چهارشنبه ۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۹ - Dec 27, 2006
قاليباف:
نيمي از خانه هاي
در حال ساخت تهران
مقاوم نيست
مديرعامل مترو: تأخير در تخصيص اعتبار، متروي تهران را
با زيان هاي غيرقابل جبران روبه رو مي كند
سما: شهردار تهران گفت: حلقه گمشده موضوع كاهش خطرپذيري در مقابله با سوانح طبيعي، ارتباط آن با توسعه پايدار است.
محمدباقر قاليباف صبح ديروز در مراسم افتتاح اولين همايش مقابله با سوانح طبيعي كه در دانشكده فني دانشگاه تهران آغاز به كار كرد، افزود: امروز كه دنبال توسعه پايدارهستيم و در اين راه سرمايه گذاري كرده و كار انجام مي دهيم بايد رابطه بين كاهش خطرپذيري و توسعه پايدار را به طور دقيق در همه مراكز تصميم سازي و تصميم گيري رعايت كنيم.
بقيه از صفحه اول
وي در ادامه گفت: كشور ما جزو يكي از 15 كشور حادثه خيز دنياست به همين دليل موضوع خطرپذيري و پيشگيري را بايد به صورت جدي دنبال كنيم.وي حوادث را به سه بخش قبل از وقوع، زمان وقوع و بعد از وقوع تقسيم كرد و گفت: ما در عرصه مسائل مديريتي و تصميم گيري دچار مشكل هستيم و بايد هر چه زودتر اينها را حل و فصل كنيم.
شهردار تهران سپس به بحث مربوط به ساخت و ساز اشاره كرد و گفت: زماني كه آيين نامه اي در رابطه با ساخت و ساز وجود نداشت فكر مي كرديم مشكل از اينجاست اما از زماني كه آيين نامه ها تنظيم و ابلاغ شده چرا در سيستم اجرايي كنترل و نظارت صورت نمي گيرد.
قاليباف در ادامه افزود: به جرأت مي توان گفت كه امروز بيش از 50درصد ساختمان هايي كه در سطح شهر در حال احداث هستند در مقابل زلزله مقاوم نيستند. اين در حاليست كه ما به دنبال اين هستيم كه در يك پروسه 15 يا 20 ساله شهر را مقاوم كنيم.وي اظهار داشت: به نظر من چيزي كه امروز بسيار بايد در كشور مورد توجه قرار گيرد نقش مديريتي در كارهاست. براي مثال در ارتباط با بتن و علم بتن دچار كمبود دانش فني نيستيم ولي در بكارگيري و اجراي اين دانش در صحنه عمل دچار مشكليم كه عمدتاً اين موضوع به مسائل مديريتي ما برمي گردد.به گفته شهردار تهران ما در بخش هاي ديگر از جمله محيط زيست و سه موضوع آب، خاك و هوا نيز دچار مشكليم و در اين زمينه ها يا تصميم نمي گيريم و يا اگر تصميمي گرفته مي شود قدرت اجرا در ميدان عمل را نداريم و اين مهمترين ضعف ماست.
قاليباف معتقد است در عرصه مديريت در لوپي افتاديم كه نيازمند برنامه ريزي عالمانه و تصميم گيري تحولي و شجاعانه اما منطبق بر پايگاههاي علمي و انقلابي هستيم .وي در ادامه به حادثه زلزله رودبار اشاره كرد و گفت: در آن زلزله نزديك به 22 هزار نفر جان باختند اما هم اكنون ما در تصادفات سالانه قريب به 26 هزار نفر كشته مي دهيم و همچنين عملكرد ما در موضوعات بهداشتي و خيلي از موضوعات ديگر نيز قابل قبول نيست به همين دليل بيش از هر چيز نيازمند مديريت درست و صحيح در عرصه هاي مختلف هستيم و فرهنگسازي براي مديران و شهروندان مهم است و اين با كمك رسانه ها ميسر مي شود به طوري كه منابع مالي و انساني كشور ما جوابگوي اين اقدامات است.

در جلسه ديروز تصويب شد؛
طرح شوراي شهر براي ساماندهي
۱۴۰ گورستان  متروكه تهران
حاشيه هاي نشست ديروز
008055.jpg
شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با اشاره به مراحل تكميلي برج ميلاد خواستار توجه به معماري سنتي و اسلامي و رعايت هويت معماري ايراني در مراحل تكميل اين پروژه
به ويژه در بخش هاي داخلي آن شد و گفت: نبايد از توجه به معماري سنتي و اسلامي غفلت كنيم.
وي پيشنهاد كرد كميته اي راهبردي در مديريت پروژه برج ميلاد با حضور كارشناسان و اساتيد تشكيل و در تكميل برج ميلاد نسبت به معماري سنتي و اسلامي و انتخاب طرح و مصالح توجه شود.
چمران، رئيس شوراي شهر نيز با تائيد اظهارات شريعتمداري در اين خصوص گفت: با ارسال نامه اي به شهرداري در خصوص تشكيل كميته راهبردي و استفاده از كارشناسان و اساتيد مجرب را مورد تأكيد قرار خواهيم داد تا بخش داخلي اين اثر كه در آينده مورد بازديد قرار مي گيرد معرف هويت معماري ايراني و اسلامي باشد نه اينكه صرفاً يك معماري بين المللي را ارائه دهد.
- در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين هادي ساعي، منتخب سومين دوره شوراي شهر تهران دقايقي پس از آغاز جلسه علني وارد صحن شورا شد كه چمران به وي خوشامد گفت و ساعي تا پايان جلسه در جايگاه مدعوين حضور داشت و جلسه را دنبال مي كرد.
چمران همچنين سالروز ميلاد حضرت مسيح (ع ) را به ويژه به هموطنان مسيحي تبريك و شهادت شهيد كاظمي، از فرماندهان سپاه پاسداران در سانحه سقوط هواپيماي نظامي را گرامي داشت.
گروه شهري- در جلسه ديروز شوراي شهر طرح ساماندهي وضعيت گورستان هاي متروكه و فعال واقع در محدوده شهر تهران به تصويب رسيد.
به گزارش همشهري، به موجب طرحي كه در دويست و هشتاد و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد، شهرداري موظف است؛ با استناد به مفاد بند 13 از ماده 55 از قانون وظايف و اختيارات شهرداري، به منظور حفظ هويت تاريخي و فرهنگي گورستان ژها و همچنين استفاده از فضاهاي بلااستفاده ذيربط جهت توسعه سرانه ژهاي مذهبي، فرهنگي، اجتماعي، خدماتي و گردشگري با تأكيد بر حفظ وضعيت موجود با لحاظ حداقل ساخت و ساز ممكن و با هماهنگي دستگاه ژهاي اجرايي نسبت به ساماندهي گورستان ژهاي فعال و متروكه شهر تهران اقدام كند.براين اساس ، كاربري گورستان ژهاي مذكور بايد با طرح ژهاي جامع و تفضيلي شهر تهران هماهنگي و همخواني داشته باشد و امكان تدفين و يا عدم تدفين براساس شرايط اعلامي شهرداري تهران با استناد به شاخص ژهاي زيست ژمحيطي، اجتماعي و فرهنگي هر گورستان تعيين تكليف شود.
محمودرضاييان ، مديرعامل سازمان بهشت زهرا، هنگام بررسي اين طرح با اشاره به اين ژكه براساس اعلام نيروي انتظامي از سال 1373 دفن در گورستان ژهاي متروكه ممنوع شده گفت: البته با وجود اعلام نيروي انتظامي به صورت جسته و گريخته دفن ژهايي در برخي از اين گورستان صورت گرفته است. وي افزود: براي ساماندهي گورستان ژهاي موجود در تهران بايد مطالعات گسترده ژاي صورت پذيرد و براساس اين مطالعات 140 گورستان متروكه در تهران وجود دارد كه بايد تكليف اراضي آنها تا پايان سال 86 مشخص شود.
رضائيان ، در باره احداث گورستان ژهايي در نقاط شرقي و غربي تهران، گفت: محل مكان ژيابي شده براي احداث گورستان در منطقه غرب تهران، مورد اعتراض شهرداري گرمدره واقع شده است. در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين طرح تشكيل ستاد ساماندهي فعاليت سازمان هاي مردم نهاد در شهر تهران مطرح ولي براي بررسي بيشتر به كميسيون هاي مربوطه ارجاع شد.
مديركل آموزش و مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران گفت:  ۷۶ مكان به ارزش ملكي 100 ميليارد تومان توسط شهرداري به تشكلهاي غيردولتي اختصاص داده شده است.
محمدرضا ناري ابيانه هنگام بررسي اين طرح گفت: در چهار سال گذشته نحوه برخورد مديريت شهري با تشكلهاي غيردولتي به دو صورت بسته و باز بود.
محمدرضا ناري ابيانه تصريح كرد: مشاركتهاي مردمي بايد با رويكرد علمي، اجتماعي و منطقي مورد بررسي مسئولان شهري قرار گيرد تا بتوانيم از انرژي اجتماعي شهروندان استفاده كنيم.چمران رئيس شوراي شهر نيز با اشاره به استقلال اين تشكل ها گفت: تشكلهاي غيردولتي نيازي به آقا بالاسر ندارند و نبايد آنها را دولتي، شورايي و يا وابسته به شهرداري كنيم.
وي افزود: سازماندهي تشكلهاي غيردولتي توسط شوراي شهر نبايد طوري باشد كه اين گونه تداعي شود كه شورا با تشكيل ستاد مشكلات را برطرف مي كند. وي افزود: اگر در قالب اين طرح تشكلهاي غيردولتي ساماندهي شوند حالت تشكل غيردولتي بودن را از دست مي دهند. از سوي ديگر رئيس شوراي شهر در ابتداي جلسه با اعتراض به قطعنامه شوراي امنيت در خصوص پرونده هسته اي ايران گفت: همان طور كه مجلس، دولت و مردم اعلام كردند ما نيز مصوبه شوراي امنيت را درباره پرونده هسته اي غيرقابل قبول مي دانيم و همچنان انرژي صلح آميز هسته اي و غني سازي را حق ايران مي دانيم و از آن حمايت مي كنيم.
اعتراض به تخريب
بافت هاي فرهنگي
در جلسه ديروز همچنين تعدادي از اعضاي شوراي شهر ، نسبت به صدور مجوز احداث مجتمعهاي تجاري اداري فاقد مجوز كميسيون ماده 5 اعتراض كردند. نادر شريعتمداري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران ، در تذكري به شهرداري با اشاره به صدور مجوز يك مجتمع تجاري در خيابان منوچهري گفت: اين مجتمع با مشاركت بخش خصوصي احداث مي شود ومقابل عمارت پيرنيا قرار گرفته كه جزو آثار باستاني است و در صورت تكميل شدن مجتمع تجاري، عمارت پيرنيا از ديد خارج و دچار آسيب مي شود و اين اقدام به صلاح نيست.
وي گفت: صدور مجوز احداث مجتمع تجاري در مقابل عمارت پيرنيا مورد اعتراض مردم نيز واقع شده، و ما خواستار تجديد نظر در صدور اين مجوز هستيم.وي در باره احداث مجتمع تجاري يادشده در خيابان منوچهري نيز گفت: صدور مجوز احداث اين مجتمع در كميسيون ماده 5 مطرح نشده، چون در اين كميسيون، نماينده سازمان ميراث فرهنگي حضور دارد و در صورت طرح مسلماً به اين موضوع اعتراض مي كرد.
از سوي ديگر خسرو دانشجو، مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي شهر نيز ، با بيان اين كه متأسفانه در نقاط مختلف شهر، مجوز احداث مجتمع هاي تجاري اداري از اين دست، بدون مصوبه كميسيون ماده 5 صادر مي شود ، تصريح كرد: علاوه بر صدور مجوز بدون رأي كميسيون ماده 5، كاربري برخي از اين مجتمع ها نيز مغاير است. دانشجو از شهرداري خواست ضوابط مصوبه كميسيون ماده 5 را در صدور مجوزها رعايت كنند .
حسن زياري، رئيس كميسيون عمران شوراي شهر نيز با بيان اين كه تعداد پروژه هاي اين چنيني بسيار بيشتر از موارد مطروحه است، تصريح كرد: مجتمع تجاري ميدان وليعصر (عج) مقابل پارك ملت و پروژه مشاركتي منطقه سه روبه روي شهرداري منطقه از ديگر موارد قابل طرح است.

مديرعامل مترو  هشدار داد
زيانهاي غيرقابل جبران تأخير درتخصيص اعتبارمترو
ايرنا: مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو) اعلام كرد: بوروكراسي اداري دولت، مانع پرداخت اعتبار تبصره ??قانون بودجه شده است.
محسن  هاشمي  روز سه شنبه گفت: متأسفانه مصوبه اين تبصره حدود يك ماه قبل به صورت غيرقانوني توسط مسئول اجراي تبصره ??قانون بودجه به سازمان برنامه  و بودجه ابلاغ شده كه اين سازمان اين مسأله را نپذيرفت.
وي با بيان اين ادعا كه سازمان برنامه  و بودجه خواست تا دستورالعمل اين مصوبه به صورت قانوني ابلاغ شود، تصريح كرد: اين ابلاغ غيرقانوني به مسئول اجرايي تبصره ??بازگردانده شد و اين مسئول اين دستورالعمل را در كشوي ميز خود نگه داشته و پاسخ نداده است.
وي تأكيد كرد: هيچ اعتباري تاكنون به مترو تهران تحويل داده نشده و اين اتهام مبني براين كه ما براي دريافت بودجه تخصيصي اقدام نكرده ايم، صحت ندارد.
هاشمي افزود: براي مترو تهران پيش از انتخابات شورا در مجموع ??? ميليارد ريال اعتبار تخصيص داده شده است.
مديرعامل مترو تهران همچنين درخصوص ارائه فاينانس به اين شركت، افزود: دريافت فاينانس مشكل آنهاست و بوروكراسي اداري داخلي سبب اختلال شده است.
به گفته وي، به دليل مشكلات پرونده هسته اي هم اكنون كشورهاي غربي اجازه نمي دهند فاينانس با مبلغ بالا به ايران داده شود.
هاشمي در پاسخ به اين سئوال كه حال براي مشكلات به وجود آمده در تهران چه بايد كرد؟ اظهار داشت: فقط به  ما ريال بدهند تا ما مشكلاتمان را حل كنيم.

شهرداران 250 مدرسه تهران
فردا انتخاب مي شوند
گروه شهري - دوازدهمين دوره انتخابات شهردار مدرسه امروز در 250 مدرسه راهنمايي شهر تهران آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، محمدرضا ناري ابيانه، مديركل آموزش و مشاركت هاي شهروندي معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران، در اين باره گفت: در اين انتخابات كه از سوي معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري هاي مناطق 22 گانه تهران برگزار مي شود، 100 هزار دانش آموز با حضور در پاي صندوق هاي رأي 250 شهردار مدرسه تهران را انتخاب مي كنند.
وي با اعلام اينكه انتخابات مذكور با مشاركت آموزش و پرورش شهر تهران برگزار خواهد شد، هدف از اجراي طرح شهردار مدرسه را ارائه آموزش هاي شهروندي در سنين نوجواني، ارائه آموزش ها شامل بهداشت و سلامت، تحصيلي، فرهنگي، امداد و نجات و تقويت مشاركت هاي مردمي بيان كرد.

نگاه
نويد شريفي
008052.jpg

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |