يكشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۷ - Jan 7, 2007
محمود عباس نيروهاي مسلح حماس را
غيرقانوني اعلام كرد
گروه بين الملل- در يك اقدام عجيب محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين كه روز گذشته در مذاكره با اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين و عضو ارشد جنبش حماس با وي بيانيه مشتركي براي مقابله با اسرائيل صادر كرده بود، بازوي مسلح حماس را غيرقانوني خواند و از اين جنبش مردمي كه هم اكنون دولت فلسطين را با رأي مردم در اختيار دارد خواست اين نيرو ها در تشكيلات امنيتي فلسطين كه زير نظر او هستند ادغام شوند.
به گزارش ايرنا عباس هدف از اين دستور و پيشنهاد خود را ترميم و تغيير در رهبري تشكيلات حماس اعلام كرد. در بيانيه اي كه به همين مناسبت از سوي دفتر حماس منتشر شده آمده است كه با توجه به اغتشاشات امنيتي روزافزون، اين تصميم را گرفته است.
در واكنش به اين تصميم غير مترقبه محمود عباس، حماس در قالب بيانيه اي به وي هشدار داد كه دست به چنين تحركاتي نزند. خالد ابوهلال سخنگوي وزارت كشور فلسطين كه تحت امر حماس است گفت: تقاضاي عباس عجولانه است و ما نسبت به هر اقدامي كه متوجه نيرو  هاي ما(حماس) باشد، هشدار مي دهيم.
در همين حال به گزارش آسوشيتد پرس ديروز افراد ناشناس در شهر رام الله پنج تن از اعضاي شاخه نظامي حماس را ربودند. در عين حال در يك اقدام تروريستي ديگر معاون وزير داخلي و معاون شهردار نابلس ربوده شدند. هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين اقدام را برعهده نگرفته است.

هشدار عراق به كشور هاي منتقد اعدام صدام
009420.jpg
گروه بين الملل - نوري مالكي نخست وزير عراق ديروز با انتقاد به آن دسته از كشورهاي عربي كه منتقد اعدام صدام بوده اند اعلام كرد كه عراق به بازبيني روابط خود با اين كشور ها خواهد پرداخت.
درپي اعدام صدام تعدادي از كشور هاي عربي نسبت به اجراي اين حكم انتقاد كرده و در پاره اي از اين كشور ها در حمايت از صدام و اعتراض به اجراي حكم اعدام وي تظاهراتي صورت گرفت.تعدادي از شبكه هاي خبري عربي از جمله شبكه الجزيره نيز با پوشش قرار دادن اين تظاهرات و نمايش سوگواري براي صدام به جو انتقاد از دولت عراق دامن مي زنند.اين درحالي است كه دستگيري و محاكمه صدام با تأييد و شور مردم عراق و ديگر ستم ديدگان از سياست هاي خشونت بار و جنايت كارانه وي درسراسر جهان همراه بود.
به گزارش ايسنا نخست وزير عراق كه در مراسم گراميداشت ارتش اين كشور سخنراني مي كرد گفت كه تصميم به اعدام صدام تصميم قانوني يك ملت به اجراي عدالت بوده و عراق اجازه دخالت در امور داخلي خود را به هيچ كشوري نمي دهد.به گزارش خبرگزاري فرانسه مالكي در سخنان خود با انتقاد به آن دسته از كشور هاي عربي كه به اجراي عدالت و تصميم دادگاه عراق انتقاد داشته اند،گفت:دولت عراق روابط با اين كشور ها را مورد بازبيني قرار خواهد داد.در همين حال در پي شايعه برخي از كشور هاي عربي مبني بر استعفاي قريب الوقوع مالكي پس از اعدام صدام ديروز علي دباغ سخنگوي دولت عراق با تكرار اين موضوع كه مالكي حاضر نيست براي بار ديگر نامزد نخست وزيري عراق شود، اين خبر را تكذيب كرد.
عمليات جستجوي خانه به خانه
به گزارش آسوشيتد پرس به زودي در عراق عمليات خانه به خانه براي دستگيري تروريست ها به اجرا گذاشته مي شود. ايسنا با انتشار اين خبر افزود،اين عمليات در اجراي استراتژي جديد نظامي آمريكا در عراق محقق خواهد شد. بنا بر اين گزارش اجراي عمليات مذكور در ديدار مالكي با بوش مطرح و به تصويب رسيد.
در همين حال سامي العسكري مشاور سياسي مالكي اظهار داشت كه در جريان ديدار مالكي با بوش، نخست وزير عراق مخالفت خود را با افزايش نيرو  هاي آمريكايي در عراق اعلام داشت. مالكي در ديدار مذكور اعلام داشت كه تصميم گيري دولت عراق در اين خصوص منوط به مذاكره با فرماندهان ارشد نظامي عراق استبوش در گفت و گوي تلفني پنجشنبه با مالكي وي را در جريان عمليات جديد آمريكا در عراق قرار داده بود.
هشدار آيت الله سيستاني
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن،آيت الله سيستاني مرجع تقليد شيعيان عراق نسبت به عدم حمايت از دولت مالكي به مردم عراق هشدار داد. ايسنا با نقل اين خبر مي افزايد، روز جمعه شيخ عبد الكريم كربلايي نماينده آيت الله سيستاني و امام جمعه كربلا گفت كه شكست دولت فعلي عراق به رهبري مالكي برابر با شكست طرح اسلامي در رهبري و هدايت مردم عراق است.

در پي يورش به رام الله اعلام شد
حماس و فتح عليه اقدامات خصمانه اسرائيل
متحد مي شوند
گروه بين الملل  - يورش اخير ارتش اسرائيل به رام الله كه منجر به كشته و مجروح شدن تعدادي از مردم فلسطين شد به عاملي براي اتحاد هرچند موقت دو جنبش مهم فلسطين، فتح و حماس، براي مقابله با دشمن صهيونيستي تبديل شد.
به نوشته روزنامه الاهرام چاپ مصر محمود عباس و اسماعيل هنيه از رهبران ارشد فتح و حماس كه مسئوليت اداره حكومت خودگران فلسطين و نخست وزيري اين كشور را عهده دار هستند در ديدار خود بر ضرورت اتحاد گروه هاي فلسطيني و كنار گذاشتن تمام درگيري ها و اختلافات داخلي تأكيد كردند.
به گزارش ايسنا در اين ديدار مشترك كه در غزه برگزار شد دو طرف همچنين بر ضرورت ادامه  تلاش ها جهت تشكيل حكومت متحد ملي در فلسطين تأكيد كردند.
همچنين در اين ديدار مشترك بر لزوم عقب نشيني سريع نيروهاي مسلح وابسته به حماس و فتح از خيابان هاي غزه و استقرار نيروهاي امنيتي در تمامي مناطق نوار غزه تأكيد شد.
از ديگر توافق هاي بدست آمده در اين ديدار از سرگيري مجدد فعاليت شوراي امنيت ملي فلسطين بود.
اعتراض حماس به كمك   مالي آمريكا به نيرو هاي مسلح فتح
دولت حماس ديروز تصميم آمريكا براي حمايت مالي از گارد رياست جمهوري تشكيلات خودگردان فلسطين را محكوم كرد و آن را تلاشي براي شعله  ور كردن جنگ داخلي و سقوط دولت حماس در فلسطين دانست. دولت آمريكا اخيراً تصويب كرد كه مبلغ 86 ميليون دلار براي تجهيز نيرو هاي مسلح محمود عباس در اختيار وي قرار دهد.

تركيه: بايد از سياست هاي تدافعي خارج شد
گروه بين الملل - همزمان با اظهار نظر رئيس سازمان اطلاعات تركيه مبني براينكه آنكارا بايد از اجراي سياست هاي تدافعي خارج شود، تلويزيون سي.ان.ان ترك اعلام كرد كه تركيه از شيوه برخورد آمريكا با نيرو هاي پ.ك.ك به شدت ناخوشنود است.
به گزارش واحد مركزي خبر، امره تانر رئيس سازمان اطلاعات تركيه (ميت) در پيامي به مناسبت سالگرد تاسيس اين سازمان گفت: روند سياست هاي جهاني و جهاني شدن، زمينه از دور خارج شدن برخي ملت ها و دولت هاي متكي به دولت- ملت را فراهم آورد و در چنين شرايطي تركيه نمي تواند به سياست تدافعي خود ادامه داده و سياست منتظر بمان و نتيجه بگير را دنبال كند.
سي.ان.ان ترك ديروز با اشاره به اينكه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در روز هاي اخير از موضع آمريكا درقبال پ.ك.ك به شدت انتقادكرده اظهار داشت كه به  نظر تركيه، آمريكا انتظارات اين كشور را در مقابله با اين سازمان تروريستي برآورده نكرده است.

انتقاد ديپلمات هاي ناتو از سياست انگليس در افغانستان
واحد مركزي خبر: ديپلمات  هاي  ناتو هشدار دادند سياست  انگليس  در افغانستان  بطور جدي  به تلاش  هاي  غرب  برضد طالبان  لطمه  مي زند.
به  گزارش  روزنامه  ديلي  تلگراف  مسئولان  آمريكايي  و اروپايي  عضو ناتو به  اين  روزنامه  گفتند انگليس  بطور فزاينده اي  با شركاي  ائتلافي اش  برسر سياست  برخورد با طالبان  اختلاف  نظر دارد. ديپلمات  هاي  كابل  و اسلام  آباد مي گويند سياست  مجزاي  انگليس  در منطقه ، به  آمادگي  هاي  نظامي براي  مقابله  با حمله  احتمالي  گسترده  طالبان  لطمه  مي زند.
مسئولان  غربي  قويا توافق  صلح  (موسي  قلعه ) هلمند را محكوم  كردند.فرماندهان  انگليسي  مي گويند اين  توافق  با ريش  سفيدان  قبايل  صورت  گرفته است  اما اين عقيده  وجود دارد كه  مي گويد اين  موافقتنامه  در حقيقت  با طالبان كه  كنترل  اين  شهر را در دست  داشته  است  صورت  گرفته  است .

كوتاه از جهان سياست
نامه رهبران كنگره جديد به بوش
گروه بين الملل- با شروع به كار كنگره جديد آمريكا با اكثريت دمكرات، هري ريد رهبر اكثريت دمكرات سنا و نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان در نامه اي سرگشاده به جورج بوش رئيس جمهور، خواستار عدم اجراي طرح افزايش نظاميان آمريكايي در عراق شدند. نويسندگان اين نامه با اشاره به شروع به كار كنگره جديد، اين را فرصتي براي رسيدگي به مهم ترين موضوع پيش روي كشور يعني اوضاع عراق خواندند و نوشتند كه مردم آمريكا در انتخابات اخير نشان دادند سياست رئيس جمهور را در عراق قبول ندارند. رهبران كنگره جديد به بوش نوشتند كه او يك بار ديگر هم سياست افزايش نيرو را امتحان كرده و شكست خورده، بنابراين امتحان دوباره اين سياست، گزينه غلطي است كه پيامدهاي سنگيني به دنبال دارد.

تأكيد گروه سلفي موعظه
و نبرد براي ادامه نبرد با دولت الجزاير
واحد مركزي خبر: گروه سلفي موعظه و نبرد در بيانيه اي كه ديروز شنبه در الجزاير منتشر شد، بار ديگر پيشنهاد عبد العزيز بوتفليقه رئيس جمهوري اين كشور را رد و اعلام كرد منتظر دستور العمل القاعده براي مرحله آينده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه از الجزيره به گفته مقامات الجزايري گروه سلفي موعظه و نبرد، آخرين گروه مسلح فعال در الجزاير است. ابومصعب ودود معروف به عبد المالك دروكدال در اين نامه كه در روزنامه عرب زبان الخبر منتشر شد بر عزم خود براي ادامه نبرد با عمل به تكليف مذهبي تأكيد كرد.

آمريكا 3 موسسه تحقيقاتي سوريه را تحريم مي كند
رويترز : دولت آمريكا درجهت فشارآوردن به سوريه اقدام براي مسدودكردن حساب هاي بانكي سه موسسه سوري را آغاز كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت خزانه داري آمريكا درصدد است موسسه علم و فناوري كاربردي سوريه و موسسه الكترونيك سوريه وآزمايشگاه ملي استاندارد سوريه را با محدوديت هاي مالي مواجه كند، اتهام اين سه شركت طبق معمول تلاش براي ساخت سلاح هاي كشتارجمعي عنوان شده است.اين سه شركت وابسته به مركز مطالعات و تحقيقات علمي سوريه هستند كه بعضا ًنيازهاي مالي خود را از اتحاديه اروپا نيز وام گرفته اند.
به گزارش رويترز، اگر مجازات مالي اين شركت ها، قطعي شود، موسسات آمريكايي از دادن وام به اين شركت ها معذور خواهند بود.

اعتراض به حضور نيروهاي اتيوپي در سومالي
واحد مركزي خبري:  صدها سوماليايي ديروز شنبه در اعتراض به حضور نيروهاي اتيوپيايي در موگاديشو پايتخت سومالي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از موگاديشو ده ها نفر ازجمله شماري زن و كودك با تظاهرات در موگاديشو شعار مرگ بر اتيوپي سر دادند. نيروهاي اتيوپيايي هفته گذشته با كمك نيروهاي دولت سومالي اسلامگرايان را از موگاديشو بيرون راندند.

هشدار پشتون هاي پاكستان
به مين گذاري مرز مشترك افغانستان و پاكستان
واحد مركزي خبر: حزب پشتونخواه ملي پاكستان هشدار داد اگر مرز مشترك افغانستان و پاكستان با سيم خاردار و مين گذاري مسدود شود، پيامد اين طرح بر عهده حاكمان نظامي پاكستان خواهد بود.
رسانه هاي افغانستان به نقل از محمودخان اچكزي- رئيس حزب پشتونخواه پاكستان اعلام كردند، كشيدن سيم خاردار و مين گذاري در مرز مشترك افغانستان و پاكستان باعث جدايي دايمي خانواده هاي قوم پشتون در دو طرف خط مرزي خواهد شد.
وي افزود: اهالي دو طرف خط مرزي افغانستان و پاكستان بايد اين حق را داشته باشند كه آزادانه از اين مرز عبور كنند.

ورود اصولگرايان سني خارجي به لبنان
واحد مركزي خبر: برخي منابع ديپلماتيك عربي در بيروت اعلام كردند اطلاعاتي مبني بر ورود گروه هاي زيادي از اصولگرايان سني از خارج به لبنان در ماه گذشته وجود دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در اين باره نوشت اين گروه ها با كمك برخي طرف هاي داخلي، دولت هاي غربي و عربي وارد لبنان شده اند و همين كمك بيانگر آن است كه اين طرف ها مانعي براي انفجار اوضاع امنيتي در لبنان نمي بينند.
به گفته اين منابع، برخي طرف هاي داخلي لبنان، بكارگيري اين گروه ها را به عنوان ابزاري در كشمكش هاي سياسي داخلي اين كشور مي دانند.

نگاه
نوحه سرايان ديكتاتور
مراد عنادي
.يك هفته از اعدام صدام ابرجنايتكار ربع آخر قرن بيستم مي گذرد. اعدام صدام با بازخوردهاي متفاوتي همراه بوده است به طوري كه در يك سو اكثريت افكار عمومي منطقه و جهان با توجه به ثبت انواع جنايات شناخته شده بين المللي در كارنامه صدام نظير جنايت عليه بشريت، جنايت عليه صلح،  نسل كشي و جنايات جنگي و همچنين مرور صحنه هاي تكان  دهنده  قربانيان بمباران شيميايي سردشت و حلبچه در آرشيو ذهني خود به دار آويخته شدن صدام را كمترين مجازات وي مي دانند و در سوي ديگر عده قليلي با دست آويز قراردادن موضوعات حاشيه اي و ناديده گرفتن اصل مساله و گرفتار شدن در گرداب جهل و تعصب به نوحه سرايي براي صدام مشغول هستند. با وجود زيستن در عصر انفجار اطلاعات انسان متحير مي ماند از بي خبري عده اي در گوشه و كنار جهان. آيا آنهايي كه در برخي كشورهاي عربي براي اعدام صدام نوحه سرايي مي كنند و از وي با عنوان شهيد امت ياد مي كنند با وجود گزارش هاي متعدد رسانه ها نمي دانند كه پس از سقوط صدام تاكنون 360 گور دسته جمعي در عراق كشف شده است. آيا اين هواداران افراطي صدام نمي دانند كه صدام در جنگ با ايران 700 بار از سلاح هاي شيميايي استفاده كرد و در نتيجه آن 100 هزار نفر مصدوم بر جاي گذاشت. آيا فراموش كرده اند كه فقط در جنايت انفال عليه كردها 180 هزار نفر كرد سر به نيست شدند چطور ممكن است فاجعه حلبچه و سردشت با حدود 15000 نفر قرباني را از ياد برد و براي ديكتاتور مخلوع نوحه سرايي كرد. به نظر مي رسد بخشي از آنهايي كه براي صدام اشك  مي ريزند به خوبي از جنايات وي آگاهي دارند منتهي به اين بهانه دنبال اهداف ديگري هستند. طيفي از نوحه سرايان با بهانه قراردادن روز اعدام صدام يعني عيد قربان درصددند چنين القاء كنند كه اين حركت توهين به اهل سنت بوده است در حالي كه برخلاف تصور اين گروه قليل تيغ جنايات صدام مليت و مذهبي نمي شناخت ضمن آن كه اين ابرجنايتكار ربع آخر قرن بيستم با آتش زدن چاههاي نفت كويت حتي به جانوران و آبزيان نيز رحم نكرد.
صدام برخلاف نظر برخي متعصب در جهان عرب نه تنها سمبل وحدت عربي نبود كه عامل اصلي چنددستگي بين اعراب و مسلمانان بود. البته صرف نظر از نقش تفكرات افراطي در زايش چنين نگرشي بايد اعتراف كرد كه با وجود زيستن انسان در عصر انفجار اطلاعات هنوز اطلاع رساني درستي از جنايات صدام صورت نپذيرفته است. علت چنين مساله اي از يك سو به برخورد ابزاري برخي رسانه هاي منطقه با مقوله صدام و جناياتش بازمي گردد و از سوي ديگر رسانه هاي غربي نيز از به تصويركشيدن عمق جنايات صدام پرهيز مي كنند چرا كه در صورت كالبدشكافي دقيق موضوع بسياري از پرچمداران دفاع از حقوق بشر غربي نيز درمعرض آسيب و اتهام قرار مي گيرند. بدين ترتيب ملاحظه مي شود كه حتي در قرن بيست و يكم نيز ممكن است افرادي پيدا شوند براي ابرجنايتكاري نوحه سرايي كنند كما اينكه هيتلر و استالين نيز هنوز مورد توجه عده اي در جهان هستند شايد از يك زاويه بروز و ظهور چنين رفتارهايي را بايد در همان نظريه كاريزما جستجو كرد كه زماني ماكس وبر آن را مطرح كرد منتهي كاريزماي منفي. برخي معتقدند استالين، موسوليني و هيتلر داراي كاريزماي منفي بودند آيا صدام نيز داراي چنين نيرويي بوده است؟

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |