين دوره خود را در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي و با حضور دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهور، دكتر لنكراني، وزير بهداشت و معاونان اين وزارتخانه، روز چهارم دي ماه پشت سر گذاشت. از 12 سال پيش تا كنون، در اين جشنواره، برترين محققان ايراني در حوزه علوم پزشكي انتخاب شده و به آنها جوايز و يادبودهايي اعطا مي شود.
***
مراسم دوازدهمين جشنواره تحقيقات علوم پزشكي رازي مثل هميشه با سرود جمهوري اسلامي و تلاوت آياتي از قرآن مجيد آغاز شد و سپس مجري مراسم از دكتر ملك افضلي، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت و رئيس دوازدهمين جشنواره علوم پزشكي رازي، خواست تا به عنوان اولين سخنران پشت تريبون قرار گيرد.
دكتر ملك افضلي در ابتدا ضمن تشكر از رئيس جمهور جهت توجه به ارتقاء بودجه پژوهش علوم پزشكي گفت: سال گذشته تنها 40 ميليارد تومان به بودجه پژوهش اختصاص داشت كه خوشبختانه با افزايش دو برابر و نيمي به 100 ميليارد تومان رسيده است؛ اما معتقديم كه پتانسيل محققان علوم پزشكي كشور بيش از بودجه تخصيص يافته است. وي خاطرنشان كرد: بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهاني بايد 2 درصد هزينه هاي بهداشت و درمان به تحقيقات اختصاص يابد كه هم اكنون با توجه به بودجه كشور در بخش بهداشت و درمان بايد 200 ميليارد تومان به بخش پژوهش اختصاص يابد.
در ادامه، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت خواستار افزايش سه برابري بودجه هاي پژوهشي بخش علوم پزشكي كشور شد و گفت: با وجود 130 مركز تحقيقاتي، 42 دانشگاه علوم پزشكي و 12هزار عضو هيئت علمي و عرصه هاي وسيع علوم پزشكي براي تحقيق، بودجه پژوهش علوم پزشكي بايد به 3 برابر ميزان فعلي افزايش يابد. معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت ابراز اميدواري كرد بودجه تحقيقات كشور از سوي هيئت دولت به طور جدي افزايش يابد. وي تأكيد كرد: دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور با كسري بودجه در بخش بهداشت و درمان مواجه اند و اين موضوع باعث شده كه بخشي از بودجه پژوهش را نيز به كمبودهاي بهداشت و درمان تخصيص دهند. بنابراين اگر كسري بودجه دانشگاه هاي علوم پزشكي مرتفع شود، بودجه هاي پژوهشي نيز امنيت بيشتري خواهد داشت.
۷۵۱ نفر در 49 رشته
محورهاي طراحي شده در اين جشنواره همه عرصه هاي علوم پزشكي را شامل مي شود. محورهاي 12گانه براي علوم پايه، توليد علم تا محور تحقيقات نظام سلامت كه پاسخگوي نياز جامعه است، براي جشنواره رازي طراحي شده و در همه عرصه ها محققاني براي معرفي، انتخاب مي شوند. دكتر ملك افضلي با اشاره به چگونگي انتخاب و تعداد محققان برگزيده در دوازدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي گفت: افراد به اعتبار 50 درصد امتياز مقالات و 50 درصد سوابق علمي خود انتخاب شده اند. همچنين دانشگاه ها، مراكز تحقيقاتي و نهادهايي كه در ارزشيابي پژوهشي وزارت بهداشت به عنوان مراكز برتر معرفي شده اند.
به گفته رئيس جشنواره، در دوره دوازدهم جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي كشور 751 نفر شركت كردند كه در مجموع 49 نفر به عنوان برگزيده مورد تقدير قرار مي گيرند. البته بيشترين شركت كننده ها در گروه هاي علوم باليني داخلي و پايه بوده اند. همچنين به ياد مرحوم دكتر سعيد كاظمي آشتياني يكي از محققين برجسته كشور كه در زمينه سلول هاي بنيادي تحقيقات موثري انجام داده مورد تقدير قرار مي گيرد. همچنين دو محقق برتر كشور كه بيشترين چگالي ارجاع در ماه به مقالات آنها در سال 2005 انجام گرفته است مورد تشويق قرار مي گيرند.
رشد 4 برابري
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت در سخنراني خود درباره رشد مراكز تحقيقاتي علوم پزشكي كشور گفت: تا آبان ماه 1385، 125 مركز تحقيقاتي علوم پزشكي در كشور ايجاد شده كه متاسفانه تنها 35 مركز داراي رديف بودجه مستقل هستند و ساير مراكز بدون رديف بودجه و اخذ منابع از دانشگاه ها و ديگر منابع مالي فعاليت خود را ادامه مي دهند.
وي افزود: در سال 1378، 44 مجله علمي و پژوهشي پزشكي در كشور وجود داشت و اكنون در سال 85 شاهد چاپ 110 مجله علمي و پژوهشي پزشكي هستيم.
دكتر ملك افضلي به رشد چاپ مقالات علمي ايران در مجلات علمي معتبر دنيا و ايندكس شده آن اشاره كرد و گفت: در سال 79 تنها 351 مقاله در دنيا از ايران به چاپ رسيده بود كه اين ميزان در سال 84 به ميزان 10 برابر رشد داشته و به 3 هزار و 651 مقاله چاپ شده در خارج از كشور رسيده است.
رئيس دوازدهمين جشنواره علوم پزشكي رازي در پايان اظهار داشت: با ارائه 7 هزار و 500 مقاله در كنگره هاي داخلي و خارجي در مقايسه با سال 79 تعداد مقالات ارائه شده به سمينارها و كنگره ها اين ميزان 4 برابر رشد داشته است.
فضاي پرتحرك پژوهش كشور
دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در مراسم روز دوشنبه با اشاره به تلاش هاي روز افزون محققان علوم پزشكي گفت: در اين دوازده دوره شاهد بوديم فضاي پرتحرك، موثر و مفيدي بر جامعه تحقيقاتي كشور حكم فرما بوده است و اميدواريم اين تحرك هر چه بيشتر ادامه پيدا كند.
وزير بهداشت با گراميداشت ياد و خاطره مرحوم دكتر سعيد كاظمي، رئيس پژوهشكده رويان، وي را از محققان برجسته كشور برشمرد و گفت: دكتر كاظمي خط نويني را در پژوهش هاي كشور ايجاد كرد و در زمينه خودباوري و توجه به نيازهاي كشور پيشگام بود. در اين مراسم هم به پاس گراميداشت مرحوم دكتر كاظمي آشتياني كه سال گذشته به عنوان پژوهشگر برتر در اين جشنواره معرفي شد، جايزه ويژه اي به نام وي طراحي شده كه به يكي از پژوهشگران برتر پژوهشكده رويان اهدا مي شود.
لنكراني اضافه كرد: امروز نگاه مومنانه اي در تحقيقات محققان علوم پزشكي كشور وجود دارد. تلفيق اين نگاه مومنانه با نگاه برتري جويانه در حل مشكلات كشور و پيشرفت و اعتلاي پژوهش موثر خواهد بود .
وزير بهداشت ضمن ابراز اميدواري براي اين كه تحرك و نشاط بيشتري بر فضاي تحقيقات علوم پزشكي كشور حكم فرما شود، در پايان سخنانش، بر لزوم تحقيقات بنيادين در علوم پزشكي تاكيد كرد و گفت: همان طور كه در عرصه هاي مختلف علوم پزشكي بايد براي حل مشكلات بر مستندات پژوهشي تكيه كنيم بايد زمينه هاي تحقيقاتي علوم بنيادين را نيز تقويت كنيم.
اعطاي جوايز
در دوازدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي 780 شخص حقيقي و حقوقي شركت كرده بودند كه 49 فرد حقيقي و 16 فرد حقوقي از اين شركت كنندگان، به عنوان برگزيدگان اين جشنواره معرفي شدند.
برگزيدگان اين جشنواره شامل 22 محقق، 9 محقق جوان زير 35سال، 5 پايان نامه مقطع كارشناسي، 4 پايان نامه دكتراي عمومي، 2 پايان نامه تحصصي، 6 پايان نامه فوق تخصصي و phd و 3 دانشگاه علوم پزشكي نمونه، 6 مركز تحقيقاتي برگزيده، 3 كميته تحقيقات دانشجويي و 4 مجله علمي علوم پزشكي هستند كه در 12 گروه جداگانه برگزيده شده اند.
تاكيد رئيس جمهور به ارائه مكاتب جديد
پس از اعطاي جوايز برگزيدگان دوازدهمين جشنواره تحقيقات علوم پزشكي رازي، دكتر محمود احمدي نژاد پشت تريبون قرار گرفت و گفت: سال به سال حركت علمي كشور به لحاظ كيفي و كمي در حال رشد است،  بخصوص حضور جوانان و در كنار هم قرار گرفتن آن ها در عرصه هاي سنگين علمي و پژوهشي، اميد به آينده  بسيار درخشان را در دل زنده مي كند. رئيس جمهور در ادامه گفت: سلامت عمومي جامعه متكي بر سلامت جسمي است و سلامت جسمي مبتني بر بهداشت و درمان است، زيرا بهداشت و درمان علاوه بر اينكه حرف اول را مي زند، جزو پيچيده ترين رشته هاي پزشكي است.
وي افزود: در حال حاضر و به دليل پيچيدگي هايي كه در رشته پزشكي وجود دارد، راه هاي گوناگوني به وجود آمده كه بايد تلاش كرد علاوه بر استفاده از اين راهكارها روشهايي جديدي را كشف كرد، زيرا آينده نيازمند تحولات جديد و پيشرفت در زمينه پزشكي است. رئيس جمهور اظهار داشت: متاسفانه هنوز در شناخت بدن، در ابتداي راه هستيم، به طوري كه بايد تلاش كرد تا ارائه راه هاي نوين و پيشرفته به انسان در زمينه پزشكي كمك بيشتري نسبت به گذشته انجام دهيم.
احمدي نژاد با بيان اينكه در ايران سابقه درخشان پزشكي از يد طولايي برخوردار است، گفت: پزشكان و دانشمندان اين رشته بايد تلاش كنند تا بدن را هر چه بيشتر و بهتر بشناسند و از سوي ديگر با ارائه تجهيزات پيشرفته پزشكي و دارويي در اين زمينه به انسان كمك شاياني كنيم.
وي گفت: امروز كشور سرمايه عظيمي از دانشمندان را در اختيار دارد، پس مي توان اميدوار بود كه در اين عرصه نيازهاي اساسي را پشت سر بگذاريم، زيرا اين توانمندي و ظرفيت در بين دانشمندان و پزشكان متخصص ما وجود دارد .
احمدي نژاد خطاب به پژوهشگران علوم پزشكي كشور گفت: براي كار پزشكي هر كس در هر كجاي ايران زير نظر مراكز رسمي و مراكز علمي آموزشي كار پژوهشي كه حاصل آن بازكردن گره اي از مشكلات جامعه باشد، بايد بداند كه دولت به طور نامحدود از اين پژوهش ها حمايت خواهد كرد. وي گفت: ما بر اين باوريم كه هزينه براي كارهاي پزشكي، باعث مي شود تا در آينده ما از تكنولوژي پيشرفته پزشكي برخوردار شويم.
رئيس جمهور در ادامه به مصرف بالاي دارو در كشور اشاره كرد و گفت: مسئولان دارويي و پزشكي كشور بايد تلاش كنند تا در زمينه مصرف دارو، در كشور تحولاتي جديدي مبني بر كاهش دارو براي درمان ايجاد كنند تا برخي موارد از جمله استفاده بالاي دارو، باعث عقب ماندگي ما نشود.
احمدي نژاد ادامه داد: پژوهشگران و دانشمندان پزشكي بايد تلاش كنند تا در عين انجام فعاليتهاي خود، نگاهي به گذشته پزشكي كشور داشته باشند و بنده از مسئولان مي خواهم تا اين امر را در دستور كار خود قرار دهند.
وي خطاب به پژوهشگران حاضر در جلسه اظهار داشت: راه براي ارائه مكاتب جديد بسته نيست، راه براي ظهور ابوريحان ها و رازي ها باز است، بايد در بعضي جاها ريل را عوض كرد و بايد به راه جديدي نگاه كرد.

محققان مي گويند
دست همسر، آرام تان مي كند
007959.jpg
گروه سلامت- قابل توجه خانم هايي كه از سختي ها و مشكلات روزگار به تنگ آمده اند. محققان مي  گويند در اين حالت، گرفتن دست همسر مي تواند كمك كند تا با اين سختي ها بهتر كنار بيايند. پايگاه اينترنتي Health Day گزارش مي كند، تحقيقات دانشمندان دانشگاه ويرجينيا نشان مي دهد كه براي خانم هايي كه دچار تنش و اضطراب هستند، لمس دستان بسيار مؤثر است و بهتر از همه، دست همسر است.
آنها براي فهميدن اين اثر، گروهي از خانم هاي داوطلب را انتخاب كردند و آنها را به سه گروه تقسيم كردند. در يك گروه موقع اضطراب همسرشان دست آنها را لمس مي كردند، در گروه ديگر، يك فرد غريبه دست آنها را لمس مي كرد و گروه سوم هم به  عنوان شاهد، هيچ كاري براي شان انجام نشد. در اين حالت سيگنال هاي مغز هر سه گروه در هنگام اضطراب بررسي شد.
محققان متوجه شدند بهترين اثر را دست همسر دارد، چرا كه فرد را از حالت هيجاني و برانگيخته، به وضعيتي آرام تر و متعادل تر مي رساند. آنها مي گويند اين حس احتمالاً يادآوري كننده دوران كودكي و آرامش و امنيتي است كه از لمس دست مادر در آن دوران به آنها دست مي داده است.
بلوغ زودرس
چاقي بدجوري مي تواند كار دست آدم بدهد. يكي از خطرهاي آن بلوغ زودرس دختران است كه محققان كشورمان گفته اند شده  است مشكل دخترهاي تهراني.
الهه عيني كارشناس و پژوهشگر ارشد مركز تحقيقات غدد درون ريز دانشگاه شهيد بهشتي اعلام كرد: مطالعات انجام  شده در اين مركز مشخص كرده  است، حدود يك پنجم دختران در سنين نزديك به  بلوغ اضافه وزن يا چاقي دارند كه به نظر مي رسد اين مسئله يكي از دلايل كاهش متوسط سن قاعدگي در آنان به نسبت مادران شان باشد.
خبرگزاري ايسنا از اين كارشناس نقل قول كرده است روند بلوغ در دختران اگر به صورت  طبيعي اتفاق بيفتد، بايد بين  سنين 8 تا 14سالگي شروع شود. كارشناسان  قاعدگي  را شاخص مهم شروع بلوغ مي دانند. اضافه وزن يكي از دلايل عمده كم شدن سن بلوغ است و محققان مي گويند عوامل محيطي، شرايط خانوادگي، طبقه اجتماعي، نمايه توده بدني(BMI) و عوامل ژنتيكي هم مي توانند روي اين موضوع مؤثر باشند.
از آنجا كه ظاهر شدن علايم ثانويه  جنسي تنها يكي از علائم بلوغ است و رشد جسماني، تكامل  جنسي اين دوره منجر به تكامل اجتماعي و رواني فرد مي شود، اين موضوع مي تواند يك هشدار جدي براي سلامت جسمي و رواني زنان آينده ايراني محسوب شود.
واكسن سياه سرفه جديددر بازار
007965.jpg
با ساخته شدن واكسن بدون سلول سياه سرفه و بررسي هاي گسترده آن بر روي حيوانات آزمايشگاهي و نيز افراد داوطلب، مي توان بدون احساس نگراني خاصي از اين واكسن استفاده كرد.
به گزارش رويترز، پژوهشگران آلماني در مجله طب اطفال نوشتند: پيش از اين، مايه كوبي عليه سياه سرفه براي كودكان بالاي شش سال توصيه نمي شد، چون پزشكان از واكنش بدن نسبت به آنتي ژن هاي موجود در آن نگران بودند. اما در نوع جديد اين واكسن، محتواي آنتي ژني آن قدر پايين آمده كه براي بزرگسالان هم بي خطر به شمار مي رود. حالا محققان مي گويند تزريق واكسن يادآور كزاز، ديفتري، سياه سرفه از نوع بدون سلول، آن هم با دوز پايين، در نوجواناني كه پيش از اين پنج دوز آن را دريافت كرده اند، به خوبي تحمل مي شود.
اين گروه تحقيقاتي براي بررسي بي خطر بودن واكسن ??? نوجوان را بررسي كردند كه پيش از اين پنج نوبت واكسن بدون سلول سياه سرفه دريافت كرده بودند.
پس از دريافت واكسن يادآور، بيشتر نوجوانان از درد، سرخي و تورم شكايت داشتند، اما فقط در سه نفر تورم زياد بود. محققان مي گويند اين نتايج نشان مي دهد اين واكسن را مي توان به عنوان ششمين دوز متوالي واكسن سياه سرفه به خوبي استفاده كرد.
اين مطالعه در شماره ?? نوامبر ، ???? مجله pediatrics چاپ شده است.
داروي ضد صرع، بدخوري ها را هم درست مي كند
ناخنك زدن و ريزه خواري،  مشكل خيلي از آدم هاي چاق است؛ بيشتر از آن كه غذاي اصلي چاق شان كند، اين ريزه خواري ها چاق مي كند. محققان به تازگي گفته اند داروي ضدصرع مي تواند اين بيماري رفتاري را وقتي كه با مشكل بدخوابي هم در ارتباط است درمان كند. اين بيماران هر دو مشكل را با هم دارند؛ يعني هم شب ها از خواب مي پرند و هم نمي توانند جلوي ناخنك زدن هاي شان را بگيرند.
در اين مطالعه كه خبرگزاري رويترز آن را منتشر كرده  است، 30 بيمار مبتلا بررسي شدند كه بين 25 تا 44 سال سن داشتند. 25 نفر از آنها بيش از 20 سال بود كه اختلال غذا خوردن وابسته به خواب داشتند و در كلينيك ويژه خواب تحت درمان قرار داشتند. بعد از 11 ماه درمان با يكي از داروهاي ضدصرع به نام topiramate، نزديك به 68 درصد آنها به درمان پاسخ دادند و نكته جالب اين كه با اصلاح رفتار غذايي غلط، حدود 28 درصد آنها توانستند تا 10 درصد وزن خود را پايين بياورند.
اين مطالعه در آخرين شماره نشريه روان پزشكي باليني چاپ شده  است.

جهان سلامت
بيماري همسر بوش
007962.jpg
گروه سلامت-بيماري آدم هاي معروف هميشه جذاب بوده است. اما بيماري اين يكي براي ما ايراني ها شايد قابل توجه تر از بقيه است. چون طرف همسر رئيس جمهور آمريكاست. ظاهرا لورا بوش دچار سرطان پوست شده است.
لورا بوش در ابتدا گمان مي كرده، ضايعه اي كه روي ساق پاي راستش ايجاد شده، محل گزش يك حشره بوده است. اما پزشكان به او گفتند كه اين ضايعه نوعي سرطان پوست است. همسر بوش در اين باره به خبرنگاران گفته است: اولش خيلي كوچك بود. من هم اوايل فكر مي كردم جاي نيش يك حشره باشد. اما وقتي با مرور زمان خوب نشد، نگران شدم.
بيوپسي ضايعه پوستي لورا بوش قبل از انتخابات نوامبر انجام شده بود و نتيجه آن نشان مي دهد كه او به نوعي سرطان پوست موسوم به سرطان سلول هاي سنگفرشي پوست مبتلا شده است. بعد از تشخيص، ضايعه سرطاني پوست ساق پاي راست لورا بوش بعد از ماه نوامبر برداشته شد.
بيماري كشاورزان
در مورد علت بروز اين سرطان كه با تابش نور آفتاب رابطه دارد، پزشكان معتقدند كه احتمالا زندگي در مزرعه در تگزاس و در معرض تابش مستقيم آفتاب قرار گرفتن لورا بوش باعث بروز اين بيماري شده است. خود لورا بوش در اين باره گفته: من برخلاف خيلي از دوستانم، هيچ وقت حمام آفتاب نمي گيرم، چون برنزه شدن را دوست ندارم. ولي در مزرعه و حياط خانه با بچه هايم خيلي بازي مي كنم و اكثر بعد از ظهرها را زير نور آفتاب شنا مي كنم. خوب اينها شرايطي است كه ما در تگزاس با آنها بزرگ مي شويم و زير آفتاب بزرگ شدن يكي از ويژگي هاي هر تگزاسي است.
سرطان پوست
سرطان سلول هاي سنگفرشي پوست دومين سرطان شايع پوست دنياست. البته اين نوع سرطان از سرطان سلول هاي پايه پوست كه شايعترين نوع سرطان پوست است، بدخيم تر است.
سرطان سلول سنگفرشي بيشتر در مناطقي از بدن كه در معرض نور آفتاب هستند نظير بيني، پيشاني، لب تحتاني و دست ها رخ مي دهد. البته در ساير نواحي بدن كه دچار سوختگي شده اند يا با مواد شيميايي در تماس بوده اند يا تحت اشعه درماني قرار داشته اند نيز ايجاد مي شود.
اين نوع سرطان معمولاً به صورت يك لكه سفت قرمز رنگ يا همراه با پوسته بروز مي يابد. در موارد معدودي، اين سرطان به ساير قسمت هاي بدن انتشار مي يابد.
جراحي شايع ترين روش درماني براي سرطان هاي پوستي محسوب مي شود. به طوري كه در 90 درصد موارد اين سرطان ها، از جراحي براي درمان استفاده مي شود. در اين روش خود ضايعه سرطاني به همراه حاشيه اي از پوست سالم برداشته مي شود.
قربانيان آنفلوآنزاي مرغي
در مصر
007983.jpg
ايسنا: با مرگ يك زن 30 ساله مبتلا به آنفلوآنزاي مرغي در بيمارستاني در قاهره، شمار قربانيان اين بيماري در مصر به هشت نفر رسيد. مرگ اين زن ناشناس كه ظرف چند ساعت پس از دريافت جواب آزمايشاتش درگذشت، موجب نگراني مقامات و مسئولان مصري شده است چرا كه اين كشور يكي از مهمترين مسيرهاي مهاجرت پرندگان است و اين امر مي تواند خطر شيوع اين بيماري را در مصر افزايش دهد.
با مشخص شدن بيماري اين زن كه با 32 نفر از اعضاي خانواده اش در بيرون از قاهره زندگي مي كرده است،  تعداد افراد مبتلا به آنفلوآنزاي مرغي در مصر به 17 نفر رسيد.
پس از آزمايشات معلوم شد كه در بين اعضاي خانواده اين زن كه به كار پرورش طيور مشغول بوده است، برادر 26 ساله و خواهر 15 ساله وي نيز مبتلا به اين بيماري هستند كه در يك بيمارستان منطقه اي تحت درمان قرار گرفته اند.
يك مقام رسمي از سازمان جهاني بهداشت (WHO) دراين باره اظهار داشت : به دليل كشف سه اردك مرده در اثر ابتلا به اين بيماري و نيز بيمار شدن سه تن از اعضاي خانواده اين زن،  در حال حاضر كل خانواده وي به شدت تحت مراقبت و كنترل پزشكي قرار دارند. با مرگ هشت قرباني در مصر، اين كشور در حال حاضر تنها منطقه در بيرون از قاره آسيا است كه بيشترين تعداد قربانيان آنفلوآنزاي مرغي را داشته است.
از سوي ديگر، در راستاي مقابله با اين بيماري، دانشمندان ويتنامي توانستند در تلاشي موفقيت آميز ژن هاي زنجيره H51 از ويروس بيماري آنفلوآنزاي مرغي را رمزگشايي كنند كه اين كشف راه را به سوي توليد واكسن هاي موثرتر براي انسان ها هموار خواهد كرد.
روزنامه محلي يوت، در  اين باره آورده است كه موسسه پاستور در شهر هوشه مين در ويتنام، ژن هاي 24 نمونه از ويروس هاي عامل مرگ پرندگان و انسان ها در منطقه جنوبي ويتنام در سال 2004 تا 2005 را رمزگشايي كرده اند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |